Jeśli Google nie indeksuje Twojej witryny, w gruncie rzeczy jesteś niewidoczny. Strona internetowa bez indeksacji nie pojawia się w wynikach wyszukiwania i nie przyciąga żadnego ruchu organicznego.
Zaindeksowanie strony przez Google zapewni Ci dostęp do milionów użytkowników codziennie korzystających z tej najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie. Aby Twoja witryna mogła być w niej widoczna i promowana, musi być dostępna dla robotów wyszukiwarek.
Przeczytaj poniższy artykuł i sprawdź, czy Twoja strona jest zaindeksowana w Google. Dowiedz się, jak zadbać o indeksowanie witryny online.
Z tego poradnika dowiesz się:
Znajdziesz tu zbiór najlepszych praktyk, dzięki którym zadbasz o indeksowanie strony w Google.
Jeżeli masz problemy z indeksacją lub widocznością strony w wyszukiwarce Google, Twoja witryna nie jest widoczna na ważne słowa kluczowe z Twojej oferty lub nawet na nazwę firmy, zdaj się na specjalistów agencji SEMPIRE.
Sprawimy, że Twoja witryna będzie dostępna dla robotów sieciowych i pomożemy Ci uzyskać najlepsze pozycje w wyszukiwarce Google.
Indeksowanie stron to proces, podczas którego wyszukiwarka Google analizuje Twoją stronę internetową i dodaje ją do swojej bazy, którą określa się jako indeks stron internetowych.
Google to zautomatyzowana wyszukiwarka internetowa, która korzysta ze specjalnych programów nazywanych robotami indeksującymi (crawler, Googlebot). Roboty te regularnie przeglądają internet, aby znaleźć nowe witryny i dodać je do indeksu wyszukiwarki.
W trakcie indeksowania zbierają przeróżne informacje o Twojej stronie, które następnie odpowiednio kategoryzują, aby wyświetlać ją w wynikach wyszukiwania. W wyniku tego procesu strona internetowa może zostać wyświetlona użytkownikom na zapytania związane z jej treścią.
W większości przypadków roboty nie mają problemu ze znalezieniem nowych witryn, dlatego najczęściej wystarczy tylko opublikować swoją stronę internetową. Większość serwisów wyświetlanych w wynikach wyszukiwania Google nie została ręcznie zgłoszona do indeksowania. Roboty sieciowe znalazły i zaindeksowały je automatycznie w trakcie przeszukiwania internetu.
Podstawowe zasady dotyczące wyszukiwarki Google jasno określają, w jaki sposób należy tworzyć witryny przyjazne dla robotów Google. Stosowanie się do nich powinno zwiększyć szanse na pojawienie się strony w wynikach wyszukiwania, choć warto podkreślić, że nie ma stuprocentowej gwarancji, że roboty Google znajdą Twoją stronę w zakamarkach internetu.
ZAPAMIĘTAJ!
Indeks Google można porównać do indeksu bibliotecznego – roboty wyszukiwarki wyszukują strony internetowe po słowach kluczowych – tak jak przeszukiwane są książki po tematyce. Indeksowanie stron www to dodawanie ich do bazy wyszukiwarki Google, dzięki czemu można je wyszukać w internecie.
Proces indeksacji przez roboty sieciowe Google odbywa się automatycznie i nie wymaga Twojego działania. Jedynymi przeszkodami mogą być umieszczone na stronie dyrektywy blokujące skanowanie przez Googlebota lub ocena witryny jako nienadającej się do indeksu Google (więcej na ten temat przeczytasz w dalszej części artykułu).
Proces indeksowania strony przez Google składa się z 3 elementów:
Gdy wyszukujesz coś w Google, tak naprawdę prosisz wyszukiwarkę o wyświetlenie Ci wszystkich odpowiednich stron z jej indeksu. Ponieważ istnieją miliardy stron w internecie, które pasują do Twojego zapytania, algorytm Google dokłada wszelkich starań, aby odpowiednio posortować te strony i wyświetlić Ci jako pierwsze te wyniki, które są najlepsze i najtrafniejsze.
ZAPAMIĘTAJ!
Indeksowanie i rankingowanie to dwie różne rzeczy. Najpierw roboty sieciowe muszą zaindeksować Twoją stronę, żeby potem algorytm wyszukiwarki mógł ją ocenić i na tej podstawie umieścić w rankingu Google. Indeksowanie niejako dopuszcza Cię do wyścigu o wysokie pozycje w Google, a rankingowanie pozwala Ci wygrać ten wyścig.
