SEO dla startupu – czy warto w nie inwestować? | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

SEO dla startupu – czy warto w nie inwestować? 10 pytań, które warto sobie zadać

Na początku rozwoju startupu łatwo wpaść w pułapkę wyłącznej koncentracji na tworzeniu produktu, zdobywaniu pierwszych klientów oraz kontrolowaniu kosztów. Mimo że optymalizacja pod kątem wyników wyszukiwania (SEO) może wydawać się niepotrzebną inwestycją na tym etapie, warto ją rozważyć, aby długoterminowo poprawić widoczność swojej strony internetowej.

Z artykułu dowiesz się:

  • co to jest startup,
  • dlaczego SEO jest dobrą inwestycją dla biznesu w internecie,
  • jakie obawy przed SEO pojawiają się wśród nowych firm,
  • czy startup na wczesnym etapie powinien inwestować w pozycjonowanie swojej strony internetowej,
  • jak zacząć inwestować w SEO,
  • czy wczesne startupy powinny inwestować w pozycjonowanie stron internetowych.

SEO dla startupu - czy warto w nie inwestować? 10 pytań, które warto sobie zadać

Startup – co to jest i jak działa?

Startup to nowo powstałe przedsiębiorstwo, które cechuje się innowacyjnym podejściem do tworzenia i wprowadzania na rynek produktów lub usług. Jego głównym celem jest szybki rozwój i skalowanie działalności, zazwyczaj z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Startup działa na zasadzie dynamicznego i elastycznego podejścia do rozwoju innowacyjnych produktów lub usług, zazwyczaj w warunkach dużej niepewności. Podstawowym elementem funkcjonowania startupu jest testowanie różnych hipotez biznesowych i dostosowywanie swojego modelu działania do potrzeb rynku na podstawie zebranych danych.

Startup swoje działanie rozpoczyna od zidentyfikowania problemu, który chce rozwiązać, a następnie tworzy minimalną wersję produktu (MVP), aby szybko zweryfikować jego potencjał wśród początkowych użytkowników.

Dlaczego SEO jest dobrą inwestycją dla biznesu w internecie?

SEO jest dobrą inwestycją dla biznesu w internecie z co najmniej 3 ważnych powodów, które wyróżniliśmy poniżej.

1. Dotarcie do klienta na różnych etapach ścieżki zakupowej

Każdego dnia w Google odbywa się około 8,5 miliarda wyszukiwań. Daje to firmom wyjątkową okazję dotarcia do potencjalnych klientów na różnych etapach ich procesu zakupowego – od budowania świadomości, poprzez analizę różnych opcji, aż po podjęcie decyzji. Aby skorzystać z tej szansy, zadbaj o widoczność swojej strony internetowej w TOP 10 wyników wyszukiwarki.

Według badania przeprowadzonego przez Advanced Web Ranking ok. 71% wyszukiwań skutkuje kliknięciem organicznych wyników wyświetlonych na pierwszej stronie, strony druga i trzecia otrzymują niecałe 6% kliknięć użytkowników (źródło: Advanced Web Ranking). Wniosek jest prosty –  jeżeli chcesz zdobyć uwagę użytkownika, zrób wszystko, by znaleźć się wysoko na liście wyników Google.

Wyświetlenie się na samej górze SERP-ów to jedno wyzwanie, drugim z kolei jest wzbudzenie zainteresowania u potencjalnego klienta. Użytkownika na swojej stronie internetowej możesz zatrzymać na kilka sposobów, w tym m.in. poprzez:

  • e-booki,
  • newslettery,
  • poradniki w formie wideo,
  • dostęp do interaktywnych narzędzi,
  • case studies.

Powyższe materiały zachęcają do dłuższego przebywania na stronie internetowej, powrotu do nich w przyszłości i w efekcie – zakupu produktu lub usługi, które oferuje firma.

Ścieżka zakupowa klienta
Ścieżka zakupowa klienta

Przykład
Wyobraź sobie, że firma zajmująca się sprzedażą sprzętu przeznaczonego do wyposażenia domowych siłowni chce dotrzeć do klientów na różnych etapach ścieżki zakupowej. Na etapie budowania świadomości mogą oni publikować e-booki o korzyściach z treningów i newslettery z poradami na temat świadomego ruchu.

