Bez narzędzi SEO nie wygrasz wyścigu o najwyższe pozycje w wyszukiwarce Google. Wszystkie witryny w TOP 10 wykorzystują programy do pozycjonowania w darmowej lub płatnej formie.
Na rynku znajdziesz obecnie setki (o ile nie tysiące) programów SEO, które wspierają proces pozycjonowania stron internetowych. Ich pomoc jest nieoceniona w optymalizacji witryny. Sprawdź, z których narzędzi SEO korzystać, aby odnieść najlepsze rezultaty i poprawić widoczność strony w internecie.
Ten artykuł powstał, aby wesprzeć Cię w wyborze najlepszego rozwiązania. Skorzystaj z niego, jeśli jesteś:
Same narzędzia SEO nie wystarczą, aby skutecznie pozycjonować stronę. Optymalizacja witryny wymaga, aby poprawnie wykorzystać dane dostarczone przez oprogramowanie SEO. Programy do pozycjonowania stron internetowych powinny być poprawnie zastosowane, by nie zaszkodzić Twojej witrynie.
Skorzystaj z usług specjalistów SEMPIRE, którzy dysponują skutecznymi programami SEO. Dzięki nim zaprezentują Ci w przejrzysty sposób efekty swojej pracy i sprawią, że zyskasz przewagę nad konkurencją.
Umów się na konsultacje z naszym Specjalistą i skorzystaj umiejętności wspieranych przez narzędzia analityczne!
Narzędzia SEO to programy komputerowe lub aplikacje dostępne przez internet, które pomagają pozycjonerom optymalizować witryny, analizować ich sposób działania, badać konkurencję i przygotowywać strategię SEO. Termin “narzędzia SEO” określa zbiór oprogramowań i aplikacji, które są stosowane podczas pozycjonowania stron w internecie.
Program do pozycjonowania stron analizuje witryny i zbiera dane, które mogą zostać wykorzystane przy optymalizacji SEO. Na rynku znajdziesz różne formy narzędzi do SEO – niektóre z nich są darmowe, a inne płatne. Różnią się również spektrum zadań, które można dzięki nim wykonać.
ZAPAMIĘTAJ
Narzędzia SEO są nieodłącznym elementem procesu pozycjonowania, ale nie wykonają całej pracy za Ciebie. W SEO wciąż istotny jest czynnik ludzki. Korzystanie z narzędzi do pozycjonowania wymaga zaawansowanej wiedzy, doświadczenia, umiejętności analitycznych i wyciągania wniosków.
Istnieje sporo rozwiązań, które automatyzują procesy takie jak optymalizacja grafiki czy dodawanie meta danych. Zazwyczaj jednak nie robią tego w najlepszy sposób, a efekty ich działań muszą być nadzorowane przez profesjonalistów.
Z narzędzi SEO korzystają najczęściej:
Narzędzia do SEO mogą pomóc w pozycjonowaniu na wiele sposobów. Dotyczą przeróżnych obszarów optymalizacji witryny i nadzorowania rankingu. Poniżej przedstawiamy zadania, do których są najczęściej wykorzystywane.
Narzędzia SEO pozwalają na:
Na rynku jest mnóstwo różnego typu narzędzi SEO. Ich wybór należy dostosować do indywidualnych potrzeb i zadań, przed którymi stoisz Ty lub Twoja firma. Aby wybrać najlepsze z nich, odpowiedz sobie na kilka poniższych pytań.
Wszystkie te pytania wzięliśmy pod uwagę, aby jak najbardziej ułatwić Ci wybór właściwego narzędzia.
Po określeniu przeznaczenia danego narzędzia możesz przejść do wyboru rozwiązania prezentowanego w poniższym artykule. Nie ma sensu korzystać z wielu podobnych rozwiązań, które służą do tego samego. Wiele rozbudowanych narzędzi może pokryć funkcjonalności pojedynczych propozycji.
Jeżeli potrzebujesz kompleksowego narzędzia do prowadzenia audytów i analizowania konkurencji, skorzystaj z Ahrefs, Semrush czy Semstorm. Senuto i Surfer przydadzą się do pracy z treścią. Jeżeli chcesz wykorzystać narzędzie do konkretnego zadania, jakim jest na przykład test szybkości ładowania strony, skorzystaj z takich rozwiązań jak PageSpeed Insights.
Przeczytaj poniższy artykuł aby wybrać właściwe rozwiązanie. Przygotowując zestawienie najlepszych i sprawdzonych narzędzi SEO, uwzględniliśmy kluczowe aspekty determinujące ich wybór: funkcjonalność, cenę i grupę docelową.
W SEMPIRE lubimy dzielić się wiedzą i pomagać w rozwoju marek w sieci. Wiemy, jak trudno trafić na właściwą pomoc w branży SEO, dlatego oferujemy sprawdzone narzędzia SEO, które możesz wykorzystać przy pracy nad Twoją witryną.
Bezpłatne SEO narzędzia od SEMPIRE:
Przeglądając Internet w poszukiwaniu pomocnych programów do pozycjonowania, natkniesz się na propozycje, które są kompleksowymi narzędziami do prowadzenia lub monitorowania procesu SEO. Pakiety łączą w sobie różne funkcje śledzenia rankingu, optymalizacji treści czy audytu SEO dla technicznej części strony.
W tej sekcji znajdziesz zestawienie kompleksowych programów do pozycjonowania stron internetowych.
