Jak wykorzystać GEO do optymalizacji treści na stronie WWW? | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Jak wykorzystać Generative Engine Optimization (GEO) do optymalizacji treści na stronie WWW?

Content is The King – z tym stwierdzeniem trudno się nie zgodzić w dobie generatywnego wyszukiwania. Dobrej jakości treści odpowiadają na zamiar wyszukiwania użytkowników, rozwiązują problemy, angażują i wzbudzają emocje.

Stworzenie tekstu, który wkradnie się w łaski Generative Engine Optimization (GEO) to nie jest proste zadanie dla twórców treści, którzy muszą połączyć intencję sprzedażową z kreatywnością.

Z artykułu dowiesz się:

  • jakie znaczenie ma GEO dla treści tworzonych na stronie internetowej,
  • czy istnieje podobieństwo pomiędzy zasadami tworzenia treści w SEO a GEO,
  • jak wykorzystać Generative Engine Optimization do tworzenia treści na stronie WWW,
  • jaki jest związek pomiędzy GEO a EEAT,
  • w jaki sposób można przyspieszyć proces tworzenia treści pod kątem GEO,
  • w jaki sposób zmierzyć skuteczność treści pod kątem generatywnych silników.

Jak wykorzystać GEO do optymalizacji treści na stronie WWW?

Jakie znaczenie ma GEO dla treści tworzonych na stronie internetowej?

Generative Engine Optimization (GEO) ma istotne znaczenie dla treści tworzonych na stronie internetowej, ponieważ wprowadza nowy sposób dostosowywania treści do wymagań generatywnych silników wyszukiwania opartych na sztucznej inteligencji (AI).

W dużym uproszczeniu Generative Engine Optimization skupia się na treściach zamieszczanych na stronie internetowej, które wyróżniają się:

  • zrozumieniem intencji użytkownika,
  • personalizacją (dostosowane do aktualnych informacji wyszukiwanych przez internautę),
  • autorytatywnością (tworzone przez ekspertów w danej dziedzinie),
  • wysoką jakością,
  • optymalizacją pod kątem algorytmów sztucznej inteligencji (dostosowane do generatywnych silników wyszukiwania).

Wszystko to prowadzi do jednego celu – zwiększenia widoczności witryn w programach i wyszukiwarkach opartych na działaniu sztucznej inteligencji.

Czy zasady tworzenia treści w SEO i GEO są do siebie podobne?

Tak, zasady tworzenia treści w SEO (Search Engine Optimization) i GEO (Generative Engine Optimization) są do siebie podobne.

W obu przypadkach najważniejsze jest tworzenie wysokiej jakości, wartościowej treści (zgodnej z zasadami E-E-A-T), która odpowiada na potrzeby użytkowników i jest dobrze zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek.

W SEO skupiamy się na tradycyjnych technikach, takich jak używanie słów kluczowych, linkowanie wewnętrzne i budowanie autorytetu strony. GEO natomiast zakłada wykorzystanie języka konwersacyjnego, przewidywanie pytań użytkowników oraz jeszcze większy nacisk na użyteczność publikowanych treści.

Więcej informacji na temat SEO i GEO znajdziesz w artykule: Jaki jest wpływ Generative Engine Optimization (GEO) na przyszłość SEO?

Jak wykorzystać Generative Engine Optimization (GEO) do optymalizacji treści na stronie WWW? Lista 7 wskazówek i gotowych strategii

W badaniu przeprowadzonym przez naukowców z Uniwersytetu Princeton, Georgia Tech, Allen Institute for AI i IIT Delhi dokładnie przeanalizowano 9 różnych technik GEO.

Wszystkie metody Generative Engine Optimization miały na celu zmaksymalizować skuteczność tworzonych treści na stronach internetowych pod kątem wyszukiwarek napędzanych przez sztuczną inteligencję.

Na podstawie naukowych eksperymentów, zebrano zestaw najważniejszych metod na to, jak wykorzystać Generative Engine Optimization (GEO) do optymalizacji treści na stronie WWW. Poniżej przedstawiamy listę najważniejszych z nich.