W fazie analizy opcji klienci mogą obejrzeć wideo-poradniki dotyczące doboru sprzętu do małych przestrzeni. Na etapie decyzji, firma mogłaby zaoferować interaktywne narzędzia, które pomogą użytkownikom zaplanować swoją przestrzeń treningową.

Zamieszczenie case studies zadowolonych klientów na stronie internetowej dodatkowo wzmocni zaufanie do marki, co finalnie może prowadzić do zakupu oferowanych produktów.

2. Budowa długoterminowej wartości marki

Inwestycja w SEO to podstawa w budowaniu długoterminowej wartości marki w internecie. Raport Google wskazuje na to, że 49% konsumentów korzysta w wyszukiwarki, aby znaleźć nowy produkt. Z kolei 45% użytkowników traktuje wyszukiwanie w Google jako sposób na zaczerpnięcie dodatkowych informacji o planowanym zakupie produktu lub usługi (źródło: Google).

Jeśli regularnie publikujesz treści, dostarczasz gotowe rozwiązania i odpowiadasz na intencje użytkowników, stajesz się dla potencjalnych klientów cennym źródłem wiedzy oraz ekspertem w swojej dziedzinie.

Korzyści wynikające z wartości marki
Korzyści wynikające z wartości marki

Przykład
Biuro podróży X, specjalizujące się w organizacji wypraw trekkingowych, regularnie tworzy treści na swoim blogu dotyczące najlepszych szlaków turystycznych, poradników dla początkujących wspinaczy oraz szczegółowych opisów popularnych kierunków górskich.

Dzięki strategii SEO ich artykuły pojawiają się wysoko w wynikach wyszukiwania, gdy użytkownicy szukają informacji o trekkingu. Klienci, którym zależy na znalezieniu inspiracji na kolejną wyprawę, coraz częściej trafiają na stronę biura X. To sprawia, że firma staje się rozpoznawalnym ekspertem w dziedzinie turystyki górskiej i jednocześnie – wiarygodnym źródłem informacji.

Najlepszy scenariusz zakłada, że będziesz dążył do tego, by Twoja firma była rozpoznawalna w swojej branży, bez względu na to, czy oferujesz wycieczki trekkingowe, sprzęt sportowy czy usługi outsourcingowe.

Po wpisaniu przez użytkownika zapytania związanego z Twoją ofertą będziesz oczekiwał, że w wynikach wyszukiwania wyświetli się prowadzona przez Ciebie działalność.

3. Generowanie leadów

Ostatnim z wyróżnionych przez nas powodów, dla których warto, aby firmy inwestowały w SEO, jest generowanie leadów. Ruch organiczny wywołuje współczynnik konwersji na poziomie od 2% do 4% – czyli nie mniej od innych kanałów marketingowych, takich jak płatne reklamy internetowe.

Jeżeli jednak wstrzymasz działania z zakresu pozycjonowania na 1-2 miesiące, efekty wysiłków w osiągnięcie widoczności witryny internetowej nie znikną. W praktyce strony WWW, którym udało się uzyskać czołowe miejsca w rankingu wyszukiwarki, będą wciąż generować bezpłatny ruch z odpowiednimi słowami kluczowymi.

SEO vs posty organiczne w mediach społecznościowych – porównanie
SEO vs posty organiczne w mediach społecznościowych – porównanie (źródło: BrightEdge).

Sytuacja wygląda inaczej, gdy przestaje się inwestować w reklamy Google Ads lub kampanie w mediach społecznościowych, ponieważ oznacza to natychmiastową utratę ruchu z tych źródeł.

Wystarczy, że skupisz się na pozycjonowaniu swojej strony internetowej, aby zdobyć wysokie pozycje dla słów kluczowych, które będą generować leady i długoterminowe korzyści dla Twojego biznesu online.

Obawy przed SEO – dlaczego pojawiają się wśród nowych firm?

Obawy przed SEO pojawiają się (i wciąż będą pojawiać się) wśród nowych firm. Poniżej wyróżniliśmy 3 zmartwienia dotyczące pozycjonowania stron wśród właścicieli początkujących przedsiębiorstw.

1. Brak widocznej wartości w strategii SEO dla biznesu

Wiele startupów na wczesnym etapie rozwoju nie dostrzega bezpośredniej wartości inwestowania w SEO. Mimo że pozycjonowanie stron internetowych nie jest nowością, to jego wartość wciąż pozostaje nieoczywista dla osób prowadzących działalność w internecie.

