Do emisji reklam śledzących najczęściej wykorzystywaną platformą reklamową jest Google Ads (możliwy do zastosowania jest również np. remarketing na Facebooku). Platforma Google Ads pozwala na emisję reklam remarketingowych w wyszukiwarce Google (remarketing tekstowy, RLSA) oraz w sieci reklamowej Google (na stronach partnerów, np. popularnych, dużych portalach takich, jak wp.pl, onet.pl, interia.pl czy na YouTube). Dzięki połączeniu narzędzi Analytics i Ads, na Twojej stronie umieszczony zostaje specjalny kod, który pozwala badać i zapisywać na liście potencjalnych klientów. Przy zapamiętywaniu użytkowników Twojej witryny, kluczowe znaczenie odgrywają pliki cookies, czyli tzw. ciasteczka, które zostają zapisane na komputerze klienta i pozwalają na śledzenie jego zachowania. Dzięki temu możesz dostosowywać komunikaty reklamowe do zainteresowań użytkownika, czy nawiązać się do miejsc, które odwiedził w obrębie Twojego serwisu.
To jak działa remarketing można przedstawić następująco:
Jak działa remarketing w Google – uproszczony proces
Google Ads oferuje do wykorzystania różne opcje remarketingu, które pozwolą Ci w jak najlepszym stopniu dopasować przekaz reklamowy do rodzaju działalności, jaką prowadzisz oraz do konkretnych użytkowników Twojej witryny.
Remarketing standardowy
Podstawowy rodzaj kampanii remarketingowej to taki, w którym reklamy przyjmują formę graficzną lub tekstową i śledzą użytkowników Twojej witryny na innych serwisach bądź w aplikacjach, których używają. Atrakcyjna forma graficzna, wyeksponowana nazwa firmy oraz widoczne logo sprawią, że użytkownik który niedawno opuścił Twoją stronę będzie miał możliwość szybkiego kliknięcia i powrotu na Twoją witrynę. W przypadku braku kliknięcia firma i tak zapadnie w pamięci odbiorcy i zacznie być utożsamiana z produktem/usługą, której odbiorca niedawno poszukiwał.
Remarketing standardowy
Remarketing dynamiczny
Dynamiczne reklamy remarketingowe dedykowane są wyłącznie sklepom internetowym i polegają na wyświetlaniu konkretnych produktów bądź usług, które zostały wcześniej obejrzane przez użytkownika w sklepie online. Tak skonkretyzowana reklama na pewno zostanie zauważona i zapamiętana przez potencjalnego klienta, który jednoznacznie wskazał zachowaniem na Twojej stronie, jaki produkt bądź usługa rzeczywiście go interesują, a których jeszcze nie zakupił.
Remarketing wideo
Reklamy multimedialne w formie filmów mogą być emitowane tym użytkownikom, którzy obejrzeli Twój materiał wideo na kanale bądź w witrynie. Możesz także pokierować remarketingową reklamę wideo na użytkowników, którzy po prostu odwiedzili Twoją stronę www. Ruchoma forma reklamy oraz dźwięk jej towarzyszący działa na wyobraźnię odbiorcy. Sprawia, że kojarzy i zapamiętuje on widzianą czy słyszaną treść i powraca z rozważaniami zakupu właśnie do Twojej firmy.
RLSA
Remarketing w wyszukiwarce, w skrócie nazywany RLSA (ang. Remarketing List for Search Ads) pozwala na emisję dedykowanych reklam tym odbiorcom, którzy już wcześniej odwiedzili Twoją witrynę, a następnie podjęli dalsze poszukiwania w wyszukiwarce produktów, bądź usług, które oferujesz. To precyzyjna i skuteczna forma promocji, która nie pozwala potencjalnym klientom zapomnieć o Twojej marce, ilekroć wyszukują oni Twojego asortymentu w wyszukiwarce Google.
Remarketing adresowany
Kampanie remarketingowe mogą być kierowane na zdefiniowaną listę użytkowników, którzy podali Ci swoje dane kontaktowe np. podczas wypełniania formularza czy zgłoszenia do newslettera. Są już oni w jakiś sposób związani z Twoją firmą – reklamy w formie remarketingu adresowanego pozwolą Ci budować mocniejszą więź i zdobywać tym samym lojalność klientów, którzy wcześniej wykazali zainteresowanie Twoją ofertą.
