Indeksowanie stron w Google – jak sprawdzić i przyspieszyć indeksację? | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Indeksowanie stron w Google – jak sprawdzić i przyspieszyć indeksację w wyszukiwarce?

Jeśli Google nie indeksuje Twojej witryny, w gruncie rzeczy jesteś niewidoczny. Strona internetowa bez indeksacji nie pojawia się w wynikach wyszukiwania i nie przyciąga żadnego ruchu organicznego.

Zaindeksowanie strony przez Google zapewni Ci dostęp do milionów użytkowników codziennie korzystających z tej najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie. Aby Twoja witryna mogła być w niej widoczna i promowana, musi być dostępna dla robotów wyszukiwarek.

Przeczytaj poniższy artykuł i sprawdź, czy Twoja strona jest zaindeksowana w Google. Dowiedz się, jak zadbać o indeksowanie witryny online.

Z tego poradnika dowiesz się:

  • co to jest indeksowanie stron w Google i jak przebiega,
  • jak sprawdzić indeksowanie stron przez Google,
  • jak poprawić błędy w indeksowaniu witryny przez roboty sieciowe i zwiększyć jej dostępność,
  • co zrobić, aby strona internetowa była jak najlepiej indeksowana w wyszukiwarce.

Znajdziesz tu zbiór najlepszych praktyk, dzięki którym zadbasz o indeksowanie strony w Google.

Jeżeli masz problemy z indeksacją lub widocznością strony w wyszukiwarce Google, Twoja witryna nie jest widoczna na ważne słowa kluczowe z Twojej oferty lub nawet na nazwę firmy, zdaj się na specjalistów agencji SEMPIRE.

Sprawimy, że Twoja witryna będzie dostępna dla robotów sieciowych i pomożemy Ci uzyskać najlepsze pozycje w wyszukiwarce Google.

jak sprawdzić i przyspieszyć indeksowanie strony w Google

Co to jest indeksowanie stron?

Indeksowanie stron to proces, podczas którego wyszukiwarka Google analizuje Twoją stronę internetową i dodaje ją do swojej bazy, którą określa się jako indeks stron internetowych.

Google to zautomatyzowana wyszukiwarka internetowa, która korzysta ze specjalnych programów nazywanych robotami indeksującymi (crawler, Googlebot). Roboty te regularnie przeglądają internet, aby znaleźć nowe witryny i dodać je do indeksu wyszukiwarki.

W trakcie indeksowania zbierają przeróżne informacje o Twojej stronie, które następnie odpowiednio kategoryzują, aby wyświetlać ją w wynikach wyszukiwania. W wyniku tego procesu strona internetowa może zostać wyświetlona użytkownikom na zapytania związane z jej treścią.

W większości przypadków roboty nie mają problemu ze znalezieniem nowych witryn, dlatego najczęściej wystarczy tylko opublikować swoją stronę internetową. Większość serwisów wyświetlanych w wynikach wyszukiwania Google nie została ręcznie zgłoszona do indeksowania. Roboty sieciowe znalazły i zaindeksowały je automatycznie w trakcie przeszukiwania internetu.

Podstawowe zasady dotyczące wyszukiwarki Google jasno określają, w jaki sposób należy tworzyć witryny przyjazne dla robotów Google. Stosowanie się do nich powinno zwiększyć szanse na pojawienie się strony w wynikach wyszukiwania, choć warto podkreślić, że nie ma stuprocentowej gwarancji, że roboty Google znajdą Twoją stronę w zakamarkach internetu.

enlightenedZAPAMIĘTAJ!

Indeks Google można porównać do indeksu bibliotecznego – roboty wyszukiwarki wyszukują strony internetowe po słowach kluczowych – tak jak przeszukiwane są książki po tematyce. Indeksowanie stron www to dodawanie ich do bazy wyszukiwarki Google, dzięki czemu można je wyszukać w internecie.

Jak Google indeksuje strony?

Proces indeksacji przez roboty sieciowe Google odbywa się automatycznie i nie wymaga Twojego działania. Jedynymi przeszkodami mogą być umieszczone na stronie dyrektywy blokujące skanowanie przez Googlebota lub ocena witryny jako nienadającej się do indeksu Google (więcej na ten temat przeczytasz w dalszej części artykułu).

