Na liście TOP 10 Google znajdują się te strony, które wyszukiwarka ocenia najlepiej pod kątem spełnienia intencji użytkownika. Ponieważ Google wykorzystuje setki czynników do oceny jakościowej i umieszczania witryn w rankingu wyników wyszukiwania, pozycjonowanie stron działa poprzez dostosowanie strony do tych czynników.
Z tego artykułu dowiesz się:
Kiedy zrozumiesz już, jak działa pozycjonowanie stron w Google, możesz zastosować różne techniki, aby zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania i uzyskać wysoką pozycję w rankingu.
Jeżeli Twoja witryna ma się pojawiać użytkownikom jako pierwszy wynik w Google, musisz zainwestować w skuteczne pozycjonowanie strony internetowej.
SEO to najskuteczniejsza forma marketingu w Google, która pozwoli Ci dotrzeć do zdecydowanych klientów, wprost wyrażających potrzebę skorzystania z Twoich produktów lub usług.
Pozycjonowanie stron internetowych (SEO) to działania, dzięki którym użytkownik od razu trafia na witrynę w Google. SEO dąży do tego, aby wyszukiwarka oceniła stronę jako najlepszą dla użytkownika i umieściła ją najwyżej w wynikach wyszukiwania.
Jest to ważne z 2 powodów:
Dzięki pozycjonowaniu możesz wyświetlać się w Google na setki, a nawet tysiące nazw produktów i usług, które sprzedajesz.
Aby zrozumieć zasadę działania SEO, trzeba najpierw poznać cały proces wyświetlania stron w Google - od momentu wpisania przez użytkownika zapytania w okno wyszukiwarki, aż po dostarczenie mu najbardziej trafnych wyników na liście wyszukiwania. Sprawdź, jak działa pozycjonowanie stron.
Internauci pytają Google o wszystko: najnowsze wydarzenia z kraju i świata, prognozę pogody czy wskazówki dojazdu. Do najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie zwracają się również, kiedy szukają Twoich produktów lub usług.
Wpisują wtedy w okno wyszukiwania hasło, za pomocą którego chcą wyrazić swoją potrzebę, np.:
Klikają “enter” i oczekują wyników, które będą w stanie zaspokoić ich potrzebę, a więc:
Do wyboru mają:
W większości przypadków wybierają wyniki bezpłatne, w dodatku te, które są na wyciągnięcie ręki, a więc znajdują się na pierwszej stronie w Google, najwyżej na liście.
Robią to instynktownie:
Czy wiesz, że...
80% internautów całkowicie ignoruje reklamy w wyszukiwarce, przechodząc od razu do wyników bezpłatnych? Tylko 1% z nich decyduje się zajrzeć na drugą stronę wyników wyszukiwania. Jeżeli chcesz mieć więcej klientów, Twoja witryna musi być na pierwszej stronie w Google.
Wyszukiwarka Google zwraca użytkownikowi wyniki najbardziej pasujące do jego zapytania. Robi to na podstawie 3 następujących po sobie etapów: skanowania, indeksowania oraz wyświetlania wyników.
Skanowanie to proces, w którym robot sieciowy Google (crawler) odwiedza nowe oraz zaktualizowane strony, aby dodać je do indeksu wyszukiwarki. Działa według określonych algorytmów. To one odpowiedzialne są za wybór witryn, które należy indeksować.
Niektóre strony są Google znane, ponieważ robotom udało się odwiedzić je wcześniej. O istnieniu nowych witryn Google dowiaduje się, śledząc linki ze znanych stron. Jeszcze inne udaje mu się zarejestrować dzięki mapom witryn dostarczanym przez właścicieli stron.
Gdy Googlebot odwiedza stronę, rozpoczyna proces skanowania, aby dowiedzieć się, co ona zawiera. Renderuje ją i analizuje pod kątem treści oraz ogólnego układu wizualnego, aby ustalić, gdzie powinna pojawiać się w organicznych wynikach wyszukiwania.
Robot indeksujący Google przetwarza skanowaną stronę w celu poznania jej zawartości. Proces rozpoznawania tematyki witryny nazywa się indeksowaniem. Przetwarzane są nie tylko treści tekstowe, ale i kluczowe tagi oraz atrybuty treści, m.in. TITLE, atrybuty ALT, filmy czy obrazy.
Google próbuje w ten sposób zrozumieć, o czym jest dana strona internetowa. Uzyskane w tym procesie informacje są następnie przechowywane w indeksie wyszukiwarki Google, a więc bazie danych, która zawiera miliardy stron internetowych.
Indeks wyszukiwarki internetowej Google jest jak indeks biblioteczny - wystarczy wyobrazić sobie, że przeszukuje się woluminy po tematyce, a więc odpowiadających jej słowach kluczowych. Google działa podobnie - gdy użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę daną frazę, zautomatyzowany system przeszukuje zaindeksowane przez siebie strony i wyłapuje te, na których znajduje się wpisane przez niego słowo.
