Google AI Overview ma na celu ulepszenie tradycyjnych wyników wyszukiwania. W rzeczywistości przesuwa w dół strony wyszukiwarki listę linków przekierowujących do witryn internetowych. Pojawiają się zatem pytania: „Jak wyszukiwanie generatywne wpłynie na ranking mojej strony w wynikach Google?” i „Czy firmy zajmujące TOP pozycje powinny się bać o utratę widoczności w SERP-ach”?
Połączenie dobrych praktyk SEO z większym naciskiem na doświadczenie użytkownika (UX) na stronie sklepu internetowego zwiększy w przyszłości szansę na umieszczenie treści z Twojej witryny w sekcji AI Overview w wynikach wyszukiwarki.
Z artykułu dowiesz się:
Google AI Overview (AIO), wcześniej znane jako Search Generative Experience (SGE), to zaawansowana funkcja wyszukiwarki Google, która wykorzystuje sztuczną inteligencję (AI Gemini) do tworzenia złożonych odpowiedzi na zapytania użytkowników bezpośrednio w wynikach wyszukiwania.
Według definicji Google AI Overview wyróżniają nowe możliwości korzystania z wyszukiwarki – dostarczające internautom kompleksowych informacji na podstawie spersonalizowanych preferencji czy historii wyszukiwań.
AI Overviews to odpowiedź na rozwiązanie Microsoft, który połączył swoją wyszukiwarkę z chatbotem AI, określanej jako Copilot.
Obecnie (tj. w momencie tworzenia artykułu, w sierpniu 2024 roku) nie ma podanej dokładnej daty, kiedy Google AI Overview zostanie wprowadzone w Polsce. Funkcja sztucznej inteligencji w wyszukiwarce Google zadebiutowała w Stanach Zjednoczonych w maju 2024 roku, a jej globalne wdrożenie jest planowane w późniejszym okresie.
Jak wynika z dostępnych informacji, Google dąży do tego, aby AI Overview było dostępne dla ponad miliarda użytkowników na całym świecie do końca 2024 roku. Istnieje więc duże prawdopodobieństwo, że funkcja sztucznej inteligencji w wyszukiwarce pojawi się również w Polsce w najbliższych miesiącach.
AI Overview działa w następujący sposób → wpisujesz zapytanie w Google, następnie funkcja automatycznie przeszukuje internet i tworzy krótkie podsumowanie najważniejszych informacji.
Zamiast tradycyjnej listy linków, Google wyświetla na górze strony gotową odpowiedź na Twoje pytanie, która jest wynikiem analizy różnych źródeł. Dzięki temu szybko uzyskasz potrzebne informacje bez konieczności klikania odnośników przekierowujących Cię do wybranych witryn internetowych.
Użytkownicy mają możliwość zadawania dodatkowych pytań, by lepiej sprecyzować swoje intencje, które technologia Google Gemini modyfikuje oraz dostosowuje do wyników wyszukiwania.
Sposób działania Google AI Overview jest zbliżony do narzędzia ChatGPT Open AI, ponieważ podobnie przetwarza zapytanie i generuje odpowiedź tekstową. Z technicznego punktu widzenia AI Overview korzysta z zaawansowanych modeli językowych, aby zrozumieć intencje użytkownika i wyciągnąć najważniejsze informacje z różnych stron internetowych.
Google AI Overview wyświetla się na samej górze strony wyników wyszukiwania, poniżej pola wyszukiwarki. Sekcja AIO pojawia się pod reklamami, ale nad organicznymi SERP-ami.
AI Overview Google zbiera informacje z różnych źródeł, przedstawia je w formie gotowej odpowiedzi. Zawiera w sobie również linki, które po kliknięciu umożliwiają użytkownikowi dalsze eksplorowanie tematu.
Niektóre wyniki generatywne zawierają opcję „Pokaż więcej”, która umożliwia przejście do szczegółowej listy źródeł wykorzystanych do stworzenia kompleksowej odpowiedzi.
Wygląd Google AI Overview jest intuicyjny, zaprojektowany z myślą o łatwej nawigacji i szybkim dostępie do informacji. Odpowiedzi wygenerowane przez sztuczną inteligencję najczęściej przybierają formę tekstu, choć zdarzają się również tabele oraz grafiki zamieszczane obok treści.
