Atrakcyjne (niższe) ceny produktów lub usług przyciągają więcej klientów na stronę, zatrzymują ich na dłużej, generują więcej kliknięć i prowadzą do konwersji. Czy te czynniki mają wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania? Jak algorytm Google postrzega ich wartość?
Z artykułu dowiesz się:
Nie, cena produktu nie jest czynnikiem rankingowym Google. John Mueller, ekspert i autorytet w branży SEO, wskazuje, że Google może rozpoznawać ceny produktów w witrynach sklepów internetowych za pomocą danych strukturalnych. Jednak nie ma to realnego przełożenia na wykorzystanie tych informacji do klasyfikacji stron produktowych.
W dużym skrócie: Google nie faworyzuje tańszych produktów zamieszczanych na stronach internetowych. Niższa cena asortymentu nie determinuje lepszej widoczności witryny w wynikach wyszukiwania.
Cena nie wpływa bezpośrednio na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, ale może oddziaływać na zachowania użytkownika. Osobiste doświadczenie internauty ma znaczenie dla widoczności witryny internetowej, szczególnie na 3 poniższych płaszczyznach.
Ceny produktów i usług pośrednio wpływają na rankingi stron w wynikach wyszukiwarek – wszystko za sprawą złożonych wskaźników zachowań użytkowników analizowanych przez algorytm Google. Konkurencyjne ceny mogą zwiększyć współczynnik klikalności (CTR) i czas przebywania na stronie internetowej, czyli na podstawowe czynniki systemu Google.
Wyższy współczynnik klikalności (CTR) zwiększa wynik jakości, podczas gdy dłuższy czas przebywania na stronie wskazuje na wartościową treść dla RankBrain Google, algorytmu opartego na działaniu sztucznej inteligencji.
Z drugiej strony wysokie ceny wywołują zjawisko „pogo sticking”, co przekłada się wyższe współczynniki odrzuceń (z ang. bounce rate).
Przykład
Załóżmy, że istnieją dwa sklepy internetowe sprzedające te same produkty elektroniczne: sklep A i sklep B.
Sklep A oferuje konkurencyjne ceny, często niższe niż te dostępne w sklepie B. W rezultacie:
Sklep B natomiast oferuje wyższe ceny za te same produkty. W wyniku tego:
W ten sposób różnice w cenach produktów i usług między sklepem A, a sklepem B wpływają na zachowania potencjalnych klientów, co z kolei oddziałuje na algorytmy wyszukiwarki i zajmowane pozycje strony w wynikach wyszukiwania.
Już ustaliśmy, że cena ma związek z pozycjonowaniem stron internetowych. Warto więc wykorzystać listę 8 wskazówek, które pomogą Ci wykorzystać jej przewagę w branży e-commerce.
Ceny produktów i usług mogą mieć znaczenie w SEO pod warunkiem, że będziesz na bieżąco śledzić zmiany zachodzące na rynku. Firmy mogą modyfikować wartości cenowe na podstawie zmieniających się popytu, podaży oraz działań branżowych rywali. Strategia ta nosi nazwę dynamicznego ustalania cen, dzięki której zachowasz konkurencyjność w swoim sektorze i przyciągniesz więcej kliknięć.
Drugą wskazówką, która może wesprzeć Twoją strategię SEO, jest oferowanie cen użytkownikom na podstawie ich lokalizacji geograficznej. Dostosowując ceny produktów bądź usług do różnych regionów, uczynisz swój asortyment atrakcyjniejszy dla szerszej grupy potencjalnych klientów.
Jeżeli chcesz zwiększyć szansę na znalezienie się na samej górze strony wyszukiwania, opracuj gotowe pakiety produktów z atrakcyjnymi cenami. Pakiety mogą prowadzić do wyższych średnich wartości zamówień i dłuższego czasu spędzonego na stronach internetowych.
Dostosowuj ceny sezonowo, czyli odpowiednio do popytu konsumentów. Dobrym pomysłem jest oferowanie tymczasowych promocji, które mogą zwiększyć ruch na stronie internetowej i poprawić wskaźniki zaangażowania użytkowników.
