Pozycjonowanie szerokie pod długi ogon - co to jest long tail SEO? | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Pozycjonowanie szerokie pod długi ogon – co to jest long tail SEO?

91,8% wszystkich zapytań w Google to słowa kluczowe z długim ogonem (źródło: Backlinko). W odpowiedzi na aktualną tendencję do kreowania nie tylko dłuższych, ale i bardziej precyzyjnych oraz bliższych naturalnej komunikacji zapytań powstało pozycjonowanie szerokie, które, podobnie do tradycyjnego SEO, jest jednym z najskuteczniejszych sposobów promocji witryny w sieci, jednak często działa zdecydowanie lepiej.

Dlaczego? Ponieważ pozwala zbudować widoczność strony na setki fraz powiązanych z Twoją ofertą i trafiać do użytkowników bez ograniczeń – tych, którzy są nią realnie zainteresowani. To właśnie sprawia, że long tail SEO cechuje wysoka trafność pozyskanych odwiedzin.

Ten artykuł jest dla Ciebie, jeśli:

  • chcesz trafiać do użytkowników o jasno sprecyzowanych intencjach,
  • chcesz być widoczny w Google na wszystkie możliwe hasła powiązane z Twoją działalnością,
  • zależy Ci na bardzo wysokiej konwersji,
  • Twoim celem jest wyprzedzenie konkurencji w Google,
  • chcesz zabezpieczyć się przed spadkami w SERP-ach po aktualizacjach algorytmów.

Long tail SEO w SEMPIRE to:

  • pozycjonowanie strony na setki fraz powiązanych z Twoją ofertą,
  • wysoka trafność pozyskanych odwiedzin,
  • zmniejszenie współczynnika odrzuceń,
  • niskie koszty pozyskania klienta,
  • dobre rozwiązanie dla sklepów internetowych i serwisów e-commerce.

Chcesz już teraz zainwestować w pozycjonowanie na długi ogon i zwiększyć liczbę zdecydowanych klientów, którzy będą regularnie finalizować transakcje w Twoim serwisie?

Zamów darmową konsultację z naszym Specjalistą SEO!

pozycjonowanie szerokie

Co to jest pozycjonowanie szerokie? Definicja

Pozycjonowanie szerokie, określane również jako pozycjonowanie na długi ogon (ang. long tail SEO), bazuje na zwiększaniu widoczności strony nie tylko na frazy ogólne (tzw. frazy generyczne), ale także na ich wersje z dopełnieniami. Popularność strategii long tail SEO wynika przede wszystkim z rosnącej liczby internautów wpisujących w wyszukiwarkę coraz dłuższe i bardzo precyzyjne frazy kluczowe, złożone nawet z ponad 5 słów.

Różnicę między frazą ogólną a precyzyjną (long tail) doskonale obrazuje poniższy przykład:

  • buty męskie – fraza ogólna,
  • tanie buty męskie sportowe Nike – fraza precyzyjna.

Pozycjonowanie szerokie pozwala uzyskać zadowalające efekty nieco szybciej niż tradycyjne SEO (ang. Search Engine Optimization) i jest wykorzystywane w niemal każdej branży.

Na czym polega pozycjonowanie szerokie?

Pozycjonowanie szerokie bazuje na rozbudowanych frazach kluczowych – złożonych zazwyczaj z kilku (więcej niż dwóch) wyrazów. Na przestrzeni lat okazały się one świetną alternatywą dla krótkich i ogólnych fraz (np. fryzjer Kraków, złote pierścionki, telewizory Samsung), które aktualnie wymagają sporego zaangażowania, ogromnych zasobów finansowych i ugruntowanej pozycji domeny.

W tym przypadku chodzi przede wszystkim o fakt, iż nowe witryny, które nigdy nie były pozycjonowane, mają bardzo utrudnione zadanie z klasycznym SEO, ponieważ rywalizują z branżowymi gigantami posiadającymi wartościowe z punktu widzenia robotów Google strony, a więc takie, które już wcześniej były poddane pracom pozycjonerskim.

Zobacz, w jaki sposób tworzy się coraz dłuższy i bardziej rozbudowany ogon słów kluczowych:

  • tanie buty męskie;
  • tanie buty męskie sportowe;
  • tanie buty męskie sportowe Nike;
  • tanie buty męskie sportowe Nike z podwyższoną piętą;
  • tanie buty męskie sportowe Nike z podwyższoną piętą i poduszką powietrzną.

Dzięki powyższemu rozwiązaniu można w łatwy sposób sprostać oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających (i zdecydowanych) internautów. Pamiętaj, że pozycjonowanie szerokie to marketing „2 w 1” – pozwalający uzyskać ruch zarówno na frazy ogólne (np. „tanie buty męskie”), jak i sprecyzowane (np. „tanie buty męskie sportowe Nike z podwyższoną piętą i poduszką powietrzną”), a co za tym idzie – zmaksymalizować sprzedaż.

pozycjonowanie na długi ogon krzywa fraz kluczowych
Long tail SEO – krzywa fraz kluczowych i potencjał pozycjonowania na długi ogon

Jakie cele realizuje pozycjonowanie szerokie?

Pozycjonowanie długiego ogona zdobywa popularność od lat i aktualnie jest jednym z najlepszych sposobów na uzyskanie wysokich pozycji w wyszukiwarkach dla firm niemających wcześniej do czynienia z SEO. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie satysfakcjonującego miejsca w rankingu Google w stosunkowo krótkim czasie (np. w 6-12 miesięcy od wdrożenia strategii SEO).

