Jak działa pozycjonowanie stron w Google? | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Jak działa pozycjonowanie stron w Google?

Na liście TOP 10 Google znajdują się te strony, które wyszukiwarka ocenia najlepiej pod kątem spełnienia intencji użytkownika. Ponieważ Google wykorzystuje setki czynników do oceny jakościowej i umieszczania witryn w rankingu wyników wyszukiwania, pozycjonowanie stron działa poprzez dostosowanie strony do tych czynników.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak działa pozycjonowanie stron w Google,
  • czy pozycjonowanie wciąż działa mimo aktualizacji algorytmów i zmieniających się czynników rankingowych,
  • kiedy pozycjonowanie nie działa,
  • co zrobić, aby pozycjonowanie zaczęło działać.

Kiedy zrozumiesz już, jak działa pozycjonowanie stron w Google, możesz zastosować różne techniki, aby zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania i uzyskać wysoką pozycję w rankingu.

Jeżeli Twoja witryna ma się pojawiać użytkownikom jako pierwszy wynik w Google, musisz zainwestować w skuteczne pozycjonowanie strony internetowej.

SEO to najskuteczniejsza forma marketingu w Google, która pozwoli Ci dotrzeć do zdecydowanych klientów, wprost wyrażających potrzebę skorzystania z Twoich produktów lub usług.

jak działa pozycjonowanie stron w Google

Co to jest pozycjonowanie stron w Google?

Pozycjonowanie stron internetowych (SEO) to działania, dzięki którym użytkownik od razu trafia na witrynę w Google. SEO dąży do tego, aby wyszukiwarka oceniła stronę jako najlepszą dla użytkownika i umieściła ją najwyżej w wynikach wyszukiwania.

Jest to ważne z 2 powodów:

  • wyszukiwarka plasuje na pierwszych pozycjach wyłącznie te strony, które jej zdaniem są najlepsze dla użytkownika, a więc w pełni zaspokajają jego potrzebę,
  • użytkownicy klikają w pierwsze wyniki zdecydowanie częściej, ponieważ darzą je większym zaufaniem i chcą szybko zrealizować swoją potrzebę.

Dzięki pozycjonowaniu możesz wyświetlać się w Google na setki, a nawet tysiące nazw produktów i usług, które sprzedajesz.

zasada działania pozycjonowania stron

Pozycjonowanie stron - jak to działa?

Aby zrozumieć zasadę działania SEO, trzeba najpierw poznać cały proces wyświetlania stron w Google - od momentu wpisania przez użytkownika zapytania w okno wyszukiwarki, aż po dostarczenie mu najbardziej trafnych wyników na liście wyszukiwania. Sprawdź, jak działa pozycjonowanie stron.

Użytkownik zadaje pytanie wyszukiwarce i oczekuje trafnych wyników

Internauci pytają Google o wszystko: najnowsze wydarzenia z kraju i świata, prognozę pogody czy wskazówki dojazdu. Do najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie zwracają się również, kiedy szukają Twoich produktów lub usług.

Wpisują wtedy w okno wyszukiwania hasło, za pomocą którego chcą wyrazić swoją potrzebę, np.:

  • „telefon Apple iPhone 13 Pro Max 128gb”, gdy chcą go kupić;
  • „architekt wnętrz Poznań”, gdy zamierzają skorzystać z takiej usługi;
  • „jak zrobić domowy majonez”, kiedy szukają porad, inspiracji i gotowego instruktażu.

Klikają “enter” i oczekują wyników, które będą w stanie zaspokoić ich potrzebę, a więc:

  • sklepu internetowego oferującego telefon Apple iPhone 13 Pro Max 128gb;
  • strony internetowej oferującej usługę projektowania wnętrz w Poznaniu;
  • strony poradnikowej, bloga, checklisty umożliwiającej zrobienie domowego majonezu.

Do wyboru mają:

W większości przypadków wybierają wyniki bezpłatne, w dodatku te, które są na wyciągnięcie ręki, a więc znajdują się na pierwszej stronie w Google, najwyżej na liście.

Robią to instynktownie:

  • po pierwsze dlatego, że naturalnie, niemal z automatu pomijają reklamy, gdyż z reguły traktują je jako nachalny i agresywny przekaz,
  • po drugie dlatego, że chcą szybko zaspokoić swoją intencję – zupełnie tak jak klienci, którzy wybierają w sklepie produkty położone w zasięgu ich wzroku. Nie mają potrzeby szukać głębiej, nie mają też na to czasu.

Czy wiesz, że...

80% internautów całkowicie ignoruje reklamy w wyszukiwarce, przechodząc od razu do wyników bezpłatnych? Tylko 1% z nich decyduje się zajrzeć na drugą stronę wyników wyszukiwania. Jeżeli chcesz mieć więcej klientów, Twoja witryna musi być na pierwszej stronie w Google.