Proces indeksowania strony przez Google składa się z 3 elementów:

  1. Wykrycie strony – odkrycie strony następuje zazwyczaj po kilku dniach. Googlebot najczęściej dociera na daną witrynę za pomocą linków wewnętrznych lub zewnętrznych, które do niej prowadzą.
  2. Skanowanie (crawlowanie) – polega na analizowaniu witryny i zbieraniu informacji na temat jej zawartości. Na ten krok wpływa Crawl Budget, który określa ilość czasu i zasobów, jakie robot sieciowy może poświęcić na analizowanie Twojej strony. Im większy budżet, tym bardziej skrupulatna analiza.
  3. Indeksowanie – Google na tym etapie kategoryzuje informacje na temat strony i umieszcza je w swoim indeksie. Indeks Google to baza danych, która służy użytkownikom wyszukiwarki w znajdowaniu interesujących ich informacji.

Gdy wyszukujesz coś w Google, tak naprawdę prosisz wyszukiwarkę o wyświetlenie Ci wszystkich odpowiednich stron z jej indeksu. Ponieważ istnieją miliardy stron w internecie, które pasują do Twojego zapytania, algorytm Google dokłada wszelkich starań, aby odpowiednio posortować te strony i wyświetlić Ci jako pierwsze te wyniki, które są najlepsze i najtrafniejsze.

enlightenedZAPAMIĘTAJ!
Indeksowanie i rankingowanie to dwie różne rzeczy. Najpierw roboty sieciowe muszą zaindeksować Twoją stronę, żeby potem algorytm wyszukiwarki mógł ją ocenić i na tej podstawie umieścić w rankingu Google. Indeksowanie niejako dopuszcza Cię do wyścigu o wysokie pozycje w Google, a rankingowanie pozwala Ci wygrać ten wyścig.

Ile trwa indeksowanie strony w Google?

Czas oczekiwania na dodanie do indeksu strony zależy od wielu czynników. Najczęściej strona jest indeksowana w przedziale od kilku dni do kilku tygodni. W dalszej części artykułu dowiesz się, jak przyspieszyć proces dodawania strony do wyszukiwarki Google.

Dlaczego indeksowanie stron internetowych jest ważne?

Strona zaindeksowana przez Google może pojawiać się w wynikach wyszukiwania. Jest to pierwszy krok do zdobywania wysokich pozycji w rankingu wyszukiwarki, generowania wartościowego ruchu i docierania do ogromnej liczby użytkowników, którzy każdego dnia wpisują w Google aż 3,5 miliarda zapytań (źródło: internetlivestats.com).

Strona google.com zajmuje pierwsze miejsce w rankingu najczęściej odwiedzanych witryn online. Jeżeli Twój sklep internetowy lub serwis innego typu będzie znajdował się w indeksie Google, część ruchu napływającego do tej wyszukiwarki zostanie przekazana Tobie.

enlightenedZAPAMIĘTAJ!
Indeksacja strony w Google to pierwszy krok w pozycjonowaniu. Strona musi zostać zaindeksowana w Google, żeby mogła znaleźć się w rankingu wyszukiwarki. Pozwala to konkurować z innymi witrynami o topowe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania, które generują wartościowy ruch i przekładają się na rzeczywisty wzrost sprzedaży.

Jak sprawdzić, czy strona jest zaindeksowana w Google?

Sprawdź, czy Twoja strona jest zaindeksowania w Google, korzystając z metod opisanych poniżej.

Jak sprawdzić indeksowanie dzięki komendzie site:?

Najprostszą metodą na sprawdzenie, czy Twoja cała witryna lub podstrona znajduje się w bazie danych Google, będzie wpisanie jej adresu w wyszukiwarkę. Specjalna komenda pozwoli Ci wyszukać wszystkie adresy należące do wprowadzonej domeny.

  1. Przejdź na stronę google.com.
  2. W okno wyszukiwania wpisz domenę poprzedzoną site:.

Zmodyfikuj poniższe zapytanie, zastępując przykładową domenę example.com własnym adresem:

site:example.com

jak sprawdzić indeksowanie strony w Google wyszukiwanie
Wyszukiwanie stron domeny zaindeksowanych w Google
  1. Sprawdź, ile stron Twojej domeny znajduje się w indeksie Google.
jak sprawdzić indeksowanie w Google liczba stron domeny zaindeksowanych
Liczba stron domeny zaindeksowanych w wyszukiwarce Google
  1. Sprawdź konkretną podstronę.

