CPM to jeden z najpopularniejszych modeli rozliczeniowych stosowanych w kampanii internetowej, szczególnie ceniony za przejrzystość i łatwość w ocenie pierwszych efektów. CMP stanowi rozwinięcie Cost Per Mille, oznaczające koszt tysiąca wyświetleń (łac. mille to tysiąc).
Z tego kompendium dowiesz się:
CPM, czyli Cost Per Mille (koszt tysiąca wyświetleń), to model rozliczeniowy w marketingu internetowym, w którym reklamodawcy płacą ustaloną kwotę za każde 1000 wyświetleń ich reklamy.
Wyświetlenie reklamy internetowej oznacza sytuację, w której została ona załadowana i pokazana użytkownikowi na ekranie urządzenia (smartfonu, tableta, komputera itp.), z którego korzysta.
Model CPM jest stosowany w kampaniach reklamowych nastawionych na budowanie świadomości marki i zwiększenie zasięgu, czyli tam, gdzie największe znaczenie ma dotarcie do jak największej liczby użytkowników (potencjalnych klientów).
Definicja CPM jest również dostępna w naszym SEMPIRE-owym słowniku .
CPM to ważny model rozliczeniowy w marketingu internetowym z co najmniej kilku powodów. Do najważniejszych z nich należą:
CPM w reklamie internetowej zależy od wielu zmiennych. Poniżej omawiamy te, na które warto zwrócić uwagę, zanim zdecydujesz się na wybór modelu rozliczenia efektów Cost Per Mille.
Pierwszym czynnikiem, od którego zależy CPM w reklamie internetowej, to poziom konkurencji. Im więcej „branżowych rywali” chce dotrzeć ze swoim przekazem do tej samej grupy użytkowników co Ty, tym wyższy będzie koszt za tysiąc wyświetleń Twojej reklamy.
Wskazówka
Okresem, w którym obserwuje się wyższy CPM, są święta i sezonowe promocje. Analizuj trendy, obserwuj działania konkurencji, by znaleźć odpowiedni moment na uruchomienie swojej kampanii reklamowej.
Kolejnym czynnikiem, który wpływa na CPM w reklamie internetowej, jest kreacja oraz treść przekazu reklamowego.
Wskazówka
Zadbaj o odpowiedni dobór treści i grafik, które przyciągną uwagę grupy docelowej. Testuj różne warianty kreacji reklamowych, by wybrać najlepszą z nich.
Pamiętaj również o kontekście – im lepiej dopasowane reklamy do preferencji odbiorców, tym większa szansa na zaangażowanie użytkowników zakończone konwersją.
Trzecim i ostatnim z omawianych determinantów wartości Cost Per Mille w reklamie internetowej jest aspekt techniczny.
Różne formaty reklamowe to różne stawki CPM – np. kampanie w formie wideo zazwyczaj mają wyższy koszt 1000 wyświetleń niż tradycyjne banery.
Duże znaczenie ma również czas trwania kampanii i godziny wyświetlania reklam. Dla przykładu reklamy emitowane w prime-time (tj. w czasie największej aktywności użytkowników w internecie) lub w popularnych serwisach mogą mieć wyższe stawki CPM.
Wskazówka
Eksperymentuj z różnymi ustawieniami zarządzania reklamami, takimi jak Facebook Ads, Google Ads czy YouTube Ads. Monitoruj skuteczność uruchomionych kampanii internetowych i systematycznie je udoskonalaj.
CPM (Cost Per Mille) stosuje się na wielu platformach reklamowych, takich jak Facebook, Google Ads, Twitter, LinkedIn oraz w sieciach reklamowych obsługujących display i wideo. Popularność Cost Per Mille wynika z łatwości obliczeń i możliwości skutecznego dotarcia do szerokiej grupy odbiorców przy kontrolowanym budżecie.
Poniżej omawiamy najważniejsze platformy reklamowe, na których wykorzystuje się wskazany model rozliczania efektów w kampanii online.
Google Ads to platforma, która oferuje reklamodawcom możliwość wyświetlania reklam w płatnych wynikach wyszukiwania Google, na stronach partnerskich w ramach Google Display Network oraz w aplikacjach i witrynach internetowych.
Reklamodawcy, którzy wybierają stawkę CPM w Google Ads płacą za każde 1000 wyświetleń ich reklamy.
