SEO copywriting – jak pisać teksty SEO? Poradnik | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

SEO copywriting – jak pisać treści na stronę i optymalizować teksty pod SEO? Kompletny poradnik od A do Z

Dobra treść i SEO idą w parze. Użytkownicy korzystają z wyszukiwarek internetowych, aby znaleźć odpowiedzi na swoje pytania, a wyszukiwarki udostępniają im najtrafniejsze i najbardziej pomocne treści.

Kiedy mówi się o optymalizacji treści, najczęściej ma się na myśli optymalizację pod kątem wyszukiwarek (SEO). Nie oznacza to jednak, że powinieneś ulepszać swoje treści wyłącznie pod kątem robotów sieciowych Google. Dzisiejszy SEO copywriting to bardziej optymalizacja pod kątem doświadczeń użytkowników, dlatego jeśli stworzysz treść przydatną dla swoich odbiorców, automatycznie stanie się ona przyjazna dla wyszukiwarek.

Dzięki temu poradnikowi o SEO copywrtingu:

  • dowiesz się, co to są teksty SEO oraz na czym polega sztuka optymalizacji treści pod kątem SEO i użytkowników,
  • poznasz najważniejsze zasady SEO copywritingu,
  • dowiesz się, jak pisać dobre teksty SEO krok po kroku,
  • dowiesz się, jak tworzyć treści pod SEO, które pomagają przyciągać i konwertować użytkowników odwiedzających Twoją witrynę,
  • znajdziesz inspiracje i przykłady dobrych praktyk SEO copywritingu, które napędzą Twoją strategię content marketingową,
  • dowiesz się, jak powinien wyglądać tekst SEO.

Nie wiesz, jak optymalizować treści na swojej stronie? Szukasz inspiracji na świeży content? Zamów bezpłatny audyt treści SEO i dowiedz się, jak tworzyć teksty najwyżej notowane w Google!

SEO copywriting jak pisać teksty SEO

Co to jest treść SEO?

Treść SEO to każdego rodzaju treść tworzona w celu poprawy pozycji strony w wyszukiwarkach takich jak Google i zwiększenia ruchu w witrynie.

Aby lepiej zrozumieć istotę tego zagadnienia, warto rozłożyć je na czynniki pierwsze:

  • treść – wszelkie informacje, które publikujesz w internecie i które mogą być indeksowane przez wyszukiwarki. Mogą to być teksty stanowiące zawartość witryny (np. opis produktu, opis kategorii), wpisy na blogu, obrazy, grafiki, a nawet filmy;
  • SEOoptymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek, aby pojawiała się wyżej w wynikach wyszukiwania dla określonych haseł, wyszukiwanych przez użytkowników.

Tekst SEO pełni 2 ważne funkcje:

  • zapewnia doskonałe wrażenia użytkownika, odpowiadając na jego pytania, dostarczając gotowe rozwiązania i rozwiązując problemy,
  • zapewnia robotom indeksującym wystarczający kontekst, aby algorytm wyszukiwarki mógł dopasować treść do wyszukiwanych słów kluczowych.

W optymalizacji treści najważniejsze jest spełnienie intencji użytkownika (search intent), ale nawet najlepsza, najbardziej pomocna i wartościowa treść jest bezużyteczna, jeśli nikt nie może jej znaleźć i przeczytać. 

To oznacza, że kluczowymi wskaźnikami sukcesu treści są również ranking w wyszukiwarkach oraz ruch organiczny. SEO napędza oba te elementy, dlatego tak ważna jest optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych.

enlightenedZAPAMIĘTAJ!

Dzięki SEO użytkownik znajdzie Twoją treść w wyszukiwarce i odwiedzi Twoją witrynę, a dzięki wysokiej jakości treści zaspokoi swoją potrzebę i wygeneruje konwersję, np. kupując Twój produkt lub korzystając z Twojej usługi.

Co to jest SEO copywriting? Na czym polega optymalizacja treści?

SEO copywriting to tworzenie treści ukierunkowanych na określone słowa kluczowe, które odpowiadają intencjom użytkowników i są powiązane tematycznie z daną stroną internetową. W SEO copywritingu kluczowe jest dostarczanie tekstów przydatnych dla użytkowników i zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarek internetowych.

Optymalizacja treści pod SEO to proces ulepszania treści, zmierzający do osiągnięcia zamierzonych celów: zdobycia wysokiej pozycji w wyszukiwarce, zwiększenia ruchu na stronie, przyciągnięcia najlepszych użytkowników czy zamiany potencjalnych klientów w konwersje. 

SEO copywriting dąży do tego, aby treść była:

  • user friendly – przyjazna dla użytkowników,
  • SEO friendly – przyjazna dla wyszukiwarek internetowych.

Podstawową zasadą pisania tekstów SEO jest tworzenie treści wokół tematów i słów kluczowych, których szukają Twoi docelowi odbiorcy. Dzięki temu Twoja treść może wyświetlać się wysoko w wyszukiwarce internetowej, a im wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania Google, tym większy ruch w witrynie.

wplyw pozycji strony na czytanie tresci seo
Przykład
Na potrzeby tego artykułu można przyjąć, że sprzedajesz autorski program do wystawiania faktur. Możesz kierować użytkowników na trafne i generujące duży ruch słowo kluczowe “program do faktur”, które ma średnio aż 6600 wyszukiwań miesięcznie.

Jeśli zoptymalizujesz treść wokół tego słowa kluczowego, pomożesz wyszukiwarce Google określić, o czym jest Twoja strona. 

Następnie, gdy użytkownik wpisze w okno wyszukiwarki hasło: “program do faktur”, Google wyświetli Twoją witrynę w wynikach wyszukiwania, w zależności od tego, jak skutecznie zoptymalizujesz swoją treść.

Optymalizacja treści dobór słowa kluczowego
Szczegóły słowa kluczowego: “program do faktur” w narzędziu Senuto

Dlaczego SEO copywriting jest ważny?

Bez optymalizacji treści pod kątem SEO ryzykujesz utratę widoczności, rankingów, ruchu, potencjalnych klientów i sprzedaży.

Dobrze poprowadzona kampania optymalizacji treści to ta oparta na dokładnym badaniu słów kluczowych, demonstrująca wiedzę specjalistyczną oraz koncentrująca się na potrzebach i problemach docelowych odbiorców, intencjach wyszukiwania i zachowaniach transakcyjnych. Takie podejście do strategii optymalizacji treści pomoże Ci wyróżnić się na tle konkurencji i zwiększyć zwrot z inwestycji

Przeciętna kampania content marketingowa zakłada z kolei pobieżne badanie słów kluczowych, udostępnianie powierzchownych informacji i tworzenie treści średniej jakości w stosunku do konkurencji.

enlightenedZAPAMIĘTAJ!

Przemyślana strategia optymalizacji treści generuje średni zwrot z inwestycji na poziomie aż 748%, podczas gdy przeciętne podejście do treści SEO zapewnia ROI na poziomie tylko 16% (źródło: firstpagesage.com). 