Pozycjonowanie szerokie realizuje koncepcję działań SEO skupionych na potrzebach użytkowników. O co dokładnie chodzi? Otóż aktualnie potencjalni klienci są bardziej świadomi i w większości przypadków wiedzą, czego dokładnie chcą (mają sprecyzowany obraz swoich poszukiwań). W okno wyszukiwarki wpisują zatem dłuższe i dokładniejsze zapytania. W strategii long tail SEO chodzi o to, aby udzielać a nie równie precyzyjnych odpowiedzi.

enlightenedZAPAMIĘTAJ!

Celem long tail SEO jest wygenerowanie ruchu organicznego z jak największej liczby precyzyjnych fraz charakteryzujących się dużym współczynnikiem konwersji.

Pozycjonowanie szerokie polega na regularnym rozbudowywaniu bazy fraz z długiego ogona. Dzięki temu możesz docierać do różnych grup klientów, a co za tym idzie zwiększyć ich świadomość na temat Twojej marki i zbudować zaufanie, co w przyszłości może poskutkować jeszcze wyższym współczynnikiem konwersji zakupowej.

Pozycjonowanie long tail SEO jest procesem, którego efekty są długofalowe, widoczne nawet po zakończeniu współpracy z firmą pozycjonerską. Równie ważny jest aspekt cenowy pozycjonowania szerokiego. Otóż wybór umowy abonamentowej w przypadku strategii long tail SEO oznacza, że specjaliści będą sukcesywnie i w miarę możliwości wzbogacać zasób fraz z długiego ogona, jednocześnie zwiększając ruch na frazach ogólnych.

Warto również wspomnieć, iż słowa kluczowe w nieco bardziej rozbudowanej wersji (np. „tanie koszulki męskie sportowe”) mają zwykle znacznie mniej wyników od ogólnych fraz (np. koszulki męskie), co świadczy o tym, że konkurencja jest okrojona. Jednak mimo niższej liczby wyszukiwań Twoja strona może liczyć na wysoką trafność pozyskanych odwiedzin, a więc ze strony klientów z potencjałem na dokonanie pożądanej konwersji.

Long tail SEO – dla kogo?

W pozycjonowanie szerokie powinny zainwestować:

  • sklepy internetowe z rozbudowanym asortymentem,
  • firmy działające lokalnie,
  • portale tematyczne i branżowe generujące ruch za pomocą content marketingu,
  • początkujące firmy z niewielkim budżetem,
  • przedsiębiorstwa działające w mocno konkurencyjnych branżach.

Pozycjonowanie szerokie jest doskonałym wyborem przede wszystkim dla sklepów internetowych wyróżniających się rozbudowanym asortymentem. Wynika to z prostego powodu – promowanie e-commerce wymaga zapewnienia wysokiej pozycji w SERP-ach zarówno pod kątem każdej kategorii, jak i oferowanych produktów. Dzięki temu dla średniej wielkości sklepu internetowego można wypracować nawet kilka tysięcy dodatkowych fraz produktowych long tail w TOP 10 wyników wyszukiwania.

W pozycjonowanie szerokie inwestują także przedsiębiorstwa działające w skali lokalnej, dla których największe znaczenie mają klienci wyszukujący nazwy produktów lub usług razem z nazwami regionalnymi.

Long tail SEO to również dobra strategia w przypadku tematycznych i branżowych portali, których celem jest osiągnięcie wysokich pozycji w SERP-ach i jak największego ruchu organicznego za pomocą działań content marketingowych.

Oprócz tego, w pozycjonowanie szerokie powinny zainwestować początkujące firmy z niewielkim budżetem, a także przedsiębiorstwa działające w mocno konkurencyjnych branżach, w których topowe pozycje w Google zajmują globalne marki, a koszt działań SEO jest bardzo duży.

Pozycjonowanie szerokie – korzyści

Pozycjonowanie szerokie:

  • zmniejsza koszty za działania SEO – wypozycjonowanie rozbudowanych fraz kluczowych wymaga znacznie mniejszego zaangażowania pozycjonerów i niższych nakładów finansowych na link-building (z doświadczenia możemy stwierdzić, iż pozycjonowanie na długi ogon kosztuje ok. 30-40% mniej od klasycznego SEO);
  • pozwala uzyskać szybsze rezultaty w porównaniu do klasycznego pozycjonowania – efekty wdrożenia strategii long tail SEO mogą pojawić się o kilka miesięcy szybciej od pozycjonowania na jedno- lub dwuwyrazowe słowa kluczowe; 
  • generuje wyłącznie wartościowy ruch – pozycjonowanie na długi ogon przyciąga klientów, którzy świadomie wpisali daną frazę w wyszukiwarkę i są zdecydowani na zakup danego towaru;
  • obniża współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate) – pozycjonowanie long tail pozwala „wyeliminować” niezdecydowanych partnerów biznesowych (jeśli dysponujesz ofertą adekwatną jakością do ceny, masz niemal 99% pewności, że klient nie wyjdzie z Twojej strony bez dokonania pożądanej konwersji);
  • minimalizuje ryzyko kary od Google – pozycjonowanie długiego ogona jest bardziej „naturalnym” zabiegiem – stosując umiejętnie strategię long tail SEO, zmniejszasz prawdopodobieństwo nałożenia na Twoją domenę specjalnego filtra lub tzw. bana, które znacznie bardziej utrudniają lub całkowicie uniemożliwiają jej widoczność w naturalnych wynikach wyszukiwania Google.

