Każdy właściciel sklepu internetowego oraz zespół odpowiedzialny za jego marketing internetowy powinien cyklicznie upewniać się, czy serwis e-commerce jest kompleksowo zoptymalizowany pod kątem jak największej dostępności i atrakcyjności dla swoich potencjalnych klientów.
Sukcesywna praca nad tym zadaniem jest dużym wyzwaniem, ponieważ wymagania stawiane współczesnym sklepom internetowym cały czas rosną. Ewoluują i piętrzą się także oczekiwania, potrzeby klientów oraz wymagania algorytmów najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych.
Z artykułu dowiesz się:
E-commerce to rodzaj handlu, który do zakupu towarów lub usług wykorzystuje sieć Internet. Najpopularniejszą, choć nie jedyną, formą biznesu w e-commerce są sklepy internetowe.
Poniżej znajdziesz dane statystyczne na temat funkcjonowania polskiego rynku e-commerce:
O znaczeniu SEO w e-commerce trudno mówić bez wskazania, jak ważne jest docieranie do klientów właśnie tam, gdzie zaczynają swoje zakupy – w wynikach wyszukiwania.
SEO (Search Engine Optimization) to skrót od angielskiej definicji, oznaczającej optymalizację serwisu internetowego dla wyszukiwarek internetowych. Jest to długotrwały proces, który ma na celu osiągnięcie jak najwyższej pozycji strony internetowej w rankingach wyszukiwarek dla określonych słów kluczowych i dzięki temu pozyskiwanie wartościowego ruchu z naturalnych wyników wyszukiwania Google czy Bing.
W kontekście e-commerce skuteczne działania SEO pozwalają zdobyć tę grupę potencjalnych klientów, która poszukuje konkretnych produktów lub usług w internecie.
Dzięki właściwej strategii pozycjonowania Twój sklep internetowy może pojawiać się w najpopularniejszych wyszukiwarkach wtedy, gdy ktoś wyszukuje sprzedawane przez Ciebie produkty lub usługi.
Korzyści z SEO na platformach e-commerce jest tyle, ile możliwości znalezienia Twoich produktów przez klientów – od wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, przez większy ruch organiczny, aż po długoterminowe budowanie lojalności wobec marki.
Decydując się na pozycjonowanie swojego sklepu internetowego, zyskujesz:
W e-commerce widoczność to wszystko. Nawet najbogatsza oferta produktów przepadnie w tłumie, jeśli Twój sklep internetowy nie znajdzie się w czołówce wyników wyszukiwania. W końcu – jak można kupić to, czego nie widać?
Obecnie Google jest jednym z głównych „przewodników” w podróży zakupowej internautów nabywających produkty i usługi w sieci.
Według badań ścieżek zakupowych opracowanych przez Allegro i agencję badawczą Minds & Roses aż 41% internautów kupujących online rozpoczyna poszukiwanie produktów na platformach handlowych (Allegro: 80%, AliExpress: 5%, Empik: 5%). Dalej badani szukają inspiracji w wyszukiwarce Google (26%), a jedynie 9% bezpośrednio na stronach sklepów.
Konkurencja szczególnie w Polsce jest jednak bardzo duża. Z każdym rokiem na rynku pojawia się coraz więcej firm zajmujących się handlem elektronicznym, dlatego tak ważne jest, aby Twój sklep internetowy był zoptymalizowany pod kątem wyświetlania się zawartej w nim oferty na pierwszej stronie organicznych wyników wyszukiwania.
Ciekawostka
Badanie przeprowadzone przez firmę Backlinko wykazało, że tylko 0,63% użytkowników klika linki na drugiej stronie wyników wyszukiwania, podczas gdy pierwszy link w Google pozwala zdobyć aż 27,6% wszystkich kliknięć. Pierwsza pozycja w wynikach organicznych jest o 10 razy bardziej klikalna niż ta, która zajmuje miejsce 10.
W ostateczności to SEO daje Twojej witrynie e-commerce przewagę nad konkurencją. Jeśli chcesz zwiększyć ruch i sprzedaż w swoim sklepie, pozycjonowanie strony będzie najlepszym rozwiązaniem.
Błędy w procesie SEO sklepu internetowego to niewłaściwe działanie, zaniedbanie lub po prostu niewykonanie pewnych czynności, które pojedynczo lub w synergii przekładają się na widoczność witryny e-commerce w naturalnych wynikach wyszukiwania.