Wyszukiwarka tworzy wyniki wyszukiwania w 3 etapach

Wyszukiwarka Google zwraca użytkownikowi wyniki najbardziej pasujące do jego zapytania. Robi to na podstawie 3 następujących po sobie etapów: skanowania, indeksowania oraz wyświetlania wyników.

jak działa SEO

Skanowanie

Skanowanie to proces, w którym robot sieciowy Google (crawler) odwiedza nowe oraz zaktualizowane strony, aby dodać je do indeksu wyszukiwarki. Działa według określonych algorytmów. To one odpowiedzialne są za wybór witryn, które należy indeksować.

Niektóre strony są Google znane, ponieważ robotom udało się odwiedzić je wcześniej. O istnieniu nowych witryn Google dowiaduje się, śledząc linki ze znanych stron. Jeszcze inne udaje mu się zarejestrować dzięki mapom witryn dostarczanym przez właścicieli stron.

Gdy Googlebot odwiedza stronę, rozpoczyna proces skanowania, aby dowiedzieć się, co ona zawiera. Renderuje ją i analizuje pod kątem treści oraz ogólnego układu wizualnego, aby ustalić, gdzie powinna pojawiać się w organicznych wynikach wyszukiwania.

Indeksowanie

Robot indeksujący Google przetwarza skanowaną stronę w celu poznania jej zawartości. Proces rozpoznawania tematyki witryny nazywa się indeksowaniem. Przetwarzane są nie tylko treści tekstowe, ale i kluczowe tagi oraz atrybuty treści, m.in. TITLE, atrybuty ALT, filmy czy obrazy.

Google próbuje w ten sposób zrozumieć, o czym jest dana strona internetowa. Uzyskane w tym procesie informacje są następnie przechowywane w indeksie wyszukiwarki Google, a więc bazie danych, która zawiera miliardy stron internetowych.

Indeks wyszukiwarki internetowej Google jest jak indeks biblioteczny - wystarczy wyobrazić sobie, że przeszukuje się woluminy po tematyce, a więc odpowiadających jej słowach kluczowych. Google działa podobnie - gdy użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę daną frazę, zautomatyzowany system przeszukuje zaindeksowane przez siebie strony i wyłapuje te, na których znajduje się wpisane przez niego słowo.

Proces indeksowania strony internetowej polega na tym, że jest ona dodawana do wpisów dla wszystkich zawartych w niej słów kluczowych.

Wyświetlanie wyników i pozycja w rankingu

Gdy użytkownik wpisuje zapytanie w okno wyszukiwarki, zautomatyzowane systemy rankingowe Google w ułamku sekundy przeszukują miliardy witryn i innych treści w indeksie wyszukiwania, aby przedstawić najtrafniejsze i najbardziej przydatne wyniki.

Algorytm wyszukiwarki Google bierze pod uwagę wiele czynników, w tym słowa użyte w zapytaniu, trafność oraz użyteczność stron, lokalizację, język czy typ urządzenia. Dzięki temu na hasło "wymiana opon" zupełnie inne wyniki wyświetlą się w Poznaniu, a jeszcze inne w Warszawie.

Waga każdego z tych czynników może być różna - wszystko zależy od charakteru wpisanego zapytania. Google zawsze stara się wyświetlić wynik o najwyższej jakości. Ustalanie pozycji w rankingu odbywa się automatycznie.

Pozycjonowanie działa w ten sposób, że wpływa na tworzenie wyników wyszukiwania

O zdobyciu pierwszego miejsca w Google decyduje kilkaset czynników rankingowych. Zaawansowany algorytm wyszukiwarki dokładnie analizuje każdą stronę internetową, biorąc pod uwagę wszystkie te czynniki. Na tej podstawie dokonuje finalnej oceny jakościowej i określa, jak wysoko w rankingu wyników wyszukiwania powinna znaleźć się dana witryna.

Google daje wskazówki, jak osiągnąć najlepszą pozycję w rankingu. SEO działa w ten sposób, że wykorzystuje te wskazówki w procesie optymalizacji witryny, dlatego ma olbrzymi wpływ na tworzenie wyników wyszukiwania.

enlightenedZAPAMIĘTAJ!
Pozycjonowanie działa poprzez zastosowanie wskazówek Google. Dostosowanie witryny do wymagań wyszukiwarki sprawia, że zostaje ona lepiej oceniona przez roboty Google i ma większą szansę na zdobycie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Zasada działania pozycjonowania stron opiera się na następujących etapach:

