Informacje w sieci rozchodzą się szybko. Ocenianie innych i wyrażanie opinii przychodzi nam łatwo. Zdecydowanie trudniej natomiast jest być po tej drugiej stronie – kształtowanie wizerunku to skomplikowany proces – ani łatwy, ani szybki. Wystarczy tak naprawdę jeden nieprzemyślany krok, by doprowadzić do utraty kontroli nad reputacją w sieci, nawet jeśli budowało się ją latami.
Ten tekst jest dla Ciebie, jeśli:
W SEMPIRE pomagamy klientom kreować pozytywny wizerunek internetowy poprzez:
Zamów bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak kreować swój wizerunek w sieci.
Wizerunek firmy (ang. corporate image) to sposób jej postrzegania przez otoczenie: klientów, partnerów oraz pracowników, którzy coraz chętniej utożsamiają się z silną i rozpoznawalną marką, mogącą pochwalić się dobrą reputacją.
Wizerunek firmy stanowi niejako projekcję jej osobowości – jest odzwierciedleniem tego, w jaki sposób ludzie ją odbierają, a więc jakie opinie oraz odczucia wobec niej wyrażają.
Wyobrażenie o firmie wcale nie musi pokrywać się z rzeczywistością – niekiedy jest to subiektywny obraz, stworzony w oparciu o indywidualne oceny i doświadczenia odbiorców. W związku z tym, że to właśnie wizerunek kształtuje firmę w jej otoczeniu i w dużej mierze decyduje o zdobyciu zaufania klientów, powinien być jednym z kluczowych elementów strategii marketingowej.
E-wizerunek oznacza nic innego jak obraz firmy konstruowany za pomocą mediów elektronicznych – radia, telewizji czy internetu. Spośród tych 3 źródeł masowego przekazu to właśnie internet stanowi jedno z najskuteczniejszych narzędzi budowania sukcesu biznesowego.
Wizerunek firmy w internecie odgrywa dziś rolę strategiczną, a jego świadome kreowanie jest jednym z najlepszych źródeł przewagi konkurencyjnej na rynku.
Wizerunek marki tworzą następujące elementy:
Usiłując określić swój wizerunek w sieci, spróbuj odpowiedzieć na następujące pytania:
Wizerunek przedsiębiorstwa może być pozytywny (pomocny firmie), neutralny (obojętny) lub negatywny (szkodzący reputacji firmy). Zarządzaniu reputacją marki w internecie służą umiejętnie przeprowadzone kampanie wizerunkowe, które mogą mieć różny wymiar.
Istnieją różne sposoby kreowania wizerunku w sieci – od identyfikacji wizualnej, przez określone metody komunikacji, aż po działania marketingowe i employer brandingowe. Pominięcie któregoś z nich może mieć negatywny wpływ na reputację Twojej firmy. Sprawdź, jak wykreować swój wizerunek w internecie.
Zanim rozpoczniesz budowanie wizerunku w internecie, w pierwszej kolejności sprawdź, jak wygląda Twoja aktualna sytuacja na rynku.
Przeanalizuj dokładnie, co na temat Twojej firmy pojawiło się w sieci na przestrzeni ostatnich miesięcy.
Dokładna analiza aktualnej sytuacji wizerunkowej Twojej firmy pozwoli Ci opracować strategię, w której wykorzystasz opisywane poniżej rozwiązania.
Strona internetowa to wizytówka Twojej firmy – idealne narzędzie do budowania wizerunku, generowania leadów i zwiększania sprzedaży. Dla wielu klientów to właśnie strona www jest źródłem pierwszego kontaktu z Twoją firmą – jeśli nie wywoła pozytywnego wrażenia, w żadnym stopniu nie skłoni do podjęcia kolejnego kontaktu.
Przeciętnemu internaucie wystarczy zaledwie kilka sekund, by przeanalizować i ocenić zawartość Twojej witryny. Masz zatem niewiele czasu, by przyciągnąć jego uwagę, wzbudzić zaufanie i zachęcić do pozostania na dłużej.
Na zarządzanie wizerunkiem w sieci wpływ ma także jakość obsługi klienta – im lepsza, tym lepszy odbiór Twojej firmy. Jest spora grupa klientów, którym zależy na błyskawicznym kontakcie i właśnie na tej podstawie wyrabiają sobie opinię o Tobie.
Dziś komunikacja pomiędzy firmą a klientami odbywa się najczęściej za pośrednictwem social mediów. Jeżeli zależy Ci na budowaniu wizerunku w internecie, musisz być nie tylko obecny, ale przede wszystkim aktywny w mediach społecznościowych.