Warto również wspomnieć, iż biorąc pod uwagę dzisiejsze standardy SXO (ang. Search Experience Optimization), znacznie bardziej opłacalne jest pozycjonowanie na frazę „tanie buty męskie do biegania” niż tylko „buty męskie”. Wynika to z prostego powodu – long tail SEO poprawi pozycję Twojej strony w SERP-ach zarówno na frazę „buty męskie”, jak i na „tanie buty męskie do biegania”.

enlightenedZAPAMIĘTAJ!

Powyższe rozwiązanie sprawdzi się oczywiście głównie na złożonych witrynach (chodzi nam zarówno o sklepy internetowe, jak i strony usługowe). Klienci, u których wdrażamy pozycjonowanie szerokie, dysponują w większości przypadków rozbudowanym asortymentem z tzw. potencjałem sprzedażowym na long tail SEO.

SEO long tail – pozycjonowanie szerokie a tradycyjne

Główna różnica pomiędzy pozycjonowaniem szerokim a tradycyjnym dotyczy oczywiście liczby słów kluczowych. Strategia long tail SEO bazuje na frazach rozbudowanych, a to oznacza, że trafia do użytkowników o jasno sprecyzowanych potrzebach. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że tacy użytkownicy szybko staną się Twoimi klientami.

Frazy long tail mają zwykle mniej wyników, a to oznacza również mniejszą konkurencję. Niższa liczba wyszukiwań nie oznacza jednak gorszych efektów. Wręcz przeciwnie – takie strony są zwykle częściej odwiedzane.

Bazując na naszych doświadczeniach, możemy jednoznacznie stwierdzić, że pozycjonowanie szerokie wyróżnia się znacznie większą siłą przebicia niż pozycjonowanie tradycyjne, w którym dotarcie do potencjalnego (i zdecydowanego) klienta okazuje się bardzo trudne. Przekłada się to także na wyższe koszty współpracy abonamentowej.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze różnice pomiędzy pozycjonowaniem szerokim a tradycyjnym.

Pozycjonowanie szerokiePorównaniePozycjonowanie tradycyjne
NiskiKoszt wypozycjonowania jednego słowa kluczowegoWysoki
NieograniczonaLiczba frazMaksymalnie 2
NiskaKonkurencyjnośćWysoka
NiskaSkala wyszukiwaniaWysoka
WysokaSzansa na dotarcie do zdecydowanego klientaNiska
Minimum kilka tygodniOrientacyjny czas pozycjonowaniaMinimum kilka miesięcy

Pozycjonowanie szerokie to nie tylko liczne korzyści związane ze stabilnymi efektami, lepszą jakością ruchu, niższym współczynnikiem odrzuceń i dłuższym czasem przeglądania podstron przez użytkowników. To również większe bezpieczeństwo, ponieważ – jak już wcześniej wspomnieliśmy – proces long tail SEO opiera się o bardziej „naturalne” działania, zgodne z uczciwymi praktykami pozycjonowania.

Czym są frazy long tail?

Frazy long tail (ang. long tail keywords) to inaczej słowa kluczowe z długiego ogona, wchodzące w skład pozycjonowania szerokiego. Zazwyczaj składają się z więcej niż trzech słów, jednak nie stanowi to reguły.

Frazy long tail precyzują zamiary potencjalnych klientów i pomimo tego, że są stosowane rzadziej od jedno- lub dwuwyrazowych słów kluczowych, generują znacznie wyższy współczynnik konwersji.

Długi ogon – przykłady:

  • buty do biegania po górach;
  • buty Nike rozmiar 46 dla kobiet;
  • buty czarne sportowe Nike z wysoką podeszwą;
  • buty Nike dziecięce rozmiar 35 do chodzenia na co dzień;
  • buty do chodzenia typu kowbojki.

Warto również wiedzieć, czym różnią się frazy long tail od fraz fat head i chunky middle. Piszemy o tym poniżej.

Czym są frazy fat head?

Fat head to krótkie zestawy fraz składające się maksymalnie z jednego lub dwóch słów. Wyróżniają się dużą liczbą zapytań, a co za tym idzie sporą konkurencyjnością. Użytkownicy wpisujący takie słowa w okno wyszukiwarki są zazwyczaj niezdecydowani – w większości przypadków znajdują się więc na początku lejka sprzedażowego.

Przykładowe frazy fat head:

  • spodnie,
  • koszulki,
  • pozycjonowanie,
  • szkolenia,
  • książki.

Frazy fat head są trudne w pozycjonowaniu. Jeśli działasz w branży wysoko konkurencyjnej, gdzie pozycje zajmują rynkowi liderzy z kilkunastoletnimi domenami posiadającymi bogate zaplecze SEO, proces promocji Twojego serwisu zajmie minimum kilka lat.

Czym są frazy chunky middle?

Grupa fraz chunky middle bazuje na dwóch lub maksymalnie trzech słowach kluczowych i odzwierciedla bardziej szczegółowe zapytania.

Przykładowe frazy chunky middle:

  • spodnie jeansowe Levis,
  • koszulki Nike,
  • pozycjonowanie sklepów e-commerce,
  • szkolenia bhp,
  • książki dla dzieci.

