Sztuczna inteligencja przybiera wiele form – od sugerowanych filmów na Netflixie, przez wybranie najkrótszej dla Ciebie trasy w Google Maps, aż po…strategię pozycjonowania. O tym, jak ważny staje się duet AI-SEO, świadczą dane statystyczne:
W skrócie: Sztuczna inteligencja staje się nierozerwalnie związana z optymalizacją działań na stronie pod kątem wyników wyszukiwarek i to, w jaki sposób ją wykorzystasz, zależy tylko od Ciebie.
Z artykułu dowiesz się:
AI SEO to zastosowanie sztucznej inteligencji (AI) w optymalizacji stron internetowych pod kątem wyników wyszukiwarek.
W pozycjonowaniu opartym na sztucznej inteligencji stosuje się narzędzia AI do:
AI w SEO wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego i inne narzędzia sztucznej inteligencji do analizy danych, rozpoznawania wzorców i automatyzacji zadań związanych z pozycjonowaniem witryny internetowej.
Sztuczna inteligencja stanowi podstawowy element głównych algorytmów wyszukiwarek – RankBrain i BERT firmy Google. W praktyce sztuczna inteligencja (AI) pomaga wyszukiwarkom decydować, które strony internetowe powinny znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania na podstawie ich stopnia dopasowania do odpowiedzi na zapytania użytkowników.
Połączenie SEO i sztucznej inteligencji oferuje wiele korzyści, w tym oszczędność czasu, kosztów, poprawę wydajności strony internetowej oraz pozycji w wynikach wyszukiwania.
Wskazujemy na 6 najważniejszych zalet, dla których warto korzystać z AI w strategii pozycjonowania stron internetowych.
Pierwszym powodem, dla którego warto korzystać z AI w strategii pozycjonowania, jest wsparcie w optymalizacji pod kątem wyszukiwania tekstowego i głosowego. Zagwarantowanie użytkownikom trafnych i dostosowanych wyników to priorytet dla wszystkich wyszukiwarek.
Dzieje się tak, dzięki sztucznej inteligencji, która przetwarza zapytania użytkowników, a następnie „przewiduje”, które konkretnie witryny będą najbardziej trafne i przydatne dla danego wyszukiwania.
Proces, w którym Google decyduje o tym, które strony internetowe zajmą miejsce w TOP 10 na stronie wyszukiwania, nie jest do końca jasny – a algorytmy podlegają ciągłym ewolucjom.
AI w strategii pozycjonowania stron internetowych pomoże Ci szybciej, efektywniej i produktywniej zarządzać strategią SEO. Sztuczna inteligencja jest wysoce zautomatyzowana i wspiera specjalistów w procesie kodowania, planowania, tworzenia oraz optymalizacji treści.
Im bardziej skomplikowana jest Twoja strategia pozycjonowania, tym bardziej możesz polegać na sztucznej inteligencji, celem usprawnienia czasochłonnych zadań, np. dostosowywania meta tagów czy tworzenia spersonalizowanych raportów.
Kolejną zaletą AI w strategii pozycjonowania jest zapewnienie użytkownikom, jak najbardziej trafnego, użytecznego i spersonalizowanego doświadczenia.
Sztuczna inteligencja analizuje zachowania i preferencje internautów, dzięki czemu jesteś w stanie dostosować do nich odpowiednie treści. Dzięki temu użytkownicy spędzają więcej czasu na stronach, co z kolei pozytywnie wpływa na poprawę pozycji Twojej strony w wynikach wyszukiwania.
Ponadto AI pomaga w szybszym, dokładniejszym rozwiązywaniu problemów użytkowników, a to znacznie zwiększa ich satysfakcję korzystania z wyszukiwarki.
Jedną z wielu korzyści sztucznej inteligencji w SEO jest automatyzacja i jednocześnie — usprawnienie procesu badania słów kluczowych. AI jest w stanie analizować ogromne zbiory danych, identyfikować odpowiednie frazy kluczowe, ich konkurencyjność oraz przewidywać ich skuteczność.
Ze sztucznej inteligencji warto skorzystać w optymalizacji treści pod kątem SEO. Przeprowadzanie badania słów kluczowych i tematów zajmuje dużą część czasu. Skorzystanie z narzędzi AI znacznie usprawnia ten proces, m.in. poprzez wskazanie gotowych podpowiedzi najlepszych i najtrafniejszych fraz kluczowych dla marki.
Poza słowami kluczowymi AI oferuje rozwiązania oparte na analizie intencji użytkowników oraz wskazuje na różne możliwości w strategii link buildingu.