Do wyboru masz wiele kanałów: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn czy nawet TikTok. Wybierz te, które pasują do charakteru Twojej działalności, są w stanie zrealizować cele biznesowe Twojej firmy i zapewniają duże zasięgi. Zastanów się, z których kanałów korzysta Twoja grupa docelowa.
Budowanie wizerunku firmy w social mediach to długotrwały proces, który wymaga pewnych zasobów w postaci czasu, wykwalifikowanego zespołu i pieniędzy. Samodzielne prowadzenie Facebooka, Instagrama czy LinkedIna i marketing w social mediach niosą ze sobą duże ryzyko.
Wystarczy tak naprawdę jeden nieprzemyślany krok, by wpłynąć negatywnie na wizerunek firmy w mediach społecznościowych. Jeżeli zależy Ci na dobrej reputacji i bezpieczeństwie Twojej marki w sieci, postaw na profesjonalną agencję social media.
Grupy w mediach społecznościowych, internetowe fora i blogi są doskonałym miejscem do prowadzenia różnych dyskusji, również tych związanych z Twoją działalnością.
Blog firmowy pozwala na kreowanie wizerunku eksperta w branży. To także doskonałe narzędzie do budowania lojalnej i zaangażowanej społeczności wokół marki. Regularne prowadzenie bloga pozwoli Ci zyskać zainteresowanie odbiorców i zwiększyć rozpoznawalność firmy.
Możliwość komentowania, zadawania pytań i wyrażania opinii pod wpisami pozwala wchodzić w interakcje z czytelnikami – dzięki temu możesz szybko pozyskiwać głosy na temat swojej oferty i nieustannie zwiększać stopień zadowolenia swoich klientów.
Wyszukiwarka Google jest dziś rzetelnym źródłem informacji o firmie, produktach i usługach. Sięgają do niej Twoi potencjalni klienci, przyszli pracownicy i partnerzy biznesowi. Jej eksplorowanie kończy się zwykle na pierwszej stronie wyników, choć i tak najwięcej korzyści zyskują firmy znajdujące się na 3 najwyższych pozycjach.
Walkę o uwagę odbiorców wygrywają więc ci, którzy dają się odnaleźć i zaprezentować jako eksperci w branży. Widoczność w wyszukiwarce jest jednym z najważniejszych elementów kreowania wizerunku w sieci. Musisz o nią zadbać, jeśli chcesz sukcesywnie zwiększać swoją rozpoznawalność i budować zaufanie do marki. W osiągnięciu najlepszych efektów pomoże Ci wyspecjalizowana agencja SEO.
Kształtowanie własnego wizerunku jest możliwe również dzięki płatnym kampaniom, które emitujesz w sieci. Dobrze przygotowana reklama pełni nie tylko funkcję sprzedażową, ale i wizerunkową – przyciąga uwagę klienta, zwiększa rozpoznawalność marki i wywołuje pozytywne skojarzenia.
Jednym z najskuteczniejszych narzędzi reklamowych jest system Google Ads, który pozwala dotrzeć do dużej grupy użytkowników i zwiększać zasięgi w bardzo krótkim czasie. Jeżeli zależy Ci na osiągnięciu najlepszych efektów, powierz jego obsługę wyspecjalizowanej agencji SEM.
Na kreowanie wizerunku osobistego i firmowego wpływ mają przede wszystkim opinie osób z otoczenia. Jeśli chcesz odnieść sukces w wirtualnej rzeczywistości, musisz zabiegać o pozytywne oceny i rekomendacje klientów. Podtrzymywanie doskonałej opinii pozwoli Ci cieszyć się dużym zainteresowaniem, co naturalnie przełoży się na wzrost rozpoznawalności i wysokość zawieranych transakcji.
O pozytywne opinie klientów warto zabiegać jeszcze z innego powodu – społecznego dowodu słuszności (ang. social proof), który ma olbrzymi wpływ na proces kształtowania wizerunku firmy.
Współpraca z dużymi i znanymi na rynku firmami to jasny sygnał dla Twoich potencjalnych klientów – warto Ci zaufać i skorzystać z Twoich usług. Jeżeli chcesz sukcesywnie budować prestiż firmy, powinieneś nie tylko zabiegać o takie współprace, ale i chwalić się nimi na każdym kroku.
Klienci potrzebują konkretnych argumentów przemawiających za skorzystaniem z Twojej oferty – oczekują w tym celu liczb, realnych efektów i przekonujących przykładów. Idealnym sposobem na potwierdzenie jakości Twoich usług i jednocześnie kreowanie wizerunku w internecie jest publikowanie tzw. studiów przypadków (ang. case studies), które bardzo szczegółowo prezentują wyniki dotychczasowych realizacji.
