Content is The King – z tym stwierdzeniem trudno się nie zgodzić w dobie generatywnego wyszukiwania. Dobrej jakości treści odpowiadają na zamiar wyszukiwania użytkowników, rozwiązują problemy, angażują i wzbudzają emocje.
Stworzenie tekstu, który wkradnie się w łaski Generative Engine Optimization (GEO) to nie jest proste zadanie dla twórców treści, którzy muszą połączyć intencję sprzedażową z kreatywnością.
Z artykułu dowiesz się:
Generative Engine Optimization (GEO) ma istotne znaczenie dla treści tworzonych na stronie internetowej, ponieważ wprowadza nowy sposób dostosowywania treści do wymagań generatywnych silników wyszukiwania opartych na sztucznej inteligencji (AI).
W dużym uproszczeniu Generative Engine Optimization skupia się na treściach zamieszczanych na stronie internetowej, które wyróżniają się:
Wszystko to prowadzi do jednego celu – zwiększenia widoczności witryn w programach i wyszukiwarkach opartych na działaniu sztucznej inteligencji.
Tak, zasady tworzenia treści w SEO (Search Engine Optimization) i GEO (Generative Engine Optimization) są do siebie podobne.
W obu przypadkach najważniejsze jest tworzenie wysokiej jakości, wartościowej treści (zgodnej z zasadami E-E-A-T), która odpowiada na potrzeby użytkowników i jest dobrze zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek.
W SEO skupiamy się na tradycyjnych technikach, takich jak używanie słów kluczowych, linkowanie wewnętrzne i budowanie autorytetu strony. GEO natomiast zakłada wykorzystanie języka konwersacyjnego, przewidywanie pytań użytkowników oraz jeszcze większy nacisk na użyteczność publikowanych treści.
Więcej informacji na temat SEO i GEO znajdziesz w artykule: Jaki jest wpływ Generative Engine Optimization (GEO) na przyszłość SEO?
W badaniu przeprowadzonym przez naukowców z Uniwersytetu Princeton, Georgia Tech, Allen Institute for AI i IIT Delhi dokładnie przeanalizowano 9 różnych technik GEO.
Wszystkie metody Generative Engine Optimization miały na celu zmaksymalizować skuteczność tworzonych treści na stronach internetowych pod kątem wyszukiwarek napędzanych przez sztuczną inteligencję.
Na podstawie naukowych eksperymentów, zebrano zestaw najważniejszych metod na to, jak wykorzystać Generative Engine Optimization (GEO) do optymalizacji treści na stronie WWW. Poniżej przedstawiamy listę najważniejszych z nich.
Aby jak najlepiej przygotować się na nadejście sztucznej inteligencji w wyszukiwarkach, w pierwszej kolejności skup się na tworzeniu wiarygodnych treści. Jeżeli jesteś ekspertem w danej dziedzinie, pokaż to.
Używaj profesjonalnego, ale zrozumiałego słownictwa, wyjaśniaj trudne, skomplikowane pojęcia i nie bój się wzbudzać emocji wśród odbiorców treści. W ten sposób wzbudzisz zaufanie, które jest niezwykle cenne dla klientów Twojego produktu lub usługi…oraz algorytmów AI.
Słowa kluczowe są ważne, ale to spełnienie intencji użytkownika, odpowiedź na jego problem (pytanie) stanowi priorytet. Podejdź do zamieszczania fraz kluczowych w treści w sposób strategiczny.
Skoncentruj się na implementacji słów kluczowych z długim ogonem (np. zamiast „buty sportowe”, użyj bardziej szczegółowych haseł, typu: „buty sportowe dla kobiet do biegania po nierównym terenie”).
Pamiętaj o tym, aby frazy były dopasowane do Twojej oferty i odpowiadały na potrzeby Twojej grupy odbiorców. Dbając o jakość zamieszczanych tekstów oraz ich angażującą komunikację zapewnisz widoczność swojego sklepu internetowego w wynikach wyszukiwarek.