Ahrefs to jedno z najpopularniejszych programów do SEO na całym świecie. Narzędzie powstało w 2011 roku i jest sukcesywnie rozwijane od początku istnienia. Przez wielu specjalistów oceniane jako najlepsze oprogramowanie do kompleksowego wspierania pozycjonowania stron. Umożliwia mnóstwo działań związanych z audytowaniem i analizą strony.
Ahrefs posiada szerokie spektrum zastosowań i zbiera przeróżne statystyki Twojej witryny. Analizuje linki, strukturę, content i stronę techniczną serwisu. Służy głównie do analizy profilu linkowego, dzięki bardzo szybkiemu, autorskiemu crawlerowi (algorytmowi do analizy strony). Narzędzie wymaga potwierdzenia własności strony, które można wykonać, importując dane projektu z Google Search Console (opcja dostępna w panelu Ahrefs w trakcie dodawania projektu).
Rozwiązanie to jest częściej używane przez specjalistów, niż laików. Przede wszystkim dlatego, że nie należy do najtańszych narzędzi SEO (cena poniżej). Innym powodem jest jego szeroki wachlarz możliwości i funkcjonalności, które dla niedoświadczonych użytkowników może wydawać się niezrozumiały i niepotrzebny.
Najważniejsze informacje:
Semrush to bardzo popularne, kompleksowe narzędzie SEO. Posiada ponad 50 różnych funkcjonalności, które pomogą Ci zoptymalizować stronę pod kątem wyszukiwarki internetowej.
Semrush pomaga przy przeróżnych aspektach konfiguracji, od analizy technicznego SEO, przez research słów kluczowych, aż po analizę profili linkowych. Jego wyróżnikiem są bardzo kompleksowe i dokładne dane, zawierające wskazówki dotyczące optymalizacji. Narzędzie jest nazywane „all in one”, czyli rozwiązaniem „wszystko w jednym".
Ten SEO program do pozycjonowania jest skierowany do profesjonalistów, którzy potrzebują zaawansowanej analizy witryny. Może być przydatny dla blogerów, ale i firm różnych rozmiarów czy agencji marketingowych. Posiada różne pułapy cenowe i zestawy funkcjonalności dostosowanych do wymagań użytkownika. Audyt SEO narzędzia Semrush jest doceniany przez agencje marketingowe z powodu jego różnorodnych danych.
Najważniejsze informacje:
Semstorm to polskie narzędzie SEO, które najbardziej kojarzy się z analizą widoczności strony w wyszukiwarce Google. Posiada jednak dużo innych funkcjonalności, których dużym atutem jest przystosowanie do rynku polskiego. Dużą zaletą tego programu SEO jest również atrakcyjna cena.
Semstorm wspiera optymalizację SEO treści stron internetowych. Ma funkcję badania słów kluczowych z opcją badania fraz lokalnych. Dodatkowo oferuje asystenta contentu, który daje wskazówki podczas tworzenia treści. Inne funkcjonalności są związane z analizą i śledzeniem pozycji Twojej strony.
To oprogramowanie SEO jest bardzo przydatne dla copywriterów, dzięki zaawansowanym możliwościom keyword researchu dostosowanym do naszego kraju. Dodatkowo program posiada wiele możliwości śledzenia pozycji strony w wyszukiwarce Google. Jest to rozwiązanie dostosowane bardziej do osób, które mają podstawową wiedzę związaną z tematyką pozycjonowania stron internetowych.
Najważniejsze informacje:
Senuto to kolejny polski program do pozycjonowania stron internetowych, przydatny zwłaszcza w zbieraniu danych o widoczności witryny. Tak jak pozostałe systemy omawiane do tej pory, jest platformą działającą w trybie SaaS (ang. software as a service), a więc dostępną z poziomu przeglądarki internetowej. Senuto to płatne rozwiązanie, które ma darmowy, 14-dniowy okres próbny.
Narzędzie do pozycjonowania stron posiada autorskie algorytmy analizujące SERP-y, czyli wyniki wyszukiwania Google. Dostarcza kompleksowego raportu związanego z widocznością witryny na przestrzeni czasu, posiada ogromną bazę słów kluczowych i ma możliwość analizowania Twojej konkurencji. W repertuarze narzędzi ma także funkcję researchu słów kluczowych i monitoringu konkurencji.
Wiele agencji marketingowych chwali sobie wsparcie, jakie daje im to narzędzie. Jest ono bardzo przydatne przy pisaniu treści na stronę, tworzeniu content planów i śledzeniu zmian widoczności. Najbardziej skorzystają z niego profesjonaliści związani z content marketingiem.
Najważniejsze informacje:
Surfer SEO to kolejne bardzo popularne narzędzie SEO stworzone w Polsce, którego używają agencje marketingowe na całym świecie. Jego główne funkcjonalności najbardziej kojarzą się z optymalizacją treści, jednak program posiada mnóstwo cennych zastosowań. Dawniej to płatne rozwiązanie oferowało tygodniową wersję demonstracyjną za 1 $, jednak teraz zrezygnowało z tej możliwości. Zamiast tego w Surfer gwarantują zwrot pieniędzy przez okres 30 dni od zakupu, jeżeli narzędzie nie spełni Twoich oczekiwań.
