Wizerunek firmy w internecie – jak budować pozytywny PR w sieci? | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Wizerunek firmy w internecie – jak budować pozytywny PR w sieci?

Informacje w sieci rozchodzą się szybko. Ocenianie innych i wyrażanie opinii przychodzi nam łatwo. Zdecydowanie trudniej natomiast jest być po tej drugiej stronie – kształtowanie wizerunku to skomplikowany proces – ani łatwy, ani szybki. Wystarczy tak naprawdę jeden nieprzemyślany krok, by doprowadzić do utraty kontroli nad reputacją w sieci, nawet jeśli budowało się ją latami.

Ten tekst jest dla Ciebie, jeśli:

  • chcesz zbudować pozytywny wizerunek firmy w internecie,
  • dopiero wchodzisz na rynek i zależy Ci na tym, aby zaistnieć w świadomości swoich odbiorców,
  • chcesz prewencyjnie zadbać o swój e-PR,
  • zmagasz się z nadszarpniętą reputacją w sieci i Twoim priorytetem jest szybka poprawa wizerunku firmy,
  • doświadczasz kryzysu wizerunkowego.

W SEMPIRE pomagamy klientom kreować pozytywny wizerunek internetowy poprzez:

Zamów bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak kreować swój wizerunek w sieci. 

wizerunek firmy w internecie

Co to jest wizerunek firmy?

Wizerunek firmy (ang. corporate image) to sposób jej postrzegania przez otoczenie: klientów, partnerów oraz pracowników, którzy coraz chętniej utożsamiają się z silną i rozpoznawalną marką, mogącą pochwalić się dobrą reputacją.

Wizerunek firmy stanowi niejako projekcję jej osobowości – jest odzwierciedleniem tego, w jaki sposób ludzie ją odbierają, a więc jakie opinie oraz odczucia wobec niej wyrażają. 

Wyobrażenie o firmie wcale nie musi pokrywać się z rzeczywistością – niekiedy jest to subiektywny obraz, stworzony w oparciu o indywidualne oceny i doświadczenia odbiorców. W związku z tym, że to właśnie wizerunek kształtuje firmę w jej otoczeniu i w dużej mierze decyduje o zdobyciu zaufania klientów, powinien być jednym z kluczowych elementów strategii marketingowej.  

Co to jest e-wizerunek firmy?

E-wizerunek oznacza nic innego jak obraz firmy konstruowany za pomocą mediów elektronicznych – radia, telewizji czy internetu. Spośród tych 3 źródeł masowego przekazu to właśnie internet stanowi jedno z najskuteczniejszych narzędzi budowania sukcesu biznesowego. 

Wizerunek firmy w internecie odgrywa dziś rolę strategiczną, a jego świadome kreowanie jest jednym z najlepszych źródeł przewagi konkurencyjnej na rynku. 

Co tworzy wizerunek w internecie?

Wizerunek marki tworzą następujące elementy:

  • świadomość i rozpoznawalność firmy w internecie,
  • pozytywne skojarzenia z firmą,
  • stopień wiarygodności i zaufania do marki,
  • lojalność odbiorców,
  • jakość oferowanych produktów lub usług,
  • marketing internetowy,
  • kontakty z otoczeniem,
  • plany rozwojowe firmy,
  • sytuacja firmy na tle konkurencji,
  • aktualna sytuacja na rynku. 

Wizerunek firmy w internecie i jego wymiary

Usiłując określić swój wizerunek w sieci, spróbuj odpowiedzieć na następujące pytania:

  • w jaki sposób postrzegasz swoją firmę? (wizerunek własny)
  • jak inni postrzegają Twoją firmę? (wizerunek zewnętrzny)
  • jak Twoim zdaniem inni powinni postrzegać Twoją firmę? (idealny wizerunek)
  • jaki obraz firmy jesteś w stanie aktualnie stworzyć? (realny wizerunek) 

Wizerunek przedsiębiorstwa może być pozytywny (pomocny firmie), neutralny (obojętny) lub negatywny (szkodzący reputacji firmy). Zarządzaniu reputacją marki w internecie służą umiejętnie przeprowadzone kampanie wizerunkowe, które mogą mieć różny wymiar. 

Jak budować wizerunek firmy w internecie?

Istnieją różne sposoby kreowania wizerunku w sieci – od identyfikacji wizualnej, przez określone metody komunikacji, aż po działania marketingowe i employer brandingowe. Pominięcie któregoś z nich może mieć negatywny wpływ na reputację Twojej firmy. Sprawdź, jak wykreować swój wizerunek w internecie. 

