Marketing internetowy to forma tradycyjnego marketingu, którego medium jest Internet i strony www. Główny cel marketingu internetowego to dotarcie z przekazem do określonej grupy odbiorców i pozyskanie klientów. Przykłady zastosowania marketingu w Internecie to między innymi wyniki wyszukiwania wyszukiwarki np. Google (pozycjonowanie stron i linki sponsorowane), banery reklamowe, kampanie w sieciach reklamowych, media społecznościowe, ogłoszenia reklamowe, content marketing oraz email marketing. Marketing internetowy nazywanym jest również e-marketingiem lub po prostu marketingiem w Internecie.
Marketing kiedyś kojarzony ze standardowymi formami reklamy, związany z public relations, brandingiem i komunikacją korporacyjną. Dziś marketing tradycyjny ustępuje miejsca reklamie w Internecie - marketingowi internetowemu, wiążąc się głównie działaniami promocyjnymi takimi jak pozycjonowaniem stron , reklama Google Ads czy e-mail marketing. Zamiast papierowych ulotek czy komunikatów radiowych firmy wykorzystują blogosferę, profile społecznościowe, banery graficzne czy reklamy video. Do czego dążą i dlaczego stawiają na marketing internetowy?
Żeby dokładniej przyjrzeć się wszystkim zagadnieniom związanym z marketingiem internetowym, należy najpierw zrozumieć znaczenie ogólnego pojęcia „marketing”.
Pojęcie marketing oznacza przede wszystkim proces oparty na szczegółowo obmyślonej strategii reklamy online. Istotą marketingu jest wolna wymiana oraz oferowanie grupie docelowej produktów i usług, posiadających określoną wartość. W wyniku procesu marketingowego przedsiębiorca odnosi dalekosiężne skutki i dociera do coraz szerszego grona odbiorców, potencjalnie zainteresowanych jego ofertą. Marketing realizowany jest przy użyciu różnorodnych narzędzi, za pomocą których zdobywa możliwie największą liczbę klientów i w konsekwencji – zwiększa zyski firmy.
Często „marketing” przyrównuje się do pojęcia „promocji” produktu bądź usługi. Jednak znaczenie terminu „marketing” jest dużo szersze, gdyż obejmuje:
Między marketingiem online a marketingiem tradycyjnym występują zasadnicze różnice. Wynikają one przede wszystkim z form przekazu stosowanych w poszczególnych procesach marketingowych. Poniżej przedstawiono różnice dotyczące poszczególnych aspektów, które odgrywają kluczową rolę w marketingu.
e-marketing | marketing tradycyjny | |
---|---|---|
kontakt z Klientem | sprawny; możliwość bezpośredniej wymiany informacji z Klientem poprzez wykorzystanie różnego rodzaju form komunikacji online (chat, e-mail, konwersacje na portalach społecznościowych) | ograniczony; jednostronny; Klient nie ma możliwości dokonania bezpośredniej wymiany informacji |
wiedza o Kliencie | obszerna wiedza na temat Klienta; możliwość weryfikacji danych demograficznych, badania zainteresowań, zachowań, zdarzeń z życia | Klient masowy, niezdefiniowany |
personalizacja przekazu | możliwość sformułowania zindywidualizowanych przekazów; dostosowanie ich do różnych grup odbiorców | potrzeba uniwersalności, ograniczona możliwość personalizacji przekazu |
zasięg | nieograniczony czas i zasięg geograficzny (kierowanie globalne, lokalne) | ograniczenie czasowe i zasięgowe przekazu |
elastyczność | możliwość dynamicznego wprowadzania zmian; bieżąca kontrola aktywności przekazu; sprawna reakcja na zapotrzebowanie rynku | ograniczona możliwość ingerencji w stworzony przekaz; pośrednia kontrola |
koszty | możliwość pełnej optymalizacji kosztów i dostosowania ich do specyfiki branży | stosunkowo duże koszty niezależnie od branży |
efekty | mierzalność efektów dzięki narzędziom analitycznym | niemierzalność efektów |
Marketing w sieci realizowany jest w różnych formach. Marketing w Internecie obejmuje SEO, kampanie Google Ads (dawniej Google AdWords), video marketing czy mailing to kilka podstawowych pojęć, które nierozerwalnie wiążą się z marketingiem internetowym. Poniżej zamieszczona została charakterystyka poszczególnych elementów wchodzących w zakres e-marketingu.