Program do pozycjonowania stron posiada możliwości tworzenia content planów, asystuje w tworzeniu treści i przeprowadza audyt opublikowanych tekstów. Surfer SEO służy do analizy on-site. Posiada bardzo rozwinięty algorytm do analizy treści. Stosuje tak zwane NLP (ang. Natural Language Processing), który dostarcza sugestii związanych z Twoją frazą kluczową. Program SEO dostarcza wskazówek na podstawie konkurencji i dba o jakość Twojej witryny.
Plany dostępne w ofercie subskrypcji Surfer SEO skierowane są do copywriterów i agencji SEO lub contentowych. Jego zaawansowane funkcje związane z optymalizacją treści odwołują się głównie do pracy z tekstem. Jest to rozwiązanie skierowane do profesjonalistów w tej odnodze SEO.
Najważniejsze informacje:
Google Search Console (GSC) to jedno z podstawowych, bezpłatnych narzędzi SEO od Google. Dostarcza kluczowych informacji pochodzących od twórców najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie. Jest więc oczywistym wyborem dla wszystkich osób posiadających stronę internetową i chcących zadbać o ruch z naturalnych (bezpłatnych) wyników wyszukiwania przez pozycjonowanie witryny.
Darmowy program do pozycjonowania stron GSC to platforma, która daje Ci możliwość sprawdzenia:
Z Google Search Console korzysta mnóstwo użytkowników. Usługa wymaga zweryfikowania własności witryny, w przeciwnym wypadku nie skorzystasz z GSC. To narzędzie SEO nie należy do najbardziej intuicyjnych, więc podstawowa znajomość aspektów technicznych będzie przydatna.
Najważniejsze informacje:
Google Analytics (GA) to kolejne, zupełnie darmowe rozwiązanie pomocne przy pozycjonowaniu Twojej witryny. Wymaga utworzenia strumienia danych pomiędzy serwisem a narzędziem. Można to zrobić dzięki wprowadzeniu znacznika w sekcji <head> strony internetowej.
GA jest bardzo cenne podczas śledzenia ruchu na stronie – określa źródło ruchu (pokazuje również liczbę kliknięć w wyniki organiczne) i przedstawia dane użytkowników (lokalizację, typ urządzenia), którzy przeglądają Twoją witrynę. Dzięki temu rozwiązaniu dowiesz się, jakie podstrony są najpopularniejsze, a na których zazwyczaj kończy się sesja. Pomocną funkcjonalnością jest również opcja śledzenia ruchu na witrynie w wersji na żywo.
Możliwości Google Analytics są doceniane przez ekspertów i laików. Szczególnie odpowiada ono zapotrzebowaniom osób prowadzących działalność e-commerce. Narzędzie dostarcza informacji na temat współczynnika konwersji, a więc stosunku odsłon strony i wykonania określonych akcji, np. zakupu produktu czy zapisaniu się do newslettera.
Najważniejsze informacje:
Porównywanie użyteczności tych narzędzi nie jest do końca wskazane. Wszystko zależy od tego, do czego chcesz je wykorzystać. Oferują one różne podejście do zagadnienia SEO i posiadają przeróżne ułatwienia.
Poniższa tabela jasno przedstawia zakres funkcjonalności i cenę każdego omówionego wcześniej narzędzia.
| Ahrefs | Semrush | Semstorm | Senuto | Surfer SEO | Google Search Console | Google Analytics |
Cena za miesiąc (min-max) | 99-999 $ | 119,95-449,95 $ | 99-799 zł | 99-999 zł | 59-239 $ | 0 zł | 0 zł |
Analiza ruchu | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Asystent contentu | ❌ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ❌ | ❌ |
✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ❌ | ❌ | |
Audyt | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | Podstawowe wskaźniki internetowe | ❌ |
Analiza | ✔️ | ✔️ | ❌ | ❌ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Research słów kluczowych | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ❌ | ❌ |
Analiza słów kluczowych jest podstawą dobrej optymalizacji stron internetowych. Narzędzia umożliwiają analizę popularności fraz, ich potencjału pod kątem pozycjonowania i pozyskiwania konwersji.
Sposób działania wszystkich tych narzędzi jest bardzo podobny – wprowadź hasło w oknie wyszukiwania, aby otrzymać powiązane słowa kluczowe lub poznać popularność wpisywane frazy. Aby Twoja witryna wyświetlała się na odpowiednie słowa kluczowe na wysokich pozycjach, skorzystaj z poniższych narzędzi do SEO.
Większość omawianych wcześniej wielofunkcyjnych narzędzi SEO posiada opcję badania słów kluczowych. Jest to na przykład Ahrefs, Semrush i Semstorm. W tej części listy przedstawiamy jednak dedykowane temu zadaniu rozwiązania.
Keyword Planner to darmowe SEO narzędzie od Google, dzięki któremu znajdziesz proponowane słowa kluczowe. Jest ono domyślnie skonstruowane do tworzenia płatnych kampanii Google Ads, jednak jego możliwości są bardzo pomocne również w tworzeniu zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarek treści. Aby otrzymać dostęp do Google Keyword Planner, wystarczy założyć konto w Google Ads. Jeżeli nie chcesz podawać wielu danych podczas rejestracji, wybierz opcję „tryb eksperta” i „Utwórz konto bez kampanii”.
Planer słów kluczowych od Google jest głównie wykorzystywany przy tworzeniu content planów i tekstów, ale również przy wyborze głównych fraz kluczowych dla całej strony. Listę haseł możesz później skopiować w łatwy sposób, zaznaczając pozycje w tabeli. Wystarczy, że wprowadzisz frazę w okno wyszukiwania w panelu Google Keyword Planner, aby otrzymać sugestie wraz z podziałem na liczbę zapytań.
