Pojęcie KPI oznacza z angielskiego key performance indicators, czyli kluczowy wskaźnik efektywności. Są to finansowe oraz pozafinansowe dane, dzięki którym każda firma jest w stanie na bieżąco monitorować postępy w realizacji wcześniej założonych celów.
Kluczowy wskaźnik efektywności to możliwość ustalenia zarówno wyników jednostki, grupy, jak i całej firmy. Jest więc znaczący przy budowaniu kultury organizacyjnej zorientowanej na wyniki. Daje bowiem obiektywną informację zwrotną na temat wykonywanej pracy i jej efektów. KPI stanowi również doskonałe narzędzie dla menedżerów. Pozwala na sprawne wykrycie ewentualnych problemów i szybkie reagowanie na nie.
Wskaźnik KPI jest wykorzystywany w wielu dziedzinach, w tym również w marketingu.
W definiowaniu kluczowych wskaźników efektywności pomocne okazują pytania dotyczące celów biznesowych, celów strategicznych, oczekiwań, konkretnego czasu realizacji oraz sposobów dostrzeżenia pierwszych rezultatów.
Przykładami KPI w ramach działań marketingowych mogą być:
Aby wyznaczyć wskaźnik KPI należy określić główny cel, a następnie przejść do zdefiniowania mniejszych celów. Jeżeli Twoim celem jest np. zwiększenie sprzedaży o 20% na sklepie internetowym, to odpowiednimi mikro-celami wspierającymi ten główny mogą być:
Nie ma jednego, dobrego KPI dla wszystkich branż, ponieważ każda firma może zakładać nieco inne cele. Kluczowy wskaźnik efektywności ma za zadanie informować o tym, czy przyjęty przez dane przedsiębiorstwo cel został zrealizowany.
Ważne jest, aby wnioski z analizy KPIs zawrzeć w raporcie. Raport KPI powinien skupiać się na prezentacji wyników i obejmować: cele, analizę przyczynowo-skutkową, trendy i analizę czasową, benchmarki, analizę jakościową i ryzyka oraz wizualizację danych.
KPI pomaga w optymalizacji treści wysokiej jakości, dzięki analizie 3 następujących kategorii:
Sprawdź również: co to jest konwersja
Sprawdź na blogu:
Definicja pojęcia KPI - kluczowy wskaźnik efektywności
w słowniku otrzymała ocenę
5 / 5 według 10 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!