Frazy chunky middle wykorzystują zarówno potencjalni klienci, jak i osoby szukające konkretnych informacji na dany temat. Pozwalają pozyskać bardziej zdecydowanych klientów niż frazy fat head, jednak biorąc pod uwagę ich specyfikę, pozycjonowanie wymaga długiej pracy nad contentem serwisu oraz „bogatego” zaplecza pozycjonerskiego.

long tail SEO ruch w wyszukiwarce
Potencjał fraz long tail pod kątem ruchu

Jaki potencjał mają frazy long tail i jak wpływają na współczynnik konwersji?

Frazy long tail mają ogromny potencjał sprzedażowy. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, zwiększają współczynnik konwersji znacznie bardziej niż frazy generyczne, czyli ogólne, jedno- lub dwuwyrazowe.

Bardzo ciekawym przykładem dotyczącym fraz generycznych jest słowo kluczowe „angielski” wpisywane przez potencjalnych klientów, którzy nie do końca wiedzą, jak działa wyszukiwarka Google.

long tail seo fraza ogolna
 Wyniki wyszukiwania dla ogólnego słowa kluczowego z grupy fat head
Źródło: google.pl

Otóż po wpisaniu jednowyrazowej frazy „angielski” wyświetlają się nie tylko szkoły języka angielskiego (o co najczęściej chodzi potencjalnym klientom), ale także książki i podręczniki do nauki tego języka (np. z Allegro), odpowiedzi do egzaminu ósmoklasisty, a także wpis na Wikipedii tłumaczący, czym jest angielski.

Potencjalni klienci, którzy wiedzą, jak działają wyszukiwarki (czyli obecnie większość internautów), wpiszą bardziej sprecyzowaną frazę, posługując się w tym przypadku (świadomie lub mniej świadomie) long tail SEO.

Załóżmy, że użytkownik szuka kursu angielskiego dla dorosłych w Warszawie. Wówczas najprawdopodobniej posłuży się frazą „kurs angielskiego dla dorosłych Warszawa”. Wyniki wyszukiwań przedstawiają się wówczas następująco:

przykladowa fraza long tail seo w google
Wyniki wyszukiwania dla frazy long tail
Źródło: google.pl

Jak możesz wywnioskować z powyższej grafiki – wyniki wyszukiwania long tail SEO są bardzo precyzyjne, a co za tym idzie, pozwalają pozyskać zdecydowanych klientów, którzy po wejściu na stronę prawdopodobnie skorzystają z proponowanej oferty (w tym przypadku nauki języka angielskiego).

Pamiętaj jednak, aby nie wprowadzać internautów w błąd. Otóż jeśli pozycjonujesz się na frazę long tail z nazwą konkretnej miejscowości, powinieneś świadczyć usługi w tej miejscowości (w formie stacjonarnej lub z możliwością dojazdu do klienta).

W przypadku, gdy użytkownik wejdzie i zobaczy, że zajmujesz się prowadzeniem zajęć angielskiego, ale wyłącznie online – raczej nie pozyskasz leada, ponieważ potencjalny klient opuści Twoją stronę, zwiększając współczynnik odrzuceń. Pozycjonowanie szerokie nie może być przypadkowe, ponieważ świadomi klienci, którzy szukają zajęć online, wpiszą frazę long tail: „angielski dla dorosłych online”.

W czym tkwi potencjał fraz long tail?

Wyrażenia long tail są bardzo opisowe, a co za tym idzie – z dużą dokładnością odzwierciedlają sprecyzowane wymagania i preferencje potencjalnych klientów. Wypełniają one również konkretną niszę, a w konsekwencji do Google kierowane są zapytania, których nikt wcześniej nie zadał.

Jak znaleźć niszę? Wystarczy zweryfikować fora tematyczne lub komentarze internautów w mediach społecznościowych.

Frazy long tail:

  • zabezpieczają przed nagłymi zmianami rankingu w SERP-ach (wynikającymi z aktualizacji algorytmów),
  • pozwalają uzyskać znacznie szybsze efekty (niż w przypadku pozycjonowania na frazy ogólne),
  • umożliwiają skuteczną promocję całej oferty (a nie wyłącznie jej konkretnych elementów),
  • wyróżniają się niskim wskaźnikiem konkurencyjności (ich promocja jest wówczas znacznie mniej kosztowna i czasochłonna),
  • odzwierciedlają konkretne cele i oczekiwania użytkowników (a nie tylko ogólne potrzeby, jak w przypadku fraz ogólnych).

Pozycjonowanie szerokie dokładnie odpowiada aktualnym wymaganiom internautów. Dlaczego? Ponieważ wszyscy żyjemy w ciągłym biegu, a co za tym idzie – chcemy mieć wszystko podane na przysłowiowej tacy. Nie chcemy tracić czasu na zbędne „przeklikiwanie się” pomiędzy podstronami.

Z doświadczenia możemy stwierdzić, iż potencjalni klienci z pokolenia Millenialsów (pokolenie ludzi urodzonych w latach 80. i 90. XX wieku), a także pokolenia Z (pokolenie internetowe urodzone od 1995 do 2010 roku) bardzo często korzystają z wyszukiwania głosowego. Frazy z długiego ogona idealnie odpowiadają na tę tendencję.

Coraz bardziej powszechnym zjawiskiem jest bowiem kierowanie do Google długich i sprecyzowanych zapytań, odzwierciedlających naturalną komunikację.

