Co wpływa na pozycjonowanie strony w Google i od czego zależy pozycja w wynikach wyszukiwania? | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Co wpływa na pozycjonowanie strony w Google i od czego zależy pozycja w wynikach wyszukiwania?

Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych zmierza do tego, aby z miliardów witryn dostępnych w sieci to właśnie Twój serwis wybrał użytkownik. Będzie to możliwe tylko wtedy, jeśli zajmiesz wysoką pozycję w Google.

O zdobyciu wysokiej pozycji na pierwszej stronie wyników wyszukiwania decyduje szereg aspektów. Do niedawna mówiło się o ponad 200 czynnikach rankingowych, które mają wpływ na pozycję strony w Google. Teraz przewija się liczba nawet 1000 czynników istotnych z punktu widzenia pozycjonowania stron.

Google oficjalnie potwierdza, że każdego roku wprowadza tysiące aktualizacji algorytmów, a każdego dnia dokonuje przynajmniej 1 zmiany, która ma poprawić wyniki wyszukiwania (źródło: developers.google.com).

W pozycjonowaniu chodzi nie tylko o to, aby Twoja witryna miała dobre treści i zawierała słowa kluczowe. Jeśli chcesz zająć pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania Google, Twoja strategia SEO musi uwzględniać wszystkie najważniejsze czynniki rankingowe, które wpływają na widoczność strony.

Google nie mówi wprost, co i w jakim stopniu wpływa na pozycję witryny w wyszukiwarce. Podaje jedynie ogólne wskazówki dotyczące tworzenia stron internetowych zgodnych z jego zasadami. Specjalista SEO jest jednak w stanie odkryć wiele z tych czynników. Bazując na wiedzy, doświadczeniu i setkach case studies, pomoże Ci określić, co Google ceni najbardziej.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak Google pozycjonuje strony,
  • od czego zależy pozycja strony w Google,
  • co wspiera pozycjonowanie strony internetowej,
  • jakie czynniki wpływają na algorytm Google,
  • jak poprawić pozycję strony w Google, by znaleźć się w TOP 10.

Sprawdź zestawienie najważniejszych czynników rankingowych Google. Potraktuj je jako punkty do odhaczenia na swojej checkliście, którą wykorzystasz do optymalizacji strony internetowej i zdobywania wysokich pozycji w wyszukiwarce.

Chcesz już teraz otrzymać strategię pozycjonowania strony zgodną z najważniejszymi czynnikami rankingowymi Google?

Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji z naszym Specjalistą SEO i dowiedz się, jakie czynniki wpłyną na poprawę pozycji Twojej strony w wyszukiwarce.

co wpływa na pozycjonowanie

Co to jest pozycja w Google?

Pozycja w Google to miejsce, które zajmuje Twoja strona internetowa na liście wyników wyszukiwania po wpisaniu określonego hasła lub zapytania.

Gdy użytkownik wpisuje w okno wyszukiwarki dane słowo kluczowe, otrzymuje w odpowiedzi listę adresów prowadzących do różnych stron internetowych (tzw. SERP - Search Engine Results Page). Im wyżej na liście znajduje się na dana strona internetowa, tym w opinii Google bardziej odpowiada na zapytanie użytkownika.

Pierwsza pozycja w Google oznacza zatem, że strona została najlepiej oceniona przez wyszukiwarkę i umieszczona wysoko w rankingu dlatego, że najlepiej spełnia kryteria algorytmu i najbardziej odpowiada na intencję użytkownika.

Twoja strona internetowa może wyświetlać się w Google na setki, a nawet tysiące fraz kluczowych i zajmować na nie różne pozycje. W zależności od rodzaju zapytania, które użytkownik wpisuje w okno wyszukiwarki, w wynikach wyszukiwania może pojawiać się strona główna, strona kategorii, strona produktowa, a nawet artykuł blogowy.

Pozycjonowanie stron internetowych odpowiada za umieszczenie strony www wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania. Oprócz wyników organicznych w SERP-ach wyświetlają się także reklamy, mapy, obrazy, filmy czy newsy.

TOP 3 pozycje w Google
Pozycje TOP 3 = 3 najlepiej pozycjonowane strony internetowe na hasło: telewizor 32 cale

Jak Google ustala pozycję strony w wynikach wyszukiwania?

