Hreflang – co to jest i jak prawidłowo stosować go w SEO? | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Hreflang – co to jest i jak prawidłowo stosować go w SEO, aby oznaczać wielojęzyczne lub multiregionalne strony?

Jeśli Twoja strona internetowa zawiera treści w wielu językach lub jest skierowana na różne regiony geograficzne, powinieneś używać atrybutu hreflang. Dzięki niemu Google i inne wyszukiwarki internetowe skierują użytkowników do najodpowiedniejszej wersji witryny, w zależności od preferowanego języka lub regionu, w którym aktualnie się znajdują.

Hreflang to prosty atrybut HTML, choć jest jednocześnie nazywany jednym z najbardziej złożonych aspektów SEO optymalizacji.

Dzięki naszemu poradnikowi o atrybucie hreflang temat ten stanie się o wiele prostszy do zrozumienia i wdrożenia na stronie. W tym artykule znajdziesz wszystko, co dotyczy tagu hreflang – od definicji, przez implementację, aż po rozwiązywanie typowych problemów.

Chcesz już teraz skorzystać z pomocy naszego eksperta i dowiedzieć się więcej o optymalizacji stron wielojęzycznych lub pozycjonowaniu zagranicznym? Skorzystaj z bezpłatnej analizy lub darmowej konsultacji!

Hreflang co to jest i jak prawidłowo stosować w SEO

Co to jest hreflang?

Hreflang (określany również jako rel=”alternate” hreflang=”x”) to znacznik HTML, który komunikuje język i docelowy region strony internetowej. Atrybut hreflang umożliwia wyszukiwarkom internetowym wyświetlanie najbardziej odpowiedniej wersji strony w oparciu o kraj i preferencje osoby wyszukującej. 

Jeśli prowadzisz stronę internetową, która ma wersję po polsku i po angielsku, hreflang pomoże wyszukiwarce zrozumieć, która wersja strony jest przeznaczona do danej grupy odbiorców. Dzięki temu osoby, które wpisują zapytanie po polsku, zobaczą wersję polską, a użytkownicy, którzy poszukują informacji po angielsku, zobaczą wersję angielską.

Hreflang to ważna koncepcja międzynarodowego SEO. Jeśli masz wiele wersji tej samej strony w różnych językach, możesz użyć tagu hreflang, aby poinformować wyszukiwarki, takie jak Google, o wszystkich jej wersjach. Dzięki temu wyszukiwarki mogą udostępniać użytkownikom poprawną wersję.

Jak działa hreflang?

Tag hreflang działa jak instrukcja dla wyszukiwarek, która wskazuje, dla jakiego języka i regionu jest przeznaczona dana strona internetowa.

Kiedy wyszukiwarka, taka jak Google, napotyka tag hreflang podczas indeksowania strony, sprawdza język i region, do których strona jest kierowana. Następnie, gdy użytkownik wyszukuje informacje, wyszukiwarka może wykorzystać te informacje, aby dostarczyć najbardziej odpowiednie wyniki.

Na przykład, jeśli użytkownik poszukuje informacji po hiszpańsku i jest w Hiszpanii, wyszukiwarka wykorzysta tag hreflang, aby wyświetlić mu strony oznaczone jako hiszpańskie i skierowane do Hiszpanii.

Możesz używać wielu tagów hreflang na jednej stronie, aby wskazać różne wersje językowe. To pozwala na oznaczenie strony jako dostępnej w wielu językach lub dla wielu regionów.

Należy jednak pamiętać, że tag hreflang nie zapewnia automatycznego przekierowania użytkowników na odpowiednią stronę. Służy on jedynie do informowania wyszukiwarek o dostępności strony w różnych językach lub dla różnych regionów.

Warto też zwrócić uwagę, że podczas gdy Google i Yandex korzystają obecnie z atrybutu hreflang, Bing oraz Baidu używają zamiast niego meta tagów językowych.

enlightenedZAPAMIĘTAJ!

Hreflang jest sygnałem, a nie dyrektywą. Oznacza to, że inne czynniki SEO mogą zastąpić atrybut hreflang i spowodować wyższą pozycję innej wersji strony. Aby dać wyszukiwarkom jak najdokładniejsze sygnały o tym, które strony są przeznaczone dla użytkowników w jakim języku, upewnij się, że korzystasz ze wszystkich sprawdzonych metod międzynarodowego SEO.

