Intencją każdej inwestycji jest sfinansowanie czegoś, co przyniesie zwrot.
Pozycjonowanie opłaca się wtedy, kiedy przynosi zwrot z inwestycji. W świecie biznesu nawet te kilka czy kilkanaście procent mogą mieć znaczny wpływ na ogólne wyniki finansowe firmy.
Aby sprawdzić, czy pozycjonowanie opłaca się w Twoim przypadku, musisz nie tylko jasno zdefiniować swoje cele, ale przede wszystkim realistycznie spojrzeć na to, czego możesz się spodziewać.
Co jest rozsądnym celem w przypadku pozycjonowania i jakiego zwrotu z inwestycji w SEO możesz oczekiwać?
Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się:
Chcesz już teraz sprawdzić, czy pozycjonowanie opłaci się w przypadku Twojej strony internetowej? Zależy Ci na tym, aby uzyskać większy zwrot z inwestycji w SEO? Skontaktuj się z nami!
Pozycjonowanie stron internetowych (SEO) to optymalizacja pod kątem wyszukiwarek, czyli szereg działań prowadzących do tego, aby strona internetowa Twojej firmy mogła pojawiać się na samej górze wyników wyszukiwania, gdy potencjalni klienci szukają Cię w Google.
Pozycjonowanie, w przeciwieństwie do kampanii PPC, nie wiąże się ze stałymi i łatwymi do obliczenia kosztami, dlatego trudno jest zazwyczaj dokładnie określić wysokość inwestycji w ten rodzaj marketingu internetowego.
Kampanie PPC pozwalają dokładnie określić koszty kliknięć – do tego stopnia, że łatwo jest przypisać inwestycję do danego okresu. Zwykle jest to koszt kliknięć związanych z wyświetlaniem reklam w wyszukiwarce w połączeniu z opłatami agencyjnymi (jeśli kampanie realizuje zewnętrzna agencja SEM) lub wynagrodzeniami dla wewnętrznego zespołu (jeśli klient zarządza kampaniami we własnym zakresie). W tym przypadku zdecydowanie łatwiej jest więc uzyskać dokładną wartość inwestycji.
Pozycjonowanie jest również trudniejsze do zmierzenia z tego względu, że polega na zdobywaniu organicznej widoczności, a nie jej kupowaniu, a to oznacza, że nie ma stałego kosztu każdego kliknięcia organicznego.
Mimo wszystko można jednak przyjąć, że SEO potrzebuje inwestycji w:
Wskaźnikiem opłacalności działań realizowanych w ramach pozycjonowania strony internetowej powinien być zwrot z inwestycji.
Najprościej rzecz ujmując:
SEO jest opłacalne wtedy, kiedy przynosi zdecydowanie większe zyski w porównaniu do poniesionych nakładów finansowych.
Sprawdź, jak określić zwrot z inwestycji w SEO i jak prawidłowo go obliczyć.
Wyniki organiczne są często postrzegane jako źródło darmowego ruchu, ale nie ulega wątpliwości, że praca nad wysoką pozycją w wynikach organicznych wymaga ogromnych inwestycji czasowych, co z całą pewnością należy traktować jako jeden z najważniejszych kosztów SEO.
Inwestycją w SEO mogą być:
Oblicz wartość swojej inwestycji w SEO, łącząc wszystkie te koszty w określonym przedziale czasowym. Możesz zacząć od miesięcznych porównań. Miej na uwadze fakt, że koszty mogą zmieniać się w czasie – uwzględniaj wszelkie zmiany podczas oceny tego wskaźnika w danym okresie.
Kolejnym krokiem jest dokładne śledzenie i analizowanie konwersji związanej z ruchem organicznym. Najlepiej w tym przypadku sprawdzi się Google Analytics.
Skorzystaj z funkcji segmentowania, aby utworzyć statystyki dla ruchu organicznego, czyli tego pozyskanego w wyniku znalezienia Twojej strony w bezpłatnych wynikach Google, a nie w wyniku inwestowania w płatne reklamy w wyszukiwarce.
Następnie sprawdź wartość konwersji, którą chcesz uwzględnić w swoich obliczeniach.
