Statystyki strony internetowej to dane liczbowe i procentowe wskazujące na popularność witryny (ilość wejść na stronę), informujące o źródłach wizyt czy dotyczące demografii użytkowników. Statystyki strony pozwalają sprawdzić ruch na witrynie i umożliwiają przeprowadzanie dokładnych analiz oraz rozpoznanie zjawisk zachodzących podczas wizyty na konkretnej domenie.
Całkowicie za darmo możesz sprawdzić i porównać statystyki swojej strony www z innymi witrynami z branży. Wystarczy, że wypełnisz formularz bezpłatnej analizy, a w ciągu 48 godzin otrzymasz raport i wiele bardzo istotnych informacji na temat Twojej strony, stron Twoich konkurentów i tego co możesz zrobić, aby zwiększyć ruch na stronie internetowej.
Czym są statystyki strony internetowej i jakie znaczenie ma ich instalacja dla każdej domeny? Statystyki domeny to podstawa do opracowania skutecznej strategii pozycjonowania jak i weryfikacji efektów jakie daje pozycjonowanie stron czy kampania linków sponsorowanych Google Ads. Statystyki to kopalnia wiedzy stosowana przy analityce internetowej. Poznaj bazowe narzędzia statystyczne – Google Analytics, SimilarWeb, Alexa czy bazy danych Google. Dowiedz się o zaletach, wadach poszczególnych narzędzi jak również dlaczego tak ważne jest stosowanie statystyk na każdej stronie internetowej. Sprawdź porady po co i jak sprawdzać statystki strony konkurencji i uzyskaj odpowiedzi na często zadawane pytania dotyczące zbierania danych statystycznych.
Regularna analiza statystyk i pozycji domeny to podstawa dla każdego, kto prowadzi własny serwis internetowy. Istnieje wiele sposobów na to, jak sprawdzić statystyki strony. Najlepszym sposobem na dotarcie do baz danych jest wykorzystanie jednego z narzędzi statystycznych. Na rynku dostępnych jest wiele aplikacji i wtyczek pozwalających na zbieranie statystyk, m.in. Google Analytics, Semstorm, Similar Web, Alexa, Semrush czy Searchmetrics. W sprawdzaniu statystyk swojej strony należy kierować się podstawowymi parametrami, takimi jak: liczba unikalnych użytkowników strony w skali dziennej i miesięcznej, liczba unikalnych wejść na stronę, pora dnia, dla której odnotowywany jest najintensywniejszy ruch, popularność poszczególnych podstron oraz frazy kluczowe po których użytkownicy trafili na stronę.
Popularność strony w tym odwiedzalność witryny, liczbę użytkowników, czas spędzony na stronie oraz szereg innych danych najlepiej badać przy użyciu bazowego narzędzia statystycznego, jakim jest Google Analytics. Są to darmowe statystyki strony, wymagające jedynie prostej instalacji. Nie ma zatem powodów do obaw przed tym, jak zainstalować Google Analytics – jest to proces łatwy, wystarczy wprowadzenie kodu śledzącego lub instalacja odpowiedniej wtyczki.
Analytics pozwala na weryfikację danych dotyczących witryny zbieranych zarówno w czasie rzeczywistym (w obecnej chwili), jak i dla konkretnego zakresu dat z przeszłości. Dane te można w indywidualny sposób segmentować i tworzyć z nich zaawansowane raporty.
W Google Analytics zbierane są podstawowe informacje, takie jak m.in.:
oraz wiele innych, szczegółowych informacji dotyczących odbiorców, metod pozyskiwania, zachowania oraz konwersji.
Google Analytics to narzędzie służące do badania własnej strony, zbierające realne informacje w czasie rzeczywistym, z możliwością wglądu do danych z przeszłości. Istnieje także szereg aplikacji online, które pozwalają oszacować trendy związane z popularnością stron konkurencji. Stanowią one podstawę analiz każdego właściciela własnej domeny, gdyż pozwalają zbadać jaką popularnością i dla jakich fraz kluczowych konkurent osiąga lepsze wyniki. Poniżej znajduje się lista takich narzędzi wraz z informacją jak sprawdzić popularność stron internetowych konkurencji przy ich użyciu.
Wiodącą funkcją SEMSTORM jest analiza widoczności strony w wynikach płatnych i wynikach naturalnych. Narzędzie to daje możliwość sprawdzania statystyki strony pod kątem fraz kluczowych, po wpisaniu których strona wyświetla się w wyszukiwarce Google. Statystyki wyszukiwania dotyczą słów kluczowych znajdujących się na 50-ciu pierwszych pozycjach wyników Google. Dzięki SEMSTORM można w prosty sposób porównać widoczność własnej witryny względem stron konkurencji. Ponadto w przejrzysty sposób zestawić można popularność stron internetowych dla tych samych fraz. Kolejną zaletą SEMSTORM jest możliwość zbadania najbardziej popularnych słów kluczowych w tym fraz „long tail” – takie statystyki wyszukiwań Google pozwalają dokładnie przeanalizować potencjał ruchu.
