W content marketingu tkwi duży potencjał. Pozwala zwiększać sprzedaż, wspiera pozycjonowanie (SEO), kreuje firmę w roli eksperta, odpowiada na potrzeby użytkwoników i buduje grupę lojalnych klientów. Wykorzystaj siłę wartościowych treści, blog firmowy i artykuły sponsorowane do zwiększenia zasięgu i pozyskiwania nowych klientów.
Marketing treści jest w stanie zbudować pozycję eksperta w branży oraz przekonać Klientów do marki, która jeszcze niedawno nie istniała w świadomości odbiorców. Atrakcyjne i przydatne treści przykuwają uwagę i pozwalają na komunikację z obecnymi oraz przyszłymi Klientami. Nic więc dziwnego, że z tej nowej strategii reklamowej korzystają największe firmy świata – m.in. Microsoft czy Procter&Gamble. Marketing treści doskonale sprawdzi się jednak nie tylko dla znanych korporacji, ale dla każdej firmy czy strony, która poszukuje skutecznego sposobu na subtelną promocję.
W SEMPIRE wykonamy dla Ciebie cały proces związany z dystrybucją wartościowej treści. Przeanalizujemy konkurencję, wybierzemy popularne tematy i słowa kluczowe, opracujemy treści, opublikujemy teksty na blogu lub wybranych serwisach zewnętrznych. Naszym celem będzie pokazanie Twojej firmy lub marki w roli eksperta, zwiększenie zasięgu strony i rozpoznawalności marki.
Chcesz wiedzieć więcej o content marketingu?
Content marketing (marketing treści) to strategia marketingowa składająca się z tworzenia i dystrybucji spójnych, atrakcyjnych oraz przydatnych treści, które pozwolą przyciągnąć użytkowników. Treści mogą dostarczać czytelnikowi porad, konkretnych informacji przydatnych w praktyce lub rozrywki. W ten sposób wokół marki można zgromadzić lojalną społeczność, która z czasem skorzysta z jej oferty (produktów lub usług). Warto podkreślić, że content marketing to nie jednorazowy przekaz, ale budowanie trwałych relacji z odbiorcami, poprzez poznawanie ich potrzeb oraz dialog z nimi.
Content marketing staje się alternatywą dla tradycyjnych form reklamy, które powoli przestają działać. Współcześni konsumenci są bardziej wymagający niż 20-30 lat temu. Bilbordy, spoty radiowe i telewizyjne czy ulotki stały się bardzo powszechne i w coraz mniejszym stopniu wpływają na decyzje zakupowe. Świadomi klienci znają triki reklamowe, już wiele razy zawiedli się na produktach zachwalanych w przekazach reklamowych. Teraz wybierają te zgodnie z własnymi przekonaniami i cenami. Bardzo wnikliwie sprawdzają opinie o danej marce oraz jej ofercie.
Tradycyjne przekazy reklamowe są wszechobecne i najczęściej przeszkadzają konsumentom, gdy ci robią coś zupełnie innego. Spoty reklamowe w TV stanowią przerywnik w oglądaniu ulubionego serialu, ciekawego filmu czy ważnych informacji (wielu zniecierpliwionych widzów zmienia wtedy kanał). Podobnie działają ulotki rozdawane na ulicach, gdy większość przechodniów spieszy się, aby wykonać swoje kolejne obowiązki. Ich istotą jest dobór odpowiedniego miejsca, sprytne brzmienie i kreatywność, która ma przyciągnąć uwagę zajętego odbiorcy.
Słabą stroną tradycyjnej reklamy jest:
Content marketing to doskonała alternatywą dla tradycyjnych reklam, ponieważ działa na zupełnie innych zasadach. Pozwala dotrzeć z przekazem do osób, które naprawdę zainteresowane są konkretną treścią i w danej chwili jej poszukują. Dostarczane materiały uznają wtedy za wartościowe dla siebie. Celem tej strategii nie jest walka o chwilową uwagę odbiorcy w czasie, gdy jest on zajęty czymś zupełnie innym, ale dostarczenie mu tego, czego akurat poszukuje. A uwaga odbiorców na współczesnym rynku stanowi największy kapitał, który warto wykorzystać podczas planowania strategii reklamowej.
Obecni konsumenci nie ufają specjalistom od marketingu, dlatego samodzielnie poszukują informacji na temat produktów czy usług, sprawdzonych porad, opinii, rekomendacji. Content marketing daje okazję, aby dostarczyć wiedzy o marce, a zarazem zainteresować odbiorcę. Marketing treści może mieć formę edukacyjną lub rozrywkową. Zawsze powinien jednak dawać konkretną wartość i być nastawiony nie na jednorazowy przekaz (tak jak tradycyjna reklama), ale zbudowanie długotrwałej relacji.