Cost Per Mille znajduje zastosowanie w strategii tCPM (Target CPM), która pozwala reklamodawcy ustawić docelowy koszt za tysiąc wyświetleń. W następnej kolejności system reklamowy Google automatycznie dostosowuje licytacje w czasie rzeczywistym, by spełnić główny cel, jakim jest wyświetlanie kampanii konkretnej grupie odbiorców i zmaksymalizować jej wyniki.
Zapamiętaj!
W przypadku reklam wyświetlanych w sieci reklamowej nastąpiła zmiana parametru CPM na współczynnik vCPM (Viewable Cost Per Mille).
Podstawowa różnica pomiędzy CPM a vCPM polega na tym, że w modelu rozliczeniowym vCPM za wyświetlenie uznawana jest sytuacja, w której co najmniej 50% powierzchni reklamowej było widoczne na ekranie użytkownika nie krócej niż 1 sekundę (w przypadku reklam wideo – 2 sekundy).
CPM to model rozliczeniowy, który jest powszechnie stosowany na platformie reklamowej Facebook. Analogicznie do Google Ads, reklamodawca płaci za każdym razem, kiedy użytkownik zobaczy reklamę – z tą różnicą, że w serwisie społecznościowym Facebook.
Model CPM na Facebook Ads sprawdzi się wtedy, gdy masz dokładnie sprecyzowany target – czyli zawężony do konkretnie zdefiniowanej grupy odbiorców. W tym przypadku istnieje większe prawdopodobieństwo, że reklama zostanie wyświetlona osobom realnie zainteresowanym Twoimi produktami lub usługą.
Reklamy na YouTube mogą być wyświetlane przed, w trakcie lub po filmach na platformie, a także w wynikach wyszukiwania i na stronach z filmami.
YouTube, jako część Google Ads, również umożliwia korzystanie z modelu CPM (Cost Per Mille). Jest to szczególnie wartościowe w kampaniach video, których głównym zadaniem jest zwiększenie rozpoznawalności marki i osiągnięcie szerokiego zasięgu.
Model CPM, który jest stosowany w płatnych kampaniach reklamowych to dobre uzupełnienie działań związanych z pozycjonowaniem. Przykładem może być promocja treści zamieszczonej na stronie WWW w reklamie uruchomionej na Facebooku lub Instagramie.
Połączenie CPM jako modelu rozliczeniowego płatnej kampanii internetowej z praktykami SEO gwarantuje firmom zwiększoną widoczność i rozpoznawalność marki w internecie.
Aby obliczyć CPM w reklamie internetowej, podziel koszt kampanii reklamowej przez łączną liczbę uzyskanych wyświetleń, następnie całość pomnóż przez 1000.
Gdzie:
CPM wzór – przykład zastosowania
Firma budowlana Y decyduje się uruchomić kampanię reklamową w internecie, celem promowania nowych usług remontowych. Przedsiębiorstwo wybrało platformę, która oferuje reklamę w modelu rozliczeniowym CPM (Cost Per Mille). Stawka CPM wynosi 20 zł za tysiąc wyświetleń.
Jeśli firma Y zdecydowała się wydać na kampanię w internecie 5000 zł, to można obliczyć, ile łącznie wyświetleń reklamy oczekuje się od ustalonej wartości budżetu.
Stosując formułę CPM (Cost Per Mille), możesz obliczyć koszt za każde 1000 wyświetleń reklamy.
Teraz wystarczy, że przekształcisz wzór w celu obliczenia liczby wyświetleń reklamy:
Podstaw wartości:
Wniosek: Przy założonym budżecie 5000 zł i stawce CPM 20 zł za 1000 wyświetleń, firma Y może oczekiwać, że jej reklama zostanie wyświetlona 250 000 razy. W praktyce oznacza to dotarcie do szerokiej grupy potencjalnych klientów, a tym samym wzrost zainteresowania oferowanymi usługami remontowymi.
Cost Per Mille, podobnie jak modele CPC i CPA, ma swoje plusy i pewne ograniczenia. Aby lepiej zrozumieć jego działanie, zestawiliśmy najważniejsze zalety oraz wady CPM.
