Dobra treść i SEO idą w parze. Użytkownicy korzystają z wyszukiwarek internetowych, aby znaleźć odpowiedzi na swoje pytania, a wyszukiwarki udostępniają im najtrafniejsze i najbardziej pomocne treści.
Kiedy mówi się o optymalizacji treści, najczęściej ma się na myśli optymalizację pod kątem wyszukiwarek (SEO). Nie oznacza to jednak, że powinieneś ulepszać swoje treści wyłącznie pod kątem robotów sieciowych Google. Dzisiejszy SEO copywriting to bardziej optymalizacja pod kątem doświadczeń użytkowników, dlatego jeśli stworzysz treść przydatną dla swoich odbiorców, automatycznie stanie się ona przyjazna dla wyszukiwarek.
Dzięki temu poradnikowi o SEO copywrtingu:
Nie wiesz, jak optymalizować treści na swojej stronie? Szukasz inspiracji na świeży content? Zamów bezpłatny audyt treści SEO i dowiedz się, jak tworzyć teksty najwyżej notowane w Google!
Treść SEO to każdego rodzaju treść tworzona w celu poprawy pozycji strony w wyszukiwarkach takich jak Google i zwiększenia ruchu w witrynie.
Aby lepiej zrozumieć istotę tego zagadnienia, warto rozłożyć je na czynniki pierwsze:
Tekst SEO pełni 2 ważne funkcje:
W optymalizacji treści najważniejsze jest spełnienie intencji użytkownika (search intent), ale nawet najlepsza, najbardziej pomocna i wartościowa treść jest bezużyteczna, jeśli nikt nie może jej znaleźć i przeczytać.
To oznacza, że kluczowymi wskaźnikami sukcesu treści są również ranking w wyszukiwarkach oraz ruch organiczny. SEO napędza oba te elementy, dlatego tak ważna jest optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych.
ZAPAMIĘTAJ!
Dzięki SEO użytkownik znajdzie Twoją treść w wyszukiwarce i odwiedzi Twoją witrynę, a dzięki wysokiej jakości treści zaspokoi swoją potrzebę i wygeneruje konwersję, np. kupując Twój produkt lub korzystając z Twojej usługi.
SEO copywriting to tworzenie treści ukierunkowanych na określone słowa kluczowe, które odpowiadają intencjom użytkowników i są powiązane tematycznie z daną stroną internetową. W SEO copywritingu kluczowe jest dostarczanie tekstów przydatnych dla użytkowników i zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarek internetowych.
Optymalizacja treści pod SEO to proces ulepszania treści, zmierzający do osiągnięcia zamierzonych celów: zdobycia wysokiej pozycji w wyszukiwarce, zwiększenia ruchu na stronie, przyciągnięcia najlepszych użytkowników czy zamiany potencjalnych klientów w konwersje.
SEO copywriting dąży do tego, aby treść była:
Podstawową zasadą pisania tekstów SEO jest tworzenie treści wokół tematów i słów kluczowych, których szukają Twoi docelowi odbiorcy. Dzięki temu Twoja treść może wyświetlać się wysoko w wyszukiwarce internetowej, a im wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania Google, tym większy ruch w witrynie.
Przykład
Na potrzeby tego artykułu można przyjąć, że sprzedajesz autorski program do wystawiania faktur. Możesz kierować użytkowników na trafne i generujące duży ruch słowo kluczowe “program do faktur”, które ma średnio aż 6600 wyszukiwań miesięcznie.
Jeśli zoptymalizujesz treść wokół tego słowa kluczowego, pomożesz wyszukiwarce Google określić, o czym jest Twoja strona.
Następnie, gdy użytkownik wpisze w okno wyszukiwarki hasło: “program do faktur”, Google wyświetli Twoją witrynę w wynikach wyszukiwania, w zależności od tego, jak skutecznie zoptymalizujesz swoją treść.
Bez optymalizacji treści pod kątem SEO ryzykujesz utratę widoczności, rankingów, ruchu, potencjalnych klientów i sprzedaży.
Dobrze poprowadzona kampania optymalizacji treści to ta oparta na dokładnym badaniu słów kluczowych, demonstrująca wiedzę specjalistyczną oraz koncentrująca się na potrzebach i problemach docelowych odbiorców, intencjach wyszukiwania i zachowaniach transakcyjnych. Takie podejście do strategii optymalizacji treści pomoże Ci wyróżnić się na tle konkurencji i zwiększyć zwrot z inwestycji.
