Pozycjonowanie stron internetowych to jedna z najlepszych technik marketingu online, która pomaga firmom poprawić widoczność w internecie, przyciągać większy ruch na strony, zdobywać nowych klientów oraz uzyskać więcej konwersji i przychodów.
Poprzez optymalizację i pozycjonowanie strony możesz bez żadnego wysiłku pozyskiwać nowych użytkowników do swojej witryny i szybko przekształcać ich w płacących klientów. Dzięki pozycjonowaniu Twoja strona www stanie się wirtualnym agentem reklamowym – sama zacznie sprzedawać.
Żadna inna strategia marketingowa nie pozwoli Ci być tak blisko Twoich klientów jak pozycjonowanie – w dodatku wtedy, kiedy będą tego potrzebować najbardziej.
Ten przewodnik dla początkujących powstał z myślą, aby pomóc Ci zrozumieć podstawy pozycjonowania oraz pokazać, jak zacząć pozycjonować stronę w wyszukiwarce – samodzielnie i za darmo.
W poradniku o pozycjonowaniu znajdziesz 3 sekcje, dzięki którym zbudujesz solidny fundament wiedzy o promocji strony w Google i zaczniesz budować wysokie pozycje w wyszukiwarce internetowej:
Każda sekcja zawiera bardzo wartościowe informacje o pozycjonowaniu stron, konkretne przykłady, przydatne wskazówki, gotowe rozwiązania i linki do bardziej zaawansowanych materiałów do nauki, dzięki którym będziesz wiedzieć już wszystko na temat SEO.
Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz pozycjonować stronę i szukasz porad dla początkujących, czy znasz już podstawy i chcesz samodzielnie zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania, ten przewodnik jest dla Ciebie. Potraktuj go jako kompletny tutorial od A do Z, który krok po kroku przeprowadzi Cię przez proces pozycjonowania i będzie skutecznym narzędziem do zdobywania klientów z Google.
Jeśli chcesz zaoszczędzić czas i już teraz zacząć pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce lub masz pytania, skorzystaj z bezpłatnej konsultacji ze Specjalistą SEO, który niezobowiązująco i całkowicie za darmo wykona analizę Twojej witryny i przedstawi najlepsze rozwiązania dla skutecznego pozycjonowania w Google.
Z tej części przewodnika dowiesz się:
Pozycjonowanie stron to działania, których celem jest zwiększenie ilości i jakości ruchu pochodzącego z naturalnych wyników wyszukiwania (np. Google) na wyszukiwane przez użytkowników słowa kluczowe.
Im lepsza pozycja strony w organicznych wynikach wyszukiwania, tym większa liczba wejść na stronę, bardziej wartościowy ruch i większa sprzedaż produktów lub usług.
Pozycjonowanie to pojęcie używane zamiennie z SEO – stanowi skrót od angielskiego wyrażenia Search Engine Optimization, które oznacza dosłownie optymalizację stron pod wyszukiwarki internetowe, celem poprawy widoczności, wzrostu wartościowego ruchu oraz wejść na stronę z naturalnych wynikach wyszukiwania.
Źródłem ruchu w pozycjonowaniu mogą być różne rodzaje wyszukiwań – te ogólne i najbardziej popularne, pochodzące z domyślnego paska wyszukiwarki, jak i bardziej precyzyjne, pochodzące z wyszukiwarki grafik, wyszukiwarki wideo czy wyszukiwarki wiadomości.
Do ruchu z pozycjonowania nie zalicza się bezpośrednich wejść na stronę, a także przekierowań z płatnych form reklamy, takich jak Google Ads.
Pozycjonowanie stron dotyczy przede wszystkim wyszukiwarki internetowej Google. Decyduje o tym jej zasięg i popularność – światowy udział Google na rynku wyszukiwarek wynosi ponad 90%.
W pozycjonowaniu stron chodzi o to, aby użytkownik od razu trafił na Twoją stronę w wyszukiwarce i kupił produkt lub usługę.
Pozycjonowanie dąży do tego, aby Google ocenił Twoją stronę jako najlepszą dla użytkownika i umieścił ją najwyżej w wynikach wyszukiwania.
Pozycjonowanie nie ma ograniczeń. Dzięki SEO Twoja strona może wyświetlać się w wyszukiwarce na setki, a nawet tysiące nazw produktów i usług, które sprzedajesz.
Jeżeli chcesz rozwijać swój biznes, pozyskiwać nowych klientów z wyszukiwarki i sukcesywnie zwiększać sprzedaż, Twoja witryna musi być na pierwszej stronie w Google.
Dodatkowy poradnik:
Aby zrozumieć, jak działa pozycjonowanie stron internetowych, trzeba najpierw poznać mechanizm działania wyszukiwarki, czyli to, w jaki sposób Google dostarcza użytkownikom wyniki najbardziej pasujące do ich zapytania.