1. Twórz autorytatywne i wiarygodne treści

Aby jak najlepiej przygotować się na nadejście sztucznej inteligencji w wyszukiwarkach, w pierwszej kolejności skup się na tworzeniu wiarygodnych treści. Jeżeli jesteś ekspertem w danej dziedzinie, pokaż to.

Używaj profesjonalnego, ale zrozumiałego słownictwa, wyjaśniaj trudne, skomplikowane pojęcia i nie bój się wzbudzać emocji wśród odbiorców treści. W ten sposób wzbudzisz zaufanie, które jest niezwykle cenne dla klientów Twojego produktu lub usługi…oraz algorytmów AI.

2. Unikaj nadmiernej liczby słów kluczowych w treści

Słowa kluczowe są ważne, ale to spełnienie intencji użytkownika, odpowiedź na jego problem (pytanie) stanowi priorytet. Podejdź do zamieszczania fraz kluczowych w treści w sposób strategiczny.

Skoncentruj się na implementacji słów kluczowych z długim ogonem (np. zamiast „buty sportowe”, użyj bardziej szczegółowych haseł, typu: „buty sportowe dla kobiet do biegania po nierównym terenie”).

Pamiętaj o tym, aby frazy były dopasowane do Twojej oferty i odpowiadały na potrzeby Twojej grupy odbiorców. Dbając o jakość zamieszczanych tekstów oraz ich angażującą komunikację zapewnisz widoczność swojego sklepu internetowego w wynikach wyszukiwarek.

3. Korzystaj ze statystyk

Kolejna wskazówka, dzięki której zoptymalizujesz swoją stronę pod kątem GEO, odnosi się do zamieszczania danych statystycznych w tekście. Ta praktyka nadaje treści większej siły autorytetu i dostarcza przekonujących dowodów opartych na faktach.

Zróbmy mały eksperyment. Przeczytaj 2 poniższe teksty i odpowiedz sobie na pytanie, z którego z nich zapamiętałeś więcej informacji.

Tekst 1:

Rozwój sztucznej inteligencji niesie ze sobą dalekosiężne skutki. O potędze AI i jej wszechstronnym zastosowaniu świadczą dane z raportu opracowanego przez CompTIA IT Industry Outlook w 2024 roku:

  • 22% firm aktywnie integruje AI z produktami technologicznymi i procesami biznesowymi
  • 33% firm angażuje się w powolne wdrażanie AI
  • 45% firm jest na etapie odkrywania sztucznej inteligencji 

Tekst 2:

Rozwój sztucznej inteligencji przynosi znaczące zmiany, wpływając na różne aspekty gospodarki. Raport CompTIA IT Industry Outlook 2024 podkreśla, że wiele firm jest aktywnie zaangażowanych w integrację AI z ich produktami i procesami biznesowymi. Inne przedsiębiorstwa podchodzą do wdrażania AI ostrożnie, stopniowo wprowadzając tę technologię. Jest też znaczna grupa firm, które dopiero zaczynają eksplorować możliwości, jakie niesie ze sobą sztuczna inteligencja

Zamieszczanie danych statystycznych wzmacnia przekaz, autorytet autora oraz dostarcza czytelnikom argumentów, by skorzystać z oferty produktowej lub usług firmy. To podejście, dzięki któremu uatrakcyjnisz treść, poprawisz jej widoczność w wyszukiwarkach oraz zasięg.

3. Zamieszczaj cytaty

Trzecią praktyką, która pomoże Ci zoptymalizować treści na stronę WWW pod kątem GEO, jest zamieszczanie cytatów z wiarygodnych źródeł (renomowanych publikacji, raportów branżowych, czy specjalistycznych stron internetowych).

Cytaty zwiększają autentyczność przekazywanych myśli, zapadają w pamięć, angażują oraz wzbudzają ciekawość. Umieszczaj je w sposób strategiczny, aby poprawić spójność i czytelność tekstu, a także wzmocnić jego wartość merytoryczną.