Nawet jeśli napiszesz najlepszy artykuł SEO na świecie, pełen trafnych spostrzeżeń i pomocnych rad, ale go nie zoptymalizujesz, roboty wyszukiwarki nie będą mogły go znaleźć i wyświetlić, a użytkownicy nie będą w stanie się nim zainteresować.

Być może:

  • słowa kluczowe, których używasz w tekście, mają niewielką lub nawet zerową wyszukiwalność,
  • nie spełniasz intencji użytkownika,
  • nie omawiasz dogłębnie tematu i nie dostarczasz użytkownikom wartości dodanej,
  • nie używasz odpowiedniej struktury nagłówków, przez co roboty Google mają problem ze zrozumieniem Twojego tekstu,
  • title artykułu nie odzwierciedla dokładnie jego treści.

To tylko niektóre elementy SEO copywritingu i optymalizacji treści, na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę. Poniżej znajdziesz zbiór najlepszych praktyk i wskazówek, które pozwolą Ci podążać właściwą ścieżką optymalizacji treści i upewnić się, że Twoja strategia content marketingu jest skuteczna.

Jak pisać teksty SEO? 22 zasady SEO copywritingu, przewodnik krok po kroku  i zbiór najlepszych praktyk

Na nic zda się tekst SEO, która wyświetla się wysoko w Google i generuje duży ruch na stronie, ale nie generuje konwersji. 

SEO copywriting to przede wszystkim optymalizacja treści pod kątem SEO i konwersji, która wymaga dwóch różnych podejść, ale zawsze powinna być realizowana jednocześnie. Pierwsza skupia się przede wszystkim na badaniu słów kluczowych, druga z kolei opiera się na najlepszych praktykach copywritingu i sprzedaży.

Sprawdź, jak pisać teksty pod kątem SEO i konwersji. Zaprezentowane poniżej wskazówki znajdą zastosowanie w przypadku każdego rodzaju treści na stronie (opisów produktu, opisów kategorii czy artykułów SEO), które chcesz pozycjonować w wyszukiwarce internetowej. Wypróbuj je, aby uzyskać wyższą pozycję w SERP-ach, zwiększyć ruch na stronie i przyciągać najlepszych klientów.

1. Znajdź odpowiedni temat i właściwe słowo kluczowe

Optymalizacja treści pod słowo kluczowe, którego nikt nie szuka w wyszukiwarce, nie ma żadnego sensu. Nawet jeśli zajmiesz pierwszą pozycję w rankingu Google, nie uzyskasz żadnego ruchu.

Keyword research jest podstawą strategii optymalizacji treści. Jego celem jest wyszukiwanie tematów, a więc znajdowanie trafnych, generujących duży ruch i konwersje fraz, wokół których można tworzyć treści.

W strategii SEO copywritingu zastosowanie znajdują:

  • short tail keywords – krótkie, ogólne frazy kluczowe, zazwyczaj składające się z jednego lub dwóch słów. Charakteryzują się większym wolumenem wyszukiwań, ale również większą konkurencją. Przykładem short-tail keyword może być "buty do biegania";
  • long tail keywordsfrazy kluczowe z długiego ogona, bardziej szczegółowe słowa kluczowe zazwyczaj składające się z trzech lub więcej słów. Mają mniejszy wolumen wyszukiwań w porównaniu do short-tail keywords, ale są bardziej precyzyjne i związane z konkretnymi intencjami użytkowników. Przykładem long-tail keyword może być "najlepsze buty do biegania na asfalcie".

Optymalna strategia SEO copywritingu powinna uwzględniać zarówno long-tail, jak i short-tail keywords. Warto dążyć do równowagi, stosując krótkie frazy kluczowe dla zwiększenia ruchu oraz długie frazy kluczowe dla osiągnięcia lepszej konwersji i pozycjonowania w wyszukiwarkach.

Aby zbudować tzw. topical authority i kompleksowo omówić dany temat, musisz znaleźć słowa kluczowe dla wszystkich etapów ścieżki marketingu treści, a więc o różnym potencjale biznesowym:

  • ToFu (góra lejka sprzedażowego) – znajdź informacyjne i nawigacyjne frazy kluczowe dla tego etapu, które wyjaśniają dane zagadnienie i skierują ruch do Twojej witryny,
  • MoFu (środek lejka sprzedażowego) – znajdź komercyjne słowa kluczowe dla tego etapu, które są skierowane do użytkowników badających różne produkty w celu rozwiązania swoich problemów,
  • BoFu (dół lejka sprzedażowego) – znajdź transakcyjne słowa kluczowe dla tego etapu, które są skierowane do użytkowników zainteresowanych zakupem Twojego produktu.

Aby zidentyfikować odpowiednie słowa kluczowe, wykonaj następujące czynności:

  1. Skorzystaj z narzędzia Senuto, Semstorm lub Ahrefs.
  2. Wpisz jedno lub wiele ogólnych słów kluczowych związanych z Twoim głównym tematem.
  3. Sprawdź liczbę wyszukiwań, trudność słowa kluczowego (keyword difficulty) i szacunkowy ruch miesięczny.
  4. Oceń wstępnie potencjał biznesowy słowa kluczowego – zastanów się, jaki może być cel osoby, która wyszukuje dane hasło: informacyjny (chce dowiedzieć się więcej na dany temat), nawigacyjny (chce przejść do określonej strony internetowej), komercyjny (chce dokładniej zbadać temat) czy transakcyjny (chce dokonać zakupu).

optymalizacja treści dobór fraz a zamiar wyszukiwania

Dodatkowy poradnik:

Słowa kluczowe (keywords) w SEO – pozycjonowaniu stron

2. Upewnij się, że słowo kluczowe jest zgodne z zamiarem wyszukiwania

Google nadaje priorytet intencji wyszukiwania. Jeśli Twoja treść nie będzie zgodna z tym, czego szukają użytkownicy, Google stwierdzi, że nie pasuje do zapytania i nie zasługuje na ranking.

Najłatwiejszym sposobem zrozumienia zamiaru wyszukiwania jest przeanalizowanie najlepszych wyników wyszukiwania w Google pod kątem następujących parametrów:

  • typ treści – rodzaj treści w SERP-ach (np. opis produktu, opis kategorii, artykuł blogowy). Jeśli w TOP 10 dla Twojego słowa kluczowego znajdują się artykuły blogowe, również utwórz artykuł blogowy. Pod żadnym pozorem nie próbuj optymalizować pod to słowo kluczowe opisu produktu – Google nie uszereguje wówczas Twojej treści w wynikach wyszukiwania;
  • format treści w wynikach wyszukiwania (np. tekst pod SEO typowo ofertowy lub sprzedażowy, poradnik, przewodnik krok po kroku, ranking, lista, recenzja). Najwyżej położone strony wskażą, jakiego formatu treści oczekują użytkownicy. Jeśli pierwsza strona Google pokazuje przewodnik krok po kroku, idź za tym tropem;
  • unikalny punkt sprzedaży treści w wynikach wyszukiwania (np. bezpłatna konsultacja, darmowa wysyłka, rabat, w skrócie: korzyść, którą otrzyma użytkownik). Sprawdź, czym wyróżniają się najwyżej oceniane treści, i zastanów się nad tym, co możesz zaoferować użytkownikom, aby nie odstawać od konkurencji.