Kolejna wskazówka, dzięki której zoptymalizujesz swoją stronę pod kątem GEO, odnosi się do zamieszczania danych statystycznych w tekście. Ta praktyka nadaje treści większej siły autorytetu i dostarcza przekonujących dowodów opartych na faktach.
Zróbmy mały eksperyment. Przeczytaj 2 poniższe teksty i odpowiedz sobie na pytanie, z którego z nich zapamiętałeś więcej informacji.
Tekst 1:
Rozwój sztucznej inteligencji niesie ze sobą dalekosiężne skutki. O potędze AI i jej wszechstronnym zastosowaniu świadczą dane z raportu opracowanego przez CompTIA IT Industry Outlook w 2024 roku:
- 22% firm aktywnie integruje AI z produktami technologicznymi i procesami biznesowymi
- 33% firm angażuje się w powolne wdrażanie AI
- 45% firm jest na etapie odkrywania sztucznej inteligencji
Tekst 2:
Rozwój sztucznej inteligencji przynosi znaczące zmiany, wpływając na różne aspekty gospodarki. Raport CompTIA IT Industry Outlook 2024 podkreśla, że wiele firm jest aktywnie zaangażowanych w integrację AI z ich produktami i procesami biznesowymi. Inne przedsiębiorstwa podchodzą do wdrażania AI ostrożnie, stopniowo wprowadzając tę technologię. Jest też znaczna grupa firm, które dopiero zaczynają eksplorować możliwości, jakie niesie ze sobą sztuczna inteligencja.
Zamieszczanie danych statystycznych wzmacnia przekaz, autorytet autora oraz dostarcza czytelnikom argumentów, by skorzystać z oferty produktowej lub usług firmy. To podejście, dzięki któremu uatrakcyjnisz treść, poprawisz jej widoczność w wyszukiwarkach oraz zasięg.
Trzecią praktyką, która pomoże Ci zoptymalizować treści na stronę WWW pod kątem GEO, jest zamieszczanie cytatów z wiarygodnych źródeł (renomowanych publikacji, raportów branżowych, czy specjalistycznych stron internetowych).
Cytaty zwiększają autentyczność przekazywanych myśli, zapadają w pamięć, angażują oraz wzbudzają ciekawość. Umieszczaj je w sposób strategiczny, aby poprawić spójność i czytelność tekstu, a także wzmocnić jego wartość merytoryczną.
Cytaty mogą również pomóc w budowaniu autorytetu Twojej strony internetowej, zwłaszcza jeśli pochodzą od uznanych ekspertów w danej dziedzinie. Dzięki temu Twoja witryna stanie się bardziej atrakcyjna dla użytkowników i wyszukiwarek internetowych, co w rezultacie może przełożyć się na lepszą pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Jeżeli chcesz udoskonalić swoją strategię treści w ramach Generative Engine Optimization, zadbaj o prosty, przejrzysty język komunikacji. Uporządkowane i łatwe w odbiorze treści poprawiają nawigację po stronie internetowej oraz jej widoczność w wynikach wyszukiwania.
Płynność czytanych treści, czyli możliwość łatwego odczytania tekstu przez użytkowników, to kolejny, ważny aspekt GEO. Zorganizuj strukturę witryny w taki sposób, by uczynić ją bardziej dostępną dla szerszego grona odbiorców.
Twórz śródnagłówki (H1,H2,H3 itd.), wypunktowania, używaj zwięzłego języka i unikaj zbyt skomplikowanych zwrotów. Uzupełniaj formy tekstowe grafikami, materiałami wideo, by bardziej zaangażować czytelnika.
Używając chwytliwych, przyciągających zwrotów w treści witryny, wyróżnisz ją na tle konkurentów i tym samym zwiększysz jej widoczność. Posługuj się słownictwem, które wywołuje emocje oraz wzbudza ciekawość. Stwórz unikatową komunikację marki, aby przyciągnąć i zatrzymać uwagę odbiorców.