Google to w pełni zautomatyzowana wyszukiwarka internetowa, która działa w 3 etapach: skanowanie, indeksowanie, wyświetlanie wyników wyszukiwania.
Skanowanie stron to proces, w którym Googlebot znajduje nowe oraz zaktualizowane witryny, aby pobrać znajdujący się na nich tekst, obrazy oraz pliki wideo. Etap ten można nazwać wykrywaniem adresów URL, czyli zdobywaniem informacji o tym, jakie strony występują w internecie.
Indeksowanie stron to proces, w którym robot sieciowy Google analizuje pobrany tekst, obrazy czy materiały wideo, aby rozpoznać tematykę witryny, a następnie przechować te informacje w dużej bazie danych nazywanej indeksem wyszukiwarki. Etap indeksowania strony polega na tym, że jest ona dodawana do bazy Google na podstawie zawartych na niej słów kluczowych.
Gdy użytkownik szuka informacji w Google, zautomatyzowane systemy rankingowe najpierw przeszukują w indeksie pasujące strony, a następnie zwracają wyniki, które są najtrafniejsze i najbardziej przydatne pod kątem zapytania.
O zdobyciu pierwszej pozycji w Google decyduje ponad 200 czynników rankingowych. Algorytm wyszukiwarki dokładnie analizuje każdą stronę internetową, mając na uwadze wszystkie te czynniki, a następnie dokonuje finalnej oceny jakościowej i określa, jak wysoko w rankingu bezpłatnych wyników wyszukiwania powinna znaleźć się dana witryna.
Google daje wskazówki, na co zwracać szczególną uwagę, aby zdobyć pierwszą pozycję w wynikach wyszukiwania – są to podstawy optymalizacji strony. Aby maksymalnie dopasować się do możliwie wielu czynników rankingowych, należy w procesie pozycjonowania stron uwzględnić kilka najważniejszych obszarów:
Dodatkowy poradnik:
Google przeprowadza miliardy wyszukiwań. Z wyszukiwarki tej korzysta 9/10 użytkowników na świecie, którzy każdego dnia szukają produktów, usług, informacji i opinii.
Pierwsza strona w Google ma dla użytkowników największe znaczenie – tylko 1% przechodzi na drugą stronę wyników wyszukiwania.
W pierwszy wynik w Google klika prawie 40% użytkowników.
Wniosek jest oczywisty:
jeżeli chcesz mieć więcej klientów i więcej sprzedawać, Twoja strona musi być wypozycjonowana na pierwszej stronie Google.
Usługa pozycjonowania stron to właściwy wybór, jeśli:
Dodatkowy poradnik:
Jeżeli Twoja domena jest na pierwszej stronie w Google, to wyświetla się wielu klientom. Jeżeli ma dużo wyświetleń i jest zoptymalizowana, to ma dużo wejść. Jeżeli ma dużo wejść i zawiera dobre treści, to więcej sprzedaje.
Wniosek jest oczywisty:
jeżeli chcesz więcej sprzedawać, musisz zacząć pozycjonować swoją stronę w wyszukiwarce internetowej.
Dodatkowy poradnik:
W tej części przewodnika:
Analiza konkurencji to bardzo ważny krok w procesie pozycjonowania strony, ponieważ pozwala na zebranie kluczowych informacji o działaniach prowadzonych przez firmy z Twojej branży w ramach zwiększania widoczności i pozyskiwania ruchu z wyszukiwarki takiej jak Google czy Bing.
Znając techniki pozycjonowania, jakimi posługują się konkurencyjne strony internetowe, aby zajmować najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż, będziesz o krok naprzód w swoich działaniach SEO.
Dzięki analizie SEO konkurencji:
Jak to zrobić samemu? Tutorial krok po kroku
Dodatkowe porady dla początkujących
Szczegółowy samouczek:
Słowa kluczowe to wyrażenia, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, aby znaleźć produkty, usługi i informacje. Frazy kluczowe stanowią podstawę pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarkach, ponieważ odzwierciedlają to, czego szukają Twoi potencjalni klienci.
Rodzaje słów kluczowych, które możesz wykorzystać w swojej strategii pozycjonowania strony:
Podział słów kluczowych ze względu na intencję wyszukiwania (search intent):
Jeśli nikt nie szuka w Google tego, o czym piszesz na stronie, nie uzyskasz żadnego ruchu z wyszukiwarki. Zanim opublikujesz jakąkolwiek stronę, dla której chcesz pozyskiwać ruch organiczny z wyszukiwarki, upewnij się, że podstrona tworzona jest pod słowa kluczowe, które mają potencjał, a więc są wyszukiwane przez Twoich potencjalnych klientów.
W procesie pozycjonowania dobór słów kluczowych do podstrony umożliwi Ci tzw. keyword research. Jest to etap odkrywania wartościowych fraz, które Twoi docelowi klienci wpisują w wyszukiwarkę, aby znaleźć produkty, usługi i informacje.