Kolejność, w jakiej wyświetlane są strony internetowe na liście wyników wyszukiwania, nie jest przypadkowa – najwyżej pojawiają się te, które najbardziej pasują do wpisanego przez internautę zapytania w wyszukiwarkę.

Za ocenę i tworzenie rankingu stron odpowiada algorytm wyszukiwarki Google. Jego zadaniem jest przedstawienie stron www w takiej kolejności, aby dostarczyć użytkownikowi jak najlepszej odpowiedzi, zaspokoić jego potrzeby i pomóc mu zrealizować cel, który może być różny i zależny od zapytania, np.:

  • chęć kupna produktu w sklepie internetowym,
  • znalezienie kontaktu do firmy wykonującej daną usługę,
  • chęć poznania recenzji produktu lub opinii o firmie,
  • przeczytanie poradnika na temat wyboru produktu lub usługi.

Wiedza na temat wyszukiwarki internetowej, sposobie wyświetlania wyników i tworzenia rankingu stron stanowi punkt wyjściowy do wszelkich działań związanych z tematem pozycjonowania stron. Dokładna zasada działania algorytmu wyszukiwarki nie jest jednak znana, tak jak nie są znane wszystkie czynniki rankingowe.

W oficjalnych publikacjach Google znajdziesz:

Zawarte tam informacje stanowią jedynie podstawy pozycjonowania stron internetowych. Nie znajdziemy w nich żadnych szczegółów, które dałyby gwarancję osiągnięcia pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania – rankingu stron www.

Od czego zależy pozycja w Google?

Na pozycję strony w wynikach wyszukiwania wpływ ma wiele czynników rankingowych. Wszystkie wskaźniki nie są jednak znane. Google nie mówi wprost, co i w jakim stopniu decyduje o widoczności domeny w wyszukiwarce.

Waga poszczególnych czynników może być różna w zależności od branży czy charakteru prowadzonej działalności – inne aspekty będą ważniejsze w przypadku pozycjonowania sklepu internetowego z ubraniami, a inne w przypadku bloga dla rodziców.

Nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi na to, co wpływa na pozycjonowanie strony internetowej – działania SEO w tym obszarze wynikają przede wszystkim ze znajomości ogólnych wskazówek Google, wieloletnich doświadczeń pozycjonerów, a także testów i analiz działań konkurencji.

Poza tym każda aktualizacja algorytmu Google przynosi ze sobą zmiany i nowe czynniki rankingowe. Wyszukiwarka od lat dąży do tego, aby lepiej rozumieć język i potrzeby użytkownika, prezentując mu coraz bardziej dopasowane wyniki.

Dlatego jedno pozostaje pewne i niezmienne od lat – najważniejszym czynnikiem rankingowym Google jest spełnienie intencji użytkownika.

Spełnienie intencji użytkownika – najważniejszy czynnik, od którego zależy pozycja strony

Intencja użytkownika (user intent), określana również jako intencja wyszukiwania (search intent), to główny cel, jaki przyświeca użytkownikowi podczas wpisywania zapytania w okno wyszukiwarki.

Załóżmy, że użytkownik chce zrobić gofry.

Szuka prostego i szybkiego przepisu.

W okno wyszukiwarki wpisuje hasło: "szybki przepis na gofry".

Na liście wyników wyszukiwania pojawiają mu się różne strony z przepisami.

Intuicyjnie klika w pierwszy wynik, który zapowiada się obiecująco.

Szybko orientuje się jednak, że przepis zajmuje ponad 40 minut.

Wraca do wyników wyszukiwania z nadzieją na lepszy wynik.

Klika w kolejną stronę i znajduje przepis, który zajmuje jedynie 15 minut.

Okazuje się, że jest on dokładnie tym, czego użytkownik szuka.

Jeżeli dla większej liczby osób wpisujących podobne zapytanie w Google wynik ten okaże się satysfakcjonujący, jego pozycja w rankingu może się znacznie poprawić.

od czego zależy pozycja w wynikach wyszukiwania

Zaspokojenie intencji użytkownika to aktualnie cel numer 1 Google.

W najnowszej aktualizacji wytycznych dotyczących oceny jakościowej Google znajdziesz wiele obszarów poświęconych intencji użytkownika i tego, jak ważną rolę odgrywa ten czynnik w ustalaniu pozycji stron. Jeśli Twoja witryna nie będzie spełniać intencji użytkownika, nie zajmie wysokiej pozycji w rankingu.

ZAPAMIĘTAJ!

