Google Search Generative Experience (SGE) to eksperymentalna wersja wyszukiwarki Google, która wykorzystuje sztuczną inteligencję (AI) do generowania kontekstowych odpowiedzi na skomplikowane i bardziej złożone pytania użytkowników. Ulepszanie wyników wyszukiwania za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji (Generative AI) to odpowiedź na udostępnioną w marcu 2023 roku nową wersję wyszukiwarki Bing, opartą o AI.
Wdrażanie AI w wyszukiwarce Google odbiega nieco od strategii przyjętej przez Microsoft. Nowo wprowadzona funkcja, zwana Search Generative Experience (SGE), nie zastąpi istniejącej wersji wyszukiwarki, ale stanie się jej uzupełnieniem. Wygląd wyników wyszukiwania pozostanie podobny do obecnego, ale kluczowe elementy doświadczenia ulegną zmianie.
Zmiany, które zostaną wprowadzone:
Zmiany wprowadzane przez Google Search Generative Experience mają potencjalnie duże konsekwencje dla firm. Nowa forma prezentacji wyników może prowadzić do fluktuacji w zarówno płatnych, jak i organicznych wynikach, wpływając na rankingi, ruch i koszty reklam.
Jednak warto zauważyć, że nowa, inteligentna forma wyszukiwania może także przynieść szereg korzyści. Jeżeli klient jest w stanie nauczyć się i doprecyzować swoje zapytanie przed kliknięciem, prawdopodobnie będzie miał wyższe zamiary zakupu, gdy dotrze do twojej strony. W takim przypadku, SGE działa jak bot sprzedażowy, który pomaga kwalifikować klientów zanim odwiedzą sklep.
Jednocześnie jednak nowy interfejs może ograniczyć ruch organiczny, poprzez priorytetyzację odpowiedzi generowanych przez AI. Tzw. migawka (AI snapshot) zajmuje większość ekranu urządzenia mobilnego, zmuszając użytkowników do przewijania, aby zobaczyć tradycyjne "10 niebieskich linków". Mimo to, linki źródłowe mogą pomóc w napędzaniu ruchu, choć na razie nie wiemy, ile kliknięć one generują.
Google zapewnia, że będzie monitorować, jak SGE wpływa na ruch reklamowy i będzie ewoluować w razie potrzeby. Biorąc pod uwagę, że 80% przychodów Google pochodzi z reklam w wyszukiwarkach, można przypuszczać, że Google zrobi wszystko, aby reklamodawcy odnosili sukces.
SGE to kolejny krok Google w kierunku tworzenia bardziej zaawansowanej, kontekstowej i inteligentnej wyszukiwarki. Jak to wpłynie na SEO, reklamę i ogólną interakcję użytkowników z Google, zobaczymy w najbliższych miesiącach i latach.
Sprawdź na blogu:
Definicja pojęcia Google Search Generative Experience
w słowniku otrzymała ocenę
3.33 / 5 według 24 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!