Jeśli spojrzysz na wyniki wyszukiwania dla słowa kluczowego “programy do rysowania.”, szybko dostrzeżesz, że typ treści to wpis blogowy, format treści to lista, a dominujący punkt sprzedaży treści to propozycja najlepszych, darmowych programów.

Jeśli chcesz mieć największe szanse na wysoką pozycję w rankingu dla tego zapytania, powinieneś pójść tym śladem.

optymalizacja treści pod katem zamiaru wyszukiwania

Aby słowo kluczowe było zgodne z zamiarem wyszukiwania, musisz: 

  • przeanalizować dodatkowo wyniki wyszukiwania pod kątem typu, formatu i punktu sprzedaży treści,
  • przyporządkować słowo kluczowe do odpowiedniej strony docelowej (karta produktu, strona kategorii czy strona blogowa).

3. Znajdź więcej słów kluczowych powiązanych semantycznie – LSI keywords

Jeśli masz już podstawowe słowo kluczowe, znasz jego zamiar wyszukiwania i przyporządkowałeś frazę do odpowiedniej strony docelowej, kolejnym krokiem jest znalezienie dla niego dodatkowych fraz – tych o tej samej intencji i powiązanych semantycznie.

Umieszczając w treści dodatkowe frazy o tej samej intencji, jesteś w stanie dotrzeć do użytkowników, którzy w różny sposób konstruują pytania w kontekście tego samego zagadnienia, ale mają taki sam cel, np. “zdrowe przekąski co jeść”, “co zdrowego do chrupania”. Pamiętaj jednak, aby nie odbiegać zbytnio od głównej tematyki tekstu i wybierać frazy wyłącznie o tej samej intencji.

LSI keywords, czyli semantyczne słowa kluczowe budują tematyczność. Dzięki nim wyszukiwarka jest w stanie lepiej zrozumieć, o czym jest Twoja treść.

Gdybyś miał pisać artykuł o zdrowych przekąskach, powinieneś zawrzeć takie frazy LSI jak “fit”, “niskokaloryczne”, “dieta”, “przepisy”, “owoce”, “warzywa”, “orzechy”, “bez cukru”, “naturalne” itp.

Jeśli Twoja treść będzie na odpowiednim poziomie merytorycznym, większość semantycznych słów kluczowych powinna wystąpić w niej naturalnie, tzn. zawrzesz je automatycznie, pisząc wysokiej jakości tekst.

Dobór semantycznych słów kluczowych do treści
Słowa zależne dla frazy “zdrowe przekąski” w narzędziu Senuto

Aby użyć więcej słów kluczowych powiązanych tematycznie:

  • Skorzystaj z narzędzia Senuto, Semstorm czy Ahrefs.
  • Wpisz podstawowe słowo kluczowe, które wybrałeś na samym początku.
  • Wybierz podobne lub powiązane słowa kluczowe, które są zgodne pod kątem intencji.
  • Pamiętaj, aby mocno zbudować tematyczność i zawrzeć w treści semantyczne słowa kluczowe.

4. Uważaj na kanibalizację słów kluczowych

Kanibalizacja słów kluczowych może wpłynąć negatywnie na Twoje rankingi w wyszukiwarce Google. Zjawisko to ma miejsce wtedy, gdy optymalizujesz różne strony lub adresy URL w swojej witrynie pod kątem tego samego słowa kluczowego. 

Z perspektywy wyszukiwarki oznacza to, że Twoje treści konkurują ze sobą, co może prowadzić do problemów z pozycjonowaniem strony w wynikach wyszukiwania.

Aby uniknąć kanibalizacji słów kluczowych:

  • upewnij się, że każda strona Twojej witryny jest kierowana na unikalne słowo kluczowe i nie konkuruje z innymi treściami w serwisie;
  • sprawdź, czy zajmujesz już pozycję w rankingu Google dla określonego słowa kluczowego – wpisz następującą formułę w okno wyszukiwarki: site:(nazwa Twojej strony) “słowo kluczowe”;
  • unikaj zjawiska duplicate content na różnych podstronach w swojej witrynie.

5. Utwórz strukturę tekstu – nagłówki H1-H6

Gdy masz już wybrane wszystkie słowa kluczowe, nakreśl strukturę swojego tekstu, projektując jego logiczny przebieg.

Tworzenie struktury tekstu to nic innego jak mapowanie struktury nagłówków H1-H6 na stronie. W tym kroku pomogą Ci powiązane pytania, które znajdziesz we wspomnianych wyżej narzędziach. Możesz też skorzystać z sekcji “Podobne pytania” w Google – znajdziesz w niej realne pytania, które użytkownicy zadają w kontekście danego zagadnienia.

Podobne pytania w strukturze nagłówków w tekście

Niektóre narzędzia do optymalizacji treści SEO umożliwiają tworzenie gotowych konspektów – wystarczy, że wpiszesz podstawowe słowo kluczowe, a narzędzie automatycznie wygeneruje pomysły na odwzorowanie struktury nagłówków. 

Możesz też przeanalizować treści konkurencji pod kątem struktury nagłówków i potraktować je jako inspirację.

analiza treści konkurencji pod katem struktury nagłówków
Analiza treści konkurencji pod kątem struktury nagłówków

Dzięki dobrze zaaranżowanej strukturze nagłówków:

  • podzielisz treść na podtematy, co w znacznym stopniu poprawi jej czytelność,
  • ułatwisz użytkownikom nawigację po tekście,
  • ułatwisz robotom wyszukiwarek lepsze zrozumienie Twojej treści.

Nagłówki h1 h6 w strukturze treści

Aby utworzyć logiczną strukturę tekstu SEO:

  • wprowadź jeden nagłówek H1, który będzie tytułem Twojego tekstu,
  • umieść główne słowo kluczowe w nagłówku H1,
  • wprowadź nagłówki niższego rzędu (H2-H6) – o ich ilości i poziomie zagnieżdżenia powinna zadecydować długość tekstu,
  • umieść w nagłówkach niższego rzędu dodatkowe słowa kluczowe,
  • przemyć w strukturze nagłówków frazy long tail oraz pytania, które użytkownicy zadają w kontekście danego zagadnienia,
  • twórz krótkie i treściwe nagłówki,
  • zadbaj o to, aby struktura nagłówków pełniła funkcję przewodnika po całym tekście,
  • upewnij się, że nagłówki są pomocne i spełniają intencję wyszukiwania.

enlightenedZAPAMIĘTAJ!

