SEO koncentruje się na tradycyjnej optymalizacji stron internetowych, SGE na poprawie interakcji użytkownika z wyszukiwarką Google AI, a GEO na optymalizacji treści pod kątem generatywnych modeli sztucznej inteligencji. Brzmi skomplikowanie?
Zdajemy sobie sprawę, że era sztucznej inteligencji wprowadza małe zamieszanie i rodzi wiele pytań – m.in. czy warto jeszcze inwestować w SEO? (odpowiadamy – warto!). Aby jednak lepiej zrozumieć zmiany w podejściu do optymalizacji stron internetowych, powinieneś zapoznać się z podstawowymi terminami.
Z artykułu dowiesz się:
Terminy SEO, SGE i GEO w pozycjonowaniu stron internetowych mogą okazać się niezrozumiałe. Nic dziwnego. Wraz z nadejściem sztucznej inteligencji pojawiło się wiele pojęć, których rozszyfrowanie to nie lada wyzwanie.
Przygotowaliśmy małą ściągawkę, dzięki której „od środka” zrozumiesz działanie marketingowych pojęć – SEO, SGE i GEO.
SEO (Search Engine Optimization) to proces optymalizacji strony internetowej w celu zwiększenia ruchu organicznego oraz poprawy jej widoczności w wynikach wyszukiwarek internetowych, takich jak Google.
SEO skupia się na zrozumieniu algorytmów wyszukiwarek i odpowiedniej optymalizacji treści. Wśród najważniejszych technik tradycyjnego pozycjonowania stron internetowych wyróżnia się:
Właściciel sklepu internetowego z ręcznie robioną biżuterią może wykorzystać SEO do zwiększenia widoczności na wyrażenia takie jak „unikalna biżuteria handmade” lub „ręcznie robione naszyjniki”, tworząc treści bogate w słowa kluczowe, takie jak opisy produktów, artykuły na blogu o trendach w biżuterii i przewodniki zakupowe.
Zdobywanie linków zwrotnych z popularnych blogów modowych i stron poświęconych rękodziełu pomoże zbudować autorytet strony internetowej. Z kolei optymalizacja meta tagów (tytułu i opisu strony internetowej) oraz nagłówków na stronach produktów zapewni lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania.
SGE (Search Generative Experience) to wciąż testowana wersja wyszukiwarki Google, która swoje działania opiera na technologii sztucznej inteligencji. Jej celem jest wygenerowanie kompleksowej odpowiedzi na zapytanie użytkownika oraz prowadzenie z nim naturalnej interakcji.
SGE (Google Search Generative Experience) zostało stworzone z myślą o poprawie doświadczeń związanych z wyszukiwaniem informacji (wszystko w jednym miejscu) oraz dostarczeniu kontekstowych odpowiedzi, czyli takich, które zaspokajają potrzeby informacyjne użytkowników.
SGE skupia w sobie 2 najważniejsze techniki, do których należą:
Założeniem wyszukiwarki Google AI jest dostarczenie satysfakcjonujących odpowiedzi internautom – w myśl idei: Masz problem? → My mamy gotowe rozwiązanie!
Użytkownik wyszukujący hasło „jak zorganizować przyjęcie urodzinowe dla dzieci” może otrzymać szczegółowy przewodnik bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, opracowany przez sztuczną inteligencję.
Przewodnik ten może zawierać propozycje tematów przyjęcia, listę niezbędnych zakupów, pomysły na gry i zabawy, przepisy na łatwe do przygotowania przekąski oraz wskazówki dotyczące dekoracji.
Dzięki analizie zapytań użytkowników i integracji ze sztuczną inteligencją treść jest precyzyjnie dopasowana do oczekiwań i potrzeb użytkownika, w tym przypadku dostarcza pomysłów dotyczących organizacji przyjęcia urodzinowego.
GEO (Generative Engine Optimization) to nowatorskie podejście do strategii optymalizacji strony internetowej, której celem jest dostosowanie się do możliwości i funkcji wyszukiwarek opartych na działaniu sztucznej inteligencji.
Celem GEO jest upewnienie się, że treści poszukiwane przez użytkowników zostaną znalezione i prawidłowo uporządkowane przez wyszukiwarki wspomagane sztuczną inteligencją.
Optymalizacja strony internetowej pod kątem generatywnych silników skupia się przede wszystkim na poprawie doświadczenia użytkownika (UX). Istnieje kilka podstawowych technik GEO, o których warto wspomnieć. Należą do nich:
Właściciel strony internetowej z przepisami kulinarnymi chce zoptymalizować treść pod kątem GEO. Zrobi to, aktualizując artykuły w taki sposób, by odpowiadały na konkretne pytania użytkowników.
Dla przykładu we wpisie blogowym na temat: „Jak zrobić bezglutenowy chleb?”, autor zawrze szczegółowe kroki wraz ze zdjęciami ilustrującymi etapy pieczenia oraz sekcję z listą najczęściej zadawanych pytań.
W ten sposób zwiększy szansę na to, aby zostać zauważonym przez algorytmy sztucznej inteligencji, oraz na to, by treści z jego strony internetowej znalazły się w odpowiedziach wygenerowanych przez wyszukiwarkę AI.
Terminy SEO, SGE i GEO mogą być problematyczne w rozszyfrowaniu przez osoby, które nie mają doświadczenia w marketingu internetowym. Aby ułatwić przyswojenie tych pojęć oraz zrozumienie różnic pomiędzy nimi, stworzyliśmy poniższą tabelę.
W „historycznym” skrócie
Najpierw było SEO skupione przede wszystkim na spełnieniu wymogów internetowych algorytmów, później pojawiło się SGE – eksperymentalna wyszukiwarka AI jako krok w stronę nowej technologii w wyszukiwaniu informacji przez użytkowników.
Z SEO i SGE zrodziło się GEO – nowe podejście w podejściu do optymalizacji treści na stronie internetowej, które wykracza poza tradycyjną strategię pozycjonowania witryn.
Chcesz rozpocząć przygotowanie swojej strony internetowej pod kątem wyszukiwarek ze sztuczną inteligencją? Nie wiesz, od czego zacząć? Skontaktuj się z naszymi ekspertami SEMPIRE!
Podpowiemy Ci, krok po kroku co robić, by zostać zauważonym przez algorytmy sztucznej inteligencji, a tym samym przez potencjalnych klientów.
Ocena artykułu:
4.95 / 5 według 22 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!