Content marketing może przybierać różne formy przekazu. Powinny one zostać dopasowane do grupy docelowej, sposobu dystrybucji treści oraz celu, który chcemy osiągnąć dzięki kampanii. Ważne, aby przekazy wpisywały się w dotychczasową strategię komunikacyjną marki. Tylko wtedy pozwolą zbudować spójny wizerunek, który jest podstawą do gromadzenia grupy lojalnych odbiorców. Marketing treści może przybrać zarówno formę tekstów, jak i grafiki czy nagrań video.
Seniorów powinny zainteresować krótsze artykuły i poradniki, wywiady oraz proste nagrania wideo. Gdy naszą grupą docelową jest sektor B2B, idealnie sprawdzą się artykuły eksperckie, wywiady z ekspertami, case study czy raporty. Młodsi użytkownicy cenią niestandardowe formy, dlatego powinny im przypaść do gustu infografiki, nagrania video, gry online, rebusy czy aplikacje mobilne.
Do najpopularniejszych form content marketingu należą:
Kampania content marketingowa wymaga stworzenia dokładnej strategii działań. Pierwszym krokiem jest ustalenie celów strategicznych, które chcemy osiągnąć tworząc i rozpowszechniając treści. Pod uwagę warto wziąć przede wszystkim misję naszej firmy oraz jej cele biznesowe.
Odpowiednio zaprojektowana kampania content marketingowa pozwala na:
Marketing treści ma na celu zwrócić uwagę odbiorców i zaangażować ich w relacje z firmą, a następnie podtrzymywać te relacje. Kompleksowa strategia może obejmować ścieżkę od zbudowania świadomości marki aż po długotrwałe utrzymanie kontaktów z klientami.
Strategia content marketingowa może obejmować (łącznie lub oddzielnie) szereg celów:
Celem kampanii może być wzrost ruchu na stronie (wsparcie dla pozycjonowania), budowa świadomości marki wśród odbiorców oraz budowa pozycji eksperta i edukowanie klientów.
Marketing treści może mieć na celu generowanie zainteresowania produktami lub usługami firmy (pozyskiwanie leadów przekładających się na decyzje zakupowe). Leady mogą przełożyć się na budowę listy potencjalnych klientów, subskrybentów newslettera czy sprzedaż (konwersję).
Content marketing wspiera pozycjonowanie strony, zwraca uwagę odbiorców i buduje z nimi relacje. Są to jednak cele pośrednie. Ostatecznym celem reklamy zawsze jest wpłynięcie na decyzje zakupowe klientów (konsumenci chętniej kupują produkty lub zamawiają usługi od marek, które dobrze znają, którym ufają i je cenią) i wzrost sprzedaży.
Ostatnim etapem strategii content marketingowej zwykle jest wzrost satysfakcji klientów. Regularna komunikacja z odbiorcami, dostarczanie im wartościowych materiałów edukacyjnych (poradnikowych, eksperckich) i rozrywkowych pozwala na budowę grupę lojalnych odbiorców zgromadzonych wokół marki. Tacy klienci powracają, dokonują kolejnych zakupów i polecają ofertę innym.
Dobry content marketing to taki, który trafia do właściwych odbiorców, trafia w ich aktualne potrzeby, zapada w pamięć i buduje relacje. Co powinien robić content marketing, aby wykorzystać swój potencjał?
Treści, które edukują dają odpowiedzi na pytania nurtujące w danej chwili odbiorcę. Doskonale przekłada się to na słowa kluczowe coraz częściej wykorzystywane w kampaniach SEO i SEM. Statystyki wyraźnie pokazują, że Internauci poszukują odpowiedzi na problemy – świadczą o tym pytania typu: „jak?”, „dlaczego?”. Odpowiedzi na tak postawione pytania pomagają dotrzeć do bardzo szerokiej grupy docelowej. Potencjał ten w bardzo dużym stopniu może wykorzystać m.in. branża medyczna i farmaceutyczna – szacuje się, że już około 60% Polaków poszukuje informacji na tematy zdrowotne w Internecie.
Lżejsze, zabawne formy to treść, która doskonale sprawdza się przede wszystkim w mediach społecznościowych. Na Facebooku większość użytkowników poszukuje rozrywki, dlatego firma, która chce zbudować społeczność wokół swojej marki powinna rozważyć dostarczanie takiej wartości swoim odbiorcom. Krótkie przekazy nie muszą zawsze bezpośrednio być związane z oferowanymi produktami czy usługami. Zabawne treści najczęściej są udostępniane, dzięki czemu bardzo łatwo jest je wypromować (a markę, jako ich autora, wraz z nimi).
