Pozycjonowanie stron internetowych (SEO) to praktyka polegająca na zwiększaniu ruchu w witrynie z organicznych wyników wyszukiwania. Ruch pozyskiwany z działań SEO jest bezpłatny i stabilny. Sukces pozycjonowania polega jednak na prawidłowym zrozumieniu całego procesu i trzymaniu się jego poszczególnych etapów.
Dowiedz się:
Chcesz już teraz zdobywać klientów dzięki pozycjonowaniu strony?
Zamów darmową analizę swojej strony lub bezpłatną konsultację ze Specjalistą SEO, który podpowie Ci, jak najlepiej zaplanować cały proces.
Pozycjonowanie strony internetowej (SEO) to proces wpływania na widoczność witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Dzięki SEO strona zajmuje wysokie pozycje w wyszukiwarce Google.
Pozycjonowanie stron polega na dostosowaniu witryny do wskazówek Google, aby wyszukiwarka lepiej zrozumiała jej zawartość i mogła wyświetlać ją jako najlepszy wynik wyszukiwania dla określonego słowa kluczowego.
Na czym polega pozycjonowanie strony internetowej w praktyce?
Aby lepiej zrozumieć proces pozycjonowania stron internetowych, wystarczy założyć, że prowadzisz sklep online z meblami dziecięcymi i zależy Ci na tym, aby dotrzeć do jak największej liczby klientów.
W związku z tym, że Twoja strona internetowa nie jest zoptymalizowana pod wyszukiwarki i pozycjonowana na konkretne słowa kluczowe (np. meble dla dzieci, mebelki dziecięce), niewielu użytkowników na nią trafia, ponieważ nie znajduje się ona w TOP 10 wyników wyszukiwania Google.
Powinieneś dążyć do tego, aby wyszukiwarka wyświetlała Twoją stronę jako pierwszy i najlepszy wynik każdemu, kto wpisuje frazy powiązane z Twoimi produktami.
Musisz popracować nad swoją stroną, aby Google ocenił ją jako wartościową dla użytkownika i umieścił wysoko w swoim rankingu, kiedy Twój potencjalny klient użyje właśnie tych słów kluczowych.
Aby tak się stało, powinieneś podjąć stosowne kroki – zadbać o pozycjonowanie strony samodzielnie lub nawiązać współpracę z dobrą agencją SEO, która intensywnie zacznie pracować nad tym, aby Twoja strona zajmowała wysokie pozycje na stronie wyników Google.
Już kilka miesięcy później możesz być w zupełnie innym miejscu ze swoim biznesem – Twoje zyski wzrosną, ponieważ potencjalni klienci o wiele szybciej dowiedzą się o Twojej ofercie.
ZAPAMIĘTAJ
Jeśli Twoja strona zajmie wysokie pozycje w Google, wyświetli się wielu klientom.
Jeśli Twoja strona będzie miała dużo wyświetleń, wygeneruje wartościowy ruch.
Jeśli Twoja strona będzie miała dużo ruchu, zacznie więcej sprzedawać.
Pozycjonowanie stron internetowych (SEO) można podzielić na:
Pozycjonowanie strony internetowej to niekończący się proces.
Można przyrównać go do nieustannej pracy nad swoją sylwetką, w której nie ma drogi na skróty. Trzeba mieć plan i konsekwentnie się go trzymać. W przeciwnym razie efekt może być zupełnie odwrotny od zamierzonego – szybki powrót do początkowej sylwetki lub nawet utrata zdrowia. Konieczna jest systematyczność, wytrwałość i cierpliwość.
Podobnie jest w SEO – nie ma możliwości wypracowania satysfakcjonujących efektów bez przechodzenia przez cały ten proces, a wszelkie próby pójścia na skróty i manipulacji rankingiem Google mogą przynieść odwrotne efekty – obniżenie pozycji lub nawet całkowite usunięcie strony z wyszukiwarki.
Pozycjonowanie to proces, który dzięki cierpliwości i dobrze wypracowanej strategii przyniesie wartościowy ruch, nowych klientów i lepszą sprzedaż.