Statystyki strony badane przy użyciu tego narzędzia to dane szacunkowe, pozwalające na łatwą analizę własnej domeny w porównaniu ze stronami konkurencji z całego świata, z danego kraju lub konkretnej branży. Statystyki odwiedzin strony gromadzone przez SIMILAR WEB umożliwiają zapoznanie się w przybliżonym stopniu z ilością odsłon strony, słowami kluczowymi czy źródłem wizyt – procentem wizyt z wyszukiwarki, płatnych kampanii czy wejść bezpośrednich. Narzędzie to pozwala zatem na badanie statystyk strony Facebook i innych social mediów, które obecnie stanowią jedno z najbardziej popularnych źródeł odwiedzin.
Kluczowe informacje, które można uzyskać przy pomocy SIMILAR WEB to:
ALEXA to jedno z najpopularniejszych narzędzi badających statystyki strony konkurencji. Przeznaczone jest głównie do badania największych serwisów, które cieszą się dużą odwiedzalnością. Statystyki domeny prezentowane w ALEXA przyjmują postać rankingu porównującego liczbę odwiedzin wszystkich monitorowanych serwisów. Bazę danych utworzono na podstawie wskaźnika unikalnych odwiedzin oraz liczby odsłon. Poglądowe statystyki strony dostępne są bezpłatnie, szczegółowe informacje natomiast można uzyskać po wykupieniu konkretnego pakietu.
Jest to profesjonalne narzędzie przeznaczone dla specjalistów branży SEO. Statystyki strony dostępne w tym programie pozwalają na kompleksową analizę serwisów internetowych, w tym przede wszystkim na badanie wszystkich aspektów prowadzonego marketingu internetowego – działań SEO i kampanii PPC. SEMRUSH służy do oceny wartości wszystkich kluczowych wskaźników określających działania konkurencji. Dzięki temu możliwe jest tworzenie raportów pozycji strony w wynikach organicznych wyszukiwarki Google i Bing oraz raportów dotyczących konkurencji – wskazanie największych konkurentów i słów kluczowych dla których inne serwisy lepiej rankingują. SEMRUSH daje także pogląd na skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych typu Google Ads czy reklamy w Social Mediach. Narzędzie dostępne jest w wersji darmowej oraz wersji płatnej (PRO).
Statystyki domeny badane przy użyciu tego narzędzia zbierane są na podstawie kontrolnych wyrażeń kluczowych. Monitorowane frazy pozwalają określić widoczność witryny w Google. SEARCHMETRICS daje możliwość sprawdzenia czy widoczność strony www wzrasta, czy i kiedy nastąpił spadek pozycji, czy domena posiada nałożoną karę za nieetyczne praktyki marketingowe w Internecie a także które słowa kluczowe generują największy ruch. Co ważne – SEARCHMETRICS nie daje bezpośrednio informacji o tym, czy ruch na stronie wzrósł, informuje jedynie o wzrostach lub spadkach widoczności.
Jako dodatkowe narzędzia, dające nie tyle pogląd na statystyki konkretnej strony, a raczej na trendy związane z wyszukiwaniem kluczowych fraz należy wymienić bazy Google: planer słów kluczowych oraz Google Trends. Warto regularnie badać popularność istotnych dla własnej działalności haseł, szczególnie przy opracowywaniu strategii pozycjonowania oraz planowaniu kampanii reklamowych w Google Ads (AdWords) lub w Social Mediach – reklam na Facebooku, Instagramie czy Twitterze. Poniżej opisane zostały funkcje narzędzi Google.
Jest to element statystyk Google służący do estymacji ruchu związanego z konkretną frazą kluczową. Narzędzie szacuje popularność miesięcznych wyszukiwań fraz w wynikach organicznych i płatnych. Udostępnione jest w usłudze Google Ads (Google AdWords). Planer słów kluczowych stanowi bazę wiedzy na temat wyszukiwalności konkretnych fraz, nie daje jednak możliwości stworzenia rankingu stron www dla konkretnego zestawu słów kluczowych.
Są to statystyki online stworzone przez Google. Nie są one co prawda dostępne w formie liczbowej, ale pozwalają oszacować intensywność zainteresowania konkretnymi hasłami na podstawie danych procentowych. Jest to bazowy materiał pomocniczy przy ocenie popularności stron konkurencji.
Aby sprawdzić statystyki strony konkurencji, należy skorzystać z narzędzi zewnętrznych. Warto wykorzystać dane pochodzące z kilku źródeł i wyciągnąć z nich uśrednione wyniki, gdyż zawsze będą to dane orientacyjne i mniej dokładne aniżeli te zainstalowane bezpośrednio na stronie.
Najbardziej popularne narzędzia, które pozwolą podejrzeć statystyki obcej strony to:
Znajomość statystyk serwisów konkurencji jest szczególnie przydatna podczas optymalizacji własnej strony www. Wiedza na temat rankingujących fraz kluczowych, potencjału ruchu oraz popularności witryny konkurenta, daje jasne przesłanki dla opracowania skutecznej strategii pozycjonowania.