Google AI Overview często porównuje się do ulepszonej wersji featured snippets (fragmentów z odpowiedzią), które wyświetlają się na tzw. pozycji 0.
Aby przybliżyć Ci wygląd AIO (AI Overview) oraz jego funkcjonalności, przygotowaliśmy kilka przykładów, które pojawiły się w fazie testowej w USA.
Przykład 1
Pod napisem „AI Overview” znajduje się sekcja z odpowiedzią podzielona na części, o czym świadczą wyboldowane fragmenty. Poniżej znajdują się karty z linkami do źródeł, które są wizualnie przedstawione jako prostokątne przyciski z tytułami stron internetowych i krótkimi opisami.
Na końcu sekcji AI Overview pojawia się rozwijana lista z dodatkowymi wskazówkami dotyczącymi zapytania. Tekst ten jest przedstawiony w formie wypunktowanej listy, co ułatwia przyswajanie informacji.
Przykład 2
Poniżej logo „AI Overview” znajduje się tekst wprowadzający, opisujący temat, w tym przypadku plan posiłków na 3 dni, który jest łatwy do przygotowania dla grupy osób. Poniżej nagłówka widoczne jest rozwinięcie na każdy dzień planu. Każdy z nich zawiera sugerowane posiłki, przedstawione w formie kart:
Na karcie widoczna jest opcja „Replace” (Zastąp), która prawdopodobnie pozwala na wymianę sugerowanego posiłku na inny. Dostępne są także strzałki umożliwiające rozwinięcie lub zwinięcie dodatkowych informacji.
Wprowadzenie Google AI Overview (wcześniej znanego jako Search Generative Experience, SGE) w wyszukiwarce Google to istotna zmiana, która może znacząco wpłynąć na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania.
Poniżej znajdziesz 5 aspektów, na które warto zwrócić uwagę po wdrożeniu sztucznej inteligencji w wyszukiwarkach.
Wprowadzenie Google AI Overview może spowodować spadek organicznego ruchu na stronach internetowych nawet o 18-64%, szczególnie tych o charakterze informacyjnym.
Jeżeli AIO wyświetli wszystkie istotne rozwiązania na samej górze wyników wyszukiwania, użytkownicy mogą nie mieć już powodu, by odwiedzać poszczególne witryny internetowe (określane jako zjawisko zero-click searches).
Uwaga!
Nowa funkcja wyszukiwarki Google AI może też zwiększyć ruch na niektórych stronach internetowych. Jest to jednak możliwe w tych przypadkach, w których witryny zostaną uwzględnione w przeglądzie AI Overview i dzięki temu zauważone przez większą liczbę użytkowników.
Jednym z wielu skutków pojawienia się AI Overview jest duże prawdopodobieństwo zmniejszenia liczby kliknięć linków przekierowujących do Twojej strony internetowej. Kliknięcia te mogą okazać się jednak bardziej wartościowe, a użytkownicy będą świadomie odwiedzać witrynę – w konkretnym celu oraz z większym zaangażowaniem.
Wyniki AI Overviews to okazja do poprawy widoczności strony internetowej, o ile jej zawartość zostanie uwzględniona w wynikach wygenerowanych przez sztuczną inteligencję Google. Aby zwiększyć szansę znalezienia się w tej sekcji w przyszłości, należy skupić się na tworzeniu wysokiej jakości treści oraz bieżącym monitorowaniu zmian.
Google AI Overview opiera swoje działanie na zrozumieniu treści. Właściciele stron internetowych powinni skupić się na tym, aby zamieszczone teksty były dobrze ustrukturyzowane oraz wnosiły informacyjną wartość dla użytkownika.
Zaleca się wyraźne skupienie na jednym temacie i dogłębne zbadanie wszystkich najważniejszych aspektów. Wciąż najważniejsze są unikalność tworzonych treści oraz ich ponadczasowość. Warto również zadbać o aktualizację wcześniejszych tekstów, by pozostać na bieżąco z.aktualnymi, bieżącymi trendami oraz wymaganiami użytkowników.