Aby zrozumieć ten proces, musisz poznać wszystkie jego etapy i stworzyć indywidualny plan, który pozwoli Ci uzyskać najlepsze i najszybsze efekty.
ZAPAMIĘTAJ
Jedynym sposobem dotarcia na pierwszą stronę w Google jest rozwój Twojej witryny i podążanie za procesem. Ten proces może ewoluować z czasem, ale odpowiedni plan SEO jest o wiele lepszy niż działanie po omacku.
Bez względu na to, co chcesz pozycjonować na swojej stronie – produkt, usługę czy markę – w każdym przypadku niezbędna jest przemyślana strategia pozycjonowania, która pozwoli Ci wdrożyć indywidualny plan działań pozwalających na zwiększenie widoczności strony, wygenerowanie większego ruchu w witrynie, zbudowanie przewagi konkurencyjnej, a nawet poprawienie wyników sprzedażowych.
Do działań SEO zawsze należy podchodzić indywidualnie, biorąc pod uwagę specyfikę danej branży, rodzaj prowadzonego biznesu, a także typ witryny, dlatego strategie pozycjonowania mogą być różne.
Strategia SEO uwzględnia długofalowe działania optymalizacyjne, skupiające się na indywidualnych potrzebach danego serwisu i realizowane w kolejności dającej najlepsze rezultaty.
Podstawę opracowania, wdrożenia i realizacji skutecznego procesu pozycjonowania przez agencję SEO stanowią:
ZAPAMIĘTAJ
Realizując obraną strategię pozycjonowania, należy skupić się nie tylko na osiąganiu założonych celów, ale także na nieustannym monitorowaniu efektów oraz ciągłym reagowaniu na działania konkurencji.
W tym artykule sprowadzono proces pozycjonowania stron internetowych do jego najistotniejszych obszarów. Sprawdź, jak wyglądają poszczególne etapy pozycjonowania.
Analiza konkurencji SEO to proces, który ma na celu zdobycie jak najwięcej informacji o działaniach, które stosują witryny konkurencyjne, aby zwiększyć widoczność w wyszukiwarce i zmaksymalizować ruch pozyskiwany z bezpłatnych wyników wyszukiwania.
Analiza konkurencji to pierwszy etap w pozycjonowaniu strony, który stanowi punkt wyjścia dla opracowania oraz wdrożenia długofalowego planu działań SEO.
Dobrze wykonana analiza konkurencji w SEO to:
ZAPAMIĘTAJ
Analiza konkurencji w SEO pozwoli Ci poznać najlepsze praktyki, które stosuje Twoja konkurencja, aby zajmować wysokie pozycje w Google, pozyskiwać nowych klientów i więcej sprzedawać. Dokładne zbadanie witryn z TOP 10 Google to dla Ciebie szansa na wdrożenie dodatkowych, lepszych rozwiązań, które pozwolą Ci wyprzedzić konkurencję.
Dowiedz się więcej:
Audyt SEO to usługa polegająca na analizie oraz ocenie audytowanej strony www pod kątem aktualnych standardów i wymagań wyszukiwarek internetowych.
Algorytmy Google oceniają stronę www na podstawie ponad 200 niepowtarzalnych czynników rankingowych, a każdego roku wprowadzane są tysiące aktualizacji algorytmów w celu poprawy jakości prezentowanych wyników.
Analiza techniczna strony internetowej pozwala na szybką identyfikację elementów niezgodnych z tymi wskaźnikami. Są to najczęściej błędy związane z planowaniem struktury strony i rozmieszczeniem fraz kluczowych, treścią na stronie, a także działaniem samej witryny.
Efektem wykonanego audytu jest dokument z wnioskami i rekomendacjami zmian optymalizacyjnych, których wdrożenie pozwala na zwiększenie widoczności witryny i wzrost jej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.
Sprawnie przeprowadzony audyt SEO stanowi integralny element pozycjonowania stron internetowych. Pozwala znaleźć słabe strony i możliwości rozwoju danego serwisu www, a następnie zaplanować, wdrożyć i koordynować wprowadzanie istotnych poprawek, dzięki którym strona internetowa będzie lepiej pozycjonowana, zwiększy zasięg i dotrze do większej liczby użytkowników.