Cytaty mogą również pomóc w budowaniu autorytetu Twojej strony internetowej, zwłaszcza jeśli pochodzą od uznanych ekspertów w danej dziedzinie. Dzięki temu Twoja witryna stanie się bardziej atrakcyjna dla użytkowników i wyszukiwarek internetowych, co w rezultacie może przełożyć się na lepszą pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

4. Upraszczaj treści

Jeżeli chcesz udoskonalić swoją strategię treści w ramach Generative Engine Optimization, zadbaj o prosty, przejrzysty język komunikacji. Uporządkowane i łatwe w odbiorze treści poprawiają nawigację po stronie internetowej oraz jej widoczność w wynikach wyszukiwania.

5. Zadbaj o płynność czytanych tekstów

Płynność czytanych treści, czyli możliwość łatwego odczytania tekstu przez użytkowników, to kolejny, ważny aspekt GEO. Zorganizuj strukturę witryny w taki sposób, by uczynić ją bardziej dostępną dla szerszego grona odbiorców.

Twórz śródnagłówki (H1,H2,H3 itd.), wypunktowania, używaj zwięzłego języka i unikaj zbyt skomplikowanych zwrotów. Uzupełniaj formy tekstowe grafikami, materiałami wideo, by bardziej zaangażować czytelnika.

6. Używaj chwytliwych wyrażeń

Używając chwytliwych, przyciągających zwrotów w treści witryny, wyróżnisz ją na tle konkurentów i tym samym zwiększysz jej widoczność. Posługuj się słownictwem, które wywołuje emocje oraz wzbudza ciekawość. Stwórz unikatową komunikację marki, aby przyciągnąć i zatrzymać uwagę odbiorców.

Pamiętaj, że język, którym się posługujesz, powinien być zgodny z tożsamością marki oraz oczekiwaniami Twojej grupy docelowej. Unikaj zbyt ogólnych sformułowań, które mogą wydawać się banalne. Zamiast tego, stawiaj na oryginalność i autentyczność, aby Twoje przekazy były zapadające w pamięć i skutecznie angażowały internautów.

7.  Posługuj się branżową terminologią

Aby zoptymalizować treści na stronie WWW pod kątem generatywnych silników, posługuj się branżową terminologią, która utwierdzi Twoich czytelników w przekonaniu, że za przekazywaną wiedzą stoi ekspert z danej dziedziny.

Nie pomijaj jednak objaśniania specjalistycznego słownictwa, w taki sposób, by było ono zrozumiałe dla czytelników. Techniczne pojęcia podnoszą rangę treści oraz budują autorytet danej domeny.

Do dodatkowych wskazówek, dzięki którym stworzysz treść dostosowaną do nowych standardów wyszukiwarek AI, należą:

  • zamieszczanie recenzji użytkowników w opisach produktów lub usług,
  • korzystanie z wiedzy ekspertów,
  • przygotowywanie listy korzyści oferty produktowej,
  • dodawanie podsumowań w artykułach,
  • zamieszczanie tekstów UGC (treści generowanych przez użytkowników),
  • eliminowanie problemów z przeszukiwaniem i indeksowaniem zawartości strony WWW,
  • aktualizowanie, „odświeżanie” treści w witrynie internetowej.

Gotowe strategie w tworzeniu treści dla optymalizacji strony pod kątem GEO

Poza listą 7 wskazówek w tworzeniu treści pod kątem GEO przygotowaliśmy kilka dodatkowych strategii, dzięki którym zoptymalizujesz teksty na stronie pod kątem generatywnych silników. Poniżej znajdziesz najważniejsze z nich.

Znajdź tematy o dużym potencjale wyszukiwań

Badania, badania i jeszcze raz badania. Nie jest to nowe podejście w tworzeniu treści na stronę internetową, jednak warto o nim przypomnieć również w kontekście GEO. Korzystanie z narzędzi takich jak Google Trends i Answer The Public pomoże Ci w zrozumieniu potrzeb użytkowników.

Zidentyfikuj tematy o dużej liczbie wyszukiwań oraz zainteresowaniu internautów, w ten sposób usprawnisz proces tworzenia treści pod kątem silników generatywnych.

Twórz klastry tematyczne

Klastry tematyczne to grupy powiązanych artykułów, które skupiają się wokół jednego głównego tematu. Dzięki temu użytkownicy mogą łatwiej znaleźć szczegółowe informacje dotyczący poszukiwanego zagadnienia, a generatywne silniki wyszukiwania lepiej rozumieją i zaindeksują zawartość.