Poznaj swój aktualny wizerunek w sieci

Zanim rozpoczniesz budowanie wizerunku w internecie, w pierwszej kolejności sprawdź, jak wygląda Twoja aktualna sytuacja na rynku.  

Przeanalizuj dokładnie, co na temat Twojej firmy pojawiło się w sieci na przestrzeni ostatnich miesięcy. 

  • Sprawdź wpisy na blogach, komentarze w mediach społecznościowych i forach internetowych.
  • Zrób analizę wyników wyszukiwania na frazy brandowe, a więc te związane z nazwą Twojej firmy. 
  • Zapoznaj się z opiniami w Google.
  • Stwórz mapę zagadnień i kontekstów, z którymi kojarzona jest Twoja marka. 

Dokładna analiza aktualnej sytuacji wizerunkowej Twojej firmy pozwoli Ci opracować strategię, w której wykorzystasz opisywane poniżej rozwiązania. 

Zacznij kreowanie wizerunku w sieci od swojej strony internetowej

Strona internetowa to wizytówka Twojej firmy – idealne narzędzie do budowania wizerunku, generowania leadów i zwiększania sprzedaży. Dla wielu klientów to właśnie strona www jest źródłem pierwszego kontaktu z Twoją firmą – jeśli nie wywoła pozytywnego wrażenia, w żadnym stopniu nie skłoni do podjęcia kolejnego kontaktu. 

Przeciętnemu internaucie wystarczy zaledwie kilka sekund, by przeanalizować i ocenić zawartość Twojej witryny. Masz zatem niewiele czasu, by przyciągnąć jego uwagę, wzbudzić zaufanie i zachęcić do pozostania na dłużej. 

  • Postaw na nazwę strony tożsamą z nazwą swojej firmy – niech kojarzy się z Twoją marką i będzie łatwa do zapamiętania. 
  • Zadbaj o to, aby strona internetowa była zgodna z wizerunkiem i identyfikacją wizualną firmy.
  • Postaw na minimalistyczny design – zadbaj o przejrzystość, nie przeładowuj strony elementami informacyjnymi, zainwestuj w projekt, który pozwoli zwrócić uwagę na to, co najważniejsze na Twojej stronie internetowej.
  • Nie dopuść do tego, aby użytkownik natrafił na jakiekolwiek przeszkody w dostępie do informacji – w przeciwnym razie szybko opuści Twoją witrynę i przejdzie na stronę konkurencji. 
  • Postaw na samowystarczalność – zapewnij łatwą i intuicyjną nawigację. Zadbaj o to, aby użytkownik mógł swobodnie i bezproblemowo kupować produkty, zamawiać usługi czy rezerwować terminy. 
  • Projektując stronę internetową, zawsze pamiętaj o użytkowniku – jego nawykach, przyzwyczajeniach i upodobaniach. 
  • Unikaj wyskakujących okienek i inwazyjnych form reklamowych na stronie, które rozpraszają uwagę i irytują użytkowników. 
  • Daj poczucie bezpieczeństwa swoim klientom – utwórz dla swojej strony protokół HTTPS (ang. Hypertext Transfer Protocol Secure), odpowiedzialny za szyfrowanie danych. 
  • Daj klientom szybki dostęp do ważnych podstron, np. regulaminu, polityki prywatności, polityki zwrotów i reklamacji czy zakładki “Kontakt”. 
  • Zadbaj o responsywność strony – daj możliwość łatwego przeglądania witryny na wszystkich urządzeniach – od desktopów, przez laptopy, po smartfony. 
  • Zadbaj o prędkość strony – prawie połowa użytkowników Twojej strony oczekuje, że załaduje się ona w co najmniej 2 sekundy. 
  • Daj się lepiej poznać swoim odbiorcom, pokaż, kto stoi za Twoją firmą – stwórz ciekawą podstronę “O nas” i dodaj zdjęcia zespołu.
  • Postaw na interaktywność – angażuj swoich odbiorców, zachęcaj ich do działania i nawiązuj z nimi kontakt. Umieść na stronie formularze i ankiety, daj możliwość wystawienia oceny lub wyrażenia opinii, przekierowuj użytkowników do swoich profili w mediach społecznościowych. 
  • Zadbaj o czytelny i logiczny układ treści.
  • Korzystaj z różnych form przedstawiania treści: merytorycznych tekstów, czytelnych grafik czy angażujących materiałów wideo. 
  • Zamieść na stronie opinie klientów lub referencje partnerów biznesowych. 
  • Pochwal się certyfikatami i otrzymanymi nagrodami.
jak kreować wizerunek w sieci referencje
Kreowanie wizerunku firmy na stronie internetowej – referencje klientów
Źródło: SEMPIRE

Zaimplementuj czat na stronie

Na zarządzanie wizerunkiem w sieci wpływ ma także jakość obsługi klienta – im lepsza, tym lepszy odbiór Twojej firmy. Jest spora grupa klientów, którym zależy na błyskawicznym kontakcie i właśnie na tej podstawie wyrabiają sobie opinię o Tobie. 

