Audyt SEO – profesjonalna analiza strony internetowej
Szczegółowa analiza optymalizacji strony pod wyszukiwarki internetowe

Audyt SEO – profesjonalna analiza strony internetowej

Poznaj słabe i mocne strony swojej witryny internetowej. Wdrażaj rekomendacje i zwiększaj widoczność serwisu w wyszukiwarkach. Przeprowadź kompleksowy audyt SEO i dowiedz się, co zrobić, żeby Twoja strona pojawiła się wyżej w rankingach Google.

Analiza stron SEO dostarczy Ci wszystkich niezbędnych informacji o Twoim serwisie. Dowiesz się, jakie czynniki w obrębie witryny należy koniecznie poprawić – tak, aby jak najlepiej dostosować ją do wskazówek wyszukiwarki, która na pierwszym miejscu stawia przede wszystkim potrzeby użytkowników.

Zlecając audyt SEO agencji SEMPIRE, otrzymasz:

  • dokładny opis aktualnej kondycji Twojej witryny pod kątem wskazówek wyszukiwarki Google,
  • szczegółowo opisane zalecenia optymalizacyjne dla strony www, dotyczące każdego istotnego dla Google wskaźnika rankingowego,
  • raport opisujący kompletną strategię marketingową w wyszukiwarkach, pozwalającą odnieść przewagę konkurencyjną nad innymi firmami z branży.

Skorzystaj ze wsparcia Specjalistów ds. pozycjonowania i robienia audytów SEO już teraz. Popraw swoją widoczność i pozycję w rankingu Google, zwiększ ruch i zainteresowanie ze stron użytkowników oraz podnieś przychody ze swojej działalności.

Co to jest audyt SEO?

Audyt SEO to proces, który polega na przeprowadzeniu dokładnej analizy strony internetowej pod kątem spełnienia aktualnych standardów i wymagań wyszukiwarki internetowej. Opiera się na sprawdzeniu czynników rankingowych oraz ocenie poziomu ich optymalizacji w audytowanym serwisie. 

Na podstawie przeprowadzonego audytu SEO sporządzany jest dokument z wnioskami i rekomendacjami zmian, jakie należy wprowadzić w obrębie witryny. Wdrożenie uzyskanych na podstawie audytu wniosków i wytycznych optymalizacyjnych pozwala na zwiększenie widoczności serwisu i wzrost jego pozycji w rankingach wyszukiwarki. 

Za kolejność stron internetowych w rankingu, który widzisz po wpisaniu frazy kluczowej w pasek wyszukiwarki, odpowiedzialny jest algorytm Google. Istotą jego działania jest zwracanie wyników wyszukiwania możliwie jak najlepiej odpowiadających intencjom użytkowników – czyli takich, które odzwierciedlają dokładnie to, czego użytkownicy szukają. 

Algorytm wyszukiwarki Google ocenia każdą ze stron na podstawie ponad 200 czynników rankingowych. W efekcie tej oceny strona internetowa zostaje uplasowana na danej pozycji w wyszukiwarce dla danego słowa czy też całego zapytania. Aby osiągać wysokie pozycje w wyszukiwarce, należy tak przeprowadzić optymalizację stron pod SEO, aby zostały one jak najlepiej ocenione przez algorytm.

Google nie podaje nigdzie informacji, jak dokładnie przebiega ocena strony internetowej. Nie udostępnia również listy dokładnych wytycznych dotyczących pozycjonowania, a jedynie wskazówki i podstawowe zasady, jakimi powinien kierować się właściciel strony czy webmaster. To właśnie te wskazówki w połączeniu z wiedzą i wieloletnim doświadczeniem wykorzystują specjaliści podczas przeprowadzania audytu SEO.

Audyt SEO – jakie daje korzyści?

Budowa, analiza i bieżąca optymalizacja strony pod Google mają kluczowe znaczenie dla uzyskiwania wysokich pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Sprawnie przeprowadzony SEO audyt strony to: 

  • znalezienie i wyeliminowanie problemów technicznych strony,
  • identyfikacja słabych stron serwisu,
  • poprawa kluczowych elementów rankingowych,
  • poprawa szybkości strony i komfortu użytkowników,
  • wzrost widoczności serwisu,
  • wzrost odwiedzin strony,
  • wzrost konwersji w witrynie,
  • obranie właściwej strategii rozwoju strony w oparciu o priorytetowe działania.

Audyt strony internetowej – kiedy jest szczególnie potrzeby?

Audyt SEO sklepu internetowego lub strony www jest integralną częścią procesu pozycjonowania. Stanowi punkt wyjścia do podjęcia jakichkolwiek działań SEO, ale należy wykonywać go także regularnie dla każdego typu serwisu.

Są sytuacje, które mogą sprawić, że analiza strony internetowej powinna zostać wykonana szybciej:

  • budujesz nową stronę www i chcesz uzyskać pewność, że od początku będzie ona tworzona z uwzględnieniem najnowszych standardów wyszukiwarek, 
  • otwierasz nowy sklep internetowy i chcesz od samego początku dotrzeć ze swoją ofertą do jak najszerszego grona potencjalnych klientów,
  • Twój serwis internetowy cieszy się niską popularnością ze względu na jego daleką pozycję (poza pierwszą stroną) wśród wyników wyszukiwania,
  • chcesz dowiedzieć się, dlaczego Twoi konkurenci znajdują się wyżej w rankingu Google niż Ty,
  • Twoja strona internetowa niespodziewanie przestała pozycjonować się w Google, a jej pozycja znacząco spadła, 
  • zaobserwowałeś na swojej witrynie znaczący spadek liczby odwiedzających ją użytkowników,
  • chcesz poznać obecne i określić nowe możliwości rozwoju swojej strony,
  • masz wątpliwości, czy Twoja agencja SEO stosuje skuteczne oraz bezpieczne metody pozycjonowania, zgodne z wymaganiami Google,
  • chcesz mieć pewność, że wszystkie elementy optymalizacji strony są poprawnie wdrożone. 

Audyty SEO – dla kogo?

Informacje zebrane w trakcie audytu SEO mogą wykorzystać:

  • programiści,
  • web deweloperzy,
  • specjaliści SEO,
  • specjaliści SEM,
  • pracownicy działu marketingu,
  • pracownicy działu sprzedaży,
  • właściciele firm,
  • inne osoby, które mają rzeczywisty wpływ na promocję i strategię strony.

Jak wygląda audyt SEO?

SEO audyt strony to kilkuetapowy proces. Bierze się w nim pod uwagę czynniki SEO, które mają wpływ na pozycję strony w rankingu Google. Dzięki audytowi SEO możesz wstępnie ocenić aktualną kondycję swojego serwisu. 

W ramach audytu SEO otrzymasz:

  • ogólny wynik procentowy, który wskaże aktualną kondycję Twojej strony pod kątem obowiązujących wytycznych i wskazówek wyszukiwarki Google,
  • informacje na temat ostrzeżeń i błędów na Twojej stronie, które mogą utrudniać, a czasem nawet uniemożliwiać osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google.
  • dokładny opis najważniejszych czynników rankingowych, które możesz potraktować jako kilkuetapową listę kontrolną, 
  • szereg zaleceń optymalizacyjnych dla każdego ważnego czynnika rankingowego,
  • wyjaśnienie podstawowych pojęć, które pozwolą Ci zinterpretować poszczególne elementy audytu SEO, niezależnie od stopnia zaawansowania i poziomu wiedzy na temat pozycjonowania stron internetowych,
  • ciekawostki, wskazówki i porady dotyczące poszczególnych elementów optymalizacyjnych,
  • informacje przedstawione w czytelnej i przejrzystej formie,
  • rekomendacje zmian i ulepszeń, które stanowią doskonały wstęp do opracowania solidnej strategii SEO.

Jak często wykonywać audyt strony www?

Głównym celem wyszukiwarki Google jest pomoc użytkownikom w dotarciu do informacji, jakich szukają. Z tego powodu algorytm wyszukiwarki jest bezustannie rozwijany i modyfikowany. Google potwierdza, że każdego roku wprowadza kilka tysięcy aktualizacji algorytmów.

Nie oznacza to jednak, że audyt SEO strony www trzeba robić kilka razy w miesiącu. Większość zmian dokonywanych w algorytmie wyszukiwarki jest znikoma, dlatego Google nie informuje o nich oficjalnie. O tych większych można przeczytać na oficjalnym blogu Google dla webmasterów.

Standardowo audyt strony zaleca się wykonywać co 6-12 miesięcy. To optymalny czas, jeśli:

  • w ostatnim czasie dla Twojej strony www był wykonywany audyt pozycjonowania,
  • wdrożono wszystkie kluczowe poprawki i zalecenia,
  • działania SEO przynoszą skutki, a witryna w satysfakcjonującym tempie zyskuje na popularności.

Wyjątkiem od tej reguły, gdy sprawdzenie strony www pod kątem SEO warto wykonać wcześniej, może być:

  • wprowadzenie dużej zmian w działaniu algorytmu wyszukiwarki, o którym Google informuje na swoim oficjalnym blogu dla webmasterów, 
  • brak rezultatów mimo skrupulatnego stosowania strategii SEO od kilku miesięcy, 
  • nagły spadek pozycji strony w wynikach wyszukiwania, 
  • chęć wprowadzenia zmiany strategii SEO.

Co powinien zawierać audyt SEO? Najważniejsze elementy SEO, które należy sprawdzić

W tej części tekstu o audycie SEO dowiesz się:

  • co zawiera SEO audyt stron,
  • jakie czynniki należy sprawdzić w audycie SEO, 
  • jak interpretować czynniki wpływające na pozycjonowanie strony, 
  • jakie są najczęstsze błędy SEO związane z poszczególnymi czynnikami.

Dobór słów kluczowych

Słowa kluczowe – frazy, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, aby znaleźć interesujące ich informacje. Keyword research i dobór fraz kluczowych to podstawa każdej strategii SEO. Od ich dopasowania w znacznym stopniu zależy sukces pozycjonowania.

Pierwszym krokiem doboru słów kluczowych powinien być keyword research, czyli odkrycie, jakie frazy kluczowe użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, kiedy szukają Twoich produktów lub usług. Kolejnym krokiem powinna być analiza słów kluczowych pod kątem ich trafności, konkurencyjności i możliwości wygenerowania konwersji.

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • trafność słów kluczowych,
  • trudność fraz kluczowych (Keyword Difficulty),
  • potencjał biznesowy słów kluczowych,
  • frazy kluczowe, na które pozycjonuje się konkurencja - ile z nich znajduje się w TOP 50, TOP 10 czy TOP 3,
  • słowa kluczowe, które generują największy ruch u konkurencji.

Najczęściej popełniane błędy związane z doborem słów kluczowych:

  • brak dokładnego badania słów kluczowych i opierania się na twardych danych wskazujących, co dokładnie użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, 
  • dobór przypadkowych fraz kluczowych, niezwiązanych z ofertą,
  • wykorzystywanie fraz kluczowych, które nie odzwierciedlają intencji użytkownika (search intent),
  • wybór fraz o niskim potencjalne pod względem konwersji,
  • wybór fraz, które bardzo rzadko są wpisywane w wyszukiwarkę,
  • rozpoczęcie działań SEO od bardzo trudnych, konkurencyjnych fraz ogólnych,
  • odrzucanie w strategii SEO fraz long tail, które są rzadziej wyszukiwane, ale bardzo precyzyjnie odzwierciedlają zamiar użytkownika i charakteryzują się bardzo wysoką konwersją.

