Mapa strony co to jest - sitemap, co oznacza, jaka jest definicja pojęcia w słowniku | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Co to jest mapa strony - sitemap, co oznacza, jaka jest definicja pojęcia w słowniku

Inna nazwa: mapa witryny, sitemapa

Co to jest mapa strony?
Co to jest mapa strony?

Sitemap (mapa strony) to specjalny plik XML, w którym umieszcza się dane na temat stron czy multimediów. Przekazuje on informacje robotom wyszukiwarek, takim jak roboty sieciowe Google. Dzięki temu proces indeksacji witryny internetowej przebiega sprawniej.

Przykłady mapy witryn:

  1. Mapa witryn HTML SEMPIRE: https://www.sempire.pl/sitemaps/v2
  2. Mapa witryny XML SEMPIRE: https://www.sempire.pl/in/consumer_sitemap.xml

Sitemap zawiera informacje o adresach podstron, alternatywnych wersjach językowych i dacie aktualizacji danej strony.

Do czego służy mapa strony?

Mapa strony służy przekazywaniu informacji wyszukiwarkom internetowym na temat zawartości i struktury witryny, tym samym ułatwiając jej indeksowanie.

Sitemap ułatwia również nawigację użytkownikom po stronie oraz organizację treści podczas tworzenia i aktualizacji witryny.

Jednak znaczenie sitemap jest różne w zależności od cech serwisu. Jeżeli witryna nie jest dużych rozmiarów, a linkowanie wewnętrzne jest poprawnie skonstruowane, mapa nie będzie konieczna. W przypadku dużego serwisu z bogatymi zasobami multimedialnymi sitemap jest bardzo przydatnym rozwiązaniem.

Z czego składa się sitemap?

Każda mapa strony składa się z tych samych elementów, co pozwala na jej odczyt przez różnego typu systemy.

Sitemap składa się ze znaczników, którymi są:

  • znaczniki URLSET – zakończenie deklaracji schematu XML;
  • znaczniki URL – każda strona na Twojej witrynie, którą chcesz zaindeksować, powinna być wymieniona jako oddzielny element url;
  • znaczniki loc – pełny URL strony internetowej;
  • znaczniki lastmod – data ostatniej modyfikacji witryny;
  • znaczniki priority – wskazuje priorytet strony w stosunku do innych stron na Twojej witrynie. Wartość ta jest relatywna i może przyjmować wartości od 0.0 do 1.0.

Dokładny wygląd i struktura mapy witryny na przykładzie sempire.pl:

Jak sprawdzić czy strona ma sitemap?

Sitemap sprawdzisz na kilka różnych sposobów. Oto lista TOP 4 naszych propozycji:

  1. Wprowadź adres URL witryny w przeglądarce i dodaj "/sitemap.xml" (przykład: https://sempire.pl/sitemap.xml). Jeżeli zobaczysz mapę witryny, to znaczy, że jest ona dostępna pod tym adresem.
  2. Zweryfikuj plik robots.txt i wprowadź adres URL witryny, dodając "/robots.txt" na końcu (przykład: https://sempire.pl/robots.txt). Jeżeli w pliku znajduje się wiersz zaczynający od "sitemap:", to strona zawiera w sobie mapę witryny.
  3. Skorzystaj z narzędzia Google Search Console. Za jego pomocą sprawdzisz, czy mapa witryny została przesłana.
  4. Sprawdź kod źródłowy strony, otwórz stronę w przeglądarce, kliknij prawym przyciskiem myszy i wybierz "Pokaż źródło strony". Następnie skorzystaj z funkcji wyszukiwania i wpisz "sitemap".

Jakie są rodzaje mapy strony?

Mapa strony to pojęcie, które najczęściej odnosi się do 2 typów plików:

  • mapa witryny XML – plik przeznaczony dla robotów sieciowych, który ułatwia im dotarcie do zawartości witryny; w formie listy wszystkich adresów URL danej strony.
  • mapa witryny HTML – plik przeznaczony głównie dla użytkowników witryny, analizowany również przez roboty; ułatwia odwiedzającym poruszanie się po stronie.

Mapy witryn mogą mieć również różne typy.

  • Mapa witryny z wiadomościami – pomaga robotom indeksującym w znalezieniu treści wiadomości na stronie internetowej oraz w zachowaniu kontroli nad informacjami przekazywanymi wyszukiwarkom, w celu wyświetlania ich w sekcji aktualności.
  • Mapa witryny z obrazami – wsparcie wyszukiwarek w skuteczniejszym skanowaniu i indeksacji zdjęć zamieszczonych na stronie.
  • Mapa witryny wideo – pozwala wyszukiwarkom dowiedzieć się więcej na temat materiałów wideo znajdujących się w witrynie.
  • Mapa witryny dla telefonów komórkowych – wymagana wyłącznie w przypadku wersji witryny przeznaczonej dla telefonów komórkowych z odrębnymi adresami URL.
  • Mapa witryny zawierające inne sitemapy (indeks mapy witryny) – używana w przypadku rozbudowanych witryn ze względu na pewne ograniczenia (np. wymóg maksymalnej liczby do 1000 adresów URL czy do 50 MB w nieskompresowanym pliku).
  • Mapa witryn dla Wiadomości Google – ułatwia wybór tych treści, jakie chcesz przesłać do Wiadomości Google.

Jak stworzyć mapę strony w kilku krokach? 3 różne sposoby

  1. Ręczne tworzenie sitemap

    Pierwszym ze sposobów na to, jak stworzyć mapę strony, jest jej ręczne przygotowanie. Zrobisz to postępując według wytycznych zawartych na stronie sitemaps.org.

    Wskazówka: Ręczne tworzenie mapy strony nie sprawdzi się w przypadku stron z większą liczbą adresów URL oraz w sytuacji, gdy strona podlega częstym aktualizacjom.