Błędy lub brak działań SEO mogą obniżyć pozycje słów kluczowych, lub sprawić, że sklep stanie się niewidoczny w wynikach wyszukiwania. W ten sposób utrudniasz lub wręcz uniemożliwiasz potencjalnym klientom znalezienie go w sieci, co często prowadzi do spadku ruchu, konwersji i co za tym idzie – sprzedaży w witrynie.
Zauważyłeś błąd SEO w swoim sklepie, ale nie wiesz, jak go naprawić? Skontaktuj się z nami!
Przedsiębiorcy prowadzący biznes online, niezależnie od branży, oczekują szybkiego sukcesu. Dążą do tego, by ich sklep był liderem, a zyski stale rosły.
Niestety, mimo dobrych chęci, wielu z nich popełnia błędy SEO, które zmniejszają szanse na pokonanie konkurencji, większy ruch i wygenerowanie sprzedaży w sklepie internetowym.
Oto 7 typowych błędów SEO na stronie e-commerce, które odstraszają Twoich potencjalnych klientów.
Bogata, różnorodna, konkurencyjna oferta w sklepie online ma fundamentalne znaczenie zarówno dla doświadczenia użytkownika (UX), jak i dla SEO. Rozbudowany asortyment wzmacnia tematyczność sklepu, ułatwia jego promocję i rywalizację z konkurencją w TOP 10 Google.
Co więcej, internauci chętniej kupują na stronach internetowych z dużym wyborem produktów w danej kategorii, ponieważ łatwiej znajdują artykuły spełniające ich potrzeby.
Najczęstsze problemy związane z ofertą sklepu internetowego wpływające na SEO to:
Do proponowanych rozwiązań problemu z ofertą sklepu internetowego należą:
Odpowiednia struktura nawigacji wewnętrznej w sklepie internetowym jest istotna zarówno dla prawidłowej optymalizacji pod kątem SEO, jak i pozytywnych doświadczeń użytkownika.
Jednak im bardziej rozbudowany e-sklep, tym większe wyzwanie związane z opracowaniem jego przejrzystej struktury. Takiej, która będzie intuicyjna dla klientów i przełoży się na jak największą sprzedaż.
Warto jednak pamiętać o tym, że funkcjonalne menu z tematycznymi kategoriami, podkategoriami i odpowiednią liczbą produktów przyjaznych SEO to must-have, jeżeli chcesz być wysoko w wyszukiwarce i odnieść sukces w swojej branży.
Najczęstsze problemy związane z niewłaściwym linkowaniem wewnętrznym to:
Proponowane rozwiązania na problem z niewłaściwym linkowaniem wewnętrznym to:
Wskazówka
Wyeliminuj niewłaściwe, powielone czy prowadzące do błędów (np. nieistniejących podstron - błąd 404) odnośniki. Spraw, aby całość była czytelna, prosta i intuicyjna. Niech stworzona architektura strony spowoduje, że poruszanie się po niej nie sprawi trudności internautom oraz robotom wyszukiwarek.
Na przykład dla głównej kategorii ofertowej biżuterii użyj adresu:
/bizuteria
Dla jej podkategorii biżuterii z kamieniami URL powinien wyglądać następująco:
/bizuteria-z-kamieniami
A dla produktu złotego naszyjnika z perłą:
/naszyjniki-zlote/naszyjnik-zloty-z-perla-1-cm
Taka struktura pomaga zarówno wyszukiwarkom jak i użytkownikom (znajdującym nasz sklep w wynikach wyszukiwania) zrozumieć znaczenie i kontekst każdej podstrony.
Dobór niewłaściwych fraz kluczowych do pozycjonowania sklepu e-commerce jest jednym z najpoważniejszych błędów SEO. Skupienie prac na nieodpowiednich słowach sprawia, że rentowność promocji w wyszukiwarce drastycznie spada, serwis nie odnotowuje satysfakcjonujących wzrostów w rankingu. To w konsekwencji nie przekłada się na ruch z tego kanału. Na stronę internetową mogą też trafiać niewłaściwe osoby, które nie są zainteresowane ofertą sklepu.
