SEO, SGE i GEO – co musisz wiedzieć? | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Przyszłość optymalizacji stron: SEO, SGE i GEO – co musisz wiedzieć?

SEO koncentruje się na tradycyjnej optymalizacji stron internetowych, SGE na poprawie interakcji użytkownika z wyszukiwarką Google AI, a GEO na optymalizacji treści pod kątem generatywnych modeli sztucznej inteligencji. Brzmi skomplikowanie?

Zdajemy sobie sprawę, że era sztucznej inteligencji wprowadza małe zamieszanie i rodzi wiele pytań – m.in. czy warto jeszcze inwestować w SEO? (odpowiadamy – warto!). Aby jednak lepiej zrozumieć zmiany w podejściu do optymalizacji stron internetowych, powinieneś zapoznać się z podstawowymi terminami.

Z artykułu dowiesz się:

  • co to jest SEO (Search Engine Optimization),
  • jakie są najważniejsze techniki tradycyjnego pozycjonowania stron internetowych,
  • czym jest SGE (Search Generative Experience),
  • jak działa Search Generative Experience,
  • co to jest GEO (Generative Engine Optimization),
  • jakie są najważniejsze techniki Generative Engine Optimization,
  • jakie są różnice pomiędzy SEO, SGE a GEO.

Przyszłość optymalizacji stron: SEO, SGE i GEO

Co oznaczają terminy: SEO, SGE i GEO w pozycjonowaniu stron internetowych?

Terminy SEO, SGE i GEO w pozycjonowaniu stron internetowych mogą okazać się niezrozumiałe. Nic dziwnego. Wraz z nadejściem sztucznej inteligencji pojawiło się wiele pojęć, których rozszyfrowanie to nie lada wyzwanie.

Przygotowaliśmy małą ściągawkę, dzięki której „od środka” zrozumiesz działanie marketingowych pojęć – SEO, SGE i GEO.

Co to jest SEO (Search Engine Optimization)?

SEO (Search Engine Optimization) to proces optymalizacji strony internetowej w celu zwiększenia ruchu organicznego oraz poprawy jej widoczności w wynikach wyszukiwarek internetowych, takich jak Google.

Wynik wyszukiwania seo
Pojawienie się treści wpisu blogowego na pozycji 0 w wynikach Google – jako przykładowy rezultat pozycjonowania (SEO)

Najważniejsze techniki SEO

SEO skupia się na zrozumieniu algorytmów wyszukiwarek i odpowiedniej optymalizacji treści. Wśród najważniejszych technik tradycyjnego pozycjonowania stron internetowych wyróżnia się:

  • badanie słów kluczowych – proces wyszukiwania i analizowania popularnych wyrażeń wpisywanych w wyszukiwarkę przez użytkowników. Celem analizy fraz kluczowych jest znalezienie odpowiednich tematów i haseł, które można wykorzystać w treściach na stronie internetowej;
  • optymalizacja on-page SEO – działania wykonywane bezpośrednio na stronie internetowej, które obejmują optymalizację treści, meta tagów, nagłówków, atrybutów alt dla obrazów oraz struktury URL;
  • optymalizacja off-page SEO – techniki mające na celu zwiększenie autorytetu strony internetowej poprzez zdobywanie wysokiej jakości linków zwrotnych z innych witryn, aktywność w mediach społecznościowych oraz budowanie reputacji marki w sieci;
  • techniczne SEO – aspekty techniczne strony internetowej, które wpływają na jej widoczność w wyszukiwarkach, takie jak optymalizacja prędkości ładowania strony, responsywność (dostosowanie do urządzeń mobilnych), poprawność kodu, struktura danych oraz zapewnienie poprawnej indeksacji strony przez roboty wyszukiwarek.

Przykład działania SEO

Właściciel sklepu internetowego z ręcznie robioną biżuterią może wykorzystać SEO do zwiększenia widoczności na wyrażenia takie jak „unikalna biżuteria handmade” lub „ręcznie robione naszyjniki”, tworząc treści bogate w słowa kluczowe, takie jak opisy produktów, artykuły na blogu o trendach w biżuterii i przewodniki zakupowe.

Zdobywanie linków zwrotnych z popularnych blogów modowych i stron poświęconych rękodziełu pomoże zbudować autorytet strony internetowej. Z kolei optymalizacja meta tagów (tytułu i opisu strony internetowej) oraz nagłówków na stronach produktów zapewni lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania.

Czym jest SGE (Search Generative Experience)?

SGE (Search Generative Experience) to wciąż testowana wersja wyszukiwarki Google, która swoje działania opiera na technologii sztucznej inteligencji. Jej celem jest wygenerowanie kompleksowej odpowiedzi na zapytanie użytkownika oraz prowadzenie z nim naturalnej interakcji.

Przykład wyniku SGE
Przykład działania SGE (Google Search Generative Experience) – sposób wyświetlania odpowiedzi na pytanie użytkownika – źródło: Semrush

Najważniejsze techniki SGE

SGE (Google Search Generative Experience) zostało stworzone z myślą o poprawie doświadczeń związanych z wyszukiwaniem informacji  (wszystko w jednym miejscu) oraz dostarczeniu kontekstowych odpowiedzi, czyli takich, które zaspokajają potrzeby informacyjne użytkowników.