Wśród zalet modelu Cost Per Mille znajdują się:
Do wad modelu Cost Per Mille zaliczane są:
Model reklamy CPM można wykorzystać na wiele sposobów w strategii performance marketingu. Oto przykładowe scenariusze:
CPM (Cost Per Mille) ma wiele zastosowań w różnego typu kampaniach marketingowych. Przykłady zastosowania modelu kosztu za każde 1000 wyświetleń reklamy internetowej omawiamy poniżej.
Firma X skupia się na zwiększeniu świadomości na temat nowych produktów, dlatego uruchamia kampanię reklamową na Facebooku. Korzysta z modelu CPM, aby dotrzeć do maksymalnej liczby osób w ramach swojego targetu.
Sklep internetowy promuje wyprzedaż sezonową sukienek. W tym celu decyduje się skorzystać z reklam displayowych na popularnych portalach i w sieci reklamowej Google.
Reklamodawca wybiera model rozliczeniowy CPM i płaci za każde tysiąc wyświetleń, celem dotarcia do użytkowników zainteresowanych modą.
Producent samochodów uruchamia reklamę wideo w serwisie YouTube. Opłaca wyświetlenia w modelu CPM, by zbudować zainteresowanie swoim najnowszym modelem wśród szerokiej grupy potencjalnych klientów.
Firma deweloperska promuje nową grę mobilną i korzysta z reklam w modelu CPM w innych aplikacjach. W ten sposób chce zwiększyć świadomość swojego produktu i doprowadzić do wzrostu liczby pobrań gry.
Marka kosmetyczna uruchamia kampanię reklamową w modelu CPM na popularnych blogach i portalach poświęconych urodzie, celem dotarcia do docelowej grupy odbiorców zainteresowanych kosmetykami i pielęgnacją.
Koszt tysiąca wyświetleń to jedna z opcji rozliczeniowych reklamy internetowej. Oto najważniejsze fakty na temat modelu CPM:
Chcesz dowiedzieć się, czy model rozliczania efektów Cost Per Mille jest odpowiedni dla Twojej kampanii reklamowej? Umów się na bezpłatną konsultację z naszym zespołem ekspertów SEMPIRE.
Jeżeli jesteś zainteresowany przeglądem wszystkich modeli rozliczeniowych w marketingu efektywnościowym, zajrzyj do naszego artykułu:
Dobry CPM zależy od wielu czynników, w tym od branży, celów kampanii, lokalizacji i miejsca reklamowego. Przeważnie niższy CPM oznacza mniejszy koszt dotarcia do tysiąca osób. Jednak w niektórych przypadkach, wyższy Cost Per Mille jest uzasadniony większym zaangażowaniem użytkowników lub specyficzną grupą docelową.
Stawka CPM to cena, jaką reklamodawca płaci za każdy tysiąc wyświetleń swojej reklamy na danej platformie lub w konkretnym medium. Jest to model rozliczeniowy używany w marketingu cyfrowym i reklamie, który umożliwia określenie kosztów dotarcia do szerokiej grupy odbiorców.
Wysoki CPM oznacza, że koszt dotarcia do tysiąca użytkowników (wyświetleń reklamy) jest drogi. Wyższa wartość Cost Per Mille, mimo że kojarzy się negatywnie, może dotyczyć również dotarcia z przekazem do zaangażowanej grupy potencjalnych klientów, a tym samym – zwiększenia szansy na konwersję.
Model CPM stosuje się głównie w kampaniach reklamowych skoncentrowanych na budowaniu świadomości marki oraz zasięgu. Sprawdzi się wśród reklamodawców, którym zależy na zwiększeniu widoczności marki, produktu lub usługi wśród szerokiej grupy odbiorców.
Cost Per Mille jest popularny w reklamie displayowej, wideo oraz w kampaniach mediów społecznościowych – czyli tam, gdzie zasięg jest ważniejszy niż konkretna akcja użytkownika, np. kliknięcie.
Nie, CPM nie jest równie skuteczny dla wszystkich typów treści i formatów reklamowych. Jego efektywność zależy od celów kampanii i docelowej grupy odbiorców.
Gdy celem jest generowanie określonych działań użytkowników, takich jak sprzedaż lub rejestracja, model oparty na działaniu, np. CPA (Cost Per Action) lub na konwersji – CPC (Cost Per Click) jest bardziej odpowiedni.
Dowiedz się więcej na temat:
Ocena artykułu:
5 / 5 według 22 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!