Prawie 50% tekstów z zaawansowaną strukturą nagłówków (H2 + H3 + H4) należy do grupy treści o najwyższej skuteczności w organicznych wynikach wyszukiwania (źródło: semrush.com). 

Dodatkowe poradniki:

Nagłówek H1 – co to jest, jak go zrobić i jaki ma wpływ na SEO?
Nagłówek H2 – co to jest, jak wygląda i jak tworzyć go pod SEO?

6. Staraj się wyczerpać temat

Aby uzyskać wysoką pozycję w rankingu Google, zwłaszcza w przypadku konkurencyjnych tematów i słów kluczowych, Twoje treści powinny być wyczerpujące. Dokładne zgłębienie tematu to proces badawczy i twórczy, który ma ogromny wpływ na tworzenie tekstów pod SEO, które są wartościowe i pomocne dla użytkowników.

Aby wyczerpać temat w tekście SEO:

  •  zastanów się, o co najczęściej pytają klienci w kontekście tematu, których chcesz poruszyć w swojej treści;
  •  wpisz słowo kluczowe w Google i przeanalizuj najlepsze wyniki wyszukiwania pod kątem treści;
  • przeprowadź badania i zgromadź jak najwięcej informacji na temat, który chcesz omówić. Przeczytaj wartościowe publikacje, artykuły, książki, materiały wideo, podcasty czy wywiady z ekspertami w danej dziedzinie;
  • zdefiniuj kluczowe zagadnienia: sporządź listę najważniejszych zagadnień, które chcesz poruszyć w swoim tekście. To pomoże Ci uporządkować informacje i uniknąć skomplikowanej, nielogicznej struktury;
  • zbierz różne perspektywy: przeczytaj publikacje i artykuły przedstawiające różne perspektywy na temat, który chcesz omówić. Zbierając różne punkty widzenia, lepiej zrozumiesz temat i przedstawisz go w ciekawszy sposób;
  • wykorzystaj źródła: wszelkie informacje i materiały zebrane podczas badań;
  • stwórz plan: przed napisaniem tekstu sporządź plan, który pomoże Ci uporządkować swoje myśli i przedstawić informacje w logiczny sposób. Upewnij się, że w planie uwzględniłeś wszystkie kluczowe zagadnienia, jakie chcesz omówić;
  • koncentruj się na szczegółach: pamiętaj, że aby w pełni wyczerpać temat, musisz skupić się na szczegółach i przedstawić wszystkie informacje na dany temat z najwyższą precyzją;
  • zidentyfikuj ewentualne luki w treściach i brakujące podtematy – pomoże Ci w tym analiza content gap;
  • po napisaniu tekstu, przeczytaj go jeszcze raz i popraw wszelkie błędy, a także upewnij się, że treść jest zrozumiała dla czytelników.

7. Zadbaj o odpowiednią gęstość słów kluczowych – keyword density

Mimo iż keyword stuffing to nieaktualna już praktyka SEO, nadal musisz zadbać o odpowiednią gęstość słów kluczowych (keyword density) w tekście, aby zoptymalizować go pod kątem wyszukiwarek internetowych.

W praktyce oznacza to po prostu znalezienie odpowiedniej równowagi pomiędzy używaniem słów kluczowych w newralgicznych miejscach tekstu a jego naturalnym brzmieniem. 

Google oficjalnie umieścił upychanie słów kluczowych jako jedną ze swoich zasad dotyczących spamu. Stosując tę praktykę w SEO copywritingu, możesz naruszyć zasady wyszukiwarki i otrzymać karę od Google.

Aby zadbać o odpowiednie nasycenie tekstu SEO słowami kluczowymi:

  • trzymaj się listy słów kluczowych, którą przygotowałeś przed rozpoczęciem pisania tekstu. Pamiętaj, że frazy powinny być związane z tematem tekstu i mieć tę samą intencję;
  • używaj słów kluczowych naturalnie, aby czytelnik nie miał wrażenia, że tekst został napisany wyłącznie z myślą o pozycjonowaniu w wyszukiwarkach. Słowa kluczowe powinny mieć sens w kontekście zdania, w którym są umieszczone;
  • używaj różnych form słów kluczowych: ich odmian i synonimów. To pomoże zwiększyć różnorodność tekstu i sprawi, że stanie się on bardziej naturalny;
  • zadbaj o to, aby gęstość słów kluczowych wynosiła około 1-3% całkowitej liczby słów w tekście;
  • zadbaj o umieszczenie docelowego słowa kluczowego w strategicznych miejscach: tytule tekstu, pierwszym akapicie, nagłówkach, samym tekście oraz title i meta description;
  • pamiętaj, że wartościowa i interesująca treść jest najważniejsza. Stosowanie słów kluczowych powinno odzwierciedlać naturalny sposób, w jaki ludzie szukają informacji w wyszukiwarkach internetowych.

8. Zadbaj o odpowiednie formatowanie, lepszą przejrzystość i czytelność tekstu

Poprawne formatowanie poprawia czytelność tekstu i ułatwia użytkownikom przeglądanie treści. Wpływa także na optymalizację treści pod kątem SEO, poprawiając szanse na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Aby zadbać o prawidłowe formatowanie tekstu SEO:

  • użyj nagłówków, które stworzyłeś podczas planowania struktury tekstu – dzięki temu podzielisz treść na sekcje tematyczne, ułatwiając czytanie i znajdowanie niezbędnych informacji;
  • pamiętaj o kolejności hierarchicznej – stosuj nagłówki zgodnie z ich przeznaczeniem, tj. H1 dla tytułu artykułu, H2 dla sekcji, a H3 dla podsekcji;
  • unikaj długich bloków tekstu;
  • podziel tekst na krótkie, zwięzłe akapity (maksymalnie 3 linijki), które ułatwiają czytanie i zwiększają przejrzystość treści;
  • stosuj pogrubienia i kursywy, które pozwolą wyróżnić ważne fragmenty tekstu, przyciągając uwagę czytelnika i ułatwiając mu nawigację po treści;
  • stosuj listy punktowane i numerowane, które pomogą wyróżnić ważne informacje i ułatwią ich zrozumienie;
  • dodaj spis treści w przypadku dłuższych treści – dzięki temu ułatwisz nawigację i poinformujesz czytelników o liście poruszanych tematów.

9. Zadbaj o odpowiedni styl i język tekstu

Pisanie pod SEO to również dbałość o odpowiedni styl i język tekstu, które są kluczowe dla skutecznego przekazu treści, zainteresowania i utrzymania czytelników na stronie.