Przeciętna kampania content marketingowa zakłada z kolei pobieżne badanie słów kluczowych, udostępnianie powierzchownych informacji i tworzenie treści średniej jakości w stosunku do konkurencji.
ZAPAMIĘTAJ!
Przemyślana strategia optymalizacji treści generuje średni zwrot z inwestycji na poziomie aż 748%, podczas gdy przeciętne podejście do treści SEO zapewnia ROI na poziomie tylko 16% (źródło: firstpagesage.com).
Nawet jeśli napiszesz najlepszy artykuł SEO na świecie, pełen trafnych spostrzeżeń i pomocnych rad, ale go nie zoptymalizujesz, roboty wyszukiwarki nie będą mogły go znaleźć i wyświetlić, a użytkownicy nie będą w stanie się nim zainteresować.
Być może:
To tylko niektóre elementy SEO copywritingu i optymalizacji treści, na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę. Poniżej znajdziesz zbiór najlepszych praktyk i wskazówek, które pozwolą Ci podążać właściwą ścieżką optymalizacji treści i upewnić się, że Twoja strategia content marketingu jest skuteczna.
Na nic zda się tekst SEO, która wyświetla się wysoko w Google i generuje duży ruch na stronie, ale nie generuje konwersji.
SEO copywriting to przede wszystkim optymalizacja treści pod kątem SEO i konwersji, która wymaga dwóch różnych podejść, ale zawsze powinna być realizowana jednocześnie. Pierwsza skupia się przede wszystkim na badaniu słów kluczowych, druga z kolei opiera się na najlepszych praktykach copywritingu i sprzedaży.
Sprawdź, jak pisać teksty pod kątem SEO i konwersji. Zaprezentowane poniżej wskazówki znajdą zastosowanie w przypadku każdego rodzaju treści na stronie (opisów produktu, opisów kategorii czy artykułów SEO), które chcesz pozycjonować w wyszukiwarce internetowej. Wypróbuj je, aby uzyskać wyższą pozycję w SERP-ach, zwiększyć ruch na stronie i przyciągać najlepszych klientów.
Optymalizacja treści pod słowo kluczowe, którego nikt nie szuka w wyszukiwarce, nie ma żadnego sensu. Nawet jeśli zajmiesz pierwszą pozycję w rankingu Google, nie uzyskasz żadnego ruchu.
Keyword research jest podstawą strategii optymalizacji treści. Jego celem jest wyszukiwanie tematów, a więc znajdowanie trafnych, generujących duży ruch i konwersje fraz, wokół których można tworzyć treści.
W strategii SEO copywritingu zastosowanie znajdują:
Optymalna strategia SEO copywritingu powinna uwzględniać zarówno long-tail, jak i short-tail keywords. Warto dążyć do równowagi, stosując krótkie frazy kluczowe dla zwiększenia ruchu oraz długie frazy kluczowe dla osiągnięcia lepszej konwersji i pozycjonowania w wyszukiwarkach.
Aby zbudować tzw. topical authority i kompleksowo omówić dany temat, musisz znaleźć słowa kluczowe dla wszystkich etapów ścieżki marketingu treści, a więc o różnym potencjale biznesowym:
Aby zidentyfikować odpowiednie słowa kluczowe, wykonaj następujące czynności:
Dodatkowy poradnik:
Słowa kluczowe (keywords) w SEO – pozycjonowaniu stron
Google nadaje priorytet intencji wyszukiwania. Jeśli Twoja treść nie będzie zgodna z tym, czego szukają użytkownicy, Google stwierdzi, że nie pasuje do zapytania i nie zasługuje na ranking.
Najłatwiejszym sposobem zrozumienia zamiaru wyszukiwania jest przeanalizowanie najlepszych wyników wyszukiwania w Google pod kątem następujących parametrów:
Jeśli spojrzysz na wyniki wyszukiwania dla słowa kluczowego “programy do rysowania.”, szybko dostrzeżesz, że typ treści to wpis blogowy, format treści to lista, a dominujący punkt sprzedaży treści to propozycja najlepszych, darmowych programów.
Jeśli chcesz mieć największe szanse na wysoką pozycję w rankingu dla tego zapytania, powinieneś pójść tym śladem.