Przyporządkowanie słów kluczowych do podstron 

Wybrane słowa kluczowe należy przyporządkować do poszczególnych podstron w serwisie, aby spełnić intencję wyszukiwania.

Search intent to zamiar, jakim kieruje się użytkownik podczas wpisywania określonej frazy w wyszukiwarkę. Określa on, czy użytkownik szuka produktów lub usług do zakupu, konkretnej firmy, osoby czy strony internetowej, a może informacji, aby zgłębić bardziej wybrany temat. 

Aby przyporządkować słowa kluczowe do landing page, należy ocenić słowa kluczowe pod kątem zamiaru wyszukiwania (frazy informacyjne, transakcyjne lub nawigacyjne) oraz przeprowadzić analizę wyników wyszukiwania i sprawdzić, na jakie strony kierowani są użytkownicy po wpisaniu wybranej frazy: strony produktowe, usługowe, strony główne czy może blogi. 

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • czy słowa kluczowe zostały poprawnie przyporządkowane do podstron pod kątem zamiaru wyszukiwania.

Najczęściej popełniane błędy związane z przyporządkowaniem słów kluczowych do podstron: 

  • brak oceny fraz kluczowych pod kątem zamiaru wyszukiwania (czy są to frazy informacyjne, transakcyjne czy nawigacyjne), 
  • brak analizy SERP-ów pod kątem tego, na jakie strony docelowe kierowani są użytkownicy po wpisaniu określonych słów kluczowych.

Ujednolicona wersja domeny

Ujednolicona wersja domeny – wybranie głównej wersji adresu URL bez www lub z przedrostkiem www i stosowanie go w obrębie całej domeny. W przypadku istnienia adresu w dwóch wariantach konieczne jest ustawienie przekierowania 301 na wybraną opcję główną.

Dawniej każdy adres URL posiadał przedrostek www. Obecnie coraz więcej stron od tego odchodzi, a ostateczny wybór najczęściej podyktowany jest kwestią dopasowania do strony i grupy docelowej.  W przypadku nowej strony ta decyzja nie ma wpływu na SEO. W przypadku strony starszej należy wybrać wariant, do którego prowadzi więcej linków. 

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • czy w indeksie wyszukiwarki Google nie jest indeksowana również kopia strony z alternatywną wersją adresu (z lub bez prefiksu www), 
  • czy w obrębie domeny wszystkie adresy URL mają jednolitą formę, 
  • czy wybrany został mocniejszy wariant adresu, który pojawia się wyżej w wynikach wyszukiwania oraz prowadzi do niego więcej linków zewnętrznych, 
  • czy zostały ustawione odpowiednie przekierowania na docelowy adres strony.

Najczęściej popełniane błędy związane z ujednoliconą wersją domeny:

  • brak ustawienia jednego adresu domeny jako głównego, 
  • utworzenie kopii strony w indeksie stron Google ze względu na udostępnienie dwóch wersji dla robotów sieciowych, 
  • różne formy adresów URL dla podstron w obrębie jednej domeny, 
  • ustawienie jako głównego wariantu, do którego prowadzi mniejsza liczba linków zewnętrznych, 
  • brak przekierowań na docelowy adres strony,
  • ustawienie błędnych przekierowań stałych na adres docelowy (np. zamiast przekierowania 301, to przekierowanie 302, które nie przekazuje na stronę docelową PageRank).

HTTPS

HTTPS to zaszyfrowana wersja protokołu HTTP, który jest głównym protokołem używanym do przesyłania danych w sieci World Wide Web. 

HTTPS chroni komunikację między przeglądarką a serwerem, zabezpieczając stronę przed przechwyceniem danych i manipulacją ze strony atakujących. Zapewnia to poufność, integralność i uwierzytelnianie ogromnej większości dzisiejszego ruchu na stronach www.

Ze względu na podnoszenie komfortu i bezpieczeństwa użytkowników, HTTPS jest czynnikiem rankingowym Google. Informacja o jego wdrożeniu znajduje się na początku adresu URL. Ponadto w pasku przeglądarki pojawia się symbol zamkniętej kłódki.

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • obecność protokołu HTTPS na stronie,
  • poprawność wykorzystywania protokołu HTTPS – czy nie występują błędy,
  • jeśli występują – dlaczego i jak je rozwiązać,
  • zastosowanie ujednoliconego protokołu domeny – czy jest stałe przekierowanie 301 z HTTP na HTTPS.  

Najczęściej popełniane błędy związane z protokołem HTTPS:

  • stosowanie protokołu HTTP (bez zabezpieczenia) zamiast HTTPS,
  • brak stałego przekierowania z HTTP na HTTPS w celu ujednolicenia protokołu domeny.

SSL

SSL – protokół sieciowy, który odpowiada za zabezpieczenie danych przesyłanych pomiędzy klientem a serwerem. HTTPS wykorzystuje certyfikat SSL, aby zabezpieczyć stronę przed przechwyceniem lub zmianą danych osobowych, loginów czy haseł. 

Stosowanie protokołu SSL zwiększa wiarygodność i autorytet strony, ponieważ staje się ona bezpieczniejsza dla użytkowników. Z tego powodu jest częściej odwiedzana, a współczynnik odrzuceń jest niższy niż w przypadku braku zabezpieczenia SSL.

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • czy zainstalowany został certyfikat SSL,
  • czy SSL jest aktywny – jeśli nie, to dlaczego,
  • czy certyfikat SSL jest zainstalowany na wszystkich subdomenach, 
  • czy wykorzystywany jest odpowiedni rodzaj certyfikatu SSL. 

Najczęściej popełniane błędy związane z SSL:

  • brak protokołu SSL, 
  • pominięcie subdomen przy instalowaniu certyfikatu,
  • nieodpowiednio dopasowany rodzaj certyfikatu do potrzeb strony.

Konfiguracja Google Analytics

Google Analytics – darmowe narzędzie od Google, które służy do analizowania strony internetowej. GA pozwala na śledzenie wielu różnych parametrów dotyczących strony www i ruchu na niej. Daje to lepszy pogląd na kondycję strony oraz umożliwia dokładne określenie grupy odbiorców.

W Google Analytics można generować raporty, porównywać statystyki i analizować zmiany w ruchu na stronie w różnych przedziałach czasowych. Dzięki temu można regularnie sprawdzać, czy wdrażane na podstawie audytu SEO optymalizacje dają pożądane efekty.

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • czy narzędzie GA zostało skonfigurowane poprawnie,
  • czy na stronie znajduje się kod śledzenia w Google Analytics,
  • czy kod śledzenia jest aktywny na wszystkich stronach w obrębie serwisu, 
  • czy Google Analytics jest spięte z Google Search Console,
  • jak prezentują się statystyki dotyczące ruchu na stronie,
  • czy ruch organiczny na stronie zmieniał się wskutek wprowadzanych optymalizacji SEO lub innych działań z zakresu pozycjonowania. 

Najczęściej popełniane błędy związane z konfiguracją Google Analytics:

  • nieodpowiednia konfiguracja narzędzia Google Analytics,
  • brak kodu śledzenia GA na stronie,
  • zaimplementowanie kodu śledzenia GA tylko na niektórych podstronach w obrębie witryny,
  • niekorzystanie z ważnych statystyk dostarczanych przez GA, 
  • niewykorzystywanie GA do śledzenia ruchu organicznego na stronie w celu określenia, czy działania SEO przynoszą efekty.

Konfiguracja Google Search Console

Google Search Console to darmowe narzędzie analityczne stworzone przez Google dla webmasterów. Służy do zbierania danych o stronie w wynikach wyszukiwania, pozwala na analizowanie i obserwowanie istotnych parametrów dotyczących jej widoczności, a także umożliwia diagnozowanie i naprawianie błędów. 

GSC uważane jest powszechnie za najlepsze darmowe narzędzie analityczne do śledzenia wydajności strony. Ukazuje szczegółowe informacje dotyczące na przykład widoczności strony w wynikach wyszukiwania, liczby odwiedzin i innych ważnych parametrów. Mnogość opcji pozwala na wprowadzanie optymalizacji i zwiększanie ruchu organicznego na stronie. 

Co powinna sprawdzić analiza SEO?

  • czy Google Search Console zostało dodane do strony, 
  • czy narzędzie GSC jest poprawnie skonfigurowane, 
  • czy za pośrednictwem GSC została zgłoszona do Google mapa strony,
  • czy do narzędzia wprowadzone zostały wszystkie ważne adresy URL,
  • czy GSC działa poprawnie i zbiera wszystkie istotne dane na temat strony,
  • czy Google Search Console jest ustawione kierowanie międzynarodowe (dla domen innych niż .pl).

Najczęściej popełniane błędy związane z konfiguracją Google Search Console:

  • brak dodanego Google Search Console do strony, 
  • nieodpowiednia konfiguracja GSC, przez co nie wszystkie informacje mogą być zbierane, 
  • brak mapy strony dodanej do GSC w celu przesłania jej do Google, 
  • pominięcie ważnych adresów i stron w GSC (w przypadku niezgłaszania całej witryny),
  • pomijanie ważnych parametrów podczas konfiguracji narzędzia do zbierania danych,
  • niewykorzystywanie pełnego potencjału Google Search Console podczas analizowania danych oraz szukania błędów i możliwości poprawy SEO.

Dostępność strony pod kątem skanowania

Skanowanie stron – proces przeszukiwania internetu za pomocą robotów sieciowych wyszukiwarki. Crawling przeprowadzany jest w celu wykrywania nowych i zaktualizowanych stron internetowych, aby dodać je potem do indeksu wyszukiwarki. 

Skanowanie strony internetowej to wstępne działania przed indeksacją. Roboty sieciowe zapoznają się ze stroną, aby przeszukać zasoby w obrębie domeny i rozpoznać ich zawartość. Informacje te wykorzystywane są podczas umieszczania strony w indeksie Google. 

SEO analiza stron www przekaże Ci informacje na temat tego, czy wszystkie najważniejsze zasoby Twojego serwisu mogą być skanowane przez roboty sieciowe. 

Co powinien sprawdzić audyt strony pod kątem SEO?

  • plik robots.txt – czy nie znajdują się w nim dyrektywy Disallow, które uniemożliwiają robotom Google skanowanie strony,
  • występowanie problemów z siecią, 
  • występowanie problemów ze strony serwera obsługującego stronę, 
  • strony osierocone, do których nie prowadzą żadne linki wewnętrzne i mogą zostać pominięte przy skanowaniu.

Najczęściej popełniane błędy związane z dostępnością strony pod kątem skanowania:

  • Umieszczenie w pliku robots.txt dyrektywy Disallow, która informuje roboty o tym, aby nie skanować strony.
  • Problemy z siecią, które uniemożliwiają pobieranie danych z hostingu. 
  • Problemy ze strony serwera obsługującego domenę internetową. 
  • Brak linków wewnętrznych prowadzących do ważnych podstron, które powinny zostać zeskanowane przez Googleboty.