Narzędzie to jest dedykowane dla osób tworzących kampanie reklamowe w Google, jednak docenią je również copywriterzy i content managerowie. Keyword Planner jest łatwe w obsłudze, a jego dodatkowa zaleta to wyświetlanie średniej liczby miesięcznych wyszukiwań danej frazy w Google.
Najważniejsze informacje:
Answer The Public to SEO program do pozycjonowania stron w formie freemium (częściowo darmowej), które służy do wyszukiwania pytań, które internauci zadają wyszukiwarce w związku z danym zagadnieniem. Dzięki niemu dowiesz się, jakie tematy interesują Twoich potencjalnych klientów, a więc jakie artykuły powinieneś publikować na swoim blogu. Darmowa wersja pozwala na 2 wyszukiwania dziennie. Zanim zaczniesz korzystać z narzędzia, pamiętaj o uprzednim zaznaczeniu języka i kraju, dla którego chcesz wykonać analizę.
Answer The Public dostarcza informacji na temat fraz long-tail, czyli precyzyjnych słów z długiego ogona, składających się z więcej niż 2 wyrazów. Answer The Public dzieli rezultaty na wizualizacje, zawierające drzewka z pytaniami.
Jest to narzędzie zwłaszcza dla content marketingowców, SEO copywriterów i UX writerów.
Najważniejsze informacje:
Google Trends to platforma stworzona przez Google, która udostępnia informacje związane z popularnością danych tematów i ich zróżnicowanie względem czasu oraz regionu. Możesz dzięki tej usłudze sprawdzić, jakie informacje są najczęściej wyszukiwane w danym dniu, miesiącu czy roku. Dowiesz się, jaki temat zyskuje na popularności na całym świecie lub w poszczególnych województwach w Polsce. Narzędzie prezentuje dane przy pomocy pomocnych wykresów.
Google Trends daje możliwość zweryfikowania popularności danej frazy wpisanej w wyszukiwarkę lub przejrzenie tematów aktualnie modnych w sieci. Popularność pokazywana jest w skali od 0 do 100. Dzięki temu rozwiązaniu możesz zainspirować się do stworzenia wpisu na blog firmowy lub rozwijać SEO lokalne, szukając fraz popularnych w Twoim województwie. Możesz również zweryfikować zainteresowanie frazą w wyszukiwaniach grafiki, w wiadomościach Google czy na YouTube.
Program Google Trends jest bardzo prosty w obsłudze i może być wykorzystywany przez wszystkich. Przez to, że daje informacje na podstawie bieżących trendów, bardziej nadaje się do pracy nad treścią SEO w danym momencie, niż do tworzenia content planu. Zebrane dane można zastosować w bardzo różny sposób.
Najważniejsze informacje:
Ubersuggest jest jednym z najbardziej znanych narzędzi SEO. Dodatkowo jest częściowo darmowy – daje możliwość na trzykrotne użycie w ciągu dnia. Ten program do pozycjonowania stron jest częścią witryny Neila Patela, osobowości znanej z zaangażowania w rozwój marketingu online i SEO. Narzędzie pomoże Ci wyszukać najlepsze słowa kluczowe związane z daną frazą, dostosowane do wybranego kraju.
Po wejściu na stronę możesz wprowadzić hasło, dla którego chcesz otrzymać propozycję powiązanych fraz, analizę popularności i sugestie tematów na bloga. Dodatkowo dowiesz się, jaka jest trudność pozycjonowania na wpisaną frazę.
Jest to rozwiązanie przydatne dla content managerów, copywriterów i agencji marketingu online. Jego popularność nie jest przypadkowa, ponieważ jest wyjątkowo łatwe w użyciu i intuicyjne.
Najważniejsze informacje:
Keyword Tool to bardzo użyteczny program SEO do researchu słów kluczowych. Narzędzie to bazuje na podpowiedziach Google (Google Autocomplete) i prezentuje sugestie fraz kluczowych.
Narzędzie dostarcza również badań z innych platform, takich jak YouTube, Bing, Amazon, Instagram czy Twitter. Aby z niego skorzystać, wystarczy, że wejdziesz na stronę i podasz wyrażenie, do którego zostaną dobrane propozycje fraz kluczowych, pytań i połączeń z przyimkami. Dzięki funkcjonalnościom programu poznasz frazy z krótkiego i długiego ogona.
Narzędzia mogą używać wszyscy, jest dostępne z poziomu strony internetowej. W wersji bezpłatnej wyświetla słowa kluczowe, których listę można wyeksportować lub skopiować. W wersji premium pokazuje dodatkowo szacowaną liczbę wyszukiwań i inne dodatkowe dane związane z analizą.
Najważniejsze informacje:
KWFinder to część płatnego narzędzia do pozycjonowania Mangools. Rozwiązanie posiada 10-dniowy okres próbny, podczas którego możesz korzystać z programu do SEO online. Oprogramowanie jest rozwijane od 2014 roku przez słowackich i czeskich twórców. Jest bardzo intuicyjne i łatwe w obsłudze. Cechuje je estetyczny interface.
W KWFinder znajdziesz różnego rodzaju rozwiązania do wyszukiwania fraz kluczowych. Możesz otrzymać propozycje związane z wpisaną frazą lub konkretną domeną. Otrzymasz statystyki związane z ilością wyszukiwań danych fraz, a także trendy i przegląd SERP-ów na daną frazę. Z łatwością możesz dodać listę do ulubionych lub eksportować ją.
