Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Aktualizacje algorytmów Google – dlaczego warto je śledzić i jak to zrobić?

Google aktualizuje swój algorytm nawet 600 razy rocznie. Wprowadzane przez niego zmiany mogą zarówno pomóc, jak i zaszkodzić Twojej stronie internetowej, dlatego tak ważne jest bieżące monitorowanie kondycji witryny oraz wprowadzanie potrzebnych modyfikacji.

Z artykułu dowiesz się:

  • czym są algorytmy Google,
  • jakie są rodzaje aktualizacji algorytmów Google,
  • jak działa algorytm Google,
  • jak często Google aktualizuje swój algorytm,
  • dlaczego Google aktualizuje algorytmy wyszukiwania,
  • dlaczego i jak śledzić aktualizacje algorytmu Google,
  • jakie znaczenie dla SEO ma algorytm wyszukiwania Google,
  • co zrobić po aktualizacji algorytmu wyszukiwarki Google.

Aktualizacje algorytmów Google – dlaczego warto je śledzić i jak to zrobić?

Czym są algorytmy Google?

Algorytmy Google to złożone formuły matematyczne i zestawy reguł, które są stosowane do oceny stron internetowych oraz podejmowania decyzji o tym, które z nich powinny pojawiać się na szczycie wyników wyszukiwania.

Google korzysta z algorytmów do analizy witryn internetowych pod kątem jakości i zgodności z zapytaniem użytkownika, aby zapewniać mu najbardziej trafne odpowiedzi.

Rodzaje aktualizacji algorytmów Google

Istnieją 2 główne rodzaje aktualizacji algorytmów Google – aktualizacje podstawowych algorytmów i

mniejsze aktualizacje.

1. Główne aktualizacje algorytmów Google

Główne aktualizacje algorytmów obejmują szeroko zakrojone zmiany w algorytmie wyszukiwania, które mogą znacząco wpłynąć na ranking wielu różnych stron internetowych. Pojawiają się zazwyczaj kilka razy w roku i mają na celu poprawę jakości wyników wyszukiwania.

Google publicznie ogłasza podstawowe aktualizacje oraz informuje webmasterów i specjalistów SEO o nadchodzących zmianach.

Podstawowe aktualizacje mogą mieć wpływ na wiele różnych czynników SEO, w tym:

Strony internetowe, które nie spełniają aktualizowanych kryteriów Google, mogą odnotować spadek w wynikach wyszukiwania, podczas gdy te, które są zgodne z najnowszymi standardami, mogą wzrosnąć.

2. Mniejsze aktualizacje algorytmów Google

Niewielkie aktualizacje algorytmów występują regularnie – a nawet codziennie. To zmiany, które często pozostają niezauważone, ponieważ dotyczą wybranych stron lub konkretnych aspektów działania witryny internetowej, takich jak algorytmy odpowiedzialne za wyniki lokalne czy wyszukiwanie obrazów.

W przeciwieństwie do podstawowych aktualizacji algorytmów Google rzadko informuje o drobnych modyfikacjach, chociaż wciąż mogą one wpłynąć na funkcjonowanie Twojej strony internetowej.

Obserwowanie mniejszych aktualizacji w algorytmach wyszukiwania jest trudne, jednak ich wychwycenie pomaga we wprowadzeniu drobnych korekt i utrzymaniu stabilnej pozycji witryny w SERP-ach.

6 znanych aktualizacji algorytmu wyszukiwania Google

Już wiesz, że aktualizacji algorytmu wyszukiwania Google może być wiele – o niektórych z nich jest naprawdę głośno, inne przechodzą niemal niezauważone. Pierwszym sygnałem dotyczącym tego, że zmiany będą duże, jest oficjalne stanowisko Google.