Dostępność strony pod kątem indeksowania

Indeksowanie stron – proces zbierania i kategoryzowania informacji na temat strony internetowej w celu określenia jej tematyczności. Indeksacja przebiega na podstawie analizy treści, linków, grafik i innych multimediów na stronie. Po jej dokonaniu witryna umieszczana jest w bazie danych wyszukiwarki nazywanej indeksem stron. 

Po umieszczeniu domeny w indeksie Google, może ona pojawiać się w wynikach wyszukiwania na wybrane frazy kluczowe. Podczas ustalania rankingu stron wyszukiwarka bierze pod uwagę tylko zindeksowane witryny, ponieważ umożliwia jej to błyskawiczne przeszukiwanie ogromnych zasobów. 

Audyt strony www online przekaże Ci informacje na temat tego, czy wszystkie najważniejsze zasoby Twojego serwisu mogą być indeksowane przez roboty sieciowe. 

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • zastosowanie tagu noindex – czy nie blokuje indeksowania ważnych podstron w serwisie,
  • plik robots.txt – czy nie występują w nim dyrektywy Disallow,
  • treści na stronie pod kątem duplikatów,
  • osierocone strony, do których nie prowadzi żaden odnośnik, 
  • sitemap – czy znajdują się w niej wszystkie ważne strony, które mają wyświetlać się w wynikach wyszukiwania, 
  • kody odpowiedzi HTTP – czy są poprawne,
  • prędkość strony.

Najczęściej popełniane błędy związane z dostępnością strony pod kątem indeksowania:

  • zastosowanie tagu noindex w kodzie strony,
  • obecność dyrektywy Disallow w pliku robots.txt,
  • duplicate content,
  • osierocone strony,
  • nieuwzględnienie stron w sitemap,, 
  • błędne kody odpowiedzi HTTP,
  • bardzo niska prędkość strony.

Przyjazny adres URL

Przyjazny adres URL – krótki, łatwy do zrozumienia adres strony www. Umożliwia szybkie i proste określenie zawartości strony. Jest jednym  z czynników rankingowych Google.

Przyjazny adres URL powinien wprost nawiązywać do tematyki podstrony, aby ułatwić nawigację zarówno robotom Google, jak i użytkownikom wyszukiwarki. Zwiększy to użyteczność witryny i przyczyni się do poprawy SEO. Analiza SEO online pokaże Ci, jakie adresy w obrębie całej Twojej witryny wymagają poprawy.

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • przejrzystość struktury adresów URL w obrębie witryny,
  • statyczność adresów URL dla najważniejszych podstron,
  • długość adresów URL – powinny być krótkie i proste,
  • spójność adresów URL z tytułami stron, do których prowadzą,
  • obecność znaków specjalnych(np. kropek, przecinków, dwukropków) i diakrytycznych (np. ó, ł, ą, á, é, ö, ü), których nie powinno być w adresach URL,
  • obecność spacji i podkreśleń, których nie powinno być w adresach URL,
  • unikalność adresów URL.

Najczęściej popełniane błędy związane z przyjaznymi adresami URL:

  • skomplikowana struktura adresów w obrębie strony www,
  • długie i trudne do zapamiętania adresy URL,
  • adresy URL, które nie wskazują na zawartość strony (rozbieżność z title),
  • znaki specjalne i diakrytyczne,
  • spacje i podkreślenia (_) zamiast łączników (-) w adresach URL.

Title

Title – fragment kodu HTML, który zawiera tytuł strony internetowej i pokazuje się w wynikach wyszukiwania, na kartach przeglądarki oraz w postach w mediach społecznościowych. Jest czynnikiem rankingowym Google i ma znaczący wpływ na CTR w wynikach wyszukiwania. 

Tag title informuje użytkowników i roboty wyszukiwarki o tematyce strony, dlatego musi być z nią mocno powiązany.

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • obecność globalnego znacznika title – czy serwis go posiada,
  • obecność znacznika title dla każdej ważnej podstrony w serwisie, która ma być pozycjonowana,
  • długość title – maksymalnie 600 pikseli (56-60 znaków ze spacjami),
  • główna fraza kluczowa – najlepiej na początku title,
  • unikalność title – inny dla każdej podstrony, wskazujący jej tematykę.

Najczęściej popełniane błędy związane z title:

  • brak znacznika title,
  • zbyt krótki title – poniżej 30 znaków ze spacjami,
  • zbyt długi title – powyżej 60 znaków ze spacjami, 
  • brak frazy kluczowej w title, 
  • powielanie tego samego znacznika title na różnych podstronach.

Meta description

Meta description – znacznik HTML w kodzie strony, który pojawia się w wynikach wyszukiwania pod adresem URL i pod tytułem domeny (title). Stanowi podsumowanie zawartości strony.

Tag meta description w sposób pośredni wpływa na działania SEO, ponieważ oddziałuje na elementy, które Google bierze pod uwagę przy ocenie strony: podnosi współczynnik klikalności i pomaga generować większy ruch.

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • obecność znacznika meta description – na każdej ważnej podstronie w serwisie, która ma być pozycjonowana,
  • długość meta description – maksymalnie 1000 pikseli (około 150-160 znaków ze spacjami),
  • unikalność meta description – inny dla każdej strony, podsumowujący jej zawartość,
  • hasłowość meta opisów – proste opisy zawartości strony, bez wdawania się w szczegóły,
  • obecność emoji – wyjątkiem są strony związane z zawodami zaufania publicznego,
  • zastosowanie zwrotu CTA w meta description.

Najczęściej popełniane błędy związane z meta description:

  • brak meta description,
  • zbyt długi meta description – powyżej 150-160 znaków ze spacjami, 
  • zduplikowane meta opisy w obrębie strony,
  • brak CTA w meta description.

Nagłówek H1

Nagłówek H1 – znacznik HTML wskazujący pierwszy w hierarchii nagłówek na stronie. Jego zadaniem jest pomóc wyszukiwarce zrozumieć zawartość strony pod kątem jej struktury oraz tematyki. Każda podstrona w obrębie jednej domeny powinna mieć tylko jeden nagłówek H1.

Nagłówek ze znacznikiem H1 powinien pojawiać się na samej górze podstrony, aby informować roboty wyszukiwarki i odbiorców o tym, czego dotyczą dalsze treści. 

Co powinien sprawdzić audyt SEO strony?

  • strukturę nagłówków – powinna być przejrzysta i logiczna, 
  • obecność nagłówków H1 na wszystkich ważnych podstronach w serwisie,
  • obecność tylko jednego nagłówka H1 na danej podstronie, 
  • umiejscowienie nagłówka H1 – powinien być pierwszy w hierarchii,
  • unikalność nagłówków H1 na podstronach serwisu,
  • zastosowanie słów kluczowych w nagłówku H1.

Najczęściej popełniane błędy związane z nagłówkiem H1:

  • skomplikowana struktura nagłówków na stronie, 
  • brak nagłówka H1, 
  • więcej niż jeden nagłówek H1 na podstronie,
  • umieszczenie nagłówka H1 niżej w hierarchii nagłówków, 
  • brak fraz kluczowych w nagłówku H1,
  • nagłówki H1, które nie są użyteczne dla odbiorcy i nie spełniają jego intencji.

Nagłówek H2

Nagłówek H2 – znacznik HTML definiujący nagłówek drugiego stopnia w hierarchii. Służy do uporządkowania treści i ułożenia jej w przejrzyste bloki tematyczne, co poprawia doświadczenia użytkownika (UX) i ma istotny wpływ na SEO.

Nagłówki H2 służą do utworzenia logicznej struktury i hierarchii treści. Tworzą szkielet tekstu znajdującego się na stronie, wprowadzając użytkownika i roboty Google w jego układ oraz tematykę poszczególnych sekcji. 

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • obecność nagłówków H2 – na jednej podstronie mogą występować wielokrotnie,
  • układ nagłówków H2 – powinny tworzyć logiczną strukturę treści,
  • zastosowanie fraz kluczowych w nagłówkach H2,
  • unikalność nagłówków H2 – należy unikać duplikatów w obrębie strony,
  • przydatność dla użytkownika – nagłówek H2 powinien być dopasowany do intencji wyszukiwania,
  • powiązanie z treścią – nagłówek H2 powinien być wprowadzeniem do znajdującej się pod nim treści.

Najczęściej popełniane błędy związane z nagłówkiem H2:

  • brak nagłówków H2 i niepoprawna hierarchia nagłówków na stronie,
  • skomplikowana struktura nagłówków,
  • brak fraz kluczowych w nagłówkach H2
  • tworzenie nagłówków H2 składających się z samych fraz kluczowych, które wyglądają nienaturalnie,
  • zduplikowane nagłówki H2 w obrębie jednego serwisu, 
  • brak powiązania z treścią pod nagłówkiem.

Treści SEO na stronie

Treści SEO na stronie – teksty, które umieszczane są na poszczególnych stronach w obrębie serwisu zgodnie z wytycznymi SEO. Może to być opis produktu, opis kategorii, opis usługi, artykuł blogowy czy tekst na stronę główną.

Teksty SEO są jednym z najważniejszych czynników rankingowych wyszukiwarki Google, co potwierdza sam kalifornijski gigant. Ich obecność na stronie, a także optymalizacja pod kątem wyszukiwarki i potrzeb użytkowników  mają ogromny wpływ na to, jak wysoko strona znajdzie się w rankingu Google. 

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • czy tekst na stronie głównej jest obecny, unikalny i tematyczny,
  • czy tekst na stronie głównej jest nasycony frazami i zawiera kolokacje, 
  • czy tekst na stronie głównej jest dopuszczony do indeksowania,
  • czy tekst na stronie głównej zawiera CTA, 
  • czy tekst na stronie głównej zawiera linkowanie,
  • czy kategorie na stronie posiadają teksty bazowe, 
  • czy teksty w kategoriach są unikalne, tematyczne i nasycone frazami,
  • czy teksty w kategoriach się indeksują,
  • czy teksty w kategoriach mają odpowiednią strukturę (któtki opis w obszarze ATF, dłuższy opis pod produktami),
  • czy teksty w kategoriach zawierają CTA,
  • czy teksty w kategoriach zawierają linkowanie wewnętrzne,
  • czy strony produktowe posiadają opisy, 
  • czy opisy produktów są unikalne, tematyczne i zawierają frazy kluczowe, 
  • czy opisy produktów zawierają CTA,
  • czy opisy produktów zawierają linkowanie wewnętrzne,
  • czy inne kluczowe strony w serwisie zawierają treści,
  • czy treści na ważnych stronach w serwisie są unikalne, tematyczne i nasycone frazami, 
  • czy wszystkie treści w serwisie są poprawne językowo i merytoryczne, 
  • czy wszystkie teksty na stronie mają poprawną strukturę (np. nagłówki H1-H6 w odpowiedniej hierarchii),
  • czy serwis posiada bloga,
  • czy treści na blogu są unikalne, poprawne językowe i tematyczne,
  • czy teksty na blogu zawierają frazy i kolokacje, 
  • czy teksty blogowe odsyłają do innych podstron w celu wygenerowania konwersji.