SEO narzędzie sprawdzi się w pracy content managerów, copywriterów i profesjonalistów mających kontakt z tekstem. Pomoże pozycjonerom poznać słowa kluczowe, które warto dodać do optymalizowanej witryny.
Najważniejsze informacje:
Widoczność domeny to sedno i cel działań optymalizacji SEO. Programy, które monitorują pozycję witryny w SERP-ach są bardzo potrzebne, aby móc weryfikować efekty pracy i skuteczność optymalizacji. Konkurencja w pozycjonowaniu w Google potrafi być naprawdę duża, dlatego trzymaj rękę na pulsie.
Wiele programów-paczek, które oferują szeroką gamę funkcjonalności, posiada również możliwość śledzenia pozycji witryny. Są to narzędzia SEO takie jak Senuto, Semstorm i Google Search Console. W tym fragmencie omówimy kilka rozwiązań, które powstały specjalnie dla tego zastosowania.
SeoStation to polskie narzędzie SEO do monitorowania pozycji witryny. Ma przejrzysty panel, który w przystępny sposób przedstawia zgromadzone dane. Rozwiązanie posiada też przydatną aplikację mobilną, aby zawsze mieć dostęp do informacji o efektach pozycjonowania.
SeoStation przedstawia wykresy rankingu, dzienne pozycje, podsumowania w panelu i raporty, które można wygenerować w formacie PDF. Cennym dodatkiem są również alerty informujące o spadkach. Narzędzie pozwala wysłać raport o skuteczności pozycjonowania również do klienta.
Program do śledzenia pozycji przedstawia również dane na temat uzyskanego ruchu z uwzględnieniem lokalizacji i typów urządzeń. Dodatkowo pokazuje dane o backlinkach.
Narzędzie jest stworzone dla specjalistów SEO i agencji, dla których śledzenie rankingu jest bardzo istotne. Aby móc skutecznie prowadzić optymalizację stron, pilnuj pozycji witryny. Również w przypadku współpracy z klientami jest to główny czynnik przy ocenie efektywności pracy nad SEO.
Najważniejsze informacje:
ASPS to akronim od „Automatyczne Sprawdzanie Pozycji Strony” i system do monitorowania zmian pozycji do 1000 fraz. Zautomatyzowany proces śledzenia wybranych fraz ułatwia korzystanie z narzędzia i śledzenie rezultatów SEO.
Program dostarcza wielu udogodnień związanych z monitorowaniem pozycji. Najbardziej przydatne to:
Rozwiązanie skierowane jest do profesjonalistów, którzy pozycjonują strony swoich klientów, lub zwiększają widoczność swojej witryny na własną rękę.
Najważniejsze informacje:
WebPozycja to jedno z pierwszych narzędzi SEO do monitorowania pozycji, które weszło na polski rynek. Istnieje od 12 lat w sieci i chwili się ponad 20 tysiącami klientów. Oferuje różne plany dostosowane do potrzeb użytkowników. Pierwszy z nich jest darmowy (wymaga założenia konta) i umożliwia monitorowanie do 10 domen i 15 fraz. Natomiast plan AGENCJA + jest reklamowane jako rozwiązanie „praktycznie bez limitów”.
Narzędzie w zależności od planu umożliwi Ci monitorowanie różnej liczby fraz i domen. Posiada również wiele funkcjonalności, które są rozszerzone w droższych pakietach. Dzięki niemu przeanalizujesz SERP-y, wykryjesz kanibalizację słów kluczowych, połączysz wyniki z narzędziami SEO od Google i wiele więcej.
Rozwiązanie to jest skierowane do profesjonalistów chcących zweryfikować pozycję w rankingu podstron swojego serwisu lub klientów. Pozwala weryfikować efekty działań SEO na stronie i monitorować ich skuteczność. Chętnie korzystają z niego agencje z powodu dostosowanego i skalowalnego planu monitorowania fraz.
Najważniejsze informacje:
SiteMeans to narzędzie SEO, które łączy w sobie szereg funkcji, ale monitoring pozycji jest główną z nich. Aplikacja powstała w 2018 roku i jest ciągle rozwijana. Można ją testować za darmo przez 14 dni bez konieczności podania danych z karty.
SiteMeans, tak jak inne rozwiązania, pozwala na monitoring pozycji z podziałem na urządzenia mobilne i stacjonarne. Codziennie, automatycznie sprawdza pozycje dodanych fraz w panelu i zapisuje dane. Prezentuje je na wykresach. Istnieje możliwość eksportowania danych do arkusza kalkulacyjnego.
Główną funkcją aplikacji internetowej SiteMeans jest monitoring pozycji, jednak umożliwia ona również badanie widoczności w Google, przeprowadzanie audytów SEO i analizowanie konkurencji.
Rozwiązanie to jest stworzone dla profesjonalistów zajmujących się SEO na własnej stronie lub na stronach klientów.
Najważniejsze informacje:
To, jak Twoja strona jest skonfigurowana, ma ogromne znaczenie dla pozycji w rankingu. Rozbudowane witryny trudno weryfikować własnoręcznie. Z biegiem czasu i obecności Twojego serwisu w sieci mogą pojawić się błędy, których nie będziesz świadomy.