Pozycjonowanie witryny internetowej w wyszukiwarce Google to forma promocji online, która oparta jest na specjalistycznych działaniach, dzięki którym strona www pojawi się na jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania po wpisaniu konkretnych słów kluczowych. Pozycjonowanie wiąże się ze specjalistyczną wiedzą techniczną, posiadaniem odpowiednich zapleczy linkowych oraz znajomością aktualnych wytycznych wyszukiwarki. Jest nierozerwalnie związane z działaniami SEO. Stanowi proces – złożony i długotrwały, wymagający fachowej wiedzy. Znajomość aktualnych trendów oraz profesjonalne opracowanie strategii działań optymalizacyjnych zapewni dobra agencja SEO.
Kampanie reklamowe Google Ads pozwalają zyskać obecność w płatnych wynikach wyszukiwania, w miejscach specjalnie do tego wyznaczonych (sieć wyszukiwania, sieć partnerów Google). Zaletą kampanii Google Ads jest możliwość samodzielnego i dynamicznego ustalania stawek za kliknięcie oraz ogólnych wydatków dziennych/miesięcznych. Google Ads daje sposobność dokładnego targetowania reklam internetowych na konkretnych odbiorców, zasięg geograficzny oraz miejsca docelowe. Bardzo duża elastyczność oraz możliwość bieżącego wglądu w statystyki, a co za tym idzie – mierzalność efektów – to kolejne korzyści przemawiające za wyborem tej formy marketingu internetowego, szczególnie w przypadku przedsiębiorstw o sezonowych trendach działalności.
Marketing e-mailowy to element marketingu internetowego, bazujący na poczcie elektronicznej. Może być on realizowany w różnych formach: jako newsletter, mailing czy autoresponder. Stanowi jeden z najstarszych rodzajów e-marketingu. Umożliwia on szerzenie informacji o aktualnej ofercie, nowościach oraz pozwala na kreowanie wizerunku firmy. Wysyłane wiadomości e-mail mogą być odpowiednio personalizowane, dzięki czemu mogą trafniej docierać do docelowych odbiorców.
Content to treści zamieszczane w witrynie internetowej lub na profilach społecznościowych. Polega na redagowaniu atrakcyjnych, unikalnych i wartościowych dla odbiorcy tekstów, które nie tylko pomagają w pozycjonowaniu strony, ale także wpływają na kreację pozytywnego wizerunku firmy. W ramach marketingu online poprzez budowania wartościowego contentu tworzy się atrakcyjne opisy produktów, przygotowuje artykuły blogowe lub teksty wzbogacające wiedzę odbiorców na temat oferowanych produktów lub usług.
Obecnie marketing internetowy prężnie rozwija się w social mediach, w szczególności na Facebooku. Posiadanie firmowego profilu na tym portalu to standard większości nowoczesnych, rozwiniętych firm. Marketing prowadzony na Facebooku pozwala na sprawną komunikację z odbiorcami a także daje możliwość promowania własnej oferty wśród szerokiego grona użytkowników. Najbardziej popularnym narzędziem wykorzystywanym w social mediach jest Facebook Ads, który umożliwia tworzenie zaawansowanych reklam w różnych formatach. Ogromną zaletą tego elementu e-marketingu jest opcja społeczno-demograficznego targetowania przekazów, a także możliwość wyświetlania ich w ściśle określonych dniach i godzinach.
Jest to rodzaj graficznej reklamy, która pełni rolę zaproszenia na stronę docelową reklamodawcy. Po jej kliknięciu następuje przekierowanie na stronę firmową. Tę formę reklamy można realizować za pomocą Google AdWords.
