Meta description to tag HTML umieszczony w źródle strony. Meta tag description umieszczany jest w sekcji dokumentu i stanowi opis strony informujący użytkowników o jej zawartości. Treść tagu description wyświetlana jest po tytułem stron w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek (SERP) np. w Google.
Opis umieszczony w tagu meta description jest jednym z atrybutów HTML, którego celem jest krótkie streszczenie treści zamieszczonej na stronie. Wyszukiwarka Google może wyświetlić tekst wpisany do meta description w formie opisu zamieszczonego pod tytułem strony - title.
Dodatkowo media społecznościowe takie jak Facebook wykorzystują treści opisu z meta description w momencie kiedy użytkownik dzieli się adresem witryny.
Początkowo wyszukiwarki informacje o poszczególnych stronach czerpały głównie właśnie z opisu witryny (zamieszczonego przez jej twórcę w znacznikach meta). Szybko doprowadziło to jednak do nadużyć i manipulacji wynikami. Webmasterzy dbający o SEO zaczęli tworzyć opisy i wypełniać tagi wieloma słowami kluczowymi, które pozwoliłyby na pozycjonowanie stron i osiągnanie wysokich pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania. Jednocześnie, meta description często niewiele miały wspólnego z samą zawartością stron, co doprowadziło do wyświetlania na wysokich pozycjach w Google adresów ze słabą treścią.
Firma Google rozpoczęła walkę z internetowym spamem i we wrześniu 2009 roku ogłoszono, że opisy meta nie będą brane pod uwagę przez algorytmy w procesie rankingowania stron. Miało to zapobiec stosowaniu nierzetelnych technik pozycjonowania i pozwolić wyszukiwarce pełnić swoją podstawową misję polegającą na porządkowaniu i dostarczaniu Internautom wartościowej oraz trafnej (dopasowanej do wpisywanego zapytania) treści dostępnej w Internecie.
Obecnie meta description nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie. Należy jednak pamiętać, że użytkownicy wyszukiwarki często po opisie z meta tagu description oceniają, czy dana witryna zawiera odpowiedzi na zadawane przez nich pytania. W praktyce, zachęcający opis może wpłynąć na przejście na stronę z naturalnych wyników wyszukiwania (SERP) i tym samym zwiększyć współczynnik klikalności (CTR strony) i statystyki odwiedzin strony. W praktyce meta description może zatem wpływać na skuteczność pozycjonowania strony i zajmowania przez nią wysokich pozycji.
Meta description umieszcza się w części nagłówkowej kodu HTML (sekcja head).
<head>
<meta name="description" content="Treść opisu, będąca krótkim streszczeniem informacji znajdujących się na podstronie.">
</head>
Opis meta powinien mieć około 150-160 znaków ze spacjami. Taki fragment treści jest bowiem wyświetlany pod tytułem strony w Google. Gdy stworzymy dłuższy opis, wyszukiwarka może automatycznie go uciąć i wstawić na końcu wielokropek. Dłuższa treść czasami się sprawdzi, ale wymaga intuicyjnego stworzenia opisu w taki sposób, aby całość, nawet po odcięciu ostatnich wyrazów, pozostała logiczna (czytelna dla użytkownika) i zawierała najważniejsze informacje.
Warto wiedzieć, że w grudniu 2017 roku twórcy Google oficjalnie ogłosili zmiany mówiące, że description tag z opisem dla witryny może mieć do 300 znaków, co w założeniu miało umożliwić właścicielom stron ich precyzyjniejszy opis. Rozwiązanie to jednak nie sprawdziło się i w połowie maja 2018 roku powrócono do wyświetlania w wynikach wyszukiwania krótszych opisów (150-160 znaków).
Meta description od 2009 roku nie jest traktowany przez algorytmy Google jako oficjalny czynnik brany pod uwagę w rankingowaniu stron. W chwili ogłoszenia zmian wielu twórców stron oraz specjalistów SEO zajmujących się pozycjonowaniem zrezygnowało z uzupełniania tego atrybutu w kodzie HTML, co jest dużym błędem w zakresie optymalizacji witryny pod wyszukiwarki.
Większość znaczników meta HTML nie jest widoczna dla czytelnika strony. Wyjątek stanowi title (tytuł SEO strony) oraz meta description. Opis meta Google może wykorzystać jako krótki fragment opisujący witrynę w wynikach wyszukiwania. Tekst wpisany w tym znaczniku może pojawić się pod klikanym tytułem strony. Gdy samodzielnie nie uzupełnimy meta tagu, wyszukiwarka automatycznie dopasuje i wyświetli fragment tekstu pobrany z naszej strony internetowej. Nie ma jednak żadnej gwarancji, że fragment ten będzie atrakcyjny i zachęcający dla użytkownika. Warto więc wykorzystać potencjał meta description i stworzyć własną, krótką informację, która ma zareklamować naszą witrynę. Nie ma 100% pewności, że meta opis nie zostanie zastąpiony innym tekstem, ale takie prawdopodobieństwo nie jest duże.