Aby słowo kluczowe było zgodne z zamiarem wyszukiwania, musisz:
Jeśli masz już podstawowe słowo kluczowe, znasz jego zamiar wyszukiwania i przyporządkowałeś frazę do odpowiedniej strony docelowej, kolejnym krokiem jest znalezienie dla niego dodatkowych fraz – tych o tej samej intencji i powiązanych semantycznie.
Umieszczając w treści dodatkowe frazy o tej samej intencji, jesteś w stanie dotrzeć do użytkowników, którzy w różny sposób konstruują pytania w kontekście tego samego zagadnienia, ale mają taki sam cel, np. “zdrowe przekąski co jeść”, “co zdrowego do chrupania”. Pamiętaj jednak, aby nie odbiegać zbytnio od głównej tematyki tekstu i wybierać frazy wyłącznie o tej samej intencji.
LSI keywords, czyli semantyczne słowa kluczowe budują tematyczność. Dzięki nim wyszukiwarka jest w stanie lepiej zrozumieć, o czym jest Twoja treść.
Gdybyś miał pisać artykuł o zdrowych przekąskach, powinieneś zawrzeć takie frazy LSI jak “fit”, “niskokaloryczne”, “dieta”, “przepisy”, “owoce”, “warzywa”, “orzechy”, “bez cukru”, “naturalne” itp.
Jeśli Twoja treść będzie na odpowiednim poziomie merytorycznym, większość semantycznych słów kluczowych powinna wystąpić w niej naturalnie, tzn. zawrzesz je automatycznie, pisząc wysokiej jakości tekst.
Aby użyć więcej słów kluczowych powiązanych tematycznie:
Kanibalizacja słów kluczowych może wpłynąć negatywnie na Twoje rankingi w wyszukiwarce Google. Zjawisko to ma miejsce wtedy, gdy optymalizujesz różne strony lub adresy URL w swojej witrynie pod kątem tego samego słowa kluczowego.
Z perspektywy wyszukiwarki oznacza to, że Twoje treści konkurują ze sobą, co może prowadzić do problemów z pozycjonowaniem strony w wynikach wyszukiwania.
Aby uniknąć kanibalizacji słów kluczowych:
Gdy masz już wybrane wszystkie słowa kluczowe, nakreśl strukturę swojego tekstu, projektując jego logiczny przebieg.
Tworzenie struktury tekstu to nic innego jak mapowanie struktury nagłówków H1-H6 na stronie. W tym kroku pomogą Ci powiązane pytania, które znajdziesz we wspomnianych wyżej narzędziach. Możesz też skorzystać z sekcji “Podobne pytania” w Google – znajdziesz w niej realne pytania, które użytkownicy zadają w kontekście danego zagadnienia.
Niektóre narzędzia do optymalizacji treści SEO umożliwiają tworzenie gotowych konspektów – wystarczy, że wpiszesz podstawowe słowo kluczowe, a narzędzie automatycznie wygeneruje pomysły na odwzorowanie struktury nagłówków.
Możesz też przeanalizować treści konkurencji pod kątem struktury nagłówków i potraktować je jako inspirację.
Dzięki dobrze zaaranżowanej strukturze nagłówków:
Aby utworzyć logiczną strukturę tekstu SEO:
ZAPAMIĘTAJ!
Prawie 50% tekstów z zaawansowaną strukturą nagłówków (H2 + H3 + H4) należy do grupy treści o najwyższej skuteczności w organicznych wynikach wyszukiwania (źródło: semrush.com).
Dodatkowe poradniki:
Nagłówek H1 – co to jest, jak go zrobić i jaki ma wpływ na SEO?
Nagłówek H2 – co to jest, jak wygląda i jak tworzyć go pod SEO?
Aby uzyskać wysoką pozycję w rankingu Google, zwłaszcza w przypadku konkurencyjnych tematów i słów kluczowych, Twoje treści powinny być wyczerpujące. Dokładne zgłębienie tematu to proces badawczy i twórczy, który ma ogromny wpływ na tworzenie tekstów pod SEO, które są wartościowe i pomocne dla użytkowników.
Aby wyczerpać temat w tekście SEO:
Mimo iż keyword stuffing to nieaktualna już praktyka SEO, nadal musisz zadbać o odpowiednią gęstość słów kluczowych (keyword density) w tekście, aby zoptymalizować go pod kątem wyszukiwarek internetowych.
W praktyce oznacza to po prostu znalezienie odpowiedniej równowagi pomiędzy używaniem słów kluczowych w newralgicznych miejscach tekstu a jego naturalnym brzmieniem.