Dobór słów kluczowych i tworzenie zoptymalizowanych treści, które przyniosą efekty po 3-6 miesiącach, to argumenty, które mogą nie być przekonujące dla właścicieli początkujących firm.

Zwłaszcza gdy inne opcje, takie jak płatne reklamy, mają wyraźniejszą propozycję wartości – inwestujesz konkretną kwotę i możesz spodziewać się szybkiego zwrotu inwestycji.

Dlaczego warto odrzucić tę obawę przed SEO?

Wartość strategii SEO pojawia się z czasem – to gra długoterminowa, w której cierpliwość i konsekwencja prowadzą do trwałych korzyści w postaci organicznego ruchu, większej widoczności i zaufania wśród użytkowników.

2. Potrzeba natychmiastowych efektów

Misją startupów jest dostarczanie szybkich wyników. SEO wydaje się więc być nieadekwatne do ich potrzeb. Pozycjonowanie stron internetowych wymaga czasu i żaden specjalista w tej dziedzinie nie zadeklaruje efektów po kilku dniach.

Dlaczego warto odrzucić tę obawę przed SEO?

Warto odrzucić tę obawę przed SEO, ponieważ mimo że nie przynosi natychmiastowych wyników, w dłuższej perspektywie strategia pozycjonowania buduje stabilny i trwały ruch organiczny. Ponadto nie wymaga ciągłych nakładów finansowych tak jak w przypadku płatnych reklam internetowych.

3. Ograniczony czas i możliwości budżetowe

Młode firmy często rozumieją wartość SEO dla biznesu, ale brakuje im najzwyczajniej w świecie czasu i zasobów, aby wdrożyć odpowiednią strategię. Na skutecznie wypozycjonowaną stronę internetową składa się zaangażowanie zarówno czasowe, jak i finansowe – od badania słów kluczowych po systematyczne śledzenie wyników.

Ze względu na rosnący popyt na specjalistów SEO, koszty ich zatrudnienia rosną, co sprawia, że znalezienie odpowiedniego eksperta bez przekraczania budżetu stanowi dodatkowe wyzwanie.

W wielu przypadkach startupy priorytetowo traktują inne stanowiska oraz przynależący do nich zakres obowiązków. To wszystko sprawia, że specjalista ds. pozycjonowania nie jest najwyższym priorytetem na liście zatrudnienia.

Dlaczego warto odrzucić tę obawę przed SEO?

Nie musisz od razu poszukiwać eksperta SEO do swojej firmy. Zamiast tego, warto skorzystać z usług agencji, takiej jak Sempire, co wiąże się ze znacznie niższym kosztem niż zatrudnienie specjalisty na pełen etat. Dzięki współpracy z agencją zyskujesz profesjonalne wsparcie oraz optymalizację strony internetowej, która w dłuższej perspektywie może przynosić stały ruch i zyski.

Zapamiętaj!

Samodzielne pozycjonowanie strony internetowej może doprowadzić do przepalenia budżetu, dlatego powierz to zadanie specjaliście, który wdroży i będzie czuwał nad strategię oraz pomoże uniknąć kosztownych błędów.

Czy startup na wczesnym etapie powinien inwestować w SEO? 10 pytań, które warto sobie zadać

Na pytanie, czy startup na wczesnym etapie powinien inwestować w SEO, odpowiadamy „to zależy”. Poniżej przedstawiamy 2 kroki, które warto rozważyć, podejmując decyzję odnośnie do pozycjonowania Twojej strony internetowej.

  • Wykazanie wartości SEO dla początkującego biznesu – na początku należy wskazać, dlaczego SEO jest ważną strategią, której nie możesz pominąć. Warto, żebyś zrozumiał, jak optymalizacja może wpłynąć na rozwój Twojej firmy i długoterminowe wyniki.
  • Zatrudnienie specjalisty ds. SEO – następnie rozważ znalezienie kompetentnej osoby, która będzie czuwać nad całą strategią pozycjonowania strony.

Zanim rozpoczniesz wdrażanie strategii SEO dla swojego startupu, odpowiedz sobie na przygotowane przez nas 10 kluczowych pytań.

