TITLE to znacznik HTML stosowany w celu nadania tytułu stronie internetowej. Jest wstawiany w sekcji <head> kodu źródłowego witryny. Tag TITLE mówi zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom o temacie danej strony, a jego treść wyświetlana jest na stronie wyników wyszukiwania Google (SERP) jako klikalny nagłówek, w pasku tytułu przeglądarki oraz w mediach społecznościowych.
Tytułem Twojej strony internetowej może być nazwa firmy, marki, witryny, wybrane pozycje z oferty lub inne ważne informacje opisujące zawartość strony.
Tag tytułowy to jeden z najważniejszych czynników rankingowych w SEO - pozycjonowaniu stron. Title pomaga wyszukiwarkom internetowym zrozumieć temat danej stron, a dla użytkowników jest często pierwszą informacją o zawartości Twojej witryny.
Tytuł strony pojawia się w:
Znaczników title używają niektóre witryny zewnętrzne – przede wszystkim sieci społecznościowe. Pozwala on określać im treść wyświetlaną podczas udostępniania danej strony. Facebook i Twitter posiadają swoje własne znaczniki meta. To pozwala określić dodatkowe tytuły (oprócz głównego znacznika meta title) i zoptymalizować witrynę pod konkretną sieć społecznościową.
Tytuł witryny zawarty jest w kodzie dokumentu HTML. Umieszcza się go w tagu tytułowym <title> w sekcji <head>.
<head>
<title>Przykładowy tytuł strony internetowej</title>
</head>
W większość przeglądarek internetowych (Google, Firefox, Edge, Safari) poniższy schemat działania pozwoli na znalezienie tytułu strony:
Tytuł strony www to bardzo ważny element optymalizacji pod wyszukiwarki internetowe i pozycjonowanie ponieważ pozwala na szybkie określenie rodzaju zawartości strony i jej trafności. Tag title wpływa również na doświadczenia użytkownika, dla którego odpowiednio zatytułowana strona jest impulsem do jej odwiedzenia.
Tytuł strony internetowej powinien być zgodny z zasadami SEO (search engine optimization). Przygotowuje się go przede wszystkim pod kątem najpopularniejszej wyszukiwarki świata, czyli Google, z której korzysta ponad 90% internautów na świecie.
Prawidłowy tytuł strony powinien mieć nie więcej niż 512 pikseli, czyli 56-60 znaków ze spacjami (średnio jest to 5-6 wyrazów). Warto pamiętać, że wartości te są przybliżone, ponieważ poszczególne litery zajmują różną ilość miejsca (więcej pikseli zajmie np. wielka litera W niż litera i). Unikaj pisania z włączonym Caps Lookiem. Drukowane litery są nieczytelne dla użytkownika i ograniczają liczbę znaków, która może zmieścić się w tytule.
W przypadku, gdy przekroczysz dopuszczalne miejsce, ostatnie wyrazy mogą zostać przez Google automatycznie odcięte i zastąpione przez wielokropek (lub tytuł zostanie zmieniony). Ucięty tytuł w wynikach wyszukiwania prezentuje się nieestetycznie, a przekroczenie jego długości może sprawić, że istotne do przekazania informacje nie zostaną wyświetlone użytkownikowi, dlatego warto pamiętać o obowiązującym limicie. Wyszukiwarka może również dołączyć do tytułu strony nazwę Twojej marki, co spowoduje ucięcie wpisanych w tagu tytułowym wyrazów.
Tytuł witryny składający się z 56 znaków (lub mniej) z dużym prawdopodobieństwem powinien zostać prawidłowo, w całości wyświetlony w wynikach wyszukiwania Google - SERP-ach.
Dobry tag title poinformuje wyszukiwarkę o zawartości strony i pomoże Ci osiągnąć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania - SERP. Gdy będzie atrakcyjny, może skłonić użytkowników do kliknięcia i przejścia na Twoją witrynę. Wykorzystaj jego potencjał i stosuj sprawdzone metody.
W kodzie źródłowym sekcji użyj tylko jednego tytułu dla jednej strony na witrynie. Powielanie tagów tytułowych może doprowadzić do sytuacji, w której roboty wyszukiwarek nie odczytają właściwej treści.
Brak uzupełnionego tagu title powoduje brak informacji zwrotnej dla wyszukiwarki o zawartości strony. W przypadku braku uzupełnionego tytułu strony roboty wyszukiwarek prawdopodobnie spróbują go określić na podstawie zawartości strony, nagłówków lub treści linków prowadzących do danej podstrony. W konsekwencji wyświetlony tytuł może okazać się całkowicie niespójny z tematyką strony lub wyświetlać nic nie wnoszące informacje.
