Google Analytics (GA) to narzędzie, które służy do monitorowania i optymalizacji widoczności strony www w internecie. Dostarcza danych, które pozwalają usprawnić działanie strony internetowej, zwiększyć liczbę wejść i zwielokrotnić sprzedaż. Jeżeli jeszcze go nie używasz, możesz stracić wielu potencjalnych klientów. Dane zgromadzone przy pomocy GA pozwolą Ci z łatwością wyprzedzić konkurencję w wyszukiwarce Google i dotrzeć do Twoich odbiorców.
Ten artykuł jest dla Ciebie, jeżeli:
Przeczytaj poniższy tekst i dowiedz się:
Statystyki strony Google Analytics są przydatne w wielu dziedzinach. Aby móc z nich skorzystać, trzeba poprawnie skonfigurować połączenie z narzędziem i mieć wiedzę na jego temat.
Jeżeli zależy Ci na jak najlepszej optymalizacji Twojego serwisu i bliższym poznaniu swoich klientów, załóż Google Analytics z naszym wsparciem. Pomożemy Ci wdrożyć rozwiązanie i promować Twój serwis!
Otrzymaj bezpłatną analizę strony i konsultację z doświadczonym specjalistą z agencji SEMPIRE!
Google Analytics to jedno z najbardziej popularnych narzędzi do śledzenia zachowań użytkowników odwiedzających stronę internetową. Jest to platforma udostępniona przez Google, która po połączeniu ze stroną zaczyna ją monitorować. GA gromadzi dane analityczne na temat osób otwierających Twoją witrynę, przedstawia statystyki Google dla stron www i pozwala na generowanie raportów.
Google Analytics jest darmowym narzędziem, dostępnym przez stronę internetową analytics.google.com. Wiedza na temat ruchu i zachowań użytkowników pozwala zrozumieć ich potrzeby i zdiagnozować obszary, które wymagają udoskonalenia. Dzięki temu możliwa jest poprawa widoczności strony w wynikach wyszukiwania oraz optymalizacja konwersji, na przykład w postaci wzrostu sprzedaży.
Narzędzie GA służy do monitorowania statystyk własnej strony, nie może być wykorzystane do śledzenia witryn konkurencji. Aby je zainstalować, potrzebny jest dostęp do panelu administratora strony lub do kodu źródłowego.
Obecnie najnowsza wersja Google Analytics 4 (GA4) stanowi aktualizację Universal Analytics (UA). Powstała w odpowiedzi na zmieniającą się rzeczywistość w sieci i większą ilość użytkowników mobilnych. Główne zalety nowszej wersji to lepsza integracja z Google Ads, bardziej szczegółowa analiza oparta na machine learning i poprawione bezpieczeństwo danych. GA4 łączy dodatkowo analitykę ruchu z przeglądarek i aplikacji. GA4 jest dostępne od października 2020 roku.
ZAPAMIĘTAJ
Po dodaniu Google Analytics do swojej strony musisz poinformować o tym swoich użytkowników. Odpowiednią informację powinieneś zawrzeć w polityce prywatności Twojego serwisu.
Główne dane, które gromadzi Google Analytics:
Google Analytics to rozwiązanie szczególnie przydatne przy optymalizacji konwersji na stronie internetowej. Pomaga dostosować kampanie reklamowe i działania SEO, aby zwiększyć zyski. Narzędzie to jest pomocne w wyznaczaniu celów marketingowych i diagnozowaniu problemów w ich osiągnięciu.
GA przedstawia, co dzieje się od momentu kliknięcia przez użytkownika linku do Twojej strony w wynikach wyszukiwania Google, aż do zakupienia produktu czy wykonania innej pożądanej akcji na stronie.
Dzięki Google Analytics możesz sprawdzać skuteczność swoich kampanii reklamowych i pozycjonowania. Przydatne raporty przedstawią Ci zebrane dane w przystępny sposób, co ułatwi ich zrozumienie.
Jeżeli chcesz połączyć swoją stronę www z Google Analytics, podążaj za poniższymi krokami.
Najlepiej będzie wybrać konto powiązane ze stroną internetową. Ułatwi to na przykład połączenie GA z wtyczką, jeżeli korzystasz z CMS takiego jak WordPress.
Wprowadź nazwę konta związaną z Twoją działalnością. → W ustawieniach udostępniania danych zaznacz wszystkie pola. → Kliknij przycisk “Następny”.
W polu "Nazwa usługi" wprowadź swoją domenę, np. example.com. → W sekcji “Strefa czasowa raportowania” wybierz z listy “Polska” → Dla pozycji “Waluta” ustaw “złoty polski (zł)”. → Kliknij przycisk “Dalej”.
Wybierz z listy "Kategoria branży" nazwę swojej branży lub jej najbliższą. → W sekcji "Wielkość firmy" zaznacz odpowiednią wartość. → Zaznacz opcje dla sekcji “Do czego zamierzasz wykorzystywać Google Analytics w swojej firmie?” (np. “Pomiar zaangażowania klienta w mojej witrynie lub aplikacji” i "Pomiar danych z różnych urządzeń lub platform"). → Kliknij przycisk “Utwórz”.