Aby zadbać o odpowiedni styl i język tekstu:

  • poznaj swoich odbiorców – dzięki temu dostosujesz język i styl do oczekiwań czytelników;
  • stosuj język i styl tekstu dostosowany do danego tematu, np. jeśli piszesz o modzie, język powinien być bardziej kreatywny i przyciągający uwagę, natomiast jeśli piszesz o medycynie, warto użyć bardziej formalnego i fachowego języka;
  • zadbaj o to, aby Twój tekst był wolny od błędów ortograficznych, gramatycznych i interpunkcyjnych;
  • używaj prostego języka – unikaj skomplikowanych słów, podrzędnie złożonych zdań i branżowego żargonu. Jeżeli stosujesz terminologię branżową, która może być niezrozumiała dla czytelnika, zawsze umieszczaj stosowne wyjaśnienia;
  • unikaj powtarzania tych samych słów w tekście, stosuj synonimy, staraj się w różnoraki sposób opisywać te same zjawiska i procesy;
  • bądź kreatywny – zadbaj o to, aby Twój tekst był oryginalny i interesujący. Wykorzystuj branżowe ciekawostki, dane liczbowe, statystyki i informacje, które wzbogacą tekst;
  • na samym końcu przeczytaj jeszcze raz tekst, popraw błędy oraz usuń niepotrzebne fragmenty. 

10. Zadbaj o unikalność treści na stronie

Pisanie tekstów pod SEO to również dbałość o jej unikalność, która jest kluczem dla osiągnięcia wysokiego rankingu w wynikach wyszukiwania i przyciągnięcia ruchu na stronę. 

Aby zadbać o unikalność treści na stronie i uniknąć zjawiska duplicate content:

  • twórz oryginalne treści od podstaw, które nie będą powielane z innych źródeł;
  • wykorzystaj różne źródła do zdobywania informacji i inspiracji, aby stworzyć treści, które są unikalne i wartościowe dla Twoich czytelników;
  • unikaj kopiowania treści – powielanie treści z innych źródeł jest zwykle uważane za plagiat, co może negatywnie wpłynąć na Twoją reputację i pozycję w wyszukiwarce;
  • Korzystaj z narzędzi antyplagiatowych takich jak Copyscape, aby sprawdzić, czy Twoje treści są oryginalne i nie są powielane z innych źródeł;
  • jeśli chcesz wykorzystać tę samą treść na kilku podstronach w swoim serwisie (np. ten sam opis produktu dla różnych jego wariantów), ustaw adres kanoniczny – dzięki temu wskażesz wyszukiwarce treść, która ma być indeksowana;
  • jeśli masz setki lub tysiące produktów w swoim sklepie internetowym, zacznij od unikalnych opisów dla pojedynczych produktów – tych, które są kluczowe dla Twojej strategii pozycjonowania.

11. Unikaj thin content

Thin content to treści, które są zbyt krótkie, powtarzalne, niskiej jakości lub nie posiadają żadnej wartości dla czytelnika. 

Aby uniknąć thin content:

  • zadbaj o unikalność treści – powielanie treści z innych stron internetowych oraz z podstron w obrębie tej samej witryny jest niezgodne z zasadami SEO i może prowadzić do problemów z indeksowaniem przez wyszukiwarki;
  • twórz oryginalne treści, które zawierają wartościowe informacje dla czytelnika;
  • staraj się wnieść wartość dodaną;
  • zadbaj o to, aby na Twojej stronie znajdowała się odpowiednia ilość treści;
  • starannie dobieraj słowa kluczowe – uważne dobieranie słów kluczowych pozwoli na uniknięcie sytuacji, w której treść jest niedopasowana do fraz, których poszukują internauci;
  • unikaj zbyt dużego nasycenia treści słowami kluczowymi (tzw. keyword stuffing), które również narusza zasady copywritingu i SEO, a więc może prowadzić do otrzymania kary od Google;
  • regularnie aktualizuj treści – strony internetowe, na których nie pojawiają się nowe treści, są mniej atrakcyjne dla wyszukiwarek i użytkowników.

12. Spełnij intencję użytkownika i zadbaj o wartość dodaną w tekście SEO

Pisanie tekstów SEO to nie tylko optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek internetowych, ale przede wszystkim spełnienie intencji użytkownika (user intent) i wniesienie wartości dodanej.

Wartość dodana w tekście to element, który sprawia, że treść wyróżnia się na tle konkurencji i przyciąga uwagę czytelników, dostarczając im rzeczywistych korzyści. Wartość dodana jest kluczowa dla utrzymania zaangażowania czytelników, zwiększenia popularności strony oraz osiągnięcia lepszych wyników w pozycjonowaniu.

Wartość dodana może przyjmować różne formy, jednak zawsze powinna służyć zaspokojeniu potrzeb odbiorców oraz zwiększać ich zadowolenie z przeczytanej treści. 

Aby spełnić intencję użytkownika i zadbać o wartość dodaną w tekście SEO:

  • zrozum intencje czytelników – zastanów się, jakie są potrzeby i oczekiwania Twojej grupy docelowej. Dostarczaj treści, które pomagają czytelnikom rozwiązać problemy, odpowiadają na pytania lub dostarczają cennych informacji;
  • korzystaj z rzetelnych źródeł – cytuj autorytatywne źródła informacji, które potwierdzają Twoje twierdzenia lub wskazują na dodatkowe materiały. Pomoże to budować zaufanie wśród czytelników i podkreślać wartość Twoich treści;
  • wykorzystaj multimedia – wzbogacaj swoje treści o odpowiednie zdjęcia, grafiki, wideo czy infografiki, które pomogą zilustrować i wyjaśnić skomplikowane koncepcje lub informacje;
  • proponuj praktyczne rozwiązania i wskazówki;
  • personalizuj treści – dostosuj styl, ton i formę przekazu do swojej grupy docelowej. Staraj się nawiązać łączność emocjonalną z czytelnikami, pokazując, że rozumiesz ich potrzeby i oczekiwania;
  • opowiadaj historie – storytelling może być wartościowym narzędziem, które sprawi, że treść będzie bardziej angażująca i zapadnie w pamięć czytelników. Prezentuj informacje w kontekście opowieści, związanej z doświadczeniami czy sytuacjami, które czytelnicy mogą zrozumieć i z którymi się utożsamiają;
  • bądź unikalny – staraj się przedstawiać informacje z nowej perspektywy, pokazując oryginalne podejście do tematu. Unikaj powielania treści innych autorów, zamiast tego dąż do tworzenia własnych, unikatowych przemyśleń i wizji;
  • zachęcaj do interakcji – angażuj czytelników w dyskusję;
  • twórz treści SEO, które będą 10 razy lepsze od tekstów konkurencji.

13. Dodaj wizualizacje w treściach

Elementy wizualne zwiększają zaangażowanie użytkowników, a to oznacza, że odwiedzający Twoją stronę zostają na niej dłużej i zwracają większą uwagę na to, co masz do zaoferowania.

enlightenedZAPAMIĘTAJ!

Treści zawierające kilka obrazów generują o 116% więcej ruchu organicznego niż te, które ich nie mają (źródło: badanie Semrush). 

Aby wzbogacić treści o elementy wizualne:

  • dodaj zdjęcia, grafiki lub infografiki,
  • dodaj materiały wideo stworzone przez Twoją firmę lub innych twórców z branży,
  • dodaj tabele i wykresy,
  • bazuj na przykładach obrazujących dane zagadnienie,
  • zoptymalizuj grafiki i materiały wideo pod kątem SEO.