1. Jakie są cele biznesowe startupu?

Przed rozpoczęciem inwestycji w działania SEO, warto jasno określić swoje cele biznesowe. Mogą nimi być:

  • wzrost sprzedaży online,
  • budowanie długoterminowego autorytetu marki,
  • poprawa doświadczenia użytkownika (UX),
  • obniżenie kosztów pozyskiwania klientów w porównaniu do płatnych form reklamy.

Jeśli Twoim celem biznesowym jest zwiększenie ruchu na stronie internetowej, poprawa widoczności w wynikach wyszukiwania, budowanie długoterminowego autorytetu marki lub obniżenie kosztów pozyskiwania klientów w porównaniu do płatnych form reklamy, warto zainwestować w SEO.

Dzięki odpowiednio przygotowanej, a następnie wdrożonej strategii pozycjonowania strony WWW

będziesz regularnie pozyskiwał nowych użytkowników (potencjalnych klientów) oraz poprawisz widoczność swojej witryny w internecie. Co więcej, z czasem, dzięki wysokiej jakości treści i regularnej optymalizacji – zyskasz reputację wiarygodnego, wartościowego źródła informacji.

2. Kto jest grupą docelową?

Zanim zainwestujesz w SEO, zastanów się, do kogo chcesz dotrzeć. Określenie grupy docelowej to krok, który pozwoli Ci na precyzyjne dopasowanie strategii pozycjonowania do potrzeb potencjalnych klientów (lokalnej społeczności lub międzynarodowego grona odbiorców).

SEO pozwala na precyzyjne targetowanie – odpowiednio dobrane słowa kluczowe, optymalizacja treści oraz zrozumienie intencji użytkowników pomoże Ci trafić do osób, które są naprawdę zainteresowane Twoimi produktami lub usługami.

Przykład
Jeśli prowadzisz lokalną kawiarnię, Twoją grupą docelową będą głównie mieszkańcy okolicy oraz turyści odwiedzający miasto. W takim przypadku strategia SEO powinna koncentrować się na lokalnych słowach kluczowych, takich jak „kawiarnia w centrum Warszawy”. Dzięki temu Twoja strona pojawi się w wynikach wyszukiwania osób szukających miejsc w pobliżu, co pomoże przyciągnąć więcej lokalnych klientów.

Jeśli jednak prowadzisz sklep internetowy sprzedający produkty na skalę międzynarodową, Twoja strategia pozycjonowania strony powinna być ukierunkowana na globalne frazy kluczowe, odpowiadające zapytaniom użytkowników z różnych krajów, np. „organic skincare products” czy „eco-friendly cosmetics.” Targetowanie globalnej grupy odbiorców wymaga innej optymalizacji, ale pozwala dotrzeć do większego grona potencjalnych klientów.

3. Jakie są możliwości budżetowe nowego przedsięwzięcia?

Przed podjęciem decyzji odnośnie do inwestycji w SEO, oceń swoje możliwości finansowe. Pozycjonowanie stron internetowych to strategia długoterminowa, która wymaga regularnych nakładów, zarówno przeznaczonych na badanie słów kluczowych, tworzenie treści, jak i optymalizację techniczną.

Zastanów się, czy masz wystarczające zasoby na kontynuowanie tych działań przez kilka miesięcy, zanim pojawią się pierwsze efekty. Warto jednak uzbroić się w cierpliwość, ponieważ 3 pierwsze wyniki organiczne generują ponad 2/3 (68,7%) wszystkich kliknięć na stronie wyszukiwania Google (źródło: FirstPageSage).

4. Jaka jest konkurencja na rynku?

Rozpoznanie Twoich branżowych rywali na rynku to must-have. Jeśli działasz w niszy z mniejszą konkurencją, istnieje większa szansa na szybsze osiągnięcie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.

Analogicznie, jeśli Twoja branża jest już dobrze rozwinięta, a liderzy rynku mają rozbudowane strategie SEO, zdobycie wysokich pozycji będzie wymagało większych nakładów czasowych i finansowych.

Przykład

Załóżmy, że otwierasz lokalną firmę oferującą usługi hydrauliczne. W takim przypadku, jeśli konkurencja w Twoim regionie nie prowadzi intensywnych działań SEO, możesz szybciej zdobyć czołowe pozycje, optymalizując swoją stronę pod kątem lokalnych słów kluczowych, takich jak „hydraulik Kraków” czy „usługi hydrauliczne w okolicy Bydgoszczy”.