Po wprowadzeniu komendy site: możesz również podać adres konkretnej strony, na przykład:

site:example.com/blog/najnowszy-wpis

jak sprawdzić indeksowanie w Google wyszukiwanie konkretnej podstrony
Konkretna strona w indeksie Google

Dzięki temu sprawdzisz, czy konkretny adres został już dodany do indeksu Google. Jeżeli strona nie została dodana do indeksu, pojawi się o tym informacja na stronie wyników wyszukiwania.

jak sprawdzić indeksowanie strony brak wyników w wyszukiwarce
Brak wyników wyszukiwania dla konkretnego adresu strony www

Jak sprawdzić indeksowanie dzięki Google Search Console?

Jeżeli jesteś użytkownikiem Google Search Console (GSC), możesz skorzystać z funkcjonalności narzędzia, aby zweryfikować indeksację zarówno wszystkich podstron witryny, jak i pojedynczych adresów URL. Wystarczy, że zalogujesz się do panelu narzędzia i posłużysz się jednym z dwóch dostępnych rozwiązań.

  1. Przejdź do “Indeks” →“Strony”.

Otwórz zakładkę “Strony”, korzystając z menu bocznego.

jak sprawdzić indeksowanie strony w Google Search Console
Strony w Google Search Console

W tej sekcji zobaczysz wykres przedstawiający zaindeksowane i niezaindeksowane strony. Dodatkowo możesz sprawdzić, jakie adresy zostały pominięte i z jakiego powodu nie znajdują się w indeksie.

Raport zaindeksowanych stron w Google Search Console
Raport zaindeksowanych stron w GSC
  1. Skorzystaj z funkcji "Sprawdzenie adresu URL".

Podaj adres konkretnej podstrony, którą chcesz zweryfikować, korzystając z funkcji "Sprawdzenie adresu URL". Otrzymasz informację, czy dana podstrona znajduje się w bazie Google i co może być powodem jej niezaindeksowania.

indeksowanie stron w Google sprawdzanie adresów URL w Google Search Console
Sprawdzenie adresu URL w Google Search Console

Jeżeli nie korzystasz jeszcze z GSC, sprawdź jak założyć i skonfigurować konto Google Search Console.

Dlaczego witryna nie jest widoczna w Google?

Wyszukiwarka Google przeszukuje miliardy stron, dlatego nieuniknione jest przeoczenie niektórych z nich. Jeśli roboty sieciowe pomijają jakąś witrynę, to dzieje się tak, dlatego że:

  • strona jest nowa i Googlebot jeszcze do niej nie dotarł,
  • strona nie jest prawidłowo podlinkowana z innych serwisów internetowych,
  • strona została zaprojektowana w taki sposób, że uniemożliwia skuteczną indeksację treści,
  • podczas indeksowania witryny wystąpił błąd,
  • zasady na stronie uniemożliwiają jej indeksowanie.

Co zrobić, jeśli witryna nie jest zaindeksowana w Google?

Jeżeli Twoja strona internetowa nie jest dostępna w bazie Google, możesz poprosić o indeksowanie adresu URL, korzystając z funkcjonalności Google Search Console.

  1. Zaloguj się do panelu Google Search Console.
  2. Sprawdź adres URL.

Korzystając z funkcji “Sprawdzenie adresu URL”, zweryfikuj, czy strona nie jest w indeksie Google.

  1. Poproś o indeksowanie w Google Search Console.
prośba o indeksowanie strony w Google Search Console
Prośba o indeksowanie strony przez Google Search Console

enlightenedZAPAMIĘTAJ!
Strony powinny być automatycznie indeksowane przez Googlebota. Jeżeli zależy Ci na czasie, dobrą praktyką jest proszenie Google o dodanie strony do indeksu zaraz po jej utworzeniu. Jeżeli jednak Twoje strony nie są automatycznie skanowane przez Google pomimo upływu czasu, na Twojej witrynie może występować błąd.

Najczęstsze problemy w indeksowaniu witryny przez Google

Błędy w optymalizacji strony, które najczęściej skutkują jej niezaindeksowaniem, to między innymi:

  • powielanie treści na stronach (duplikacja treści) – tworzenie stron z nieunikatową treścią w obrębie jednej strony, jak i różnych domen;
  • niska wydajność strony – długi czas potrzebny na załadowanie witryny;
  • błędnie zastosowane tagu “noindex” – niepotrzebne zastosowanie lub pozostawienie na stronie tagu uniemożliwiającego indeksowanie;
  • blokujące indeksację dyrektywy w pliku robots.txt – wprowadzenie do pliku robots.txt reguł blokujących indeksację strony przez Googlebota lub zakazujących indeksacji konkretnej strony;
  • brak linkowania prowadzącego do strony – nieuwzględnienie podstrony w sitemap.xml witryny i niepołączenie jej dzięki linkowaniu wewnętrznemu (osierocone strony).