Tworzenie klastrów pomaga budować autorytet w danej dziedzinie oraz poprawia nawigację po stronie, co prowadzi do lepszej widoczności i zaangażowania użytkowników.

Przykład

Na stronie internetowej poświęconej zdrowemu stylowi życia możesz stworzyć klaster treści dotyczący jogi. W jego ramach stworzysz artykuły o różnych technikach medytacyjnych, korzyściach zdrowotnych oraz poradniki zawierające wskazówki dla początkujących. Wszystkie powiązane ze sobą wpisy udowodnią Twoją wiedzę na temat jogi  i pomogą użytkownikom znaleźć kompleksowe informacje w jednym miejscu.

Wejdź w interakcję z użytkownikami

W zwiększaniu szansy na zauważenie Twoich treści przez wyszukiwarki sztucznej inteligencji nieunikniona staje się interakcja z użytkownikami. Nawiązywanie kontaktu z gronem odbiorców to dobra praktyka, która sprzyja budowaniu autorytetu.

Konsekwentnie twórz, publikuj teksty i odpowiadaj na komentarze czytelników – a zostaniesz zauważony nie tylko przez potencjalnych klientów, lecz również przez algorytmy AI.

Posługuj się językiem naturalnym

Pisz, tak jak mówisz – i chociaż brzmi to na łatwe i przyjemne zadanie, to często takim nie jest. Potrzeba tworzenia treści, które odpowiadają mowie, wynika ze wzrastającej roli wyszukiwania głosowego.

Aby sprostać wyzwaniu GEO, zoptymalizuj treść pod kątem wyszukiwania głosowego. Używaj języka konwersacyjnego i przewiduj pytania, które mogą być wypowiadane przez użytkowników, poszukujących informacji za pomocą voice search.

Twórz treści odpowiadające na pytania w sposób prosty i bezpośredni, tak aby były łatwe do zrozumienia i odczytania przez asystentów głosowych.

EEAT i GEO – jaki mają związek z tworzeniem wysokiej jakości treści w internecie?

Zanim wyjaśnimy związek pomiędzy terminami EEAT i GEO, przypomnijmy, co w ogóle oznacza pierwszy termin.

E-E-A-T to zestaw czynników rankingowych ustalonych przez Google do oceny jakości treści na stronie internetowej. Akronim od słów:

  • Expertise (wiedza) – dotyczy umiejętności i wiedzy autora w opisywaniu tematyki z danej dziedziny;
  • Experience (doświadczenie) – odnosi się do doświadczenia twórcy i praktycznego wykorzystania, poruszanej przez niego tematyki;
  • Authoritativeness (autorytatywność) – wiąże się z wiarygodnością źródła, rozpoznawalnością i reputacją autora tekstu;
  • Trustworthiness (wiarygodność) – obejmuje bezpieczeństwo w kontekście korzystania ze strony internetowej (ochronę informacji o użytkowniku) oraz dokładność i czytelność treści.
Wytyczne Google dotyczące tworzenia wysokiej jakości treści – E-E-A-T
Wytyczne Google dotyczące tworzenia wysokiej jakości treści – E-E-A-T

Współzależność EEAT i GEO wydaje się być uzasadniona, ponieważ kryteria oceny witryny stają się drogowskazem dla zmian w tworzeniu treści, które lepiej odpowiadają na intencje użytkowników i są wysoko oceniane przez algorytmy AI.

E-E-A-T nie jest czymś nowym, ponieważ Google koncepcję tę udoskonalił w 2022 roku, uzupełniając wcześniejsze wytyczne dotyczące tworzenia przyjaznej dla użytkowników treści (E-A-T) o dodatkowe „E”.

Wskazówka

Jeżeli nie chcesz stracić wysokiej pozycji w wyszukiwarkach, w tym Google, powinieneś zadbać o przestrzeganie zasady EEAT. To solidna strategia w optymalizacji treści, dzięki której zyskasz nie tylko zaufanie użytkowników, ale i algorytmów sztucznej inteligencji.

W jaki sposób można zautomatyzować proces tworzenia treści pod kątem GEO?