Poniżej znajdziesz przykład raportu z Google Analytics prezentującego wartość przychodu wygenerowaną bezpośrednio przez ruch organiczny, czyli ten, na który wpływ ma pozycjonowanie strony internetowej.
Rodzaj konwersji oraz sposób przypisania jej wartości będą różne w zależności od rodzaju i specyfiki działalności biznesu.
Określenie i mierzenie konwersji będzie dość proste w przypadku e-commerce, ponieważ kluczowym wskaźnikiem są tu przychody, a sklepy internetowe mogą mierzyć wartość sprzedaży w Google Analytics.
Zdecydowanie bardziej złożone będzie to natomiast w przypadku firm generujących leady. W przeciwieństwie do transakcji w e-commerce, leady nie mają zwykle powiązanej wartości, ponieważ rzeczywista konwersja odbywa się zazwyczaj offline. Poza tym nie każdy wygenerowany lead zamienia się finalnie w klienta dokonującego zakupu.
Pomocne może okazać się w tym przypadku przypisanie wartości pieniężnej do nowych użytkowników, których można zakwalifikować jako potencjalnych klientów. Można to zrobić w Google Analytics, konfigurując cel jako “niestandardowy”.
Wybierając typ celu, masz opcję przypisania wartości pieniężnej dla każdego z nich. Za każdym razem, gdy śledzone będzie wykonanie celu, zostanie przypisana do niego wartość pieniężna. Aby ustalić wartość, którą należałoby wprowadzić w tym miejscu, najlepiej skorzystać z poniższego obliczenia:
wartość życiowa klienta (CLV) x współczynnik konwersji leadów
CLV to średni przychód, jaki generuje dla Ciebie klient w danym okresie, a współczynnik konwersji leadów to odsetek wygenerowanych leadów, które zamieniły się w sprzedaż.
Przykład
Jeśli średnia długoterminowa wartość klienta to 20 000 złotych, a wskaźnik zamknięcia wynosi 10%, to wartość celu powinna wówczas wynieść 2000 zł.
Jest to sprawdzony sposób obliczania zwrotu z inwestycji dla biznesu, w którym leady stanowią główne źródło konwersji.
Możesz przejrzeć wartość leadów generowanych organicznie, filtrując je według ruchu organicznego.
Musisz pamiętać o tym, że Twoja strona internetowa może pozyskiwać ruch organiczny na wszystkich etapach ścieżki zakupowej klienta.
To oznacza, że użytkownicy mogą trafić na Twoją stronę z bezpłatnych wyników Google, a następnie dokonać konwersji po kliknięciu w płatną reklamę w wyszukiwarce lub dzięki opcji retargetowania.
W takim przypadku warto mieć na uwadze początkowy wkład, dzięki któremu strona wyświetliła się najpierw użytkownikowi w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Przejście na najnowszą wersję Google Analytics 4 (GA4) częściowo rozwiązuje ten problem poprzez wykorzystanie tzw. modelu atrybucji opartej na danych.
Konwersje i ich wartości widoczne we wszystkich raportach GA4 uwzględniają już częściowy udział ruchu organicznego w ogólnej liczbie konwersji na stronie.
Jeśli korzystasz już z Google Analytics 4, nie musisz zagłębiać się w raport konwersji wspomaganych. Warto jednak sprawdzać i analizować ścieżki konwersji, czyli to, skąd przyszedł do Ciebie użytkownik, oraz to, w jaki sposób każdy kanał przyczynił się do konwersji.
Przejdź do Reklama -> Atrybucja -> Ścieżki konwersji, wybierz zdarzenie konwersji, które masz zamiar przeanalizować, i sprawdź wpływ bezpłatnych wyników wyszukiwania na ścieżkę klienta.
Dzięki opcji filtrowania ruchu organicznego uzyskasz najbardziej odpowiednie dane.
Pozycjonowanie jest inwestycją – jeżeli chcesz sprawdzić, na ile opłacalną, musisz obliczyć tak zwany ROI, czyli zwrot z inwestycji w kampanię SEO.
Formuła ROI dla SEO jest prosta:
SEO ROI = (wartość konwersji organicznych – koszt inwestycji w SEO) / koszt inwestycji w SEO
Najprościej rzecz ujmując:
Musisz podzielić zysk SEO przez koszty SEO.