Aby trzymać rękę na pulsie i na bieżąco weryfikować pojawiające się problemy, skorzystaj z narzędzi SEO do analizy on-site. Programy do pozycjonowania stron internetowych zweryfikują część techniczną strony, w tym między innymi błędy 404, nieustawione znaczniki TITLE czy meta DESCRIPTION lub błędne URL. Dodatkowo wiele z nich przeanalizuje treść strony i pokaże, jaka jej część jest wewnętrznym lub zewnętrznym duplikatem. Poniżej prezentujemy najlepsze z nich.
Screaming Frog SEO to aplikacja, którą trzeba zainstalować na systemie Windows, Ubuntu lub macOS. Jest to crawler, który analizuje stronę i zbiera dane w celu wsparcia optymalizacji strony do wymagań wyszukiwarki Google. Pomaga wykryć błędy, które mają wpływ na SEO Twojej witryny. W wersji darmowej pozwala na analizę do 500 URL, płatna wersja natomiast nie ma ograniczeń i kosztuje 185 euro za rok.
Program do pozycjonowania stron zbiera informacje o konfiguracji technicznej i o treści na stronie. Później prezentuje otrzymane wyniki w tabeli, którą można swobodnie filtrować i przeszukiwać. SEO narzędzie Screaming Frog pozwala na wykrywanie zduplikowanej treści, błędnej zawartości meta tagów, powielonych nagłówków, błędów typu 404 i wiele więcej. Jego funkcjonalności umożliwiają również stworzenie mapy XML.
To oprogramowanie SEO cechuje łatwa obsługa i prosty interface. Jednak analiza techniczna jest elementem, który powinni wykonywać profesjonaliści z doświadczeniem. Dzięki temu poprawnie odczytają dane audytu. Narzędzie SEO jest właściwe dla pozycjonerów, agencji czy deweloperów stron.
Najważniejsze informacje:
Sitebulb to bardzo podobny do Screaming Frog program do pozycjonowania, który również jest crawlerem. Narzędzie należy zainstalować na desktopie. Sitebulb oferuje 14-dniowy okres próbny, później natomiast trzeba za niego płacić 125 euro + VAT w wersji Lite, lub 313 euro + VAT w wersji PRO (ceny roczne). Różnią się one zaawansowaniem audytu, liczbą wskazówek dla optymalizacji i innymi zaawansowanymi funkcjami.
Dzięki Sitebulb przetestujesz bardzo podobne aspekty, jak w poprzednim narzędziu. Jest to na przykład struktura nagłówków, przekierowania, linki kanoniczne, zduplikowana treść i wiele więcej. Dużą zaletą jest jego przejrzysty interface, który w przystępny sposób pokazuje poszczególne parametry strony, wystawiając im ocenę. W panelu znajdziesz wykresy i intuicyjne menu z nawigacją.
Jest to rozwiązanie dla profesjonalistów z branży SEO, którzy cenią sobie przystępny, estetyczny interfejs. Program w łatwy sposób prezentuje wyniki analizy.
Najważniejsze informacje:
Siteliner to niesłychanie proste w obsłudze i częściowo bezpłatne narzędzie SEO do analizy technicznej i treści witryny. Jest to crawler, do którego masz dostęp przez stronę internetową. Wystarczy wprowadzić domenę, aby zacząć skanowanie.
W bezpłatnej wersji przeanalizujesz do 250 podstron danego serwisu. W wersji premium możesz analizować już do 25 000 elementów. Możesz wykupić taką możliwość, płacąc 0,01 $ za każdą stronę. Wystarczy, że wybierzesz w panelu liczbę stron do analizy i zapłacisz za nie z góry.
Raport dzieli wyniki analizy na podsumowanie z wynikami porównanymi do innych stron przeskanowanych przez to narzędzie SEO. Oprócz tego masz wgląd w sekcje wszystkich zeskanowanych stron podanej domeny, zduplikowanej zawartości, popsutych linków, pominiętych stron i powiązanych domen. Dzięki temu rozwiązaniu wygenerujesz również mapę XML.
Jest to bardzo prosty program do pozycjonowania stron dostępny z przeglądarki. Jego darmowe funkcjonalności są przystępne zarówno dla profesjonalistów, jak i osób prowadzących swoją stronę, chcących w łatwy sposób ją przetestować.
Najważniejsze informacje:
Prędkość wczytywania strony to jeden z ważniejszych elementów technicznej części funkcjonowania witryny, który ma bardzo duży wpływ na jej ranking w wyszukiwarce. Szczególnie mowa tu o wydajności w wersji mobilnej, która często jest pomijana przez twórców stron internetowych. Od czasu wprowadzenia Mobile-first indexing (zasady priorytetyzującej wersję mobilną przy ocenie serwisu) czynnik ten jest bardzo istotny dla robotów sieciowych Google.
Narzędzia do testowania szybkości stron analizują różne kryteria. Rozwiązania przedstawione poniżej są darmowe i służą do mierzenia prędkości serwisu. Wystarczy przejść do danego narzędzia, klikając link na początku opisu, wprowadzić adres domeny w pole wyszukiwania i sprawdzić, jak narzędzie ocenia jej szybkość.
PageSpeed Insights to darmowe oprogramowanie SEO do oceny wydajności strony i szybkości ładowania na urządzeniach stacjonarnych i mobilnych. Narzędzia Google do pozycjonowania cechuje to, że są bezpłatne – tak jest również w przypadku tego rozwiązania.