  2. Przygotowanie pliku mapy witryny za pomocą CMS

    Funkcjonalność niektórych systemów CMS pozwala na tworzenie map witryny.

    Oto lista najpopularniejszych systemów zarządzania treścią, które pozwalają na dynamiczne przygotowanie pliku XML z witryną strony.

    • WordPress: do generowania mapy witryny często używana jest wtyczka "Yoast SEO". Po jej zainstalowaniu i aktywacji, automatycznie tworzona jest mapa witryny. Dostępna jest pod adresem: twojadomena.pl/sitemap_index.xml.
    • Joomla: korzysta z dostępnych rozszerzeń w tworzeniu mapy witryny, np. "OSMap". Po zainstalowaniu rozszerzenia, mapa witryny jest tworzona automatycznie.
    • Drupal: stosuje moduł "Simple XML sitemap" w generowaniu mapy witryny. Po jego zainstalowaniu i skonfigurowaniu, mapa jest dostępna automatycznie.

    Dostępnych jest wiele innych systemów CMS, które oferują funkcje tworzenia map witryny, zarówno wbudowanych, jak i dostępnych poprzez dodatkowe wtyczki czy rozszerzenia.

  3. Generatory map witryn

    Tworzenie mapy witryn jest możliwe, dzięki dostępnym w sieci generatorom sitemap. Ich ogólny sposób działania można opisać w kilku krokach:

    1. Generator rozpoczyna skanowanie strony z głównej strony (np. strony głównej) i analizuje wszystkie dostępne linki. Następnie podąża za tymi linkami i skanuje kolejne strony, tworząc w ten sposób hierarchię strony.
    2. Niektóre strony lub zasoby mogą nie być odpowiednie do umieszczenia na mapie witryny. Dlatego generator może mieć funkcję eliminowania określonych URL-i, takich jak te z parametrami sesji, strony z duplikatami treści czy zasoby, które nie są dla ludzi (np. skrypty lub pliki stylów).
    3. Po zakończonym skanowaniu generator tworzy plik mapy witryny, najczęściej w formacie XML. Plik ten zawiera wszystkie znalezione URL-e wraz z dodatkowymi informacjami, takimi jak data ostatniej modyfikacji, częstotliwość zmian i priorytet.

    Przykładowymi narzędziem umożliwiającym generowanie mapy witryny jest Screaming Frog SEO Spider.

Jak przesłać mapę witryny do Google? Instrukcja krok po kroku

Aby przesłać mapę witryny do Google, skorzystaj z Google Search Console (GSC). Postępuj, krok po kroku, według przygotowanej instrukcji.

  1. Przejdź do Google Search Console i wybierz opcję "Mapa witryny" znajdującą się po lewej stronie kolumny.
  2. Upewnij się, że potwierdzono weryfikację wszystkich stron, które chcesz dodać do mapy.
  3. Wpisz ścieżkę do sitemapy witryny, następnie kliknij "Prześlij".
  4. Sprawdź stan mapy strony po jej przesłaniu.

Zalety i wady mapy witryn – ogólne zestawienie

Posiadanie mapy strony ułatwia pracę robotów indeksujących, choć mogą pojawić się również komplikacje, o których warto wiedzieć. W tym celu przygotowaliśmy kompleksowe zestawienie plusów i minusów korzystania z sitemap.

Zalety sitemap

  • Gwarancja wyższych pozycji strony w wynikach wyszukiwania: odpowiednio skonstruowana mapa witryny może mieć wpływ na zajęcie wyższych miejsc w wynikach wyszukiwania.
  • Łatwiejsza nawigacja: sitemap ułatwia nawigację po stronie nie tylko robotom indeksującym, lecz także użytkownikom.
  • Ocena znaczenia treści na stronie: mapa strony określa, które strony z witryny należy przeszukać i zaindeksować;
  • Informowanie o wdrożonych aktualnościach w witrynie: sitemap dostarcza szeregu informacji na temat ostatnio wprowadzonych zmian czy istniejących wersji językowych
  • Prostszy sposób indeksowania strony: bez mapy witryny wyszukiwarki muszą polegać na architekturze strony, by móc ją poprawnie zaindeksować. Brak wystarczających informacji potrzebnych do prawidłowego procesu indeksacji może mieć negatywny wpływ na pozycję w rankingu SERP.

Wady sitemap

  • Konieczność zmiany mapy witryny dla różnych wyszukiwarek: np. mapy witryn Google (oparte na XML) różnią się od standardowych wizualnych map witryn opartych na grafice.
  • Indeksowanie stron administracyjnych, których nie chcesz: w przypadku map witryny, korzystających z usług automatycznych, może pojawić się problem z indeksacją niechcianych podstron.
  • Spowolnienie procesu indeksowania w przypadku rozbudowanych stron internetowych

Lista najlepszych praktyk dotyczących mapy strony

Zrozumienie znaczenia, sposobu działania i możliwości mapy strony to nie wszystko. Zanim wdrożysz sitemap na zarządzanej przez siebie stronie, weź pod uwagę gotową listę najlepszych praktyk.

  1. Użyj narzędzi do generowania automatycznych map witryny XML.
  2. Wykonuj regularne kontrole i aktualizacje map strony.
  3. Nadaj priorytet stronom wysokiej jakości w mapie strony.
  4. Uwzględnij w mapie witryny tylko kanoniczne wersje adresów URL.
  5. Podziel większe mapy witryn na mniejsze pliki XML.

Sprawdź również: co to jest mapa XML

Sprawdź na blogu:

Definicja pojęcia mapa strony - sitemap
mapa witryny, sitemapa
w słowniku otrzymała ocenę

1 2 3 4 5

5 / 5 według 10 opinii

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...