Czy SEO to pozycjonowanie? Czym się różni pozycjonowanie stron od SEO? | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Czy SEO to pozycjonowanie? Czym się różni pozycjonowanie stron od SEO?

W branży marketingu internetowego funkcjonują dwa pojęcia, które odnoszą się do zdobywania wysokich pozycji stron w wyszukiwarkach:

  • SEO (Search Engine Optimization) – angielski termin określający optymalizację strony internetowej pod wyszukiwarkę w celu zwiększenia widoczności serwisu w bezpłatnych wynikach wyszukiwania oraz pozyskiwania z nich wartościowego ruchu,
  • pozycjonowanie – polski termin określający ogół czynności zmierzających do zwiększenia widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google

Zarówno SEO, jak i pozycjonowanie dążą do tego, aby Twoja witryna wyświetlała się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Mimo to od lat trwają dyskusje na temat tego, czy pojęcia te można stosować zamiennie.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czy SEO to pozycjonowanie,
  • czym różni się pozycjonowanie stron od SEO w opiniach niektórych specjalistów z branży,
  • skąd różnice w pojmowaniu obu tych pojęć,
  • jak terminy SEO i pozycjonowanie traktowane są w polskich i zagranicznych publikacjach,
  • jak my rozumiemy i stosujemy te pojęcia.

Chcesz już teraz wiedzieć, co możesz zyskać, inwestując w skuteczne pozycjonowanie stron?

Umów się na bezpłatną konsultację z naszym Specjalistą SEO, który podpowie Ci, od czego zacząć, aby znaleźć się na pierwszej stronie w Google.

Czy SEO to pozycjonowanie?

SEO to pozycjonowanie. Pojęcia te można traktować synonimicznie, choć nie wszyscy marketingowcy tak właśnie uważają.

Ci, którzy nie zgadzają się z tym stwierdzeniem, uważają, że:

  • SEO to jedynie część procesu pozycjonowania strony, odnosząca się do optymalizacji technicznej strony – stąd używa się często pojęcia "optymalizacja SEO" dla podkreślenia prac wykonywanych bezpośrednio na stronie (on-page/on-site),
  • pozycjonowanie to cały proces, który oprócz SEO (rozumianej przez nich jako optymalizację techniczną na stronie), obejmuje też tworzenie wysokiej jakości treści i pozyskiwanie wartościowych linków.

Poniżej wyjaśniamy, skąd wzięły się różnice w postrzeganiu tych dwóch pojęć.

SEO a pozycjonowanie – skąd różnice?

Nie wszyscy traktują SEO i pozycjonowanie stron jako pojęcia tożsame – nieścisłości wynikają przede wszystkim z anglojęzycznej nomenklatury, która stosowana w języku polskim narzuca niejako ograniczanie terminu SEO do działań wykonywanych wyłącznie w obrębie witryny internetowej.

Search Engine Optimization (w skrócie SEO) oznacza dosłownie optymalizację pod silnik wyszukiwarki internetowej, co w Polsce rozumiane jest często jako praca techniczna wykonywana bezpośrednio na stronie www.

Tymczasem SEO to coś więcej. Słowo "optymalizacja" to nic innego jak "ulepszanie", a więc dostosowanie witryny do wszystkich wskazówek wyszukiwarki i czynników rankingowych, które algorytm Google bierze pod uwagę przy ocenie stron internetowych. 

Optymalizacji może więc podlegać nie tylko warstwa techniczna, struktura strony czy zawarta na niej treść, ale i profil linków, czyli ogół odnośników prowadzących do witryny.

Zawiłości te wyjaśniamy dokładnie poniżej.

Zagraniczna terminologia – SEO = pozycjonowanie

W publikacjach anglojęzycznych poruszających tematykę działań polegających na zdobywaniu wysokich pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania spotkamy się z dwiema nazwami: SEO (Search Engine Optimization) oraz Web Positioning, choć ta druga używana jest znacznie rzadziej. 

Oba te terminy określają ogół czynności wykonywanych w celu zwiększenia widoczności strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania – a więc nie tylko te związane z poprawą technicznych aspektów witryny (kształtowaniem architektury informacji i rozbudową treści), czyli wykonywane bezpośrednio na stronie, ale i te polegające na pozyskiwaniu wartościowych linków przychodzących, a więc podejmowane poza witryną.

Stąd też wziął się podział na:

  • SEO on-site/on-page (działania wykonywane w obrębie witryny), 
  • SEO off-site/off-page (działania wykonywane poza witryną).