  • Zaimplementuj czat na stronie – dzięki temu szybko przekażesz użytkownikom niezbędne informacje.
  • Zbuduj kompetentny zespół obsługujący czat.
  • Jeżeli zespół nie będzie w stanie obsłużyć wszystkich pytań pojawiających się na czacie, rozważ zaimplementowanie chatbota, a więc automatycznego programu udzielającego odpowiedzi na najczęstsze, wcześniej zdefiniowane pytania. W tym celu przygotuj listę potencjalnych tematów. 
  • Nie ograniczaj kontaktu z firmą wyłącznie do chatbota – zadbaj o to, aby klienci mieli możliwość rozmowy z konsultantem w sytuacji, kiedy narzędzie nie poradzi sobie z danym problemem. 
budowanie pozytywnego wizerunku firmy chatbot na stronie
Zarządzanie wizerunkiem w sieci – chatbot na stronie
Źródło: POZENA

Bądź aktywny w mediach społecznościowych

Dziś komunikacja pomiędzy firmą a klientami odbywa się najczęściej za pośrednictwem social mediów. Jeżeli zależy Ci na budowaniu wizerunku w internecie, musisz być nie tylko obecny, ale przede wszystkim aktywny w mediach społecznościowych. 

Do wyboru masz wiele kanałów: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn czy nawet TikTok. Wybierz te, które pasują do charakteru Twojej działalności, są w stanie zrealizować cele biznesowe Twojej firmy i zapewniają duże zasięgi. Zastanów się, z których kanałów korzysta Twoja grupa docelowa.

Budowanie wizerunku firmy w social mediach to długotrwały proces, który wymaga pewnych zasobów w postaci czasu, wykwalifikowanego zespołu i pieniędzy. Samodzielne prowadzenie Facebooka, Instagrama czy LinkedIna i marketing w social mediach niosą ze sobą duże ryzyko. 

Wystarczy tak naprawdę jeden nieprzemyślany krok, by wpłynąć negatywnie na wizerunek firmy w mediach społecznościowych. Jeżeli zależy Ci na dobrej reputacji i bezpieczeństwie Twojej marki w sieci, postaw na profesjonalną agencję social media

  • Bądź w stałym kontakcie ze swoimi odbiorcami – odpowiadaj na ich pytania i komentarze.
  • Angażuj społeczność, reaguj w czasie rzeczywistym, zarówno na komentarze pod postami, jak i na wiadomości prywatne. 
  • Doceniaj pozytywne opinie – pokaż, że zadowolenie klienta jest dla Ciebie najważniejsze.
  • Zawsze odnoś się do negatywnych komentarzy na temat Twojej firmy.
  • Zwracaj się indywidualnie do odbiorców, personalizując wypowiedzi.
  • W delikatnych, skomplikowanych i indywidualnych sprawach prowadź komunikację w wiadomościach prywatnych.
  • Zwracaj uwagę na kulturalny ton wypowiedzi.
  • Dostosuj treści i komunikaty do charakteru danej platformy i oczekiwań Twoich odbiorców.
  • Postaw na angażujący i atrakcyjny wizualnie content – chwytliwe posty, przyciągające wzrok grafiki i zapadające w pamięć materiały wideo.
  • Zadbaj o profesjonalną moderację profili w mediach społecznościowych.
  • Wykorzystaj media społecznościowe do działań employer brandingowych, a więc wspierających budowanie wizerunku pracodawcy. 
  • Zwiększaj zasięg za pomocą płatnych kampanii w mediach społecznościowych (np. inwestując w reklamę na Facebooku, Instagramie czy LinkedInie).
kreowanie wizerunku firmy w internecie facebook
Budowanie wizerunku firmy w internecie za pośrednictwem Facebooka
Źródło: Facebook/SEMPIRE

Bierz udział w internetowych dyskusjach

Grupy w mediach społecznościowych, internetowe fora i blogi są doskonałym miejscem do prowadzenia różnych dyskusji, również tych związanych z Twoją działalnością.