Google oficjalnie umieścił upychanie słów kluczowych jako jedną ze swoich zasad dotyczących spamu. Stosując tę praktykę w SEO copywritingu, możesz naruszyć zasady wyszukiwarki i otrzymać karę od Google.
Aby zadbać o odpowiednie nasycenie tekstu SEO słowami kluczowymi:
Poprawne formatowanie poprawia czytelność tekstu i ułatwia użytkownikom przeglądanie treści. Wpływa także na optymalizację treści pod kątem SEO, poprawiając szanse na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Aby zadbać o prawidłowe formatowanie tekstu SEO:
Pisanie pod SEO to również dbałość o odpowiedni styl i język tekstu, które są kluczowe dla skutecznego przekazu treści, zainteresowania i utrzymania czytelników na stronie.
Aby zadbać o odpowiedni styl i język tekstu:
Pisanie tekstów pod SEO to również dbałość o jej unikalność, która jest kluczem dla osiągnięcia wysokiego rankingu w wynikach wyszukiwania i przyciągnięcia ruchu na stronę.
Aby zadbać o unikalność treści na stronie i uniknąć zjawiska duplicate content:
Thin content to treści, które są zbyt krótkie, powtarzalne, niskiej jakości lub nie posiadają żadnej wartości dla czytelnika.
Aby uniknąć thin content:
Pisanie tekstów SEO to nie tylko optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek internetowych, ale przede wszystkim spełnienie intencji użytkownika (user intent) i wniesienie wartości dodanej.
Wartość dodana w tekście to element, który sprawia, że treść wyróżnia się na tle konkurencji i przyciąga uwagę czytelników, dostarczając im rzeczywistych korzyści. Wartość dodana jest kluczowa dla utrzymania zaangażowania czytelników, zwiększenia popularności strony oraz osiągnięcia lepszych wyników w pozycjonowaniu.
Wartość dodana może przyjmować różne formy, jednak zawsze powinna służyć zaspokojeniu potrzeb odbiorców oraz zwiększać ich zadowolenie z przeczytanej treści.
Aby spełnić intencję użytkownika i zadbać o wartość dodaną w tekście SEO:
Elementy wizualne zwiększają zaangażowanie użytkowników, a to oznacza, że odwiedzający Twoją stronę zostają na niej dłużej i zwracają większą uwagę na to, co masz do zaoferowania.
ZAPAMIĘTAJ!
Treści zawierające kilka obrazów generują o 116% więcej ruchu organicznego niż te, które ich nie mają (źródło: badanie Semrush).
Aby wzbogacić treści o elementy wizualne:
Linkowanie wewnętrzne to jedna z najważniejszych praktyk optymalizacji treści pod SEO, ponieważ pozwala robotom wyszukiwarki łatwiej znajdować i oceniać Twoje strony, a także podnosi PageRank.
Prawidłowe linkowanie wewnętrzne pozwala również użytkownikom bardziej efektywnie poruszać się po Twojej witrynie, zwiększając ich zaangażowanie i wrażenia (UX).
Aby zadbać o poprawne linkowanie wewnętrzne:
Linkowanie zewnętrzne jest istotnym elementem strategii pozycjonowania, ponieważ pomaga budować autorytet strony, zwiększać zaufanie czytelników oraz dostarczać wartościowych informacji.
Aby zadbać o linkowanie wewnętrzne w tekście SEO:
SEO copywriting to także dbałość o wygenerowanie konwersji. Jednym z najskuteczniejszych sposobów na skłonienie czytelników do podjęcia działania jest umieszczenie w treści CTA – zdania lub przycisku zachęcającego do wykonania określonej czynności.
Podczas tworzenia CTA kluczowe znaczenie ma zrozumienie, w którym miejscu ścieżki zakupowej znajdują się Twoi użytkownicy.
Jeśli tworzysz opis produktu, możesz śmiało założyć, że użytkownik jest już na końcowym etapie ścieżki, a więc konieczne jest umieszczenie przycisku “Kup teraz”.
Jeżeli jednak tworzysz blogowy artykuł SEO dla użytkowników, którzy są na etapie ToFu, powinieneś przyjąć, że nie są jeszcze gotowi na zakup. W tym przypadku CTA powinno zachęcać ich do zdobycia dodatkowych informacji, np. przeczytania kolejnego artykułu na blogu, subskrypcji newslettera, udostępnienia treści czy zaobserwowania profilu w mediach społecznościowych.