Google AI Overview stawia duży nacisk na zróżnicowane formy treści, w tym wideo. Filmy, szczególnie te publikowane na platformach takich jak YouTube, mogą być wyróżniane w wynikach AI Overview, co zwiększa ich widoczność i może przyciągnąć więcej osób do Twojej strony internetowej.
Rekomenduje się zatem integrację treści wideo z istniejącymi artykułami i stronami produktowymi, aby uatrakcyjnić je dla algorytmów oraz użytkowników. Zdaniem samego Google – „lepiej zrozumieć coś, widząc to”.
AIO Search, czyli wyszukiwania ze sztuczną inteligencją w roli głównej, wymagają wprowadzenia zmiany w strategii SEO. Jak mantrę powtarza się, aby zadbać o szybkość ładowania strony internetowej, wysoką jakość publikowanych treści oraz zamieszczanie atrakcyjnych elementów wizualnych (np. infografik). To wszystko jest prawdą, a my w SEMPIRE – podpisujemy się pod tymi poradami.
Wskazówka
Dodaj sekcję FAQ-u do artykułów zamieszczanych na Twojej stronie internetowej. Dzięki temu zwiększysz szansę na uwzględnienie tych treści w wynikach generowanych przez AI Overview, ponieważ „Najczęściej Zadawane Pytania” odpowiadają na konkretne intencje użytkowników.
Oprócz standardowych praktyk pozycjonowania strony internetowej, popraw swoją widoczność na innych platformach społecznościowych. Obserwacje Google AI Overviews na rynku amerykańskim wskazują, że coraz większy udział w wyświetlanych wynikach mają serwisy takie jak LinkedIn, YouTube, Reddit czy Quora.
AI Overview wpływa na pozycję Twojej strony internetowej poprzez…zmianę sposobu poszukiwania informacji. Wyszukiwanie to już nie tylko kwestia wprowadzania słów kluczowych, ale coraz częściej także kontekstu wizualnego i problemów, które można zobaczyć na wideo. Dzięki integracji z modelem Gemini, użytkownicy będą mogli zadawać pytania dotyczące tego, co widzą, poprzez nagranie filmu.
Przykład
Zdarzyło Ci się kupić stary ekspres do kawy w sklepie z używanymi rzeczami, który nie działa poprawnie, a woda nagle zaczyna wyciekać z boku urządzenia. W takiej sytuacji wyszukiwanie za pomocą wideo zaoszczędzi Ci czas i trud w opisywaniu problemu.Zamiast szukać odpowiednich słów, po prostu pokażesz, co się dzieje, a AI dostarczy szczegółowych kroków i zasobów potrzebnych do naprawy urządzenia.
Wprowadzenie funkcji Google AI Overview nie spowoduje na ten moment bezpośrednich zmian w sposobie wyświetlania płatnych reklam w wynikach wyszukiwania Google. Reklamy Google Ads nadal będą pojawiać się w tych samych miejscach, czyli powyżej i poniżej sekcji AIO.
W przyszłości Google może lepiej zintegrować płatne reklamy z nową sekcją AI w wynikach wyszukiwania, promując kampanie Performance Max, które elastycznie dopasowują płatne reklamy w wyszukiwarce do zapytań użytkowników.
Tak, Google AI Overview ma znaczenie dla Twojego biznesu. Oprócz interfejsu wyszukiwarki zmienia się sposób interakcji użytkowników – oczekują oni natychmiastowych, kompleksowych informacji na samej górze wyników wyszukiwania.
Zmiana ta wymusza na właścicielach stron internetowych skupianie się na tworzeniu treści, która nie tylko dobrze się pozycjonuje, lecz także krótko prezentuje zestaw najważniejszych informacji.
Przykład
Użytkownik X wpisuje w wyszukiwarkę zapytanie “jaki jest najlepszy kask rowerowy dla dziecka w wieku 6 lat”. AI Overview dokładnie analizuje wpisane zapytanie oraz intencje internauty i na tej podstawie generuje gotową odpowiedź. Pod sekcją AIO wyświetlają się linki przekierowujące do różnych stron internetowych – jedną z nich jest Twój sklep internetowy.Istnieje duże prawdopodobieństwo, że użytkownik kliknie link prowadzący do Twojej witryny z ofertą kasków, ponieważ znajduje się ona na samej górze strony wyników wyszukiwarki. AI Overview nie tylko ułatwia proces podejmowania decyzji, ale także eliminuje konieczność przeglądania dziesiątek stron w poszukiwaniu danego produktu lub usługi.
