Pozycja Twojej strony w rankingach wyszukiwania Google zależy od wielu czynników. Jednym z głównych elementów wpływających na SEO jest użycie nagłówków H2, które pomagają użytkownikom i wyszukiwarkom czytać oraz rozumieć Twój tekst.
Nagłówki H2 działają jak drogowskazy – pokazują, które sekcje Twojej strony są ważne i w jaki sposób są ze sobą powiązane.
Z tego przewodnika dowiesz się:
Chcesz już teraz zadbać o optymalizację nagłówków H2 na swojej stronie? Skontaktuj się z nami!
H2 to znacznik HTML, który definiuje nagłówek drugiego poziomu na stronie internetowej. Służy do organizowania tekstu w łatwe do przyswojenia sekcje tematyczne, ułatwiając zrozumienie i konsumpcję treści.
Nagłówki H2 odgrywają ważną rolę w tworzeniu struktury witryny. Budując logicznie ustrukturyzowaną hierarchię treści, tworzysz zarys strony, który jest łatwy do odczytania i zrozumienia zarówno przez użytkowników, jak i wyszukiwarki internetowe.
Nagłówek H2:
ZAPAMIĘTAJ!
- HTML ma 6 poziomów nagłówka: H1, H2, H3, H4, H5, H6.
- H1 jest pierwszym i najważniejszym nagłówkiem na stronie, a H6 ostatnim i najmniej ważnym.
- H2 jest jednym z najczęściej używanych nagłówków na stronie.
- H2 można przyrównać do rozdziału w książce.
- Nagłówki H2 działają jak drogowskazy – mają pomóc użytkownikom i wyszukiwarkom zrozumieć stronę.
- Nagłówki H2 powinny jasno wskazywać, o czym jest każda sekcja strony.
- Nagłówek H3 jest stosowany jako podsekcja do nagłówka H2.
- Rzadko zdarza się, aby treść wymagała użycia nagłówków H4, H5 i H6, chyba że jest bardzo długa i szczegółowa.
H2 to drugi pod względem wielkości nagłówek na stronie. Służy do wyróżnienia ważnych informacji i wskazywania sekcji w dokumencie. Może być używany tak często, jak jest to konieczne.
W kodzie źródłowym strony nagłówek H2 jest oznaczony tagami <h2></h2>.
Sprawdź, jak wygląda przykładowy nagłówek H2 na stronie internetowej i w kodzie HTML.
Istnieje wiele sposobów przeglądania i weryfikowania nagłówków na stronie. Wybrane narzędzie będzie zależeć od tego, czy chcesz sprawdzać pojedyncze nagłówki H2 czy całą strukturę zbiorczo.
Nagłówki H2 możesz przeglądać w formacie HTML za pomocą przeglądarki.
Możesz też kliknąć prawym przyciskiem myszy w wybrany nagłówek na stronie i wybrać polecenie “Zbadaj” – wówczas kod źródłowy wyświetli się z prawej strony.
Istnieją różne wtyczki SEO, których można używać w przeglądarkach Firefox i Chrome. Służą do wyświetlania pojedynczych nagłówków lub struktury nagłówków na stronie, co może być łatwiejsze, wygodniejsze i szybsze niż sprawdzanie kodu HTML. Jedną z nich jest Ahrefs SEO Toolbar.
Tag H2 to drugi najważniejszy nagłówek na stronie.
Sprawdź, dlaczego optymalizacja nagłówków H2 jest ważna.
Nagłówki H2 działają jak drogowskazy, które prowadzą czytelnika przez treść zawartą na Twojej stronie. Powinny wskazywać, o czym jest dany rozdział lub akapit, ułatwiając użytkownikom znalezienie interesujących sekcji tematycznych.
Jeżeli tekst nie zawiera nagłówków H2, jego skanowanie staje się trudniejsze, co zniechęca czytelników do korzystania ze strony. Wprowadzenie nagłówków H2 pomaga użytkownikom swobodnie przeglądać witrynę i odnajdywać na niej niezbędne informacje.
Nagłówki H2 tworzą logiczną strukturę tekstu, dzięki czemu ułatwiają czytanie i zrozumienie treści.
Jeżeli chcesz, aby Twój tekst pojawiał się w polecanych fragmentach Google (featured snippets), jako gotowa odpowiedź na pytanie użytkownika, włączenie nagłówków do Twojej strony może mieć kluczowe znaczenie.