Stanowisko Google dotyczące aktualizacji algorytmu wyszukiwania, zamieszczone na platformie X
Stanowisko Google dotyczące aktualizacji algorytmu wyszukiwania, zamieszczone na platformie X

Wśród 6 najpopularniejszych aktualizacji algorytmu wyszukiwania Google znajdują się:

  • Algorytm Panda – aktualizacja wprowadzona w lutym 2011 roku, której zadaniem było karanie stron z niskiej jakości treścią.
  • Algorytm Pingwin – aktualizacja wdrożona w kwietniu 2012 roku, zwalczająca manipulację linkami, tj. kupowanie linków ze stron spamerskich oraz upychanie słów kluczowych.
  • Algorytm Gołąb – aktualizacja z lipca 2014 roku, skupiająca się na poprawie wyników lokalnego wyszukiwania za pomocą synchronizacji danych z Google Maps i SERP-ów.
  • Algorytm RankBrain – aktualizacja wprowadzona w październiku 2015 roku, polegająca na wykorzystaniu sztucznej inteligencji do lepszego zrozumienia zapytań i dopasowywania wyników na podstawie intencji użytkownika.
  • Algorytm BERT – aktualizacja z października 2019 roku, w której Google zaczął stosować model BERT do lepszego rozumienia kontekstu i niuansów w zapytaniach, co znacząco poprawiło jakość wyszukiwania.
  • Algorytm Helpful Content Update – aktualizacja wprowadzona w sierpniu 2022 roku, która skupiała się na promowaniu treści z myślą o użytkowniku, a nie wyłącznie o SEO.

Aktualizacje algorytmu Google

Aktualizacje algorytmu Google

Każda z aktualizacji algorytmów miała istotny wpływ na sposób, w jaki witryny internetowe są oceniane. Dostosowanie się do wytycznych Google staje się więc priorytetem w utrzymaniu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Jak działa algorytm Google?

Działanie algorytmu Google polega na przeszukiwaniu internetu, indeksowaniu stron oraz ustalaniu ich pozycji w wynikach wyszukiwania na podstawie wielu czynników jakości i trafności.

Algorytm Google skanuje strony (crawling), analizuje ich treść (indexing), a następnie ustala ranking witryn na podstawie ponad 200 czynników, takich jak:

Algorytm Google jest niezwykle inteligentny. Dostosowuje wyniki wyszukiwania do kontekstu użytkownika, aby zapewnić mu jak najbardziej trafne odpowiedzi na jego zapytania.

Kiedy wpisujesz zapytanie w pasek wyszukiwania Google, wyszukiwarka przeszukuje ogromną liczbę stron, aby znaleźć te, które zawierają frazy odpowiadające Twojemu zapytaniu.

Jak często Google aktualizuje swój algorytm?

Zdaniem specjalistów Google aktualizuje swój algorytm około 500-600 razy w roku. (źródło: SmartBrief). Większość tych zmian jest niewielka i nie ma dużego wpływu na pozycje stron w wynikach wyszukiwania.

Główne aktualizacje algorytmów mają tendencję do występowania od 4 do 5 razy w roku. Dawniej Google wprowadzało duże zmiany pojedynczo, jednak od 2022 roku podstawowe aktualizacje algorytmów są wdrażane jednocześnie lub  szybciej, jedna po drugiej.

Dynamicznie przeprowadzane aktualizacje Google mogą utrudniać znalezienie przyczyny wzrostu lub spadku pozycji Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania.

Dlaczego Google aktualizuje algorytmy wyszukiwania?

Google aktualizuje algorytmy wyszukiwania, aby zadowolić użytkowników. W praktyce oznacza to dostarczenie im bezpośredniej i satysfakcjonującej odpowiedzi na zapytanie wpisane w pasek wyszukiwania.

 

Przykład

Wyobraź sobie sytuację, w której wpisujesz w Google frazę „jak naprawić przeciekający kran". Oczekujesz poradnika krok po kroku lub filmiku instruktażowego, który pokaże, jak samodzielnie naprawić problem. Zamiast tego otrzymujesz strony reklamujące usługi hydrauliczne w Twojej okolicy.