  • Znajdź kanał, który porusza tematy związane z Twoją działalnością i daj się poznać jako ekspert. 
  • Udzielaj się w branżowych tematach, oferując swoją pomoc i służąc fachowym wsparciem.
  • Wyznacz osoby w zespole, które będą zabierały głos w internetowych dyskusjach, godnie reprezentując Twoją firmę.
  • Postaw na pełną transparentność – udzielając się w dyskusjach, nie ukrywaj tego, kim jesteś i jaką firmę reprezentujesz. 
kształtowanie wizerunku w internecie udział w dyskusjach
Dbałość o wizerunek firmy poprzez udział w internetowych dyskusjach 
Źródło: LinkedIn/Paweł Rybak 

Prowadź firmowego bloga

Blog firmowy pozwala na kreowanie wizerunku eksperta w branży. To także doskonałe narzędzie do budowania lojalnej i zaangażowanej społeczności wokół marki. Regularne prowadzenie bloga pozwoli Ci zyskać zainteresowanie odbiorców i zwiększyć rozpoznawalność firmy. 

Możliwość komentowania, zadawania pytań i wyrażania opinii pod wpisami pozwala wchodzić w interakcje z czytelnikami – dzięki temu możesz szybko pozyskiwać głosy na temat swojej oferty i nieustannie zwiększać stopień zadowolenia swoich klientów. 

  • Poruszaj na blogu tematy, które są odzwierciedleniem najczęstszych pytań i problemów, z jakimi zgłaszają się Twoi klienci. 
  • Zaufaj narzędziom – sprawdź, jakie tematy interesują Twoich potencjalnych klientów (wykorzystaj w tym celu Planer słów kluczowych Google lub Trendy Google).
  • Dziel się specjalistyczną wiedzą, twórz wartościowy content – dzięki temu staniesz się autorytetem w swojej dziedzinie. 
  • Monitoruj zaangażowanie użytkowników bloga i śledź aktualne trendy w content marketingu (wykorzystaj w tym celu specjalne narzędzia, np. BuzzSumo). 
  • Wykorzystuj inne kanały komunikacji do zwiększania zasięgu bloga (listy mailingowe, media społecznościowe, płatne reklamy). 
  • Wzbogacaj treści na blogu, umieszczając w nich ciekawe grafiki i materiały wideo – dzięki temu utrzymasz uwagę czytelników. 
  • Dodawaj regularnie wpisy na blogu – minimum 3-4 razy w miesiącu. 
budowanie wizerunku firmy blog firmowy
Budowanie wizerunku w internecie za pomocą firmowego bloga
Źródło: Komputronik

Bądź widoczny w wyszukiwarce

Wyszukiwarka Google jest dziś rzetelnym źródłem informacji o firmie, produktach i usługach. Sięgają do niej Twoi potencjalni klienci, przyszli pracownicy i partnerzy biznesowi. Jej eksplorowanie kończy się zwykle na pierwszej stronie wyników, choć i tak najwięcej korzyści zyskują firmy znajdujące się na 3 najwyższych pozycjach. 

Walkę o uwagę odbiorców wygrywają więc ci, którzy dają się odnaleźć i zaprezentować jako eksperci w branży. Widoczność w wyszukiwarce jest jednym z najważniejszych elementów kreowania wizerunku w sieci. Musisz o nią zadbać, jeśli chcesz sukcesywnie zwiększać swoją rozpoznawalność i budować zaufanie do marki. W osiągnięciu najlepszych efektów pomoże Ci wyspecjalizowana agencja SEO

  • Zainwestuj w SEO i zadbaj o wysokie pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
  • Zadbaj o to, aby w wyszukiwarce pojawiały się same pozytywne informacje na Twój temat.
  • Zaimplementuj stosowne mikrodane, aby w wynikach wyszukiwania pojawiały się dodatkowe informacje wpływające na wizerunek firmy w sieci: gwiazdki czy oceny. 
  • Nie ograniczaj działań to jednorazowych prac. Pamiętaj, że pozycjonowanie stron internetowych i budowanie wizerunku w wyszukiwarce to proces długofalowy.
  • Monitoruj na bieżąco swoją widoczność w Google.
  • Postaw na cykliczne analizy i optymalizacje, dzięki którym zadbasz o jeszcze bardziej dynamiczny wzrost widoczności. 
  • Dostosowuj strategię SEO do swoich aktualnych potrzeb. 