Dobre SEO to takie, które rozumie intencje użytkownika, ponieważ pozwala zbudować stronę, która najlepiej odpowiada jego potrzebom.

Aby spełnić intencję użytkownika, trzeba dostosować swoją stronę do szeregu istotnych czynników i podjąć działania w wielu różnych obszarach.

Wyróżnić można 4 najważniejsze grupy elementów, które mają wpływ na pozycję strony w Google:

  • optymalizacja SEO – poprawa elementów technicznych na stronie,
  • optymalizacja treści – poprawa tekstów, grafik, zdjęć i filmów na stronie,
  • link building i content marketing – pozyskiwanie linków prowadzących do strony oraz aktywna promocja w internecie,
  • analityka internetowa – wiedza o użytkownikach odwiedzających stronę – przede wszystkim ich liczbie i zachowaniach, mająca wpływ na poprawę doświadczeń.

Optymalizacja SEO – elementy wpływające na pozycję strony w Google

Poprawa elementów technicznych na stronie sprawi, że stanie się ona bardziej dostępna dla użytkowników i robotów wyszukiwarki. Jeśli chcesz poprawić pozycję swojej witryny w Google, musisz zacząć od optymalizacji elementów, które znajdują się bezpośrednio na niej.

Sprawdź, jakie czynniki w zakresie optymalizacji SEO mają wpływ na pozycjonowanie w wyszukiwarce.

Landing page dostosowany do potrzeb użytkownika

Istotnym elementem mającym wpływ na pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google jest wybór właściwej strony docelowej (landing page – strony lądowania) pod frazę lub grupę tematycznych słów kluczowych.

Każdy użytkownik korzystający z wyszukiwarki internetowej ma jakąś intencję. To, w jaki sposób ją wyraża, powinno jasno powiedzieć, gdzie chciałby i powinien trafić.

Zastanów się, na jaką stronę docelową powinieneś sprowadzić użytkownika, aby zrealizować jego intencję – rozważ, czy powinna to być strona główna, strona kategorii, karta produktu, artykuł na blogu czy może formularz kontaktowy.

Przyjazne adresy URL

Przyjazny adres URL wpływa na pozycjonowanie strony w Google i poprawę doświadczeń użytkownika. Pozwala określić tematykę witryny jeszcze przed zapoznaniem się z jej treścią. Stanowi również element prawidłowej struktury strony. Google zaleca, aby adresy URL były czytelne dla użytkowników.

Zbyt długie i skomplikowane linki mogą obniżyć Twoją pozycję w wyszukiwarce. Postaw na przyjazne adresy URL, a więc łatwe do zapamiętania, wzbudzające zaufanie i zachęcające do kliknięcia. Zadbaj o to, aby umożliwiły bezproblemowe poruszanie się po Twoim serwisie, zarówno użytkownikom, jak i robotom indeksującym.

Tytuł strony

TITLE to ważny czynnik rankingowy, od którego zależy pozycja strony www w Google. Definiuje zawartość serwisu, a więc pozwala użytkownikom i robotom sieciowym lepiej zrozumieć, czego dotyczy Twoja witryna.

Google jasno podkreśla, że tytuły stron mają kluczowe znaczenie w wynikach wyszukiwania, ponieważ pomagają użytkownikom szybko podjąć decyzję o tym, który wynik kliknąć, aby zrealizować swoją intencję.

Opis strony

Meta Description to opis strony, który również dostarcza Google i użytkownikom informacji o jej zawartości. Mimo iż wyszukiwarka nie używa tagu meta description jako bezpośredniego sygnału rankingowego, zaleca jego używanie.

Meta opis może bowiem znacząco wpływać na współczynnik klikalności, który jest już kluczowym czynnikiem rankingu Google.

Struktura strony i nawigacja

Architektura witryny i nawigacja są ważne dla wyszukiwarek i użytkowników, ponieważ pomagają szybko znaleźć poszukiwane treści. Przejrzysta i dobrze zorganizowana struktura serwisu ułatwia nawigowanie.

Wszystkie strony na Twojej witrynie powinny być osiągalne za pomocą wewnętrznej struktury linków, bez konieczności używania funkcji wyszukiwania. W idealnym przypadku dowolna strona w Twoim serwisie powinna być dostępna za pomocą maksymalnie 3 kliknięć.

