Adresy URL są ważną częścią Twojej witryny – pomagają w łatwiejszym poruszaniu się po stronie, a dzięki kilku zabiegom optymalizacyjnym pozwalają zwiększyć na niej ruch.
Proste, logiczne i trafne adresy stron internetowych działają lepiej w wynikach wyszukiwania, cieszą się większym zaufaniem ze strony użytkowników i są przez nich częściej udostępniane.
Posiadanie przyjaznej struktury adresów URL jest niezbędne do zrozumienia struktury i zawartości strony, zarówno dla internautów, jak i wyszukiwarek.
Z tego przewodnika dowiesz się:
Poznaj najlepsze praktyki tworzenia adresów URL przyjaznych SEO.
Chcesz już teraz stworzyć prawidłową strukturę adresów URL w swojej witrynie? Skontaktuj się z nami!
Adres URL, określany również jako link czy adres www, oznacza lokalizację wszelkich zasobów dostępnych w internecie. Każda strona internetowa czy plik znajdujący się w sieci mają swój unikalny adres URL, który umożliwia ich zlokalizowanie.
URL to pojęcie kojarzone zwykle z adresami stron internetowych, ale ten format adresowania służy do lokalizowania wszystkich zasobów dostępnych online.
Skrót URL pochodzi od angielskiego sformułowania Uniform Resource Locator, które oznacza jednolity lokalizator zasobów, czyli ujednolicony sposób oznaczania materiałów w sieci, który umożliwia ich odnalezienie.
ZAPAMIĘTAJ!
URL to adres, który wpisujesz w okno przeglądarki, aby uzyskać dostęp do danej strony internetowej.
Adresy URL składają się z różnych elementów – jedne z nich są obowiązkowe, inne natomiast opcjonalne. Użyte razem, pomagają określić, w jaki sposób i do jakich treści masz uzyskać dostęp na serwerze.
Główne elementy adresu URL:
Poniżej znajdziesz przykład obrazujący w praktyce, jak jest zbudowany adres URL.
Nie wszystkie strony używają tej samej budowy adresów internetowych. Struktura adresów URL zależy od unikalnych potrzeb witryny, jej celu, charakteru czy skali działania.
Bez względu na wybraną strukturę adresu URL, bardzo ważne jest, aby stosować najlepsze praktyki w celu tworzenia przyjaznych linków.
Przyjazny adres URL (friendly URL) to łatwy do zrozumienia i odczytania adres strony internetowej, który pozwala zarówno wyszukiwarkom, jak i użytkownikom szybko określić jej tematykę oraz zawartość.
Przyjazne adresy URL przekazują jasne i dokładne informacje na temat strony. Wystarczy jedno spojrzenie na taki adres, aby od razu poznać zawartość witryny.
Przyjazny adres URL:
Przykład 1
Adres URL strony głównej:
https://mediamarkt.pl/
Przykład 2
Adres URL kategorii w sklepie internetowym:
https://www.notino.pl/perfumy/
Przykład 3
Adres URL podkategorii na stronie usługowej:
https://www.tlcrental.pl/schody-mobilne/schody-kontenerowe/
Przykład 4
Adres URL karty produktowej:
https://www.castorama.pl/grzejnik-elektryczny-goodhome-melton-500-w-czarny-id-1161645/
Przykład 5
Adres URL wpisu blogowego:
https://www.sempire.pl/landing-page.html
Adresy URL organizują strukturę witryny. Są łącznikiem pomiędzy użytkownikiem a treściami, które udostępniasz na swojej stronie.
Logiczna struktura adresów URL jest ważna zarówno z perspektywy użytkowników i ich doświadczeń (UX), jak i wyszukiwarek i ich zaleceń (SEO).
Strukturyzacja adresów URL pozwala logicznie i intuicyjnie zorganizować treść na stronie, dzięki czemu ułatwia użytkownikom nawigację po witrynie.
Przyjazne adresy URL poprawiają wygodę użytkownika, umożliwiają swobodne przeglądanie i poruszanie się po stronie.