Opis witryny internetowej pozwoli Ci stworzyć ciekawy przekaz skierowany w stronę Internautów, który pośrednio, ale jednak może przynieść korzyści:
Tag meta description może pełnić funkcję wizytówki Twojej strony dlatego podczas jego redagowania należy mieć na uwadze to, aby przyciągnął nowych użytkowników z SERP-ów – wyników wyszukiwania.
Dobry opis meta powinien:
Opis strony internetowej ograniczony jest przez Google do 150-160 znaków, co daje przeciętnie około 20 wyrazów. Taki krótki tekst musi być naprawdę dobrze przemyślany, aby w zwięzły sposób przedstawiał najważniejszą treść witryny. Warto go zaplanować tak, by dostarczyć użytkownikowi wszystkich informacji, których poszukuje. W opisie meta description nie zamieszczaj treści, która nie odpowiada zawartości Twojej strony. Nie wykorzystuj również ogólnych określeń, które niewiele powiedzą odbiorcy – np. „Strona internetowego sklepu ogrodniczego” czy „Blog dla budowlańców”. Całość powinna być czytelna, a zarazem atrakcyjna. W ten sposób masz szansę wyróżnić się na tle konkurencji i zachęcić do odwiedzenia Twojej strony.
Wprawdzie obecnie meta description nie jest traktowany przez Google jako czynnik rankingowy stron, ale wystarczy, że przyjrzysz się wynikom wyszukiwania, aby zauważyć, że w niektórych opisach stron zostały pogrubione słowa odpowiadające Twojemu zapytaniu. Warto wykorzystać ten potencjał i zawrzeć w znaczniku meta 1-2 główne frazy, na które chcesz pozycjonować swoją witrynę.
Czytelnik „skanuje” wyniki wyszukiwania w poszukiwaniu odpowiedzi na swoje pytanie. Gdy potrzebuje np. usług architekta wnętrz, istnieje wyższa szansa, że jego uwagę przyciągną krótkie opisy z podświetlonym hasłem. Takie strony po prostu są uznawane za najtrafniejsze wyniki. Umiejętne użycie słów kluczowych w meta opisie często pozwala na przyciągnięcie uwagi czytelników i zwiększenie prawdopodobieństwa wejścia na stronę.
Pokusa zamieszczania w opisie meta słów kluczowych i ograniczone miejsce, którym dysponujemy, może zaburzyć cały przekaz. Musisz jednak pamiętać, że dobry opis strony nie może być zlepkiem fraz, ale naturalnym, merytorycznym i czytelnym dla odbiorcy przekazem. Możesz pisać go w tonie informacji lub pokusić się o bardziej marketingowy przekaz. Ważne jest jednak nie przesadzanie ze słowami kluczowymi. Miej na uwadze, że powtarzanie tych samych fraz w tagach description i title w sposób agresywny i nienaturalny może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Użytkownicy zamiast klikać w Twoją stronę wybiorą z SERP-ów witryny konkurencji.
Unikalność marki polega m.in. na jej sposobie komunikacji z odbiorcą (potencjalnymi i dotychczasowymi Klientami). Na swojej stronie internetowej z pewnością używasz charakterystycznego języka, który jest dopasowany m.in. do branży, w której działasz, charakteru i oczekiwań grupy docelowej czy tożsamości marki, którą udało Ci się dotychczas stworzyć. Zupełnie innym językiem komunikują się ze swoimi odbiorcami blogerki modowe czy twórcy gier online dla młodzieży, a innym sklepy odzieżowe, kancelarie notarialne bądź firmy budowlane. Sposób komunikacji może być bardziej lub mniej formalny, młodzieżowy bądź branżowy.
Podczas tworzenia opisów meta description wykorzystaj tę zależność i dopasuj język do swojej grupy docelowej. Opis meta strony, który wyświetla się w Google, ma przecież przekonać Internautów do kliknięcia. Wykorzystaj język podobny do tego, którym została napisana pozostała treść (content) na całej stronie. W ten sposób komunikacja będzie płynna, a Ty będziesz mieć większą szansę na przekonanie użytkowników wyszukiwarki, aby zaufali Twojej firmie.
Podczas tworzenia wielu różnych meta opisów (np. dla artykułów zamieszczanych na firmowym blogu i poszczególnych podstron z produktami) możesz wpaść w rutynę. Nie warto jednak powtarzać czy kopiować treści – każdy opis strony powinien być unikalny. Włożony wysiłek twórczy zwróci się w postaci zwiększonej klikalności (CTR) w Google.
Przykłady niepoprawnych opisów meta description:
Przykłady poprawnych opisów meta description
Rzeczowe, czytelne i zwięzłe opisy stron to doskonały sposób, aby zwrócić uwagę użytkowników wyszukiwarki, zachęcić ich do kliknięcia i przejścia na witrynę. Mimo pośredniego wpływu na pozycjonowanie strony dobrze uzupełnione taki description mogą stać się Twoją wizytówką w Google i wspierać marketing internetowy.
Tworząc skuteczne meta opisy:
Do utworzenia opisu - meta description możesz wykorzystać narzędzia do podglądu tytułu i opisu strony w Google.
Podając adres strony internetowej w polu URL i klikając "Pobierz" uzyskasz informacje:
Ocena artykułu:
4.92 / 5 według 580 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!