14. Zadbaj o linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to jedna z najważniejszych praktyk optymalizacji treści pod SEO, ponieważ pozwala robotom wyszukiwarki łatwiej znajdować i oceniać Twoje strony, a także podnosi PageRank.

Prawidłowe linkowanie wewnętrzne pozwala również użytkownikom bardziej efektywnie poruszać się po Twojej witrynie, zwiększając ich zaangażowanie i wrażenia (UX). 

Aby zadbać o poprawne linkowanie wewnętrzne:

  • linkuj powiązane treści – jeśli na Twojej stronie znajdują się treści powiązane tematycznie, warto do nich linkować, aby użytkownicy mogli znaleźć więcej informacji na dany temat i dalej eksplorować Twoją witrynę, a algorytmy wyszukiwarek miały lepsze zrozumienie tematyki strony;
  • zadbaj o odpowiedni anchor text, czyli klikalny tekst, za pomocą którego użytkownik przejdzie do kolejnej strony. Anchor text powinien opisywać treść, do której prowadzi link;
  • unikaj nadmiernego stosowania słów kluczowych w anchor textach, aby nie wyglądało to na próbę manipulacji algorytmem wyszukiwania;
  • unikaj nadmiaru linków – nie linkuj bez potrzeby, tylko tam, gdzie jest to naprawdę konieczne. Nadmiar linków może wprowadzać zamieszanie i dezorientować użytkowników.

15. Zadbaj o linkowanie zewnętrzne

Linkowanie zewnętrzne jest istotnym elementem strategii pozycjonowania, ponieważ pomaga budować autorytet strony, zwiększać zaufanie czytelników oraz dostarczać wartościowych informacji.

Aby zadbać o linkowanie wewnętrzne w tekście SEO:

  • wybierz odpowiednie źródła – linkuj do autorytatywnych, rzetelnych i powiązanych tematycznie stron. Staraj się unikać linkowania do stron o niskiej jakości, nieaktualnych informacji czy o wątpliwej reputacji;
  • wstawiaj linki zewnętrzne w miejscach, gdzie naturalnie pasują do kontekstu i są związane z omawianym tematem. Linki powinny uzupełniać Twoje treści, a nie przerywać czytanie czy przekazywać wrażenie wymuszenia;
  • używaj tekstów kotwicowych (anchor text) opisujących treść, czyli słów, które będą hiperłączem do zewnętrznego źródła. Upewnij się, że teksty kotwicowe są zrozumiałe, opisują treść strony docelowej i zawierają słowa kluczowe;
  • unikaj nadmiaru linków zewnętrznych, aby uniknąć niepotrzebnego rozpraszenia uwagi czytelników. Używaj linków w sposób umiarkowany i tylko wtedy, gdy faktycznie wnoszą wartość dla użytkowników;
  • oznaczaj linki jako "nofollow" lub "sponsored" w odpowiednich przypadkach – jeśli mają charakter reklamowy lub prowadzą do stron, które nie są bezpośrednio związane z treścią, oznacz je jako "nofollow" lub "sponsored". W ten sposób informujesz wyszukiwarki, że nie chcesz przekazywać autorytetu strony docelowej;
  • sprawdzaj linki regularnie, aby upewnić się, że są nadal aktywne i prowadzą do wartościowych źródeł  – linki mogą czasem przestać działać lub prowadzić do nieaktualnych stron.

16. Umieść CTA w treści

SEO copywriting to także dbałość o wygenerowanie konwersji. Jednym z najskuteczniejszych sposobów na skłonienie czytelników do podjęcia działania jest umieszczenie w treści CTA – zdania lub przycisku zachęcającego do wykonania określonej czynności.

Podczas tworzenia CTA kluczowe znaczenie ma zrozumienie, w którym miejscu ścieżki zakupowej znajdują się Twoi użytkownicy. 

Jeśli tworzysz opis produktu, możesz śmiało założyć, że użytkownik jest już na końcowym etapie ścieżki, a więc konieczne jest umieszczenie przycisku “Kup teraz”.

Jeżeli jednak tworzysz blogowy artykuł SEO dla użytkowników, którzy są na etapie ToFu, powinieneś przyjąć, że nie są jeszcze gotowi na zakup. W tym przypadku CTA powinno zachęcać ich do zdobycia dodatkowych informacji, np. przeczytania kolejnego artykułu na blogu, subskrypcji newslettera, udostępnienia treści czy zaobserwowania profilu w mediach społecznościowych. 

Aby umieścić skuteczne CTA w treści:

  • skoncentruj się na potrzebach czytelnika, a nie na swoich - dopasuj CTA do ścieżki, na której aktualnie znajduje się użytkownik;
  • użyj jednoznacznych i zachęcających słów, np. "Kup teraz", "Pobierz bezpłatny poradnik", "Zapisz się na newsletter";
  • umieść CTA w wyróżnionym miejscu, aby użytkownik mógł łatwo je dostrzec;
  • dostosuj CTA do treści - w przypadku treści sprzedażowych CTA powinno zachęcać do zakupu, a w przypadku informacyjnych - do pobrania materiałów;
  • użyj różnych rodzajów CTA w zależności od celu, np. przycisk, link tekstowy, formularz zapisu;
  • zadbaj o prostotę i czytelność, bez zbędnych informacji czy elementów rozpraszających uwagę użytkownika;
  • użyj języka perswazyjnego, który zachęci użytkownika do wykonania określonej akcji.

17. Zastosuj metodę AIDA w treści

Metoda AIDA to kolejny skuteczny sposób na optymalizację treści pod kątem konwersji. To popularna technika marketingowa, która pomaga w planowaniu i pisaniu treści przyciągających uwagę, zachęcających do dalszego czytania i skłaniających do podjęcia określonej akcji.

AIDA stanowi skrót od angielskich słów: Attention, Interest, Desire, Action.

Aby zastosować metodę AIDA w treści:

  • zwróć uwagę (Attention) –  pierwsze wrażenie jest kluczowe. Użyj nagłówka i pierwszego akapitu, aby zwrócić uwagę czytelnika i przyciągnąć jego uwagę. Możesz użyć takich technik jak ciekawy tytuł, pytanie, intrygujące stwierdzenie lub opis problemu;
  • wzbudź zainteresowanie (Interest) – po zwróceniu uwagi czytelnika, musisz zainteresować go treścią. Przedstaw temat w ciekawy sposób, używaj jasnego i prostego języka, używaj wizualizacji i przykładów, aby zwiększyć zainteresowanie i utrzymać czytelnika przy tekście;
  • obudź pragnienie (Desire) – przedstaw korzyści, jakie czytelnik uzyska, korzystając z Twojej oferty, produktu lub usługi. Pokaż, jak rozwiązują one problemy czytelników i jakie wynikają z tego korzyści;
  • zachęć do działania (Action) – określ jasno, co czytelnik powinien zrobić, aby skorzystać z Twojej oferty. Może to być zaproszenie do przetestowania produktu, wykupienia usługi, zapisania się na newsletter lub skorzystania z rabatu.