Dzięki badaniu słów kluczowych:
Jak to zrobić samemu? Tutorial krok po kroku
Dodatkowe porady dla początkujących
Szczegółowy samouczek:
Przedrostek “www” to element składowy adresu URL. Dawniej wszystkie strony internetowe zaczynały swoje adresy od www. Dziś stosowanie przedrostka “www” nie jest konieczne, ale mimo to nadal masz do wyboru:
Wyszukiwarka traktuje je jako dwa różne adresy prowadzące do dwóch odrębnych stron. Twoja domena może funkcjonować zarówno z www, jak i bez www.
Do pozycjonowania strony musisz wybrać jedną, główną wersję domeny i wykonać przekierowanie 301, aby uniknąć sytuacji, w której każda z nich będzie indeksowana osobno, co w rezultacie doprowadzi do utworzenia kopii witryny i utrudni promowanie serwisu w wyszukiwarce.
Jak to zrobić samemu? Tutorial krok po kroku
Dodatkowe porady dla początkujących
Szczegółowe samouczki:
HTTP i HTTPS to protokoły umożliwiające przesyłanie danych przez internet. Są elementem składowym adresów URL informującym o tym, czy strona jest zabezpieczona przed przechwyceniem danych przez osoby niepowołane.
HTTPS jest bezpieczniejszą wersją protokołu HTTP i standardem dla współczesnych stron internetowych. Wykorzystuje certyfikat SSL, aby zabezpieczyć stronę przed przechwytywaniem danych.
SSL to rodzaj uwierzytelnienia, które szyfruje komunikację pomiędzy serwerem strony internetowej a klientem (przeglądarką internetową), zabezpieczając dane osobowe, loginy, hasła, a także transakcje realizowane w bankowości elektronicznej i systemach płatności online.
Strona, która posiada certyfikat SSL, ma odpowiednie oznaczenie na pasku adresu URL: https:// zamiast http:// oraz symbol zamkniętej kłódki. Jeżeli witryna nie jest zabezpieczona, pojawia się ostrzeżenie.
Z punktu widzenia pozycjonowania i UX największe znaczenie ma protokół domeny w wersji HTTPS i certyfikat SSL, ponieważ wyszukiwarka Google traktuje je jako czynnik rankingowy, a użytkownicy darzą większym zaufaniem strony, które zapewniają im bezpieczeństwo.
Wybierz protokół HTTPS, jeśli:
Wybierz protokół HTTP tylko i wyłącznie, jeśli:
Utworzenie stałego przekierowania 301 pozwoli na:
Jak to zrobić samemu? Tutorial krok po kroku
Dodatkowe porady dla początkujących
Szczegółowe samouczki:
Google Analytics to darmowe narzędzie do analizy ruchu i zachowania użytkowników na stronie internetowej. Dostarcza niezbędnych danych, które wykorzystasz w swojej strategii pozycjonowania, pozyskiwania ruchu, zwiększania sprzedaży i monitorowania efektów.
Google Analytics pozwoli Ci zmierzyć następujące parametry:
Dzięki Google Analytics:
Jak to zrobić samemu? Tutorial krok po kroku
Dodatkowe porady dla początkujących
Szczegółowy samouczek:
Google Search Console to darmowe narzędzie, które wykorzystasz do analizowania i optymalizowania widoczności strony internetowej w wyszukiwarce Google.
GSC jest podstawowym źródłem danych na temat pozycjonowania stron internetowych i narzędziem, z którego powinni korzystać specjaliści SEO oraz administratorzy stron internetowych.
Dzięki Google Search Console:
Jak to zrobić samemu? Tutorial krok po kroku
Dodatkowe porady dla początkujących
Szczegółowy samouczek:
Indeksowanie stron to proces, podczas którego roboty Google analizują Twoją stronę, a następnie dodają ją do bazy zwanej indeksem wyszukiwarki. Dzięki zebraniu i skategoryzowaniu przeróżnych informacji na temat Twojej witryny mogą ją wyświetlać w wynikach wyszukiwania jako odpowiedź na zapytania użytkowników związane z jej treścią.
Indeks wyszukiwarki można przyrównać do indeksu bibliotecznego – roboty Google wyszukują strony internetowe po słowach kluczowych – tak jak książki przeszukiwane są po określonej tematyce.
Dodanie strony do indeksu wyszukiwarki to jeden z pierwszych etapów pozycjonowania – najpierw roboty muszą zaindeksować Twoją witrynę, aby następnie algorytm Google mógł ją ocenić i umieścić w rankingu.
Prawidłowe indeksowanie jest niezbędne, aby:
Podczas pozycjonowania w większości przypadków roboty sieciowe nie mają problemu ze znalezieniem nowych stron internetowych i dodaniem ich do indeksu wyszukiwarki – robią to automatycznie w trakcie przeszukiwania internetu, a więc nie ma konieczności ręcznego zgłaszania strony do indeksowania.