Taka sytuacja nie spełnia Twojej intencji jako użytkownika, który chciałby zdobyć wiedzę, a nie od razu skorzystać z płatnej usługi.

Google stale aktualizuje swoje algorytmy, aby ograniczać przypadki, gdy wyniki wyszukiwania nie spełniają oczekiwań użytkownika. Celem jest dostarczenie jak najtrafniejszych odpowiedzi, które będą odpowiadały na intencje zawarte w zapytaniu (spójrz na grafikę).

Wyniki wyszukiwania Google w odpowiedzi na zapytanie jak naprawić przeciekający kran
Wyniki wyszukiwania Google w odpowiedzi na zapytanie „jak naprawić przeciekający kran”

Google w odpowiedzi na zapytanie „jak naprawić przeciekający kran” wyświetla listę filmów pochodzących z platformy YouTube. Spełnia oczekiwania użytkownika, który chce od A do Z poznać sposoby na naprawę baterii kuchennej.

Pierwsze aktualizacje wdrażane przez Google miały uniemożliwić twórcom i właścicielom stron internetowych manipulowanie algorytmem wyszukiwania. Dobrymi przykładem jest algorytm Pingwin ukierunkowany na zwalczanie praktyk spamerskich, czy RankBrain – który kładzie nacisk na zrozumienie intencji użytkownika.

Google nadal wprowadza aktualizacje mające na celu zwalczanie spamu, jednak w ostatnim czasie gigant z Mountain View kładzie większy nacisk na wyświetlanie użytkownikom wysokiej jakości treści.

Zmiany są i będą, dlatego specjaliści SEO, w tym również eksperci z Sempire, nieustannie obserwują postępy aktualizacji, by odpowiednio dostosowywać strategie działania do potrzeb strony klienta.

Dlaczego i jak śledzić aktualizacje algorytmu Google?

Wyobraź sobie, że Google to ciągle zmieniający się labirynt, w którym Twoja strona musi znaleźć właściwą drogę, aby dotrzeć na szczyt wyników wyszukiwania.

Algorytm Google regularnie się zmienia, aby zapewnić użytkownikom najlepsze odpowiedzi na ich zapytania. Mimo że większość aktualizacji przechodzi niezauważona, główne zmiany, takie jak Panda, Pingwin czy najnowsze Google AI Overview, mogą diametralnie wpłynąć na pozycje Twojej witryny internetowej w SERP-ach.

Dlatego, jeśli sukces Twojej firmy zależy od widoczności w internecie, monitorowanie tych zmian jest niezbędne, by uniknąć spadków w ruchu, a co za tym idzie – strat w sprzedaży oferowanych produktów oraz usług.

Zmiany algorytmu Google – dlaczego warto je śledzić?

Powodów, dla których warto śledzić zmiany w algorytmach Google, jest wiele. Zdecydowaliśmy się wybrać TOP 5 z nich, by lepiej przybliżyć Ci wartość przeprowadzanych aktualizacji w pozycjonowaniu Twojej strony internetowej.

1. Wahania pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania

Pierwszym z powodów, dla których warto śledzić aktualizacje algorytmu Google, są zmiany pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Nagły spadek lub wzrost w rankingu wyszukiwarki może być spowodowany główną aktualizacją algorytmu. Jeżeli nie masz wiedzy w tym zakresie, nie zrozumiesz, dlaczego wydajność Twojej witryny internetowej uległa zmianie.

Śledzenie aktualizacji algorytmu Google pomaga reagować na wahania pozycji strony w SERP-ach, wdrażać zmiany oraz zapobiegać utracie ruchu organicznego.

2. Dostosowywanie strategii SEO

Kolejnym argumentem przemawiającym za śledzeniem zmian algorytmów Google jest konieczność dostosowywania strategii SEO. Aktualizacje algorytmów mogą sprawić, że pewne praktyki pozycjonowania stron internetowych staną się nieaktualne, a nawet szkodliwe.