Postaw na płatne kampanie wizerunkowe w sieci

Kształtowanie własnego wizerunku jest możliwe również dzięki płatnym kampaniom, które emitujesz w sieci. Dobrze przygotowana reklama pełni nie tylko funkcję sprzedażową, ale i wizerunkową – przyciąga uwagę klienta, zwiększa rozpoznawalność marki i wywołuje pozytywne skojarzenia. 

Jednym z najskuteczniejszych narzędzi reklamowych jest system Google Ads, który pozwala dotrzeć do dużej grupy użytkowników i zwiększać zasięgi w bardzo krótkim czasie. Jeżeli zależy Ci na osiągnięciu najlepszych efektów, powierz jego obsługę wyspecjalizowanej agencji SEM

  • Wybierz odpowiedni format reklamy – tekst, grafikę czy materiał wideo.
  • Zdecyduj, gdzie reklama ma się wyświetlać – w płatnych wynikach wyszukiwania czy w sieci reklamowej Google (np. w serwisach takich jak Onet, Wirtualna Polska czy Interia). 
  • Zadbaj o odpowiednią konfigurację reklam – dostosuj je do odpowiedniej grupy docelowej i ustaw tak, aby przynosiły najlepsze efekty biznesowe.
  • Monitoruj przebieg kampanii.
  • Optymalizuj kampanie w zakresie skuteczności przekazów czy działań konkurencji.
  • Badaj wyniki funkcjonowania reklam, wyciągaj wnioski i ulepszaj swoją strategię. 
jak budować wizerunek firmy w sieci google ads
Zarządzanie wizerunkiem firmy w sieci za pomocą płatnych kampanii w wyszukiwarce
Źródło: Google

Zabiegaj o pozytywne opinie i oceny klientów

Na kreowanie wizerunku osobistego i firmowego wpływ mają przede wszystkim opinie osób z otoczenia. Jeśli chcesz odnieść sukces w wirtualnej rzeczywistości, musisz zabiegać o pozytywne oceny i rekomendacje klientów. Podtrzymywanie doskonałej opinii pozwoli Ci cieszyć się dużym zainteresowaniem, co naturalnie przełoży się na wzrost rozpoznawalności i wysokość zawieranych transakcji. 

O pozytywne opinie klientów warto zabiegać jeszcze z innego powodu – społecznego dowodu słuszności (ang. social proof), który ma olbrzymi wpływ na proces kształtowania wizerunku firmy. 

  • Zabiegaj o pozytywne opinie i oceny klientów – wysyłaj maile z prośbą o pozostawienie komentarza po każdej zakończonej transakcji. 
  • Chwal się rekomendacjami na swojej stronie internetowej – przeznacz na nie specjalną sekcję i publikuj regularnie referencje od klientów. 
  • Zabiegaj o rekomendacje klientów z różnych branż – dzięki temu masz szansę dotrzeć do szerszego grona potencjalnych klientów, prowadzących różne działalności. 
  • Zbieraj polecenia od klientów również poza stroną internetową, zwłaszcza w mediach społecznościowych i Google. 
  • Buduj wizerunek firmy w internecie, korzystając z opiniotwórczych serwisów (np. Opineo). Zaimplementuj ich widgety na swojej stronie. 
  • Reaguj w czasie rzeczywistym na opinie o swojej firmie, zwłaszcza te negatywne.
  • Zapobiegaj rozprzestrzenianiu się negatywnych opinii – w sytuacjach kryzysowych staraj się od razu rozwiązywać problem. 
wizerunek w internecie opinie w google
Budowanie wizerunku firmy za pomocą opinii w Google
Źródło: Google

Prezentuj firmy, z którymi miałeś okazję współpracować

Współpraca z dużymi i znanymi na rynku firmami to jasny sygnał dla Twoich potencjalnych klientów – warto Ci zaufać i skorzystać z Twoich usług. Jeżeli chcesz sukcesywnie budować prestiż firmy, powinieneś nie tylko zabiegać o takie współprace, ale i chwalić się nimi na każdym kroku.

  • Zaprezentuj na swojej stronie internetowej firmy, które do tej pory miały okazję skorzystać z Twoich usług (oczywiście, jeśli pozwala na to Wasza umowa współpracy).
  • Zamieść logotypy firm.
  • Rozważ stworzenie specjalnej sekcji na stronie, w której opiszesz pokrótce najważniejsze i najbardziej owocne projekty.
wizerunek w sieci prezentowanie firm na stronie
Kreowanie marki w internecie poprzez prezentowanie firm na stronie
Źródło: Ekofabryka

Prezentuj case studies

Klienci potrzebują konkretnych argumentów przemawiających za skorzystaniem z Twojej oferty – oczekują w tym celu liczb, realnych efektów i przekonujących przykładów. Idealnym sposobem na potwierdzenie jakości Twoich usług i jednocześnie kreowanie wizerunku w internecie jest publikowanie tzw. studiów przypadków (ang. case studies), które bardzo szczegółowo prezentują wyniki dotychczasowych realizacji. 