Wyniki generatywne zajmują całą pierwszą stronę wyszukiwarki. W związku z czym zajęcie wysokiej pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania staje się coraz trudniejsze.
Odpowiedzią na zachowanie/zwiększenie widoczności biznesu w wyszukiwarce jest optymalizacja witryny pod kątem GEO (generatywnego wyszukiwania). To strategia SEO dostosowana pod realia sztucznej inteligencji, czyli Google AI Overviews, programy typu ChatGPT czy Microsoft Copilot.
Więcej na temat GEO przeczytasz w poniższych artykułach SEMPIRE:
Jeżeli szukasz praktycznych porad dotyczących przygotowania strony pod kątem AI Overview zajrzyj na stronę WWW:
Ciekawostka
Wyniki AI Overview najczęściej wyświetlają się w branżach związanych ze zdrowiem, bezpieczeństwem i technologią. Wyniki generatywne znacznie rzadziej zostają uruchomione na zapytania związane z e-commerce, rozrywką i branżą nieruchomości.
Google AI Overviews (wcześniej znane jako SGE) znajduje się w fazie testowej, mimo to, już teraz dostarcza kilku ciekawych wniosków. Poniżej zebraliśmy dane statystyczne z różnych źródeł dotyczących AIO.
Google dąży do tego, by użytkownicy traktowali wyszukiwanie generatywne jako podstawowe narzędzie do szukania informacji w internecie – w myśl idei „Niech Google zrobi to za Ciebie”.
Nie, Google AI Overviews nie są dostępne dla wszystkich użytkowników. Mogą z niej korzystać wybrane osoby na terenie Stanów Zjednoczonych. Jest to wciąż funkcja eksperymentalna.
AI Overview i Featured Snippets różnią się przede wszystkim sposobem generowania treści i ich funkcją w wynikach wyszukiwania.
AI Overview to zaawansowana funkcja, która korzysta z algorytmów sztucznej inteligencji do syntezy informacji z wielu źródeł. Tworzy ona podsumowania, które oferują użytkownikom szerszą perspektywę na dany temat. Google AI Overview jest bardziej interaktywne, co oznacza, że użytkownicy mogą czasami udoskonalać lub rozszerzać dostarczone informacje.
Z kolei featured snippets (wyróżnione fragmenty odpowiedzi) są bardziej statyczne i pochodzą z pojedynczej strony internetowej. Wyszukiwarka wyodrębnia je bezpośrednio z tego źródła, bez modyfikacji, uznając, że najlepiej odpowiadają na zapytanie użytkownika. Treść wyróżnionych fragmentów ma na celu dostarczenie zwięzłej i bezpośredniej odpowiedzi, zazwyczaj w formie akapitu, listy lub tabeli, zawiera również link do oryginalnej strony, z której pochodzi.
Nie, informacje prezentowane przez Google AI Overviews nie zawsze są dokładne. Przykładem jest zapytanie „Palenie w czasie ciąży” oraz odpowiedź sztucznej inteligencji – „Lekarze rekomendują palenie 2-3 papierosów podczas ciąży”.
Odpowiedzi Google AI Overview są generowane na podstawie zaawansowanych algorytmów sztucznej inteligencji. Google zaleca użytkownikom, aby zawsze weryfikowali informacje i korzystali z własnego osądu, zwłaszcza w przypadkach, gdy dokładność informacji jest na wagę złota.
Obecnie, użytkownicy nie mają bezpośredniej możliwości wyłączenia funkcji Google AI Overview, ponieważ jest to część eksperymentalna wyszukiwarki Google. Możliwość wyłączenia może być dodana w przyszłości w ustawieniach wyszukiwarki, jednak na ten moment, Google nie udostępnia takiej opcji.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 24 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!