Dane zebrane z witryny raport dzieli na różne grupy. Przedstawia ogólną ocenę wydajności w skali od 0 do 100. Pokazuje wartość wskaźników, takich jak czas do pełnej interaktywności, kiedy pojawiała się pierwsza treść strony, czy ile zajęło renderowanie największego elementu na stronie. Narzędzie przedstawia wskaźniki Core Web Vitals, które są bardzo ważne z perspektywy SEO. Na dole strony prezentuje również listę wskazówek dotyczących optymalizacji Twojej witryny.
PageSpeed Insights jest wykorzystywane przez specjalistów i laików w dziedzinie tworzenia stron internetowych oraz optymalizacji SEO. Nie wymaga zaawansowanej wiedzy w zakresie obsługi.
Najważniejsze informacje:
GTmetrix jest rozbudowanym, bezpłatnym programem do SEO, który pomaga w optymalizacji szybkości witryny. Rozwiązanie generuje raport dla podanej domeny. Przedstawia wyniki i analizę rezultatów w przystępnej formie. Wystawia witrynie ocenę w skali od F do A.
Darmowy program do pozycjonowania w Google GTmetrix powie CI, jak wygląda wydajność i struktura witryny. Dowiesz się również, jak wypadają najważniejsze wskaźniki, takie jak czas potrzebny do załadowania największej treści na stronie. Raport przedstawi Ci najważniejsze błędy w celu poprawy szybkości działania witryny. Pokaże, jaki procentowy udział w rozmiarze strony mają poszczególne jej składowe (zdjęcia, kod JS). Narzędzie również daje możliwość porównania wyników jednej strony z drugą.
Rozwiązanie to jest przeznaczone dla wszystkich, którzy chcą zweryfikować szybkość swojej witryny lub jakiejkolwiek strony w Internecie. Korzystają z niego deweloperzy, specjaliści SEO i właściciele stron internetowych.
Najważniejsze informacje:
Pingdom Website Speed Test to bardzo proste narzędzie, podobne do wszystkich pozostałych tego typu. Pozwala jednak na wybór serwera, z którego jest przeprowadzany test bez konieczności zakładania konta.
Dzięki temu można dostosować lokalizację do serwerów testowanej strony lub klientów witryny. Odległość może mieć wpływ na szybkość ładowania witryny, dlatego ten czynnik jest istotny. Narzędzie posiada serwery w Azji, Europie, Ameryce Północnej i Południowej, a także w Australii.
Z oprogramowania do testowania szybkości strony mogą korzystać wszyscy użytkownicy Internetu. Nie wymaga ono specjalistycznej wiedzy. Jednak do optymalizacji strony na podstawie zebranych danych potrzeba doświadczenia.
Najważniejsze informacje:
Link building jest jedną z najbardziej wymagających dziedzin pozycjonowania. Wymaga dużo czasu i znajomości branży. Podczas rozwoju profilu linkowego Twojej strony, możesz napotkać na ograniczenia w postaci braku pomysłów na nowe źródła lub czasu na ich szukanie. Wtedy warto użyć narzędzi do pozycjonowania, które przydadzą się podczas link buildingu.
Aby wesprzeć proces pozyskiwania i monitorowania profilu linkowego Twojej strony i stron konkurencji, skorzystaj z narzędzi SEO off-site do śledzenia linków przychodzących. Powiedzą Ci, jak wygląda Twoje zaplecze odnośników na tle konkurencji i kiedy powinieneś je rozbudować. Narzędzia SEO do analizy linków pomogą Ci również określić jakość strony, z której chcesz pozyskać linkowanie do Twojego serwisu.
Pomocne w tym obszarze mogą być rozwiązania opisane wcześniej w artykule, takie jak Ahrefs, Surfer SEO czy Semrush.
Program do pozycjonowania stron Majestic to bardzo popularne narzędzie docenione przez wielu pozycjonerów. Pozwoli Ci zbadać linki, które prowadzą do Twojej strony, jak i profile linków Twojej konkurencji. Majestic posiada bardzo skutecznego crawlera, który pokazuje bardzo dokładne dane. Samo narzędzie SEO jest cenione za intuicyjność i łatwość w obsłudze. Jest dostępne przez stronę internetową usługodawcy.
Do jego najbardziej przydatnych funkcji należą wskaźniki Trust Flow i Citation Flow, które pokazują liczbę i jakość linków. Profil linków pokazuje wykresy stosunku tych dwóch wartości. Graf linkowania zobrazuje Ci sieć połączeń, jaką tworzą witryny mające odnośniki do Twojego serwisu lub konkurencji. Jeżeli chcesz poznać więcej opcji i możliwości tego narzędzia, przejdź do strony panelu Majestic Demo z próbnymi danymi.
Pomimo tego, że narzędzie to jest łatwe w obsłudze i posiada przyjazny interfejs, wymaga znajomości zagadnienia. Najbardziej skorzystają z niego pozycjonerzy i specjaliści związani z marketingiem internetowym, którzy posiadają już jakieś doświadczenie. Program do SEO jest bardzo przydatny przy prowadzeniu własnych serwisów, jaki i przy pozycjonowaniu stron klientów.
Najważniejsze informacje:
Moz Link Explorer to proste narzędzie należące do programu-paczki Moz Pro. W darmowej wersji pozwala na użycie go 10 razy w miesiącu po utworzeniu konta na platformie.