Serwis internetowy YouTube według danych Google odwiedzany jest przez ponad miliard osób miesięcznie. Średnio na miesiąc obejrzane zostaje 6 miliardów godzin materiałów wideo. W serwisie tym tkwi potężny potencjał reklamowy, który pozwala dotrzeć do ogromnej ilości użytkowników. E-marketing na YouTube może być realizowany w formie prowadzenia własnego kanału lub w formie reklam wyświetlanych przed, w trakcie lub obok innych materiałów wideo. Możliwość dokładnego skonfigurowania i kierowania reklam wideo to wielka korzyść, pozwalająca docierać do użytkowników realnie zainteresowanych promowanym produktem czy usługą.
Stanowi element marketingu w sieci, polegający na rozpowszechnianiu reklam internetowych przez kolejnych użytkowników. Do marketingu wirusowego zalicza się dodawanie opinii o firmie, rozsyłanie linków do strony docelowej czy bloga firmowego.
To specjalnie przygotowane publikacje na popularnych serwisach. Specjalistyczne teksty pełnią w głównej mierze funkcję edukacyjną i budują świadomość marki.
Wykorzystanie Internetu w strategii marketingowej daje szereg korzyści. Przede wszystkim należy wymienić wśród nich ogromną skalę oddziaływania. Według danych opublikowanych przez Google, w 2014 roku liczba osób korzystających z Internetu na całym świecie przekroczyła 3 miliardy. W samej Europie dostęp do sieci posiada ponad 75% populacji. Ponadto z analiz wynika, że miesięczna ilość godzin spędzonych w Internecie przez każdego użytkownika to średnio 30 godzin. Przybliżone statystyki obrazują dokładnie jak szeroki jest zasięg oddziaływania Internetu i jak wielu potencjalnych odbiorców, zainteresowanych konkretnymi produktami lub usługami można pozyskać reklamą w Internecie.
Poza skalą oddziaływania internetowych przekazów, marketing internetowy posiada szereg innych zalet, odgrywających kluczowe znaczenie. E-marketing wyróżnia:
Aby marketing internetowy okazał się skuteczny, potrzebna jest obszerna wiedza techniczna oraz praktyczne umiejętności w opracowywaniu strategii i zarządzaniu nimi. Przede wszystkim nie można poprzestać na jednym kanale dotarcia do odbiorców. Samo posiadanie strony internetowej nie da oczekiwanych rezultatów, jeśli strona ta nie zostanie w odpowiedni sposób wypromowana, rozpowszechniana wśród społeczności, rozpoznawalna.
Bardzo ważnym aspektem wymagającym szczególnego podkreślenia jest potrzeba wychodzenia naprzeciw Klientom i dialog z odbiorcami. Skutecznym narzędziem temu służącym są social media, e-mail marketing czy chat dostępny na stronie internetowej – dzięki temu kontakt z potencjalnym Klientem stanie się prosty i sprawny.
Należy także zwrócić uwagę na postępujący rozwój mobile marketingu. Chcąc sprostać wymaganiom współczesnych użytkowników, którzy coraz częściej korzystają z Internetu w komórkach, należy skupić się na dostosowywaniu treści do urządzeń mobilnych.
Marketing internetowy otwiera szereg możliwości reklamowych firmom ze wszystkich branż i regionów. W dobie internetyzacji, stała obecność w wynikach wyszukiwania Google, na popularnych serwisach i kanałach oraz w social media to podstawa skutecznej promocji online każdej firmy. Bycie na bieżąco z aktualnymi trendami w marketingu pozwala podejmować szybkie i skuteczne działania promocyjne. E-marketing umożliwia dotarcie prosto do docelowej grupy, nie ogranicza zasięgu, czasu emisji ani też nie generuje tak dużych kosztów, jak tradycyjne środki przekazu. To główne powody, dla których warto podjąć współpracę z agencją SEO i SEM, która opracuje profesjonalną strategię marketingową i fachowo wesprze wszystkie działania promocyjne w Internecie.
Ocena artykułu:
4.95 / 5 według 429 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!