SGE skupia w sobie 2 najważniejsze techniki, do których należą:
 

  • integracja ze sztuczną inteligencją – wykorzystanie algorytmów AI do automatycznego generowania unikalnych, wartościowych i zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarek treści;
  • analiza zapytań wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarkę – monitorowanie i analizowanie rzeczywistych zapytań użytkowników celem stworzenia treści, która odpowiada na ich potrzeby.

Założeniem wyszukiwarki Google AI jest dostarczenie satysfakcjonujących odpowiedzi internautom – w myśl idei: Masz problem? → My mamy gotowe rozwiązanie!

Przykład działania SGE

Użytkownik wyszukujący hasło „jak zorganizować przyjęcie urodzinowe dla dzieci” może otrzymać szczegółowy przewodnik bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, opracowany przez sztuczną inteligencję.

Przewodnik ten może zawierać propozycje tematów przyjęcia, listę niezbędnych zakupów, pomysły na gry i zabawy, przepisy na łatwe do przygotowania przekąski oraz wskazówki dotyczące dekoracji.

Dzięki analizie zapytań użytkowników i integracji ze sztuczną inteligencją treść jest precyzyjnie dopasowana do oczekiwań i potrzeb użytkownika, w tym przypadku dostarcza pomysłów dotyczących organizacji przyjęcia urodzinowego.

Co to jest GEO (Generative Engine Opitmization)?

GEO (Generative Engine Optimization) to nowatorskie podejście do strategii optymalizacji strony internetowej, której celem jest dostosowanie się do możliwości i funkcji wyszukiwarek opartych na działaniu sztucznej inteligencji.

Celem GEO jest upewnienie się, że treści poszukiwane przez użytkowników zostaną znalezione i prawidłowo uporządkowane przez wyszukiwarki wspomagane sztuczną inteligencją.

Przykład działania GEO
Sposób wyświetlania odpowiedzi przed i po pojawieniu się GEO – źródło: https://arxiv.org/pdf/2311.09735

Najważniejsze techniki GEO

Optymalizacja strony internetowej pod kątem generatywnych silników skupia się przede wszystkim na poprawie doświadczenia użytkownika (UX). Istnieje kilka podstawowych technik GEO, o których warto wspomnieć. Należą do nich:

  • korzystanie z praktyk tradycyjnego pozycjonowania stron WWW (SEO) – stosowanie standardowych technik SEO, czyli optymalizacji treści, meta tagów, nagłówków i strategii link buildingu;
  • dostosowywanie treści do nowych standardów sztucznej inteligencji – tworzenie treści, które są zgodne z algorytmami AI, zawierają precyzyjne odpowiedzi na pytania użytkowników i są dostosowane do ich potrzeb;
  • współpraca ze sztuczną inteligencją – wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji do generowania wysokiej jakości, unikalnych treści oraz analizowania danych, wszystko w celu lepszego zrozumienia i przewidywania zachowań użytkowników.

Przykład działania GEO

Właściciel strony internetowej z przepisami kulinarnymi chce zoptymalizować treść pod kątem GEO. Zrobi to, aktualizując artykuły w taki sposób, by odpowiadały na konkretne pytania użytkowników.

Dla przykładu we wpisie blogowym na temat: „Jak zrobić bezglutenowy chleb?”, autor zawrze szczegółowe kroki wraz ze zdjęciami ilustrującymi etapy pieczenia oraz sekcję z listą najczęściej zadawanych pytań.

W ten sposób zwiększy szansę na to, aby zostać zauważonym przez algorytmy sztucznej inteligencji,  oraz na to, by treści z jego strony internetowej znalazły się w odpowiedziach wygenerowanych przez wyszukiwarkę AI.

Podstawowe różnice pomiędzy SEO, SGE i GEO – tabela

Terminy SEO, SGE i GEO mogą być problematyczne w rozszyfrowaniu przez osoby, które nie mają doświadczenia w marketingu internetowym. Aby ułatwić przyswojenie tych pojęć oraz zrozumienie różnic pomiędzy nimi, stworzyliśmy poniższą tabelę.

Porównanie terminów SEO, SGE i GEO

W „historycznym” skrócie

Najpierw było SEO skupione przede wszystkim na spełnieniu wymogów internetowych algorytmów, później pojawiło się SGE – eksperymentalna wyszukiwarka AI jako krok w stronę nowej technologii w wyszukiwaniu informacji przez użytkowników.

Z SEO i SGE zrodziło się GEO – nowe podejście w podejściu do optymalizacji treści na stronie internetowej, które wykracza poza tradycyjną strategię pozycjonowania witryn.

Chcesz rozpocząć przygotowanie swojej strony internetowej pod kątem wyszukiwarek ze sztuczną inteligencją? Nie wiesz, od czego zacząć? Skontaktuj się z naszymi ekspertami SEMPIRE!  

Podpowiemy Ci, krok po kroku co robić, by zostać zauważonym przez algorytmy sztucznej inteligencji, a tym samym przez potencjalnych klientów.

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

4.95 / 5 według 22 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...