Generative Engine Optimization (GEO; optymalizacja generatywnych silników) to nowatorska metoda optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek internetowych, dostosowanych do ery sztucznej inteligencji.
GEO skupia się na dostosowaniu strategii optymalizacji treści do możliwości i oczekiwań wyszukiwarek opartych na sztucznej inteligencji. Optymalizacja generatywnych silników łączy tradycyjne techniki pozycjonowania stron ze strategią przetwarzania i nadawania priorytetu treściom przez modele AI.
Celem GEO jest zagwarantowanie, że zawartość strony zostanie dokładnie przeszukana i zinterpretowana przez wyszukiwarki napędzane sztuczną inteligencją.
Generatywne silniki (GE) to systemy oparte na działaniu dużych modeli językowych (LLM). GE dostarczają szczegółowych i dopasowanych odpowiedzi na zapytania użytkowników, na podstawie informacji zgromadzonych z wielu źródeł.
Odpowiedzi wygenerowane przez GE mogą przyjmować formy tekstowe, wideo, infografiki, a nawet konkretnej oferty sprzedażowej – czyli wszystkiego, co może wydawać się istotne z perspektywy użytkownika.
Przykładowymi silnikami generatywnymi (GE) są Copilot, Gemini i Google Search Generative Experience (SGE).
Generative Engine Optimization (GEO) polega na przeszukaniu dostępnych w internecie treści, celem dostarczenia unikatowych odpowiedzi dopasowanych do intencji użytkowników.
Działanie GEO skupia się na roli sztucznej inteligencji w kształtowaniu nowych doświadczeń wyszukiwania – na pierwszym planie znajduje się internauta oraz jego potrzeby, a na dalszym optymalizacja treści pod kątem słów kluczowych.
Po zdefiniowaniu pojęcia GEO przyszła pora na to, by wskazać podstawowe różnice pomiędzy tradycyjnym pozycjonowaniem a Generative Experience Optimization.
Strategie GEO i SEO zestawiono w poniższej tabeli, aby ułatwić dostrzeżenie podstawowych różnic w podejściu zwiększania widoczności strony w internecie.
SEO (Search Generative Experience) | GEO (Generative Engine Optimization) | |
Definicja | Strategia optymalizująca strony internetowe w celu uzyskania wyższej pozycji na stronach wyników tradycyjnych wyszukiwarek (SERP) | Nowa koncepcja optymalizująca treść pod kątem widoczności odpowiedzi generowanych przez wyszukiwarki oparte na sztucznej inteligencji |
Przeznaczenie | Tradycyjne wyszukiwarki, takie jak Google i Bing, które wyświetlają listę stron internetowych w odpowiedzi na zapytanie użytkownika | Wyszukiwarki oparte na sztucznej inteligencji, takie jak Google Search Generative Experience (SGE) i BingChat, które umożliwiają wygenerowanie kompleksowych odpowiedzi |
Format odpowiedzi | Tradycyjne SEO koncentruje się na wynikach, których głównym źródłem są linki przekierowujące do stron | Silniki generatywne generują odpowiedzi multimodalne (tzn. łączą informacje z różnych źródeł oraz formatów – tekstowego i wideo) |
Szczegółowość odpowiedzi na zapytanie wpisane przez użytkownika w wyszukiwarkę | Mniejsze możliwości w wygenerowaniu kompleksowej odpowiedzi na pytanie użytkownika | Większe możliwości w wygenerowaniu odpowiedzi wraz ze szczególnym uwzględnieniem fraz kluczowych z długim ogonem oraz dostarczenie kompletu informacji na zapytanie internauty |
Sposób pomiaru skuteczności w widoczności strony w wynikach wyszukiwania | W tradycyjnym modelu wyszukiwarki widoczność witryny jest mierzona na podstawie średniej pozycji strony w wynikach wyszukiwania | Dla silników generatywnych priorytetem są uporządkowane, bogate odpowiedzi, a nie lista linków |
Wyszukiwarki oparte na sztucznej inteligencji z roku na rok ewoluują, a to wszystko za sprawą sztucznej inteligencji. Pojawienie się GEO rodzi potrzebę zrozumienia nowatorskiego podejścia oraz połączenia już znanych technik pozycjonowania strony z jeszcze większą optymalizacją treści pod kątem intencji użytkownika.
Sprawdź również: co to jest Google Search Generative Experience
Sprawdź na blogu:
Definicja pojęcia Generative Engine Optimization - Optymalizacja generatywnych silników
w słowniku otrzymała ocenę
4.83 / 5 według 6 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!