Gwarancja dopasowania ceny (z ang. Price Match Guarantees) to zobowiązanie sprzedawcy, że dostosuje swoją cenę do najniższej dostępnej ceny oferowanej przez konkurencję na ten sam produkt. Oznacza to, że jeśli klient znajdzie ten sam produkt w niższej cenie u innego sprzedawcy, sprzedawca oferujący gwarancję dopasowania ceny obniży wartość swojego asortymentu, aby zrównać się z tą niższą kwotą.
Wprowadź gwarancję dopasowania ceny do swojego sklepu online. W ten sposób zapewnisz potencjalnym klientom najlepszą ofertę, zmniejszysz współczynnik odrzuceń oraz zwiększysz konwersję – wszystko to, co jest ważne dla sukcesu SEO.
Modele cen warstwowych (z ang. Tiered Pricing Models) to strategia cenowa, w której stawki za produkty lub usługi są zorganizowane na różnych poziomach (warstwach), z których każdy odpowiada określonym zakresom cech, ilości lub wartości. Każdy poziom ma swoją własną, ustaloną cenę, która rośnie wraz ze wzrostem wartości, ilości lub stopnia zaawansowania oferowanych funkcji.
Dla sprzedawców to możliwość lepszej segmentacji rynku i dostosowania oferty do określonych grup klientów. Umożliwia również maksymalizację przychodów poprzez zaoferowanie wyższych cen dla konsumentów potrzebujących bardziej zaawansowanych funkcji lub większej liczby produktów.
Modele cen warstwowych przyciągają zarówno indywidualnych klientów, jak i firmy, zwiększając ruch i zaangażowanie na stronach internetowych.
Zachęcaj klientów do pozostawiania recenzji na temat cen oferowanych przez Ciebie produktów i usług. Pozytywne rekomendacje dotyczące ustalonych cen mogą zwiększyć Twoją wiarygodność jako sprzedawcy oraz przyciągnąć więcej organicznego ruchu.
Ostatnią, ósmą wskazówką dotyczącą skutecznego wykorzystania cen w SEO jest zamieszczanie na stronie interaktywnych pop-upów ze zniżką na wybrane produkty i usługi. Gwarantując atrakcyjne ceny, zwiększasz prawdopodobieństwo konwersji oraz poprawiasz wskaźniki zaangażowania na swojej witrynie internetowej.
Tak, cena produktu ma znaczenie dla wyników wyszukiwania Google, a w zasadzie oddziałuje na zwiększenie liczby kliknięć (CTR) oraz czas przebywania na stronie WWW. Chociaż cena nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym, jej wpływ na zachowania użytkowników może pośrednio poprawić lub pogorszyć pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Implementacja odpowiednich strategii cenowych, takich jak dynamiczne ustalanie cen, gwarancje dopasowania ceny i sezonowe korekty, może wspomóc działania SEO oraz poprawić widoczność strony w wyszukiwarce.
Do analizy wpływu cen na CTR można użyć Google Analytics, Google Search Console, Hotjar, Crazy Egg oraz narzędzi do A/B testów, takich jak Optimizely.
Google Analytics i Search Console pozwalają śledzić ruch i CTR, Hotjar i Crazy Egg analizują zachowania użytkowników na stronie, a narzędzia A/B pomagają testować odmienne wersje stron z różnymi cenami.
Tak, warto umieszczać ceny produktów na stronie, ponieważ transparentność cenowa buduje zaufanie klientów i może zwiększyć konwersję. Użytkownicy cenią sobie pełne informacje bez konieczności kontaktu z obsługą klienta, co również może poprawić wyniki SEO, ponieważ Google preferuje witryny internetowe z jasnymi oraz pełnymi informacjami.
Aby poprawić pozycję swojej strony, jeśli Twoje produkty są droższe niż u konkurencji, podkreślaj unikalne cechy i jakość produktów, twórz wartościowe treści, optymalizuj pod kątem SEO.
Uzyskuj pozytywne opinie oraz recenzje klientów, oferuj dodatkowe korzyści jak darmowa dostawa czy programy lojalnościowe oraz inwestuj w reklamy i remarketing, aby przyciągnąć ruch na swoją stronę i wyróżnić wyjątkowość swojej oferty.
Ocena artykułu:
4.96 / 5 według 26 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!