Jak wygląda tag hreflang? Składnia atrybutu

Tag hreflang ma prostą i spójną składnię, która umożliwia określenie alternatywnych wersji strony dla różnych języków i różnych regionów geograficznych:

<link rel="alternate" hreflang="x" rel="nofollow noopener" target="_blank" href="https://example.com/alternate-page" />

Składnię tagu hreflang można podzielić na 3 części:

  • link rel=“alternate”: ta część kodu informuje przeglądarkę, że link, który po niej następuje, jest alternatywną wersją bieżącej strony. "Rel" to skrót od "relationship" (relacja), a "alternate" oznacza, że linkowany zasób to alternatywna wersja strony, na której znajduje się tag;
  • hreflang=“x”: atrybut "hreflang" wskazuje, że strona jest w innym języku. "X" zastępuje się kodem języka/regionu.
  • href=“https://example.com/alternate-page”: ta część kodu wskazuje adres URL alternatywnej strony. W miejscu "https://example.com/alternate-page" powinien znajdować się pełny adres URL strony, która jest w innym języku lub skierowana do innej grupy geograficznej.

Znacznik /> wskazuje koniec tagu. Wszystkie tagi w HTML muszą być odpowiednio zamknięte, aby były prawidłowo interpretowane przez przeglądarki i wyszukiwarki internetowe.

Jak zbudować tag hreflang?

Aby utworzyć tag hreflang, musisz najpierw zidentyfikować kod języka i kraju.

Hreflang obsługuje dwuliterowe kody języków ISO 639-1 oraz kody krajów i regionów ISO 3166-1 alfa-2. Na przykład, kod "pl" odnosi się do języka polskiego, a "de" do Niemiec.

Nie zawsze będziesz potrzebować kodu kraju lub regionu. Będą one użyteczne, gdy zechcesz skierować treść  do użytkowników określonego języka w określonym regionie. Na przykład, jeśli posiadasz różne wersje strony dla angielskojęzycznych odbiorców w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, możesz zastosować kody "en-US" i "en-GB", aby wyraźnie zaznaczyć tę różnicę.

Każdy język i kraj ma swój własny tag hreflang. Poniżej kilka przykładów:

  • polski/Polska: pl-pl
  • niemiecki/Niemcy: de-de
  • angielski/Stany Zjednoczone: en-us
  • irlandzki/Irlandia: ga-ie
  • hindi/Indie: hi-in
  • włoski/Włochy: it-it
  • hiszpański: es-es
  • japoński/Japonia: ja-jp

Atrybut hreflang na każdej stronie internetowej powinien zawierać odniesienie do wszystkich stron, które służą jako jej alternatywne wersje językowe, w tym odniesienie do siebie (tzw. samoodwołujący się tag hreflang).

Jeśli atrybuty hreflang nie odnoszą się do wszystkich odpowiednich stron alternatywnych, wyszukiwarki mogą ignorować lub błędnie interpretować tagi hreflang.

Przykład

Sprawdź, jak wykorzystać poszczególne elementy składowe tagu hreflang na przykładzie. Na potrzeby tego artykułu można przyjąć, że masz stronę internetową dostępną w trzech wersjach językowych: angielskiej, polskiej i niemieckiej.

Twoja podstawowa strona jest w języku angielskim:

https://example.com/en

Musisz dodać teraz tagi hreflang, aby informować wyszukiwarki, że masz również wersje strony w języku polskim i niemieckim.

W sekcji <head> strony angielskiej dodaj następujące tagi:

<link rel="alternate" hreflang="pl" href="https://example.com/pl" />
<link rel="alternate" hreflang="de" href="https://example.com/de" />

Na stronie w języku polskim dodaj:

<link rel="alternate" hreflang="en" href="https://example.com/en" />
<link rel="alternate" hreflang="de" href="https://example.com/de" />

Na stronie w języku niemieckim umieść:

<link rel="alternate" hreflang="en" href="https://example.com/en" />
<link rel="alternate" hreflang="pl" href="https://example.com/pl" />

W ten sposób informujesz wyszukiwarki, że dla każdej strony dostępne są alternatywne wersje językowe. Atrybut "rel" mówi, że te strony są alternatywami dla obecnej strony, "hreflang" określa język każdej z tych alternatyw, a "href" dostarcza URL do każdej z nich.

