Analiza konkurencji w SEO jest konieczna, ponieważ pozwala sprawdzić, jakimi technikami posługują się serwisy internetowe z Twojej branży, aby osiągać najwyższe pozycje w Google. Dzięki analizie konkurencji dowiesz się, co musisz poprawić na swojej stronie, aby zacząć więcej sprzedawać.
Sprawdź:
Poniższy artykuł przeprowadzi Cię przez kroki, które należy podjąć podczas analizy konkurencji w SEO:
Analiza konkurencji SEO jest skomplikowanym procesem, który wymaga zazwyczaj zastosowania płatnych narzędzi. Dane zgromadzone na podstawie badań powinny być właściwie zinterpretowane, aby przyniosły pozytywne rezultaty w postaci praktycznych wskazówek dotyczących optymalizacji.
Jeżeli chcesz pozyskiwać więcej klientów z internetu i zwiększyć sprzedaż, skontaktuj się z nami. Nasz doświadczony specjalista SEO przeprowadzi dla Ciebie analizę konkurencji, przygotuje strategię i wdroży optymalizację, dzięki której dotrzesz do większego grona odbiorców!
Analiza konkurencji SEO to proces, którego celem jest pozyskanie możliwie dokładnych informacji o działaniach prowadzonych przez strony konkurencyjne, celem zwiększenia widoczności i maksymalizacji ruchu pozyskiwanego z naturalnych wyników wyszukiwania. Analiza konkurencji SEO uwzględnia m.in. stopień optymalizacji strony, wielowymiarową ocenę doboru i zastosowania słów kluczowych oraz badanie profilu linków przychodzących (backlink).
Najbardziej popularne narzędzia wykorzystywane do analizy konkurencji to:
Analiza konkurencji to jeden z pierwszych elementów w pozycjonowaniu strony, bez którego nie ma racji bytu strategia SEO czy dobór słów kluczowych. Powinno się ją wykonywać okresowo, aby być na bieżąco z nowymi taktykami rywali.
ZAPAMIĘTAJ
Analiza konkurencji w SEO z założenia nie jest kopiowaniem pomysłów z innych witryn. Służy zainspirowaniu się rozwiązaniami, jakie stosują Twoi konkurenci, i zaproponowaniu użytkownikom czegoś więcej. Jest bardzo ważnym krokiem podczas planowania strategii SEO, jednak można ją również traktować jako element badania rynku.
Analiza konkurencji jest niezwykle istotna, ponieważ:
ZAPAMIĘTAJ
Celem analizy konkurencji w SEO jest ustalenie najlepszych praktyk, jakie stosuje Twoja konkurencja, aby znaleźć się na pierwszej stronie w Google i pozyskiwać klientów z wyszukiwarki. Dokładne zbadanie stron branżowych z pierwszych stron wyników wyszukiwania pozwoli Ci również określić niedociągnięcia innych witryn, które poprawione na Twojej stronie dadzą możliwość zbudowania przewagi konkurencyjnej w wyszukiwarce Google.
Określenie bezpośredniej konkurencji w wyszukiwarce to jeden z najważniejszych etapów w SEO, ponieważ. wpływa na budżet i ilość prac potrzebnych do skutecznego pozycjonowania strony, a także pozwala określić, jak duży ruch i sprzedaż może osiągać Twoja witryna.
Dobierając konkurencję, decydujesz, z kim będziesz rywalizować o wysokie pozycje w rankingu Google. Jeżeli od dłuższego czasu działasz w branży, możesz wiedzieć, kto jest Twoim potencjalnym konkurentem w rankingu Google. Nie jest to jednak wystarczająca przesłanka do wykonania skutecznej analizy konkurencji w SEO.
ZAPAMIĘTAJ
Konkurencja biznesowa i konkurencja SEO są często traktowane na równi, jednak w większości przypadków różnią się od siebie. Na popularne słowa kluczowe związane z Twoją branżą pozycjonują się również blogi i inne witryny, które nie rywalizują z Tobą pod kątem sprzedaży. Serwisy tego typu nie stanowią Twojej konkurencji biznesowej, natomiast są konkurencją SEO.
Aby sprawdzić, kto tak naprawdę jest Twoją konkurencją w pozycjonowaniu, wykonaj poniższe kroki.
Bazując na swoim doświadczeniu, spróbuj wymienić wszystkie firmy, które traktujesz jako swoich bezpośrednich konkurentów i z którymi rywalizujesz na co dzień w pozyskiwaniu klientów. Mogą być to firmy z Polski i z całego świata.
Sporządź listę słów, które przychodzą Ci na myśl w związku z Twoją działalnością i wymienioną konkurencją biznesową. Mogą być to nazwy produktów lub usług – wszystko, co kojarzy Ci się z Twoją ofertą.
