Każde działanie marketingowe dąży do tego, aby finalnie zwiększyć sprzedaż. SEO nie jest wyjątkiem.
Niezależnie od tego, czy na Twojej drodze do sukcesu stoi jedna czy więcej przeszkód, ważne, abyś najpierw uświadomił sobie, dlaczego pozycjonowanie nie działa.
Wiedza o tym, gdzie należy szukać błędów SEO i jak je rozwiązać, może przyczynić się do szybkiego odblokowania potencjalnych możliwości, dzięki którym zrealizujesz swoje cele biznesowe i marketingowe.
Ten tekst jest dla Ciebie, jeśli:
Z tego artykułu dowiesz się:
Chcesz zaoszczędzić czas i od razu sprawdzić, dlaczego Twoje SEO nie działa? Wykonaj bezpłatny audyt SEO online.
Pozycjonowanie stron internetowych pomaga uzyskać wyższą pozycję w rankingu wyszukiwarki, a co za tym idzie zwiększyć liczbę wyświetleń, poprawić ruch na stronie, pozyskiwać nowych klientów i generować coraz większą sprzedaż.
Proces pozycjonowania polega na poprawie trafności, wiarygodności i użyteczności witryny, aby wyszukiwarka mogła uznać ją za najlepszy wynik wyszukiwania dla zapytania użytkownika i umieścić wysoko w SERP-ach.
Zalecana lektura:
Lista kontrolna SEO zawiera wiele kluczowych elementów, a co za tym idzie potencjalnych błędów i problemów, które możesz napotkać na swojej drodze, i które musisz rozwiązać, aby Twoja witryna mogła odnieść sukces w wyszukiwarce.
Poniżej znajdziesz listę najczęstszych błędów SEO, informacje o tym, jak mogą one wpłynąć na Twoje rankingi w Google, oraz praktyczne porady i wskazówki, jak ich uniknąć.
Skanowanie stron zależy od tego, czy roboty Google mają dostęp do Twojej witryny.
Jeśli Google nie może zeskanować Twoich treści, nie może zobaczyć, co jest na stronie. A jeśli nie widzi, co znajduje się na Twojej stronie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie znajdzie się ona w rankingu dla odpowiednich słów kluczowych.
Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:
Jak uniknąć tego błędu SEO?
Indeksowanie stron to proces, podczas którego robot sieciowy Google analizuje stronę, aby poznać jej tematykę, a następnie dodać ją do bazy zwanej indeksem wyszukiwarki.
Jeśli Twoja witryna lub poszczególne jej strony nie są indeksowane przez Google, nie możesz się pozycjonować.
Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:
Jak uniknąć tego błędu SEO?
Zalecana lektura:
Tag tytułu (title) to fragment kodu HTML, który wskazuje tytuł strony internetowej i sygnalizuje Google, o czym jest Twoja witryna.
Optymalizacja tagów tytułowych to jeden z najważniejszych i zarazem najprostszych sposobów na poprawę pozycji strony w rankingu Google.
Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:
Jak uniknąć tego błędu SEO?
Zalecana lektura:
Meta description to element HTML, który podsumowuje zawartość strony internetowej. Ten krótki opis pojawia się na stronie wyników wyszukiwania (SERP) pod tytułem strony (title) i adresem URL.
Meta tag opisowy nie wpływa bezpośrednio na ranking strony, ale jego trafność ma istotny wpływ na CTR, ponieważ pozwala internautom zdecydować, czy odwiedzić daną witrynę czy nie, dlatego jego optymalizacja jest bardzo ważna.
Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:
Jak uniknąć tego błędu SEO?
Zalecana lektura:
Krótki, opisowy adres URL pozwala wyszukiwarkom zrozumieć, o czym jest strona internetowa.
Przyjazny adres URL jest czynnikiem rankingowym, dlatego brak jego optymalizacji ma duży wpływ na to, dlaczego pozycjonowanie nie działa.
Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:
Jak uniknąć tego błędu SEO?
Zalecana lektura:
Nagłówki H1-H6 tworzą hierarchię i dzielą tekst na logiczne sekcje. Ułatwiają przyswajanie i przeglądanie treści. Są również używane przez Google do interpretacji tekstu – wskazują tematyczność.
Brak optymalizacji nagłówków na stronie jest jednym z powodów, dlaczego pozycjonowanie nie działa.
Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:
Jak uniknąć tego błędu SEO?
Zalecana lektura:
Brak ruchu organicznego, a więc tego związanego z wyszukiwaniem w Google, to problem, który dotyczy ponad 90% stron dostępnych w internecie (źródło: ahrefs.com). Głównym tego powodem jest niewłaściwa strategia doboru fraz kluczowych.
Większość właścicieli stron internetowych tworzy treści losowo, kierując je na przypadkowe słowa kluczowe.
Jeśli chcesz uzyskać ruch z wyszukiwarki Google, musisz tworzyć treści, których szukają użytkownicy.
Zanim zaczniesz pozycjonować jakąkolwiek stronę w swojej witrynie, upewnij się, że jest ona kierowana na słowa kluczowe, które mają potencjał, a więc mogą wygenerować ruch związany z wyszukiwaniem użytkowników.
Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:
Jak uniknąć tego błędu SEO?
Zalecana lektura:
Niektóre słowa kluczowe są częściej wyszukiwane przez użytkowników i co za tym idzie trudniejsze do pozycjonowania, inne z kolei charakteryzuje mniejsza konkurencyjność, a to oznacza, że łatwiej je uszeregować w swojej strategii SEO.
Błędem jest myślenie, że możesz dobierać słowa kluczowe bez uwzględnienia konkurencji. Nie musisz też od razu rezygnować z kierowania na trudne i konkurencyjne słowa kluczowe, zwłaszcza jeśli są ważne dla Twojej witryny i mogą Ci przynieść duży zwrot z inwestycji.
Pamiętaj jednak, że pozycjonowanie strony na frazy ogólne i trudne wiąże się z wysokimi kosztami, dlatego lepiej stopniowo włączać je do swojej strategii SEO.
Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:
Jak uniknąć tego błędu SEO?
Zalecana lektura:
Chociaż włączanie słów kluczowych do treści nadal ma znaczenie, musisz pamiętać o tym, aby nie przesadzić.
Upychanie słów kluczowych może zniweczyć Twoje wysiłki SEO. To nieetyczna i niezgodna ze wskazówkami Google metoda polegająca na wielokrotnym używaniu słów kluczowych w treści w celu osiągnięcia wysokich pozycji w wyszukiwarkach.
Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:
Jak uniknąć tego błędu SEO?
Celem Google jest dostarczanie użytkownikom najtrafniejszych wyników wyszukiwania dla każdego zapytania.
Jeśli chcesz uzyskać wysoką pozycję w wyszukiwarce, musisz uzyskać najlepszy wynik dla tego zapytania. W praktyce oznacza to, że Twoja treść musi być zgodna z intencją wyszukiwania (search intent).
Intencja wyszukiwania to nic innego jak przyczyna zapytania.
Jeżeli wpiszesz w wyszukiwarkę hasło: “najlepsze maty do jogi”, zobaczysz, że wyniki wyszukiwania to głównie artykuły poradnikowe.
Google wie, że użytkownicy wpisujący to zapytanie chcą raczej porównać produkty, aniżeli je kupić. Jeżeli więc prowadzisz sklep internetowy oferujący maty do jogi, Google najprawdopodobniej nie uszereguje Twojej kategorii produktowej dla tego zapytania – przede wszystkim dlatego, że użytkownicy tego nie chcą.
Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:
Jak uniknąć tego błędu SEO?
Google definiuje zduplikowane treści jako istotne bloki tekstu w obrębie jednej domeny lub między domenami, które są identyczne lub wyraźnie podobne.
Duplikacja treści to jeden z najczęstszych błędów w pozycjonowaniu, który może dotyczyć nawet połowy analizowanych witryn w sieci.
Mając zduplikowane treści w swojej witrynie, tracisz niejako możliwość wyboru strony, którą chcesz pozycjonować, dlatego że wyszukiwarki nie wiedzą, które strony mają być uważane za docelowe w SERP-ach.
Unikatowa treść stanowi podstawę wartości i niezawodności Google, dlatego uważana jest za jeden z najistotniejszych czynników rankingowych.
Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:
Jak uniknąć tego błędu SEO?
Użytkownicy nie chcą czytać ściany tekstu. Obrazy na stronie pełnią ważną funkcję wizualną, czasem pomagają też w podjęciu decyzji zakupowej.
Optymalizacja obrazów jest ważna z punktu widzenia SEO, ponieważ pomaga robotom wyszukiwarek zrozumieć, co się na nich znajduje, a także wspiera pozycjonowanie strony w Google Grafika.
Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:
Jak uniknąć tego błędu SEO?
Jednym z najpewniejszych sposobów na wzrost pozycji strony w rankingu Google jest udowodnienie, że Twoje treści są wartościowe i przydatne dla użytkowników.
Nic nie potwierdza tego bardziej niż to, gdy wiarygodne strony internetowe linkują do Twoich treści. Dlatego tak ważne jest zdobywanie linków zwrotnych do strony (link building).
Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:
Jak uniknąć tego błędu SEO?
Linki, które mają manipulować rankingami w wynikach wyszukiwania, mogą zostać uznane za spam. We wskazówkach Google dla webmasterów jasno określono przykłady działań związanych ze spamerskimi linkami.
Takie działania są sprzeczne z warunkami korzystania z usług Google, a ich efektem może być nałożona na stronę kara Google.
Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:
Jak uniknąć tego błędu SEO?
Link wewnętrzny to dowolny odnośnik, który prowadzi z jednej strony do drugiej w Twoim serwisie. Google używa linków wewnętrznych do odkrywania nowych treści. Im więcej linków wewnętrznych ma Twoja strona, tym wyższy jest jej PageRank.
Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:
Jak uniknąć tego błędu SEO?
Szybkość strony jest czynnikiem rankingowym Google. Podobnie jak Core Web Vitals, które stanowią część sygnałów Google Page Experience używanych do mierzenia wrażeń użytkowników.