Najczęściej popełniane błędy związane z treściami SEO na stronie:

  • brak treści na stronach istotnych z punktu widzenia SEO,
  • niskiej jakości teksty, 
  • treści niedopasowane do rodzaju strony (strona główna, lp usługowe, karty produktów, strony kategorii itp.)
  • brak semantycznych fraz kluczowych LSI i long tail w tekstach na stronie, 
  • nieprawidłowe nasycenie frazami kluczowymi,
  • brak nagłówków H1-H6 w treści oraz ich niepoprawna hierarchia, 
  • brak linkowania wewnętrznego i zewnętrznego, 
  • brak CTA w treściach.

Unikalność treści

Unikalność treści – jeden z czynników rankingowych Google, który dotyczy tworzenia unikalnych tekstów na strony internetowe. Przeciwieństwem są treści zduplikowane, które można podzielić na dwie kategorie: 

  • external duplicate content – teksty skopiowane ze stron zewnętrznych, np. od producenta lub konkurencji, 
  • internal duplicate content – teksty skopiowane z innych podstron w obrębie tej samej witryny internetowej. 

Google dąży do tego, aby oferować swoim użytkownikom wysokiej jakości wyniki wyszukiwania, dopasowane do ich potrzeb i intencji. Stosowanie nieunikalnych tekstów może skutkować obniżeniem pozycji w rankingu, dlatego tak ważne jest, aby test strony pod kątem SEO dokładnie sprawdzał ten aspekt.

Co powinien sprawdzić audyt SEO strony?

  • czy treści w obrębie strony są unikalne, 
  • czy teksty nie zostały skopiowane z innych stron, 
  • czy w przypadku powielonych treści w obrębie jednej witryny został ustawiony tag kanoniczny, 
  • czy zostały zastosowane przekierowania stałe w przypadku występowania różnych wariantów adresu URL strony,
  • czy umieszczone na stronie cytaty zostały odpowiednio oznaczone w kodzie źródłowym.

Najczęściej popełniane błędy dotyczące unikalności tekstów SEO:

  • kopiowanie treści na różne podstrony w obrębie jednej witryny,
  • kopiowanie tekstów z innych stron www, np. od konkurencji lub ze strony producenta produktu,
  • brak adresów kanonicznych w przypadku istnienia duplikacji wewnętrznej, 
  • brak przekierowań w przypadku występowania adresu z www i bez www oraz HTTP i HTTPS,
  • brak oznaczenia w kodzie źródłowym cytatów pochodzących z innych źródeł.

Długość treści

Google nie narzuca z góry określonych limitów treści na stronach. Warto jednak zadbać o to, aby teksty wyczerpywały temat i nie były zbyt ogólne. 

Należy zgłębić problematykę, skupiając się przy tym na intencji i potrzebach użytkownika. Dzięki temu treści SEO na stronie będą nie tylko miejscem na umieszczenie fraz kluczowych, ale przede wszystkim wartościowym źródłem informacji dla odbiorców. 

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • czy treści wyczerpują temat, 
  • czy teksty SEO na stronie są podobnej długości, co u konkurencji, 
  • czy w tekstach nie ma urwanych wątków,
  • czy w przypadku długich tekstów został zastosowany wyraźny podział na sekcje tematyczne i spis treści.

Najczęściej popełniane błędy związane z długością treści:

  • tworzenie bardzo ogólnych treści, które nie zgłębiają tematu,
  • tworzenie zdecydowanie krótszych treści niż konkurencja, co sprawia wrażenie braku wyczerpania tematu i przedstawienia wszystkich informacji,
  • urywanie wątków, które warto byłoby rozwinąć, aby dopełnić temat,
  • tworzenie treści, które nie zaspokajają intencji użytkownika, bo nie przedstawiają tematu w całości i nie zawierają wartości dodanej, 
  • ograniczanie się w trakcie pisania sztywnymi limitami długości,
  • brak menu wewnętrznego w przypadku dłuższych treści.

Aktualność i wiarygodność treści – EEAT i YMYL

Dostarczanie użytkownikom wyszukiwarki aktualnych, wartościowych i wiarygodnych informacji to priorytet Google. W celu tworzenia treści, które spełniają te założenia, warto korzystać z koncepcji E-E-A-T (akronim od słów: Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthines).

EEAT to koncepcja wspierana przez Google, która jest rozszerzeniem EAT. Odnosi się do kryteriów stosowanych przez Google przy ocenianiu treści. Brane są pod uwagę przede wszystkim wiarygodność, aktualność informacji, siła autorytetu oraz wykorzystywanie zdobytego doświadczenia.

Koncepcja EEAT jest szczególnie ważna w przypadku stron zaliczanych do kategorii YMYL (skrót od Your Money or Your Life). Są to strony związane z branżami, które mogą wpływać na bezpieczeństwo, stabilność finansową, zdrowie lub szczęście odbiorcy.

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • czy treści na stronie są rzetelne,
  • czy oznaczone źródła zewnętrzne to sprawdzone strony z odpowiednim autorytetem, 
  • czy na stronie wykorzystywane są tylko aktualne informacje, 
  • czy teksty budują ekspercki wizerunek strony,
  • czy teksty dostarczają użytkownikom przydatnej wiedzy i wartości dodanej.

Najczęściej popełniane błędy związane z aktualnością i wiarygodnością treści:

  • tworzenie treści bez przeprowadzenia rzetelnego i dokładnego researchu, 
  • korzystanie z niesprawdzonych źródeł, które nie są poparte żadnym autorytetem,
  • nieaktualizowanie informacji, które uległy przedawnieniu, 
  • niekorzystanie z koncepcji E-E-A-T w trakcie pisania tekstów SEO na stronę, 
  • niezwracanie uwagi na budowanie eksperckiego wizerunku marki poprzez stosowanie potocznego języka, niekorzystanie z badań i statystyk czy tworzenie treści, które nie zgłębiają tematu,
  • brak wartości dodanej i przydatnej dla odbiorców wiedzy, tzw. lanie wody i nieoperowanie konkretami.

Prezentacja treści

Odpowiednia prezentacja treści na stronie nie jest bezpośrednim czynnikiem, wpływającym na pozycjonowanie, ale warto o tę kwestię zadbać. Pamiętaj, że teksty czytać będą nie tylko roboty sieciowe. Mają być one przede wszystkim dla użytkowników. 

Dobrze zaprezentowane treści wydłużą czas spędzony na Twojej stronie i przyczynią się do mniejszego współczynnika odrzuceń. Są to czynniki, które brane są pod uwagę przez roboty Google w tworzeniu rankingu stron, dlatego prezentacja tekstów SEO pośrednio wpływa na pozycjonowanie. 

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • sposób prezentacji treści,
  • podział tekstów na akapity, 
  • podział tekstów na sekcje tematyczne, 
  • zastosowanie nagłówków, które dzielą treść,
  • stosowanie w treści list i wypunktowań,
  • wykorzystanie wyróżnienia (np. wyboldowanie) dla najważniejszych informacji,
  • wykorzystanie grafik, wykresów i materiałów wideo.

Najczęściej popełniane błędy związane z prezentacją treści:

  • treść nieprzyjazna dla oka – ściana tekstu, która przytłacza odbiorcę,
  • brak podziału treści na akapity, co utrudnia nawigację po tekście, 
  • brak nagłówków, które dzielą tekst na sekcje tematyczne i ułatwiają znalezienie najważniejszych dla użytkownika informacji, 
  • wymienianie po przecinku, zamiast zastosowania listy i wypunktowania, 
  • brak wyróżnienia w treści najważniejszych informacji,
  • brak grafik, infografik i wykresów, materiałów wideo i innych elementów, które urozmaicają treść.

Spełnienie intencji użytkownika – rozwiązanie problemu i realna pomoc

Spełnienie intencji użytkownika to główny cel Google. Wszystkie zmiany w algorytmach wyszukiwarki dążą do wyświetlania na najwyższych pozycjach najbardziej wartościowych stron, które będą odpowiadać na pytanie zadane przez użytkownika i pomogą mu w rozwiązaniu problemu. 

Oceń stronę internetową pod kątem spełnienia intencji użytkownika, wykonując audyt SEO strony oraz analizę konkurencji. 

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • czy teksty są napisane zgodnie z intencją użytkownika,
  • czy w treściach jest odpowiedź na zadane pytanie, 
  • czy teksty zgłębiają poruszony temat i przedstawiają rzetelne informacje,
  • czy treści rozwiązują problem użytkownika i zapewniają realną pomoc,
  • czy w treściach zawarto wartość dodaną.

Najczęściej popełniane błędy związane ze spełnieniem intencji użytkownika:

  • pomijanie intencji użytkownika w trakcie tworzenia treści,
  • traktowanie intencji użytkownika jako sprawę drugorzędną podczas tworzenia treści,
  • zbaczanie z tematu i skupianie się na wątkach pobocznych, zamiast na głównym pytaniu zgodnym z user intent,
  • tworzenie treści bez wartości dodanej, składających się z ogólników,
  • tworzenie tekstów, które mogą wprowadzić użytkownika w błąd,
  • przygotowywanie tekstów, w których znalezienie odpowiedzi na pytanie zadane przez użytkownika jest bardzo trudne.

Thin content

Thin content – strony internetowe z contentem niskiej jakości. Mogą zawierać znikomą ilość tekstu lub nie mieć go wcale. Mogą to być także strony, które składają się z bardzo rozbudowanych treści, które nie niosą żadnej wartości dla odbiorcy. 

Google znacznie obniża pozycję domen, w których występuje thin content, dlatego sprawdzanie stron internetowych pod kątem SEO powinno obejmować także analizę treści. 

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • czy występuje thin content,
  • czy strony, na których jest thin content są potrzebne,
  • czy teksty niskiej jakości można usunąć,
  • czy teksty niskiej jakości można poprawić, 
  • czy nie występuje wiele stron o takiej samej intencji, na których pojawia się thin content.

Najczęściej popełniane błędy związane z thin content:

  • tworzenie treści niskiej jakości, bez brania pod uwagę potrzeb użytkowników,
  • pisanie tekstów nastawionych tylko na upychanie fraz kluczowych,
  • tworzenie zbędnych podstron, które nie są potrzebne w serwisie, a przez thin content obniżają jego ocenę,
  • generowanie treści automatycznie, bez korekty i ewentualnego rozwinięcia oraz zgłębienia tematu lub poprawienia błędów merytorycznych,
  • tworzenie wielu podstron o takiej samej intencji, bez wysokiej jakości tekstów.

Użycie słów kluczowych

Użycie słów kluczowych odnosi się do sposobu zastosowania fraz w treści strony: miejsca i częstotliwości ich występowania. 

Frazy kluczowe mają duży wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, dlatego analiza SEO strony powinna obejmować ocenę zastosowania fraz w sposób zgodny z wytycznymi Google.

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • zastosowanie słów kluczowych w ważnych elementach strony: title, meta description, nagłówek H1, nagłówek H2, adres URL, atrybut ALT, naturalnie w tekście (przede wszystkim w pierwszych 100 słowach), 
  • poziom nasycenia fraz kluczowych (Keyword Density),
  • stosowanie słów kluczowych odnoszących się do tej samej intencji wyszukiwania.