Poniżej znajdziesz przykład polecanego fragmentu tekstu, przedstawiającego listę najpopularniejszych blogów modowych w 2022 roku.
Fragment ten został zaczerpnięty właśnie z nagłówków H2 na stronie.
John Mueller z Google powiedział wprost:
Używamy znaczników H, aby lepiej zrozumieć strukturę tekstu na stronie.
Google bierze pod lupę nagłówek, aby dowiedzieć się więcej o następującej po nim treści: tekście, obrazie czy filmie. Dzięki temu może mieć większą pewność, że Twoja strona zawiera trafną odpowiedź na zapytanie użytkownika.
Wiele przeprowadzonych dotychczas badań wykazało korelację pomiędzy wyższą pozycją w rankingu Google a nagłówkami na stronie.
Posiadanie dobrze ustrukturyzowanych treści zawierających nagłówki H2 zwiększa szanse na uzyskanie wysokich pozycji w wyszukiwarce, co potwierdza badanie SEMrush.
Ponad połowa tekstów o złożonej strukturze uwzględniającej nie tylko nagłówki H2, ale i H3 oraz H4, ma wysoką wydajność pod względem ruchu i zaangażowania użytkowników, co w konsekwencji przekłada się na SEO.
Jeżeli odwiedzający Twoją stronę nie będą mogli szybko znaleźć tego, czego szukają, najprawdopodobniej opuszczą witrynę, by gdzie indziej poszukać odpowiedzi na swoje pytanie.
Wyszukiwarki mają na uwadze to, że użytkownicy odbijają się od Twojej witryny – wysoki współczynnik odrzuceń sygnalizuje im, że Twoja strona nie spełnia potrzeb użytkowników, przez co możesz uzyskać niższe oceny w rankingu Google.
Jeżeli chcesz, aby Twoje treści były dostępne dla wszystkich, w tym dla osób niedowidzących i niewidomych, wprowadzenie tagów nagłówków na stronie okaże się niezwykle przydatne.
Czytniki ekranu wykorzystują kod HTML i zawarte w nim znaczniki nagłówków do identyfikowania struktury treści i odczytywania na głos podtytułów.
To pomaga użytkownikom w przeszukiwaniu strony i poruszaniu się po treści. Dzięki temu mogą zorientować się, o czym jest dany tekst, bez konieczności słuchania go słowo po słowie. Na tej podstawie mogą zdecydować, czy chcą go przeczytać w całości.
Znaczniki nagłówków są również używane do nawigacji przez osoby niedowidzące, ponieważ czytniki ekranu oferują możliwość przechodzenia z jednego nagłówka do drugiego.
Każdy nagłówek H2 otwiera się znacznikiem <h2> i kończy znacznikiem </h2>. Wewnątrz tych dwóch znaczników znajduje się tekst nagłówka, który chcesz wyświetlić.
Kod HTML tagów nagłówków jest obsługiwany przez każdy system zarządzania treścią (CMS).
Możesz zatem wprowadzić nagłówki H2 na swojej stronie za pośrednictwem edytora w systemie CMS lub dodając znaczniki bezpośrednio w kodzie HTML.
Najłatwiejszym sposobem dodawania nagłówków H2 jest użycie edytora w systemie CMS.
Kolejną opcją dodawania znaczników H2 jest użycie HTML.
Optymalizacja nagłówków H2 na stronie to jeden z pierwszych kroków w kierunku poprawy UX i SEO. Sprawdź, jak tworzyć nagłówki H2 przyjazne użytkownikom i wyszukiwarkom.
Stosuj nagłówki H2 do oznaczania ważnych tematów na stronie. Stwórz hierarchiczną strukturę nagłówków, aby ułatwić użytkownikom poruszanie się po treści. Zadbaj o to, aby nagłówki były logicznie ułożone i uporządkowane na stronie.
W3C radzi:
Zagnieżdżaj nagłówki według ich rangi (lub poziomu). Najważniejszy nagłówek ma rangę 1 (h1), najmniej ważny nagłówek ma rangę 6 (h6). Nagłówki o równej lub wyższej randze rozpoczynają nową sekcję, nagłówki o niższej randze rozpoczynają nowe podsekcje, które są częścią sekcji o wyższej randze.