W przypadku branży e-commerce sprzedającej modne ubrania online konkurencja może być znacznie większa i wymagać bardziej zaawansowanych działań z zakresu SEO, aby przebić się przez już ugruntowanych graczy na rynku.

Dobrze przeprowadzona analiza konkurencji pozwoli Ci lepiej ocenić, ile wysiłku i zasobów będzie trzeba włożyć w pozycjonowanie Twojej witryny internetowej, żebyś mógł wyróżnić się na tle innych i osiągnąć zamierzone cele biznesowe.

5. Czy istnieją zasoby do tworzenia wysokiej jakości treści?

Na SEO składa się nie tylko techniczna optymalizacja strony internetowej, lecz także regularne tworzenie wartościowych, unikalnych treści, które będą odpowiadać na potrzeby Twoich odbiorców i przyciągać ich uwagę.

Zanim zdecydujesz się na inwestycję w strategię pozycjonowania witryny, warto ocenić, czy masz dostęp do zasobów – czasowych, ludzkich i finansowych – które pozwolą Ci na systematyczne publikowanie różnego typu materiałów. Pisząc „różne typy materiałów”, mamy na myśli:

  • wpisy blogowe,
  • opisy produktów,
  • poradniki i przewodniki,
  • infografiki,
  • wideo,
  • zdjęcia,
  • podcasty,
  • case study,
  • recenzje i opinie.

Przykład
Jeśli prowadzisz startup sprzedający inteligentne urządzenia domowe, systematyczne tworzenie i publikowanie treści poradnikowych, np.: „jak zwiększyć bezpieczeństwo domu za pomocą inteligentnych zamków”, pomoże przyciągnąć użytkowników zainteresowanych nowoczesnymi technologiami.

Posiadanie odpowiednich zasobów na pisanie wysokiej jakości artykułów, tworzenie przewodników czy treści multimedialnych zwiększa widoczność Twojej strony w wyszukiwarkach oraz dostrzeżenie jej przez potencjalnych klientów.

6. Jak dobrze przygotowana jest strona internetowa startupu?

Kolejne pytanie, które powinieneś sobie zadać przed rozpoczęciem inwestowania w SEO, brzmi „jak dobra (zła) jest moja strona internetowa?”. Jeżeli witryna ładuje się wolno, jest trudna w nawigacji lub nieprzystosowana do urządzeń mobilnych – to w pierwszej kolejności skoncentruj się na naprawie tych błędów (na SEO przyjdzie jeszcze czas).

Dobrze zoptymalizowana strona internetowa nie tylko poprawia doświadczenie użytkowników (UX), ale także zwiększa szanse, na osiągniecie wyższych pozycji witryny Twojego startupu w wynikach wyszukiwania.

7. Jakie korzyści przyniesie SEO w dłuższej perspektywie dla początkującego biznesu?

Inwestycja w SEO przynosi stabilne, długofalowe korzyści, które wspierają rozwój startupu. W przeciwieństwie do płatnych kampanii reklamowych (PPC), które generują szybkie, ale krótkotrwałe efekty i wymagają ciągłych nakładów finansowych, pozycjonowanie buduje solidne fundamenty dla stałego, organicznego ruchu na stronie.

Co prawda, pierwsze efekty SEO mogą pojawić się dopiero po kilku tygodniach lub miesiącach, ale w dłuższym okresie stają się podstawowym źródłem „darmowego” ruchu.

SEO oferuje złożone korzyści, które wzrastają stopniowo wraz z upływem czasu. Gdy Twoja strona internetowa zacznie zdobywać TOP-owe pozycje na jedno słowo kluczowe lub zbudujesz autorytet w danej branży, łatwiej będzie Ci zajmować wysokie miejsce na kolejne frazy.

8. Jakie są zagrożenia i ryzyka związane z pozycjonowaniem strony startupu?

Pozycjonowanie strony internetowej niesie ze sobą wiele korzyści, ale nie jest pozbawione ryzyk. Przede wszystkim, SEO wymaga czasu – efekty mogą pojawić się dopiero po kilku miesiącach intensywnej pracy, co dla startupu, który potrzebuje szybkich wyników, może stanowić wyzwanie.

Istnieje także ryzyko popełnienia błędów technicznych lub nadmiernej optymalizacji (np. tzw. Black Hat SEO), co może prowadzić do kar od Google i obniżenia pozycji w wynikach wyszukiwania.