Jeśli chcesz skierować swoje działania na dodatkowy kraj, w którym mówi się tym samym językiem, na przykład na Austrię, gdzie mówi się po niemiecku, musisz dodać kod kraju. Takie sytuacje mogą wystąpić, gdy na przykład sprzedajesz produkt w różnych walutach.

Poniżej znajdziesz przykład obrazujący tę sytuację, gdzie „de” to kod dla języka niemieckiego, „DE” dla Niemiec, a „AT” dla Austrii:

Niemiecki w Niemczech:

<link rel="alternate" href="https://przyklad.com/de/" hreflang="de-DE" />

Niemiecki w Austrii:

<link rel="alternate" href="https://przyklad.com/at/" hreflang="de-AT" />

Zauważ, że składnia tagu hreflang jest tutaj nieco inna - hreflang=„język-kraj”, a nie tylko hreflang=„język”.

To wszystko, co powinieneś zrobić, ale istotną wskazówką jest też ustawienie domyślnych tagów (x-default). Wskazują one stronę zastępczą dla użytkowników, gdy żadna inna wersja zlokalizowana nie jest odpowiednia. Więcej o domyślnym tagu hreflang przeczytaj poniżej.

Pamiętaj, że prawidłowe zastosowanie tagów hreflang jest kluczowe dla skutecznego SEO, zwłaszcza dla stron z treściami w wielu językach lub skierowanych do różnych regionów geograficznych.

Dlaczego hreflang ma znaczenie dla SEO?

Jeżeli przekładasz swoje treści na wiele języków lub kierujesz je do użytkowników w różnych regionach świata, tag hreflang ma niebagatelne znaczenie. Dzięki temu pomagasz Google i innym wyszukiwarkom internetowym wyświetlać odpowiednią wersję strony w wynikach wyszukiwania, zgodnie z ich preferencjami językowymi i lokalizacją.

Zastosowanie tagów hreflang pomaga również uniknąć problemów z tzw. duplikacją treści (duplicate content), które mogą negatywnie wpływać na pozycjonowanie strony. Gdy treść jest taka sama lub bardzo podobna na różnych wersjach strony, wyszukiwarki mogą mieć problem z rozróżnieniem, która z nich jest najważniejsza. Dzięki tagom hreflang wyszukiwarki rozumieją, że te strony są zamiennikami dla różnych języków lub regionów.

Poprawnie zaimplementowane tagi hreflang zwiększają także szanse na to, że użytkownik trafi na stronę w swoim preferowanym języku, co może prowadzić do lepszych wskaźników zaangażowania, takich jak czas spędzony na stronie czy współczynnik odrzuceń.

Tagi hreflang pomagają poprawić ogólną jakość doświadczeń użytkowników (UX), co jest jednym z kluczowych czynników, które Google bierze pod uwagę przy ocenianiu i rankingu stron.

Jak zaimplementować tagi hreflang na stronie, aby wskazać wielojęzyczne lub multiregionalne wersje alternatywne?

Istnieją trzy sposoby implementacji atrybutu hreflang – za pomocą znaczników HTML, nagłówków HTTP oraz mapy witryny. Wszystkie te metody zostały omówione dokładnie poniżej.

Tagi HTML

Kod HTML strony jest najbardziej podstawowym i najszybszym sposobem wskazania stron alternatywnych i wdrożenia hreflang.

Wystarczy, że dodasz wszystkie odpowiednie atrybuty hreflang w sekcji <head> strony.

Prawidłowa składnia dla każdego elementu hreflang wygląda następująco:

<link rel="alternate" href="url_of_page" hreflang="lang_code" />
  • lang_code – kod języka lub regionu obsługiwanego przez daną wersję strony. Może to być także parametr x-default, który jest stosowany dla każdego języka, który nie jest bezpośrednio wymieniony w tagu hreflang na stronie;
  • url_of_page – pełny adres URL wybranej wersji strony, która jest dostępna w określonym języku lub jest przeznaczona do wyświetlania w określonym regionie.

Umieść tagi <link> w górnej części sekcji <head>. Ważne jest, aby te znaczniki <link> były umieszczone co najmniej w obrębie prawidłowo sformatowanej sekcji <head>, lub przed elementami, które mogą powodować przedwczesne zakończenie sekcji <head>, takimi jak <p> lub piksel monitorujący. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, skopiuj kod z wyrenderowanej strony i wklej go do narzędzia do weryfikacji stron HTML, aby potwierdzić, że linki są odpowiednio umiejscowione wewnątrz sekcji <head>.