Najczęściej popełniane błędy związane z użyciem słów kluczowych:

  • brak fraz kluczowych w najważniejszych elementach strony: title, meta description, nagłówek H1, nagłówek H2, adres URL, atrybut ALT, treść,
  • keyword stuffing – upychanie słów kluczowych,
  • mieszanie fraz o różnych intencjach wyszukiwania,
  • brak wystarczającej wiedzy z zakresu SEO,
  • powierzenie usługi SEO firmom stosującym przestarzałe praktyki i/lub metody Black Hat SEO w celu  uzyskania szybszych efektów pozycjonowania.

Uszkodzone obrazy

Uszkodzone obraz to pliki graficzne, które niepoprawnie wyświetlają się na stronie internetowej. Obniża to znacząco zaufanie do strony i sprawia, że może być ona odbierana jako SPAM. 

Uszkodzone grafiki i zdjęcia wyglądają nieprofesjonalnie. Przyczyniają się do zwiększenia współczynnika odrzuceń i znacznie skracają czas spędzony na stronie. Mogą także obniżać sprzedaż ze względu na brak zaufania ze strony potencjalnych klientów.

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • występowanie problemów z uszkodzonymi obrazami,
  • poprawne wyświetlanie obrazów na różnych urządzeniach, 
  • powód, dla którego obrazy źle się wyświetlają.

Najczęściej popełniane błędy związane z uszkodzonymi obrazami:

  • nie sprawdzanie, czy na ważnych podstronach obrazy wyświetlają się poprawnie, 
  • sprawdzanie, czy grafiki i obrazy wyświetlają się poprawnie tylko na jednym typie urządzeń i założenie z góry, że na innych rodzajach również będą dobrze widoczne, 
  • wymienianie grafik na inne, zamiast znalezienia przyczyny błędu i naprawienia go (np. błąd w kodzie strony, niepoprawny znacznik).

Rozmiar pliku obrazu

Rozmiar pliku obrazu wpływa na czas jego ładowania. Jeśli będzie zbyt duży, może spowalniać całą stronę, co negatywnie wpłynie na jej ocenę w oczach Google. 

Optymalizowanie obrazów pozwoli na szybkie ładowanie wszystkich elementów, poprawiając odbiór strony przez użytkowników i roboty wyszukiwarki. Kompresując rozmiar pliku obrazu, należy pamiętać o zachowaniu jego odpowiedniej jakości. 

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • czy pliki obrazu na stronach w obrębie witryny mają odpowiedni rozmiar, 
  • czy grafiki i zdjęcia nie ładują się zbyt długo,
  • czy należy wykonać optymalizację obrazów w celu przyspieszenia ładowania strony,
  • czy obrazy wyświetlają się poprawnie w stylu strony i nie psują jej proporcji.

Najczęściej popełniane błędy związane z rozmiarami plików obrazów:

  • nie zoptymalizowanie obrazów, przez co ładują się bardzo długo i spowalniają całą stronę, 
  • nie zwracanie uwagi na prędkość ładowania obrazów, 
  • nie korzystanie z wtyczek do CMS, które umożliwiają szybkie i proste optymalizowanie obrazów na bieżąco,
  • dodawanie obrazów o wymiarach niedopasowanych do stylu strony i do rozmiarów poszczególnych sekcji.

Nazwa pliku obrazu

Optymalizacja obrazów w działaniach SEO obejmuje również odpowiednią ich nazwę. Nie jest to czynnik rankingowy, jednak należy pamiętać, że nazwa pliku obrazu nie pozostaje ukryta dla robotów sieciowych. Warto nazywać obrazy w sposób nawiązujący do tego, co rzeczywiście przedstawiają. Pomoże to przyspieszyć proces indeksowania strony. 

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • jak wyglądają nazwy obrazu,
  • czy w nazwach obrazów występują znaki specjalne lub znaki diakrytyczne,
  • czy poszczególne słowa w nazwie są oddzielane przez łączniki (-), a nie spacje i podkreślenia (_),
  • czy nazwy obrazów są pisane z małych liter, 
  • czy nazwy obrazów nawiązują do tego, co faktycznie się na nich znajduje,
  • czy w nazwach zastosowane są frazy kluczowe w sposób naturalny i logiczny.

Najczęściej popełniane błędy związane z nazwami plików obrazów:

  • niezwracanie uwagi na to, jaką nazwę ma plik graficzny umieszczony na stronie, 
  • używanie znaków specjalnych i diakrytycznych w nazwach obrazów,
  • stosowanie spacji i podkreśleń zamiast łączników, 
  • wykorzystywanie dużych liter przy tworzeniu nazw, 
  • nieuwzględnianie w nazwie tego, co znajduje się na obrazie, 
  • upychanie fraz kluczowych w nazwach obrazów, przez co prezentują się one nielogicznie i nienaturalnie.

Atrybut ALT

Atrybut ALT to tekst alternatywny zawarty w kodzie HTML strony, którego celem jest opisanie obrazu. Zapewnia on kontekst dla robotów wyszukiwarki oraz dla osób, które przeglądają stronę z użyciem czytnika ekranu. 

Ustawienie odpowiedniego tekstu ALT dla obrazu wpływa na jego pozycję w rankingu w Google Grafika. Jeśli ALT będzie trafnie opisywał zawartość grafiki, to ma ona szansę na pojawienie się wysoko w wynikach w tej części wyszukiwarki. Mając na uwadze, że Google Grafika stanowi aż 22,6% wszystkich wyszukań (źródło: First Site Guide), warto pojawiać się tam jak najwyżej. 

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • czy obrazy posiadają atrybuty ALT, 
  • czy teksty alternatywne skonstruowane są poprawnie,
  • czy słowa kluczowe są wykorzystywane w opisach alternatywnych i jeśli tak, to czy prezentują się naturalnie, 
  • czy atrybuty ALT mają odpowiednią długość – najlepiej około 125 znaków ze spacjami,
  • czy teksty alternatywne obrazów są inne niż ich nazwa,
  • czy  atrybuty ALT stosowane są tylko do ważnych obrazów, a nie do grafik dekoracyjnych.

Najczęściej popełniane błędy związane z odnośnikami z atrybutami ALT:

  • brak atrybutów ALT dla obrazów na stronie,
  • zbyt ogólne opisy alternatywne, które nie przedstawiają tego, co znajduje się na zdjęciu,
  • upychanie fraz kluczowych a atrybucie ALT, przez co jest on niezrozumiały, 
  • zbyt długie atrybuty ALT, które nie zostaną przeczytane w całości przez czytnik ekranu, 
  • kopiowanie do atrybutu ALT nazwy pliku obrazu, 
  • wykorzystywanie tekstów alternatywnych do grafik, które nie mają znaczenia dla treści i stanowią jedynie element dekoracyjny.

Strona HTTPS prowadzi do obrazu HTTP

W przypadku, gdy strona z protokołem HTTPS prowadzi do obrazu z HTTP, występuje treść mieszana. Może to obniżać bezpieczeństwo strony i narażać na ataki podejmowane za pośrednictwem połączenia z niezabezpieczonym plikiem obrazu.

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • czy wszystkie odnośniki do obrazów na stronach prowadzą do adresów HTTPS,
  • czy jest możliwa zmiana adresu odnośnika z HTTP na HTTPS, 
  • czy obraz z adresem HTTP jest dostępny w bezpiecznej wersji z innego źródła,
  • czy niebezpieczny obraz HTTP jest niezbędny w serwisie, czy można go usunąć,

Najczęściej popełniane błędy związane z odnośnikami ze stron HTTPS prowadzącymi do obrazów HTTP:

  • brak weryfikacji, czy wybrany obraz posiada adres z protokołem HTTPS, 
  • umieszczanie odnośników do niebezpiecznych obrazów HTTP, bez brania pod uwagę zagrożenia, 
  • nieszukanie alternatywy w postaci innych źródeł zasobów lub możliwości skorzystania z wersji obrazu z HTTP,
  • pozostawianie w serwisie obrazów HTTP, które nie są niezbędne i można bez problemu je usunąć.

Robots.txt

Robots.txt – plik tekstowy przeznaczony dla robotów sieciowych. Informuje o tym, które zasoby w witrynie mogą być indeksowane.

Dla każdej strony w serwisie powinien być przygotowany podstawowy plik robots.txt, a w nim zawarte najważniejsze dyrektywy. Mogą one dotyczyć tego, czy roboty wyszukiwarki mają indeksować dane zasoby, lub tego, w jaki sposób mają to robić. 

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • czy każda strona posiada podstawowy plik robots.txt,
  • czy roboty Google mają dostęp do wszystkich ważnych zasobów strony,
  • czy strony skrótów nawigacyjnych (np. strony filtrowania) są zablokowane w robots,
  • czy plik robots.txt nie blokuje kluczowych adresów URL i linków wewnętrznych, 
  • czy stosowane są tylko obowiązujące w pliku robots.txt dyrektywy,
  • czy w pliku robots.txt stosowane są specyfikacje i symbole wieloznaczne, 
  • czy dyrektywy są konkretne i możliwie jak najprostsze, aby nie wprowadzać robotów Google w błąd.

Najczęściej popełniane błędy związane z plikiem robots.txt:

  • brak plików tekstowych robots.txt dla każdej strony w serwisie,
  • blokowanie istotnych zasobów wewnętrznych strony, 
  • blokowanie kluczowych adresów URL i linków wewnętrznych, 
  • stosowanie w pliku robots.txt nieodpowiednich dyrektyw,
  • stosowanie skomplikowanych i niejasnych instrukcji, które mogą wprowadzać roboty Google w błąd.

Meta robots

Meta robots – znacznik w kodzie HTML, który mówi robotom wyszukiwarek, jakie czynności mogą, a jakich nie mogą wykonywać na danej stronie. Umożliwia kontrolowanie skanowania i indeksowania stron. Pozwala na zarządzanie tym, jakie treści będą wyświetlane w wynikach wyszukiwania, a jakie nie. 

Najczęstszym zastosowaniem tagu meta robots jest zapobieganie wyświetlaniu wybranej strony w wynikach wyszukiwania (dyrektywa noindex). Może być także stosowany do ograniczenia zasobów przed konkretnymi rodzajami robotów. 

Meta robots składa się z 2 atrybutów: 

  • name – określa rodzaj robota, którego dotyczy dyrektywa,
  • content – określa, jakie czynności ma lub nie ma wykonywać robot.

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • czy meta tag robots został poprawnie skonstruowany,
  • czy w dyrektywach zostały zastosowane odpowiednie atrybuty,
  • czy ważne zasoby na stronie są dopuszczone do indeksacji,
  • czy nieużyteczne podstrony zostały wyłączone ze skanowania i indeksowania przez roboty wyszukiwarki.

Najczęściej popełniane błędy związane z meta robots:

  • niepoprawnie skonstruowany znacznik meta robots, 
  • nieodpowiednio dobrane atrybuty w dyrektywach, 
  • blokowanie indeksacji ważnych stron i zasobów, 
  • niewyłączenie z indeksowania stron, które nie mają znaczenia w kontekście SEO (strona logowania, regulamin czy polityka prywatności).