Wprowadź w okno wyszukiwarki Google wcześniej zgromadzone frazy pojedynczo. Witryny, które wyświetlą się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania (TOP 10) i nie są płatnymi reklamami, są Twoją konkurencją SEO.
Aby mieć pewność, że poprawnie ustaliłeś swoją konkurencję, skorzystaj z płatnych narzędzi SEO. Rozwiązania takie jak Semstorm pozwalają na określenie konkurencji na podstawie wspólnych słów kluczowych.
Po wpisaniu adresu Twojej strony internetowej narzędzie przedstawi Ci konkurentów w wyszukiwarce Google.
Alternatywnie możesz użyć też narzędzi takich jak Senuto, Ahrefs czy Semrush.
Aby analiza konkurencji w SEO została poprawnie wykonana, dobór konkurencji powinien być właściwy. Jeżeli masz poczucie, że proces ten jest dla Ciebie zbyt skomplikowany lub nie masz dostępu do narzędzi SEO, skorzystaj z naszej pomocy.
Otrzymaj darmową analizę konkurencji już dziś!
Celem analizy konkurencji SEO jest uzyskanie informacji:
Aby uzyskać wszystkie te informacje, należy wziąć pod uwagę następujące czynniki:
Badanie konkurencji w SEO dotyczy wielu obszarów związanych z pozycjonowaniem stron w wyszukiwarce Google. Aby analiza była skuteczna i wydajna, należy skupić się na najbardziej istotnych zagadnieniach, które mają największy wpływ na ranking.
Poniżej opisano, jak sprawdzić najważniejsze elementy w analizie konkurencji i jakie narzędzia mogą być do tego przydatne.
ZAPAMIĘTAJ
Nie wszystkie rozwiązania wykorzystywane na stronach Twojej konkurencji są właściwe. Badanie stron rywali wymaga krytycznego podejścia i wnikliwej analizy. Poprawiając niedociągnięcia konkurentów, masz większą szansę wyświetlać się wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania w Google.
Jeżeli chcesz otrzymać darmową analizę Twojej witryny i konkurencji od specjalistów z wieloletnim doświadczeniem, skontaktuj się z agencją SEMPIRE!
Badanie słów kluczowych konkurencji wymaga skorzystania z narzędzi, które w szybki sposób przeanalizują daną witrynę. Czytanie treści na stronie i wybieranie fraz przez człowieka nie ma najmniejszego sensu.
Do analizy słów kluczowych witryn konkurencji może posłużyć Ci narzędzie Ubersuggest. Pozwala na wykonanie 3 analiz dziennie za darmo. Jest ono dostępne pod adresem https://neilpatel.com/ubersuggest/.
Zwróć uwagę na słowa, które generują najwięcej ruchu i które wyświetlają się najwyżej w wynikach wyszukiwania. Ubersuggest przedstawia parametry takie jak liczba zapytań, miejsce w wynikach wyszukiwania, szacunkowa liczba odsłon i trudność w pozycjonowaniu.
Klikając strzałki przy parametrach, możesz zmieniać hierarchię danych w tabeli.
Alternatywą dla Ubersuggest może być Senuto czy Semstorm.
Badanie backlinków stron konkurencji wymaga narzędzi SEO. Możliwość bezpłatnego sprawdzenia linków prowadzących w wersji ograniczonej umożliwia Ahrefs przez stronę internetową pod adresem https://ahrefs.com/pl/backlink-checker.
Otrzymasz informacje na temat oceny DR (domain rating) podanej domeny, która odzwierciedla siłę profilu linków. Dowiesz się, jak duża jest liczba linków zwrotnych i ile z nich ma znacznik follow. W darmowej wersji w tabeli zobaczysz część źródeł linkowania prowadzącego do domeny konkurencji.
Aby sprawdzić liczbę zaindeksowanych podstron w domenie konkurencji, wykonaj poniższe kroki.
Na przykład: site:example.com, gdzie example.com to adres witryny konkurencji. Dzięki komendzie “site:” Google przeszuka jedynie strony należące do tej domeny.
Jest ona widoczna na szczycie listy wyszukiwania.
Domeny z dłuższą historią zmian i istniejące od dawna w sieci zazwyczaj są bardziej wartościowe dla odbiorców. Wiek domeny wpływa na zaufanie i pozycję w wynikach wyszukiwania. Aby określić, kiedy dana domena została zarejestrowana, możesz skorzystać z bazy WHOIS dostępnej pod adresem whois.domaintools.com.
W wynikach znajdziesz tabelę z wierszem “Dates”. Zawiera on informacje o wieku domeny wyrażonym w dniach, dacie utworzenia, wygaśnięcia i ostatniej aktualizacji.
Analiza stron pokaże Ci, które podstrony serwisu mają największy ruch, ile zawierają słów kluczowych i na jaki temat są. Możesz do tego wykorzystać płatne narzędzie Semstorm, które jest dostępne pod adresem https://www.semstorm.com/pl.