Pamiętaj, że każda strona powinna zawierać hreflang odwołujący się do samej siebie, a także do wszystkich swoich alternatywnych wersji.

Nagłówki HTTP

Dla treści innych niż HTML, na przykład plików PDF, nie jest możliwe wdrożenie hreflang poprzez dodanie tagów do sekcji <head> kodu HTML. W takich przypadkach, do zdefiniowania relatywnego języka wariantów dokumentu, można skorzystać z nagłówków HTTP. Nagłówki HTTP przekazują dane między serwerem a klientem, zawierając informacje takie jak data żądania, odnośnik czy preferowany język.

Ta strategia dobrze sprawdza się również dla standardowych stron internetowych,  ale może to generować duże obciążenie w kontekście zapytań do serwera, dlatego jest częściej stosowana w przypadku innych typów treści.

Format nagłówka w HTTP wygląda następująco:

Link: <url 1>; rel="alternate"; hreflang="lang_code_1 1",
<url 2>; rel="alternate"; hreflang="lang_code_2", …
  • <url x> – adres URL alternatywnej strony związanej z lokalizacją przypisaną do atrybutu hreflang. Musi on zawierać otaczające znaki < i >;
  • lang_code_x – kod języka lub regionu, na który kierowana jest ta strona.

Musisz wskazać zestaw wartości <url>, rel="alternate" i hreflang dla każdej wersji strony, w tym dla samej siebie, oddzielając je przecinkami.

Gdybyś chciał sworzyć dokument PDF w trzech wersjach – jeden w języku polskim, drugi w hiszpańskim i trzeci w niemieckim, Twój nagłówek HTTP powinien wyglądać następująco dla każdego pliku:

Link: <https://example.com/doc.pdf>; rel="alternate"; hreflang="pl", 
<https://example.com/es/doc.pdf>; rel="alternate"; hreflang="es", 
<https://example.com/pt/doc.pdf>; rel="alternate"; hreflang="de" 

Mapa witryny XML

Może też użyć mapy witryny w formacie XML, aby poinformować Google o różnych wersjach językowych i regionalnych poszczególnych adresów URL. Wystarczy, że dodasz element <loc>, który definiuje unikalny adres URL, z podrzędnymi wpisami xhtml:link, które określają konkretne wersje językowe lub regionalne strony, włączając w to wersję, w której są dodawane wpisy.

Przykładowo, jeśli masz trzy wersje strony (w języku polskim, hiszpańskim i niemieckim), Twoja mapa witryny powinna zawierać wpisy dla URL każdej z wersji, a każda pozycja powinna zawierać trzy tożsame wpisy podrzędne.

<url>
<loc>https://https://example.com</loc>
<xhtml:link rel="alternate" hreflang="pl-pl" 
href="https://https://example.com" />
<xhtml:link rel="alternate" hreflang="es-es" 
href="https://example.com/es/" />
<xhtml:link rel="alternate" hreflang="de-dr" 
href="https://example.com/de/" />
</url>
<url>
<loc>https://example.com/es/</loc>
<xhtml:link rel="alternate" hreflang="pl-pl" 
href="https://https://example.com" />
<xhtml:link rel="alternate" hreflang="es-es" 
href="https://example.com/es/" />
<xhtml:link rel="alternate" hreflang="de-de" 
href="https://example.com/de/" />
</url>
<url>
<loc>https://example.com/pt/</loc>
<xhtml:link rel="alternate" hreflang="pl-pl" 
href="https://https://example.com" />
<xhtml:link rel="alternate" hreflang="es-es" 
href="https://example.com/es/" />
<xhtml:link rel="alternate" hreflang="de-de" 
href="https://example.com/de/" />
</url>
</urlset>

Przeczytaj dodatkowy poradnik:

Mapa strony w formacie XML (sitemap.xml) – co to jest, jak ją stworzyć i przesłać do Google lub Bing? Najlepsze praktyki SEO

Implementacja hreflang – dobre praktyki

Bez względu na to, którą metodę implementacji znaczników hreflang wybierzesz, istnieją trzy kluczowe zasady, o których zawsze powinieneś pamiętać.