Jak sprawdzić i poprawić błędy ograniczające indeksowanie Twojej witryny?

Jeżeli chcesz zapewnić sobie szybkie indeksowanie strony www i zwiększyć dostępność wszystkich podstron serwisu dla robotów sieciowych, wykonaj poniższe kroki.

  1. Usuń zduplikowaną treść ze stron witryny.

Googlebot ocenia wartość contentu, który jest opublikowany na Twojej stronie. Jeżeli jest on duplikowany w obrębie Twojej witryny lub pochodzi z innych stron dostępnych w jego bazie, treść zostanie oceniona jako bezwartościowa dla użytkownika. Może to skutkować niedodaniem jej do indeksu.

Aby sprawdzić, czy treść Twojej witryny internetowej jest unikatowa i przyjazna robotom sieciowym Google, możesz skorzystać z darmowego narzędzia Siteliner, które przeanalizuje treść na Twojej stronie i oceni, w ilu procentach nie jest ona oryginalna.

  • Otwórz stronę https://www.siteliner.com/.
  • Podaj adres URL witryny, którą chcesz sprawdzić.
  • Przeanalizuj raport i usuń treść.
jak poprawić indeksowanie strony zduplikowany content
Raport Sitelinera
  1. Popraw szybkość ładowania swojego serwisu.

Roboty sieciowe mają lepszy dostęp do Twojego serwisu, jeżeli jego strony ładują się bez opóźnień. Wydajność Twojej witryny możesz zweryfikować, korzystając z narzędzia PageSpeed Insights.

  • Otwórz stronę https://pagespeed.web.dev/.
  • Wprowadź URL Twojej strony.
  • Korzystając z raportu, dokonaj optymalizacji sugerowanych elementów.
jak poprawić indeksowanie w Google prędkość ładowania witryny
Raport PageSpeed Insights
  1. Usuń błędne tagi noindex.

Tagi noindex dodane w kodzie konkretnej strony blokują możliwość indeksacji jej przez roboty Google. Możesz je wykryć przy pomocy płatnego narzędzia SEMrush.

  • Przejdź do strony https://www.semrush.com/ i załóż konto, podając adres strony.
  • W panelu narzędzia otwórz zakładkę “Site Audit”.
  • Przejdź do sekcji “Issues”.
  • Sprawdź, na jakich stronach dodany jest tag noindex.
  • Usuń tag noindex z kodu strony, jeżeli chcesz, aby była ona zaindeksowana w Google.
jak sprawdzić indeksowanie w Google noindex
Raport SEMrush – noindex
  1. Dokonaj weryfikacji pliku robots.txt.

Plik robots.txt służy do przekazywania robotom informacji, czy mają dostęp do zasobów Twojej strony internetowej. Aby indeksacja w Google przebiegała pomyślnie, plik powinien być poprawnie skonfigurowany.

  • Sprawdź, czy strona posiada plik robots.txt.

Plik robots.txt powinien znajdować się w katalogu głównym serwera witryny. Można sprawdzić jego zawartość również pod zmodyfikowanym adresem example.com/robots.txt.

  • Zweryfikuj, czy plik nie blokuje stron lub robotów przed indeksowaniem Twojej strony.

Treść pliku blokująca indeksowanie całej strony:

User-agent: *
Disallow: /

Treść pliku pozwalająca na indeksowanie całej strony:

User-agent: *
Allow: /

  1. Upewnij się, że do każdej strony prowadzi odnośnik.

Osierocone strony często nie są indeksowane przez roboty sieciowe, ponieważ nie ma możliwości dotarcia do nich przez linki. Aby strona była zaindeksowana, powinna być połączona z resztą witryny dzięki linkowaniu wewnętrznemu i wykorzystaniu sitemapy.

Chcąc znaleźć strony, które nie zawierają linków prowadzących, możesz ponownie posłużyć się narzędziem SEMrush.

