W branży marketingu internetowego funkcjonują dwa pojęcia, które odnoszą się do zdobywania wysokich pozycji stron w wyszukiwarkach:
Zarówno SEO, jak i pozycjonowanie dążą do tego, aby Twoja witryna wyświetlała się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Mimo to od lat trwają dyskusje na temat tego, czy pojęcia te można stosować zamiennie.
Z tego artykułu dowiesz się:
Chcesz już teraz wiedzieć, co możesz zyskać, inwestując w skuteczne pozycjonowanie stron?
Umów się na bezpłatną konsultację z naszym Specjalistą SEO, który podpowie Ci, od czego zacząć, aby znaleźć się na pierwszej stronie w Google.
SEO to pozycjonowanie. Pojęcia te można traktować synonimicznie, choć nie wszyscy marketingowcy tak właśnie uważają.
Ci, którzy nie zgadzają się z tym stwierdzeniem, uważają, że:
Poniżej wyjaśniamy, skąd wzięły się różnice w postrzeganiu tych dwóch pojęć.
Nie wszyscy traktują SEO i pozycjonowanie stron jako pojęcia tożsame – nieścisłości wynikają przede wszystkim z anglojęzycznej nomenklatury, która stosowana w języku polskim narzuca niejako ograniczanie terminu SEO do działań wykonywanych wyłącznie w obrębie witryny internetowej.
Search Engine Optimization (w skrócie SEO) oznacza dosłownie optymalizację pod silnik wyszukiwarki internetowej, co w Polsce rozumiane jest często jako praca techniczna wykonywana bezpośrednio na stronie www.
Tymczasem SEO to coś więcej. Słowo "optymalizacja" to nic innego jak "ulepszanie", a więc dostosowanie witryny do wszystkich wskazówek wyszukiwarki i czynników rankingowych, które algorytm Google bierze pod uwagę przy ocenie stron internetowych.
Optymalizacji może więc podlegać nie tylko warstwa techniczna, struktura strony czy zawarta na niej treść, ale i profil linków, czyli ogół odnośników prowadzących do witryny.
Zawiłości te wyjaśniamy dokładnie poniżej.
W publikacjach anglojęzycznych poruszających tematykę działań polegających na zdobywaniu wysokich pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania spotkamy się z dwiema nazwami: SEO (Search Engine Optimization) oraz Web Positioning, choć ta druga używana jest znacznie rzadziej.
Oba te terminy określają ogół czynności wykonywanych w celu zwiększenia widoczności strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania – a więc nie tylko te związane z poprawą technicznych aspektów witryny (kształtowaniem architektury informacji i rozbudową treści), czyli wykonywane bezpośrednio na stronie, ale i te polegające na pozyskiwaniu wartościowych linków przychodzących, a więc podejmowane poza witryną.
Stąd też wziął się podział na:
W zagranicznych źródłach nie występuje więc podział na SEO i pozycjonowanie stron. Ten drugi termin używany jest tylko w języku polskim – dla określenia tych samych czynności, które przypisuje działaniom SEO nomenklatura anglojęzyczna.
Sięgając do zagranicznych źródeł branżowych, szybko zorientujemy się, że rozgraniczenie między SEO a pozycjonowaniem stron nie istnieje, a zatem: SEO = pozycjonowanie stron.
Wprowadzenie w Polsce terminu "pozycjonowanie stron" wprowadziło nieco zawiłości. W świecie marketingu funkcjonują takie pojęcia jak pozycjonowanie marki (Brand Positioning – dotyczy marketingu tradycyjnego), pozycjonowanie produktu czy pozycjonowanie stron www (w kontekście wyszukiwarek internetowych).
Ten ostatni termin używany jest dla określenia ogółu czynności związanych z budowaniem widoczności i pozyskiwaniem wartościowego ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania (podobnie jak termin SEO w źródłach anglojęzycznych), ale samo SEO w naszym kraju jest często pojęciem stosowanym odrębnie.
Wielu ekspertów w Polsce uważa bowiem, że SEO ≠ pozycjonowanie stron, argumentując to tym, że SEO dotyczy wyłącznie technicznej optymalizacji strony, a więc stanowi jedynie jedną z gałęzi procesu pozycjonowania obok content marketingu, link buildingu czy analityki internetowej.
Nawet Wikipedia rozdziela sformułowania SEO i pozycjonowanie stron, choć warto podkreślić, że jeszcze do niedawna stosowała je synonimicznie.
Podział ten przyjął się w polskiej branży marketingu internetowego przede wszystkim ze względu na swoją klarowność, choć warto zauważyć, że jest ona tylko pozorna. Rozdzielenie terminów SEO i pozycjonowanie stron nie uwzględnia bowiem kluczowego rozróżnienia wspomnianych wyżej działań: SEO on-site i SEO off-site.
Ograniczanie SEO jedynie do działań wykonywanych bezpośrednio na stronie (on-site) jest błędem merytorycznym, gdyż zakłada, że proces ulepszania witryny i dostosowywania jej do wymogów wyszukiwarki internetowej Google sprowadza się wyłącznie do optymalizacji kodu i treści strony.
Nie ma w nim miejsca na pozostałe czynności takie jak link building, content marketing czy analityka internetowa, które mają przecież równie istotny wpływ na poprawę widoczności witryny w wynikach organicznych, a więc są ważnymi elementami pozycjonowania stron internetowych.
Mimo wszystko w polskiej nomenklaturze przyjęło się sformułowanie optymalizacja i pozycjonowanie, które ma określać całość tych zjawisk.
Podsumowując: SEO i pozycjonowanie to to samo. Pozycjonowanie stron jest po prostu terminem używanym w Polsce. Oba pojęcia można jednak stosować zamiennie.
SEO, czyli pozycjonowanie, obejmuje:
Specjaliści SEO raportujący działania polegające na zwiększaniu widoczności strony w wyszukiwarce Google mogą zatem używać terminów: pozycjonowanie stron, SEO lub optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych – zawsze jednak mają na myśli efekt końcowy, czyli poprawę pozycji witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 53 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!