Rolę sztucznej inteligencji dostrzega się w aktualizowaniu treści i dostosowywaniu do bieżących trendów oraz nowych (nadchodzących) standardów pozycjonowania stron – SGE (Google Search Generative Experience).
Ostatnia z wyróżnionych korzyści SEO AI to większa kreatywność. Sztuczna inteligencja ułatwia generowanie pomysłów na content, dostosowany do aktualnych trendów i zainteresowań grupy docelowej.
Narzędzia AI pomagają w testowaniu różnych formatów treści (wideo, infografik, czy interaktywnych quizów) i przewidywaniu, które z nich najlepiej odpowiedzą preferencjom użytkownikom.
Pomimo wielu argumentów przemawiających za skorzystaniem ze sztucznej inteligencji w pozycjonowaniu stron WWW, istnieją też zagrożenia oraz pułapki, które każdy powinien znać. Do przykładowych wyzwań AI w SEO należą:
Uwaga!
W marcu 2024 Google rozpoczął aktualizację (Google Spam Update), której jednym z założeń było skupienie się na eliminacji tworzenia dużej ilości bezwartościowych treści (wygenerowanych w dużej skali przez sztuczną inteligencję).
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w dokumentach Google.
Sztuczną inteligencję w pozycjonowaniu strony można zastosować na wielu różnych obszarach – w tworzeniu treści, strategii link buildingu, czy analizie fraz kluczowych.
Wyróżniamy co najmniej 10 sposobów wykorzystania AI w SEO, dzięki którym zwiększysz swoją pozycję w rankingu wyszukiwania.
Pierwszym sposobem, w jaki możesz wykorzystać sztuczną inteligencję w pozycjonowaniu strony internetowej, jest badanie słów kluczowych. Analiza fraz dopasowanych do intencji użytkownika oraz treści to jedna z najbardziej czasochłonnych części optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek.
Prawidłowo przeprowadzone badanie słów kluczowych składa się z 3 etapów:
Dzięki sztucznej inteligencji przyspieszysz wyszukiwanie, analizę i wdrożenie fraz kluczowych do swojej strategii SEO.
Narzędzia AI oferują także możliwość wglądu w tematykę poruszaną przez bezpośrednich konkurentów, dzięki czemu możesz udoskonalić swoje techniki i działania, celem prześcignięcia ich w rankingu SERP-ów.
Jednym z narzędzi AI do badania słów kluczowych jest ChatGPT. Wystarczy, że wpiszesz polecenie, w którym wskażesz docelowe słowo kluczowe, a chatbot wygeneruje dla Ciebie listę fraz z długim ogonem, w tym również słowa o niskim poziomie konkurencji.
Sztuczną inteligencję wykorzystasz w całym procesie tworzenia treści, ponieważ oferuje wsparcie w generowaniu konspektów artykułów oraz we wdrożeniu odpowiednich słów kluczowych do tekstów.
Narzędzia AI umożliwiają generowanie kilku wersji nagłówków oraz weryfikację już napisanego przez Ciebie artykułu. Ułatwiają również znalezienie luk w treści oraz wyszukanie popularnych tematów.
Dzięki rozwiązaniom oferowanym przez sztuczną inteligencję stworzysz spersonalizowane teksty, które spełniają intencje użytkownika (w tym oferują mu gotowe rozwiązania i odpowiadają każdemu etapowi ścieżki zakupowej).
Zapamiętaj!
Sztuczna inteligencja to wyłącznie wsparcie w tworzeniu treści – nigdy nie zastąpi wiedzy, doświadczenia oraz umiejętności copywriterów. Jeżeli zależy Ci na wysokiej jakości tekstach, nie polegaj tylko na narzędziach AI i skorzystaj z usług profesjonalistów.
Ze sztucznej inteligencji w pozycjonowaniu stron skorzystasz w analizie najskuteczniejszych treści i wprowadzania ulepszeń pod kątem najlepszych praktyk SEO.
Narzędzia AI SEO usprawnią poniższe działania w ramach optymalizacji treści:
AI doskonale sprawdzi się w generowaniu listy pytań do sekcji FAQ umieszczanej na branżowym blogu. Udzielając odpowiedzi na „Najczęściej zadawane pytania” użytkowników, zapewniasz im dostęp do informacji, których poszukują.
Przykład
Gdy poprosisz ChatGPT o utworzenie listy pytań na temat: „Jak wybierać kremy dla suchej skóry”, możesz także wydać mu polecenie, aby utworzył treści odpowiadającej na każde z tych pytań.
Poniżej przedstawiamy przykładowe pytania, które mogą być przydatne do sekcji FAQ w sklepie z kosmetykami lub na blogu poświęconym pielęgnacji suchej skóry:
Wygenerowane przez chatbot pytania mogą pomóc użytkownikom w odnalezieniu odpowiedzi na ich główną wątpliwość – a tym samym w uznaniu, że Twoja strona jest wartościowa.