Dobrze wykonany audyt SEO to:
Audyt pozycjonowania obejmuje także analizę strony pod kątem stosowania technik niezgodnych z wytycznymi Google (Black Hat SEO), które również wymagają optymalizacji.
Należą do nich m.in.:
ZAPAMIĘTAJ
Wykonując audyt SEO, zyskujesz pełen obraz tego, co należy naprawić, aby uzyskać wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.
Bezpłatny audyt SEO w wersji online zawiera podstawowe informacje na temat witryny, które wystarczą do tego, aby dowiedzieć się, jak ocenia ją Google, i czy konieczne jest wprowadzenie zmian w celu uzyskania wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.
Wykonaj darmowy audyt SEO strony internetowej.
Profesjonalny audyt SEO polega na szczegółowej analizie witryny, słów kluczowych i konkurencji. Doświadczony specjalista SEO używa w tym celu zaawansowanych narzędzi crawlujących, które umożliwiają sprawdzanie wszystkich kluczowych parametrów, w dodatku globalnie – dla całej domeny.
Zaawansowany audyt SEO zawiera także dodatkowe raporty, a w nich szczegółowe wytyczne oraz kierunki rozwoju strony przygotowane przez ekspertów SEO, analityków oraz specjalistów od content marketingu. Tylko tak szczegółowa analiza SEO pozwala wysunąć najistotniejsze wnioski i zaproponować zmiany, które będą w stanie poprawić pozycję strony w Google.
Dowiedz się więcej:
Pozycjonowanie stron internetowych dąży do tego, aby witryna wyświetlała się w bezpłatnych wynikach wyszukiwania na możliwie najwięcej fraz kluczowych związanych z Twoim biznesem.
Wyszukiwanie słów kluczowych pozwoli Ci sprawdzić, czego szukają Twoi potencjalni klienci i jakich haseł używają, aby to znaleźć. Dobór odpowiednich słów kluczowych jest integralną częścią procesu SEO i stanowi podstawę dobrze dobranej strategii pozycjonowania.
Narzędzia do analizy słów kluczowych pomagają znaleźć setki, a nawet tysiące propozycji słów kluczowych. Przy ustalaniu priorytetu fraz warto mieć na uwadze następujące aspekty:
ZAPAMIĘTAJ
Jeśli klienci nie mogą Cię znaleźć, szukając produktów lub usług, które oferujesz, nic od Ciebie nie kupią. Badanie słów kluczowych pomoże Ci odkryć, jakie frazy są dla Twojego biznesu najbardziej wartościowe. Optymalizacja strony pod kątem najlepszych słów kluczowych zapewni Ci dostęp do klientów w chwili, gdy będą tego najbardziej potrzebować.
Dowiedz się więcej:
Pozycjonowanie on-page (on-site) to wszystkie prace optymalizacyjne wykonywane bezpośrednio na stronie, a więc mające wpływ na jej wygląd, zachowanie i jakość kodu źródłowego.
Do obszaru tych prac zalicza się:
Elementy techniczne na stronie mogą wpłynąć na jej pozycję w rankingu Google, a nawet uniemożliwić wyświetlanie witryny na stronie wyników wyszukiwania.
Optymalizacja techniczna wymaga holistycznego podejścia. Nie wystarczy poprawa kilku elementów na stronie. Jeśli chcesz, aby Twoja witryna znalazła się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, musisz wziąć pod uwagę wszystkie poniższe elementy.
Działania optymalizacyjne realizowane w obrębie kodu strony:
ZAPAMIĘTAJ
Zadbaj o to, aby Twoja witryna stała się szybsza, bardziej użyteczna, łatwiejsza do znalezienia i lepiej indeksowana przez roboty wyszukiwarki. Dzięki temu nie tylko zwiększysz jej pozycję w Google, ale zauważysz też wzrost konwersji.
Google jest wyszukiwarką tekstową, a merytoryczna treść odpowiadająca na potrzeby użytkowników to jeden z najważniejszych czynników rankingowych, a więc elementów wpływających na skuteczne pozycjonowanie stron internetowych.