Kolejnym zagrożeniem jest konkurencja. W branżach o dużym nasyceniu, gdzie rywale mają już solidnie opracowane strategie SEO, przebicie się na czołowe pozycje może wymagać znacznych nakładów czasowych i finansowych.

Brak odpowiednich zasobów – czy to zespołu, czy budżetu – na regularne tworzenie treści i techniczną optymalizację może również prowadzić do opóźnień w osiąganiu zamierzonych celów.

9. Jakie są alternatywne kanały marketingowe?

Kolejnym pytaniem, które startupy powinny sobie postawić, jest – „jakie istnieją alternatywne źródła (kanały marketingowe), przynoszące szybkie rezultaty, zwłaszcza w początkowej fazie działalności dla startupów?”

Jedną z najczęściej wykorzystywanych form jest reklama PPC (Pay-Per-Click), która pozwala na natychmiastowe generowanie ruchu na stronie internetowej w zamian za określoną opłatę za każde kliknięcie. Jest to szybki sposób na dotarcie do potencjalnych klientów, ale wymaga stałego budżetu.

Innym rozwiązaniem są media społecznościowe, gdzie możesz budować zasięg poprzez angażujące treści i reklamy. E-mail marketing to kolejne narzędzie, które pozwala na bezpośrednie dotarcie do klientów, z kolei content marketing (np. tworzenie wartościowych artykułów lub poradników) – ma nieoceniony wpływ na budowanie zaangażowania odbiorców i wzmocnienie wizerunku marki.

Wskazówka

Jeśli prowadzisz startup e-commerce, możesz zacząć od kampanii PPC Google Ads, które szybko przyciągną klientów szukających konkretnych produktów. W międzyczasie rozwijaj strategię SEO i twórz treści edukacyjne, które wzmocnią Twoją obecność online na dłuższą metę.

10. Czy nowa firma jest gotowa na regularną optymalizację i monitorowanie wyników SEO?

Pozycjonowanie strony internetowej to nie jednorazowe działanie, ale ciągły proces, który wymaga regularnej optymalizacji i monitorowania wyników. Warto o tym pamiętać, jeżeli chcesz zbudować silną pozycję w internecie.

Wprowadzone zmiany, takie jak nowe treści, poprawa techniczna strony czy zmiany w algorytmach wyszukiwarek, powinny być systematycznie sprawdzane i dostosowywane, aby utrzymać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

Startup, który zdecyduje się na SEO, powinien mieć zasoby, aby systematycznie analizować postępy i wprowadzać odpowiednie modyfikacje.

Przykład
Jeśli prowadzisz lokalną firmę usługową, taką jak salon kosmetyczny, powinieneś regularnie monitorować, jakie słowa kluczowe przyciągają najwięcej klientów i wprowadzać zmiany na stronie WWW, aby dostosować ją do aktualnych trendów wyszukiwania.

Jak zacząć inwestować w SEO? 8 wskazówek dla startupów (i nie tylko)

Świadomie i według solidnego planu działania – tak każdy startup powinien realizować swoją strategię optymalizacji strony pod kątem pozycjonowania. Przygotowaliśmy 8 wskazówek, dzięki którym dowiesz się, jak zacząć inwestować w SEO (nawet z ograniczonym budżetem).

1. Przeprowadź badanie konkurencji

Zanim Twój startup zaangażuje się w przygotowanie solidnej strategii SEO, powinieneś zrozumieć – dlaczego wysokie pozycje Twojej strony w wynikach są w ogóle potrzebne. W tym celu przeprowadź badanie konkurencji, aby sprawdzić, jak Twoi rywale generują ruch organiczny.

Skorzystaj z narzędzi takich jak Semrush, Ahrefs czy SimilarWeb i zidentyfikuj te słowa kluczowe, które przynoszą największy ruch Twojej konkurencji. Określ, jakie działania są (i powinny być) dla Ciebie priorytetowe.

2. Przeanalizuj słowa kluczowe

Sprawdź, jakie słowa kluczowe są najczęściej wpisywane w wyszukiwarkę przez Twoich potencjalnych klientów. Użyj darmowego narzędzia Planer słów kluczowych Google lub płatnych opcji – Ahrefs, Semrush czy Ubersuggest.