Bardzo wolna witryna wpływa negatywnie nie tylko na pozycję w rankingu Google, ale także na sprzedaż. Blisko 70% konsumentów przyznaje, że prędkość strony jest czynnikiem wpływającym na chęć dokonywania zakupów w sklepach internetowych (źródło: unbounce.com).
Jeśli Twoja strona będzie ładować się szybko, SEO będzie działać znacznie lepiej.
Pamiętaj jednak, że z punktu widzenia działań optymalizacyjnych, dużo większe znaczenie dla pozycjonowania mają inne czynniki (w tym przede wszystkim intencja użytkownika i trafność strony), dlatego jeśli Twoja witryna ma poprawną prędkość, nie musisz dążyć do jej maksymalizacji.
Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:
Jak uniknąć tego błędu SEO?
Stale rosnąca liczba użytkowników urządzeń mobilnych sprawiła, że Google korzysta z indeksowania mobilnego (Mobile First Index), a dostosowanie strony do urządzeń mobilnych traktuje jako czynnik rankingowy.
Optymalizacja strony pod kątem urządzeń mobilnych ma olbrzymi wpływ na parametry takie jak UX, konwersja czy współczynnik odrzuceń.
Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:
Jak uniknąć tego błędu SEO?
Nawet jeśli dzisiaj zajmujesz pierwszą pozycję w Google, nie masz żadnej gwarancji na to, że jutro Twoja strona nadal będzie znajdować się w TOP 10.
Walka o wysoką pozycję w wyszukiwarkach toczy się każdego dnia i jest bardzo zacięta. Twoi konkurenci inwestują mnóstwo zasobów i ciężko pracują nad tym, aby pokonać Cię w walce o najlepszych klientów z Google.
Pozycjonowanie to proces ciągły, a nie jednorazowy. Jeśli nagle zaniechasz działań SEO, zaczniesz odnotowywać stopniowy spadek pozycji i utratę efektów pozycjonowania.
Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:
Jak uniknąć tego błędu SEO?
Wysoka pozycja w rankingu Google nie pojawia się z dnia na dzień. To wypadkowa działania różnych czynników.
Satysfakcjonujące efekty pozycjonowania w postaci stałego wzrostu ruchu organicznego, generowania leadów i konwersji pojawiają się zwykle w ciągu 6-12 miesięcy.
Na pierwsze widoczne rezultaty w postaci pierwszych wzrostów pozycji i zwiększonego ruchu na stronie możesz jednak liczyć już po upływie kilku lub kilkunastu tygodni.
Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:
Jak uniknąć tego błędu SEO?
Zalecana lektura:
SEO na przestrzeni lat bardzo się zmieniło. To, co działało kilka lat temu, dziś już nie znajduje zastosowania, ale wcale nie prowadzi do wniosku, że pozycjonowanie nie działa.
Wyszukiwarka od lat dąży do tego, aby lepiej rozumieć potrzeby użytkowników i dostarczać im najtrafniejsze wyniki wyszukiwania. Każda aktualizacja algorytmu Google przynosi ze sobą zmiany, które mają wpływ na to, w jaki sposób postrzegana jest Twoja strona internetowa.
Jeśli pracujesz z kimś, kto wciąż używa przestarzałych technik pozycjonowania lub próbuje manipulować rankingiem Google, Twoja strona nie będzie dobrze pozycjonowana, a w najgorszym wypadku może nawet zostać usunięta z indeksu wyszukiwarki.
Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:
Jak uniknąć tego błędu SEO?
W branży SEO często pada stwierdzenie, że ruch z pozycjonowania jest bezpłatny. Chociaż Google nie pobiera opłat za uzyskanie wysokich pozycji w SERP-ach, potrzebne są do tego zasoby wewnętrzne i zewnętrzne.
Niezależnie od tego, czy są to koszty związane z zatrudnieniem agencji SEO i/lub korzystaniem z oprogramowania i specjalistycznych narzędzi czy też koszty wewnętrznych pracowników i zasobów, SEO zdecydowanie ma swoją cenę. Dostrzeżenie potrzeby inwestycji all-in ma tutaj kluczowe znaczenie.
Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:
Jak uniknąć tego błędu SEO?
SEO nie działa u wszystkich, ponieważ:
Wiesz już, jakie główne błędy SEO możesz popełniać i jak ich unikać.
Jeśli pozycjonowanie nadal nie działa tak, jak powinno, a powyższe wskazówki nie rozwiązują Twoich problemów z osiąganiem wyników, wykonaj darmowy audyt SEO lub skontaktuj się z nami.
Wykonaj darmowy audyt SEO online
W 90 sekund poznasz kluczowe parametry i wskazówki, które mogą powodować, że Twoje SEO nie działa.
Zamów bezpłatną analizę i konsultację
Porozmawiaj za darmo z doświadczonym Specjalistą SEO, który dokładnie przeanalizuje Twoją stronę, wskaże najważniejsze błędy SEO i podpowie, co powinieneś poprawić, aby uzyskać wysokie pozycje w Google.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 56 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!