Adresy URL, które są proste, łatwe do odczytania i zapamiętania, zapewniają najlepsze wrażenia użytkownika.
Zdecydowanie bardziej pomocny będzie dla niego URL o treści:
https://www.example.com/blog/co-to-jest-url
ponieważ od razu wyjaśnia, o czym jest strona docelowa,
niż:
https://www.example.com/index.php?id_wca=584&cplp38url
który wygląda podejrzanie i nie mówi praktycznie nic użytkownikowi.
Wyszukiwarki używają unikalnego adresu URL dla każdej podstrony w Twojej witrynie, aby móc je przeszukiwać, indeksować i klasyfikować w swoim rankingu. Dzięki temu są w stanie zrozumieć, jaka jest tematyka i zawartość każdej z nich.
Zbyt złożone adresy URL z taką samą lub podobną treścią mogą utrudniać indeksowanie strony i pozycjonowanie właściwych treści.
Logiczna struktura adresów URL pomaga również wyszukiwarkom lepiej zrozumieć architekturę Twojej witryny.
Adres URL jest jednym z sygnałów rankingowych, na podstawie których Google ocenia jakość, trafność i przydatność strony internetowej.
Zdecydowana większość stron na pierwszych pozycjach w Google ma zoptymalizowane adresy URL.
Adresy URL są wyświetlane w wynikach wyszukiwania (SERP). Jeśli są trafne, przydatne i logiczne, mają większy CTR, czyli współczynnik klikalności. Google ocenia witrynę również pod kątem kliknięć, dlatego tak ważne jest tworzenie adresów URL, które zachęcają do odwiedzenia witryny.
Użytkownicy mogą linkować do Twojej strony, używając adresu URL jako tekstu zakotwiczenia (anchor text). Jeśli adres URL zawiera odpowiednie słowa kluczowe, dostarcza wyszukiwarkom więcej informacji o stronie.
Dzięki użyciu frazy kluczowej adres URL jest lepszy do publikacji na serwisach zewnętrznych i portalach społecznościowych.
Poniżej znajdziesz najlepsze praktyki dotyczące tworzenia przyjaznych adresów URL.
Protokół HTTPS szyfruje dane przesyłane pomiędzy użytkownikami odwiedzającymi Twoją witrynę a serwerem www. Oznacza to, że hasła, loginy, adresy e-mail i inne dane kontaktowe zostają zabezpieczone.
HTTPS to jeden z czynników rankingowych Google, który działa korzystnie również na doświadczenia użytkowników.
Stosując URL z HTTPS, zwiększasz bezpieczeństwo użytkowników i spełniasz zalecenia Google, który preferuje wersję adresu z protokołem szyfrującym.
Dowiedz się więcej:
Subdomena pojawia się przed nazwą domeny i zwykle służy do oddzielania różnych obszarów witryny, zgodnie z ich przeznaczeniem.
W związku z tym, że Google może traktować subdomenę jako osobną stronę internetową, zalecane jest, aby używać subdomen tylko wtedy, gdy jest to absolutnie konieczne.
Dużo bardziej przyjazne dla SEO okażą się podfoldery niż subdomeny, ponieważ Google postrzega je jako część Twojej witryny głównej.
Poniżej wykres obrazujący, czego możesz się spodziewać, przenosząc część swojej witryny z subdomeny do podfolderu.
Jeżeli jesteś na wczesnym etapie tworzenia witryny i nie wybrałeś jeszcze nazwy domeny, zadbaj o to, aby:
Na tym etapie nie musisz przejmować się słowami kluczowymi. Sam John Mueller z Google potwierdził, że:
[...] sam fakt, że słowa kluczowe znajdują się w nazwie domeny, nie oznacza, że będzie ona automatycznie umieszczana w rankingu dla tych słów kluczowych (źródło: searchenginejournal.com).
Domena najwyższego poziomu (TLD) odnosi się do fragmentu tekstu znajdującego się po kropce w adresie URL, np. .pl, .com, .org, .gov.