W zagranicznych źródłach nie występuje więc podział na SEO i pozycjonowanie stron. Ten drugi termin używany jest tylko w języku polskim – dla określenia tych samych czynności, które przypisuje działaniom SEO nomenklatura anglojęzyczna.

Sięgając do zagranicznych źródeł branżowych, szybko zorientujemy się, że rozgraniczenie między SEO a pozycjonowaniem stron nie istnieje, a zatem: SEO = pozycjonowanie stron.

Polska terminologia – SEO ≠ pozycjonowanie stron

Wprowadzenie w Polsce terminu "pozycjonowanie stron" wprowadziło nieco zawiłości. W świecie marketingu funkcjonują takie pojęcia jak pozycjonowanie marki (Brand Positioning – dotyczy marketingu tradycyjnego), pozycjonowanie produktu czy pozycjonowanie stron www (w kontekście wyszukiwarek internetowych).

Ten ostatni termin używany jest dla określenia ogółu czynności związanych z budowaniem widoczności i pozyskiwaniem wartościowego ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania (podobnie jak termin SEO w źródłach anglojęzycznych), ale samo SEO w naszym kraju jest często pojęciem stosowanym odrębnie.

Wielu ekspertów w Polsce uważa bowiem, że SEO ≠ pozycjonowanie stron, argumentując to tym, że SEO dotyczy wyłącznie technicznej optymalizacji strony, a więc stanowi jedynie jedną z gałęzi procesu pozycjonowania obok content marketingu, link buildingu czy analityki internetowej.

Nawet Wikipedia rozdziela sformułowania SEO i pozycjonowanie stron, choć warto podkreślić, że jeszcze do niedawna stosowała je synonimicznie.

aktualna definicja wikipedii
SEO - aktualna definicja Wikipedii (SEO ≠ pozycjonowanie stron)
Źródło: Wikipedia
wcześniejsza definicja wikipedii
SEO - wcześniejsza definicja Wikipedii (SEO = pozycjonowanie stron)
Źródło: WebArchive (ostatnia widoczna kopia wcześniejszej definicji)

Podział ten przyjął się w polskiej branży marketingu internetowego przede wszystkim ze względu na swoją klarowność, choć warto zauważyć, że jest ona tylko pozorna. Rozdzielenie terminów SEO i pozycjonowanie stron nie uwzględnia bowiem kluczowego rozróżnienia wspomnianych wyżej działań: SEO on-site i SEO off-site.

Ograniczanie SEO jedynie do działań wykonywanych bezpośrednio na stronie (on-site) jest błędem merytorycznym, gdyż zakłada, że proces ulepszania witryny i dostosowywania jej do wymogów wyszukiwarki internetowej Google sprowadza się wyłącznie do optymalizacji kodu i treści strony.

Nie ma w nim miejsca na pozostałe czynności takie jak link building, content marketing czy analityka internetowa, które mają przecież równie istotny wpływ na poprawę widoczności witryny w wynikach organicznych, a więc są ważnymi elementami pozycjonowania stron internetowych.

Mimo wszystko w polskiej nomenklaturze przyjęło się sformułowanie optymalizacja i pozycjonowanie, które ma określać całość tych zjawisk.

SEO to pozycjonowanie

Podsumowując: SEO i pozycjonowanie to to samo. Pozycjonowanie stron jest po prostu terminem używanym w Polsce. Oba pojęcia można jednak stosować zamiennie.

SEO, czyli pozycjonowanie, obejmuje:

Specjaliści SEO raportujący działania polegające na zwiększaniu widoczności strony w wyszukiwarce Google mogą zatem używać terminów: pozycjonowanie stron, SEO lub optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych – zawsze jednak mają na myśli efekt końcowy, czyli poprawę pozycji witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.

Pozycjonowanie a SEO – podsumowanie

  • W Polsce funkcjonują dwa pojęcia: SEO i pozycjonowanie.
  • Tylko niektórzy polscy marketingowcy stosują rozróżnienie pomiędzy pozycjonowaniem a SEO (rozumianym jako prace techniczne na stronie – SEO on-site).
  • Za granicą funkcjonuje wyłącznie pojęcie SEO, które odnosi się do wszystkich działań związanych z poprawą pozycji danej strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
  • Rozdzielenie terminów SEO i pozycjonowanie jest nienaturalne, ponieważ zakłada, że SEO, rozumiane powszechnie jako dostosowywanie witryny do wymogów Google, sprowadza się wyłącznie do działań on-site.

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 53 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...