Budowanie wizerunku w sieci doskonale wspierają również kontakty z mediami, zwłaszcza jeśli prowadzisz działalność na szeroką skalę. Bardzo dobrze w tym celu sprawdza się wirtualne biuro prasowe, za pomocą którego możesz publikować najświeższe komunikaty firmowe. Systematyczne dostarczanie dziennikarzom najnowszych, rzetelnych informacji to dla Ciebie szansa na obecność we wpływowych mediach, a co za tym idzie większa rozpoznawalność.
CSR (ang. Corporate Social Responsibility) to społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli strategia zarządzania uwzględniająca interesy społeczne, aspekty środowiskowe czy relacje z otoczeniem, a więc doskonale wspierająca budowanie wizerunku firmy.
Wizerunek firmy w dużej mierze kształtowany jest przez jej pracowników, zarówno tych byłych, jak i obecnych. Budowanie marki pracodawcy (ang. Employer Branding) ma ogromny wpływ na pozyskiwanie talentów i utrzymywanie ich w organizacji. Głównym założeniem Employer Brandingu jest kreowanie wizerunku firmy, którą pracownicy postrzegają jako dobre i rozwojowe środowisko pracy.
Współpraca ze znanym w branży blogerem czy youtuberem to doskonały pomysł na kreowanie swojego wizerunku w sieci, zwłaszcza jeśli wybrany przez Ciebie influencer jest opiniotwórczy i może pochwalić się ogromnymi zasięgami.
Zaangażowana społeczność wokół Twojej marki to jeden z najlepszych sposobów na świadome kreowanie wizerunku firmy w sieci. Stali, lojalni klienci są jak niezależni rzecznicy marki, którzy promują Twój biznes i pozyskują dla Ciebie nowych odbiorców.
Raz wykreowany wizerunek firmy w internecie nie wystarczy. Każdego dnia jesteś obserwowany i oceniany przez swoje otoczenie – klientów, kontrahentów czy pracowników. Regularny monitoring sieci pozwoli Ci szybko identyfikować aktualne opinie na temat firmy i potencjalne zagrożenia.
Już wiesz, że Twoi odbiorcy mogą wyrażać opinie w wielu różnych miejscach sieci. Systematyczne monitorowanie każdego z nich byłoby trudne lub nawet niemożliwe bez specjalistycznych narzędzi, które prezentujemy poniżej. Ochrona własnego wizerunku w sieci jest jednym z kluczowych elementów zarządzania reputacją firmy.
Narzędzia, które pozwolą Ci na szybkie i skuteczne śledzenie wzmianek oraz publikacji na temat Twojej firmy:
Wyszukiwarka Google jest doskonałym narzędziem promocyjnym, ale może stać się również źródłem wizerunkowych problemów. Wystarczy tylko wspomnieć, że ponad połowa użytkowników internetu zwraca się do niej w poszukiwaniu opinii na temat firm. To, jakie informacje w niej znajdą, w dużym stopniu rzutuje na chęć podjęcia z nimi współpracy.
Warto więc zadbać nie tylko o widoczność, ale także o zarządzanie reputacją marki w wyszukiwarce. SERM (ang. Search Engine Reputation) to doskonały sposób na poprawę wizerunku firmy w wynikach wyszukiwania Google. Jeżeli Twoja reputacja zostanie w jakiś sposób nadszarpnięta, SEO wizerunkowe sprawdzi się doskonale.
W budowaniu wizerunku firmy w internecie niezwykle ważne są następujące czynniki:
Budowanie i ocieplanie wizerunku marki w internecie należy dziś rozumieć przede wszystkim jako kreowanie najważniejszych wartości dla Twoich odbiorców w postaci zaufania, dobrych relacji, pozytywnych emocji i doświadczeń.
Dbałość o wizerunek firmy w sieci jest coraz częściej kluczowym elementem długofalowej strategii przedsiębiorstw, które mają świadomość tego, że w tak wymagającym medium, jakim jest internet, najważniejsza jest przede wszystkim wiarygodność.
W SEMPIRE budujemy pozytywny wizerunek firmy poprzez skuteczny marketing internetowy nastawiony na zwiększanie rozpoznawalności, budowanie zaufania i generowanie sprzedaży.
Skontaktuj się z nami, jeśli potrzebujesz wsparcia przy wyborze skutecznej ścieżki wizerunkowej w sieci. Podpowiemy Ci, jak kreować wizerunek w internecie, wykorzystując do tego najlepsze narzędzia marketingowe.
Umów się na bezpłatną rozmowę z naszym Specjalistą.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 148 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!