TLD klasyfikuje typ domeny (np. komercyjna, edukacyjna, rządowa) lub lokalizację (np. .pl, .uk, .au).
Dobrze dobrana domena najwyższego poziomu zwiększa zaufanie użytkowników. Zdecydowanie bardziej wiarygodnie wygląda adres URL witryny z TLD typu .pl czy .com niż .biz, .info czy pro., które są często kojarzone ze spamem.
Jeśli użytkownicy będą ufać Twojej domenie, znacznie chętniej będą dzielić się nią w internecie, co wpłynie pozytywnie na jej profil linkowy i będzie miało dobry wpływ na SEO.
Spraw, aby struktura adresów URL była intuicyjna – zarówno wyszukiwarki, jak i użytkownicy powinni szybko oraz łatwo zrozumieć powiązania pomiędzy różnymi stronami w Twoim serwisie.
Logiczna struktura adresów URL sprawia, że sam adres dostarcza wielu dodatkowych informacji na temat treści i powiązań pomiędzy poszczególnymi podstronami.
Przykład:
https://example.com/onas/
https://example.com/dieta-weganska/
https://example.com/dieta-wegetarianska/
https://example.com/dieta-bezglutenowa/
https://example.com/kontakt/
Taka grupa adresów URL wygląda jak nieuporządkowany zbiór stron, które powiązane są ze sobą jedynie wspólną domeną.
Wystarczy dodać kategorię przed nazwą danej strony, aby szybko wywnioskować, że niektóre z nich są ze sobą skorelowane bardziej niż inne. Taki zabieg powoduje, że na stronie tworzą się klastry powiązane tematycznie:
https://example.com/onas/
https://example.com/menu/dieta-weganska/
https://example.com/menu/dieta-wegetarianska/
https://example.com/menu/dieta-bezglutenowa/
https://example.com/kontakt/
Dzięki temu zarówno użytkownik, jak i wyszukiwarka wiedzą, że te strony należą do jednej wspólnej grupy - w tym przypadku kategorii ofertowej w sklepie internetowym. Tak uporządkowana i logiczna struktura w znacznym stopniu ułatwia poruszanie się po serwisie.
Podfoldery są postrzegane przez wyszukiwarkę jako poszczególne sekcje witryny, ale dają również poczucie hierarchii, dostarczają dodatkowych przydatnych informacji i ułatwiają włączanie słów kluczowych do adresów URL.
Przykład
example.com/bosch
Z takiego adresu URL nie jest do końca jasne, czego dotyczy strona. Może to być strona opisująca markę Bosch, ale równie dobrze może to być strona kategorii w sklepie internetowym prezentująca produkty tej firmy.
example.com/agd/zmywarki/bosch
Taki adres URL wyraźnie wskazuje, że jest to strona kategorii ze zmywarkami Bosch. Struktura podfolderów w tym przypadku wyjaśnia również, że:
Zastosuj strukturę podfolderów, która skutecznie uporządkuje treści na stronie i ułatwi użytkownikom określić miejsce, w którym się znajdują.
Unikaj głębokiego zagnieżdżania podkatalogów. Struktura folderów (czyli ukośniki używane jako separatory w adresie URL) nie powinna przekraczać 2 poziomów.
Przykład adresu URL z 1 folderem:
https://example.com/pozycjonowanie-wordpress
Przykład adresu URL z 2 folderami:
https://example.com/ebook/przewodnik-o-pozycjonowaniu-wordpress
Unikaj tworzenia struktury folderów przekraczającej 2 poziomy – dzięki temu Twój adres URL będzie bardziej czytelny dla użytkownika, a wyszukiwarkom zdecydowanie łatwiej będzie rozszyfrować jego znaczenie.
Większość systemów CMS automatycznie używa tytułu strony lub artykułu jako domyślnego adresu URL.
Tytuły stron zwykle stanowią doskonałą bazę do przygotowania adresów URL, ale czasami są zbyt długie i zawierają niepotrzebny lub nawet niewskazany w URL-ach ciąg znaków.