Niekiedy jednak może zdarzyć się, że roboty sieciowe pominą witrynę i nie uwzględnią jej w indeksie wyszukiwarki lub proces indeksowania strony trwa bardzo długo, co wydłuża również pozycjonowanie. Wpływ na szybkość indeksowania strony w wyszukiwarce mogą mieć między innymi błędy związane z optymalizacją strony lub jej niska reputacja.
Najczęstsze powody braku indeksacji strony przez wyszukiwarkę Google:
Jak to zrobić samemu? Tutorial krok po kroku
Dodatkowe porady dla początkujących
Szczegółowy samouczek:
Google korzysta z indeksowania zorientowanego na urządzenia mobilne, a to oznacza, że indeksuje i porządkuje treści na podstawie mobilnych wersji stron internetowych. Dawniej do oceniania trafności strony pod względem zapytania użytkownika używał wersji desktopowej – na komputery.
Mobile-First Index to odpowiedź na potrzeby współczesnych internautów i rosnącą liczbę wyszukiwań na urządzeniach mobilnych.
Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych jest ważne w pozycjonowaniu, ponieważ:
Jak to zrobić samemu? Tutorial krok po kroku
Dodatkowe porady dla początkujących
Szczegółowy samouczek:
Prędkość strony to parametr odzwierciedlający czas potrzebny do załadowania witryny i wejścia z nią w interakcję.
Internauci zwracają dużą uwagę na szybkość wczytywania stron, ponieważ chcą jak najszybciej znaleźć odpowiedzi na swoje pytania. Skoro poprawa prędkości witryny w znacznym stopniu rzutuje na wrażenia użytkowników, pośrednio wpływa również na pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarce Google.
Warto jednak podkreślić, że dla wyszukiwarki wciąż najważniejszym czynnikiem rankingowym jest spełnienie intencji użytkownika.
Google oficjalnie przyznaje, że jeśli strona internetowa jest wolna, ale zawiera wysokiej jakości treść, która trafnie odpowiada na wyszukiwane przez użytkowników hasła, nadal może mieć wysoką pozycję w rankingu (źródło: developers.google.com).
Poprawa szybkości strony jest ważna, ponieważ:
Jak to zrobić samemu? Tutorial krok po kroku
Dodatkowe porady dla początkujących
Szczegółowy samouczek:
Nie wszystkie strony w Twoim serwisie powinny być indeksowane przez roboty Google. Mogą to być strony logowania, formularze, archiwa blogów, strony autorów, regulamin, polityka prywatności, polityka cookies – czysto funkcjonalne lub mało znaczące w kontekście pozycjonowania.
Do indeksu wyszukiwarki warto dodawać wyłącznie te strony, które chcesz pozycjonować w Google, i które mają potencjał do pokazywania się wysoko na wyszukiwane przez użytkowników słowa kluczowe.
Możesz wykluczyć strony z indeksowania za pomocą dyrektywy noindex, którą należy ustawić za pomocą tagu lub nagłówka odpowiedzi HTTP, linków kanonicznych lub pliku robots.txt.
Stosowanie dyrektywy noindex za pomocą tagu
Kiedy Googlebot wyodrębni regułę noindex podczas indeksowania strony, całkowicie wyeliminuje ją z wyników wyszukiwania, niezależnie od tego, czy na innych stronach znajdują się linki prowadzące do niej.
Jeśli chcesz zapobiec indeksowaniu strony przez wszystkie wyszukiwarki obsługujące dyrektywę noindex, umieść w sekcji tej strony poniższy tag <meta>.
Jeśli chcesz zapobiec indeksowaniu strony tylko przez roboty wyszukiwarki Google, umieść w sekcji tej strony poniższy tag <meta>.
Stosowanie dyrektywy noindex za pomocą nagłówka odpowiedzi HTTP
Zamiast umieszczania tagu możesz w odpowiedzi użyć nagłówka HTTP X-Robots-Tag z wartością noindex lub none. Ta metoda sprawdzi się w przypadku zasobów w formacie innym niż HTML, takich jak pliki graficzne, wideo czy PDF.
Poniżej przykład użycia tagu X-Robots-Tag w nagłówku HTTP:
Używanie tagu rel=”canonical”
Jeśli Twoja witryna zawiera zduplikowane wersje tej samej strony, musisz pomóc Google wybrać właściwy link kanoniczny, czyli ten adres strony, który ma zostać zindeksowany, a więc uznany za najbardziej reprezentatywny spośród zbioru duplikatów w serwisie.
Jeśli wyraźnie nie wskażesz, który adres URL jest kanoniczny, Google sam dokona wyboru lub uzna oba adresy za równorzędne, co może przynieść niepożądane efekty pozycjonowania strony.