Proponowane rozwiązania błędu z niewłaściwie dobranymi słowami kluczowymi:
Badanie słów kluczowych (tzw. keyword research) można przeprowadzić za pomocą wielu dostępnych online darmowych i płatnych narzędzi, posłużą do tego między innymi:
W przypadku sklepów internetowych potrzebujesz mieszanki terminów informacyjnych i komercyjnych, aby przyciągnąć zarówno ciekawskich przeglądających, jak i gotowych do zakupu klientów. Oba typy są wartościowe, a siła tkwi w zrównoważeniu tych wyszukiwań w dobrze opracowanej strategii SEO.
Przy poszukiwaniu słów kluczowych można posiłkować się także sugestiami autouzupełniania Google. Kiedy zaczynasz wpisywać słowo kluczowe, to właśnie sugestie mogą być skarbnicą nowych pomysłów na lepiej dobrane frazy kluczowe.
Właściwy wybór fraz kluczowych umożliwia przyciągnięcie odpowiedniej grupy odbiorców i osiągnięcie lepszych pozycji w wyszukiwarce, co może przekładać się na większą liczbę wejść na stronę i zwiększoną sprzedaż.
Sekretem jest znalezienie równowagi między liczbą wyszukiwań, niską konkurencją i intencją wyszukiwania. W końcu nie chcesz tylko użytkowników odwiedzających Twój sklep – a klientów gotowych do zakupu.
Niewłaściwa optymalizacja, czyli niewykorzystanie w pełni potencjału meta tagów sklepu internetowego to kolejny ważny błąd zarówno z punktu widzenia pozycjonowania witryny e-commerce, jak i jej odbioru przez potencjalnych klientów.
Brak optymalizacji meta tagów title i description w e-commerce może negatywnie wpływać na proces pozycjonowania sklepu.
Dlaczego brak właściwej optymalizacji meta tagów to błąd SEO w e-commerce?
Tag title to pierwszy, najważniejszy element, który widzą Twoi potencjalni klienci, czyli internauci w naturalnych wynikach wyszukiwania. To on w pierwszej kolejności pomaga zinterpretować robotom wyszukiwarek, co jest głównym tematem danej strony.
To kluczowy czynnik brany pod uwagę przez wyszukiwarki, ale również przez użytkowników. Brak odpowiednio skonstruowanego tagu title najczęściej skutkuje zarówno niższym rankingiem jak i niższym wskaźnikiem klikalności (CTR).
Istnieje kilka wskazówek i dobrych praktyk, których należy przestrzegać podczas pisania meta tytułu i opisu. Dzięki nim twoje SEO będzie bardziej efektywne, a Ty będziesz miał szansę zwiększyć CTR i wartość kliknięć.
Poniżej znajdziesz proponowane rozwiązania na brak właściwej optymalizacji meta tagów:
Zapamiętaj!
Wytyczne i najlepsze praktyki są ważne, jednak nigdy w 100% nie zagwarantują one, że meta tytuły i opisy zwiększą CTR i wartość kliknięć. Aby naprawdę się wyróżnić w wynikach wyszukiwania najpopularniejszych wyszukiwarek, musisz pisać je w oryginalny i angażujący sposób, który odzwierciedla osobowość Twojej marki.
Wielu nowych właścicieli sklepów internetowych boryka się z tym problemem, ponieważ nie mają praktycznej wiedzy lub czasu na stworzenie chwytliwych i poprawnych pod kątem SEO meta danych. W takiej sytuacji polecamy skorzystanie z usług naszej agencji SEM Sempire.
Teksty dostępne w sklepie internetowym m.in. na stronie głównej, kategoriach, podkategoriach oraz podstronach produktów to jeden z najważniejszych czynników SEO, po którym roboty wyszukiwarek oceniają tematyczność witryny i to, czy warto pokazać serwis na topowych miejscach naturalnych wyników wyszukiwania.
Treści zawarte w witrynie e-commerce mają także duży wpływ na to, jak odbierają ją potencjalni kupujący. Wielu klientów może mieć wątpliwości, czy dokonać zakupu, jeśli informacji tekstowych o ofercie czy poszczególnych produktach nie będzie wcale lub będą one znikome.
Jeśli osoba zainteresowana zakupem odwiedzi sklep i nie znajdzie w nim podstawowych informacji, takich jak szczegółowy opis produktu, jego cechy, zalety czy dane techniczne, szanse na dokonanie zakupu znacząco maleją.