Przykład

Przed pojawieniem się algorytmu Pingwin witryny z dużą liczbą niskiej jakości linków zwrotnych mogły zajmować wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Po wdrożeniu aktualizacji, strony internetowe stosujące spam linkowy zostały ukarane, co doprowadziło do znacznych strat ruchu organicznego.

Śledzenie zmian algorytmu Google pozwala na bieżąco modyfikować strategię SEO. Dzięki temu właściciele stron internetowych mogą unikać kar i utrzymywać dobrą widoczność witryny w wyszukiwarce.

3. Utrzymanie przewagi nad konkurencją

Twoi konkurenci śledzą zmiany algorytmu Google i najprawdopodobniej – szybko reagują na zmiany, które serwuje im gigant z Mountain View. Jeżeli będziesz krok do tyłu z monitorowaniem aktualizacji, Twoja strona może spaść z pozycji TOP 10 rankingu wyszukiwarki.

Wniosek: Pozostaniesz konkurencyjny, jeżeli będziesz reagował na postępujące zmiany wyszukiwarki Google.

4. Poprawa doświadczenia użytkownika (UX)

Głównym powodem, dla którego Google przeprowadza aktualizacje algorytmów, jest poprawa doświadczenia użytkownika (UX). Dzieje się to poprzez wprowadzanie zmian w zakresie zwiększania szybkości strony internetowej, uczynienia witryny bardziej przyjaznej dla urządzeń mobilnych czy zagwarantowanie wysokiej jakości (merytorycznej) treści.

Śledząc aktualizacje algorytmu Google, poprawisz wydajność swojej witryny internetowej i doświadczenie użytkowników korzystających z wyszukiwarki.

5. Optymalizacja treści pod kątem wdrażanych zmian

Zmiany algorytmu Google często dotyczą jakości i trafności treści (np. aktualizacja Helpful Content premiująca strony z wartościowymi  i pomocnymi informacjami, dostosowanymi do potrzeb użytkowników).

Jeżeli zaniedbasz śledzenie aktualizacji algorytmu wyszukiwania, tworzone przez Ciebie treści mogą okazać się nieaktualne bądź nie spełniać nowych standardów Google – a chyba nie chcesz do tego doprowadzić, prawda?

Jak śledzić aktualizacje algorytmu Google? 7 najlepszych sposobów

Śledzenie aktualizacji algorytmu Google może być proste, jeżeli poznasz narzędzia i sposoby, dzięki którym będziesz na bieżąco z wprowadzanymi zmianami. Poniżej znajdziesz podpowiedzi, które ułatwią Ci to zadanie.

1. Korzystaj z Panelu stanu w wyszukiwarce Google

Panel stanu w wyszukiwarce Google dostarcza informacji na temat problemów wpływających na działanie stron internetowych oraz najnowszych aktualizacji algorytmu wyszukiwania.

Widok poglądowy Panelu stanu w wyszukiwarce Google oraz przeszłych aktualizacji algorytmów wyszukiwania Widok poglądowy Panelu stanu w wyszukiwarce Google oraz przeszłych aktualizacji algorytmów wyszukiwania
Widok poglądowy Panelu stanu w wyszukiwarce Google oraz przeszłych aktualizacji algorytmów wyszukiwania

Aby być na bieżąco ze zmianami wdrażanymi przez Google, śledź dane z Panelu stanu w wyszukiwarce.

2. Obserwuj ekspertów SEO na platformie X (dawniej Twitter)

Pisząc o ekspertach aktywnie działających na platformie X, mamy na myśli Danny’ego Sullivan’a z Google SearchLiaison. Specjalista regularnie informuje społeczność serwisu X o zmianach zachodzących w wyszukiwarce.

Uwaga! Upewnij się, że zaobserwowałeś oficjalne konto @searchliaison, posiadające odznakę weryfikacji na profilu.