Pamiętaj, że tagi hreflang są dwukierunkowe

Tagi hreflang są istotnym elementem, który pomaga wyszukiwarkom rozumieć powiązania między różnymi wersjami językowymi na stronie. Kluczowe jest więc zrozumienie, że działają one w parze – są dwukierunkowe.

Jeśli dodasz tag hreflang do niemieckiej strony wskazującej na wersję polską, to wersja polska również musi mieć hreflang wskazujący na stronę niemiecką.

Dzięki temu udowadniasz wyszukiwarkom, że masz kontrolę nad obiema wersjami strony i że każda z nich zgadza się co do swoich wzajemnych relacji.

Używaj samoodwołujących się tagów hreflang

W oficjalnej dokumentacji Google można przeczytać, że:

każda wersja językowa musi uwzględniać siebie oraz wszystkie inne wersje językowe (źródło: developers.google.com).

Oznacza to, że każda strona powinna mieć tag hreflang odnoszący się do samej siebie, a więc taki, który wskazuje na samą siebie.

Jeśli chciałbyś utworzyć połączenie pomiędzy angielską stroną (https://example.com/article) a jej włoską wersją (https://example.com/articolo), każda z tych stron powinna zawierać następujące tagi hreflang:

<link rel="alternate" hreflang="it" href="https://example.com/articolo" />
<link rel="alternate" hreflang="en" href="https://example.com/article" />

Pierwszy z nich wskazuje na alternatywną włoską wersję strony, z kolei drugi tag to odwołanie do samej strony angielskiej.

Analogicznie, włoska wersja strony powinna zawierać te same tagi hreflang, tworząc kompletną dwukierunkową strukturę odwołań.

Jak działa autoreferencyjny Hreflang

Używaj tagów x-default, mimo że nie są obowiązkowe

Tag hreflang oznaczony jako "x-default" służy do określenia domyślnej lub zastępczej strony, która ma być wyświetlana użytkownikom, jeśli żaden inny wariant językowy nie spełnia ich potrzeb. Użycie tego tagu nie jest konieczne, ale Google zaleca jego stosowanie. 

Przykładowy tag hreflang x-default wygląda następująco:

<link rel="alternate" hreflang="x-default" href="https://example.com/" />

Ważne jest zrozumienie, że tagi hreflang działają na zasadzie najlepszego dopasowania. Oznacza to, że Google zwróci wersję strony, która będzie najbardziej odpowiadała na podstawie różnych czynników, takich jak ustawienia kraju i języka użytkownika.

Dla przykładu, jeśli Twoja strona jest dostępna tylko w języku angielskim i hiszpańskim, użytkownik z Polski, który odwiedza Twoją stronę, zobaczy wersję określoną jako "x-default".

Zasada działania tagu "x-default" jest następująca: jeśli strona w konkretnym języku lub dla konkretnego regionu nie istnieje, wtedy wyszukiwarka korzysta z wersji "x-default". Dzięki temu użytkownik zawsze otrzyma jakąś wersję strony, co zdecydowanie poprawia jego doświadczenie na stronie.

Implementacja tego tagu jest prosta i wygląda tak jak w przypadku innych tagów hreflang. Oto przykładowy kod:

<link rel="alternate" hreflang="x-default" href="https://example.com/" />

Choć użycie tagu "x-default" nie jest obowiązkowe, jego zastosowanie zdecydowanie pomaga w lepszym zarządzaniu doświadczeniami użytkowników (UX) na Twojej stronie.

Typowe błędy związane z używaniem parametru hreflang

Poniżej znajdziesz najczęstsze błędy związane z użyciem atrybutu hreflang.