Ponadto, wgląd w wyniki prowadzonego przez konkurenta marketingu internetowego w tym kampanii Google Ads czy reklam na Facebooku umożliwia rzetelne zaplanowanie działań promocyjnych dla swojej strony. Zbadanie intensywności ruchu z poszczególnych źródeł obrazuje, które z nich warto wykorzystać i z których spodziewać się najwyższej skuteczności.
Wykorzystanie statystyk konkurencyjnej strony internetowej to podstawa przy planowaniu jakichkolwiek działań związanych z marketingiem internetowym, pozwalająca na bieżącą kontrolę sposobów promocji swoich największych rywali – branie z nich przykładu oraz uczenie się na ich błędach.
Najczęściej występujące problemy ze statystykami
Analiza statystyk własnej domeny oraz statystyk stron konkurencji to podstawa. Regularne badanie poziomu popularności swojej strony www względem witryn innych firm z branży umożliwia rzetelne rozpoznanie rynku i aktualnych trendów Google. Największym błędem każdego posiadacza firmowej domeny jest bierność w pozyskiwaniu statystyk strony oraz brak zainteresowania działaniami konkurencji. Taki błąd w marketingu internetowym jest niedopuszczalny a jego skutki mogą okazać się bardzo kosztowne.
Nierzadko zdarza się, że właściciele domen podejmują błędne decyzje w sprawie określenia głównych źródeł pozyskiwania ruchu. Nawet najbardziej dopracowane działania marketingowe nie przyniosą oczekiwanego rezultatu, jeśli kierowane są na nieodpowiednie miejsce docelowe. Dane w Google Analytics pozwolą zbadać kluczowe informacje o wszystkich źródłach pozyskiwania ruchu. Można weryfikować tutaj statystyki strony z ruchu organicznego, statystyki z Facebooka czy statystyki z Google Ads (Google AdWords). Jeśli statystki strony nie zostaną zainstalowane, nie będzie można w precyzyjny sposób ocenić skuteczności prowadzonych działań i w konsekwencji błędnie orientować działania promocyjne strony www.
Jeśli statystki strony Google Analytics są już zainstalowane, należy zwrócić uwagę na poprawność ich wdrożenia. Najczęściej popełnianym błędem jest niepoprawna implementacja kodu śledzenia Google Analytics. Taka nieprawidłowość skutkuje błędnym zbieraniem danych – wówczas statystyki strony nie są zgodne ze stanem faktycznym. Brak uzupełnienia wiedzy jak zainstalować Google Analytics może mieć zatem bardzo negatywny wpływ na statystyki strony.
Kolejnym, najczęściej popełnianym błędem jest brak śledzenia celów strony. Aby analiza statystyk domeny była pomocna w weryfikacji skuteczności strony internetowej, należy rozpocząć śledzenie konwersji. Pozwoli to poznać źródła odwiedzin użytkowników, które zakończyły się zrealizowaniem ważnego celu np. wypełnieniem formularza kontaktowego czy transakcją. Brak zliczania celów to podstawowy błąd, ograniczający możliwość oceny efektywności pozyskanego ruchu.
Statystyki stron internetowych stanowią kluczową informację dla właściciela domeny – liczba wejść na stronę, liczba odsłon dokonanych w obrębie witryny czy liczba unikalnych użytkowników to podstawowe parametry pozwalające ocenić funkcjonowanie strony. Statystyki serwisu są wymierne, dostarczają precyzyjnych danych, dotyczą konkretnych zakresów czasowych.
Największą zaletą korzystania z narzędzi statystycznych dla stron internetowych jest możliwość oceny funkcjonowania strony w:
Z uwagi na wymienione korzyści tak ważnym jest, aby umiejętnie obsługiwać narzędzia statystyczne i nauczyć się interpretować dane w nich zbierane.
Kiedy statystyki strony są szczególnie potrzebne?
Statystyki strony dają niezbędną wiedzę każdemu, kto wykorzystuje swoją stronę do celów biznesowych (sprzedaży lub jako forma wizytówki). Oto podstawowe obszary działań, w których umiejętna interpretacja zbieranych statystyk jest szczególnie potrzebna:
Instalacja Google Analytics jest prosta, ale aby była wykonana poprawnie należy przestrzegać kilku ważnych zasad.
W pierwszej kolejności należy utworzyć konto Google Analytics
(https://www.google.com/intl/pl/analytics/)
Po utworzeniu konta należy pobrać z niego indywidualny kod śledzenia i zaimplementować go na każdej podstronie, w sekcji <HEAD>.
Jeżeli nie posiadasz jeszcze statystyk strony to wykonaj instalację i konfigurację statystyk Google Analytics.
Statystyki Google Analytics oraz narzędzia dodatkowe opracowywane przez Google (Planner słów kluczowych, Google Trends) są darmowe. Natomiast inne narzędzia zewnętrzne, pracujące na własnych bazach danych wymagają wykupienia odpowiedniego pakietu/pełnej wersji konta.
Dane w Google Analytics mogą nie zgadzać się ze stanem faktycznym odwiedzalności jeśli kod śledzący jest nieprawidłowo wdrożony na stronie. Także brak ustawienia konwersji celu może wpływać na zniekształcanie danych dotyczących efektywności ruchu.
Ocena artykułu:
4.92 / 5 według 382 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!