X-robots tag

X-robots tag – dyrektywa przeznaczona dla robotów sieciowych, którą umieszcza się w nagłówki HTTP. Stosuje się ją zamiennie dla tagu meta robots, gdy chcesz zarządzać dostępem dla robotów na poziomie całej witryny, a nie poszczególnych podstron. 

X-robots tag sprawdza się idealnie, gdy chcesz zastosować polecenie noindex lub inne w przypadku obrazów, plików wideo czy PDF.

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • czy X-robots Tag zastosowany jest w sposób poprawny, 
  • czy polecenie noindex nie zostało zastosowane w przypadku ważnych zasobów na stronie, 
  • czy w nagłówku HTTP X-robots zostały zastosowane odpowiednie dyrektywy, dopasowane do konkretnych zasobów, 
  • czy dyrektywy zastosowane w pliku robots.txt  nie blokują poleceń z tagu X-robots. 

Najczęściej popełniane błędy związane z X-robots tag:

  • błędne zastosowanie tagu X-robots, 
  • zastosowanie polecenia noindex względem ważnych podstron w serwisie, które powinny zostać zeskanowane i zindeksowane przez roboty Google, 
  • błędne dopasowanie dyrektyw w tagu X-robots do zasobów witryny internetowej, 
  • nieodpowiednie połączenie poleceń użytych w pliku robots.txt i tagu X-robots – jeśli witryna zablokowana jest w robots.txt, to polecenia w tagu X-robots nie zostaną wzięte pod uwagę.

Struktura strony

Struktura strony – przedstawia sposób zorganizowania Twojej witryny. W architekturze strony widoczne są wszystkie powiązania między podstronami i umieszczonymi na nich treściami. 

Dobrze skonstruowana struktura strony podnosi jej użyteczność. Dzięki odpowiedniemu pogrupowaniu poszczególnych podstron w serwisie nawigacja staje się prostsza i bardziej intuicyjna zarówno dla robotów sieciowych, jak i użytkowników wyszukiwarki. 

Intuicyjna strona to dłuższy czas odwiedzin oraz większy ruch – sprawdź stronę internetową pod tym kątem. Informacji na ten temat dostarczy Ci audyt stron internetowych.

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • rodzaj struktury strony – czy jest prosta czy skomplikowana,
  • pogrupowanie stron w klastry tematyczne – czy są one logiczne i zrozumiałe, 
  • drogę do wszystkich podstron – czy jest ona możliwie jak najkrótsza,
  • zastosowanie nawigacji okruszkowej (breadcrumbs),
  • występowanie stron osieroconych (orphan pages) – czy do każdej podstrony prowadzą jakieś linki wewnętrzne.

Najczęściej popełniane błędy związane ze strukturą strony:

  • głęboka architektura strony, przez co struktura jest skomplikowana i zawiła,
  • nieintuicyjny podział na klastry tematyczne, nieodpowiednio pogrupowane strony,
  • długa i skomplikowana droga do niektórych podstron, wymagająca wielu kliknięć,
  • brak nawigacji okruszkowej tam, gdzie to konieczne (np. w przypadku dużych i średnich sklepów internetowych),
  • strony osierocone, do których nie prowadzą żadne linki wewnętrzne.

Adres kanoniczny

Adres kanoniczny – znacznik, który służy do wskazywania robotom Google oryginalnego adresu URL spośród kilku podstron o takiej samej lub prawie identycznej treści. Pozwala to na uniknięcie oceniania tekstów jako powielonych w obrębie witryny. 

Tag canonical wskazuje crawlerom, którą stronę mają indeksować i uznać za najważniejszą. Dzięki temu możesz dokonać decyzji, która wersja jest bardziej reprezentatywna i ma pojawić się w wynikach wyszukiwania.

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • występowanie duplikacji treści w obrębie strony – w celu analizy, czy należy zastosować linki kanoniczne,
  • poprawność linków kanonicznych – czy zostały zastosowane w nich bezwzględne adresy URL, pisane małymi literami, 
  • czy tag canonical jest zastosowany tylko do jednej z podstron z taką samą lub prawie identyczną treścią,
  • zastosowanie linków kanonicznych – czy są wykorzystywane tylko wtedy, gdy jest to konieczne. 

Najczęściej popełniane błędy związane z adresami kanonicznymi:

  • stosowanie niepoprawnych adresów URL w linkach kanonicznych, 
  • stosowanie wielu linków kanonicznych dla zduplikowanych podstron,
  • wykorzystywanie atrybutu canonical w przypadku stron, które tego nie wymagają (np. strony, które nie zawierają identycznej lub prawie identycznej treści).

Linki wewnętrzne

Link wewnętrzne – dowolne hiperłącze, które prowadzi do innej podstrony lub zasobu w obrębie tego samego serwisu. Linkowanie wewnętrzne umożliwia stworzenie hierarchii stron w witrynie i ułatwia nawigację. Stosowanie linków wewnętrznych podnosi również PageRank strony.

Poprawnie wykorzystywane linki wewnętrzne mogą także przyczynić się do pokazywania powiązanych stron w wynikach wyszukiwania w Google. 

Ocena strony www pod kątem wykorzystania możliwości linkowania wewnętrznego jest bardzo istotna – weź pod uwagę tę kwestię, wykonując SEO test online.

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • czy zastosowane zostało linkowanie wewnętrzne, 
  • czy linkowanie wewnętrzne ustala logiczną i przejrzystą strukturę strony,
  • czy zastosowane jest menu nawigacyjne z linkowaniem wewnętrznym,
  • czy wykorzystany jest potencjał stron powiązanych tematycznie w zakresie linkowania wewnętrznego, 
  • czy zastosowane teksty zakotwiczeń są dopasowane do linków.

Najczęściej popełniane błędy związane z odnośnikami z linkami wewnętrznymi:

  • brak linkowania wewnętrznego,
  • brak logicznej struktury linkowania,
  • brak menu nawigacyjnego na stronie, 
  • linki wewnętrzne, które nie są dopasowane tematycznie,
  • źle dopasowane do linków teksty zakotwiczenia.

Sitemap

Sitemap – plik zawierający listę podstron serwisu internetowego oraz znajdujących się w nim plików i multimediów. Mapa strony może zawierać również informacje o aktualizacjach  i wersjach językowych witryny.

Sitemap najczęściej określa dwa typu plików:

  • mapa XML, która tworzona jest z myślą o robotach sieciowych,
  • mapa HTML, która tworzona jest głównie z myślą o użytkownikach, ale jest również analizowana przez roboty wyszukiwarki. 

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • obecność mapy strony w kodzie – szczególnie w przypadku bardzo rozbudowanych witryn, 
  • informacje zawarte w mapie strony – czy są na niej wszystkie ważne podstrony, 
  • wersje sitemap – strona powinna posiadać mapę XML (dla robotów) oraz mapę HTML (dla użytkowników i częściowo robotów),
  • poprawność zastosowania adresów URL, 
  • linki kanoniczne – tylko one powinny być wykorzystane w sitemap w przypadku zduplikowanych podstron. 

Najczęściej popełniane błędy związane z sitemap:

  • brak mapy strony, 
  • pominięcie istotnych pod kątem SEO podstron w sitemap, 
  • niepoprawne adresy URL zastosowane w mapie strony, 
  • użycie w sitemap wielu linków prowadzących do tej samej treści, zamiast linku kanonicznego.

Strony osierocone

Strony osierocone – strony, do których nie prowadzi żaden link wewnętrzny w obrębie całego serwisu. Jeśli nie są one wyłączone z indeksowania, to mogą znacząco utrudniać nawigację robotów sieciowych po stronie, co wpłynie niekorzystnie na pozycję w rankingu. 

Orphan pages obniżają PageRank strony, ponieważ ze względu na brak linkowania wewnętrznego nie przekazują mocy serwisowi. 

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • czy występują strony osierocone, 
  • czy znalezione orphan pages są wartościowe dla użytkowników, 
  • czy wśród stron osieroconych znajdują się podstrony, które warto indeksować,
  • czy strony osierocone można bez problemu powiązać z innymi stronami w serwisie.

Najczęściej popełniane błędy związane ze stronami osieroconymi:

  • brak regularnego sprawdzania występowania stron osieroconych, 
  • próba przeprowadzenia linkowania wewnętrznego do każdej strony, nawet tej, która nie ma żadnej wartości dla odbiorcy, 
  • indeksowanie stron osieroconych, które nie są potrzebne w rankingu Google, 
  • dodawanie na siłę linków wewnętrznych do stron osieroconych, które nie mają wartości i nie powinny być indeksowane.

Linkowanie zewnętrzne

Linkowanie zewnętrzne – linki prowadzące do stron, które znajdują się poza Twoją witryną. Zwykle są używane w treści, aby wskazać użytkownikowi dodatkowe materiały. Stosowane są też w celu podania źródeł konkretnych informacji (np. statystyk). 

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • czy występuje linkowanie zewnętrzne,
  • czy linkowanie zewnętrzne jest stosowane we wskazanych miejscach, 
  • czy wykorzystywane są także atrybuty dofollow, a nie tylko nofollow w linkowaniu zewnętrznym, 
  • czy nie występują uszkodzone linki wśród odnośników wychodzących, 
  • czy linki zewnętrzne prowadzą tylko do sprawdzonych i wartościowych stron. 

Najczęściej popełniane błędy związane z linkowaniem zewnętrznym:

  • unikanie linkowania zewnętrznego na stronie, 
  • używanie linków wychodzących w nienaturalny sposób, niedopasowany do treści, 
  • wykorzystywanie tylko atrybutu nofollow, który utrudnia nawigację robotom sieciowym, 
  • brak weryfikacji, czy wśród linków wychodzących nie znajdują się broken links z powodu usunięcia lub przeniesienia zasobów zewnętrznych, 
  • linkowanie zewnętrzne do małowartościowych stron, które nie są godne uwagi i nie przekazują rzetelnych informacji.

Broken links

Broken links to odnośniki, które prowadzą do strony błędu. Mogą być to strony, które zostały usunięte lub przeniesione bez ustawienia stałego przekierowania na inny adres. To także zasoby z nieistniejącej już witryny i odnośniki z niepoprawnie wpisanym adresem URL, np. takim, który zawiera literówkę.

Są trzy rodzaje broken links:

  • wewnętrzne – prowadzące do nieistniejących lub błędnych stron i zasobów w obrębie witryny, 
  • zewnętrzne – prowadzące do nieistniejących lub błędnych stron i zasobów spoza serwisu, 
  • zwrotne – prowadzące z innych stron do nieistniejących lub błędnych stron i zasobów w serwisie.

Uszkodzone linki w obrębie witryny obniżają znacząco doświadczenia użytkownika z korzystania ze strony. To przekłada się na wyższy współczynnik odrzuceń, a to z kolei wpływa na pozycję w rankingu Google. 

Aby zachować cenny ruch na stronie, analiza stron internetowych powinna pomóc odnaleźć wszystkie uszkodzone linki. W tym zakresie ważna jest również profilaktyka.

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • czy na stronie występują uszkodzone linki, 
  • jaki problem występuje w uszkodzonych linkach (nieistniejąca strona, błędny URL),
  • czy występują uszkodzone linki zwrotne.