  • Brakujące odniesienia zwrotne: tagi hreflang powinny być dwukierunkowe. Oznacza to, że jeżeli strona A odwołuje się do strony B, strona B powinna również odwoływać się do strony A. Aby naprawić ten problem, upewnij się, że każda strona odwołuje się do wszystkich swoich wersji językowych.
  • Brak samoodwołujących się tagów hreflang: każda strona powinna mieć tag hreflang odwołujący się do samej siebie. Oznacza to, że jeżeli masz wersję angielską strony, powinna ona mieć tag hreflang odwołujący się do angielskiej wersji. Gdy brakuje samoodwołującego się tagu hreflang, może to prowadzić do niejednoznaczności dla wyszukiwarek. Aby naprawić ten problem, upewnij się, że każda strona ma tag hreflang odwołujący się do samej siebie.
  • Nieprawidłowe kody języka lub kraju: tagi hreflang muszą używać poprawnych kodów ISO 639-1 dla języków i ISO 3166-1 Alpha 2 dla krajów. Błędne kody nie zostaną rozpoznane przez wyszukiwarki. Upewnij się, że używasz poprawnych kodów, sprawdzając je w odpowiednich standardach.
  • Brak tagów hreflang na niektórych stronach: aby tagi hreflang działały poprawnie, powinny być umieszczone na każdej stronie witryny, dla której dostępne są wersje w innych językach. Jeżeli tagi są tylko na niektórych stronach, może to prowadzić do błędów. Upewnij się, że tagi hreflang są dodane do wszystkich odpowiednich stron.
  • Użycie relatywnych zamiast bezwzględnych adresów URL: w tagach hreflang zawsze należy używać bezwzględnych URL, a nie relatywnych. Relatywne adresy URL mogą nie zostać poprawnie zinterpretowane przez wyszukiwarki. Sprawdź, czy wszystkie URL w tagach hreflang są bezwzględne.
  • Niepoprawna implementacja dla treści innych niż HTML: dla treści innych niż HTML, takich jak dokumenty PDF, tagi hreflang powinny być dodawane do nagłówków HTTP, a nie do kodu HTML strony. Jeżeli są dodawane do kodu HTML, mogą nie zostać poprawnie zinterpretowane przez wyszukiwarki. Dla tego typu treści, dodaj tagi hreflang do nagłówków HTTP.
  • Hreflang prowadzący do zepsutej strony: jeżeli hreflang prowadzi do strony, która nie działa (np. zwraca błąd 404), wyszukiwarki nie będą w stanie prawidłowo zinterpretować takiego tagu. Aby naprawić ten problem, upewnij się, że wszystkie adresy URL w tagach hreflang są prawidłowe i prowadzą do działających stron.
  • Hreflang odwołuje się do niekanonicznego adresu URL: Tagi hreflang powinny odwoływać się do kanonicznych wersji stron, a nie do ich zduplikowanych wersji. Aby naprawić ten problem, upewnij się, że wszystkie URL w tagach hreflang są kanoniczne.
  • Brak adnotacji x-default hreflang: chociaż tag hreflang x-default nie jest obowiązkowy, Google zaleca jego użycie, aby wskazać domyślną lub zastępczą stronę w przypadkach, gdy żadna inna wersja językowa nie jest odpowiednia. Brak tego tagu może mieć negatywny wpływ na UX. Aby naprawić ten problem, rozważ dodanie tagu hreflang x-default do swojej witryny.

Hreflang – przydatne narzędzia

Do analizy, generowania i modyfikowania tagów hreflang, a także do znajdowania i naprawiania związanych z nimi błędów, mogą posłużyć różnego rodzaju narzędzia. Najpopularniejsze z nich znajdziesz poniżej.

  • Hreflang Tags Generator Tool od Aleydy Solis: narzędzie to generuje tagi hreflang dla strony, co pomaga znacznie skrócić czas potrzebny na ich ręczne tworzenie. Wystarczy wprowadzić podstawowe informacje o swojej stronie, a narzędzie wygeneruje lub zmodyfikuje odpowiednie tagi hreflang.
  • Narzędzie Merkle SEO do testowania tagów hreflang: narzędzie to sprawdza, czy tagi hreflang na stronie są prawidłowo zaimplementowane i czy nie ma żadnych problemów, które mogłyby wpłynąć na to, jak strona jest indeksowana i wyświetlana w wynikach wyszukiwania.
  • Hreflang Validation Tool: narzędzie sprawdza, czy tagi hreflang na stronie są prawidłowo sformatowane i czy istnieje odpowiednie wzajemne linkowanie między wersjami językowymi strony. Pomaga to wykryć i naprawić błędy związane z implementacją hreflang.
  • Geo Targetly: narzędzie umożliwia łatwą i szybką implementację tagów hreflang na stronie, bez konieczności kodowania. Dodatkowo, Geo Targetly oferuje funkcje geotargetingu, co może być bardzo przydatne, jeśli Twoja strona jest dostosowana do różnych lokalizacji.
  • Sistrix: kompleksowe narzędzie SEO, które oferuje funkcje analizy tagów hreflang. Możesz użyć Sistrix do identyfikacji potencjalnych błędów w implementacji tagów hreflang, co pomaga poprawić wyniki SEO na różnych rynkach.
  • Screaming Frog SEO Spider: popularne narzędzie SEO pozwala przeprowadzić pełną analizę strony, w tym tagów hreflang. Można go użyć do identyfikacji problemów z implementacją hreflang, takich jak brakujące tagi czy błędy w kodach języków.
  • DeepCrawl: narzędzie do audytu SEO, które może pomóc w wykrywaniu błędów związanych z tagami hreflang. DeepCrawl potrafi wykryć takie problemy jak brakujące odniesienia hreflang, tagi odwołujące się do nieistniejących stron, czy tagi odwołujące się do niekanonicznych adresów URL.
  • Ahrefs: narzędzie automatycznie skanuje witrynę w poszukiwaniu problemów SEO, w tym błędów związanych z tagami hreflang.