Pamiętaj, że język, którym się posługujesz, powinien być zgodny z tożsamością marki oraz oczekiwaniami Twojej grupy docelowej. Unikaj zbyt ogólnych sformułowań, które mogą wydawać się banalne. Zamiast tego, stawiaj na oryginalność i autentyczność, aby Twoje przekazy były zapadające w pamięć i skutecznie angażowały internautów.
Aby zoptymalizować treści na stronie WWW pod kątem generatywnych silników, posługuj się branżową terminologią, która utwierdzi Twoich czytelników w przekonaniu, że za przekazywaną wiedzą stoi ekspert z danej dziedziny.
Nie pomijaj jednak objaśniania specjalistycznego słownictwa, w taki sposób, by było ono zrozumiałe dla czytelników. Techniczne pojęcia podnoszą rangę treści oraz budują autorytet danej domeny.
Do dodatkowych wskazówek, dzięki którym stworzysz treść dostosowaną do nowych standardów wyszukiwarek AI, należą:
Poza listą 7 wskazówek w tworzeniu treści pod kątem GEO przygotowaliśmy kilka dodatkowych strategii, dzięki którym zoptymalizujesz teksty na stronie pod kątem generatywnych silników. Poniżej znajdziesz najważniejsze z nich.
Badania, badania i jeszcze raz badania. Nie jest to nowe podejście w tworzeniu treści na stronę internetową, jednak warto o nim przypomnieć również w kontekście GEO. Korzystanie z narzędzi takich jak Google Trends i Answer The Public pomoże Ci w zrozumieniu potrzeb użytkowników.
Zidentyfikuj tematy o dużej liczbie wyszukiwań oraz zainteresowaniu internautów, w ten sposób usprawnisz proces tworzenia treści pod kątem silników generatywnych.
Klastry tematyczne to grupy powiązanych artykułów, które skupiają się wokół jednego głównego tematu. Dzięki temu użytkownicy mogą łatwiej znaleźć szczegółowe informacje dotyczący poszukiwanego zagadnienia, a generatywne silniki wyszukiwania lepiej rozumieją i zaindeksują zawartość.
Tworzenie klastrów pomaga budować autorytet w danej dziedzinie oraz poprawia nawigację po stronie, co prowadzi do lepszej widoczności i zaangażowania użytkowników.
Przykład
Na stronie internetowej poświęconej zdrowemu stylowi życia możesz stworzyć klaster treści dotyczący jogi. W jego ramach stworzysz artykuły o różnych technikach medytacyjnych, korzyściach zdrowotnych oraz poradniki zawierające wskazówki dla początkujących. Wszystkie powiązane ze sobą wpisy udowodnią Twoją wiedzę na temat jogi i pomogą użytkownikom znaleźć kompleksowe informacje w jednym miejscu.
W zwiększaniu szansy na zauważenie Twoich treści przez wyszukiwarki sztucznej inteligencji nieunikniona staje się interakcja z użytkownikami. Nawiązywanie kontaktu z gronem odbiorców to dobra praktyka, która sprzyja budowaniu autorytetu.
Konsekwentnie twórz, publikuj teksty i odpowiadaj na komentarze czytelników – a zostaniesz zauważony nie tylko przez potencjalnych klientów, lecz również przez algorytmy AI.
Pisz, tak jak mówisz – i chociaż brzmi to na łatwe i przyjemne zadanie, to często takim nie jest. Potrzeba tworzenia treści, które odpowiadają mowie, wynika ze wzrastającej roli wyszukiwania głosowego.
Aby sprostać wyzwaniu GEO, zoptymalizuj treść pod kątem wyszukiwania głosowego. Używaj języka konwersacyjnego i przewiduj pytania, które mogą być wypowiadane przez użytkowników, poszukujących informacji za pomocą voice search.
Twórz treści odpowiadające na pytania w sposób prosty i bezpośredni, tak aby były łatwe do zrozumienia i odczytania przez asystentów głosowych.