Aby umieścić skuteczne CTA w treści:
Metoda AIDA to kolejny skuteczny sposób na optymalizację treści pod kątem konwersji. To popularna technika marketingowa, która pomaga w planowaniu i pisaniu treści przyciągających uwagę, zachęcających do dalszego czytania i skłaniających do podjęcia określonej akcji.
AIDA stanowi skrót od angielskich słów: Attention, Interest, Desire, Action.
Aby zastosować metodę AIDA w treści:
Przykład
Prawie połowa wyszukiwań produktów zaczyna się w Google, a użytkownicy trafiający na strony produktowe z wyszukiwarki są zwykle na końcowym etapie ścieżki zakupowej. (ATTENTION)
To wystarczający dowód na to, że warto zainwestować w skuteczne pozycjonowanie produktów. (INTEREST)
Dzięki temu to właśnie Twoja oferta będzie na wyciągnięcie ręki – za każdym razem, kiedy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę hasło z nią powiązane. (DESIRE)
Zacznij pozycjonować produkty i znacząco zwiększ swoją sprzedaż w Internecie! (ACTION)
Metoda odwróconej piramidy to technika pisarska, która polega na prezentowaniu najważniejszych informacji na samym początku tekstu, a następnie stopniowym przechodzeniu do mniej istotnych informacji. Metoda ta stosowana jest w dziennikarstwie, ale również w copywritingu, SEO copywritingu i content marketingu.
Wykorzystaj metodę odwróconej piramidy (inverted pyramid), aby priorytetyzować ważne informacje w tekście.
Aby zastosować metodę odwróconej piramidy w treści:
Optymalizacja treści pod kątem linków zwrotnych oznacza tworzenie treści, które użytkownicy chcą udostępniać i linkować.
Aby treści bardziej sprzyjały linkom zwrotnym:
Title i meta description to pierwsze elementy, które użytkownicy widzą w wynikach wyszukiwania. Powinny jasno wskazywać, o czym są Twoje treści, i odróżniać je od treści konkurencji.
Aby stworzyć przekonujący title i meta description:
Dodatkowe poradniki:
Social media to doskonałe narzędzie do promocji treści i zdobywania linków zwrotnych. Warto regularnie publikować swoje treści na platformach społecznościowych i korzystać z możliwości, jakie dają serwisy takie jak Facebook, Twitter czy LinkedIn.
Aby skutecznie promować swoje treści w mediach społecznościowych:
Nie ignoruj treści po ich opublikowaniu. Regularna aktualizacja i optymalizacja treści pod kątem SEO pozwoli Ci utrzymać pozycję w rankingu Google, zwłaszcza jeśli Twój content dotyczy tematu, w którym trendy często ewoluują.
ZAPAMIĘTAJ!
Prawie 70% odnoszących sukcesy content marketerów przeprowadza audyt treści 2 razy w roku (źródło: semrush.com).
Aby regularnie aktualizować swoje treści na stronie:
Punktem wyjścia do umieszczenia treści SEO na właściwych stronach docelowych jest odpowiednie przyporządkowanie słów kluczowych.
Teksty SEO powinny być umieszczone na różnych stronach w witrynie:
Dodatkowy poradnik:
Idealna karta produktu w sklepie internetowym – jak powinna wyglądać? Checklista + przykłady
Poniżej znajdziesz listę najczęściej stosowanych narzędzi do optymalizacji treści na stronie:
Dodatkowy poradnik:
Darmowe i płatne narzędzia SEO – 40 sprawdzonych programów
SEO copywriting, czyli optymalizacja tekstów zgodnie z zasadami SEO, jest jednym z najlepszych sposobów generowania długoterminowych i trwałych wyników SEO. Aby Twoje treści były bardziej przyjazne SEO (SEO friendly), powinny być logicznie zorganizowane, zoptymalizowane pod kątem odpowiednich słów kluczowych i napisane z myślą o odbiorcach.
Istnieje silny związek pomiędzy SEO a copywritingiem:
SEO copywriting powinien być kluczowym elementem szerszej strategii pozycjonowania, ponieważ daje najlepszą szansę na pozycjonowanie docelowych słów kluczowych, budowanie autorytetu jako marki i przekształcanie potencjalnych użytkowników w płacących klientów.
Zamów bezpłatną konsultację, aby rozpocząć strategię optymalizacji treści w swojej witrynie.
Ocena artykułu:
4.94 / 5 według 50 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!