Treść strony to coś, co pozwala "połączyć" ją z wyszukiwarką. Internauci oczekują wysokiej jakości, przydatnych treści, a wyszukiwarki starają się im to zapewnić.
Google w opublikowanych wskazówkach dla webmasterów pisze m.in.:
Optymalizacja treści na stronie obejmuje następujące elementy:
ZAPAMIĘTAJ
Nie traktuj treści wyłącznie jako medium do umieszczania słów kluczowych w swojej witrynie. Przekazuj realną wartość, jaką zapewnia Twoja firma. Ułatw użytkownikom zrozumienie Twoich treści. Daj im dokładnie to, czego szukają.
Pozycjonowanie off-page (off-site) to wszystkie prace wykonywane poza stroną internetową, mające na celu zdobycie popularności, zwiększenie wiarygodności i zbudowanie autorytetu strony.
Do prac w tym zakresie zalicza się:
Link building to działania polegające na zdobywaniu wartościowych linków prowadzących bezpośrednio do strony internetowej. Linki zwrotne działają jak głosy – im więcej ich zdobędziesz, tym bardziej zasygnalizujesz wyszukiwarkom, że Twoja strona jest popularna, wiarygodna i wartościowa dla użytkowników.
Pozyskiwanie linków zwrotnych to również jeden z najistotniejszych, a zarazem najtrudniejszych elementów SEO. Poprzez publikację linków realizowane są działania promocyjne na serwisach zewnętrznych.
Kluczowy w tym przypadku jest staranny dobór wartościowych witryn internetowych, jak również wykorzystywanie autorskich serwisów www, w których publikowane są informacje o działalności firmy, jej kluczowych produktach, usługach i lokalizacji.
Rozpowszechnianie tego typu informacji i pozyskiwanie linków przychodzących do witryny ma korzystny wpływ na zwiększanie widoczności i popularności strony internetowej, zbudowanie zaufania, promocję marki i końcowy efekt pozycjonowania firmy.
W ramach prac związanych z link buildingiem należy wykonać analizę obecnego profilu linkowego, jak również analizę profili linkowych konkurencji, uwzględniając kluczowe elementy:
ZAPAMIĘTAJ
Najlepsze linki zwrotne to te, które pochodzą z autorytatywnych witryn, powiązanych tematycznie z Twoją stroną internetową. Im większy autorytet ma strona, która linkuje do Twojej witryny, tym większy autorytet może przekazać Twoim treściom.
Algorytmy wyszukiwarki Google są doskonalone każdego dnia w celu podnoszenia jakości prezentowanych wyników wyszukiwania. Wartościowa treść stanowi jeden z najważniejszych czynników rankingowych Google.
Jednym z kluczowych elementów wpływających na pozycjonowanie strony jest content marketing, a więc strategia polegająca na tworzeniu i dystrybucji jakościowych, atrakcyjnych i przydatnych dla użytkowników treści.
Dobrze zaplanowana i umiejętnie wdrożona strategia marketingu treści zakłada gromadzenie wokół marki lojalnej społeczności, która darzy firmę zaufaniem, widzi w niej eksperta, zwraca się do niej z problemem i jest gotowa skorzystać z jej produktów lub usług.
W tym celu konieczne jest prowadzenie długofalowych i systematycznych działań, a także budowanie trwałych relacji z odbiorcami poprzez poznawanie ich potrzeb, dostarczanie wartościowych treści i wchodzenie z nimi w dialog.
Content marketing może przybierać różne formy przekazu. O ich wyborze decyduje rodzaj prowadzonej działalności, grupa docelowa, sposób dystrybucji treści oraz cel, który ma przyświecać kampanii contentowej.
Do najpopularniejszych form marketingu treści należą:
ZAPAMIĘTAJ
Dobry content marketing skutecznie wspiera pozycjonowanie, ponieważ spełnia intencje użytkowników, przekonuje klientów do marki, buduje wokół niej lojalną społeczność, kreuje firmę w roli eksperta i w sposób naturalny zwiększa sprzedaż.
Dowiedz się więcej:
Każde działania SEO związane z optymalizacją i pozycjonowaniem strony w Google mają wpływ na widoczność witryny, dlatego konieczne jest cykliczne sprawdzanie efektów działań prowadzonych nad poprawą widoczności strony internetowej i raportowanie wyników.
