Inna nazwa: wskaźnik ROI, metoda ROI
ROI (return of investment, zwrot z inwestycji) to wskaźnik rentowności, za pomocą którego ocenia się efektywność inwestycji. Wskaźnik ROI używany jest najczęściej do oceny działań marketingowych, w tym kampanii Google Ads czy pozycjonowania stron internetowych. Sprawdza się zarówno przy małych, jak i dużych budżetach przeznaczonych na działania marketingowe. Wartość ROI najczęściej przedstawiana jest w postaci procentowej.
Wskaźnik ROI oznacza stosunek zysku netto do kosztów. W celu jego obliczenia należy posłużyć się poniższym wzorem:
ROI = przychód - koszty/koszty x 100%
Aby zastosować ten wskaźnik, konieczna jest wiedza na temat przychodów i kosztów przedsiębiorstwa. Należy przy tym pamiętać, że na koszty składają się nie tylko nakłady poniesione na działania marketingowe, ale również wszelkie wydatki związane z wytworzeniem i transportem produktów, a także podatki.
Pojęcie ROI najczęściej pojawia się w kontekście sklepów internetowych. Określanie wskaźnika ROI jest bardzo proste i nie wymaga żadnych specjalistycznych programów, dzięki czemu właściciel sklepu internetowego może poznać rzeczywiste zyski, jakie płyną z jego działalności po odliczeniu wszelkich kosztów. Wskaźnik można stosować również przy ocenie opłacalności projektów szkoleniowych czy IT.
Sprawdź również: co to jest ROAS, co to jest Google Ads, co to jest sklep internetowy, pozycjonowanie stron internetowych
Definicja pojęcia ROI - zwrot z inwestycji
wskaźnik ROI, metoda ROI
w słowniku otrzymała ocenę
5 / 5 według 11 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!