Wystarczy tylko wprowadzić kilka niewielkich modyfikacji, by na bazie tytułu stworzyć przyjazny adres URL i zoptymalizować go pod kątem SEO. Wszystkie niezbędne wskazówki znajdziesz poniżej.
Istnieje silna korelacja pomiędzy krótkimi adresami URL a wyższymi pozycjami w rankingu Google. Potwierdziło to badanie Backlinko.
Z powyższego wykresu wynika, że:
Jeżeli wyjdziesz daleko poza te liczby, prawdopodobnie będzie miało to negatywny wpływ na Twoją pozycję w rankingu Google.
Stosując krótkie adresy URL, unikniesz także ich “ucięcia” w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj jednak, aby adres strony www nadal bardzo dokładnie opisywał jej zawartość.
ZAPAMIĘTAJ!
Staraj się używać od 3 do 5 słów w adresie URL, używając maksymalnie 60 znaków ze spacjami – dzięki takiemu podejściu zawrzesz istotę swojej treści, a także pomożesz Google znaleźć, zrozumieć i zaindeksować wszystkie Twoje strony (źródło: developers.google.com).
Proste i czytelne adresy URL przekazują informacje o zawartości stron. Są bardziej przydatne i zrozumiałe w różnych kontekstach.
Jeżeli Twój adres URL zawiera wiele tajemniczych i nierozpoznawalnych słów, zniechęca użytkowników:
https://www.example.com/folder2/33552348/x3/15679045.html
Twórz przejrzyste i zrozumiałe adresy URL, których użytkownicy mogą swobodnie użyć, aby dodać link do Twoich materiałów:
https://www.example.com/blog/jak-utworzyc-adres-url
Zadbaj o to, aby Twój adres URL nie był losowym ciągiem słów, które są dla użytkownika niezrozumiałe.
Google stwierdza, że:
adresy URL zawierające słowa związane z zawartością i strukturą Twojej strony są bardziej przyjazne dla użytkowników poruszających się po Twojej witrynie (źródło: developers.google.com).
Słowa kluczowe w adresie URL dostarczają użytkownikom i wyszukiwarkom więcej informacji na temat tego, o czym jest Twoja strona internetowa.
Dzięki frazom kluczowym adres URL może posłużyć jako tekst zakotwiczenia. Nawet jeśli umieścisz link w takiej wersji jak poniżej, użytkownik będzie wiedział, czego może spodziewać się, klikając w niego.
Znajdź słowa kluczowe, które najlepiej obrazują najpopularniejszy sposób wyszukiwania tematyki Twojej strony i dla których chcesz ją umieścić w rankingu Google. Staraj się umieścić frazy kluczowe na początku adresu URL.
Większość serwerów internetowych traktuje adresy URL pisane małymi i dużymi literami tak samo, ale niestety nie zawsze tak jest.
Używanie wielkich liter w adresach URL może prowadzić do niepotrzebnych przekierowań lub błędów 404 na niektórych serwerach.
Aby uniknąć potencjalnych problemów ze zjawiskiem powielania treści (duplicate content), zawsze używaj małych liter w adresach URL.
Nie mieszaj małych i wielkich liter w ścieżce, nazwie pliku czy parametrach adresu URL. Zaimplementuj reguły przekierowania 301 z wielkich na małe litery w wersjach adresów URL.
Adresy URL nie mogą zawierać spacji. Przeglądarki zamieniają je na “%20” i URL wygląda wówczas następująco:
example.com/przyjazny%20adres%20url
Używaj łączników (-), aby rozdzielić poszczególne elementy składowe adresu internetowego:
example.com/przyjazny-adres-url
Dzięki temu wyszukiwarka wie, że “przyjazny”, “adres” i “URL” to trzy osobne słowa.
Alternatywnym rozwiązaniem jest jeszcze używanie podkreśleń (_) zamiast spacji, choć z punktu widzenia UX to właśnie łączniki (-) znajdują szersze zastosowanie – dla użytkowników są one po prostu bardziej czytelne.