Wystarczy, że podasz adres URL strony, aby poznać jej wskaźnik „Domain Authority”, który mówi o wartości. Jest to ważna informacja dla pozyskiwania linków do Twojej witryny. Dodatkowo zobaczysz liczbę linkujących do niej domen i zmianę w ich wielkości na przestrzeni czasu. Narzędzie pokaże Ci również najpopularniejsze anchor text, czyli słowa kotwice, będące treścią odnośnika do witryny.
Z darmowej wersji może skorzystać każdy, kto utworzy konto na platformie. Aby wyciągnąć jak najwięcej z danych, które przedstawia, potrzebne jest wiedza na temat SEO.
Najważniejsze informacje:
Link Research Tools (LRT) to potężne narzędzie SEO do analizy linków strony. Zbiera dane z 25 źródeł, takich jak Majestic czy Ahrefs. Nie należy do najtańszych rozwiązań – miesięczny koszt subskrypcji tego narzędzia do SEO to 599 $ w najtańszej opcji. Istnieje jednak możliwość skorzystania z wersji próbnej przez 7 dni za 17 $.
Program do pozycjonowania stron i analizy linków LRT oferuje wiele funkcjonalności pomocnych przy poszukiwaniu nowych źródeł, analizie konkurencji i dbaniu o własny profil linkowy. Są to analiza backlinków, audyt i detoks linków (ocena i pozbycie się linkowania, które negatywnie wpływa na ranking), a także propozycje źródeł nowych odnośników.
Narzędzie sprawdzi się przy zadaniach specjalnych, kiedy Twoim głównym celem jest skuteczne tworzenie sieci linków do Twojego serwisu. Cena może być zbyt duża dla indywidualnych użytkowników, dlatego to rozwiązanie jest raczej skierowane dla dużych firm i agencji.
Najważniejsze informacje:
SEO programy do pozycjonowania przybierają różną formę. Można je znaleźć jako rozszerzenia przeróżnych systemów. Są to wtyczki do przeglądarki lub systemów CMS. Zazwyczaj tworzone są po to, aby wspierać niekoniecznie tylko doświadczonych pozycjonerów, ale i tych początkujących.
Programy do pozycjonowania strony są również przydatne dla właścicieli witryn, którzy chcą zadbać o podstawowe elementy SEO na własną rękę.
Narzędzia dla webmasterów Chrome w postaci wtyczek do przeglądarki są bardzo użyteczne i w większości darmowe. Są dostępne do pobrania przez stronę https://chrome.google.com/webstore/.
Najlepsze darmowe narzędzia do SEO dla przeglądarki Chrome, to:
Systemy do zarządzania treścią (CMS – ang. Content Management System), są bardzo popularnymi rozwiązaniami w sieci. Wiele osób decyduje się na nie, ponieważ ułatwiają założenie strony internetowej, bloga i sklepu. Ich zaletą jest również modułowość systemu i możliwość rozbudowy o przydatne rozszerzenia. Wiele z nich stanowią darmowe narzędzia SEO, które pomagają w optymalizacji sklepu i zwiększaniu widoczności.
Oto lista najlepszych rozszerzeń dla najpopularniejszych systemów w Internecie:
Więcej o pozycjonowaniu systemów CMS i najbardziej przydatnych wtyczek dowiesz się z artykułów:
Google posiada wiele bezpłatnych narzędzi SEO dostępnych dla wszystkich użytkowników Internetu. Wiele z nich jest pomijanych lub zapomnianych przez specjalistów SEO. Ich funkcjonalności są jednak niezwykle przydatne.
Najlepsze przykłady darmowych narzędzi SEO od Google:
Przydatne informacje:
Narzędzia SEO mogą przytłaczać swoją różnorodnością lub być trudne w użyciu na początku przygody z pozycjonowaniem. Mamy nadzieję, że powyższy poradnik pomógł Ci w wyborze odpowiedniego rozwiązania. Jeżeli jednak cały czas zastanawiasz się, dlaczego powinieneś wybrać któreś z programów do optymalizacji strony, poniżej omawiamy kilka kluczowych przypadków.
Darmowe programy do pozycjonowania stron mogą być równie skuteczne co płatne, wszystko zależy od zadania, z jakim przyjdzie Ci się zmierzyć. Najlepszy program do pozycjonowania to taki, który jest dostosowany do Twoich potrzeb i który znasz dostatecznie dobrze. Ostatecznie wszystko zależy od Twojego budżetu i wymagań.
Warto pamiętać, że narzędzia do SEO same nie zwiększą widoczności Twojej witryny. Należy posiadać wiedzę i umiejętności, aby właściwie wykorzystywać dane, które prezentują. Pozycjonowanie stron internetowych to złożony proces, który składa się z wielu powiązanych ze sobą czynników. Można porównać go do chemicznej mikstury, którą trzeba umiejętnie połączyć, aby nie wybuchła.
W SEMPIRE znamy się na tworzeniu idealnych mieszanek do pozycjonowania, wykorzystując do tego najlepsze narzędzia SEO. Dzięki wnikliwej analizie najlepszych jakościowo rozwiązań na rynku potrafimy dobrać strategię, która pomoże skutecznie wypromować Twoją stronę.
Skontaktuj się z nami i skorzystaj z wieloletniego doświadczenia wspieranego najbardziej zaawansowanymi narzędziami SEO na rynku!
Ocena artykułu:
5 / 5 według 45 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!