W kampanii content marketingowej warto wykorzystać inspiracje. Możemy zapraszać do zapoznania się z wywiadami czy podcastami ludzi sukcesu, motywacyjnymi nagraniami video. Wielu Internautów poszukuje inspiracji do zmian, a ich dostarczenie daje szansę nawiązania stałych relacji.
Content zamieszczany na blogach, forach dyskusyjnych czy w grupach tematycznych to doskonały sposób, aby wypromować markę jako eksperta w swojej branży. Taka strategia pozwala nam stać się liderem społeczności, zyskać kapitał zaufania u jej członków. Takie treści mogą z czasem przełożyć się na konwersję i zwiększyć sprzedaż w naszej firmie.
Content marketing obejmuje szereg rozbudowanych i długotrwałych działań. Można je podzielić na kilka etapów:
Pierwszym krokiem jest opracowanie strategii działań. Na tym etapie należy wyznaczyć cele, do których ma prowadzić kampania content marketingowa. Bardzo ważne jest dokładne określenie grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć. To pozwoli dobrać zarówno formy, które będziemy wykorzystywać w realizacji kampanii, jak i kanały ich dystrybucji. Marketing treści ma na celu dostarczenie odbiorcom treści, których ci w danej chwili rzeczywiście potrzebują. Współczesny konsument chce mieć poczucie świadomego wyboru produktów lub usług, a umiejętnie zaprojektowany marketing treści pozwala zaspokoić tę potrzebę.
Przed przystąpieniem do działań, należy więc określić dokładny profil odbiorcy. Pod uwagę powinniśmy wziąć m.in. płeć, wiek, status zawodowy, miejsce zamieszkania, zainteresowania. Tylko dokładna analiza pozwala określić pytania, które mogą nurtować odbiorcę i szybko dotrzeć do niego z odpowiedzią na nie.
Podstawą wartościowego contentu jest informacja. To ona stanowi punkt wyjścia i ma oddziaływać na odbiorców. Pierwszym krokiem jest poznanie potrzeb i ustalenie tematu, który będziemy poruszać. W tym miejscu należy umiejętnie połączyć oczekiwania Internatów i wyszukiwarek. Nieocenione jest sprawdzenie fraz, których poszukują użytkownicy sieci. Wybór fraz (za pomocą specjalnych narzędzi) pozwoli nie tylko odpowiedzieć na wpisywane pytania, ale i dobrać strukturę nagłówków czy zagęszczenie fraz kluczowych w taki sposób, aby materiał stał się dobrze widoczny w Google.
Bardzo ważne jest, aby treść była pisana językiem dopasowanym do odbiorcy i miejsca, w którym się pojawi. Wpisy zamieszczane w Social Mediach powinny być pisane lżejszym językiem niż artykuły eksperckie. W przypadku publikowania treści w ramach własnej witryny (np. na blogu podpiętym pod firmową stronę lub sklep) można używać bardziej fachowej terminologii. Gdy jednak chcemy zamieścić artykuł sponsorowany na zewnętrznym serwisie ogólnym, nie możemy przesadzać z branżową terminologią. Powinniśmy wtedy skupić się na atrakcyjnej formie przekazu, jego wartościach praktycznych i marketingowym charakterze, który zachęci do określonego działania (odwiedzenia strony, zapoznania się z oferowanymi produktami czy usługami, poznania naszej marki itp.).
W przypadku materiałów multimedialnych (nagrań video, infografik, raportów w formacie PDF itp.) pamiętaj, aby stworzyć zwięzłe podsumowanie, które zostanie dobrze zaindeksowane przez roboty wyszukiwarki. Taka informacja dodatkowo może zachęcić użytkowników do pobierania plików czy odtworzenia materiału video. Podobna zasada dotyczy grafiki – zdjęcia powinny być naprawdę dobrej jakości, być dobrze nazwane i zawierać atrybut ALT, który właściwe opisze zawartość. To pozwoli na lepsze zaindeksowanie grafiki przez wyszukiwarkę i lepszą widoczność w wyszukiwarce grafik – Google Images.
Wartościowe komunikaty wykorzystywane w kampanii content marketingowej powinny być:
Ważne jest, aby stworzone materiały w subtelny sposób zachęcały odbiorcę do konkretnych działań –np. zakupu produktu, subskrypcji kanału na YouTube, komentowania artykułu na blogu, udostępniania wpisu na Facebooku.
Kolejnym krokiem jest dystrybucja stworzonego contentu. Istotne jest dopasowanie kanału do konkretnej grupy odbiorców, ponieważ tylko wtedy mamy szansę dotrzeć do użytkowników, którzy w danej chwili rzeczywiście są zainteresowani naszymi przekazami (oraz produktami lub usługami). Podczas projektowania kampanii nie można zapominać, że odbiorcy obecnie mają do dyspozycji bardzo wiele kanałów i ograniczony zasób czasu.