Z rozwijanej listy wybierz “Polska”. → Zapoznaj się z warunkami korzystania z usługi. → Zaznacz pola akceptacji zasad przetwarzania danych i warunków współpracy. → Kliknij przycisk “Akceptuję”.
Jeżeli nie chcesz otrzymywać informacji wymienionych na liście, pozostaw pola odznaczone. → Kliknij przycisk “Zapisz”.
Wybierz platformę "Sieć". → Wprowadź adres witryny i nadaj strumieniowi nazwę. → Kliknij przycisk "Utwórz strumień".
Możesz to zrobić na kilka sposobów, które omówiono w kolejnej części artykułu.
Aby Google Analytics mógł gromadzić dane z Twojej strony internetowej, dodaj do witryny kod śledzący.
Jeżeli zastanawiasz się, jak dodać stronę do Google Analytics, wybierz jedną z poniższych metod.
Google Analytics najłatwiej połączysz ze swoją stroną, korzystając z funkcji Google Tag Managera (GTM). Jeżeli nie masz go zainstalowanego na swojej stronie, możesz skorzystać z innych metod opisanych poniżej.
Jeśli natomiast zamierzasz wdrażać na swoją stronę więcej narzędzi korzystających z tagów, zastanów się nad instalacją GTM na swojej stronie. Pomoże Ci w tym ten poradnik: Instalacja i konfiguracja Menedżera tagów.
Aby śledzić statystyki strony w Google Analytics przy użyciu Google Tag Managera, zastosuj poniższe kroki.
Przejdź na stronę tagmanager.google.com i zaloguj się na swoje konto Google powiązane z kontem Google Analytics. Na tym etapie w GTM powinno być utworzone konto i kontener odpowiadający Twojej stronie www.
Znajdziesz go w strumieniu danych skonfigurowanym dla strony, którą chcesz śledzić na platformie Google Analytics.
Dzięki tej regule tag będzie obowiązywał na wszystkich stronach Twojego serwisu.
Jeżeli nie chcesz używać Google Tag Managera, możesz własnoręcznie dodać kod dla statystyki stron Google Analytics. Ta metoda wymaga jednak większej wiedzy technicznej i dostępu do kodu witryny. Aby to zrobić, podążaj za poniższymi krokami.
Kliknij zębatkę w lewym dolnym rogu o nazwie “Administracja” → Wybierz “Strumienie danych” → Przejdź do strumienia danych dla Twojej witryny.
Przewiń do sekcji “Tag Google” → Wybierz pozycję “Wyświetl instrukcje dotyczące tagu” → Kliknij zakładkę “Zainstaluj ręcznie” → Skopiuj kod.
Przejdź do edycji kodu Twojej strony internetowej. → Wklej tag pomiędzy znacznikami <head> i </head>. → Umieść tag na wszystkich podstronach, które chcesz śledzić.
Jeżeli jesteś użytkownikiem systemu do zarządzania treścią (CMS – Content Management System) takiego jak WordPress (WP), bardzo łatwym rozwiązaniem będzie zainstalowanie wtyczki. Dla WP proces konfigurowania Google Analytics przy użyciu wtyczki MonsterInsights wygląda następująco.
Przejdź do sekcji “Wtyczki”, korzystając z menu bocznego. → Wybierz opcję “Dodaj nową”. → Wyszukaj wtyczki MonsterInsights. → Kliknij przycisk “Zainstaluj” przy wtyczce. → Po instalacji kliknij przycisk “Włącz”.
Kliknij przycisk “Launch Wizard” → Wykonaj konfigurację wtyczki MonsterInsights, logując się na swoje konto Google, przypisane do Analytics. → Wybierz adres strony opartej na WordPressie.
Po skonfigurowaniu wtyczki połączenie strony powinno zostać utworzone. Pierwsze dane mogą pojawić się w ciągu 2 dni.
Google Analytics prezentuje rozmaite dane na temat zachowań klientów na Twojej stronie. Są one bardzo cennym źródłem informacji, ponieważ pozwalają poznać i zrozumieć potrzeby użytkowników serwisu. Bardzo często GA kojarzy się z monitorowaniem efektywności kampanii marketingowych czy poziomu konwersji.
W jaki sposób można wykorzystać Google Analytics w pozycjonowaniu stron internetowych?
Google Analytics to bardzo popularne narzędzie, którego możliwości są nieocenione podczas promowania strony internetowej. Jego zastosowanie jest różnorodne – może być wykorzystane podczas prowadzenia płatnych kampanii w Google, do monitorowania skuteczności SEO, jak i przy optymalizacji konwersji witryny.
Jeżeli chcesz dodać Google Analytics do swojej witryny, masz 3 możliwości:
Wdrożenie Google Analytics i interpretacja gromadzonych danych mogą być trudne dla właścicieli stron internetowych, którzy nie posiadają potrzebnej wiedzy technicznej.
Jeżeli chcesz korzystać z cennych informacji pozyskiwanych z Google Analytics – tak, jak robi to Twoja konkurencja, skontaktuj się z nami!
Ocena artykułu:
5 / 5 według 53 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!