Przykład
Można przyjąć, że w ciągu miesiąca Twoja kampania SEO wygenerowała 100 000 zł, a koszty z tym związane wyniosły 20 000 zł.
SEO ROI = (100 000 zł - 20 000 zł) / 20 000 zł = 4
To oznacza, że za każdą wydaną złotówkę na SEO w tym scenariuszu zwrot z inwestycji wyniesie 4 zł. Innymi słowy ROI w tym przypadku to aż 400%.
Jeżeli znasz koszty i wartości konwersji, możesz użyć tej formuły do obliczenia ROI swojej kampanii SEO w dowolnym wybranym okresie.
ZAPAMIĘTAJ!
Aby wpłynąć na ranking wyszukiwarki Google i ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwania, potrzeba czasu. Złotówki, które zainwestujesz teraz, mogą zacząć przynosić oczekiwany zwrot z inwestycji nawet po upływie kilku miesięcy, zwłaszcza jeśli Twoja witryna wymaga wielu prac technicznych czy zbudowania autorytetu.
Wzrost przychodów to ostateczny cel pozycjonowania, ale pamiętaj, że wartość SEO w rzeczywistości jest o wiele większa. Aby móc określić, czy Twoja strategia SEO przynosi oczekiwane efekty, musisz zmierzyć skuteczność organiczną swojej strony internetowej.
Skorzystaj w tym celu z kluczowych wskaźników wydajności (KPI) i metryk, aby śledzić ROI w SEO i upewnić się, że pozycjonowanie się opłaca.
Oto kilka KPI, które powinieneś mierzyć:
Analizowanie miesięcznych statystyk jest niezbędne, aby dostrzec i wyeliminować wszelkie nieprawidłowości w funkcjonowaniu witryny. Równie ważne jest śledzenie i porównywanie wyników rok do roku, ponieważ pozwala zrozumieć długoterminowy i realny zwrot z inwestycji w pozycjonowanie.
Pozycjonowanie stron internetowych to jedna z najbardziej opłacalnych form marketingu online.
Poniżej twarde dowody:
Aby lepiej zobrazować opłacalność pozycjonowania i wytłumaczyć zwrot z inwestycji w SEO, można przyjąć, że Twoim celem jest zdobycie 1. pozycji w Google dla słowa kluczowego “odżywki dla sportowców”.
Frazę tę wyszukuje średnio 1300 osób każdego miesiąca (nie wspominając o jej odmianach i powiązanych słowach kluczowych, które generują dodatkowe wyszukiwania w skali miesiąca).
Pierwsza pozycja w bezpłatnych wynikach wyszukiwania dla tego pojedynczego słowa kluczowego (przy aktualnym współczynniku klikalności – CTR – na poziomie 44,57% – źródło: advancedwebranking.com) przyciągnie co miesiąc 579 użytkowników na Twoją witrynę.
W rzeczywistości wartość ta byłaby wyższa, ponieważ będąc w TOP 1 wyników wyszukiwania na tę frazę, Twój sklep internetowy złapie również ruch na wiele innych, powiązanych słów kluczowych.
Zakładając współczynnik konwersji (CR), czyli to, ilu odwiedzających stronę użytkowników rzeczywiście dokona zakupu w Twoim sklepie, na poziomie 5%, można przyjąć, że to jedno słowo kluczowe przyciągnie 29 realnych klientów miesięcznie, a 347 rocznie.
Zastanów się: ile przychodów przyniosłoby Twojej firmie 347 dodatkowych klientów w ciągu roku?
Pamiętaj, że mowa tutaj o 347 dodatkowych klientach tylko z jednej frazy kluczowej, a strategia SEO może przecież uwzględniać kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt słów kluczowych, co stwarza perspektywę kolejnych setek potencjalnych klientów.
Wniosek jest prosty: skuteczne pozycjonowanie stron się opłaca i warto w nie inwestować.
To jeden z głównych powodów, dla których większość firm mocno inwestuje w SEO, a walka o pozycje w TOP 10 Google jest bardzo zacięta.
Innym podejściem do określenia opłacalności SEO jest porównanie go z pozostałymi kanałami marketingowymi, zwłaszcza z płatną reklamą w wyszukiwarce (Google Ads), którą wielu właścicieli stron internetowych traktuje jako alternatywę dla pozycjonowania, poświęcając jej większość swojego budżetu marketingowego.
