Różnorodność produktów na stronie pozytywnie wpływa na doświadczenie użytkownika – atrakcyjne przedstawienie oferty i łatwość nawigacji mogą przyciągnąć więcej odwiedzających i zachęcić ich do dłuższego pozostania w sklepie internetowym.
Większa liczba produktów to więcej słów kluczowych, na które strona jest optymalizowana i które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę. To może prowadzić do lepszego pozycjonowania na różne frazy związane z oferowanym asortymentem.
Z artykułu dowiesz się:
Pozycja strony w wynikach Google zależy od wielu złożonych czynników – tych bezpośrednich, jak i pośrednich. Do drugiej grupy (kryteriów pośrednich) należą m.in. metryki dotyczące zachowań użytkowników, czyli doświadczenie internauty korzystającego z danej podstrony.
Poniżej wymieniliśmy wybrane czynniki wpływające na pozycję strony produktowej w wynikach Google. Są to:
W konsekwencji, strony internetowe spełniające powyższe kryteria zyskują wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, przyczyniają się do lepszej widoczności i większej liczby odwiedzin potencjalnych klientów w sklepie online.
Tak, liczba produktów pośrednio wpływa na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Pośrednio, bo nie jest czynnikiem rankingowym Google. Wybór produktów może znacznie poprawić doświadczenie użytkownika, zwiększyć zaangażowanie i poprawić ogólną jakość witryny.
Przykład: Po wpisaniu w wyszukiwarkę Google frazy kluczowej „plecaki turystyczne”, sklep Decathlon oferuje aż 747 różnych produktów w tej kategorii.
Liczba produktów na 20 najlepszych stronach wyników wyszukiwania pokazuje, że przy założeniu, że wszystkie inne czynniki są takie same, trudno byłoby uzyskać wysoką pozycję, mając do wyboru tylko 7 plecaków turystycznych.
Wykres pokazuje związek między pozycjami strony w SERP-ach a liczbą plecaków turystycznych wymienionych na 20 witrynach internetowych. Żółte znaki „X” oznaczają liczbę produktów strony znajdującej się na konkretnej pozycji w rankingu Google, a zielona linia wskazuje zauważalny trend.
Wniosek: Wraz z liczbą produktów na stronie, rośnie jej pozycja w wynikach wyszukiwania. Oznacza to, że witryny zajmujące czołowe miejsca w wyszukiwarce zazwyczaj oferują szerszy wybór asortymentu, np. plecaków turystycznych.
W dużym skrócie: Liczba produktów może mieć znaczący wpływ na ranking Twojego sklepu internetowego w Google. Jednak samo zwiększenie liczby produktów nie gwarantuje wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Nie, nie zawsze większa liczba produktów oznacza lepsze pozycjonowanie. Chociaż sklep internetowy bogato zaopatrzony w asortyment może mieć pozytywny wpływ na SEO, nie jest to gwarancja zajęcia wysokich miejsc w wyszukiwarce Google.
Oprócz dużej liczby produktów na stronie sklepu internetowego znaczenie mają poniższe kryteria.
Jeżeli zależy Ci na zajęciu TOP 10 w wynikach wyszukiwarki, skoncentruj się na doświadczeniu użytkownika (UX). Zadbaj o dostarczenie internautom gotowych rozwiązań i odpowiadaj na aktualne potrzeby swoich klientów.
Jakość treści, struktura strony, szybkość ładowania i ogólne wrażenie potencjalnego klienta po przejściu na Twoją witrynę są równie ważne, jeśli nie ważniejsze, niż sama liczba produktów. Nie wiesz, jak kompleksowo zająć się pozycjonowaniem swojej strony internetowej? Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji z naszym zespołem ekspertów SEMPIRE!
Aby poprawić swoją pozycję i znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania niż konkurencja, posiadająca większą liczbę produktów na stronie internetowej, skorzystaj z 3 gotowych wskazówek.
Chcesz, aby strona Twojego sklepu wyglądała na zaopatrzoną w wiele produktów, pomimo ograniczonego w rzeczywistości asortymentu? Pokaż wszystkie dostępne warianty bezpośrednio na stronie produktowej – kolory, rozmiary, czy inne specyfikacje oferty.
Kolejną wskazówką, która może okazać się pomocna w wyróżnieniu asortymentu na samej górze wyników Google, jest stworzenie zestawów (pakietów) produktów, tj. połączenie głównego produktu z innym, np. plecaków turystycznych z latarkami, czy karimatami.
Gotowe zestawy produktów dostarczają potencjalnym klientom wartość dodaną, a Tobie dodatkową szansę na uzyskanie wyższej pozycji w szerszym zakresie słów kluczowych.
Duża liczba produktów na stronie internetowej nie zawsze idzie w parze z jakością. Jeżeli posiadasz niewielki asortyment, możesz wyróżnić go poprzez zamieszczenie wskazówek wyboru produktu, podzielenie się historią marki, czy doświadczeniem klientów, którzy już skorzystali z Twojego produktu.
Tak, usuwanie nieaktualnych lub niedostępnych produktów może pomóc w pozycjonowaniu, w tym w utrzymaniu dobrej jakości strony i zaindeksowaniu aktualnej oferty.
Tak, duplicate content może negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie. Warto tworzyć unikalne opisy dla każdego produktu.
Tak, warto stosować kanoniczne URL-e (rel="canonical") w sklepie z różnymi wariantami produktów. Pomaga ono uniknąć problemów z duplicate content i wskazuje Google preferowaną wersję strony produktu.
Nie, nie istnieje idealna liczba produktów na stronie, która byłaby najlepsza dla SEO. Należy skupić się przede wszystkim na zapewnianiu wszechstronnego i trafnego wyboru asortymentu, który spełni potrzeby potencjalnych klienta. Pierwszeństwo przed liczbą produktów powinny mieć jakość i trafność treści oraz metryki zaangażowania użytkowników.
W optymalizacji strony kategorii w sklepach z dużą liczbą produktów warto stosować paginację, filtry i odpowiednią strukturę URL, a także tworzyć unikalne treści dla każdej kategorii.
Ocena artykułu:
4.82 / 5 według 22 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!