Skup się na frazach kluczowych o średnim lub niskim poziomie konkurencji, aby szybciej osiągnąć pierwsze efekty SEO.

3. Określ hierarchię treści

Zadbaj o logiczną strukturę strony internetowej, która będzie odpowiadała różnym grupom użytkowników.

Przykład
Jeśli Twój startup oferuje produkty zarówno dla firm, jak i indywidualnych klientów, stwórz osobne sekcje na stronie internetowej, które będą odpowiadały potrzebom każdej z tych grup.

4. Nawiąż współpracę z agencją/specjalistą SEO

Zastanów się nad zatrudnieniem doświadczonego specjalisty SEO, który będzie nadzorował strategię pozycjonowania Twojej witryny internetowej. Możesz to zrobić na kilka sposobów:

  • Agencja SEO – jeśli Twoje cele są jasno określone, współpraca z agencją, taką jak Sempire, może być tańsza niż zatrudnienie specjalisty na pełen etat.
  • Freelancer – wynajmij freelancera, aby zaprojektował strategię i przygotował szczegółowy plan działań, który może być wdrażany przez członków Twojego zespołu.

Nie zapominaj, że SEO to proces i nie wystarczy kilka pojedynczych działań, aby strona Twojego startupu znalazła się na samej górze wyników wyszukiwania.

5. Skup się na frazach, które mają potencjał

Zidentyfikuj słowa kluczowe, na które Twoja strona internetowa już zajmuje pozycje w rankingu (na przykład miejsca 11-30), ale potrzebują optymalizacji, by znaleźć się wyżej. To szybki sposób na zbudowanie początkowego ruchu organicznego.

Przykład
Załóżmy, że prowadzisz studio treningowe i Twoja strona internetowa zajmuje 15. miejsce w rankingu na frazę „zajęcia fitness dla początkujących”. Możesz zoptymalizować tę stronę, dodając bardziej szczegółowe informacje, zdjęcia z treningów, opinie klientów oraz lepsze meta opisy. Dzięki tym działaniom masz szansę „awansować” na wyższe pozycje w SERP-ach.

6. Rozpocznij stopniowe wdrażanie działań

Jeśli prowadzisz startup i masz ograniczony budżet, zacznij od publikowania jednego rodzaju treści miesięcznie. Nawet minimalne postępy w SEO mogą przynieść zauważalne rezultaty w dłuższym okresie. Dzięki regularnym publikacjom, po roku możesz mieć solidną bazę 12 wartościowych stron, które odpowiadają na potrzeby użytkowników i budują autorytet Twojej witryny.

7. Zadbaj o techniczne aspekty SEO

Nie zapomnij o technicznej optymalizacji strony internetowej – szybkość ładowania, mobilna responsywność i struktura URL są podstawą dla osiągania wysoki pozycji w wynikach wyszukiwania.

Zleć swojemu specjaliście SEO regularną optymalizację techniczną, aby uniknąć problemów z widocznością w wyszukiwarkach.

8. Monitoruj wyniki i dostosowuj strategię

Monitoruj, sprawdzaj, testuj i poprawiaj – rób wszystko, by udoskonalić swoją strategię pod kątem SEO. Najgorszy scenariusz zakłada zaprzestanie wprowadzania zmian i bierne obserwowanie. Aby być na bieżąco z rankingiem wyszukiwania, korzystaj z narzędzi takich jak Google Analytics oraz Google Search Console. Wprowadzaj zmiany na podstawie danych oraz wyników.

Czy wczesne startupy powinny inwestować w pozycjonowanie stron internetowych? Podsumowanie

Jest wiele czynników do rozważenia, gdy w grę wchodzi udzielenie odpowiedzi na pytanie: „czy warto inwestować w pozycjonowanie stron?” Mowa o dostępnych funduszach, mocnych stronach zespołu, konkurencji i słowach kluczowych.

Marketing startup’u to nie tylko SEO – lecz także różnorodne działania, takie jak płatne kampanie reklamowe (PPC), budowanie obecności w mediach społecznościowych oraz content marketing. Sekret sukcesu tkwi w sprytnym połączeniu szybkich taktyk marketingowych z długoterminową strategią pozycjonowania, która z biegiem czasu zacznie generować stały, organiczny ruch, napędzając Twój biznes…bez przerwy.

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 51 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...