Kanoniczny adres URL warto stosować dla zbioru duplikatów stron w Twojej witrynie, aby:
Aby oznaczyć duplikaty stron i wskazać stronę kanoniczną, dodaj element <link> z atrybutem rel=”canonical” do sekcji <head>:
Używanie pliku robots.txt
Możesz użyć pliku robots.txt, aby zablokować robotom Google dostęp do wybranych zasobów strony. Ta metoda blokowania adresów URL ma jednak swoje ograniczenia:
Robots.txt skutecznie blokuje indeksację, ale tę metodę należy stosować tylko w ostateczności.
Aby określić ścieżki, do których nie mają uzyskać dostępu roboty indeksujące wskazane w wierszu user-agent, należy zastosować regułę disallow.
Przykład użycia:
Jak to zrobić samemu? Tutorial krok po kroku
Dodatkowe porady dla początkujących
Szczegółowe samouczki:
Struktura strony odzwierciedla sposób grupowania treści – pokazuje, jak jest ona zorganizowana i powiązana ze sobą w witrynie.
Dobra architektura strony pomaga użytkownikom i robotom wyszukiwarek znaleźć to, czego szukają – treść w niej umieszczona jest w logicznej hierarchii i pogrupowana wokół kluczowych stron, które wychodzą ze strony głównej witryny.
Dobrze zaplanowana architektura witryny oparta jest na tak zwanych klastrach tematycznych, a więc grupach treści, które koncentrują się wokół głównego tematu i oferują wiele możliwości wewnętrznego linkowania, aby zatrzymać czytelników na stronie, tworząc tym samym supplemental content, czyli treść uzupełniającą dany temat..
Poniżej znajdziesz przykładowe klastry tematyczne ze stroną filarową (tzw. Pillar Page).
Korzystanie z klastrów tematycznych pomaga zbudować wysoki topical authority, który jest niezbędny do zdobycia pierwszych pozycji w wynikach wyszukiwania.
Starannie zaplanowana architektura informacji na stronie jest ważna, ponieważ:
Jak to zrobić samemu? Tutorial krok po kroku
Dodatkowe porady dla początkujących
Szczegółowe samouczki:
Przyjazny adres URL to jasny, czytelny i łatwy do zrozumienia adres strony internetowej, który pozwala określić jej tematykę i zawartość. Jest łącznikiem pomiędzy użytkownikiem a treściami, które udostępniasz w swojej witrynie, dlatego ma duży wpływ na UX i pozycjonowanie strony internetowej.
Przyjazne adresy URL są ważne, ponieważ:
Jak to zrobić samemu? Tutorial krok po kroku
Dodatkowe porady dla początkujących
Szczegółowy samouczek:
Mapa strony to plik zawierający listę podstron serwisu internetowego. Może uwzględniać także inne informacje o Twojej witrynie, np. datę ostatniej aktualizacji strony, alternatywne wersje językowe, pozostałe pliki dostępne na stronie oraz powiązania pomiędzy nimi.
2 najpopularniejsze formaty map witryn:
Mapa witryny w wersji XML:
Mapa witryny w wersji HTML:
https://www.example.com/file1.html
https://www.example.com/file2.html
Utworzenie mapy witryny w wersji XML i HTML jest ważne, ponieważ:
Jak to zrobić samemu? Tutorial krok po kroku
Dodatkowe porady dla początkujących
Szczegółowe samouczki:
Google oficjalnie przyznaje, że treść na stronie jest najsilniejszym czynnikiem rankingowym. Jednak nie wszystkie teksty plasują się na pierwszych pozycjach w rankingu i pozyskują ruch organiczny z wyszukiwarki.
Tylko treści ciekawe, przydatne i stworzone na tematy, których użytkownicy szukają w wyszukiwarce, wpłyną pozytywnie na Twoją witrynę, wspierając jej pozycjonowanie.
SEO copywriting to sztuka pisania wartościowych tekstów, spełniających intencje użytkowników i zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarek. W tworzeniu treści pod pozycjonowanie kluczowe jest ukierunkowanie na określone słowa kluczowe, które odzwierciedlają zamiar wyszukiwania i są powiązane tematycznie ze stroną internetową.
Koncepcja SEO copywritingu zakłada, że:
Treści SEO na stronie są ważne, ponieważ:
SEO copywriting ma sens, jeśli:
Jak to zrobić samemu? Tutorial krok po kroku
Dodatkowe porady dla początkujących
Szczegółowe samouczki:
Title to znacznik HTML, którego używa się do nadania tytułu strony internetowej. Title jest zapisywany jako <title>...</title> w sekcji <head> kodu witryny i wyświetla się w wynikach wyszukiwania jako klikalny nagłówek, w pasku tytułu przeglądarki oraz w mediach społecznościowych.
Title jest ważny, ponieważ:
Jak to zrobić samemu? Tutorial krok po kroku
Dodatkowe porady dla początkujących
Szczegółowy samouczek:
Meta description to znacznik HTML, którego używa się do nadania opisu strony internetowej. Meta description jest zapisywany w sekcji <head> kodu witryny. Treść tagu description wyświetla się pod title w wynikach wyszukiwania i stanowi dla użytkowników krótkie streszczenie tego, co znajduje się na danej stronie.