W kontekście SEO zduplikowane treści to najczęściej:
Najczęstsze problemy związane z brakiem odpowiednio zoptymalizowanych treści to:
Proponowane rozwiązania na brak odpowiednio zoptymalizowanych treści znajdziesz poniżej:
Brak optymalizacji zdjęć i grafik obecnych w sklepie internetowym to bardzo częsty błąd, który może negatywnie wpłynąć na ogólną widoczność sklepu w najpopularniejszych wyszukiwarkach (m.in. w wynikach wyszukiwania Google Grafika).
Grafiki odgrywają ważną rolę w przyciąganiu uwagi internautów odwiedzających sklep online. Jednak jeśli są nieodpowiednie lub niezoptymalizowane, mogą obniżyć ranking w Google i negatywnie wpłynąć na sprzedaż.
Najczęstsze problemy związane z nieodpowiednio zoptymalizowanymi zdjęciami to:
Do proponowanych rozwiązań nieodpowiednio zoptymalizowanych zdjęć lub ich braku na stronie sklepu należą:
Przykład:
Wcześniejsza nazwa pliku graficznego (zdjęcie przedstawia produkt „Biała tiulowa sukienka ślubna z gipiurową górą Selena premium”):
Zalecana nazwa pliku graficznego:
Znacznik ALT jest atrybutem mającym na celu opisanie zawartości zdjęcia, jest on wykorzystywany przez roboty wyszukiwarki oraz czytniki ekranowe dla osób niewidomych i niedowidzących.
Podobnie jak w przypadku nazwy pliku grafiki, przy uzupełnianiu znacznika ALT użyj słowa kluczowego powiązanego z obrazem w sposób maksymalnie precyzyjny i opisowy. Na końcu dodaj atrybut ALT do znacznika ”img” obrazu w HTML.
Przykład poprawnego uzupełnienia znacznika ALT:
Tytuł zdjęcia ma za zadanie ułatwić wyszukiwarkom wydobycie informacji o temacie obrazu. Wyświetla się wtedy, gdy użytkownik najedzie na niego myszką.
Przykład poprawnego uzupełnienia znacznika tytułu:
Podpis zdjęcia to widoczny tekst umieszczony pod obrazem, który ma za zadanie informować użytkowników o jego zawartości czy źródle.
Przykład poprawnego opisu pod zdjęciem:
Wskazówka
Wagę zdjęć zmniejszysz za pomocą kompresji – stratnej lub bezstratnej. Polega to na redukcji danych potrzebnych do wyświetlania grafiki. Pomocne narzędzia to m.in. TinyJPG/TinyPNG, ImageOptim czy RIOT.
Po kompresji plików graficznych można dodatkowo:
Optymalizacja grafik w sklepach internetowych, gdzie jednocześnie wyświetla się wiele obrazów, jest niezbędna dla zachowania wydajności strony, SEO i zmniejszenia Cumulative Layout Shift (CLS), czyli ważnego wskaźnika użyteczności.
W 2024 roku, gdy większość internautów korzysta z urządzeń mobilnych, responsywność i dostosowanie sklepu do ich poprawnego działania to absolutny must-have.
O istocie urządzeń mobilnych świadczą dane z 2023 roku, w którym smartfony odpowiadały aż za 58% ruchu internetowego (źródło: Digital 2024: Global Overview Report).
Google zauważył bardzo szybko rosnący trend korzystania przez internautów ze smartfonów czy tabletów i w odpowiedzi wdrożył w życie mobile-first indexing. Treści dostępne dla urządzeń mobilnych są analizowane przez roboty jako pierwsze i to właśnie one stały się ważne dla oceny i rankingu witryny w naturalnych wynikach wyszukiwania.
Dlatego jeśli Twój sklep nie będzie przystosowany do „mobilek” to stracisz szanse na jego skuteczne pozycjonowanie.
Proponowane rozwiązania na brak dostosowania sklepu do urządzeń mobilnych:
Dostosowanie sklepu internetowego do urządzeń mobilnych przynosi:
Popełniane błędy SEO w sklepach internetowych to jeden z powodów, dla których tracisz odwiedzających swój serwis, a tym samym potencjalnych klientów, co prowadzi do niższej sprzedaży.
Przedstawione przez nas najczęstsze błędy SEO znacząco wpływają na doświadczenia użytkowników witryn e-commerce. Mogą one obniżać szanse na lepszy ranking w wyszukiwarkach, zwiększać ryzyko braku odwiedzin i podnosić współczynnik odrzuceń.
Ocena artykułu:
4.92 / 5 według 24 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!