Poszczególne grupy zwykle skupiają się na maksymalnie kilku kanałach, które często śledzą. Do młodszych osób łatwiej dotrzeć np. za pośrednictwem Facebooka, Twittera, Pinterest czy YouTube. Seniorzy przydatnych treści mogą poszukiwać w serwisach regionalnych (możemy zamieścić tutaj np. artykuł sponsorowany), a firmy na branżowych portalach.
Dystrybucja treści może odbywać się:
Opublikowaną treść zawsze warto promować. Rozpowszechnianie informacji o nowych artykułach czy nagraniach na firmowym blogu, dostępności podcastu lub e-booka do pobrania w sklepie internetowym daje szansę, że nasz materiał dotrze do możliwie jak najszerszej grupy odbiorców. Wśród ogromnej konkurencji i w natłoku milionów informacji pojawiających się obecnie w sieci dobra treść niestety raczej nie obroni się sama (chyba, że marka ma już zgromadzoną bardzo dużą rzeszę stałych odbiorców). Treści można promować kanałami płatnymi oraz bezpłatnymi.
Do promocji możesz wykorzystać m.in.:
Ważnym etapem kampanii reklamowych są pomiary efektywności działań. Pozwalają one ocenić zwrot zainwestowanych kosztów i sprawdzić wskaźnik ROI (wskaźnik rentowności stosowany do mierzenia działań przedsiębiorstwa). Uzyskane wyniki o efektach poszczególnych działań to także doskonała okazja do modyfikacji prowadzonej kampanii oraz materiał pomagający zaplanować nową strategię reklamową, która będzie dawała szansę odnieść sukces przy niższych nakładach.
Podczas pomiaru efektów kampanii content marketingowych można wziąć pod uwagę m.in.:
W przypadku marketingu treści efekty działań są bardzo trudne do dokładnego zmierzenia za pomocą standardowych systemów analitycznych. Film zamieszczony na YouTube czy raport w formie PDF udostępniony w Internecie mogą przyciągnąć na stronę firmy lub sklepu, budować świadomość marki wśród odbiorców. Trudno jednak dokładnie zmierzyć, czy zwiększenie zamówień rzeczywiście związane jest z konkretnym działaniem content marketingowym.
Content marketing to wielopłaszczyznowa kampania reklamowa, która odpowiada wielu potrzebom biznesowym i pozwala firmom zyskać liczne korzyści. Od dłuższego czasu można zaobserwować wyraźny spadek zainteresowania tradycyjnymi mediami (prasa, radio, TV) na rzecz Internetu i Social Mediów. Wielu specjalistów wskazuje, że elastyczny marketing treści stanowi odpowiednik klasycznego PR w świecie online. Pozwala on zwiększać sprzedaż, redukować koszty i gromadzić wokół firmy lojalną społeczność.
Prawidłowo zaprojektowana i przeprowadzona kampania content marketingowa pomaga:
Marketing treści pozwoli Ci przekazać wysokiej jakości informacje, których aktualnie poszukują Twoi Klienci w wynikach wyszukiwania. Wartościowe poradniki, instruktaże czy rozwiązania problemów sprawiają, że Twoje materiały przestają być traktowane jak typowa reklama, a Ty jako osoba, która chce tylko coś sprzedać. Odbiorcy doceniają wysoką wartość, którą otrzymują i jej autentyczność, a jej autora uznają za eksperta w swojej dziedzinie. Powoli angażują się w życie danej marki, samodzielnie śledzą kolejne materiały. Dzięki temu podnosi się prawdopodobieństwo, ze powrócą i skorzystają z usług lub produktów (działa tutaj reguła wzajemności).
Kampanie content marketingu dają ogromną możliwość stworzenia treści wirusowych. Ciekawe i intrygujące artykuły, zabawne filmiki czy przykuwające uwagę infografiki wywołują dyskusje wśród Internatów, są przez nich udostępniane i rozpowszechniane. Tradycyjna reklama to jednorazowy przekaz, który (mimo dużych nakładów) nigdy nie daje takich możliwości.
Szacuje się, że obecnie nawet połowa Klientów poszukuje informacji w sieci przed dokonaniem zakupu. Content marketing pozwoli Ci wykorzystać tę zależność i wypromować swoją ofertę. Duża konkurencja w branży e-commerce zmusza sklepy internetowe do tego, aby być możliwie jak najbliżej swoich Klientów. Tzw. content konwertujący to doskonała strategia wspierająca pozycjonowanie sklepu. Można go wykorzystać w obrębie samej sklepowej witryny lub firmowego bloga.
Strategię content marketingu dla sklepu internetowego warto oprzeć o:
Strategię content marketingową mogą wykorzystać m.in.:
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!