Google Ads może być oczywiście doskonałym kanałem marketingowym, ale powinien raczej stanowić formę wsparcia dla działań SEO, a nie ich zamiennik, zwłaszcza jeśli weźmiesz pod uwagę zwrot z inwestycji i długoterminowe efekty.
Gdybyś licytował wspomniane wcześniej słowo kluczowe “odżywki dla sportowców” w Google Ads, zapłaciłbyś 2,43 zł za każde kliknięcie w link prowadzący do Twojej strony w wyszukiwarce.
Skonfigurowanie Google Ads dla tego słowa kluczowego (przy aktualnym współczynniku klikalności na poziomie 5,94% dla tej branży - źródło: wordstream.com) przyciągnie co miesiąc 77 użytkowników na Twoją stronę.
Zakładając, że Twoja witryna konwertuje 5% użytkowników na klientów (a więc pozyskuje prawie 4 klientów w ciągu miesiąca), musiałbyś uruchomić kampanię Google Ads przez ponad 7 lat, żeby pozyskać 347 klientów – czyli tylu, ilu jesteś w stanie pozyskać tylko w ciągu roku dzięki działaniom SEO.
Google Ads to dobra inwestycja dla firm, którym zależy na szybkiej widoczności w wyszukiwarce. Nie należy jednak traktować tej formy reklamy jako substytutu SEO, tym bardziej, że pozycjonowanie w dłuższej perspektywie prowadzi do gwałtownego wzrostu przychodów i znacznie tańszego pozyskiwania klientów.
Sprawdź, jakich wzrostów możesz się spodziewać, inwestując w pozycjonowanie strony internetowej oraz reklamę w płatnych wynikach wyszukiwania Google.
Przy odpowiednim podejściu możesz spodziewać się znacznej poprawy wyników w ciągu 3-6 miesięcy. W rzeczywistości pierwsze efekty, choćby w postaci ruchu, zaczniesz zauważać już po upływie kilku tygodni od wdrożenia strategii pozycjonowania.
Nie przełoży się to od razu na znaczny wzrost przychodów, ale jeśli po kilku tygodniach awansujesz o kilka czy kilkanaście miejsc w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, będzie to dla Ciebie jasny sygnał, że Google powoli zaczyna dostrzegać jakość Twojej strony i jej wartość dla użytkowników, a Twoja strategia SEO rzeczywiście ma sens.
Z miesiąca na miesiąc będziesz obserwować poprawę ruchu na stronie i wzrost sprzedaży. Lepszy obraz zwrotu z inwestycji w SEO zapewni Ci porównywanie wzrostu ruchu i przychodów na przestrzeni 2 lub 3 lat. W dłuższym przedziale czasowym będziesz w stanie dostrzec największy potencjał SEO.
ZAPAMIĘTAJ!
Pozycjonowanie to inwestycja długoterminowa, ale zapewniająca wykładniczy wzrost. To oznacza, że wyniki w SEO na początku pojawiają się stosunkowo wolno, ale po pewnym czasie gwałtownie przyspieszają i zaskakująco szybko osiągają wysoką wartość.
Wzrost wykładniczy jest tym, o czym powinieneś pamiętać w kontekście opłacalności SEO. Wystarczy tylko spojrzeć na poniższy wykres, aby szybko stwierdzić, że:
ZAPAMIĘTAJ!
Inwestycja w pozycjonowanie ma złożony charakter. Może być Ci trudno szybko “dojrzeć” opłacalność SEO, ponieważ w tym przypadku wzrost ruchu i przychodów jest znacznie bardziej widoczny, gdy mierzy się go w czasie, często nawet po wielu miesiącach.
Aby strona mogła wygenerować konwersję, musi najpierw pozyskać kliknięcie. To, na jakiej pozycji w Google znajdzie się Twoja witryna, ma olbrzymi wpływ na to, jak wiele kliknięć będzie w stanie pozyskać.