Najczęściej popełniane błędy związane z odnośnikami z uszkodzonymi linkami

  • brak analizowania, czy na stronie występują uszkodzone linki, 
  • nie sprawdzanie, czy wśród linków zwrotnych występują broken links, 
  • ignorowanie uszkodzonych linków na stronie, zamiast ich naprawienia lub usunięcia,
  • brak regularnej analizy (np. z wykorzystaniem narzędzia Site Audit od Ahrefs), czy nie pojawiły się uszkodzone linki powiązane z serwisem.

Hreflang

Hreflang – atrybut HTML komunikujący język i docelowy region strony www. Pomaga wyszukiwarce Google wyświetlać najlepiej dopasowaną do lokalizacji i preferencji użytkownika wersję językową strony.

Hreflang jest bardzo ważną koncepcją SEO o zasięgu międzynarodowym. Jeśli Twoja strona została przetłumaczona na kilka języków, na pewno chcesz, aby użytkownicy mogli z tego skorzystać. Atrybut hreflang pomoże Ci w tym.

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • czy występuje atrybut hreflang – jeśli strona posiada różne wersje językowe,
  • czy poprawnie zostały wykorzystane kody języków oraz kody regionów i krajów,
  • czy każda strona posiada atrybuty odnoszące do każdej swojej wersji językowej – również do siebie.

Najczęściej popełniane błędy związane z hreflang:

  • brak zastosowania atrybutu hreflang przy różnych stronach językowych,
  • błędne kody kraju lub języka, 
  • brak odnośnika strony w atrybucie hreflang  do wszystkich jej wersji językowych, 
  • brak odnośnika strony w atrybucie hreflang do samej siebie.

Dane strukturalne

Dane strukturalne – zorganizowane informacje o stronie, przedstawione w formie kodu umieszczanego z myślą o wyszukiwarkach internetowych. Dane uporządkowane pomagają robotom wyszukiwarki lepiej zrozumieć daną domenę.

W danych strukturalnych zawarte są informacje odnoszące się do typu treści umieszczonych na stronie. Dzięki ich wykorzystaniu można w prostszy sposób dodać informacje rozszerzone (rich snippets) w wynikach wyszukiwania.

Co powinien sprawdzić audyt strony SEO?

  • obecność danych strukturalnych w kodzie strony i poprawność zastosowanego formatu,
  • zastosowane znaczniki schema dla konkretnych podstron – czy są dobrane pod kątem tematyki i rodzaju strony,
  • miejsce zastosowania znaczników danych strukturalnych – nie należy stosować ich w przypadku treści niewidocznych dla użytkowników, 
  • format danych strukturalnych – tam, gdzie to możliwe, Google zaleca stosowanie formatu JSON-LD,
  • poprawność danych strukturalnych dotyczących NAP (wizytówki firmy),
  • wdrożenie mikrodanych dla oceny (AggregateRating).

Najczęściej popełniane błędy związane z danymi strukturalnymi:

  • brak danych strukturalnych w kodzie strony,
  • niedopasowanie znaczników do typu podstron,
  • niedopasowanie znaczników do tematyki podstron, 
  • stosowanie danych strukturalnych do ukrytych treści,
  • niezastosowanie formatu JSON-LD tam, gdzie to możliwe.

Szybkość strony

Szybkość strony – pojęcie stosowane do określenia czasu wczytywania strony. Współczynnik szybkości mierzony jest od momentu wpisania adresu URL w przeglądarce lub kliknięcia w link w wynikach wyszukiwania do czasu pełnego załadowania strony. 

Jeśli interesuje Cię skuteczne pozycjonowanie, test szybkości witryny jest jedną z podstawowych czynności do wykonania. Analiza strony online powinna obejmować ten parametr.

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • szybkość ładowania strony – dla urządzeń desktop i mobilnych,
  • czynniki Core Web Vitals,
  • rozmiary obrazów – czy nie wymagają kompresji,
  • kod HTML, CSS i JavaScript – może być konieczne jego wyczyszczenie,
  • wersję hostingu, 
  • implementację CDN.

Najczęściej popełniane błędy związane z szybkością strony:

  • brak analizy szybkości ładowania strony dla wszystkich typów urządzeń,
  • niezoptymalizowane czynniki Core Web Vitals, 
  • zbyt duże rozmiary obrazów,
  • zbyt duża liczba reklam, które mogą przeciążać stronę,
  • nieskompresowany i nieposprzątany kod strony, 
  • brak odpowiedniej wersji hostingu,
  • brak implementacji CDN.

Wersja mobilna strony

Wersja mobilna strony – strona przystosowana do poprawnego wyświetlania się na urządzeniach mobilnych. Dostosowuje się do rozmiarów wyświetlacza smartfona, co umożliwia komfortowe zapoznanie się ze stroną mimo rozmiarów ekranu. 

Od lipca 2019 roku Google przeprowadza skanowanie i indeksację w myśl zasady Mobile First Index, dlatego poprawnie działająca strona mobilna jest bardzo istotna z punktu widzenia działań SEO. Sprawia to, że audyt stron mobilnych jest właściwie obowiązkowy.

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • obecność wersji mobilnej i prawidłowe wyświetlanie strony na urządzeniach mobilnych,
  • obecność wersji mobilnej dla każdego typu stron,
  • zgodność elementów w wersji mobilnej strony – czy są takie same, jak w wersji desktopowej,
  • czas ładowania wersji mobilnej strony – czy jest wystarczająco krótki,
  • tag noindex w mobilnej wersji strony – jeśli jest, to strona nie może być indeksowana,
  • plik robots.txt. – czy mobilna wersja strony nie jest przez niego zablokowana,
  • strony błędu w przypadku mobilnych adresów URL.

Najczęściej popełniane błędy związane z wersją mobilną strony:

  • brak strony mobilnej, 
  • strona mobilna znacznie różniąca się od strony desktopowej (pominięte elementy: nagłówki, obrazy, filmy, uporządkowane dane, tytuły stron, opisy stron, teksty alternatywne),
  • brak odpowiednich optymalizacji, co wydłuża czas ładowania strony na telefonie,
  • wyłączona możliwość indeksowania strony mobilnej przez roboty Google w wyniku zastosowania tagu noindex, 
  • zablokowanie strony mobilnej przez plik robots.txt,
  • mobilne adresy URL, które prowadzą do strony błędu.

Paginacja

Paginacja – sposób porządkowania kontekstowo powiązanych stron w celu zapewnienia ciągłości użytkownikom i robotom sieciowym. Stronicowanie pomaga w ich nawigacji na stronie. To rozwiązanie stosowane jest przede wszystkim w przypadku rozbudowanych sekcji blogowych, długich artykułów oraz w sklepach internetowych. 

Poprawnie zastosowana paginacja informuje roboty o tym, które strony są częścią serii. Dzięki temu przeprowadzają one indeksację dla całej serii, a nie tylko pojedynczej strony. 

Sprawdzenie, czy paginacja została zastosowana i czy działa poprawnie jest szczególnie ważne, jeśli przeprowadzasz audyt SEO sklepu internetowego z dużą ilością produktów. Bez podziału na strony przeglądanie oferty będzie trudne i nieintuicyjne.

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • czy w przypadku rozbudowanego bloga została zastosowana paginacja,
  • czy paginacja jest wykorzystana przy długich artykułach, 
  • czy kategorie i serie produktów zostały podzielone na strony z wykorzystaniem paginacji,
  • czy atrybuty rel=„prev” i rel=„next” są zastosowane na odpowiednich stronach w serii, 
  • czy atrybuty rel=„prev” i rel=„next” znajdują się w nagłówkach stron w serii, 
  • czy paginacja nie powoduje występowania thin content, 
  • czy paginacja korzystnie wpływa na sygnały rankingowe strony.

Najczęściej popełniane błędy związane z paginacją:

  • niestosowanie paginacji tam, gdzie jest to potrzebne, np. na blogach i w bardzo długich artykułach,  seriach produktów i kategoriach w sklepach online,
  • niepoprawne zastosowanie atrybutów rel=„prev” i rel=„next”, np. użycie jednego i drugiego atrybutu na pierwszej stronie serii lub tylko jednego z nich na środkowych stronach serii,
  • dzielenie treści na różne strony wtedy, gdy nie jest to konieczne, co może prowadzić do tworzenia thin content, 
  • powielanie tekstów na stronach w serii bez oznaczenia adresu kanonicznego, co prowadzi do duplikacji treści.

Kody HTTP

HTTP to protokół komunikacji między komputerami, odpowiadający za przesyłanie danych między klientem a serwerem. Określa to, w jaki sposób są one udostępniane i wysyłane. 

Kody odpowiedzi HTTP to reguły w postaci informacji numerycznych mówiące o tym, jaka jest reakcja serwera na dane zapytanie. Poza określeniem numerycznym kod najczęściej zawiera opis statusu. 

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • czy występują kody błędu HTTP, 
  • co jest przyczyną kodu błędu na stronie,
  • czy kody błędu można samodzielnie naprawić, 
  • czy na stronie ustawione są przekierowania z wykorzystaniem kodów 3xxs, np. kodu 301, 302 czy 307.

Najczęściej popełniane błędy związane z kodami HTTP:

  • brak regularnego sprawdzania, czy w serwisie nie występują strony błędów, 
  • brak reakcji na występowanie niepożądanych kodów HTTP w witrynie, 
  • niepoprawne wykorzystywanie kodów HTTP 3xxs, 
  • brak ustawienia przekierowań ze stron, które nie istnieją, lub są nieaktualne i nie mają być indeksowane przez Google.

Błędy krytyczne

Błędy krytyczne to kody HTTP informujące o wystąpieniu błędu na stronie. Mogą one dotyczyć błędów ze strony klienta lub problemów spowodowanych przez serwer. Negatywnie wpływają na odbiór strony i znacząco obniżają jej użyteczność. 

Występowanie błędów krytycznych koniecznie należy sprawdzić przeprowadzając audyt strony mobilnej oraz desktopowej. Ocena witryny internetowej pod tym kątem na każdym typie urządzeń pozwoli Ci uniknąć tracenia ruchu na stronie. 

Co powinien sprawdzić audyt stron www?

  • czy serwis jest globalnie zabezpieczony przed indeksacją (site>0),
  • czy podstrony istotne pod kątem SEO (kategorie, produkty, strony ofertowe) się indeksują,
  • czy indeksowane strony zwracają status 200,
  • czy w serwisie występuje strona pozornego błędu 404.

Najczęściej popełniane błędy związane z błędami krytycznymi:

  • brak sprawdzania, czy w serwisie występują błędy krytyczne, 
  • brak analizy kodów HTTP zwracanych przez strony www,
  • nie sprawdzenie, czy serwis posiada stronę błędu pozornego 404 lub innego typu.

Plik .htaccess

Plik .htaccess – plik tekstowy, który może zostać zastosowany do konfigurowania serwera Apache. Wprowadza się w nim dyrektywy, które ustalają podstawowe ustawienia katalogów stron w obrębie witryny. Jego modyfikacja natychmiast wpływa na zachowanie serwera. 

Plik .htaccess może być stosowany w różnych celach. Najczęściej wykorzystuje się go do ustawiania przekierowań z jednej wersji domeny na drugą (z www na bez www lub odwrotnie) lub z jednego protkołu domeny na drugi (HTTP na HTTPS lub odwrotnie), zarządzania adresami IP i wyłączenia cache po stronie przeglądarki.