  • Zaprezentuj na stronie case studies, czyli projekty zrealizowane z sukcesem. 
  • Pokaż, w jaki sposób Twoje produkty lub usługi przyczyniły się do rozwoju biznesów Twoich klientów.
  • Zadbaj o atrakcyjną wizualnie formę – artykuł na blogu, infografikę czy prezentację.
  • Skup się na konkretnych danych – współczynniku konwersji, zwiększeniu zysków czy obniżeniu kosztów.
  • Udowodnij, że dzięki Twoim rozwiązaniom klienci zrealizowali swoje najważniejsze cele biznesowe.
budowanie wizerunku w internecie case studies
Kreowanie wizerunku firmy w internecie za pomocą case studies
Źródło: SEMPIRE

Prowadź wirtualne biuro prasowe

Budowanie wizerunku w sieci doskonale wspierają również kontakty z mediami, zwłaszcza jeśli prowadzisz działalność na szeroką skalę. Bardzo dobrze w tym celu sprawdza się wirtualne biuro prasowe, za pomocą którego możesz publikować najświeższe komunikaty firmowe. Systematyczne dostarczanie dziennikarzom najnowszych, rzetelnych informacji to dla Ciebie szansa na obecność we wpływowych mediach, a co za tym idzie większa rozpoznawalność. 

  • Uruchom wirtualne biuro prasowe na swojej witrynie.
  • Informuj o aktualnych wydarzeniach z życia firmy.
  • Daj możliwość pobierania i udostępniania publikacji prasowych. 
  • Buduj wizerunek w internecie, tworząc publikacje w serwisach branżowych.
zarządzanie wizerunkiem w sieci biuro prasowe
Zarządzanie wizerunkiem w świeci za pomocą biura prasowego
Źródło: Kaufland

Kreuj wizerunek firmy w sieci za pomocą strategii CSR

CSR (ang. Corporate Social Responsibility) to społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli strategia zarządzania uwzględniająca interesy społeczne, aspekty środowiskowe czy relacje z otoczeniem, a więc doskonale wspierająca budowanie wizerunku firmy. 

  • Angażuj się w akcje społeczne i środowiskowe, wspieraj lokalne przedsięwzięcia – dzięki temu pokażesz “ludzką twarz” swojej firmy i wzbudzisz jeszcze większe zaufanie.
  • Opowiedz o tym swoim klientom – przedstaw działania podejmowane w ramach CSR na stronie internetowej, np. w zakładce “O nas” lub w specjalnie poświęconej temu sekcji. 
zarządzanie reputacją marki strategia csr
Kształtowanie wizerunku firmy w internecie za pomocą strategii CSR
Źródło: Key 

Zadbaj o Employer Branding

Wizerunek firmy w dużej mierze kształtowany jest przez jej pracowników, zarówno tych byłych, jak i obecnych. Budowanie marki pracodawcy (ang. Employer Branding) ma ogromny wpływ na pozyskiwanie talentów i utrzymywanie ich w organizacji. Głównym założeniem Employer Brandingu jest kreowanie wizerunku firmy, którą pracownicy postrzegają jako dobre i rozwojowe środowisko pracy.

  • Zapewnij swoim pracownikom odpowiednie warunki pracy – zorganizuj przestrzeń, w której będą mogli czuć się komfortowo.
  • Organizuj imprezy integracyjne i wyjazdy firmowe. 
  • Zadbaj o benefity dla pracowników – karty sportowe, prywatną opiekę medyczną czy dofinansowanie do posiłków. Zastanów się, jaki rodzaj benefitów przyniesie największe korzyści. 
  • Dbaj o rozwój i podnoszenie kompetencji pracowników – inwestuj w specjalistyczne szkolenia i kursy, rozważ prenumeratę magazynów branżowych.
  • Twórz atrakcyjne ogłoszenia o pracę – umieszczaj w nich kluczowe informacje, w tym widełki płacowe, oferowane benefity pracownicze czy ogólne warunki pracy. Opisz szczegółowo zakres obowiązków i umiejętności, których oczekujesz od kandydatów. Dzięki temu zwiększysz skuteczność rekrutacji, zachęcając kandydatów do aplikowania.
  • Pamiętaj o tym, że zgrany zespół i przyjazna atmosfera w firmie to klucz do budowania pozytywnego wizerunku firmy. 
wizerunek firmy w internecie employer branding
Kształtowanie wizerunku firmy w internecie poprzez Employer Branding
Źródło: Allegro

Nawiąż współpracę z opiniotwórczym influencerem

Współpraca ze znanym w branży blogerem czy youtuberem to doskonały pomysł na kreowanie swojego wizerunku w sieci, zwłaszcza jeśli wybrany przez Ciebie influencer jest opiniotwórczy i może pochwalić się ogromnymi zasięgami. 