Dostosowanie do urządzeń mobilnych

Tendencja do korzystania z urządzeń mobilnych widoczna jest na całym świecie. Już 57% ruchu internetowego pochodzi z telefonów komórkowych (źródło: mobirank.pl). Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych jest ważne nie tylko ze względu na rosnącą liczbę użytkowników korzystających ze smartfonów, ale i aktualizacje algorytmów Google.

Od momentu wprowadzenia Mobile First Index, czyli aktualizacji algorytmu Google w 2018 roku, strony z wersją mobilną indeksowane są jako pierwsze.

Google zaleca korzystanie z mobilnej wersji stron. Jeśli Twoja witryna nie będzie dostosowana do urządzeń mobilnych, jej pozycja w rankingu może poważnie ucierpieć.

Szybkość strony

Prędkość strony to ważny czynnik rankingowy, ponieważ ma olbrzymi wpływ na ogólne wrażenia z użytkowania serwisu. Im wolniej ładuje się Twoja strona, tym większy współczynnik odrzuceń i większe ryzyko jej degradacji w rankingu Google.

Bezpieczeństwo strony

Protokół HTTPS poprawia bezpieczeństwo użytkowników odwiedzających Twoją stronę. To czynnik rankingowy Google od 2014 roku.

Jeżeli Twoja witryna nie korzysta z protokołu HTTPS, zostanie oznaczona w przeglądarce jako “niezabezpieczona”. Dla użytkowników będzie to jasny sygnał ostrzegawczy, że ich dane mogą zostać przechwycone. To skutecznie zniechęci ich do odwiedzenia strony, a tym bardziej zakupu z użyciem karty płatniczej.

Przejście na protokół HTTPS (i SSL, ponieważ są ze sobą powiązane) sprawi, że dane użytkowników zostaną zabezpieczone, a roboty sieciowe Google lepiej ocenią Twoją witrynę.

Sitemapa

Mapa witryny pomaga wyszukiwarkom łatwiej i dokładniej indeksować Twoje strony, poprawiając ich widoczność w wyszukiwarce.

Dzięki utworzeniu pliku sitemap.xml ułatwisz robotom sieciowym znalezienie większości treści, poinformujesz o alternatywnych wersjach językowych i dacie aktualizacji witryny, a także wskażesz, które strony w Twojej witrynie są ważne.

Robots.txt

Robots.txt to kolejny ważny element, od którego zależy pozycja strony internetowej w wyszukiwarce. Plik ten informuje roboty sieciowe Google, które strony mają być przez nie indeksowane, a które nie.

Dzięki robots.txt zasugerujesz robotom strony, które kwalifikują się do regularnego indeksowania i rankingu w Google. W pliku tym umieścisz również link do sitemapy.

Optymalizacja treści – elementy wpływające na pozycję strony w Google

Tekstowy charakter wyszukiwarki Google sprawia, że niezwykle ważnym obszarem mającym wpływ na pozycjonowanie stron internetowych jest optymalizacja treści. To właśnie na tym obszarze opiera się w głównej mierze algorytm Google, który ocenia zawartość każdej witryny.

Sprawdź, jakie elementy w treści na Twojej stronie mają wpływ na jej pozycję w wyszukiwarce.

Unikalność

Wyszukiwarka Google regularnie usuwa ze swojego indeksu miliardy stron ze skopiowaną treścią (źródło: ranktracker.com).Google może nakładać kary na witryny, które nie wnoszą niczego nowego ani użytecznego.

Unikalna treść to podstawa wartości i niezawodności Google, dlatego uważana jest za niezwykle ważny czynnik rankingowy. Zadbaj o unikalne teksty na swojej stronie, aby podnieść pozycję swojej witryny.

Wartość dla użytkownika

Wartościowa i jakościowa treść to jeden z najważniejszych czynników, które mają wpływ na ranking strony w Google. Automatyczne systemy wyszukiwarki zaprojektowano tak, aby wyświetlać użytkownikom wyłącznie przydatne i wiarygodne treści, stworzone z myślą o ich potrzebach.

Tworzenie wartościowych i interesujących tekstów prawdopodobnie wpłynie na Twoją pozycję bardziej niż jakikolwiek inny czynnik opisany w tym artykule.

Struktura nagłówków

Nagłówki H1-H6 wskazują tematyczność i strukturę treści, a więc ułatwiają jej odbiór zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarce. To ważne, ponieważ w dobie tak dużej ilości informacji użytkownicy często skanują najpierw tekst, zanim zaczną czytać go w całości. Nagłówki pomagają im wyłapać to, co dla nich istotne w treści.