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • czy zastosowanie pliku .htaccess jest konieczne, czy można skorzystać z innej metody,
  • czy plik .htaccess jest zastosowany i jeśli tak, to czy zrobiono to poprawnie,
  • czy w katalogu, do którego zastosowano dyrektywy w pliku .htaccess, znajdują się tylko strony, które mają być objęte tym poleceniem, 
  • czy w pliku .htaccess zostały poprawnie dopasowane przekierowania, 
  • czy polecenia w pliku .htacces są zastosowane w odpowiedniej kolejności,
  • czy nie zostały zablokowane ważne lub niegroźne adresy IP. 

Najczęściej popełniane błędy związane z plikiem .htaccess:

  • stosowanie pliku .htaccess tam, gdzie nie jest to niezbędne,
  • niepoprawne wykorzystywanie pliku .htaccess, 
  • odniesienie poleceń w pliku .htaccess do nieodpowiednich stron lub katalogów,
  • ustawienie niepoprawnych przekierowań w pliku .htaccess, 
  • stosowanie poleceń w pliku .htaccess w przypadkowej kolejności, bez wzięcia pod uwagę, że wykonywane są one zawsze po kolei, jedno po drugim,
  • blokowanie innych adresów IP niż to konieczne.

Content marketing

Content marketing –  długoterminowa strategia, której celem jest zwrócenie uwagi i zainteresowanie odbiorców Twoją marką. Polega na tworzeniu dodatkowych treści i ich umiejętnym dystrybuowaniu – na platformach, z których korzystają Twoi docelowi odbiorcy.

Dodatkowe treści to takie, które nie są umieszczone na stronach ofertowych i podstawowych stronach informacyjnych Twojego serwisu. Są to wszelkie treści publikowane zewnętrznie (artykuły sponsorowane, wpisy gościnne, posty w mediach społecznościowych, ebooki, newslettery) oraz artykuły blogowe, które można dystrybuować  dodatkowo poza serwisem, za pomocą różnych kanałów.

Sprawdzanie stron internetowych za pomocą audytu SEO nie ogranicza się tylko do sprawdzania aspektów technicznych i contentowych w witrynie. Audyt stron www powinien uwzględniać również content zewnętrzny.

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • czy serwis posiada strategię content marketingową,
  • czy określone zostały cele strategii content marketingowej,
  • czy strategia content marketingowa jest realizowana,
  • czy serwis posiada blog, 
  • czy publikowane i promowane są treści na zewnątrz serwisu,
  • czy tworzone teksty i inne materiały contentowe są optymalizowane pod kątem SEO.

Najczęściej popełniane błędy związane z content marketingiem:

  • brak strategii content marketingu, 
  • brak sprecyzowanych celów, które mają być realizowane za pomocą strategii content marketingowej, 
  • brak realizacji strategii content marketingowej w sposób spójny i systematyczny, 
  • brak bloga firmowego, 
  • brak publikacji zewnętrznych (artykułów sponsorowanych, wpisów gościnnych, postów w social mediach),
  • brak optymalizacji materiałów contentowych pod SEO.

Profil linkowy

Profil linkowy – komplet wszystkich linków zwrotnych, które posiada serwis internetowy. Jest to jeden z najważniejszych czynników rankingowych, które Google bierze pod uwagę w procesie umieszczania strony w rankingu wyszukiwarki.

Sposób, w jaki algorytmy wyszukiwarki oceniają wartość profilu linkowego, nie jest dokładnie znany. Specjaliści SEO wskazują kilka głównych kryteriów, które mogą mieć wpływ na tę ocenę: 

  • liczba linków, czyli to, ile odnośników prowadzi do witryny,
  • jakość linków, czyli to, czy pochodzą z wysokiej jakości stron o dużym autorytecie, 
  • trafność linków, czyli powiązanie tematycznie między stroną docelową a stroną, na której umieszczony jest link, 
  • anchor tekst, czyli tekst, do jakiego przypisany został adres URL, 
  • umieszczenie na stronie, czyli to, w jakiej części witryny znajduje się odnośnik i czy jest dobrze widoczny, 
  • miejsce docelowe, czyli dobór strony w serwisie, do której link ma prowadzić. 

Bardzo ważną kwestią jest także dywersyfikacja profilu linkowego, która odnosi się do stosowania różnego rodzaju linków:

  • linki tekstowe – klasyczne linki z anchor tekstem umieszczone na stronie zewnętrznej,
  • linki graficzne – odnośniki w postaci obrazów (infografik, wykresów, zdjęć),
  • linki dofollow – rodzaj linku, który wskazuje robotom konieczność podążania za linkiem i pozwala pozyskać więcej link juice (mocy strony), ten rodzaj uważany jest za bardziej wartościowy,
  • link nofollow – rodzaj linku, który nie zaleca robotom podążania za linkiem i przekazuje mniejszą moc stronie, jednak nadal warto je pozyskać i nie należy z nich rezygnować.

Co powinien sprawdzić test SEO strony?

  • jak prezentuje się profil linkowy konkurencji,
  • jak bardzo rozbudowany jest aktualny profil linkowy strony,
  • czy w profilu linkowym znajdują się tylko wartościowe i tematyczne odnośniki,
  • czy w profilu linkowym nie ma uszkodzonych linków zwrotnych, 
  • czy są podejmowane działania mające na celu rozbudować profil linkowy strony,
  • czy nie są wykorzystywane metody Black Hat SEO w procesie zdobywania linków.

Najczęściej popełniane błędy związane z profilem linkowym:

  • brak przeprowadzenia analizy konkurencji w zakresie ich profili linkowych,
  • ubogi profil linkowy, 
  • linki zwrotne niskiej jakości, pochodzące z niesprawdzonych i małowartościowych stron, 
  • brak powiązania tematycznego między stroną docelową a miejscem umieszczenia linku, 
  • występowanie uszkodzonych linków w profilu linkowym, 
  • brak działań mających na celu aktywny link building i brak odpowiedniej strategii w tym zakresie, 
  • korzystanie z nieetycznych działań, czyli tzw. Black Hat SEO (np. kupowanie linków na aukcjach, korzystanie z przestarzałych stron zapleczowych).

Wizytówka Google i integracja ze stroną

Wizytówka w Google pomaga zbudować wizerunek firmy w internecie. Tworzy się ją za pomocą darmowego narzędzia: Profil Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma). Wizytówka jest widoczna w wynikach wyszukiwania, przeglądarce internetowej, w zakładce Mapy Google oraz aplikacji Google Maps. 

Obecność wizytówki firmy w przeglądarce pomaga generować dodatkowy ruch na stronie. Dlatego jej obecność jest bardzo ważna i audyt strony online nie powinien pomijać tego czynnika.

Co powinien sprawdzić audyt SEO?

  • czy firma posiada wizytówkę Google, 
  • czy Profil Firmy w Google został zweryfikowany,
  • czy wizytówka Google wyświetla się poprawnie w wynikach wyszukiwania,
  • czy wizytówka Google została zintegrowana ze stroną, 
  • czy informacje zawarte w wizytówce są poprawne,
  • czy umieszczone zostały wszystkie ważne informacje w wizytówce,
  • czy firma zbiera opinie od zadowolonych klientów w wizytówce Google.

Najczęściej popełniane błędy związane z wizytówką Google:

  • brak wizytówki Google,
  • niezweryfikowany profil firmy w Google, 
  • wizytówka Google niezintegrowana ze stroną, 
  • niepoprawne informacje zawarte w wizytówce, 
  • brak istotnych informacji o firmie w wizytówce, np. adres firmy czy godziny otwarcia,
  • niewielka liczba opinii ze strony klientów lub ich całkowity brak,
  • dużo negatywnych opinii w wizytówce Google, 
  • brak możliwości kontaktu z firmą za pośrednictwem wizytówki.

Ile kosztuje audyt SEO?

To, ile kosztuje analiza strony www, zależy do wielkości i typu audytowanego serwisu. Im bardziej rozbudowany serwis, tym cena za profesjonalny audyt SEO będzie wyższa, ponieważ będzie wymagał on większego nakładu czasu i pracy. 

W naszej agencji SEO audyt strony www dostępny jest w dwóch opcjach: darmowej i płatnej.

Płatny audyt SEO to wersja zaawansowana, która zawiera dodatkowe raporty SEO, przygotowane przez ekspertów SEO i analityków z doświadczeniem, a także specjalistów z zakresu content marketingu. 

Cena jednorazowego zaawansowanego audytu SEO wynosi: 

  • od 1500 zł w przypadku stron firmowych,
  • od 2500 zł w przypadku sklepów internetowych.

Bezpłatny audyt SEO online to wersja podstawowa, z której możesz skorzystać samodzielnie. Nie zawiera wszystkich elementów, które bierze się pod uwagę w procesie SEO, ale stanowi bardzo dobry wstęp do opracowania skutecznej strategii pozycjonowania.

Korzystając z usługi pozycjonowania stron w SEMPIRE, audyt SEO i wykonanie prac w zakresie optymalizacji strony otrzymasz w cenie.

Jak przeprowadzić audyt SEO?

ZRÓB DARMOWY AUDYT SEO ONLINE

  • Poznaj najważniejsze parametry audytu SEO w zaledwie 90 sekund.
  • Sprawdź, czy Twoja strona stosuje wskazówki Google.
  • Upewnij się, że strona jest łatwo dostępna dla potencjalnych klientów.

Darmowy audyt SEO strony internetowej dostarczy Ci podstawowych informacji, które pozwolą na skuteczną optymalizację witryny.

ZAMÓW PŁATNY AUDYT SEO

  • Otrzymaj profesjonalny, zaawansowany raport opracowany przez specjalistów SEO, profesjonalnych analityków oraz doświadczonych specjalistów ds. content marketingu. 
  • Uzyskaj szczegółowe informacje na temat aktualnej kondycji Twojej strony i najlepsze kierunki jej rozwoju.
  • Uzyskaj dokładne zalecenia optymalizacyjne w celu poprawienia wszystkich najważniejszych wskaźników SEO.
01. Napisz do nas lub zadzwoń!

Podaj nam adres strony www i numer kontaktowy. Przeanalizujemy serwis i sprawdzimy, jak pozycjonowanie stron w Google może Ci pomóc w skutecznym pozyskaniu nowych klientów.

02. Porozmawiajmy!

Jeszcze dokładniej wyjaśnimy, czym jest pozycjonowanie strony. Lepiej poznamy ofertę Twojej firmy, cele biznesowe i priorytetowe produkty lub usługi. Wszystko po to, aby przygotować indywidualną strategię i zaplanować konkretne działania optymalizacyjne promujące stronę www.

03. Sprawdź propozycję!

Wiemy, jak skutecznie pozycjonować strony internetowe! Dobra strategia poparta analizami to klucz do sukcesu. Znając szczegóły analiz, przedstawimy Ci rozwiązania reklamowe i konkretne działania dopasowane do pozycjonowania strony internetowej Twojej firmy.

Zamów audyt SEO strony – popraw pozycję w Google i zwiększ sprzedaż Zapytaj o szczegóły współpracy
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...