  • Znajdź wiarygodnego ambasadora swojej marki i nawiąż z nim współpracę.
  • Wybierz osobę, która ma nie tylko dużą moc przekonywania, ale będzie również w stanie tworzyć przekaz spójny z komunikacją Twojej firmy.
  • Przeanalizuj dotychczasowe współprace influencera – ich dokładny przebieg i końcowe efekty.
  • Trzymaj rękę na pulsie – wystarczy jeden nieprzemyślany krok, by szybko zniweczyć wykreowany wizerunek. 
kreowanie wizerunku w internecie współpraca z influencerem
Kreowanie wizerunku firmy w internecie poprzez współpracę z influencerami
Źródło: Zalando

Buduj lojalność klientów

Zaangażowana społeczność wokół Twojej marki to jeden z najlepszych sposobów na świadome kreowanie wizerunku firmy w sieci. Stali, lojalni klienci są jak niezależni rzecznicy marki, którzy promują Twój biznes i pozyskują dla Ciebie nowych odbiorców. 

  • Przekształcaj klientów w rzeczników marki – dąż do tego, aby ich utrzymać.
  • Stwórz program lojalnościowy, nagradzając klientów za zakupy i inne interakcje (np. dodanie opinii czy zapis do newslettera).
  • Daj beneficjentom poczucie pewności i zaufania – postaw na jasne zasady i zawsze wywiązuj się ze swoich zobowiązań.
wizerunek firmy w sieci program lojalnościowy
Budowanie wizerunku w sieci – program lojalnościowy
Źródło: CCC

Monitoruj na bieżąco wizerunek firmy w sieci

Raz wykreowany wizerunek firmy w internecie nie wystarczy. Każdego dnia jesteś obserwowany i oceniany przez swoje otoczenie – klientów, kontrahentów czy pracowników. Regularny monitoring sieci pozwoli Ci szybko identyfikować aktualne opinie na temat firmy i potencjalne zagrożenia. 

  • Monitoruj na bieżąco wizerunek firmy w internecie – wyniki w wyszukiwarce Google, komentarze na forach, w mediach społecznościowych czy wpisach blogowych. 
  • Korzystaj w tym celu ze specjalistycznych narzędzi, które opisujemy poniżej. 
  • Reaguj od razu na pojawiające się negatywne opinie – ustosunkowuj się do nich i bądź gotów na prowadzenie dialogu. 
  • Systematycznie badaj potrzeby Twoich odbiorców i rozwijaj pod tym kątem ofertę swojej firmy. 

Jak dbać o wizerunek firmy w internecie? Narzędzia do monitoringu sieci

Już wiesz, że Twoi odbiorcy mogą wyrażać opinie w wielu różnych miejscach sieci. Systematyczne monitorowanie każdego z nich byłoby trudne lub nawet niemożliwe bez specjalistycznych narzędzi, które prezentujemy poniżej. Ochrona własnego wizerunku w sieci jest jednym z kluczowych elementów zarządzania reputacją firmy. 

Narzędzia, które pozwolą Ci na szybkie i skuteczne śledzenie wzmianek oraz publikacji na temat Twojej firmy:

  • Google Alerts – łatwe w obsłudze i darmowe narzędzie do monitorowania wzmianek pochodzących z różnych miejsc w sieci, za wyjątkiem mediów społecznościowych. Wyniki zbierane są na podstawie zdefiniowanych słów kluczowych i wysyłane bezpośrednio na skrzynkę mailową.
  • Brand24 – rozbudowane, płatne narzędzie do monitoringu mediów. Brand24 analizuje wzmianki z social mediów, blogów, serwisów informacyjnych, forów internetowych, a nawet newsletterów i podcastów. Narzędzie posiada wiele funkcji umożliwiających skuteczne zarządzanie reputacją marki w internecie. Można je przetestować przez 14 dni za darmo.
  • Hootsuite – rozbudowane narzędzie do zarządzania aktywnością w social mediach. Pozwala na planowanie postów i zaawansowaną analitykę. Program dostępny jest w bezpłatnej, 30-dniowej wersji próbnej, umożliwiając monitorowanie profili na 3 różnych portalach społecznościowych. 
  • Sprout Social – płatne narzędzie do ochrony wizerunku firmy w sieci. Narzędzie monitoruje wzmianki z mediów społecznościowych (Facebooka, Instagrama, Twittera, LinkedIna czy Pinteresta). 
  • Brandwatch – jedno z najbardziej rozbudowanych narzędzi do monitorowania sieci. Brandwatch wyróżnia zaawansowana analityka i mnogość funkcji, w tym między innymi geolokalizacja wzmianek czy analizowanie obrazów. Cennik narzędzia udostępniany jest na życzenie.
  • Social Mention – darmowe narzędzie ułatwiające monitorowanie opinii na temat firmy. Program wyszukuje i analizuje treści generowane przez internautów (komentarze, newsy, wpisy na blogu czy materiały wideo). Wyniki przedstawiane są w podobnej formie do listy wyszukiwań w wyszukiwarce. 

Jak poprawić wizerunek firmy w sieci?

Wyszukiwarka Google jest doskonałym narzędziem promocyjnym, ale może stać się również źródłem wizerunkowych problemów. Wystarczy tylko wspomnieć, że ponad połowa użytkowników internetu zwraca się do niej w poszukiwaniu opinii na temat firm. To, jakie informacje w niej znajdą, w dużym stopniu rzutuje na chęć podjęcia z nimi współpracy.

Warto więc zadbać nie tylko o widoczność, ale także o zarządzanie reputacją marki w wyszukiwarce. SERM (ang. Search Engine Reputation) to doskonały sposób na poprawę wizerunku firmy w wynikach wyszukiwania Google. Jeżeli Twoja reputacja zostanie w jakiś sposób nadszarpnięta, SEO wizerunkowe sprawdzi się doskonale. 

  • Zainwestuj w pozycjonowanie wizerunkowe.
  • Postaw na aktywny content marketing.
  • Obserwuj reakcje użytkowników na publikowane przez Ciebie treści.
  • Monitoruj wyniki wyszukiwania – regularnie sprawdzaj, czy w wyszukiwarce nie pojawiają się negatywne wpisy, opinie, zdjęcia czy materiały wideo na Twój temat. 

Kreowanie wizerunku w internecie – o czym warto pamiętać?

W budowaniu wizerunku firmy w internecie niezwykle ważne są następujące czynniki: 

  • czas – zarządzanie reputacją marki jest czasochłonne, a raz wykreowany wizerunek nie trwa niestety wiecznie. Musisz planować działania długoterminowo, przeznaczając na to odpowiednie zasoby;
  • spójność – bądź konsekwentny we wszystkich obszarach działania – zadbaj o spójność komunikacji i elementów wizualnych na każdej płaszczyźnie. To niezwykle ważny czynnik w procesie budowania zaufania do Twojej marki;
  • wyróżnik – eksponuj te cechy lub wartości, które stanowią Twoją przewagę na rynku. Dzięki temu wyróżnisz się na tle konkurencji;
  • powtarzalność – budowanie własnego wizerunku to proces – często długi i skomplikowany. Jeżeli chcesz utkwić w pamięci swoich odbiorców, musisz trafiać do nich wielokrotnie z przekazem. 

Budowanie wizerunku firmy za pomocą marketingu internetowego – oferta SEMPIRE

Budowanie i ocieplanie wizerunku marki w internecie należy dziś rozumieć przede wszystkim jako kreowanie najważniejszych wartości dla Twoich odbiorców w postaci zaufania, dobrych relacji, pozytywnych emocji i doświadczeń.

Dbałość o wizerunek firmy w sieci jest coraz częściej kluczowym elementem długofalowej strategii przedsiębiorstw, które mają świadomość tego, że w tak wymagającym medium, jakim jest internet, najważniejsza jest przede wszystkim wiarygodność. 

W SEMPIRE budujemy pozytywny wizerunek firmy poprzez skuteczny marketing internetowy nastawiony na zwiększanie rozpoznawalności, budowanie zaufania i generowanie sprzedaży. 

Skontaktuj się z nami, jeśli potrzebujesz wsparcia przy wyborze skutecznej ścieżki wizerunkowej w sieci. Podpowiemy Ci, jak kreować wizerunek w internecie, wykorzystując do tego najlepsze narzędzia marketingowe. 

Umów się na bezpłatną rozmowę z naszym Specjalistą.

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 148 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...