Widok oficjalnego profilu Google SearchLiaision na platformie X
Widok oficjalnego profilu Google SearchLiaision na platformie X

Weź pod uwagę inne autorytety z branży SEO, do grona, których należą Barry SchwartzMarie HaynesLily Ray i John Mueller.

3. Skonfiguruj alerty Google

Ustawienie alertu Google za pomocą strony www.google.com/alerts/ to jeden z prostszych sposobów na monitorowanie zmian zachodzących w algorytmach. Alerty możesz dostosować na podstawie kryteriów takich jak: frazy, temat, częstotliwość, źródło i jakość.

Ustawiając alert na temat „aktualizacji algorytmu Google”, dowiadujesz się o tym, że ktoś opublikował coś nowego na ten temat poprzez otrzymanie e-maila z powiadomieniem.

4. Przeglądaj blogi na temat aktualności SEO

W internecie znajdziesz wiele stron poświęconych tematyce SEO. Aktualnych informacji dostarczają anglojęzyczni twórcy blogów takich jak:

Przegląd treści zamieszczanych w wyżej wskazanych witrynach internetowych, pomoże Ci w regularnym śledzeniu zmian wprowadzanych w algorytmach Google.

5. Analizuj dane z Google Analytics 4

Dane pochodzące z Google Analytics 4 to must-have każdego webmastera. Narzędzie daje wgląd w parametry takie jak ruch na stronie internetowej oraz inne wskaźniki. Korzystając z GA4, zyskujesz pogląd na to, jak wyglądają normalne wahania w rankingu (np. mniejsza liczba użytkowników wchodzących na stronę Twojego sklepu internetowego w poniedziałki).

Już wiesz, jak wygląda „standardowy” poziom ruchu organicznego na Twojej stronie internetowej. W związku z tym łatwiej zauważysz większe zmiany, które mogą wskazywać na możliwe zmiany w algorytmie Google.

6. Użyj narzędzi do śledzenia algorytmów Google

Istnieje co najmniej kilkanaście narzędzi do śledzenia algorytmów Google. Wśród najbardziej znanych znajdują się:

  • MozCast – prezentuje zmiany w algorytmach Google w formie prognozy pogody. Dzięki temu lepiej zrozumiesz to, jak bardzo zmieniły się wyniki wyszukiwania.
  • SEMrush Sensor – monitoruje zmienność wyników wyszukiwania Google w różnych branżach i regionach, celem zidentyfikowania wpływu aktualizacji algorytmów.
  • CognitiveSEO Signals – śledzi ponad 170 000 słów kluczowych, które są wybierane losowo.
  • Advanced Web Rankings Google Algorithm Changes – monitoruje zmiany w rankingu wyszukiwarki dla około 400 000 słów kluczowych wśród komputerów stacjonarnych i 200 000 słów kluczowych wśród urządzeń mobilnych w różnych krajach.
  • Similiarweb – śledzi codziennie ponad 10 000 domen i słów kluczowych, aby wyłapywać zmienność wyników wyszukiwania Google, identyfikować wzorce rankingu oraz oceniać poziom ryzyka zmian w pozycjach stron internetowych.
  • Algoroo – monitoruje wybrane słowa kluczowe i oblicza ich zmienność w wynikach wyszukiwania. Dane z narzędzia są łatwe w odczytywaniu – gdy słupki są czerwone, to występują duże wahania w rankingu wyszukiwarki.

7. Przeprowadzaj regularne audyty SEO

Regularne audyty SEO to konieczność, jeżeli chcesz być pewien, że Twoja strona internetowa działa zgodnie z najnowszymi wytycznymi Google. Po aktualizacji algorytmów wyszukiwania przeprowadź audyt pozycjonowanej witryny, aby ocenić, czy spełnia ona nowe kryteria rankingowe. W tym celu skorzystaj z narzędzi takich jak SEMSTORM, Senuto, Ahrefs czy SEMrush.

Jakie znaczenie dla SEO ma algorytm wyszukiwania Google?