Meta description jest ważny, ponieważ:
Jak to zrobić samemu? Tutorial krok po kroku
Dodatkowe porady dla początkujących
Szczegółowy samouczek:
Nagłówki H1-H6 to znaczniki HTML, które w pozycjonowaniu stron wskazują tematyczność wyszukiwarce, dzielą tekst na poszczególne sekcje i ułatwiają użytkownikom odnalezienie najważniejszych informacji.
Nagłówki H1-H6 są ważne, ponieważ:
Jak to zrobić samemu? Tutorial krok po kroku
Dodatkowe porady dla początkujących
Szczegółowy samouczek:
Dane strukturalne to ustandaryzowany sposób dostarczania informacji o stronie internetowej i klasyfikowania jej zawartości, który w pozycjonowaniu pomaga wyszukiwarkom lepiej zrozumieć, o czym są Twoje treści. Dane uporządkowane kodowane są na stronie za pomocą specjalnego zestawu znaczników w HTML.
Dane uporządkowane są ważne, ponieważ:
Niektóre znaczniki schema, które mogą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania:
Jak to zrobić samemu? Tutorial krok po kroku
Dodatkowe porady dla początkujących
Szczegółowy samouczek:
Grafiki na stronie pełnią przede wszystkim funkcję wizualną – wzbogacają treść, działają na wyobraźnię czytelnika i nierzadko pomagają w podjęciu decyzji zakupowej. Optymalizacja grafik jest również ważna w kontekście poprawy wydajności witryny, zwiększenia widoczności i pozycjonowania strony w wyszukiwarce Google.
Optymalizacja zdjęć i grafik jest ważna, ponieważ:
Jak to zrobić samemu? Tutorial krok po kroku
Dodatkowe porady dla początkujących
Szczegółowy samouczek:
Google sprawdza mapę witryny przy pierwszym indeksowaniu strony, okresowo oraz za każdym razem, gdy otrzyma informację o wprowadzonej zmianie.
Jeżeli utworzyłeś nową stronę w swojej witrynie lub dokonałeś aktualizacji już istniejącej strony, możesz pomóc Google znaleźć Twoje treści i poprosić o ich zindeksowanie.
Do wyboru masz 2 sposoby:
Jak to zrobić samemu? Tutorial krok po kroku
Dodatkowe porady dla początkujących
Profil Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma) to darmowe narzędzie od Google, które służy do zarządzania wizytówkami firm. Wizytówki GPF są widoczne w wynikach wyszukiwania, w zakładce Mapy Google, przeglądarce internetowej oraz aplikacji Google Maps.
Założenie wizytówki GPF i zintegrowanie jej ze stroną jest ważne, ponieważ:
Jak to zrobić samemu? Tutorial krok po kroku
Dodatkowe porady dla początkujących
Szczegółowy samouczek:
Google chce mieć jak największą pewność, że promuje w wynikach wyszukiwania witryny, które wykazują wysoki poziom wiedzy, autorytetu i wiarygodności. W ten sposób chroni użytkowników wyszukiwarki przed treściami niskiej jakości, które wprowadzają w błąd i mogą mieć szkodliwy wpływ na ich zdrowie lub życie.
Google korzystał do tej pory z koncepcji EAT, aby ustalić autentyczność Twojej strony. EAT to akronim od expertise, authoritativeness i trustworthiness. W wyniku najnowszej aktualizacji wskazówek dla testerów jakości EAT otrzymało dodatkowe E (experience): E-E-A-T.
To oznacza, że jeśli chcesz, aby Google polecał Twoje treści i umieszczał je na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania, musisz mieć udowodnioną wiedzę fachową, autorytet, wiarygodność i doświadczenie.
EEAT jest szczególnie ważne w przypadku pozycjonowania stron, które mogą potencjalnie wpłynąć na szczęście, zdrowie, stabilność finansową lub bezpieczeństwo danej osoby. Takie strony zaliczane są do kategorii YMYL (Your Money or Your Life).
Jeśli Twoja strona zbudowana jest wokół tematu Y-M-Y-L, zademonstrowanie E-E-A-T ma kluczowe znaczenie. Uwzględnienie tych 4 filarów jest niezbędne, szczególnie jeśli chcesz pozycjonować stronę pod kątem najlepszych haseł w Twojej branży.
E-E-A-T i Y-M-Y-L pochodzą z bardzo ważnego dokumentu znanego jako Search Quality Evaluator Guidelines, który firma Google opublikowała po to, aby pomóc webmasterom zrozumieć, czego roboty wyszukiwarki szukają na stronie internetowej. Dokument ten daje nam wyobrażenie o tym, co z perspektywy Google uważa się za witrynę wysokiej lub niskiej jakości.