Dla każdej podstrony w domenie ułóż unikalny tytuł. Nie kopiuj jednego tytułu dla wielu podstron, nie czerp informacji od konkurencji i nie twórz duplikatów. W znaczniku title tag niech znajdą się Twoje własne tytuły dopasowane do tematyki danej podstrony. Czasami ułożenie unikalnych nazw dla wielu różnych stron na witrynie może wymagać pewnej inwencji twórczej i czasu, ale takie działanie naprawdę Ci się opłaci. Zaowocuje ono lepszym indeksowaniem podstron i wyższą lokatą w rankingu Google.
Unikalne tytuły będą pomocne dla użytkowników poszukujących konkretnych informacji, usług czy produktów. Jeden tytuł skopiowany do znacznika <title> różnych podstron jest mylący i utrudnia poszukiwania.
Dodatkowo założyć można, że każda z podstron z serwisu może zostać zoptymalizowana co najmniej pod jedno słowo kluczowe, a w praktyce nawet klika popularnych fraz. Zduplikowane tytułu stron to potencjalnie mniejsza widoczność witryny w wynikach wyszukiwania.
Jeśli prowadzisz rozbudowany serwis informacyjny, blog lub sklep internetowy z setkami lub tysiącami podstron to rozważ skorzystanie ze zmiennych i wykorzystaj schematy generowania unikalnych tytułów. Zmiennie jakie możesz wykorzystać to:
Przykłady poprawnych tytułów z użyciem zmiennych:
Wykorzystanie zmiennych w tagu tytułowym title sprawi, że dostarczysz robotom Google i użytkownikom precyzyjnych informacji o zawartości podstron. Dzięki temu witryna zostanie lepiej oceniona, będzie miała większą szanse na uzyskanie wyższych pozycji – szczególnie dla precyzyjnych zapytań z długiego ogona (ang. long tail), a użytkownicy docenią ilość informacji jakie prezentujesz już na widoku wyników wyszukiwania.
Dobry tytuł witryny powinien prezentować się naturalnie i dobrze opisywać zawartość Twojej strony. Nie stosuj domyślnych określeń typu „Strona firmowa”, Strona domowa”, „Oferta” czy „Kontakt”. Nie oznaczaj kolejnych podstron niezrozumiałymi dla osoby postronnej numerami i symbolami.
Tytuł strony internetowej musi być po prostu czytelny – wtedy zostanie odpowiednio odczytany przez bota i Internautów. Użytkownicy Google poszukują konkretnych informacji, a merytoryczny tytuł da im odpowiedź na konkretne zapytanie. Idealny tytuł to naturalne wyrażenie, które poinformuje, czego dotyczy konkretna strona. Nigdy nie używaj słów kluczowych, które nie mają bezpośredniego przełożenia na treść zawartą na witrynie.
Zadbaj, aby całość prezentowała się atrakcyjniej dla użytkownika. Używaj czasowników i rzeczowników, które najwięcej mówią o Twojej stronie. Zaimki, spójniki, przyimki i inne części mowy, które same w sobie nie niosą konkretnej treści, ogranicz do niezbędnego minimum. W ten sposób uzyskasz przekaz, który najwięcej powie użytkownikowi.
Przykłady niepoprawnych tytułów:
Przykłady poprawnych tytułów:
Słowa kluczowe zamieść na początku tytułu. Najważniejsze są pierwsze 3 wyrazy umieszczone w tagu <title>. Im więcej słów zamieścisz w tytule, tym ich waga (z punktu widzenia SEO) będzie mniejsza, dlatego najlepiej tworzyć krótsze tytułu. Przeanalizuj potencjał fraz pod kątem pozycjonowania (np. w Planerze słów kluczowych Google Ads) i wybierz te, które dadzą Ci największą szansę na zdobycie ruchu. Pamiętaj jednak, aby pasek tytułu nie był jedynie zlepkiem słów kluczowych, ale naturalnym wyrażeniem opisującym zawartość Twojej strony.
Google może automatycznie dodać nazwę Twojej firmy, marki lub witryny do tytułu, który zamieściłeś w znaczniku kodu źródłowego strony. Na końcu układanego wyrażenia dodaj tę informację samodzielnie – dzięki temu wpisane słowa nie zostaną ucięte (zastąpione wielokropkiem), aby wystarczyło miejsca na identyfikację marki.
Nazwa marki powinna znaleźć się na końcu ponieważ użytkownicy częściej poszukują produktów, usług czy odpowiedzi na pytanie niż konkretnej marki (firmy lub witryny). Wyjątek stanowią giganci (np. Amazon.com czy Allegro.pl) – nazwy tych marek mogą być częściej poszukiwane niż ofertowane przez nie produkty lub usługi.