(źródło: w3.org)
Wielopoziomowa, logicznie ułożona struktura nagłówków pozwala podzielić tekst na sensowne fragmenty, poprawiając jego czytelność i atrakcyjność pod względem wizualnym.
Takie podejście jest zalecane przez samego Google, który odradza kondensację dużych bloków tekstu na stronie, bez akapitów i podtytułów (źródło: developers.google.com).
Upewnij się, że treść na Twojej stronie ma odpowiednią strukturę. Właściwe użycie tagów H2, a także H3 czy H4 umożliwi podzielenie treści na logiczne i zrozumiałe sekcje. Zaplanuj najważniejsze punkty i podpunkty strony, przypisując im odpowiednie nagłówki – zupełnie tak, jak gdybyś miał stworzyć konspekt pracy.
Przykład
Tak zaprojektowana struktura nagłówków jest prawidłowa, ponieważ:
ZAPAMIĘTAJ!
Nie ograniczaj się wyłącznie do nagłówków H2 na stronie. Budując czytelną strukturę treści, składającą się również z nagłówków niższego rzędu, ułatwisz odbiór treści i nawigowanie po niej, co pozytywnie wpłynie na UX i proces skanowania strony przez roboty Google.
Postaraj się, aby Twoje nagłówki H2 były proste i zwięzłe – dzięki temu ułatwisz użytkownikom zeskanowanie treści i wyłapanie najważniejszych informacji. Spróbuj ograniczyć długość nagłówków do 3-5 słów i uporządkuj je w taki sposób, aby uniknąć ściany tekstu.
Słowa kluczowe budują kontekst – umieszczając je w swoich nagłówkach H2, pomagasz użytkownikom i wyszukiwarkom zrozumieć, co znajduje się na Twojej stronie.
Pamiętaj, aby nagłówek brzmiał naturalnie – Twoim głównym celem powinno być zapewnienie jak najlepszego wrażenia dla użytkownika.
Nagłówki H2 mogą pomóc w wyświetlaniu polecanych fragmentów, które są pobierane ze strony i prezentowane u góry wyników wyszukiwania dla niektórych słów kluczowych.
Optymalizacja nagłówków pod kątem polecanych fragmentów może być skutecznym sposobem na zwiększenie widoczności strony.
Jednym ze sprawdzonych sposobów na to jest użycie słowa kluczowego z długim ogonem (long tail) w formie pytania w nagłówku, a następnie umieszczenie pod nim precyzyjnej odpowiedzi.
Innym popularnym sposobem optymalizacji nagłówków pod kątem polecanych fragmentów jest umieszczanie w nich list. W zależności od słowa kluczowego, które użytkownik wpisze w wyszukiwarkę, Google może użyć list we fragmentach polecanych, aby odpowiedzieć na określone pytanie.
Pomyśl o użytkowniku i dostarczonej mu treści. Upewnij się, że nagłówki H2 są tematyczne i przydatne we wskazywaniu odpowiednich sekcji strony.
Spraw, aby użytkownik mógł szybko je przeskanować w celu zrozumienia strony i znalezienia odpowiedniej sekcji. Daj mu to, po co przyszedł – spełniaj intencję wyszukiwania (search intent) za pomocą nagłówków H2.
Przykład
Wyobraź sobie przez chwilę, że szukasz w Google sprawdzonych sposobów na przeziębienie. Klikasz w wybrany wynik i przechodzisz na stronę docelową, która ma w ten sposób sformułowane nagłówki H2:
Te nagłówki idealnie pasują do wyszukiwanego hasła i spełniają intencję wyszukiwania. Odzwierciedlenie wyszukiwanego hasła w nagłówkach od razu sygnalizuje użytkownikowi, że znalazł to, czego szukał, a więc zwiększa szansę, że pozostanie na stronie.
Długi czas przebywania na stronie jest miarą satysfakcji użytkownika i od razu sygnalizuje Google, że użytkownik może zrealizować swoją potrzebę. To z kolei wpływa na podniesienie pozycji Twojej strony w rankingu wyników wyszukiwania.
Maksymalizacja czasu przebywania i minimalizacja zjawiska pogo sticking to obecnie jedne z kluczowych elementów dla uzyskania wyższych rankingów.