Podążanie za E-E-A-T jest ważne, ponieważ:
Jak to zrobić samemu? Tutorial krok po kroku
Dodatkowe porady dla początkujących
Szczegółowy samouczek:
Blog to powszechnie używany kanał komunikacji w sferze biznesowej, który nie tylko buduje wizerunek eksperta w branży, ale staje się również źródłem dochodu i ważnym elementem pozycjonowania stron i złożonych strategii marketingowych.
Blog firmowy jest ważny, ponieważ:
Jeśli chcesz wykorzystać bloga jako źródło pozyskiwania tysięcy wartościowych odwiedzin z Google, musisz przeprowadzić odpowiednie badania i zacząć tworzyć treści zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek.
Dzięki pozycjonowaniu bloga:
Jak to zrobić samemu? Tutorial krok po kroku
Dodatkowe porady dla początkujących
Szczegółowy samouczek:
Strony internetowe, do których prowadzi duża liczba jakościowych linków zwrotnych, uważane są za autorytatywne i Google pozycjonuje je na pierwszych miejscach w rankingu wyników wyszukiwania. U podstaw działania wyszukiwarki Google leży algorytm PageRank, którego celem jest określanie jakości stron internetowych na podstawie linków przychodzących z innych domen.
Wyszukiwarki traktują linki przychodzące jako “głosy” – wotum zaufania dla strony, która linki te otrzymuje. Każdy taki głos sugeruje, że treści na stronie są wartościowe, wiarygodne i przydatne, a więc zasługują na wysoką pozycję w rankingu.
Link building to proces zdobywania wartościowych linków do strony z innych witryn w internecie, które zrzeszają zaangażowanych użytkowników oraz są uważane za jakościowe i wiarygodne.
Celem link buildingu jest zwiększenie autorytetu strony w oczach Google, tak aby zajmowała pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwania i generowała większy ruch z wyszukiwarki.
Linki zwrotne są ważne, ponieważ:
Nie jest do końca jasne, jak Google mierzy wartość każdego linku. Istnieją jednak pewne ogólne koncepcje oceny linków zwrotnych, które specjaliści SEO uznają za prawdziwe:
Jak to zrobić samemu? Tutorial krok po kroku
Dodatkowe porady dla początkujących
Szczegółowy samouczek:
Social media są ważnym narzędziem komunikacji, kreują wizerunek, zwiększają zasięgi, budują autorytet i rozpoznawalność marki. Nie należy myśleć o nich jako o niezależnej jednostce reklamowej, ponieważ mają wpływ na wiele innych obszarów związanych z marketingiem cyfrowym – w tym tych związanych z pozycjonowaniem stron internetowych.
Profile w media społecznościowych nie są czynnikiem rankingowym samym w sobie, ale korzyści płynące z obecności w social mediach mają duże znaczenie dla pozycjonowania.
Social media wpływają pośrednio na pozycjonowanie stron internetowych, ponieważ:
Jak to zrobić samemu? Tutorial krok po kroku
Dodatkowe porady dla początkujących
Szczegółowy samouczek:
Pozycjonowanie stron internetowych nie jest procesem jednorazowym. To działania o charakterze ciągłym, które wymagają systematycznych prac w obszarach takich jak:
Brak kontynuacji działań we wszystkich tych obszarach prowadzi do stopniowego spadku pozycji i utraty efektów pozycjonowania. Sytuację tę mogą wykorzystać Twoi konkurenci, którym zdecydowanie łatwiej będzie pozycjonować strony internetowe, zwiększać zasięgi, pozyskiwać nowych klientów i maksymalizować sprzedaż.
Aby utrzymać wypracowane wcześniej efekty i zawalczyć o jeszcze lepsze rezultaty, należy zadbać o systematyczne i długofalowe działania pozycjonerskie.
Jak to zrobić samemu? Tutorial krok po kroku
Dodatkowe porady dla początkujących
Szczegółowy samouczek:
Jeśli nie wiesz, jak zacząć pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google, w pierwszej kolejności sprawdź, czy SEO jest dla Ciebie.
Zamów bezpłatną analizę i konsultację
Wiemy, jak krok po kroku zadbać o skuteczne pozycjonowanie strony internetowej. Podpowiemy Ci, jak najlepiej zaplanować cały proces optymalizacji, promocji i pozyskiwania klientów.
Zrób darmowy audyt SEO online
Wykonaj darmowy audyt SEO strony www online. W 90 sekund poznasz najistotniejsze parametry i wskazówki, których zastosowanie poprawi pozycjonowanie strony w Google!
Pozycjonowanie w wyszukiwarkach polega na optymalizacji strony pod kątem wskazówek Google, aby wyszukiwarka lepiej zrozumiała jej tematykę i mogła wyświetlać ją jako najlepszy wynik wyszukiwania dla danego słowa kluczowego.
Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach można podzielić na:
Proces pozycjonowania w etapach:
Dodatkowy poradnik:
SEO to pozycjonowanie. W Polsce pojęcia te można traktować synonimicznie. Za granicą natomiast funkcjonuje wyłącznie termin SEO.
Niektórzy polscy marketingowcy rozróżniają pojęcie pozycjonowania (odnosząc je do wszystkich prac związanych ze zwiększaniem widoczności strony w wynikach wyszukiwania) od SEO (wskazując, że jest to jedynie część pozycjonowania, która dotyczy wyłącznie prac technicznych na stronie – SEO on-site).
Takie rozdzielenie jest jednak nienaturalne, ponieważ nie ma w nim wyraźnego wskazania na działania off-site, które stanowią przecież ważną część zdobywania wysokich pozycji w Google.
Zdecydowanie lepiej zatem przyjąć, że istnieje:
Dodatkowy poradnik:
Głównym celem pozycjonowania jest wzrost widoczności strony w wyszukiwarce Google. Jeśli Twoja witryna zajmie wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, zacznie pozyskiwać większy ruch i więcej sprzedawać.
Wyznacz konkretne, trafne, mierzalne, osiągalne i oparte na czasie cele pozycjonowania. Utwórz najpierw cel wynikowy, następnie podziel go na cele wydajnościowe, a te z kolei podziel na cele procesowe.
Dodatkowy poradnik:
O zdobyciu wysokich pozycji na pierwszej stronie wyników wyszukiwania decyduje ponad 200 czynników rankingowych. Google każdego roku wprowadza tysiące aktualizacji algorytmów, które mają poprawić jakość wyników w SERP-ach, co z kolei wpływa na pozycjonowanie stron internetowych.
Najważniejszym czynnikiem, od którego zależy pozycja strony w wyszukiwarce, jest intencja użytkownika. Aby jak najlepiej ją spełnić, trzeba podjąć działania w 4 najważniejszych obszarach:
Dodatkowy poradnik:
Pozycjonowanie stron internetowych jest ważne, ponieważ sprawia, że Twoja witryna staje się bardziej widoczna dla potencjalnych klientów. Inwestując w SEO strony, udowadniasz, że znajdujesz się w TOP 10 najlepszych firm w branży.
Warto pozycjonować stronę internetową, ponieważ dzięki SEO możesz:
Dodatkowy poradnik:
Pozycjonowanie stron ma sens, jeśli:
W obu tych przypadkach pozycjonowanie jest Ci potrzebne, ponieważ:
Dodatkowy poradnik:
Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach znajduje się w czołówce najbardziej rentownych działań promocyjnych online. Jak każda strategia marketingowa, opłaca się tylko wtedy, gdy przynosi zwrot z inwestycji. Aby sprawdzić, czy warto inwestować w SEO, musisz:
Dobrze przygotowana i umiejętnie realizowana strategia SEO może zapewnić Ci:
Dodatkowy poradnik:
Tanie pozycjonowanie jest możliwe. Wszystko zależy jednak od przyjętego przez Ciebie zasięgu strategii, trudności słów kluczowych i konkurencyjności w branży:
Dodatkowy poradnik:
Szybkie pozycjonowanie jest możliwe. Wszystko zależy od tego, co rozumiesz przez słowo “szybkie”. Z punktu widzenia wyszukiwarek może to być miesiąc, 6 miesięcy lub nawet rok. Realny czas, po którym jesteś w stanie uzyskać miarodajne efekty w postaci zwiększonego ruchu przekładającego się na rzeczywistą konwersję, to 6 miesięcy.
Liczba ta jest jednak szacunkowa, ponieważ na szybkość efektów pozycjonowania wpływ mają następujące czynniki:
Z dotychczasowych badań wynika, że średni wiek serwisów znajdujących się w TOP 10 Google wynosi 2 lata, a strony zajmujące pierwszą pozycję w wyszukiwarce mają prawie 3 lata.
Szczegółowy poradnik:
Profil Firmy w Google to bezpłatne narzędzie, które pozwala właścicielom firm tworzyć, zarządzać i optymalizować wizytówkę swojej firmy w Google, aby przyciągać nowych klientów z wyszukiwarki i map.
Pozycjonowanie w Google Maps ma na celu poprawę widoczności wizytówki w SERP-ach – tak, aby znajdowała się wyżej na liście wyników wyszukiwania lokalnego.
Skorzystaj ze sprawdzonych metod optymalizacji i pozycjonowania wizytówki w Google:
Szczegółowy samouczek:
Pozycjonowanie produktu zmierza do tego, aby użytkownik, który wpisze w wyszukiwarkę nazwę produktu, jego kluczowe parametry lub atrybuty, od razu trafił na Twoją witrynę w wynikach wyszukiwania.
Skorzystaj z poniższej checklisty, aby skutecznie pozycjonować produkty w wyszukiwarce Google.
Szczegółowy samouczek:
Ocena artykułu:
5 / 5 według 63 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!