  • Otwórz stronę https://www.semrush.com/siteaudit/.
  • Przejdź do sekcji “Issues”.
  • Wybierz kategorię “Links”.
  • Przeanalizuj strony bez linkowania.
jak sprawdzić indeksowanie w Google osierocone strony
Raport SEMrush – osierocone strony

Jeżeli chcesz mieć pewność, że Twoja strona będzie z łatwością indeksowana przez roboty Google, skontaktuj się z nami. Dostosujemy Twoją stronę do wymagań przeglądarki i zapewnimy jej jak największą liczbę wysokich pozycji w rankingu.

Jakie strony nie muszą być indeksowane?

Indeksowanie niektórych podstron serwisu może przynieść negatywne skutki. Podstrony, które nie przedstawiają unikatowej i wartościowej treści, będą gorzej oceniane przez roboty wyszukiwarki. Regulamin czy polityka prywatności często zawierają podobne informacje oraz zwroty na różnych serwisach internetowych. Google może to ocenić jako duplicate content, a więc zjawisko kopiowania treści.

W przypadku stron z formularzami czy witryn czysto funkcjonalnych nie ma potrzeby dodawania ich do indeksu Google, ponieważ nie spełniają one intencji użytkowników wpisujących w wyszukiwarkę określone zapytania.

Strony, które powinno się wykluczyć z możliwości indeksacji (przy pomocy tagu noindex lub pliku robots.txt):

  • regulamin,
  • polityka prywatności,
  • polityka cookies,
  • strona logowania,
  • formularze rejestracji,
  • strona odzyskiwania hasła,
  • koszyk zakupowy,
  • strony czysto funkcjonalne i bez wartości dla użytkownika.

Jak szybciej zaindeksować stronę w Google? Checklista

Jeżeli chcesz zwiększyć szansę na szybką indeksację strony w Google, podążaj za poniższymi wytycznymi.

  1. Upewnij się, że Twoja strona zawiera dyrektywy umożliwiające indeksowanie.
  2. Dodawaj nowe adresy URL do mapy strony - sitemap.xml.
  3. Poproś o indeksację strony przy użyciu Google Search Console.
  4. Systematycznie publikuj na swojej witrynie nowe treści.
  5. Zweryfikuj, czy Twoje tagi kanoniczne są poprawnie skonfigurowane.
  6. Spraw, aby do strony prowadziło wiele dobrej jakości linków typu follow.
  7. Zadbaj o jakościową, unikalną treść na stronie.
  8. Popraw szybkość ładowania poszczególnych podstron.
  9. Zablokuj indeksację podstron niskiej jakości.
  10. Umieszczaj na stronach odpowiednie słowa kluczowe.

Podsumowanie – indeksowanie i dostępność strony dla robotów wyszukiwarek

Indeksowanie stron umożliwia wyświetlanie strony w wynikach wyszukiwania, a dzięki temu docieranie do większego grona potencjalnych klientów i zwiększanie sprzedaży.

Jeżeli nie wiesz, czy Twoja strona jest dostępna w Google, masz 2 możliwości:

  • sprawdzenie adresu przy pomocy komendy site: bezpośrednio w wyszukiwarce Google,
  • weryfikacja indeksacji w narzędziu Google Search Console.

Pamiętaj jednak, że zaindeksowanie strony internetowej w Google nie jest równoznaczne z wysoką pozycją w rankingu i wartościowym ruchem organicznym. Indeksowanie oznacza, że Google wie o istnieniu Twojej witryny i ma ją w swojej bazie danych. Dodanie strony do indeksu wyszukiwarki nie sprawi jednak, że automatycznie zacznie wyświetlać się ona wysoko w wynikach wyszukiwania.

Jeżeli chcesz wpłynąć na pozycję strony w rankingu Google, musisz zainwestować w pozycjonowanie.

Dzięki SEO:

  • dowiesz się, czego szukają Twoi klienci,
  • stworzysz treści, które będą odpowiadać na ich pytania,
  • zoptymalizujesz swoją stronę pod kątem najlepszych słów kluczowych,
  • zbudujesz autorytet strony i zwiększysz jej popularność w internecie.

Indeksacja stron jest konieczna, by promować serwis w wyszukiwarce i zwiększyć sprzedaż dzięki naturalnym wynikom wyszukiwania. Jeżeli chcesz, aby Twoja strona była dostępna w najpopularniejszej wyszukiwarce na świecie i znajdowała się na topowych pozycjach jej wyników wyszukiwania, skontaktuj się z nami!

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

4.88 / 5 według 51 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...