Jak znaleźć i dobierać frazy do pozycjonowania szerokiego?

W pierwszej kolejności należy skupić się na frazach związanych bezpośrednio z Twoją ofertą oraz tematyką witryny. Zwróć uwagę wyłącznie na te słowa kluczowe, które mogą Ci realnie pomóc w osiąganiu biznesowych celów.

Sprawdź także, jakie frazy kluczowe wpisują potencjalni klienci wyróżniający się dużym prawdopodobieństwem wykonania konwersji w przyszłości (czyli Twoja grupa docelowa). Na tej podstawie przygotujesz odpowiednie treści ułatwiające udzielenie trafnej odpowiedzi na intencje internautów.

Zanim jednak przejdziemy do skutecznych sposobów na znalezienie fraz long tail, wyjaśnimy, jakie są 3 główne typy fraz z długiego ogona ważne dla rozwoju Twojego biznesu.

Frazy informacyjne

Frazy informacyjne ułatwiają użytkownikom zdobycie wiedzy na konkretny temat, przykładowo:

  • jak zrootować system android,
  • jakie słuchawki bezprzewodowe wybrać,
  • jak napisać chwytliwe cv,
  • gdzie kupić smartwatch dla dziecka,
  • jaki prezent kupić dla pary młodej.

Frazy produktowe

Frazy produktowe to szczegółowe zapytania dotyczące konkretnego produktu i jego specyfikacji. Dla przykładu:

  • laptop lenovo legion gtx 1650,
  • iphone 13 pro max 1tb,
  • spodnie dresowe nike damskie rozmiar xs,
  • koszulka męska tommy hilfiger polo wyprzedaż,
  • buty air max 90 essential aj1285.

Frazy lokalne

Frazy lokalne, jak sama nazwa wskazuje, związane są z konkretną lokalizacją, a więc wykorzystuje się je przede wszystkim w przypadku strategii obejmujących pozycjonowanie lokalne – najczęściej, gdy użytkownik poszukuje konkretnego typu działalności usługowej, np.:

  • salon fryzjerski kraków;
  • dentysta warszawa praga południe;
  • mechanik samochodowy kraków kobierzyńska;
  • co robić w białymstoku w okresie zimowym;
  • co można zobaczyć w Toruniu.

Narzędzia pomocne przy szukaniu fraz long tail w pozycjonowaniu szerokim

Poniżej prezentujemy kilka przydatnych narzędzi, które doskonale sprawdzą się w strategii long tail SEO i pomogą Ci w znalezieniu fraz z długiego ogona.

Answer The Public

Jednym z najprostszych narzędzi do znalezienia fraz long tail jest Answer The Public. Wystarczy wybrać na stronie język polski i wpisać w wyszukiwarkę słowo kluczowe związane z danym zagadnieniem. Narzędzie „wyrzuci” propozycje słów kluczowych z długiego ogona – są to zapytania realnie wpisywane przez internautów w wyszukiwarkę Google. Wygenerowane dane możesz także pobrać do pliku .csv, który ułatwi Ci dalszą analizę.

pozycjonowanie na długi ogon narzędzie answer the public
Narzędzie do wyszukiwania fraz long tail
Źródło: answerthepublic.com

Zanim jednak wpiszesz konkretne frazy do wyszukiwarki omawianego narzędzia, upewnij się, że mają one satysfakcjonującą Cię liczbę wyszukiwań. Jak to zrobić? Wykorzystaj do tego Senuto, Ubersuggest, KWfinder, Keywordtool.io lub Google Keyword Planner.

Selekcjonując frazy long tail, które wskazało narzędzie Answer The Public, ponownie posłuż się jednym z powyższych narzędzi, aby zweryfikować średnią, miesięczną liczbę wyszukiwań – pozwoli to wybrać najbardziej opłacalne frazy pod kątem przyszłej konwersji.

Semstorm

Kompleksowe narzędzie Semstorm umożliwia nie tylko weryfikację fraz z długiego ogona, ale także codzienne monitorowanie ich pozycji, analizę słów kluczowych pod kątem miesięcznej liczby wyszukiwań oraz szczegółowe porównanie poszczególnych fraz z konkurencją.

pozycjonowanie szerokie semstorm
Sugestie słów kluczowych w narzędziu Semstorm ułatwiającym pozycjonowanie szerokie 
Źródło: semstorm.com

Ubersuggest

Ubersuggest to praktyczne narzędzie ułatwiające wyszukiwanie słów kluczowych związanych z danym obszarem zainteresowania, czyli konkretnym tematem lub wybraną branżą. Jest doskonałym wyborem w przypadku poszukiwania złożonych fraz do pozycjonowania szerokiego.

pozycjonowanie szerokie ubersuggest
Praktyczny instrument ułatwiający wyszukiwanie słów kluczowych w strategii long tail SEO
Źródło: ubersuggest.com

Senuto

Senuto to polskie narzędzie pozwalające zweryfikować zarówno frazy ogólne, jak i te z długiego ogona. Jest typowym narzędziem analitycznym umożliwiającym monitorowanie pozycji poszczególnych podstron, identyfikację kanibalizacji słów kluczowych oraz analizę sezonowości.

planer słów kluczowych long tail seo senuto
Wyszukiwanie słów kluczowych long tail w Senuto
Źródło: senuto.com