Sztuczna inteligencja może znacząco usprawnić analizę linków zwrotnych poprzez automatyczne identyfikowanie i klasyfikowanie linków pod względem ich jakości i źródła, z którego pochodzą.
Narzędzia AI są w stanie wykrywać spamowe linki, co pozwala na szybką interwencję i usunięcie szkodliwego profilu linków.
Obszarem, w ramach którego warto wykorzystać sztuczną inteligencję w SEO, jest tworzenie danych strukturalnych (schema markup). To nic innego, jak ustrukturyzowany sposób dostarczania informacji wyszukiwarce na temat strony WWW, który wyświetla wyniki z elementami rozszerzonymi, zamiast standardowego tekstu.
Uwaga!
Nie ma dowodów na to, że dane strukturalne wpływają na pozycję w rankingu Google, jednak wyświetlanie treści w atrakcyjny, wizualny sposób może przyciągnąć więcej użytkowników do Twojej strony.
Tworzenie i wdrażanie schema markup to czasochłonny i trudny proces, dlatego narzędzia sztucznej inteligencji okazują się być w tym przypadku niezwykle pomocne (od początku stworzą dla Ciebie kod).
Jakie narzędzie AI pomoże Ci w tworzeniu danych strukturalnych? W tworzeniu danych strukturalnych pomoże Ci płatne narzędzie: Jasper AI.
Sztuczna inteligencja przyczynia się do automatyzacji procesu SEO poprzez automatyzowanie rutynowych i czasochłonnych zadań, takich jak analiza słów kluczowych, audyt SEO, czy optymalizacja treści.
AI wykorzystuje zaawansowane algorytmy do szybkiego przeszukiwania dużych ilości danych i identyfikowania wzorców. Umożliwia tym samym optymalizację stron pod kątem aktualnych wymogów algorytmów wyszukiwarek.
Sztuczna inteligencja znajduje swoje zastosowanie również w optymalizacji wyników pod kątem wyszukiwania głosowego. Wyszukiwanie głosowe to aspekt SEO, którego nie należy ignorować ze względu na coraz większe zainteresowanie użytkowników tym sposobem korzystania z wyszukiwarki.
Większość wyszukiwań głosowych przyjmuje formę pytań, dlatego jednym z podstawowych sposobów optymalizacji wyników jest odpowiadanie na konkretne pytania zadawane przez ludzi.
Narzędzia AI, np. Semstorm, czy Senuto, pomagają w znalezieniu pytań kierowanych przez użytkowników do wyszukiwarek i ułatwiają proces tworzenia kompleksowych, wyczerpujących i spełniających potrzeby użytkownika – odpowiedzi.
W optymalizacji pod kątem wyszukiwania głosowego dużą rolę odgrywa konwersacja. Użytkownicy wyszukujący głosem zazwyczaj oczekują jasnych i zrozumiałych komunikatów i sami są oszczędni w zadawaniu pytań Asystentowi Google. Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, np. Jasnopis i Hemingway, pomagają w tworzeniu bardziej konwersacyjnych i łatwiejszych w odbiorze treści.
Uwaga!
Wyszukiwanie głosowe to konkurencyjny obszar, ponieważ asystenci głosowi podają tylko jedną odpowiedź – tę, która plasuje się na samej górze SERP-ów. Aby znaleźć się na pozycji TOP 1, powinieneś zadbać o, jak najwyższą jakość swojej treści oraz udzielanie konkretnych odpowiedzi na potrzeby Twoich potencjalnych klientów.
AI sprawdza się w tworzeniu tytułu (meta title) i opisu (meta description) dla Twojej strony internetowej. Te elementy witryny zapewniają widoczność w wynikach wyszukiwania, pod warunkiem że są dopasowane do tematu, intencji użytkownika oraz zawierają odpowiednio dobrane słowa kluczowe.
Sztuczna inteligencja zapewnia wsparcie dla lokalnego pozycjonowania stron internetowych. Za pośrednictwem narzędzi AI przeanalizujesz i zoptymalizujesz treści pod kątem lokalnych zapytań wyszukiwania i w ten sposób – poprawisz widoczność swojej firmy w wynikach Google.
AI w lokalnym SEO daje możliwość przedsiębiorstwom docierania do potencjalnych klientów w swoim regionie poprzez wybór fraz kluczowych, treści i tematów dotyczących oferowanych produktów.