Przykład

Prawie połowa wyszukiwań produktów zaczyna się w Google, a użytkownicy trafiający na strony produktowe z wyszukiwarki są zwykle na końcowym etapie ścieżki zakupowej. (ATTENTION)

To wystarczający dowód na to, że warto zainwestować w skuteczne pozycjonowanie produktów. (INTEREST)

Dzięki temu to właśnie Twoja oferta będzie na wyciągnięcie ręki – za każdym razem, kiedy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę hasło z nią powiązane. (DESIRE)

Zacznij pozycjonować produkty i znacząco zwiększ swoją sprzedaż w Internecie! (ACTION)

18. Zastosuj metodę odwróconej piramidy w treści

Metoda odwróconej piramidy to technika pisarska, która polega na prezentowaniu najważniejszych informacji na samym początku tekstu, a następnie stopniowym przechodzeniu do mniej istotnych informacji. Metoda ta stosowana jest w dziennikarstwie, ale również w copywritingu, SEO copywritingu i content marketingu.
Wykorzystaj metodę odwróconej piramidy (inverted pyramid), aby priorytetyzować ważne informacje w tekście.

Aby zastosować metodę odwróconej piramidy w treści:

  • Nie każ czytelnikom przekopywać się do cennych informacji – umieść najważniejsze informacje na górze tekstu.
  • W kolejnych akapitach stopniowo rozwijaj temat, uzupełniając szczegółami i kontekstem.
  • Informacje, które warto wiedzieć, ale są poboczne dla głównego wątku, zostaw na dole.
  • Skup się na najważniejszych punktach i unikaj zbędnych opisów.

19. Zoptymalizuj treść pod kątem pozyskiwania linków zwrotnych

Optymalizacja treści pod kątem linków zwrotnych oznacza tworzenie treści, które użytkownicy chcą udostępniać i linkować. 

Aby treści bardziej sprzyjały linkom zwrotnym:

  • twórz merytoryczne, ciekawe i przydatne treści, które rozwiązują problemy użytkowników, przedstawiają gotowe rozwiązania i oferują realną pomoc;
  • prezentuj unikalne treści oparte na badaniach i sprawdzonych źródłach;
  • bądź oryginalny – wyrażaj niepopularne opinie, przedstawiaj ciekawe koncepcje, które mogą zmienić sposób, w jaki użytkownicy postrzegają dany temat; takie podejście może zaowocować znaczną liczbą udostępnień i linków zwrotnych;
  • bądź autorytatywny – pokaż się jako ekspert w swojej dziedzinie;
  • śledź i wykorzystuj trendy w branży – poruszaj tematy, którymi interesują się Twoi czytelnicy;
  • zadbaj o jakość linków zwrotnych – pozyskuj je z wysokiej jakości stron internetowych, aby zwiększyć autorytet swojej witryny w oczach wyszukiwarek;
  • monitoruj efekty linkowania – korzystaj z narzędzi analitycznych, aby monitorować ruch generowany przez linki zwrotne, a także ewentualne zmiany w pozycjonowaniu strony wynikające z umieszczania linków na serwisach zewnętrznych.

20. Upewnij się, że masz przekonujący title i meta description

Title i meta description to pierwsze elementy, które użytkownicy widzą w wynikach wyszukiwania. Powinny jasno wskazywać, o czym są Twoje treści, i odróżniać je od treści konkurencji. 

Aby stworzyć przekonujący title i meta description:

  • dopasuj intencję wyszukiwania – już na podstawie samego tagu tytułu i meta opisu wyszukiwarka powinna wiedzieć, czy Twoja treść pasuje do zapytania użytkownika;
  • zachowaj odpowiednią długość – około 60 znaków ze spacjami dla title i około 160 znaków ze spacjami dla meta description;
  • uwzględnij słowo kluczowe – dzięki temu wskażesz wyszukiwarkom, że Twoja treść jest trafnie dopasowana do wyszukiwania użytkownika;
  • wyróżnij się – zastosuj elementy, które zachęcą użytkowników do kliknięcia, np. język korzyści, emoji czy CTA.

Dodatkowe poradniki:

21. Promuj swoje treści w social mediach

Social media to doskonałe narzędzie do promocji treści i zdobywania linków zwrotnych. Warto regularnie publikować swoje treści na platformach społecznościowych i korzystać z możliwości, jakie dają serwisy takie jak Facebook, Twitter czy LinkedIn.

Aby skutecznie promować swoje treści w mediach społecznościowych:

  • udostępniaj treści na kilku platformach – nie ograniczaj się tylko do jednej platformy społecznościowej. Dzięki temu zwiększysz zasięg swoich treści;
  • promuj wartościową treść – aby Twoje posty były udostępniane i polubione przez użytkowników, muszą być interesujące;
  • rezonuj ze swoją publicznością – twórz emocjonalne więzi z czytelnikami, publikując treści, które są inspirujące i zachęcają do działania;
  • wykorzystaj influencerów – skorzystaj z usług influencerów, którzy mają duże grono obserwatorów. Dzięki nim Twoja treść zostanie zauważona przez większą liczbę osób;
  • użyj reklam płatnych – płatne reklamy w mediach społecznościowych to skuteczny sposób na promocję treści. Dzięki temu możesz dotrzeć do jeszcze szerszego grona odbiorców;
  • zadbaj o interakcję – odpowiadaj na komentarze i pytania użytkowników. To pokaże, że dbasz o swoją społeczność i zbudujesz z nią lepsze relacje;
  • planuj i mierz – planuj swoje działania w social mediach i mierz ich skuteczność. Dzięki temu będziesz w stanie zoptymalizować swoje kampanie i osiągnąć jeszcze lepsze wyniki.

22. Regularnie aktualizuj swoje treści

Nie ignoruj treści po ich opublikowaniu. Regularna aktualizacja i optymalizacja treści pod kątem SEO pozwoli Ci utrzymać pozycję w rankingu Google, zwłaszcza jeśli Twój content dotyczy tematu, w którym trendy często ewoluują. 

enlightenedZAPAMIĘTAJ!

Prawie 70% odnoszących sukcesy content marketerów przeprowadza audyt treści 2 razy w roku (źródło: semrush.com).