Nagłówki H1-H6 są tym, co użytkownicy widzą jako pierwsze, gdy trafiają na Twoją stronę, dlatego w dużym stopniu decydują o czasie przebywania na niej.
Uwzględniając w swoich nagłówkach H2 język korzyści, problem lub cel użytkownika, od razu wskazujesz, w jaki sposób Twoja treść może pomóc użytkownikom spełnić ich intencję wyszukiwania.
Aby tworzyć nagłówki zorientowane na korzyści, cele lub problemy, warto za każdym razem zadać sobie pytania:
Sprawdź, czego unikać podczas tworzenia nagłówków H2.
Poniżej znajdziesz przykłady prawidłowo sformułowanych nagłówków H2. Dzięki nim lepiej zrozumiesz, jak wszystkie omówione powyżej zasady zastosować w praktyce.
Przykład 1
Nagłówek H2 na stronie głównej usługowej:
Przykład 2
Nagłówek H2 na stronie kategorii w sklepie:
Przykład 3
Nagłówek H2 na karcie produktu:
Przykład 4
Nagłówek H2 w artykule blogowym:
Nie ma sztywnej reguły określającej minimalną lub maksymalną liczbę nagłówków H2 na stronie. Dobrą praktyką jest stosowanie nagłówka drugiego rzędu za każdym razem, gdy wprowadzasz na swojej stronie podtytuł, będący uzupełnieniem głównego tematu.
Nie ma odgórnie przyjętych limitów, ale dla zapewnienia przejrzystości strony i ułatwienia skanowania treści zaleca się stosowanie krótkich nagłówków H2.
Jeśli nagłówki będą zbyt długie, użytkownicy mogą mieć problem ze znalezieniem niezbędnych informacji, a wyszukiwarki z ich odpowiednim indeksowaniem.
Pamiętaj, aby nagłówki były zwięzłe i treściwe. Staraj się nie przekraczać długości 70 znaków ze spacjami.
Nadal dobrym pomysłem jest umieszczanie słów kluczowych w tagach nagłówka, jednak warto podkreślić, że algorytm Google staje się coraz inteligentniejszy, a to oznacza, że frazy w nagłówkach nie mają już takiego znaczenia jak kiedyś.
Staraj się rozsądnie używać słów kluczowych – kieruj się przede wszystkim tym, aby za pomocą fraz ułatwić interpretowanie treści na Twojej stronie.
Uważa się, że słowa kluczowe użyte w nagłówkach H2 mają większą wagę dla algorytmu Google niż frazy zastosowane w tekście, dlatego nadal traktuje się je jako czynnik rankingowy. Potwierdził to John Mueller z Google:
[...] nagłówki na stronie pomagają nam lepiej zrozumieć zawartość strony.
Nagłówki na stronie to nie jedyny czynnik rankingowy, którym dysponujemy. Patrzymy również na samą treść.
Czasami jednak posiadanie jasnego nagłówka na stronie daje nam nieco więcej informacji o tym, o czym jest ta sekcja.
Źródło: searchenginejournal.com
Wielokrotnie udowodniono jednak, że strony mogą być dobrze oceniane bez jakichkolwiek tagów nagłówków. Dodanie określonego słowa kluczowego do nagłówka nie zapewni Ci z automatu wyższej pozycji w rankingu.
Google dodał do algorytmu więcej, bardziej złożonych czynników pozwalających na lepsze zrozumienie zawartości stron internetowych. To oznacza, że starsze sygnały rankingowe (takie jak umieszczanie słów kluczowych w nagłówkach) zostały nieco osłabione.
Mimo to nadal warto zadbać o optymalizację nagłówków na stronie, ponieważ:
Pomimo tego, że nagłówki H2 mogą mieć niewielki wpływ na ranking, a pracownicy Google zalecają, aby podchodzić do ich tworzenia dość elastycznie, warto przestrzegać dobrych praktyk.
Postępowanie zgodnie z poradami przedstawionymi w tym przewodniku pomoże zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom lepiej zrozumieć Twoją stronę i poruszać się po niej.
Pamiętaj, że działania SEO nie powinny kończyć się na optymalizacji nagłówków H2. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, co jeszcze wymaga poprawy na Twojej stronie, skontaktuj się z nami.
Zamów darmową konsultację ze Specjalistą SEO.
Ocena artykułu:
4.86 / 5 według 50 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!