Google ogłosiło, że wyniki wyszukiwania AI Overviews (ulepszone SGE) mają wyższy wskaźnik klikalności niż linki wyświetlane na stronie wyszukiwarki. AI Overviews pojawia się dla 15% zapytań, podczas gdy wcześniej odsetek ten wynosił 84%.
Wszystko prowadzi do jednego wniosku: sztuczna inteligencja już teraz wpływa na rankingi stron w wynikach wyszukiwania. Na pytanie – w jaki sposób? Odpowiadamy: to zależy. Najważniejszymi czynnikami stają się zaangażowanie w tworzenie wysokiej jakości treści oraz udzielanie odpowiedzi, które będą zgodne z intencjami użytkowników.
Z artykułu poznasz odpowiedź na 2 podstawowe pytania:
Ranking strony w wynikach wyszukiwania to pozycja, jaką zajmuje dana strona internetowa na liście wyników wyszukiwarki po wpisaniu określonego zapytania. Im wyższy ranking, tym wyżej witryna pojawia się na liście wyników, zazwyczaj oznacza to większą widoczność i większy ruch na stronie.
Ranking ten jest określany przez algorytmy wyszukiwarek, które biorą pod uwagę różne czynniki, takie jak jakość treści, słowa kluczowe, linki zwrotne oraz inne aspekty SEO (Search Engine Optimization).
Jednym z najważniejszych i najbardziej dynamicznych elementów wpływających na SEO jest sztuczna inteligencja (AI). Poniżej znajdziesz 5 głównych skutków wpływu sztucznej inteligencji na ranking Twojej strony w wynikach wyszukiwania.
Liczba wyszukiwań wzrośnie, jednak ucierpią na tym strony internetowe. W jaki sposób? Witryny będą generować mniej bezpłatnego ruchu. Poniżej zebraliśmy najważniejsze dane dotyczące wpływu AI na wyszukiwanie stron WWW.
Gilad David Maayan, dyrektor generalny i założyciel Agile SEO, przeanalizował spadki ruchu na 23 stronach po uruchomieniu AI Overviews (przeglądów AI) w Stanach Zjednoczonych.
W przeprowadzonym badaniu odkrył, że po pojawieniu się Google AI Overviews zmniejszył się bezpłatny ruch na stronach o 18-64%.
Oznacza to, że w wygenerowanej odpowiedzi wyświetlają się karty linków, przekierowujących do najbardziej adekwatnych do zapytania witryn. To szansa dla mniejszych firm na zwiększenie swojej widoczności na rzecz większej marki.
Karty linków w przyszłości mogą zastąpić featured snippets (polecane fragmenty z odpowiedzią), jednak Google potwierdziło, że polecane fragmenty jeszcze nie znikną.
Ilość treści, którą Google musi przeszukać, wyrenderować i zaindeksować jest ogromna oraz stale wzrasta wraz z tekstami tworzonymi przez sztuczną inteligencję. Centra danych wyszukiwarki nie mogą sobie poradzić z tą liczbą danych.
Google „idzie na skróty” poprzez zmniejszenie budżetu indeksowania dla stron internetowych, które mają wyższą szybkość generowania treści w porównaniu do ich oceny zaufania. W praktyce, jeśli masz nieprzydatne, bezwartościowe teksty na stronie, to Google prawdopodobnie w ogóle ich nie zaindeksuje.
Gdy wyszukiwarka wykryje podobieństwo w treściach na różnych stronach, zaklasyfikuje je jako nieoryginalne.
Wskazówka
Najlepszym sposobem na to, aby Twoje teksty zostały zauważone przez Google, jest tworzenie contentu opartego na doświadczeniu i opiniach. Sztuczna inteligencja nie jest w stanie pisać na podstawie własnych obserwacji — tą umiejętność posiada tylko człowiek.
Liczba wyszukiwań wzrośnie, a wraz z nią – zmienność rankingu stron internetowych. Pamiętacie 2016 rok, kiedy Google ogłosiło indeksowanie z myślą o urządzeniach mobilnych?
Spowodowało to zamieszanie wśród specjalistów SEO. Niektórzy spekulowali, że liczba wyszukiwań spadnie, a ludzie przestaną już korzystać z komputerów. Fakt, wyszukiwania mobilne wzrosły, podobnie będzie z AI.
Zachowania dotyczące wyszukiwania informacji w internecie zmieniają się z czasem. Użytkownicy wciąż uczą się korzystania ze sztucznej inteligencji oraz dostosowują się do jej specyfiki. W parze ze wzrostem korzystania z AI wzrasta liczba wyszukiwań, która z kolei wywołuje większą zmienność w rankingach witryn internetowych.
ChatGPT, Copilot Microsoft i Google Gemini rozwijają się dynamicznie, ulepszając funkcje i poprawiając jakość generowanych odpowiedzi. Wciąż testowany nowy patent wyświetlania wyników, AI Overviews, wprowadza zmiany w sposobie korzystania z wyszukiwarki Google.
Zmiana sposobu wyszukiwania oznacza, że użytkownicy będą częściej pozostawać w Google, poszukując kompleksowych, wiarygodnych odpowiedzi na swoje zapytania.
Podpowiedź: Skoncentruj się na tworzeniu klastrów tematycznych treści, aby odpowiadać na bardziej szczegółowe pytania użytkowników.
W dobie sztucznej inteligencji ruch generowany na Twojej stronie internetowej może się zmniejszyć, jednak będzie on wyższej jakości (tj. taki, który z większym prawdopodobieństwem będzie prowadził do konwersji, np. zakupu produktu).
Google będzie zadawał więcej pytań, a wszystko to w jednym celu – zapewnieniu, jak najlepszej odpowiedzi w wynikach wyszukiwania dla danego zapytania. Przeglądy AI Google zakładają usprawnienie wyszukiwania i ułatwienie użytkownikom znalezienia tego, czego szukają.
Użytkownik być może będzie potrzebował więcej czasu, aby znaleźć Twoją stronę internetową, ale jeśli stworzysz trafne i pomocne treści, to osoba wyszukująca, która przejdzie na zarządzaną przez Ciebie witrynę, z większym prawdopodobieństwem stanie się Twoim klientem.
Wprowadzenie ulepszonych przeglądów AI (AI Overviews) przez Google znacząco wpływa na rankingi stron w wynikach wyszukiwania. Nowa funkcjonalność przyczynia się do zwiększenia liczby wyszukiwań, ale jednocześnie powoduje spadek ruchu organicznego i średniego współczynnika klikalności (CTR) na stronach internetowych.
Te zmiany nie są jednak równoznaczne z negatywnym wpływem na ranking dla Twojej strony internetowej. Wszystko, co musisz zrobić to na bieżąco monitorować, to, co dzieje się w wyszukiwarce Google.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 22 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!