Sugestie z autouzupełniania Google

Sugestie z autouzupełniania Google również pomagają w doborze fraz long tail. W tym celu wystarczy wpisać pierwsze dwa lub trzy słowa (np. nike air max), a następnie Google przedstawi swoje sugestie. Wygląda to mniej więcej w taki sposób:

pozycjonowanie szerokie sugestie google
Sugestie z autouzupełniania Google ułatwiające pozycjonowanie szerokie
Źródło: google.pl

Google podpowiada również frazy long tail po wpisaniu pierwszej części pytania:

pozycjonowanie na długi ogon sugestie z autouzupełniania Google
Sugestie z autouzupełniania Google podpowiadające frazy long tail
Źródło: google.pl

Google Keyword Planner

Google Keyword Planner to narzędzie 2 w 1. Oprócz tego, że umożliwia dobór precyzyjnych sformułowań do pozycjonowania szerokiego, pozwala również znaleźć frazy kluczowe do kampanii Google Ads. Wpisując przykładowo frazę „jedzenie z dostawą”, wyniki wyglądają w ten sposób:

pozycjonowanie szerokie google keyword planner
Wybór fraz long tail SEO w narzędziu Planer Słów Kluczowych Google
Źródło: google.pl

Narzędzie to przedstawia średnią miesięczną liczbę wyszukiwań oraz konkurencyjność, co jest bardzo ważne podczas doboru fraz long tail. Wybierając konkretne słowa kluczowe, warto również sprawdzić ich popularność w danych okresach (np. na przestrzeni roku). Można to zrobić, zmieniając wykres znajdujący się w prawym górnym rogu przedstawionego screenshota.

KWfinder

KWfinder to bardzo praktyczne narzędzie do selekcjonowania fraz z długiego ogona w strategii long tail SEO. Oprócz klasycznych funkcjonalności obejmujących łatwiejsze znajdowanie słów kluczowych, dostarcza także przydatne informacje o wynikach wyszukiwania. Narzędzie to jest bardzo intuicyjne.

pozycjonowanie szerokie przy pomocy kwfinder
Praktyczne narzędzie do selekcjonowania fraz z długiego ogona
Źródło: kwfinder.com

Pozycjonowanie szerokie w e-commerce – dlaczego warto?

Pozycjonowanie szerokie jest bardzo przydatne nie tylko w branżach usługowych, ale przede wszystkim w e-commerce i witrynach, sklepach z dużą liczbą produktów. Dzięki optymalizacji sklepu internetowego pod frazy z długiego ogona trafisz do zdecydowanych klientów, a strona www stanie się bardziej rozpoznawalna.

Przełoży się to na wyższą pozycję w SERP-ach, ponieważ wpłynie na aspekt UX i dostosowanie witryny do potrzeb oraz oczekiwań użytkowników, które są aktualnie jednymi z najważniejszych czynników rankingowych.

enlightenedZAPAMIĘTAJ!

Pozycjonowanie szerokie skutkuje również większą szansą na sprzedaż konkretnych produktów, ponieważ użytkownicy coraz częściej wpisują wielowyrazowe frazy, oczekując najbardziej precyzyjnych wyników.

Tę metodę polecamy szczególnie sklepom internetowym z rozbudowanym asortymentem, ponieważ internauci wpisujący ściśle sprecyzowane hasła są zazwyczaj na finalizującym etapie ścieżki zakupowej, dlatego kierowanie ich bezpośrednio do sklepu z poszukiwanym produktem skutkuje bardzo często konwersją zakupową, a więc jest najlepszą strategią.

Ile kosztuje pozycjonowanie long tail? Cena

Nie można niestety jednoznacznie udzielić odpowiedzi na pytanie, ile kosztuje pozycjonowanie szerokie, ponieważ finalny koszt działań obejmujących long tail SEO zależy m.in. od:

  • branży;
  • konkurencyjności słów kluczowych;
  • rynku docelowego (lokalnego, ogólnopolskiego, międzynarodowego);
  • typu wyników wyszukiwania;
  • liczby wyników wyszukiwania.

Warto również uwzględnić rodzaj fraz – jeśli skupisz się głównie na słowach long tail, a pozycjonowanie generyczne (na jedno- lub dwuwyrazowe frazy) potraktujesz jako uzupełnienie pozycjonowania szerokiego, cena może być nawet o 30-40% niższa niż w przypadku klasycznego SEO. Pamiętaj jednak, że na koszt pozycjonowania long tail wpływają dodatkowe czynniki, tj.:

  • aktualna jakość serwisu pod kątem optymalizacji treści oraz technicznego SEO;
  • obecnie zajmowane pozycje w rankingu Google;
  • całkowita liczba fraz kluczowych;
  • historia pozycjonowanej domeny;
  • długość trwania umowy.

Agencje marketingowe oferują najczęściej umowy na trzy, sześć, dwanaście lub dwadzieścia cztery miesiące. Im dłuższe zobowiązanie, tym niższa cena miesięczna.

Naszym zdaniem nie warto decydować się na krótkie umowy, ponieważ rzeczywiste efekty SEO w postaci konwersji są widoczne po mniej więcej roku od podpisania umowy. W przeciągu trzech lub sześciu miesięcy zauważysz znaczny wzrost ruchu na stronie, ale nie zawsze przekłada się to od razu na wzrost leadów sprzedażowych.