Starannie zaplanowana struktura nagłówków to ważny czynnik rankingowy, ponieważ to na jej podstawie roboty Google oceniają zawartość tematyczną Twojego serwisu.

Prezentacja treści

To, w jaki sposób zaprezentujesz treść na swojej stronie, ma również istotny wpływ na jej pozycjonowanie w Google. Jeśli chcesz, aby Twoja strona pojawiała się na czołowych pozycjach w wyszukiwarce, musisz skupić się na tworzeniu treści, które będą przystępne nie tylko dla robotów, ale przede wszystkim dla użytkowników.

Zadbaj o odpowiednie formatowanie tekstu. Używaj wypunktowań i pogrubień najważniejszych zagadnień, umieszczaj w treściach grafiki, tabele, filmy wideo i inne elementy, które wzbogacą je wizualnie i ułatwiają użytkownikowi zapoznanie się z treścią.

Optymalizacja multimediów

Content na Twojej stronie to nie tylko teksty, ale też grafiki, zdjęcia i materiały wideo, które są równie przydatne dla użytkowników.

Aby ułatwić Google znalezienie Twoich multimediów, musisz zadbać o ich optymalizację, nadając każdemu z nich odpowiednią nazwę pliku, tekst alternatywny ALT, tytuł, opis oraz podpis.

Użycie słów kluczowych

Słowa kluczowe odnoszą się bezpośrednio do haseł i zapytań, które użytkownicy wpisują w okno wyszukiwarki, dlatego mają olbrzymi wpływ na pozycję strony internetowej w Google. Algorytm wyszukiwarki za każdy razem przeszukuje indeks stron i wybiera te, które najlepiej pasują do słów kluczowych wpisanych przez użytkownika.

Zastanów się, jakich fraz kluczowych mogą używać użytkownicy, poszukując Twoich produktów lub usług, a następnie umieść je w:

  • title,
  • meta description,
  • nagłówku H1,
  • w nagłówkach niższego rzędu (H2, H3),
  • atrybucie ALT,
  • adresie URL,
  • naturalnie w tekście (zwłaszcza w pierwszych 100 słowach).

Dobrze dobrane słowa kluczowe to jeden z najważniejszych elementów mających wpływ na pozycję w Google i realną konwersję. Mimo iż Google coraz lepiej wyłapuje kontekst treści, warto ułatwić mu to zadanie, szczególnie ze względu na trudność języka polskiego. Używaj słów kluczowych w formie bezpośredniej i odmienionej, stosuj synonimy, kolokacje, wszelkie zwroty i wyrażenia, które ułatwią algorytmom zrozumienie Twojej treści.

Realizacja potrzeby użytkownika i realna pomoc

Celem wyszukiwarki Google jest dostarczenie użytkownikom najtrafniejszych wyników, czyli takich, które najlepiej odpowiadają ich intencji. Google umieszcza wysoko w swoim rankingu witryny, które dają użytkownikom to, czego oczekują.

Jeżeli użytkownik zadaje konkretne pytanie, nie pozostawiaj go bez odpowiedzi. Jeżeli zwraca się do Ciebie z jakimś problemem, daj mu gotowe rozwiązanie. Upewnij się, że treść na Twojej stronie jest zgodna z intencją wyszukiwania. Zoptymalizuj witrynę tak, aby niosła realną pomoc użytkownikowi i realizowała jego potrzeby.

Pozyskiwanie linków i promocja w internecie – elementy wpływające na pozycję strony w Google

Wysiłek włożony w promowanie Twojej strony w internecie przyniesie bardzo dobre efekty w postaci wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Ideą Google jest, aby umieszczać wysoko w wynikach wyszukiwania strony, które cieszą się dużą popularnością w sieci.

Aby było to możliwe, musisz tworzyć treści tak dobre, że użytkownicy będą chcieli sami o nich wspominać w internecie. Możesz też zadbać samodzielnie o linki naturalne, które będą prowadzić bezpośrednio do Twojej witryny.

Sprawdź, jakie elementy w zakresie pozyskiwania linków mają wpływ na ranking strony w wyszukiwarce.

Autorytet strony

Aby przewyższyć inne witryny w rankingu Google, musisz zbudować autorytet strony. Możesz to osiągnąć poprzez zdobywanie jakościowych linków, a więc pochodzących z autorytatywnych stron internetowych.