Zanim rozpoczniesz korzystanie z AI w SEO, zapamiętaj jedno – sztuczna inteligencja nie wypozycjonuje za Ciebie strony internetowej. Jej rolą jest wyłącznie usprawnienie procesu optymalizacji witryny pod kątem wyników wyszukiwania.
Aby jednak w pełni wykorzystać zasoby AI w SEO, uwzględnij 3 najlepsze praktyki z przygotowanej checklisty.
Pierwszą praktyką AI w SEO jest zastanowienie się, w jakich obszarach potrzebujesz wsparcia sztucznej inteligencji. Postaraj się zidentyfikować te zadania, które zajmują za dużo czasu i spowalniają proces wdrażania działań, składających się na strategię pozycjonowania.
Możesz wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji do badania słów kluczowych, znajdowania luk w treści lub monitorowania zachowań użytkowników na stronie internetowej. Dobrym pomysłem jest zaimplementowanie możliwości AI do tworzenia raportów na temat postępów SEO na stronie.
Kolejna dobra praktyka AI SEO opiera się na szczegółowym określeniu poleceń i testowaniu różnych opcji narzędzi sztucznej inteligencji. Im częściej z nich korzystasz, tym bardziej możesz liczyć na dokładność udzielonych przez nich odpowiedzi.
Przykład
ChatGPT posiada opcję dodania „Instrukcji niestandardowych”, w ramach których możesz określić swoje potrzeby, preferencje i informacje, na których uzyskaniu najbardziej Ci zależy.
I najważniejsze…nigdy w 100% nie ufaj sztucznej inteligencji. Mimo że możliwości AI w automatyzacji procesów SEO są duże, to nigdy nie zastąpi ona wiedzy i doświadczenia ekspertów. Co więcej, sztuczna inteligencja nie jest w pełni zadbać o kontekst treści zamieszczanych na stronie, oraz istnieje możliwość wystąpienia błędów (które algorytm może przeoczyć).
Najlepszym kompromisem dla strategii optymalizacji strony pod kątem wyników wyszukiwania jest połączenie AI z SEO. Warto jednak pamiętać o tym, by regularnie przeglądać treści generowane przez sztuczną inteligencję i weryfikować jej jakość oraz dopasowanie do grupy docelowej.
Sztuczna inteligencja (AI) to dziedzina nauki komputerowej, która zajmuje się tworzeniem systemów lub maszyn zdolnych do wykonywania zadań wymagających ludzkiej inteligencji. Obejmuje to takie zdolności jak myślenie, uczenie się, planowanie, percepcja oraz zrozumienie języka naturalnego.
Google wykorzystuje AI do poprawy wyników wyszukiwania, personalizacji reklam, optymalizacji tras w Google Maps czy tłumaczeń w Google Translate. W kontekście wyszukiwania Google stosuje AI, np. poprzez algorytm RankBrain, który pomaga zrozumieć i interpretować zapytania użytkowników, szczególnie te skomplikowane lub niejasne, by dostarczać trafniejsze wyniki wyszukiwania.
Sztuczna inteligencja pozytywnie wpływa na pozycjonowanie strony internetowej poprzez automatyzację optymalizacji witryn pod kątem wyników wyszukiwania.
Narzędzia AI mogą analizować duże ilości danych dotyczące zachowań użytkowników, przewidywać trendy, badać słowa kluczowe oraz treści na stronach internetowych. To wszystko przyczynia się do lepszego dopasowania tekstu do potrzeb użytkowników i algorytmów wyszukiwarek, co może poprawić proces pozycjonowania strony.
Etyczne aspekty stosowania AI w SEO obejmują unikanie manipulacji wynikami wyszukiwania, transparentność w działaniach marketingowych oraz zapewnienie prywatności danych użytkowników.
AI pozytywnie wpływa na link builidng poprzez identyfikację odpowiednich i wartościowych stron do uzyskania linków, analizę jakości obecnych odnośników oraz sugerowanie strategii na bazie analizy konkurencji.
AI może również monitorować i analizować zbiór wszystkich odnośników, pomagając w utrzymaniu naturalnego oraz efektywnego profilu linków.
Aby zacząć korzystać z AI w pozycjonowaniu Twojej strony, warto najpierw zorientować się, jakie są dostępne narzędzia i platformy, oferujące funkcje wspierane przez sztuczną inteligencję, takie jak SEMrush, Ahrefs czy Moz.
Poniżej zebraliśmy zestaw najważniejszych informacji na temat AI w SEO.
Szukasz wsparcia w procesie pozycjonowania swojej strony internetowej? Nie wiesz, jak nadążyć za zmianami w algorytmach Google? Skonsultuj się z zespołem naszych ekspertów SEMPIRE!
Ocena artykułu:
5 / 5 według 22 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!