Tempo rozwoju narzędzi AI jest dynamiczne, co niesie ze sobą wiele możliwości w automatyzacji procesu tworzenia treści pod kątem generatywnych silników.

Korzystanie z asystentów sztucznej inteligencji w połączeniu z wiedzą ekspertów to:

  • większa jakość treści na stronie internetowej – narzędzia sztucznej inteligencji mogą pomóc Ci w sprawdzeniu gramatyki, wykryciu plagiatu, czy w formatowaniu treści;
  • większa wydajność tworzonych tekstów – narzędzia AI usprawniają proces pisania artykułów poprzez wsparcie, np. w stworzeniu wstępnych konspektów. Udział eksperta jest jednak niezbędny, ponieważ to on czuwa nad merytoryczną wartością tekstów oraz spójnością z tonem komunikacji (z ang. tone of voice) marki.

Dostosowanie treści na stronie internetowej do specyficznych potrzeb odbiorców nadal wymaga ludzkiego doświadczenia i intuicji. Tylko ekspert może zapewnić, że tekst jest w pełni zgodny z celami i wartościami reprezentowanymi przez firmę.

Jak mierzyć skuteczność treści zoptymalizowanych pod GEO na stronie internetowej?

Pomiar skuteczności treści zoptymalizowanych pod GEO na stronie internetowej wymaga wyjścia poza tradycyjne wskaźniki SEO.

W tym celu warto, żebyś wziął pod uwagę poniższe uniwersalne, lecz użyteczne w kontekście optymalizacji pod kątem generatywnych silników kluczowe wskaźniki wydajności (KPI).

Ruch organiczny

Monitoruj ilość organicznego ruchu przychodzącego na Twoją stronę z wyszukiwarek. Zwiększony ruch organiczny sugeruje, że treści są dobrze widoczne dla generatywnych silników.

Wskaźniki zaangażowania użytkowników

Analizuj wskaźniki takie jak czas spędzony na stronie, współczynnik odrzuceń oraz liczbę kliknięć linków wewnętrznych. Wysokie zaangażowanie użytkowników świadczy o wartości treści oraz ich atrakcyjności – czyli o spełnieniu tych kryteriów, które są ważne z punktu widzenia GEO.

Udostępnienia treści marki w mediach społecznościowych

Śledź liczbę udostępnień treści w mediach społecznościowych. Wzrost wzmianek o marce wskazuje, że tworzone teksty są postrzegane jako użyteczne przez użytkowników, którzy chętniej dzielą się uzyskanymi informacjami z autorytatywnych stron internetowych z innymi internautami.

Linki zwrotne pochodzące z witryn o wysokim autorytecie

Monitoruj liczbę oraz jakość linków zwrotnych pochodzących z witryn o wysokim autorytecie. Więcej linków zwrotnych oznacza większą wiarygodność i wartość Twojej treści – a tym samym większe znaczenie dla generatywnych silników.

Generative Engine Optimization a content marketing – podsumowanie

Znaczenie Generative Engine Optimization (GEO) dla content marketingu jest ważne ze względu na potrzebę tworzenia bardziej spersonalizowanych i angażujących treści, które lepiej odpowiadają na potrzeby użytkowników i algorytmów AI.

Zasady tworzenia treści w SEO i GEO są podobne w kontekście optymalizacji pod kątem użytkownika, jednak GEO kładzie większy nacisk na generowanie treści w oparciu o sztuczną inteligencję.

Generative Engine Optimization (GEO) wykorzystasz do optymalizacji treści na stronie WWW poprzez wdrożenie 7 wskazówek:

  • twórz autorytatywne i wiarygodne treści,
  • unikaj nadmiernej liczby słów kluczowych w treści,
  • korzystaj ze statystyk,
  • zamieszczaj cytaty,
  • upraszczaj treści,
  • zadbaj o płynność czytanych tekstów,
  • używaj chwytliwych wyrażeń i branżowej terminologii.

EEAT i GEO współpracują w celu tworzenia treści, które są nie tylko wysoko oceniane przez algorytmy sztucznej inteligencji, ale także cenione przez użytkowników za ich jakość i wiarygodność.

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 21 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...