Czas oczekiwania na dodanie do indeksu strony zależy od wielu czynników. Najczęściej strona jest indeksowana w przedziale od kilku dni do kilku tygodni. W dalszej części artykułu dowiesz się, jak przyspieszyć proces dodawania strony do wyszukiwarki Google.
Strona zaindeksowana przez Google może pojawiać się w wynikach wyszukiwania. Jest to pierwszy krok do zdobywania wysokich pozycji w rankingu wyszukiwarki, generowania wartościowego ruchu i docierania do ogromnej liczby użytkowników, którzy każdego dnia wpisują w Google aż 3,5 miliarda zapytań (źródło: internetlivestats.com).
Strona google.com zajmuje pierwsze miejsce w rankingu najczęściej odwiedzanych witryn online. Jeżeli Twój sklep internetowy lub serwis innego typu będzie znajdował się w indeksie Google, część ruchu napływającego do tej wyszukiwarki zostanie przekazana Tobie.
ZAPAMIĘTAJ!
Indeksacja strony w Google to pierwszy krok w pozycjonowaniu. Strona musi zostać zaindeksowana w Google, żeby mogła znaleźć się w rankingu wyszukiwarki. Pozwala to konkurować z innymi witrynami o topowe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania, które generują wartościowy ruch i przekładają się na rzeczywisty wzrost sprzedaży.
Sprawdź, czy Twoja strona jest zaindeksowania w Google, korzystając z metod opisanych poniżej.
Najprostszą metodą na sprawdzenie, czy Twoja cała witryna lub podstrona znajduje się w bazie danych Google, będzie wpisanie jej adresu w wyszukiwarkę. Specjalna komenda pozwoli Ci wyszukać wszystkie adresy należące do wprowadzonej domeny.
Zmodyfikuj poniższe zapytanie, zastępując przykładową domenę example.com własnym adresem:
site:example.com
Po wprowadzeniu komendy site: możesz również podać adres konkretnej strony, na przykład:
site:example.com/blog/najnowszy-wpis
Dzięki temu sprawdzisz, czy konkretny adres został już dodany do indeksu Google. Jeżeli strona nie została dodana do indeksu, pojawi się o tym informacja na stronie wyników wyszukiwania.
Jeżeli jesteś użytkownikiem Google Search Console (GSC), możesz skorzystać z funkcjonalności narzędzia, aby zweryfikować indeksację zarówno wszystkich podstron witryny, jak i pojedynczych adresów URL. Wystarczy, że zalogujesz się do panelu narzędzia i posłużysz się jednym z dwóch dostępnych rozwiązań.
Otwórz zakładkę “Strony”, korzystając z menu bocznego.
W tej sekcji zobaczysz wykres przedstawiający zaindeksowane i niezaindeksowane strony. Dodatkowo możesz sprawdzić, jakie adresy zostały pominięte i z jakiego powodu nie znajdują się w indeksie.
Podaj adres konkretnej podstrony, którą chcesz zweryfikować, korzystając z funkcji "Sprawdzenie adresu URL". Otrzymasz informację, czy dana podstrona znajduje się w bazie Google i co może być powodem jej niezaindeksowania.
Jeżeli nie korzystasz jeszcze z GSC, sprawdź jak założyć i skonfigurować konto Google Search Console.
Wyszukiwarka Google przeszukuje miliardy stron, dlatego nieuniknione jest przeoczenie niektórych z nich. Jeśli roboty sieciowe pomijają jakąś witrynę, to dzieje się tak, dlatego że:
Jeżeli Twoja strona internetowa nie jest dostępna w bazie Google, możesz poprosić o indeksowanie adresu URL, korzystając z funkcjonalności Google Search Console.
Korzystając z funkcji “Sprawdzenie adresu URL”, zweryfikuj, czy strona nie jest w indeksie Google.
ZAPAMIĘTAJ!
Strony powinny być automatycznie indeksowane przez Googlebota. Jeżeli zależy Ci na czasie, dobrą praktyką jest proszenie Google o dodanie strony do indeksu zaraz po jej utworzeniu. Jeżeli jednak Twoje strony nie są automatycznie skanowane przez Google pomimo upływu czasu, na Twojej witrynie może występować błąd.
Błędy w optymalizacji strony, które najczęściej skutkują jej niezaindeksowaniem, to między innymi:
Jeżeli chcesz zapewnić sobie szybkie indeksowanie strony www i zwiększyć dostępność wszystkich podstron serwisu dla robotów sieciowych, wykonaj poniższe kroki.