Remarketing dynamiczny
Remarketing dynamiczny to specyficzna forma kampanii śledzącej, która wykorzystuje do działania dane z pliku Feed (zaimplementowanego w Google Merchant Center) lub dane ręcznie przesłane do systemu Google Ads np. w postaci arkusza Excel. Dzięki temu reklamy oparte na remarketingu dynamicznym są generowane automatycznie, w sposób indywidualny dla każdego użytkownika. Potencjalnemu klientowi wyświetlane są przekazy graficzne zawierające produkty, które wcześniej obejrzał w Twoim sklepie, dzięki czemu reklama jest jeszcze trafniej dostosowana do grupy docelowej.
Najistotniejsze różnice pomiędzy remarketingiem standardowym a dynamicznym:
- remarketing standardowy dostępny jest dla wszystkich rodzajów witryn internetowych, podczas gdy remarketing dynamiczny dotyczy tylko sklepów internetowych
- klasyczny remarketing wymaga wcześniejszego przygotowania treści oraz kreacji graficznych, remarketing dynamiczny natomiast tworzony jest w sposób automatyczny, w czasie rzeczywistym i korzysta z zasobów stron produktowych, których dotyczy
- remarketing standardowy kierowany jest na bardziej lub mniej szczegółowo sprecyzowane grupy docelowe, remarketing dynamiczny zaś wyświetla indywidualny przekaz każdemu jednostkowemu użytkownikowi
Jak wszystkie rodzaje reklam Google Ads, także remarketing posiada szerokie spektrum kierowania oraz może spełniać różne zadania. W zależności od zamierzonych celów, możesz wykorzystać:
- remarketing podstron – wówczas przekaz reklamowy zostaje dostosowany do strony, którą odwiedził użytkownik, np. strony dotyczącej konkretnej kategorii Twoich usług bądź produktów
- remarketing porzuconych koszyków – możesz kierować dedykowane treści reklam tym, którzy dodali już produkty do koszyka, ale finalnie zrezygnowali z zakupu
- cross-selling – reklama śledzi klientów, którzy już skorzystali z Twojej oferty, przedstawiając im inne produkty lub usługi z oferty, którymi również mogliby się zainteresować
- up-selling – treść reklam dociera do klientów, którzy dokonali zakupu w Twojej firmie już dłuższy czas temu, a Ty chcesz odświeżyć ich pamięć o Twoim asortymencie
Kampanie oparte na remarketingu mogą spełniać szereg ról: pomagają zwiększać sprzedaż, pozyskiwać większą ilość kontaktów z potencjalnymi klientami, a także wpływają na wzrost świadomości i zaufania do marki. Reklama śledząca może stać się kluczowym elementem Twojej strategii marketingowej, z której osiągniesz szereg korzyści. Oto podstawowe zalety i profity z reklam remarketingowych dla Twojego biznesu:
- emisja reklam podczas trwającego procesu zakupowego – Twój potencjalny klient wyraził jasno aktualne zainteresowanie produktami bądź usługami z Twojej oferty, a to oznacza, że jest teraz najbardziej podatny na zakup. Śledzące go reklamy graficzne i tekstowe przypominają mu o jego ostatniej obecności na Twojej stronie i utrwalają w jego myślach nazwę Twojej firmy jako tę, do której warto wrócić i dokonać zakupu
- celne kierowanie – dzięki zaawansowanym sposobom tworzenia list remarketingowych, masz możliwość dostosowywania treści i form reklamowych do konkretnych sytuacji, w których udział brali potencjalni klienci, np. kiedy dodali przedmiot do koszyka, ale nie dokończyli zakupu – dedykowanym przekazem zwiększasz szansę na finalną sprzedaż
- szeroka skala zasięgu – Twoje reklamy remarketingowe mogą pojawiać się w wielu różnych miejscach, towarzysząc użytkownikom Twojej witryny podczas przeglądania przez nich innych witryn internetowych, korzystania z aplikacji mobilnych czy oglądania filmów na YouTube, dzięki czemu cały czas wzrasta świadomość Twojej marki
- rentowność kampanii – systemy określania stawek w Google pracują w sposób inteligentny, dzięki czemu optymalizują koszty i utrzymują najlepsze możliwe ceny za emisję Twoich reklam dla odbiorców z list remarketingowych, Ty zaś możesz kontrolować wydatki i oceniać ich efektywność
- mierzalność efektów – narzędzia statystyczne pozwalają Ci w regularny i dynamiczny sposób badać wyniki kampanii oraz koszty związane z jej emisją, a także oceniać efekty biznesowe i analizować skuteczność różnych modeli promocji