Zanim wyjaśnimy związek pomiędzy terminami EEAT i GEO, przypomnijmy, co w ogóle oznacza pierwszy termin.
E-E-A-T to zestaw czynników rankingowych ustalonych przez Google do oceny jakości treści na stronie internetowej. Akronim od słów:
Współzależność EEAT i GEO wydaje się być uzasadniona, ponieważ kryteria oceny witryny stają się drogowskazem dla zmian w tworzeniu treści, które lepiej odpowiadają na intencje użytkowników i są wysoko oceniane przez algorytmy AI.
E-E-A-T nie jest czymś nowym, ponieważ Google koncepcję tę udoskonalił w 2022 roku, uzupełniając wcześniejsze wytyczne dotyczące tworzenia przyjaznej dla użytkowników treści (E-A-T) o dodatkowe „E”.
Wskazówka
Jeżeli nie chcesz stracić wysokiej pozycji w wyszukiwarkach, w tym Google, powinieneś zadbać o przestrzeganie zasady EEAT. To solidna strategia w optymalizacji treści, dzięki której zyskasz nie tylko zaufanie użytkowników, ale i algorytmów sztucznej inteligencji.
Tempo rozwoju narzędzi AI jest dynamiczne, co niesie ze sobą wiele możliwości w automatyzacji procesu tworzenia treści pod kątem generatywnych silników.
Korzystanie z asystentów sztucznej inteligencji w połączeniu z wiedzą ekspertów to:
Dostosowanie treści na stronie internetowej do specyficznych potrzeb odbiorców nadal wymaga ludzkiego doświadczenia i intuicji. Tylko ekspert może zapewnić, że tekst jest w pełni zgodny z celami i wartościami reprezentowanymi przez firmę.
Pomiar skuteczności treści zoptymalizowanych pod GEO na stronie internetowej wymaga wyjścia poza tradycyjne wskaźniki SEO.
W tym celu warto, żebyś wziął pod uwagę poniższe uniwersalne, lecz użyteczne w kontekście optymalizacji pod kątem generatywnych silników kluczowe wskaźniki wydajności (KPI).
Monitoruj ilość organicznego ruchu przychodzącego na Twoją stronę z wyszukiwarek. Zwiększony ruch organiczny sugeruje, że treści są dobrze widoczne dla generatywnych silników.
Analizuj wskaźniki takie jak czas spędzony na stronie, współczynnik odrzuceń oraz liczbę kliknięć linków wewnętrznych. Wysokie zaangażowanie użytkowników świadczy o wartości treści oraz ich atrakcyjności – czyli o spełnieniu tych kryteriów, które są ważne z punktu widzenia GEO.
Śledź liczbę udostępnień treści w mediach społecznościowych. Wzrost wzmianek o marce wskazuje, że tworzone teksty są postrzegane jako użyteczne przez użytkowników, którzy chętniej dzielą się uzyskanymi informacjami z autorytatywnych stron internetowych z innymi internautami.
Monitoruj liczbę oraz jakość linków zwrotnych pochodzących z witryn o wysokim autorytecie. Więcej linków zwrotnych oznacza większą wiarygodność i wartość Twojej treści – a tym samym większe znaczenie dla generatywnych silników.
Znaczenie Generative Engine Optimization (GEO) dla content marketingu jest ważne ze względu na potrzebę tworzenia bardziej spersonalizowanych i angażujących treści, które lepiej odpowiadają na potrzeby użytkowników i algorytmów AI.
Zasady tworzenia treści w SEO i GEO są podobne w kontekście optymalizacji pod kątem użytkownika, jednak GEO kładzie większy nacisk na generowanie treści w oparciu o sztuczną inteligencję.
Generative Engine Optimization (GEO) wykorzystasz do optymalizacji treści na stronie WWW poprzez wdrożenie 7 wskazówek:
EEAT i GEO współpracują w celu tworzenia treści, które są nie tylko wysoko oceniane przez algorytmy sztucznej inteligencji, ale także cenione przez użytkowników za ich jakość i wiarygodność.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 21 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!