Sam Google rekomenduje takie rozwiązanie:
Zalecamy używanie w adresach URL łączników (-) zamiast podkreśleń (_).
(źródło: developers.google.com)
Organiczny CTR to obecnie bardzo ważny czynnik rankingowy w wyszukiwarkach (źródło: backlinko.com).
Adres URL ma duży wpływ na to, czy użytkownik zdecyduje się kliknąć Twoją witrynę w wynikach wyszukiwania, ponieważ od razu sygnalizuje, dokąd zaprowadzi go link.
Jeżeli Twój URL będzie skomplikowany, mało czytelny i niejasny, użytkownicy będą mniej skłonni do jego kliknięcia.
Nie ogranicza się to wyłącznie do wyników wyszukiwania Google. Mało czytelne adresy URL są również rzadziej klikane i udostępniane w mediach społecznościowych czy na forach internetowych.
Sprawdź, czego unikać, tworząc przyjazne linki.
W dokumencie RFC 3986 dokładnie opisano standard URL, w tym specyfikacje dotyczące tego, które znaki mogą być bezpiecznie używane, a które powinny być kodowane w adresach URL.
Zgodnie z przyjętym standardem adresy URL mogą być tworzone tylko przy użyciu zestawu znaków ASCII.
Korzystanie ze znaków wykraczających poza ten standard może spowodować trudności w odczytywaniu adresu URL przez użytkowników, dlatego ważne jest ich przekonwertowanie na prawidłowy format ASCII poprzez zakodowanie linków za pomocą znaku % i następujących po nim dwóch cyfr szesnastkowych.
Oto, co powiedział John Mueller z Google na temat używania znaków specjalnych w adresach URL:
Generalnie zalecam, aby unikać znaków specjalnych, takich jak przecinki, średniki, dwukropki, spacje, cudzysłowy itp. w adresach URL, aby ułatwić sobie sprawę. Takie adresy URL są często trudniejsze do automatycznego powiązania (gdy ktoś publikuje posty na forum lub w innym miejscu) i trudne do prawidłowego rozpoznania, gdy analizujemy treść w celu znalezienia nowych adresów URL (źródło: seroundtable.com).
Jeżeli w adresie strony internetowej umieścisz datę, będziesz musiał aktualizować go i przekierowywać na nowy URL za każdym razem, gdy ulegnie ona zmianie.
Przekierowanie strony nie jest zwykle problemem, ale łatwo czasem zapomnieć zaktualizować adres URL, co w konsekwencji prowadzi do tego rodzaju nieścisłości:
Unikanie dat w adresach URL eliminuje konieczność jego każdorazowego aktualizowania po wprowadzeniu zmian na stronie.
Unikaj umieszczania dat w adresach URL, zwłaszcza jeśli publikowane przez Ciebie treści są wiecznie aktualne (evergreen content).
Zaletą utrzymywania tego samego adresu URL, mimo aktualizowania treści i tytułu wpisu, jest to, że wszystkie linki, które do niego prowadziły, będą nadal aktywne.
Powtarzające się słowa kluczowe w adresach stron internetowych sprawiają, że URL-e wyglądają na spam. Upychanie słów kluczowych (keyword stuffing) jest postrzegane przez Google jako próba manipulacji rankingiem.
Trzymaj się z dala od takich praktyk:
https://example.com/sluchawki-nauszne-sluchawkinauszne.html
Używaj w adresach URL wyłącznie słów, które są istotne dla treści i struktury Twojej strony internetowej, a także prostsze w obsłudze dla użytkowników, którzy poruszają się po niej.
Parametry adresu URL (query strings) pojawiają się zwykle po znaku zapytania i są charakterystyczne dla sklepów internetowych z fasetowymi opcjami nawigacji, filtrowania i sortowania produktów, a także wyszukiwania treści po słowie kluczowym:
https://example.com/listing?string=iphone14
Lepiej unikać ich jednak na stronach indeksowanych, ponieważ mogą powodować problemy z powielaniem treści.
W praktyce oznacza to, że opisany w ten sam sposób produkt, ale dostępny w różnych kolorach czy rozmiarach, może być dostępny pod wieloma adresami URL.