Googlebot ocenia wartość contentu, który jest opublikowany na Twojej stronie. Jeżeli jest on duplikowany w obrębie Twojej witryny lub pochodzi z innych stron dostępnych w jego bazie, treść zostanie oceniona jako bezwartościowa dla użytkownika. Może to skutkować niedodaniem jej do indeksu.
Aby sprawdzić, czy treść Twojej witryny internetowej jest unikatowa i przyjazna robotom sieciowym Google, możesz skorzystać z darmowego narzędzia Siteliner, które przeanalizuje treść na Twojej stronie i oceni, w ilu procentach nie jest ona oryginalna.
Roboty sieciowe mają lepszy dostęp do Twojego serwisu, jeżeli jego strony ładują się bez opóźnień. Wydajność Twojej witryny możesz zweryfikować, korzystając z narzędzia PageSpeed Insights.
Tagi noindex dodane w kodzie konkretnej strony blokują możliwość indeksacji jej przez roboty Google. Możesz je wykryć przy pomocy płatnego narzędzia SEMrush.
Plik robots.txt służy do przekazywania robotom informacji, czy mają dostęp do zasobów Twojej strony internetowej. Aby indeksacja w Google przebiegała pomyślnie, plik powinien być poprawnie skonfigurowany.
Plik robots.txt powinien znajdować się w katalogu głównym serwera witryny. Można sprawdzić jego zawartość również pod zmodyfikowanym adresem example.com/robots.txt.
Treść pliku blokująca indeksowanie całej strony:
User-agent: *
Disallow: /
Treść pliku pozwalająca na indeksowanie całej strony:
User-agent: *
Allow: /
Osierocone strony często nie są indeksowane przez roboty sieciowe, ponieważ nie ma możliwości dotarcia do nich przez linki. Aby strona była zaindeksowana, powinna być połączona z resztą witryny dzięki linkowaniu wewnętrznemu i wykorzystaniu sitemapy.
Chcąc znaleźć strony, które nie zawierają linków prowadzących, możesz ponownie posłużyć się narzędziem SEMrush.
Jeżeli chcesz mieć pewność, że Twoja strona będzie z łatwością indeksowana przez roboty Google, skontaktuj się z nami. Dostosujemy Twoją stronę do wymagań przeglądarki i zapewnimy jej jak największą liczbę wysokich pozycji w rankingu.
Indeksowanie niektórych podstron serwisu może przynieść negatywne skutki. Podstrony, które nie przedstawiają unikatowej i wartościowej treści, będą gorzej oceniane przez roboty wyszukiwarki. Regulamin czy polityka prywatności często zawierają podobne informacje oraz zwroty na różnych serwisach internetowych. Google może to ocenić jako duplicate content, a więc zjawisko kopiowania treści.
W przypadku stron z formularzami czy witryn czysto funkcjonalnych nie ma potrzeby dodawania ich do indeksu Google, ponieważ nie spełniają one intencji użytkowników wpisujących w wyszukiwarkę określone zapytania.
Strony, które powinno się wykluczyć z możliwości indeksacji (przy pomocy tagu noindex lub pliku robots.txt):
Jeżeli chcesz zwiększyć szansę na szybką indeksację strony w Google, podążaj za poniższymi wytycznymi.
Indeksowanie stron umożliwia wyświetlanie strony w wynikach wyszukiwania, a dzięki temu docieranie do większego grona potencjalnych klientów i zwiększanie sprzedaży.
Jeżeli nie wiesz, czy Twoja strona jest dostępna w Google, masz 2 możliwości:
Pamiętaj jednak, że zaindeksowanie strony internetowej w Google nie jest równoznaczne z wysoką pozycją w rankingu i wartościowym ruchem organicznym. Indeksowanie oznacza, że Google wie o istnieniu Twojej witryny i ma ją w swojej bazie danych. Dodanie strony do indeksu wyszukiwarki nie sprawi jednak, że automatycznie zacznie wyświetlać się ona wysoko w wynikach wyszukiwania.
Jeżeli chcesz wpłynąć na pozycję strony w rankingu Google, musisz zainwestować w pozycjonowanie.
Dzięki SEO:
Indeksacja stron jest konieczna, by promować serwis w wyszukiwarce i zwiększyć sprzedaż dzięki naturalnym wynikom wyszukiwania. Jeżeli chcesz, aby Twoja strona była dostępna w najpopularniejszej wyszukiwarce na świecie i znajdowała się na topowych pozycjach jej wyników wyszukiwania, skontaktuj się z nami!
Ocena artykułu:
4.88 / 5 według 51 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!