Profesjonalna agencja SEO na bieżąco monitoruje efekty prac, wykorzystując do tego m.in. narzędzia autorskie, jak również Google Search Console czy Google Analytics. W procesie tym niezwykle ważne jest utrzymywanie stałego kontaktu z klientami poprzez przesyłanie comiesięcznych raportów z uzyskanych wyników (m.in. pozycji fraz kluczowych) oraz rekomendacji, których realizacja może przyspieszyć proces pozycjonowania stron.
ZAPAMIĘTAJ
Korzystając z narzędzi analitycznych, możesz na bieżąco monitorować efekty pozycjonowania swojej strony internetowej. Zaawansowana analityka internetowa dostarczy Ci również wartościowych danych na temat użytkowników i ich zachowań – dzięki temu dowiesz się, co należy poprawić, aby Twoja witryna mogła pozyskiwać więcej klientów i zwiększyć sprzedaż.
Dowiedz się więcej:
Pozycjonowanie nie jest procesem jednorazowym. To długofalowe i systematycznie prowadzone działania, w których równie ważne jest cykliczne sprawdzanie aktualnych trendów, analizowanie firm konkurencyjnych, a także rekomendowanie i wprowadzanie zmian optymalizacyjnych, aby witryna była najlepsza w branży, a pozycjonowanie strony internetowej w Google coraz skuteczniejsze.
Założeniem wyszukiwarek jest dostarczanie użytkownikom jak najbardziej trafnych wyników odpowiadających ich intencjom. Z tego względu algorytmy wyszukiwarek są bezustannie rozwijane i modyfikowane.
W samym tylko 2021 roku Google wprowadził aż 4366 zmian w algorytmie, podczas gdy w 2010 roku zmian tych było 516 (źródło: google.com). To, co działało 10 lat temu, dziś nie znajduje już zastosowania w pozycjonowaniu stron internetowych.
Taka liczba zmian, w zestawieniu z ponad 200 czynnikami branymi pod uwagę przy ustalaniu rankingu, sprawia, że konieczne jest nie tylko dokonywanie ciągłych optymalizacji w witrynie, ale również nieustannie edukowanie się, śledzenie nowinek branżowych, wykonywanie testów optymalizacyjnych czy analizowanie witryn konkurencyjnych.
ZAPAMIĘTAJ
Systematyczne działania optymalizacyjne wymagają poświęcenia nawet kilkudziesięciu godzin w miesiącu. Wszystko po to, aby stale utrzymywać wysokie, stabilne pozycje w wyszukiwarce.
Podczas współpracy z doświadczoną agencją SEO możesz liczyć także na profesjonalne doradztwo, szkolenia i wsparcie. Dzięki temu masz pełną kontrolę nad procesem pozycjonowania swojej strony internetowej.
Najważniejsze obszary, w których agencje SEO dzielą się wiedzą i doradzają ekspercko swoim klientom:
ZAPAMIĘTAJ
Profesjonalna agencja SEO pomoże Ci wybrać najskuteczniejsze rozwiązania marketingowe dla Twojego biznesu oraz w pełni wykorzystać potencjał, jaki niesie ze sobą skuteczne pozycjonowanie stron internetowych. Doświadczeni eksperci będą do Twojej dyspozycji w całym okresie współpracy, służąc fachową radą i wsparciem z obszarów swoich specjalizacji.
Pozycjonowanie strony internetowej polega na:
Tylko szeroka wiedza na temat sposobu działania wyszukiwarek, bardzo dobra znajomość wskazówek Google i nieustanna obserwacja trendów oraz zmian zachodzących w ramach aktualizacji algorytmów pozwala wypracować skuteczne metody pozycjonowania stron internetowych.
Właśnie dlatego warto powierzyć proces pozycjonowania strony internetowej wyspecjalizowanej agencji SEO.
W SEMPIRE możesz liczyć na:
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji ze Specjalistą SEO, który podpowie Ci, jakie działania mogą polepszyć pozycję Twojej strony w wyszukiwarce Google i jak zdobywać klientów dzięki pozycjonowaniu.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 50 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!