Jeśli masz do czynienia z takim zjawiskiem na swojej stronie internetowej, upewnij się, że kanonizujesz podobne lub zduplikowane adresy URL do wersji, którą chcesz umieścić w rankingu wyszukiwarki (canonical URL).
Twoje adresy URL powinny pozostać takie same możliwie najdłużej. Unikaj zbyt częstej zmiany adresów stron internetowych.
Migracja do nowych adresów URL oznacza, że skanowanie, indeksowanie i ocenianie właściwej strony może zająć wyszukiwarkom trochę czasu.
Jeśli organizujesz to samo wydarzenie kilka razy w roku lub tworzysz wpis opisujący trendy, które będą obowiązywać również w przyszłym sezonie, stwórz adres URL bez daty, aby nie trzeba było go stale aktualizować.
Jeśli wprowadzisz zmiany w strukturze adresów URL, pamiętaj, aby zastosować stałe przekierowania – dzięki temu wyeliminujesz ryzyko wystąpienia nieaktywnych linków.
Dodaj przekierowanie 301 za każdym razem, gdy zmieniasz lub edytujesz swój adres URL – dzięki temu wyeliminujesz ryzyko wystąpienia strony błędu 404, a użytkownik po kliknięciu starego adresu URL zostanie automatycznie przeniesiony do nowego adresu.
Po edycji adresu URL prześlij ponownie mapę witryny XML do Google Search Console, aby wyszukiwarka natychmiast przeszukała i zaindeksowała Twoją stronę.
Unikaj tworzenia zbyt wielu przekierowań, ponieważ mogą one spowolnić Twoją witrynę. Zamiast tego dokładnie przeanalizuj i zaprojektuj dobrą strukturę adresów URL już na samym początku funkcjonowania Twojej strony internetowej.
Skorzystaj z naszego darmowego narzędzia i utwórz przekierowanie 301, używając generator .htaccess.
Proces konstruowania i optymalizacji adresów URL może wydawać się trudny, zwłaszcza jeśli każdy jego element składowy został rozłożony na części i rozpisany krok po kroku.
Dzięki temu prostemu ćwiczeniu przyswoisz wszystkie zaprezentowane powyżej informacje i nabierzesz wprawy w tworzeniu przyjaznych adresów URL. Szybko dojdziesz też do wniosku, że optymalizacja adresów URL sprowadza się przede wszystkim do tego, aby były one krótkie, proste i czytelne.
Na potrzeby tego artykułu można przyjąć, że chcesz stworzyć przyjazny adres URL dla tekstu o tytule:
“Darmowe i płatne narzędzia SEO – przegląd i porównanie [TOP 10]
W ten sposób otrzymasz gotowy slug, czyli końcową część adresu URL:
narzedzia-seo
W całościowym ujęciu adres URL mógłby wyglądać następująco:
https://example.com/narzedzia-seo
Poniżej znajdziesz kroki, które powinieneś wykonać w ramach optymalizacji istniejącego już adresu URL.
Kiedy masz już skonstruowany przyjazny adres URL, powinieneś ustawić go na swojej stronie.
Możesz to zrobić bezpośrednio w swoim systemie CMS.
Konfigurowanie adresów URL w systemach CMS jest bardzo łatwe, zwłaszcza że większość z nich to platformy przyjazne SEO.
Podczas publikowania postu lub strony system CMS automatycznie tworzy adres URL na podstawie tytułu. Możesz skonfigurować i zoptymalizować adres URL, edytując go przed publikacją wpisu.
Jeśli działasz na systemie WordPress, skorzystaj z poniższej instrukcji, aby zmienić adres URL automatycznie wygenerowany przez CMS.
Google udostępnia narzędzie do sprawdzania adresów URL, dzięki któremu możesz:
Google rozróżnia URL z www i bez www – traktuje je jako dwa osobne adresy, prowadzące do dwóch odrębnych stron.