Dawniej w określeniu autorytetu strony pomagał PageRank. Obecnie istnieją jego odpowiedniki, np. DRDomain Rating z narzędzia Ahrefs, czy DADomain Authority firmy MOZ.

Linki z popularnych i uznanych serwisów mają olbrzymi wpływ na pozycję Twojej witryny w Google, dlatego warto o nie zawalczyć, mimo że są trudne do zdobycia.

Trafność strony

Trafność strony, z której pozyskujesz linki do swojej witryny, również ma ogromny wpływ na proces pozycjonowania. Google może lepiej postrzegać strony, do których prowadzą linki pochodzące z serwisów powiązanych tematycznie, ponieważ są one bardziej przydatne użytkownikom i uznaje je za naturalne.

Zadbaj o naturalny i zróżnicowany profil linkowy – pozyskuj linki tematyczne oraz odnośniki o wysokim autorytecie.

Pozycja linku na stronie

Ważnym czynnikiem rankingowym jest także pozycja Twojego linku na stronie zewnętrznej. To, w jakim miejscu zostanie on umieszczony, ma duży wpływ na jego skuteczność działania, a więc zwiększenie autorytetu Twojej witryny w oczach Google.

Linki ukryte w stopkach czy wysuwanych z boku box’ach nie mają tak dużego znaczenia, jak odnośniki umieszczone w środku treści. Jeśli chcesz, aby Twoja strona zajmowała wysoką pozycję w rankingu, zadbaj o to, aby linki do niej znajdowały się w głównej treści serwisów zewnętrznych.

Tekst kotwicy linku

Tekst kotwicy (anchor text) to klikalna sekcja linku, która informuje Google, czego dotyczy strona, do której link ten prowadzi. Jeżeli na jakimś zewnętrznym serwisie zostanie umieszczony link z tekstem zakotwiczenia “dieta pudełkowa”, dla Google będzie to jasny sygnał, że strona, do której prowadzi ten link, dotyczy diet pudełkowych.

Google używa kotwicy jako sygnały rankingowego. Używaj w tekstach zakotwiczenia słów kluczowych, ale pamiętaj, aby ich nie nadużywać. Tworzenie wielu ściśle dopasowanych linków z tekstem kotwicy może być uznane za spam.

Współwystępowanie słów kluczowych wokół linku

Z perspektywy Google ważne są także słowa, które znajdują się wokół zamieszczonego na stronie linku. Umieszczenie linka we właściwym miejscu ma przede wszystkim pomóc użytkownikom rozszerzyć wiedzę i rozwiać wątpliwości. Jeśli zadbasz o naturalne współwystępowanie słów kluczowych wokół odnośnika, jeszcze bardziej podpowiesz Google, czego dotyczy Twoja witryna.

Linki dofollow

Ustawienie w linku atrybutu dofollow dopuszcza roboty Google, aby odwiedziły stronę, do której link ten prowadzi. Z kolei użycie tagu nofollow wskazuje, aby nie traktowały go jako rekomendacji i nie podążały za nim.

Jeżeli zależy Ci na efektach pozycjonowania, musisz pozyskiwać linki dofollow – w ten sposób skorzystasz z mocy serwisów zewnętrznych. Pamiętaj jednak o tym, aby zadbać o naturalny profil linkowy i nie ograniczać się wyłącznie do pozyskiwania odnośników dofollow. Linki nofollow również są pomocne, zwłaszcza jeśli znajdują się na serwisach o dużym autorytecie – mogą przyprowadzić ruch i znaturalizować profil linków.

Wynik spamu

Wynik spamu to kolejny element, który może mieć wpływ na pozycję w Google. Jeżeli Twoja strona lub witryna, z której pozyskujesz linki, ma wysoki wynik spamu, Google traktuje ją jako mało wartościową dla użytkowników. Wysoki wynik Spam Score oznacza, że strona nie cieszy się wysokim autorytetem, dlatego warto ją przeanalizować, aby wyeliminować błędy. Wynik spamu ustalany jest na podstawie podobieństwa do stron ukaranych przez Google.

Zadbaj o jakość swojej strony, aby wyeliminować ryzyko wysokiego wskaźnika Spam Score. Unikaj linków pochodzących ze spamerskich stron, zbudowanych w nienaturalny, podstępny sposób. Zmniejszysz tym samym ryzyko obniżenia pozycji w wyszukiwarce lub nałożenia kary przez Google.