Hreflang – podsumowanie

Hreflang to niezbędny atrybut stosowany w SEO dla stron o wielojęzycznym i multiregionalnym charakterze. Ułatwia wyszukiwarkom identyfikację wersji językowych lub regionalnych strony, co przekłada się na poprawę UX, poprzez skierowanie użytkowników do najodpowiedniejszej dla nich wersji witryny. Poprawnie zaimplementowany atrybut hreflang może znacznie zwiększyć efektywność strony w globalnej przestrzeni internetowej, zwiększając jej widoczność oraz satysfakcję użytkowników.

FAQ – częste pytania i odpowiedzi dotyczące atrybutu hreflang

1. Co to jest hreflang?

Hreflang to atrybut HTML używany do wskazania języka i docelowego regionu strony internetowej. Umożliwia wyszukiwarkom rozpoznawanie różnych wersji strony i wyświetlanie użytkownikom tej najbardziej odpowiedniej, w zależności od lokalizacji i preferencji językowych.

2. Dlaczego hreflang jest ważny?

Hreflang jest ważny, ponieważ pomaga wyszukiwarkom zrozumieć, które wersje językowe lub regionalne Twojej strony są dostępne. Dzięki temu użytkownicy mogą zostać skierowani do najbardziej odpowiedniej dla nich wersji witryny, co z kolei może prowadzić do lepszej satysfakcji użytkowników i większego ruchu na stronie.

3. Jak mogę dodać atrybut hreflang do mojej strony?

Atrybut hreflang możesz dodać do strony na trzy sposoby: za pomocą linku w nagłówku HTML, w pliku sitemap XML lub w nagłówkach HTTP. Wybór metody zależy od specyficznych potrzeb Twojej strony i jej zasobów.

4. Jak mogę sprawdzić, czy mój atrybut hreflang działa poprawnie?

Istnieje kilka narzędzi, których możesz użyć do sprawdzenia poprawności i skuteczności Twojego atrybutu hreflang. Możesz na przykład użyć narzędzia Merkle SEO do testowania tagów hreflang, Hreflang Validation Tool lub Geo Targetly.

5. Co się stanie, jeśli zrobię błąd w moim atrybucie hreflang?

Jeżeli zrobisz błąd w atrybucie hreflang, może to wpłynąć na to, jak wyszukiwarki zinterpretują Twoje strony. W konsekwencji może to prowadzić do nieodpowiedniego kierowania użytkowników, co ostatecznie może wpłynąć na ruch na stronie. Dlatego zawsze warto sprawdzić poprawność atrybutów hreflang.

6. Czy muszę używać hreflang, jeśli moja strona jest tylko w jednym języku?

Prawdopodobnie nie będziesz musiał używać hreflang, jeśli Twoja strona jest tylko w jednym języku i nie ma żadnych innych wersji regionalnych. Jest to jednak zależne od konkretnej sytuacji, więc warto rozważyć wszystkie czynniki.

7. Czy muszę używać tagu x-default?

Nie musisz używać tagu x-default. Tag x-default nie jest obowiązkowy, ale jest zalecany. Używa się go do wskazania strony, która powinna być wyświetlana, gdy żadna z dostępnych wersji językowych nie pasuje do preferencji użytkownika.

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 15 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...