Przedrostek www w adresie URL nawiązuje do subdomeny. Zalecane jest stosowanie adresu URL bez przedrostka www, ponieważ ruch kierowany jest wówczas bezpośrednio na domenę główną, a nie subdomenę.
O ostatecznej decyzji wyglądu adresu URL (z www lub bez www) powinna zadecydować jednak Twoja grupa docelowa. Zastanów się, kim są Twoi użytkownicy, w jakim są wieku i czy bez problemu posługują się przeglądarką internetową.
Starsze pokolenie jest raczej przyzwyczajone do adresów URL z przedrostkiem www, młodsze z kolei preferuje adres bez tego przedrostka.
Pamiętaj, że Twoja domena może funkcjonować zarówno z www, jak i bez www. Wybierz jedną wersję domeny i ustaw przekierowanie 301 za pomocą naszego darmowego narzędzia: generator .htacces.
Dowiedz się więcej:
Dokument RFC nie określa żadnych wymagań dotyczących długości adresu URL, jednak protokół Sitemaps.org wyznacza maksymalną długość 2048 znaków. Z kolei w przypadku przeglądarki Internet Explorer jest to sztywny limit 2083 znaków (źródło: support.microsoft.com).
Aby osiągnąć najlepsze rezultaty optymalizacyjne, zaleca się, aby adres URL był możliwie najkrótszy, a pozycjonowane frazy znajdowały się w pierwszych 70 znakach.
Nie ma odgórnego limitu słów kluczowych w adresie URL, jednak dla osiągnięcia najlepszych efektów i uniknięcia zjawiska, jakim jest keyword stuffing, zaleca się, aby używać 1-2 słów kluczowych, które będą trafne i podpowiedzą Google, o czym jest Twoja strona internetowa.
Adres URL może zawierać numery ID lub katalogi służące do rozpoznawania rekordów wskazujących na daną stronę, kategorię czy produkt, jeśli system CMS uniemożliwia stworzenie struktury adresów URL bez tych identyfikatorów.
Przykład:
htttps://example.com/narzedzia-reczne/mlotowiertarka-58G858.html
W tym przypadku optymalizacji podlegają słowa: “narzędzia ręczne” oraz “młotowiertarka”, a 58G858 jest identyfikatorem produktu.
Jeżeli stosujesz pozycjonowanie lokalne, a frazy kluczowe zawierają w sobie jedną lokalizację, powinieneś umieścić lokalizację w adresie URL docelowej strony lądowania (LP).
Zmiana struktury adresów URL to poważna decyzja, którą należy za każdym razem odpowiednio rozważyć.
Jeśli Twoja strona internetowa nie jest zgodna z niektórymi opisanymi powyżej praktykami tworzenia przyjaznych adresów URL, ale nie wpływa to negatywnie na wyniki organiczne lub wrażenia użytkowników, nie zmieniaj całej struktury adresów URL.
Jeżeli jednak zauważysz problemy z UX lub skanowaniem, indeksowaniem i ustalaniem pozycji Twojej strony w wyszukiwarce, konieczne może okazać się przejście na nową strukturę adresów URL.
Pamiętaj, aby w takim przypadku zebrać wszystkie istniejące adresy URL i skonfigurować stałe przekierowania 301 do nowych odpowiedników po migracji.
Przestrzeganie wszystkich opisanych powyżej praktyk powinno pomóc zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom lepiej zrozumieć Twoją witrynę.
Pamiętaj jednak, że konfigurowanie logicznych i przyjaznych adresów URL może być trudne, zwłaszcza jeśli zarządzasz dużym sklepem internetowym z rozbudowaną strukturą kategorii i kart produktowych, a optymalizacji podlegają setki lub nawet tysiące pojedynczych adresów URL.
W SEMPIRE pomożemy Ci zidentyfikować i zoptymalizować adresy URL, które będą przyjazne zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek.
Umów się na bezpłatną konsultację z naszym Specjalistą SEO, który przeanalizuje strukturę adresów URL w Twojej witrynie i wskaże najlepszy kierunek działań optymalizacyjnych.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 52 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!