Cały proces pozycjonowania szerokiego należy systematycznie analizować i rozwijać oraz ocenić w dłuższej aniżeli kilka miesięcy perspektywie czasowej.

Reasumując, ceny za pozycjonowanie szerokie zaczynają się od 500 zł dla firm oferujących usługi lokalnie oraz od 1500 zł dla rozbudowanych sklepów e-commerce.

Skorzystaj z możliwości otrzymania bezpłatnej i niezobowiązującej wyceny oraz strategii pozycjonowania szerokiego, które przygotuje dla Ciebie indywidualnie nasz Specjalista SEO.

Co obejmuje pozycjonowanie szerokie – za co właściwie płacą klienci agencji SEO?

Pozycjonowanie long tail to wzbogacona forma klasycznego SEO, w której specjaliści skupiają się przede wszystkim na prawidłowym doborze bardziej rozbudowanych słów kluczowych z potencjałem na konwersję. Nie oznacza to jednak, że frazy ogólne są zaniedbywane. Poniżej wyjaśniamy, co właściwie obejmuje pozycjonowanie szerokie.

Pozycjonowanie szerokie – audyt SEO

Pierwszą czynnością, jaką wykona agencja SEO po podjęciu współpracy z klientem, jest kompleksowe przeanalizowanie witryny. Służy temu audyt SEO, który przedstawia mocne oraz słabe strony danego serwisu.

W SEMPIRE dodatkowo wskazujemy elementy do poprawy, co bardzo często skutkuje zwiększeniem współczynnika konwersji, ulepszeniem strony pod kątem UX oraz zwiększeniem wartości serwisu z punktu widzenia robotów Google, wpływając pozytywnie na ranking w wynikach wyszukiwania.

Pozycjonowanie długiego ogona – dobór zaawansowanych fraz long tail

Dobór konwertujących fraz long tail to kwintesencja pozycjonowania szerokiego. Jeśli zdecydujesz się na wybór nowoczesnej metody SEO – long tail, w której najważniejsze są precyzyjne odpowiedzi na zapytania użytkowników, agencja SEO odpowiedzialna za pozycjonowanie szerokie Twojej firmy dobierze odpowiednie frazy będące najbardziej opłacalnymi pod kątem konwersji.

Dzięki temu autorytet strony, którą zarządzasz, znacznie się zwiększy, ponieważ crawlery (tzw. roboty Google) uznają ją za wartościową z prostego powodu – serwis zawierający frazy long tail jest w oczach algorytmów bardziej naturalny i użyteczny (niż w przypadku stosowania tylko fraz ogólnych typu: „fryzjer Warszawa”).

enlightenedZAPAMIĘTAJ!

Uzyskanie wysokich pozycji w SERP-ach jest możliwe między innymi poprzez optymalizację strony on-site (wewnątrz witryny) i off-site (poza witryną). Warto jednak pamiętać, że aktualnie bardzo ważny jest również aspekt UX, wpływający na intuicyjność i funkcjonalność witryny, a także umiejętne jej dostosowanie do potrzeb i oczekiwań użytkowników, którzy wpisują w okno wyszukiwarki coraz bardziej precyzyjne zapytania. Dlatego do naszej oferty dodaliśmy pozycjonowanie szerokie – żeby każdym podjętym działaniem spełniać najnowsze wytyczne algorytmów.

Reasumując, obecnie long tail SEO jest niezbędnym elementem skutecznej promocji w wyszukiwarce, natomiast umiejętnie zastosowane frazy generyczne mogą być jego dobrym dodatkiem (szczególnie pod kątem rozbudowanych e-commerce).

Pozycjonowanie na długi ogon – optymalizacja on-site

Szerokie pozycjonowanie bazuje na elementach klasycznego SEO. Jednym z nich jest optymalizacja on-site, na którą składa się techniczne SEO oraz content marketing.

Techniczne SEO

Optymalizacja techniczna serwisu to ważny element szerokiego pozycjonowania. W jej ramach specjalista SEO zajmuje się przede wszystkim:

  • optymalizacją meta tagów – title i description;
  • doradztwem w przeprowadzeniu instalacji certyfikatu SSL;
  • dostosowaniem adresów URL do użytkowników (tzw. normalizacja adresów URL);
  • wdrożeniem niezbędnych przekierowań dla nieistniejących podstron w serwisie;
  • optymalizacją ilości, długości i jakości nagłówków;
  • zabezpieczeniem serwisu przed indeksowaniem pusty stron i stron o małej ilości treści;
  • zabezpieczeniem serwisu przed indeksowaniem nieprzyjaznych adresów z parametrami i sesjami;
  • doradztwem w zakresie jak najlepszego dostosowania strony pod kątem smartfonów, tabletów oraz smartwatchy;
  • weryfikacją poprawności występowania strony błędu 404;
  • utworzeniem i edycją mapy strony w formacie XML oraz pliku robots.txt;
  • weryfikacją serwisu pod kątem występowania wirusów;
  • uzupełnieniem kluczowym atrybutów ALT;
  • analizą prędkości strony;
  • analizą, wdrożeniem i weryfikacją mapy Google;
  • optymalizacją grafik, zdjęć, infografik;
  • pracami związanymi z ewentualną poprawą/wdrożeniem odpowiedniej nawigacji wewnętrznej;
  • wdrożeniem danych teleadresowych;
  • optymalizacją kodu HTML serwisu e-commerce lub strony usługowej pod kątem kwestii ważnych z punktu widzenia pozycjonowania.