  • Sprawdź wynik spamu za pomocą narzędzia MOZ Spam Score.

Analityka i czynniki behawioralne – elementy wpływające na pozycję strony w Google

Analiza zachowań użytkowników dostarczy Ci cennej wiedzy na temat tego, w jaki sposób użytkownicy docierają na Twoją stronę i jakie działania na niej wykonują. Czynniki behawioralne mają olbrzymi wpływ na ranking strony w Google, ponieważ pozwalają wyszukiwarce ocenić, jakie są wrażenia użytkowników podczas korzystania z Twojej witryny.

Skorzystaj z Google Analytics i Google Search Console, które będą cennym źródłem wiedzy na ten temat.

Sprawdź, jakie czynniki behawioralne mają wpływ na ranking strony w Google.

Czas spędzony na stronie

Średni czas spędzony na stronie to czynnik, który pozwala ocenić, czy Twoja witryna dostarcza użytkownikom wartościowe i angażujące treści. Im dłuższy czas przebywania na stronie, tym jaśniejszy sygnał dla Google, że Twój serwis spełnia intencje użytkowników.

Współczynnik klikalności

Współczynnik klikalności (CTR – Click Through Rate) pozwala sprawdzić, ilu użytkowników klika w odnośnik do Twojej strony z poziomu wyników wyszukiwania. Wiedza na współczynnika klikalności pozwoli Ci sprawdzić skuteczność przekazu i podjąć działania, które pomogą go zwiększyć.

Współczynnik odrzuceń

Współczynnik odrzuceń (Bounce Rate) to ważny sygnał rankingowy, który pozwala sprawdzić, ilu użytkowników odwiedzających Twoją stronę opuszcza ją, nie wykonując na niej żadnych działań. Powodem tego może być np. zła nawigacja, długi czas ładowania strony czy treść, która nie odpowiada na intencję użytkownika.

Analiza tego czynnika pomoże Ci wywnioskować, co może mieć na to wpływ, i podjąć stosowne kroki w celu wyeliminowania problemów oraz obniżenia współczynnika odrzuceń.

Współczynnik konwersji

Współczynnik konwersji (CRConversion Rate) to wskaźnik, który pozwala określić, ilu użytkowników odwiedzających Twoją witrynę wykonuje na niej pożądaną akcję, np. zakup produktu, wypełnienie formularza kontaktowego czy zapisanie się do newslettera. Wiedza na temat tego czynnika pozwoli Ci stwierdzić, czy i w jakim stopniu realizujesz cel, który był intencją użytkownika.

Co może utrudniać pozycjonowanie stron i zdobycie wysokiej pozycji w Google?

Podczas procesu pozycjonowania swojej strony powinieneś pamiętać nie tylko o najważniejszych czynnikach rankingowych, ale też o ryzykownych działaniach, zaliczanych do nieuczciwych praktyk SEO (Black Hat SEO), które mogą utrudnić zdobycie wysokiej pozycji w Google, a nawet poskutkować karą lub całkowitym usunięciem witryny z indeksu wyszukiwarki.

Negatywnie na proces pozycjonowania strony wpływają następujące działania:

  • keyword stuffing – upychanie pozycjonowanych słów kluczowych, nienaturalne umieszczanie fraz w tekście,
  • cloakingmaskowanie, udostępnianie robotom Google treści, której nie widzą użytkownicy,
  • thin content – prezentowanie ubogiej, słabej jakości treść na stronie,
  • system wymiany linków – kupowanie i sprzedawanie linków prowadzących do strony.

Co wpływa na pozycjonowanie strony? Podsumowanie

Na pozycję Twojej strony w Google wpływ ma wiele czynników, które nieustannie ewoluują. Jeżeli zależy Ci na najlepszych efektach pozycjonowania, musisz mieć wiedzę na temat sposobu działania wyszukiwarki, aktualnych czynników rankingowych i sprawdzonych praktyk promowania witryn w internecie. Samodzielne pozycjonowanie strony może okazać się nieskuteczne, bardzo ryzykowne i pochłonąć mnóstwo czasu, który mógłby zostać lepiej wykorzystany na rozwój biznesu, .

Zadbaj o SEO swojej strony – powierz usługę pozycjonowania strony wyspecjalizowanej agencji SEO.

Umów się na bezpłatną konsultację z naszym Specjalistą SEO, który podpowie Ci, jak zdobywać klientów dzięki pozycjonowaniu stron.

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 50 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...