Słowa kluczowe i najważniejszy przekaz powinny znaleźć się na początku Twojego tytułu. W pasku na liście SERP mieści się nie więcej niż 512 pikseli, co daje około 56-60 znaków (w przybliżeniu jest to 5-6 wyrazów). Gdy tworzysz dłuższy tytuł, najważniejszy przekaz i pozycjonowane słowa kluczowe zamieść w pierwszych 56 znakach. Dzięki temu uzyskasz większą szansę, że zostaną one wyświetlone w wynikach wyszukiwania Google. Gdy tytuł będzie zbyt długi, wyszukiwarka może wyświetlić jedynie jego część lub zupełnie inny tytuł (wygenerowany automatycznie z treści strony).
Tytuł strony internetowej jest widoczny na liście naturalnych wyników w Google jako klikalny odnośnik do witryny. Pisz więc przede wszystkim dla użytkowników, a nie dla robota wyszukiwarki. Internauci poszukują konkretnej informacji, produktu czy usługi. Gdy na liście zobaczą stronę z tytułem, który odpowiada na ich zapytanie, istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że klikną w jej link. Gdy stworzysz tagi title zgodne z intencjami odbiorców, uznają oni Twoją stronę za wartościową. Oczekiwania użytkowników możesz określić m.in. podczas analizy poszukiwanych słów kluczowych.
W większości przypadków sama treść zapytania, frazy kluczowej wskazuje na to czego oczekuje użytkownik – czy jest to chęć zakupu produktu w sklepie internetowym, poznanie cennika danej firmy lub opinii o niej, albo po prostu sprawdzenie informacji o danej usłudze lub znalezienie porad.
Tytuł witryny powinien prezentować się naturalnie. Nie upychaj więc w nim słów kluczowych, ale twórz czytelne komunikaty, które rzeczywiście odzwierciedlą zawartość strony. Najnowsze algorytmy Google dobrze odczytują synonimy, dlatego nie powtarzaj w tytule tego samego różnymi słowami. Unikaj tytułów typu:
Taki tytuł źle się prezentuje i nie zachęca do kliknięcia. Dodatkowo tracisz miejsce, w którym mógłbyś przekazać odbiorcy inne ważne informacje o swojej stronie czy firmie. Tytuły z upchniętymi na siłę słowami kluczowymi mogą sprawić, że wyszukiwarka potraktuje Twoją witrynę jako spam (użytkownicy również mogą dojść do takiego wniosku).
Tytuł strony powinien informować robota wyszukiwarki oraz użytkownika o jej zawartości. Ważne jest, aby był rzeczowy, konkretny i naturalny. Sztucznie brzmiące tytuły nie tylko źle się prezentują, ale i nie wpłyną pozytywnie na pozycjonowanie. Użytkownicy poszukują w Google konkretnych informacji, dlatego w tytułach warto używać słów, które rzeczywiście są wpisywane w pasek wyszukiwarki.
Nie używaj tego samego tytułu dla wielu różnych stron na witrynie. Googlebot odczytuje zapis w znaczniku <title>. Unikalne tytuły dla podstron pozwolą zauważyć wyszukiwarce, że różnią się one od siebie i prezentują różną zawartość.
Pasek tytułu w przeglądarce internetowej usprawni również użytkownikom przechodzenie pomiędzy stronami. Czytelnicy mogą otwierać wiele podstron z Twojej firmowej strony lub bloga, a unikalne tytuły często pomagają orientować się, gdzie dostępna jest konkretna treść. To może zapobiec porzucaniu stron.
Tytuł strony internetowej powinien w rzeczowy sposób przedstawiać jej zawartość. Nie twórz tytułów zawierających popularne słowa kluczowe, które nie mają nic wspólnego z treścią witryny. Taka praktyka nie jest tolerowana przez algorytmy Google – wyszukiwarka może automatycznie nadać stronie inny tytuł niż wpisałeś. Gdy tytuł jednak pozostanie w niezmienionej formie, nie wzbudzisz zaufania wśród użytkowników. Nie wprowadzaj użytkowników błąd i nie doprowadzaj do sytuacji, w której treść na stronie będzie zupełnie inna niż tytuł i oczekiwania użytkownika. Tytułu niezwiązane z treścią podstrony generują wysoką liczbę odrzuceń strony – szybkie jej zamknięcia lub cofnięcia się do wyników wyszukiwania. Takie zachowanie jest dla wyszukiwarki sygnałem, że serwis nie spełnia oczekiwać i może zyskać miano nierzetelnej witryny co może też wpłynąć na złą opinię o marce.
Pasek tytułowy powinien być opisowy i w jasny sposób określać zawartość strony. Dobrze, gdy jest prosty i konkretny. Nie ma tutaj miejsca na przenośnie, metafory, cytaty z poezji czy inne środki artystyczne. Treść zawarta na stronach internetowych najczęściej ma typowo użytkowy charakter, a sam tytuł powinien jednoznacznie wskazywać użytkownikowi, co znajdzie po kliknięciu w konkretny link. Unikaj również ogólnych tytułów (np. „Główna”, „Profil” czy „Oferta”), które nie mówią, co można dokładnie znaleźć na stronie.