Analiza content GAP pomoże Ci określić, jakich słów kluczowych jeszcze nie używasz, a jakie frazy masz wspólne z witryną konkurencji. Aby to zrobić, możesz posłużyć się płatnymi narzędziami takimi jak SEMRush Keyword Gap, które jest dostępne przez witrynę https://www.semrush.com/analytics/keywordgap/.
Jako pierwszą ustaw swoją stronę. Potem wprowadź adres konkurencji.
Przeanalizuj dane z raportu. Sprawdź statystyki wspólnych słów kluczowych i tych unikatowych dla konkurencji.
Analiza techniczna serwisu internetowego powinna skupić się na najbardziej istotnych elementach, które wpływają na pozycjonowanie Twojej konkurencji. Poniżej znajdziesz kroki, które należy wykonać, aby skutecznie przejść przez ten proces.
Weryfikacja adresów URL jest istotna, ponieważ pomaga poprawić pozycjonowanie serwisu i wrażenia użytkowników korzystających z linków prowadzących do witryny.
W tym kroku sprawdź takie elementy jak:
Zweryfikuj występowanie błędów, w tym m.in.:
Znaczniki TITLE i meta DESCRIPTION są istotne z perspektywy użytkownika i robotów analizujących stronę, ponieważ przekazują informację o zawartości danej witryny.
Podczas tej części analizy sprawdź:
Dzięki temu dowiesz się:
Sprawdź podgląd tytułu i opisu strony w Google.
Nagłówki Hx stanowią informację dla użytkowników i crawlerów odwiedzających Twoją stronę – mówią, co zawiera treść (content) danej sekcji i podstrony. W ten sposób ułatwiają poznanie tematyki witryny.
Analizując nagłówki, sprawdź:
Ten krok pozwoli Ci także sprawdzić:
Wszystkie te elementy są błędami w optymalizacji technicznej serwisu – unikaj ich na swojej stronie.
Obrazy powinny być odpowiednio skonfigurowane, aby roboty wiedziały, co znajduje się na danej grafice. Dzięki temu poprawisz pozycjonowanie serwisu.
Badając optymalizację obrazów, zweryfikuj:
Pozwoli Ci to określić:
Bezpieczeństwo witryny jest dla Google bardzo istotne, ponieważ wyszukiwarka nie chce narażać swoich użytkowników na ataki hakerskie i przejęcie danych.
W tym kroku zbadaj:
W ten sposób określisz:
Dane strukturalne pomagają przekazać Google informację, co zawiera dana witryna, i pomagają przedstawić więcej informacji użytkownikom na stronie wyników wyszukiwania.
Podczas analizy zweryfikuj:
Dzięki temu możesz zainspirować się, jakich danych użyć na swojej stronie.
Mapa strony (sitemap) pomaga robotom sieciowym dotrzeć do każdej strony i zasobu serwisu, dzięki czemu łatwiej jest je dodać do bazy danych Google.
Weryfikując mapę strony konkurencji, zwróć uwagę na:
Dzięki badaniu tego elementu konfiguracji witryny możesz wykryć:
Szybkość i wydajność witryny jest czynnikiem rankingowym i wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google.
Badanie szybkości strony obejmuje między innymi:
Na prędkość ładowania mają wpływ czynniki, takie jak:
Do zbadania wydajności skorzystaj z narzędzi takich jak PageSpeed Insights, które sprawdzą serwis po podaniu jego adresu.
Linkowanie wewnętrzne serwisu jest niezwykle istotne, ponieważ tworzy sieć ułatwiającą robotom sieciowym i użytkownikom nawigować po stronie serwisu.
Podczas analizy weź się pod uwagę:
Dzięki temu ocenisz:
Powyższe kroki możesz wykonać przy użyciu narzędzia Screaming Frog, jednak jego darmowa wersja jest rozwiązaniem odpowiednim dla małych i średnich firm, ponieważ pozwala na zbadanie do 500 adresów URL.
Jeżeli chcesz, aby analiza techniczna witryny była wykonana w kompleksowy sposób, skontaktuj się z nami. Przeanalizujemy dla Ciebie konkurencję i przedstawimy wyniki w zrozumiałej formie.
Analiza konkurencji to złożony proces, na który składa się:
Do skutecznego badania konkurencji i wyciągnięcia odpowiednich wniosków potrzeba wiedzy i doświadczenia. Bez zaawansowanych, płatnych narzędzi SEO analiza konkurencji SEO jest bardzo trudna, czasochłonna i często niemożliwa w zakresie pozwalającym przygotować kompleksową strategię pod pozycjonowanie.
Skontaktuj się z nami i otrzymaj darmową analizę konkurencji w SEO.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 47 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!