Algorytm wyszukiwania Google odgrywa pierwszoplanową rolę w SEO, ponieważ to on decyduje o tym, które strony internetowe pojawią się na szczycie wyników wyszukiwania. To zaawansowany system oparty na ponad 200 czynnikach rankingowych, takich jak słowa kluczowe, trafność treści, metaopisy, linki zwrotne, autorytet domeny i zachowania użytkowników.

Wraz z upływem czasu zmianie ulegają zachowania internautów, a w parze z nimi – sposób tworzenia treści. Google modyfikuje swój algorytm, aby dostarczać użytkownikom najbardziej precyzyjne i aktualne informacje.

Wskaźniki wpływu aktualizacji algorytmu Google na Twoją stronę internetową

Powinieneś zrozumieć jedno – nie każda zmiana w algorytmie wyszukiwarki wpłynie na Twoją stronę internetową w taki sam sposób.

Poniżej przedstawiamy kilka ważnych wskaźników, które pomocą Ci ocenić wpływ aktualizacji algorytmu na pozycjonowaną witrynę.

  • Wahania w ruchu – gwałtowne zmiany w ruchu organicznym mogą wskazywać na aktualizację algorytmu. Spadki sugerują negatywny wpływ na stronę internetową, a wzrosty – analogicznie – mogą oznaczać, że aktualizacja sprzyja Twojej witrynie.
  • Zmiany w pozycjach – przesunięcia w rankingach wyników wyszukiwania mogą świadczyć o zmianach w algorytmie. Warto sprawdzić, czy to przyczyna wzrostów lub spadków określonych stron w wynikach wyszukiwarki.
  • Analiza zachowań użytkowników – zwróć uwagę na wskaźniki takie jak współczynnik odrzuceń, czas trwania sesji oraz liczba stron na sesję. Nagłe zmiany tych metryk mogą być rezultatem wpływu aktualizacji algorytmu na interakcje użytkowników z Twoją stroną internetową.

Co zrobić po aktualizacji algorytmu wyszukiwania Google? Praktyki, które warto znać

Aktualizacje algorytmu wyszukiwania Google mogą negatywnie wpłynąć na pozycję Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwarki. Zebraliśmy 6 praktyk, które pomogą Ci uporać się z tymi zmianami.

  1. Nie poddawaj się impulsowi i wstrzymaj się przed wprowadzaniem zmian w całej witrynie internetowej.
  2. Zbadaj techniczną konfigurację witryny, aby upewnić się, że spadek ruchu nie wynika z problemów z serwerem ani przypadkowego zablokowania strony przez programistę za pomocą pliku robots.txt lub błędnego zastosowania opcji noindex.
  3. Cierpliwie zbieraj dane.
  4. Monitoruj wpływ wdrażanych zmian algorytmu Google u konkurencji, by znaleźć pewne schematy i wzorce.
  5. Zapoznaj się z tym, co mają do powiedzenia eksperci SEO (przejrzyj profile specjalistów na platformie X oraz blogi tematyczne).
  6. Dostosuj swoją strategię oraz taktykę SEO do zmian w algorytmie Google.

I najważniejsze – algorytmy Google nieustannie się zmieniają. To, co dziś wpływa na pozycję Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwarki, może się zmienić za miesiąc, tydzień lub w przeciągu kilku dni.

Algorytmy Google a pozycjonowanie strony internetowej – podsumowanie

Algorytmy Google oceniają jakość i przydatność treści na stronie internetowej, jej autorytet oraz doświadczenie użytkownika. Jeśli witryna spełnia te kryteria, zwiększa to jej szanse na zajęcie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Powinieneś być przygotowany na zmiany, które mogą zajść w algorytmach, by uniknąć spadku ruchu organicznego i zachować dobrą widoczność witryny w sieci. Potrzebujesz wsparcia ekspertów? Skontaktuj się z Sempire , aby uzyskać profesjonalne doradztwo i zoptymalizować swoją stronę zgodnie z najnowszymi wytycznymi SEO.

Sempire
Sempire

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 56 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...