  • badanie słów kluczowych - odkrywanie i dobór fraz, których docelowi odbiorcy używają do wyszukiwania informacji w internecie;
  • optymalizacja SEO - poprawa elementów technicznych, w tym uwzględnienie dobranych wcześniej fraz kluczowych w witrynie, optymalizacja strony internetowej pod kątem urządzeń mobilnych, zapewnienie szybkiego ładowania strony, dbałość o dobre doświadczenie użytkownika i inne elementy;
  • optymalizacja treści - stworzenie wartościowych, przydatnych i zgodnych z intencją użytkownika treści, dostosowanie oferty dla zwiększenia sprzedaży;
  • link building i content marketing - budowanie większej świadomości i autorytetu marki poprzez publikowanie wysokiej jakości treści na zewnętrznych serwisach, zachęcanie innych do wzmianek na temat firmy, zwiększanie obecności w mediach społecznościowych, zbieranie pozytywnych recenzji w sieci i sukcesywne promowanie się na innych stronach w internecie, aby jeszcze więcej klientów mogło dotrzeć do oferty;
  • analityka internetowa - systematyczne badanie pozycji strony w rankingu Google dla wszystkich docelowych słów kluczowych, analizowanie zachowań użytkowników odwiedzających stronę, monitorowanie efektów prac, wdrażanie cyklicznych optymalizacji, aby pozycjonowanie strony internetowej było coraz skuteczniejsze.

Google nie publikuje oficjalnej listy czynników, które należy poprawić na stronie, aby uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Podaje jedynie ogólne wskazówki dotyczącego tego, jak tworzyć strony internetowe zgodne z zasadami wyszukiwarki. Aby uzyskać najlepsze efekty pozycjonowania strony, potrzeba wiedzy, doświadczenia i setek projektów zrealizowanych w tym obszarze.

Przeczytaj artykuł: Co wpływa na pozycjonowanie strony w Google i od czego zależy pozycja w wynikach wyszukiwania i sprawdź, jak działa pozycjonowanie w Google poprzez wdrożenie na stronie najpopularniejszych czynników rankingowych, opracowanych przez doświadczonych specjalistów SEO.

Czy pozycjonowanie wciąż działa?

Wiele osób zastanawia się nad tym, czy pozycjonowanie wciąż działa, skoro internet ewoluuje, a wyszukiwarki nieustannie aktualizują swoje algorytmy i zmieniają czynniki rankingowe.

Proces pozycjonowania strony i związane z nim praktyki SEO również ewoluują, bazując na zmieniających się algorytmach i dążąc do zapewnienia użytkownikom możliwie najlepszych wyników.

To, co działało kilka lat temu w SEO, dziś nie ma już racji bytu, ale wcale nie prowadzi do przekonania, że pozycjonowanie nie działa. Jeśli korzystasz z przestarzałych praktyk, prób manipulacji rankingiem Google, Twoja strona nie będzie dobrze pozycjonowana. SEO działa tylko wtedy, gdy korzystasz z aktualnych i najlepszych praktyk pozycjonowania, a Twoja strona dostarcza realnej wartości i odpowiedzi na potrzeby użytkowników.

Kiedy pozycjonowanie nie działa?

Pozycjonowanie stron w Google nie działa, kiedy właściciele stron internetowych stosują nieuczciwe praktyki (Black Hat SEO) w celu osiągnięcia wysokich pozycji witryny w bardzo krótkim czasie. Efektem działań Black Hat SEO może być kara ręczna, filtr algorytmiczny lub ban, a to oznacza obniżenie pozycji w rankingu lub nawet całkowite usunięcie strony z indeksu wyszukiwarki.

Pozycjonowanie nie działa, kiedy stosowane są między innymi takie techniki Black Hat SEO:

Zalecana lektura:

Co zrobić, aby pozycjonowanie strony działało dla Ciebie?

Podsumowując:

  • SEO działa poprzez wprowadzanie zmian optymalizacyjnych w kodzie i treści strony, dzięki czemu staje się ona bardziej zrozumiała dla wyszukiwarki.
  • SEO działa poprzez aktywną promocję na innych stronach w internecie.
  • SEO działa poprzez cykliczną analitykę internetową.
  • Pozycjonujesz swoją stronę internetową w nadziei, że wyszukiwarka wyświetli ją jako najlepszy wynik na stronie wyników wyszukiwania Google.
  • Algorytm Google bierze pod uwagę setki czynników przy podejmowaniu decyzji, które strony i w jakiej kolejności mają być prezentowane w wynikach wyszukiwania.
  • Nie jesteś w stanie poznać wszystkich czynników rankingowych, ale możesz skorzystać z wielu najlepszych praktyk, aby przestrzegać wskazówek Google i sprawić, że pozycjonowanie będzie działać.

Wiemy, co zrobić, aby Twoja strona znalazła się na pierwszej stronie wyników w Google. Podpowiemy Ci, jak krok po kroku zaplanować i przeprowadzić skuteczne pozycjonowanie Twojej strony internetowej.

  • Porozmawiaj za darmo z doświadczonym Specjalistą SEO.
  • Poznaj słowa kluczowe, które przyciągną klientów na Twoją stronę.
  • Otrzymaj praktyczne wskazówki, od czego zacząć, aby więcej sprzedawać.

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 51 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...