Wysoka pozycja w bezpłatnych wynikach wyszukiwania dla danego słowa kluczowego znacząco zwiększa współczynnik klikalności - pierwsze miejsce w wyszukiwarce zdobywa ponad 40% wszystkich kliknięć na stronie wyników wyszukiwania. Dotarcie do pierwszego miejsca w Google jest jednak trudne, czasochłonne i kosztowne.
Warto wiedzieć, że przejście z 50. pozycji na miejsce 20. nie wymaga tak wielu prac jak awans z miejsca 15. na 1. pozycję w rankingu Google. Duże znaczenie mają w tym przypadku słowa kluczowe, które wybierzesz do swojej kampanii SEO. Są frazy częściej wyszukiwane od pozostałych, są też takie, które generują wyższe współczynniki klikalności. Te najskuteczniejsze, najpopularniejsze i najczęściej wyszukiwane okażą się po prostu najdroższe.
Ustalenie, które z nich są najbardziej opłacalne, może polegać na metodzie prób i błędów. Dlatego właśnie efekty kampanii SEO są nieustannie monitorowane i mierzone w czasie – na przestrzeni tygodni, miesięcy oraz lat.
Musisz znaleźć złoty środek pomiędzy współczynnikiem konwersji a kwotą, którą chcesz przeznaczyć na poprawę pozycji swojej strony w wynikach wyszukiwania.
Jeśli Twoim celem jest sprzedaż produktów w sklepie internetowym, powinieneś sprzedać ich tyle, aby zrekompensować pieniądze, które wydałeś na pozycjonowanie.
Pamiętaj jednak, że SEO ma przede wszystkim pozyskać dla Ciebie kliknięcia, a to od Twojej witryny zależy właśnie wygenerowanie konwersji.
Zanim zaangażujesz się w kampanię SEO, skorzystaj z pomocy profesjonalnej agencji SEO, która dokładnie przeanalizuje i oceni Twoją stronę internetową pod kątem tego, czy spełnia intencję użytkowników, sprawia dobre wrażenie, jest funkcjonalna, intuicyjna i prosta w obsłudze.
ZAPAMIĘTAJ!
To, co uzyskasz z kampanii SEO, w dużej mierze zależy od tego, ile w nią zainwestujesz.
Chcesz sprawdzić kondycję swojej witryny i dowiedzieć się, ile powinieneś zainwestować w pozycjonowanie, aby pozyskiwać klientów z Google? Zamów bezpłatną analizę.
Każda strategia marketingowa opłaca się wtedy, kiedy wykazuje wartość i przynosi zysk.
Pozycjonowanie stron internetowych zapewnia zwrot z inwestycji. Potwierdza to 45% firm, które wykorzystują przede wszystkim sprzedaż do obliczania ROI swoich kampanii SEO, oraz 30% przedsiębiorstw, dla których liczba leadów jest wskaźnikiem opłacalności strategii SEO (źródło: databox.com).
Od wielu lat pozycjonowanie stron internetowych znajduje się w czołówce najbardziej rentownych działań promocyjnych w internecie. Usługa opłacana zgodnie z abonamentem miesięcznym w połączeniu ze stale rosnącym przychodem to bardzo dobra inwestycja.
Regularnie prowadzone prace pozycjonerskie przynoszą stałe efekty, podczas gdy rezultaty innych kampanii reklamowych, np. Google Ads, są tymczasowe. Każdy kolejny miesiąc działań SEO to rosnąca liczba wartościowych odwiedzin na stronie i wyższy współczynnik konwersji.
W porównaniu do innych form promocji w internecie lub reklamy w mediach tradycyjnych pozycjonowanie stron internetowych uznawane jest również za stosunkowo tanią usługę. Warto płacić za pozycjonowanie, ponieważ jest to najskuteczniejsza i najbardziej opłacalna forma pozyskiwania klientów z internetu.
Chcesz zacząć inwestować w pozycjonowanie strony www? Zależy Ci na tym, aby poprawić swój zwrot z inwestycji w SEO?
Porozmawiaj z nami o swoich celach i możliwościach finansowych, a my przygotujemy dla Ciebie najlepszą strategię SEO, dostosowaną do Twojego budżetu i uwzględniającą zaplanowane środki na niezbędne prace pozycjonerskie.
Zamów darmową konsultację ze Specjalistą SEO!
Ocena artykułu:
5 / 5 według 50 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!