Content marketing

Jednym z kluczowych aspektów pozycjonowania szerokiego jest content marketing. W opisach produktów i kategorii można skutecznie przemycać frazy z długiego ogona, zawierając w nich na przykład konkretne nazwy oferowanych towarów:

  • koszulki męskie polo tommy hilfiger (w opisie kategorii);
  • koszulka polo tommy hilfiger męska mercedes (w opisie produktu).

Strategię long tail SEO świetnie realizuje także blog firmowy. W jaki sposób? Wystarczy, że zaczniesz poruszać na nim tematy, które będą odpowiedzią na popularne pytania internautów, np.:

  • jak wybrać rower elektryczny,
  • czy telewizor philips ma wbudowany dekoder dvb-t2,
  • jaki namiot plażowy dla dziecka,
  • kiedy kupić sadzonki pomidorów.

Dzięki temu nie tylko zbudujesz wizerunek eksperta w branży, ale zaczniesz rankingować na olbrzymią liczbę wyrażeń kluczowych long tail ściśle powiązanych z Twoją ofertą.

Pamiętaj, aby poruszać zagadnienia odzwierciedlające realne zapytania użytkowników. Dzięki temu opracujesz szeroką bazę wiedzy dla potencjalnych klientów, skupisz wokół marki lojalną społeczność i zaczniesz regularnie prowadzić z nią dialog, promując swoje produkty lub usługi.

Pozycjonowanie long tail – optymalizacja off-site

Optymalizacja off-site polega na pozyskiwaniu odnośników do strony z wielu wartościowych źródeł zewnętrznych. Mogą to być własne serwisy, tzw. zaplecza SEO do linkowania, artykuły sponsorowane, komentarze na forach czy wpisy w popularnych katalogach firm. Kluczowe jest pozyskiwanie wysokiej jakości odnośników, a więc pochodzących ze sprawdzonych i zaufanych źródeł.

W ramach pozycjonowania long tail do link buildingu również wykorzystywane są rozbudowane wyrażenia, celem zwiększenia naturalności wpisów i wzbudzenia zaufania w Google – frazy long tail używane są wówczas jako anchor text (tekst linka).

Long tail SEO – optymalizacja wizytówki GMF

Ostatnim elementem obejmującym pozycjonowanie szerokie jest optymalizacja wizytówki w Google. Rozwiązanie to sprawdzi się przede wszystkim w kontekście biznesów lokalnych (np. sklepy stacjonarne oraz działalności usługowe), jednak na pozycjonowaniu w Google Maps mogą również skorzystać sklepy internetowe (w celu zwiększenia swojej widoczności).

Co zyskasz dzięki założeniu i optymalizacji wizytówki GMF?

Założenie wizytówki Google Moja Firma pozwoli wypromować Twój biznes w sieci. Jest to również doskonała alternatywa dla płatnych kampanii Google Ads, a co najważniejsze – znakomity „informator”, który przedstawi potencjalnym klientom najważniejsze informacje o Twojej firmie, m.in.:

  • jej nazwę;
  • godziny otwarcia;
  • rodzaj świadczonych usług;
  • adres przedsiębiorstwa;
  • numer kontaktowy;
  • adres strony www;
  • zdjęcia poglądowe.

Warto również pamiętać, iż Google Moja Firma umożliwia tworzenie wpisów do aktualności. Tworząc je, możesz wykorzystać frazy long tail w celu uwiarygodnienia wizytówki z punktu widzenia robotów Google. Założona wizytówka GMF pozwala również potencjalnym klientom wystawiać opinie – wszyscy internauci będą mogli je zobaczyć, co prawdopodobnie nakłoni ich do skorzystania z oferty Twojej firmy.

pozycjonowanie szerokie google moja firma wizytówka
Przykładowa wizytówka Google Moja Firma
Źródło: google.pl

Czy szerokie pozycjonowanie się opłaca?

Szerokie pozycjonowanie to SEO z elementami UX, wykorzystujące dokładne słowa kluczowe (złożone z trzech lub więcej wyrazów) oraz nastawione na precyzyjną realizację potrzeb użytkownika i rzeczywistą konwersję. Wybór pozycjonowania szerokiego to formuła „2 w 1”, ponieważ oprócz fraz long tail, pozycjonowane będą standardowe frazy ogólne składające się z jednego lub dwóch słów.

Pozycjonowanie szerokie pozwala uzyskiwać efekty SEO w postaci wejść na stronę nawet po kilkunastu tygodniach od rozpoczęcia realizacji usługi. Dzięki temu możesz znacznie szybciej uzyskać satysfakcjonujące rezultaty w postaci wejść z organicznych wyników wyszukiwania i realnej konwersji zakupowej, nie zaniedbując przy tym pozycjonowania na najbardziej konkurencyjne i sprzedażowe frazy ogólne.

Chcesz dowiedzieć się, jak szerokie pozycjonowanie sprawdzi się w przypadku Twojej strony www lub sklepu internetowego? Zależy Ci na widocznych rezultatach i zwiększeniu potencjału sprzedażowego?

Umów się na bezpłatną i niezobowiązującą konsultację z naszym Specjalistą od pozycjonowania szerokiego. Pomożemy Ci wypromować Twoją działalność online i skutecznie zwiększyć nie tylko ruch w serwisie, ale również rzeczywistą sprzedaż.

Zamów konsultację teraz!

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 74 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...