Częstym błędem jest tworzenie bardzo długich tytułów w celu upchania wielu słów kluczowych. Wybierz najważniejszą informację, którą chcesz przekazać odbiorcy i właśnie ją umieść w tytule. Ograniczenie długości do około 56-60 znaków może stanowić pewne utrudnienie, ale nawet, gdy oferta Twojej firmy jest wyjątkowo rozbudowana, nie twórz złożonych tytułów, które i tak nie zostaną wyświetlone w wynikach Google. Mogą zostać one ucięte lub nawet zastąpione zupełnie innym (wygenerowanym automatycznie) tytułem, a cały Twój trud włożony w redakcję informacji nie będzie miał sensu. Jeżeli na danej stronie masz rozbudowany asortyment to pomyśl o jego podzieleniu na podstrony i nadaj precyzyjne tytuły nowym podstronom.
Tytuły stron pojawiające się w wynikach Google są tworzone przez wyszukiwarkę automatycznie. Informacje czerpane są z danych opisowych zawartych w tagu <title>, ale także z innych znaczników użytych na stronie, z treści witryny oraz danych publicznych (np. odwołań prowadzących do strony z innych miejsc w Internecie). Google nie zmienia ręcznie tytułów wpisanych przez twórcę strony w tagu <title>. Gdy jednak algorytmy uznają, że podany pasek tytułu nie odzwierciedla dobrze zawartości strony, mogą go automatycznie zmienić na bardziej trafny. Celem tytułu jest opisanie wyniku pod kątem zapytania użytkownika i wyjaśnienie mu, jakiej zawartości może spodziewać się określonej na stronie.
Ręczne uzupełnienie tytułów dla wszystkich stron www na Twojej domenie nie gwarantuje, że zostaną one wyświetlone przez Google w podanej przez Ciebie formie. Redagując tag <title> mogłeś nie dostosować się do ogólnych wytycznych wyszukiwarki i robot wykrył problem z tytułem. Być może zawarłeś w tytule zbyt dużo słów kluczowych, był on za długi, zbyt ogólny, niejasny, nieunikalny lub niedopasowany do zawartości strony. Google mogło wygenerować nowy tytuł z kotwic czy tekstów zamieszczonych na Twojej stronie.
Inny tytuł może zostać wyświetlony nawet wtedy, gdy dobrze sformatowałeś tag <title>. Najczęściej dzieje się tak wtedy, gdy algorytmy Google uznają, że strona pod innym tytułem lepiej wpisze się w oczekiwania użytkownika. Mogą wtedy pojawić się np. synonimy wpisanych przez Ciebie słów, które lepiej będą odpowiadać zapytaniu Internauty. Tytuł może zostać zaczerpnięty np. z nagłówków i tekstu na stronie, który dobrze odpowiada na pytanie zadanie przez użytkownika.
Alternatywny tekst wyświetlany w miejsce Twoich „dopracowanych” tytułów może być irytujący. Takie rozwiązanie jednak nie zawsze będzie dla Ciebie niekorzystne. Gdy użytkownik dostrzeże w wynikach wyszukiwania hasła, które idealnie odpowiadają jego zapytaniu, chętniej kliknie w odnośnik prowadzący do witryny. Czasami taka zamiana może więc zwiększyć ruch na stronie i korzystnie wpłynąć na konwersję. Pamiętaj, że jeden tytuł nigdy nie będzie dobrą odpowiedzią na wiele różnych zapytań, a alternatywny tekst może dać Ci szansę na dotarcie do dodatkowych odbiorców.
Tytuł witryny można przyrównać do nagłówka na pierwszej stronie gazety. Nudny nie zwróci uwagi czytelnika, chwytliwy trafiający w oczekiwania i zainteresowania odbiorcy, sprawi, że artykuł zostanie otwarty i przeczytany. Title tag jest widoczny przede wszystkim dla użytkowników wyszukiwarek internetowych i mediów społecznościowych dlatego warto zadbać, aby był przejrzysty, zwięzły i atrakcyjny. W ten sposób stanie się on wizytówką Twojej witryny i zachęci Internautów do odwiedzania strony.
Tworząc skuteczne tytuły stron internetowych:
Do utworzenia treści tagu tytułowego TITLE możesz wykorzystać narzędzia do podglądu tytułu i opisu strony w Google.
Podając adres strony internetowej w polu URL i klikając "Pobierz" uzyskasz informacje:
Ocena artykułu:
5 / 5 według 515 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!