Proces indeksowania strony internetowej polega na tym, że jest ona dodawana do wpisów dla wszystkich zawartych w niej słów kluczowych.
Gdy użytkownik wpisuje zapytanie w okno wyszukiwarki, zautomatyzowane systemy rankingowe Google w ułamku sekundy przeszukują miliardy witryn i innych treści w indeksie wyszukiwania, aby przedstawić najtrafniejsze i najbardziej przydatne wyniki.
Algorytm wyszukiwarki Google bierze pod uwagę wiele czynników, w tym słowa użyte w zapytaniu, trafność oraz użyteczność stron, lokalizację, język czy typ urządzenia. Dzięki temu na hasło "wymiana opon" zupełnie inne wyniki wyświetlą się w Poznaniu, a jeszcze inne w Warszawie.
Waga każdego z tych czynników może być różna - wszystko zależy od charakteru wpisanego zapytania. Google zawsze stara się wyświetlić wynik o najwyższej jakości. Ustalanie pozycji w rankingu odbywa się automatycznie.
O zdobyciu pierwszego miejsca w Google decyduje kilkaset czynników rankingowych. Zaawansowany algorytm wyszukiwarki dokładnie analizuje każdą stronę internetową, biorąc pod uwagę wszystkie te czynniki. Na tej podstawie dokonuje finalnej oceny jakościowej i określa, jak wysoko w rankingu wyników wyszukiwania powinna znaleźć się dana witryna.
Google daje wskazówki, jak osiągnąć najlepszą pozycję w rankingu. SEO działa w ten sposób, że wykorzystuje te wskazówki w procesie optymalizacji witryny, dlatego ma olbrzymi wpływ na tworzenie wyników wyszukiwania.
ZAPAMIĘTAJ!
Pozycjonowanie działa poprzez zastosowanie wskazówek Google. Dostosowanie witryny do wymagań wyszukiwarki sprawia, że zostaje ona lepiej oceniona przez roboty Google i ma większą szansę na zdobycie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Zasada działania pozycjonowania stron opiera się na następujących etapach:
Google nie publikuje oficjalnej listy czynników, które należy poprawić na stronie, aby uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Podaje jedynie ogólne wskazówki dotyczącego tego, jak tworzyć strony internetowe zgodne z zasadami wyszukiwarki. Aby uzyskać najlepsze efekty pozycjonowania strony, potrzeba wiedzy, doświadczenia i setek projektów zrealizowanych w tym obszarze.
Przeczytaj artykuł: Co wpływa na pozycjonowanie strony w Google i od czego zależy pozycja w wynikach wyszukiwania i sprawdź, jak działa pozycjonowanie w Google poprzez wdrożenie na stronie najpopularniejszych czynników rankingowych, opracowanych przez doświadczonych specjalistów SEO.
Wiele osób zastanawia się nad tym, czy pozycjonowanie wciąż działa, skoro internet ewoluuje, a wyszukiwarki nieustannie aktualizują swoje algorytmy i zmieniają czynniki rankingowe.
Proces pozycjonowania strony i związane z nim praktyki SEO również ewoluują, bazując na zmieniających się algorytmach i dążąc do zapewnienia użytkownikom możliwie najlepszych wyników.
To, co działało kilka lat temu w SEO, dziś nie ma już racji bytu, ale wcale nie prowadzi do przekonania, że pozycjonowanie nie działa. Jeśli korzystasz z przestarzałych praktyk, prób manipulacji rankingiem Google, Twoja strona nie będzie dobrze pozycjonowana. SEO działa tylko wtedy, gdy korzystasz z aktualnych i najlepszych praktyk pozycjonowania, a Twoja strona dostarcza realnej wartości i odpowiedzi na potrzeby użytkowników.
Pozycjonowanie stron w Google nie działa, kiedy właściciele stron internetowych stosują nieuczciwe praktyki (Black Hat SEO) w celu osiągnięcia wysokich pozycji witryny w bardzo krótkim czasie. Efektem działań Black Hat SEO może być kara ręczna, filtr algorytmiczny lub ban, a to oznacza obniżenie pozycji w rankingu lub nawet całkowite usunięcie strony z indeksu wyszukiwarki.
Pozycjonowanie nie działa, kiedy stosowane są między innymi takie techniki Black Hat SEO:
Zalecana lektura:
Podsumowując:
Wiemy, co zrobić, aby Twoja strona znalazła się na pierwszej stronie wyników w Google. Podpowiemy Ci, jak krok po kroku zaplanować i przeprowadzić skuteczne pozycjonowanie Twojej strony internetowej.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 51 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!