Aby regularnie aktualizować swoje treści na stronie:

  • utwórz harmonogram aktualizacji – zaplanuj regularne aktualizacje swoich treści w celu utrzymania ich aktualności i poprawy ich jakości. Harmonogram może obejmować określone dni i godziny w tygodniu lub miesiącu;
  • aktualizuj informacje – sprawdź swoje treści i upewnij się, że zawierają najnowsze informacje. Jeśli zawierają daty lub liczby, upewnij się, że są one aktualne;
  • popraw błędy – przeczytaj swoje treści jeszcze raz i zwróć uwagę na błędy interpunkcyjne, ortograficzne i gramatyczne. Popraw je, aby treść była bardziej profesjonalna i łatwiejsza do czytania;
  • dodaj nowe elementy do swoich treści, takie jak grafiki, zdjęcia, wideo, wykresy i infografiki. Dodanie nowych elementów nie tylko poprawi jakość treści, ale także przyciągnie uwagę czytelników;
  • zaktualizuj słowa kluczowe – upewnij się, że twoje słowa kluczowe są aktualne i właściwie dopasowane do treści. Zmieniające się trendy i wymagania SEO mogą wymagać regularnej aktualizacji słów kluczowych, aby strona pozostała konkurencyjna;
  • zmieniaj format treści, aby uatrakcyjnić ją dla czytelników. Możesz dodać listy punktowane, pytania i odpowiedzi, nagłówki, grafiki i inne elementy, aby treść stała się łatwiejsza do przyswojenia i bardziej interesująca;
  • korzystaj z feedbacku od czytelników, aby zrozumieć, co działa, a co nie działa w Twoich treściach. W ten sposób będziesz mógł na bieżąco dostosowywać swoje treści do potrzeb i oczekiwań swoich czytelników.

Gdzie umieścić treści SEO na stronie?

Punktem wyjścia do umieszczenia treści SEO na właściwych stronach docelowych jest odpowiednie przyporządkowanie słów kluczowych. 

Teksty SEO powinny być umieszczone na różnych stronach w witrynie:

  • strona główna – tekst powitalny na stronie głównej może pomóc w opisaniu oferty i nawigowaniu użytkowników po stronie;
  • strony kategorii – każda strona kategorii powinna mieć opis, który pomoże użytkownikom zrozumieć, co znajduje się w tej kategorii;
  • strony produktów – każda karta produktu powinna mieć unikalny opis produktu, który zawiera ważne informacje o produkcie i pomaga w przekonaniu użytkowników do jego zakupu;
  • strona “o nas” – treść na tej stronie powinna zawierać informacje o firmie, jej historii, wartościach i celach;
  • strona bloga – blogowe artykuły SEO powinny być pisane w oparciu o słowa kluczowe związane z tematyką bloga i branżą;
  • strona kontaktowa – opis na tej stronie powinien pomóc użytkownikom w znalezieniu najważniejszych danych firmy i informacji kontaktowych,
  • strony FAQ – teksty SEO na stronie FAQ powinny być napisane w oparciu o pytania, które najczęściej zadają klienci, oraz powinny zawierać odpowiedzi na te pytania.

Dodatkowy poradnik:

Idealna karta produktu w sklepie internetowym – jak powinna wyglądać? Checklista + przykłady

Narzędzia do SEO copywritingu i optymalizacji treści na stronie

Poniżej znajdziesz listę najczęściej stosowanych narzędzi do optymalizacji treści na stronie:

  • Google Keyword Planner – narzędzie oferowane przez Google, które umożliwia badanie popularności słów kluczowych i ich wpływu na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
  • Google Analytics – bezpłatne narzędzie do monitorowania ruchu na stronie, co pozwala na ocenę skuteczności treści i określenie obszarów wymagających poprawy.
  • Ahrefs – narzędzie SEO, które umożliwia monitorowanie pozycji w wynikach wyszukiwania, analizę konkurencji oraz badanie popularności słów kluczowych.
  • Senuto – polskie narzędzie SEO, które umożliwia badanie słów kluczowych, analizę konkurencji, monitorowanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania, tworzenie content planów oraz optymalizację treści pod kątem SEO.
  • Semstorm – narzędzie do analizy konkurencji i słów kluczowych. Umożliwia generowanie tematów na artykuły SEO, pozwala sprawdzać i optymalizować teksty pod pozycjonowanie już podczas pisania.
  • SEMrush – narzędzie SEO, które umożliwia analizę konkurencji, badanie słów kluczowych oraz monitorowanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
  • Yoast SEO – wtyczka do WordPressa, która umożliwia optymalizację treści pod kątem SEO, w tym stosowanie słów kluczowych, formatowanie tekstu i analizę wewnętrznego linkowania.
  • Keyword Tool – narzędzie SEO, które umożliwia generowanie pomysłów na słowa kluczowe na podstawie fraz wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarkach internetowych.
  • SurferSEO – narzędzie SEO, które pomaga w optymalizacji treści pod kątem słów kluczowych i wykrywaniu błędów.
  • Answer the Public – narzędzie do analizy słów kluczowych. Służy do znajdowania popularnych pytań i tematów związanych z danym słowem kluczowym, co pozwala na lepsze dopasowanie treści do oczekiwań użytkowników i zwiększenie ich zainteresowania tekstem.
  • Moz – zagraniczne narzędzie SEO, które oferuje wiele funkcjonalności, w tym badanie słów kluczowych, analizę konkurencji oraz monitorowanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
  • Screaming Frog SEO Spider – narzędzie SEO, które umożliwia analizę struktury strony internetowej, znajdowanie błędów technicznych i optymalizację treści pod kątem SEO.
  • Majestic – narzędzie SEO, które oferuje analizę linków, badanie słów kluczowych oraz monitorowanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
  • Ortograf – narzędzie do sprawdzania poprawności ortograficznej tekstu. kość i czytelność tekstu.
  • LanguageTool – narzędzie do sprawdzania gramatyki i stylu w tekście.

Dodatkowy poradnik:

Darmowe i płatne narzędzia SEO – 40 sprawdzonych programów

Jak tworzyć teksty SEO? Podsumowanie

SEO copywriting, czyli optymalizacja tekstów zgodnie z zasadami SEO, jest jednym z najlepszych sposobów generowania długoterminowych i trwałych wyników SEO. Aby Twoje treści były bardziej przyjazne SEO (SEO friendly), powinny być logicznie zorganizowane, zoptymalizowane pod kątem odpowiednich słów kluczowych i napisane z myślą o odbiorcach.

Istnieje silny związek pomiędzy SEO a copywritingiem:

  • optymalizacja pod kątem SEO pomoże Ci uzyskać lepszą pozycję w rankingu, dzięki czemu osiągniesz więcej celów związanych z marketingiem treści,
  • publikowanie wysokiej jakości treści poprawi autorytet i znaczenie Twojej witryny, co jeszcze bardziej zwiększy jej siłę SEO.

SEO copywriting powinien być kluczowym elementem szerszej strategii pozycjonowania, ponieważ daje najlepszą szansę na pozycjonowanie docelowych słów kluczowych, budowanie autorytetu jako marki i przekształcanie potencjalnych użytkowników w płacących klientów.

Zamów bezpłatną konsultację, aby rozpocząć strategię optymalizacji treści w swojej witrynie.

Wyłącz sprawdzanieSugestie PremiumWyłącz sprawdzanieSugestie Premium

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

4.94 / 5 według 50 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...