Podcast co to jest, co oznacza, jaka jest definicja pojęcia w słowniku | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Co to jest podcast, co oznacza, jaka jest definicja pojęcia w słowniku

Co to jest podcast?
Co to jest podcast?

Podcast to forma internetowej publikacji audio, w której jedna lub kilka osób opowiada, lub prowadzi rozmowę na konkretny temat.

Nazwa podcast używana jest również do określenia serii nagrań audio o określonej tematyce. Pochodzi ona od słów iPod (oznaczającego odtwarzacz muzyczny firmy Apple) oraz broadcast, które można przetłumaczyć z języka angielskiego jako "nadawać".

Jak działa podcast?

Podcast jako forma przesyłania strumieniowego, w odróżnieniu od audycji radiowej, ma określony temat i najczęściej pojawia się w odcinkach. Każdy odcinek może trwać od kilkunastu minut do nawet 2 godzin. 

Podcasty obejmują różne tematy i formaty, takie jak edukacja, wiadomości, narracje, komedia, rozmowy na różne tematy, historie życia czy rozmowy na temat kultury. Wiele osób korzysta z podcastów jako źródła informacji, rozrywki, edukacji czy inspiracji.

Dlaczego podcasty stały się tak popularne?

Tworzenie podcastów stało się popularne ze względu na prostotę produkcji oraz niskie koszty wejścia. Wystarczy mikrofon, program do nagrywania i edycji dźwięku oraz dostęp do Internetu, aby zacząć tworzyć i dystrybuować własne podcasty. Dzięki temu podcasty stały się dostępnym medium dla wielu twórców, zarówno amatorów, jak i profesjonalistów.

Gdzie słuchać podcastów?

Poszczególne odcinki można pobrać na komputer stacjonarny, laptop lub smartfon lub odbierać online w formie streamingu. Podcasty można również subskrybować, dzięki czemu nowe odcinki automatycznie trafiają do odbiorcy.

Odbiorcy odtworzą podcasty na odtwarzaczu multimedialnym lub użyją do tego celu odtwarzacz MP3. 

Oto lista najpopularniejszych miejsc do znalezienia i odtwarzania podcastów.

  • Aplikacje do podcastów: Apple Podcasts (podcasty Apple dla użytkowników iOS), Google Podcasts (dla użytkowników Androida), Spotify, Overcast, Stitcher i Pocket Casts.
  • Platformy streamingowe: Apple Music, Amazon Music i Spotify.
  • Strony internetowe twórców podcastów i autorskie kanały na YouTubie.

Jak założyć własny podcast? Najlepsze praktyki z przewodnika

Podcasterzy swoją popularność zdobyli, dzięki atrakcyjnym i ciekawym dla odbiorcy nagraniom.

Aby założyć własny podcast musisz wyróżnić się wśród pozostałych twórców. Pomocny w tym zadaniu okaże się zestaw najlepszych praktyk z przewodnika.

  • Stwórz konkretny plan podcastu: określ powód stworzenia podcastu, grupę docelową, wybierz temat i wymyśl nazwę.
  • Wybierz format podcastu: monolog, program współprowadzony, wywiady, analizy, narracje oparte na scenariuszu.
  • Określ długość trwania podcastu: dostosuj długość odcinku do częstotliwości publikacji (codziennie – max. 10 minut; co tydzień lub kilka razy w tygodniu – 30-50 minut; raz na miesiąc lub rzadziej – 60 minut i więcej).
  • Zadecyduj o układzie odcinka: na początku atrakcyjny, chwytliwy wstęp, główna część programu, na końcu krótkie podsumowanie.
  • Wybierz oprogramowanie do nagrywania i edycji podcastów: wśród darmowych znajdą się Audacity, Free Audio Editor, Zoom, Wavepad.
  • Przygotuj się do nagrania podcastu: stwórz zarys rozmowy z gośćmi, napisz scenariusz, przetestuj sprzęt.
  • Nagraj kilka pierwszych odcinków i edytuj nagrania podcastów: uporządkuj cięcia nagrania, dodaj intro i efekty dźwiękowe, usuń szumy w tle, dostosuj tło, dodaj logo, podziel długi materiał na mniejsze klipy.
  • Eksportuj osobiste wideo jako pliki MP4: ewentualnie skorzystaj z plików MP3.

Dlaczego warto wykorzystać podcast w strategii marketingowej? 5 korzyści

Podcasty są wykorzystywane jako narzędzie marketingowe przez firmy i przedsiębiorców, którzy chcą zbudować relacje z odbiorcami, promować swoje produkty i usługi czy zwiększyć swoją widoczność w branży.

Sponsorowanie podcastów lub tworzenie własnych audycji może pomóc w zbudowaniu zaufania i lojalności wśród odbiorców, co może prowadzić do wzrostu sprzedaży i poprawy wizerunku marki.

Na liście znajduje się 6 głównych korzyści, dla których warto rozważyć tworzenie podcastu w ramach strategii marketingowej.

  1. Łatwiejsze przyswojenie wiedzy o marce i produkcie przez słuchaczy niezależnie od wykonywania innej czynności.
  2. Nawiązanie bliższej relacji z odbiorcami.
  3. Lepszy odbiór reklamy w podcastach niż innych formach nagrań.
  4. Bardziej autentyczne podejście w kontakcie ze słuchaczami.
  5. Łatwy w produkcji w porównaniu z innymi formami wideo.
  6. Doskonała alternatywa wobec treści sponsorowanych.
  7. Dodanie transkrypcji jako dodatkowe wsparcie dla SEO.

Sprawdź również: co to jest reklama wideo

Definicja pojęcia podcast
w słowniku otrzymała ocenę

1 2 3 4 5

3.1 / 5 według 10 opinii

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...