Google aktualizuje swój algorytm nawet 600 razy rocznie. Wprowadzane przez niego zmiany mogą zarówno pomóc, jak i zaszkodzić Twojej stronie internetowej, dlatego tak ważne jest bieżące monitorowanie kondycji witryny oraz wprowadzanie potrzebnych modyfikacji.
Z artykułu dowiesz się:
Algorytmy Google to złożone formuły matematyczne i zestawy reguł, które są stosowane do oceny stron internetowych oraz podejmowania decyzji o tym, które z nich powinny pojawiać się na szczycie wyników wyszukiwania.
Google korzysta z algorytmów do analizy witryn internetowych pod kątem jakości i zgodności z zapytaniem użytkownika, aby zapewniać mu najbardziej trafne odpowiedzi.
Istnieją 2 główne rodzaje aktualizacji algorytmów Google – aktualizacje podstawowych algorytmów i
mniejsze aktualizacje.
Główne aktualizacje algorytmów obejmują szeroko zakrojone zmiany w algorytmie wyszukiwania, które mogą znacząco wpłynąć na ranking wielu różnych stron internetowych. Pojawiają się zazwyczaj kilka razy w roku i mają na celu poprawę jakości wyników wyszukiwania.
Google publicznie ogłasza podstawowe aktualizacje oraz informuje webmasterów i specjalistów SEO o nadchodzących zmianach.
Podstawowe aktualizacje mogą mieć wpływ na wiele różnych czynników SEO, w tym:
Strony internetowe, które nie spełniają aktualizowanych kryteriów Google, mogą odnotować spadek w wynikach wyszukiwania, podczas gdy te, które są zgodne z najnowszymi standardami, mogą wzrosnąć.
Niewielkie aktualizacje algorytmów występują regularnie – a nawet codziennie. To zmiany, które często pozostają niezauważone, ponieważ dotyczą wybranych stron lub konkretnych aspektów działania witryny internetowej, takich jak algorytmy odpowiedzialne za wyniki lokalne czy wyszukiwanie obrazów.
W przeciwieństwie do podstawowych aktualizacji algorytmów Google rzadko informuje o drobnych modyfikacjach, chociaż wciąż mogą one wpłynąć na funkcjonowanie Twojej strony internetowej.
Obserwowanie mniejszych aktualizacji w algorytmach wyszukiwania jest trudne, jednak ich wychwycenie pomaga we wprowadzeniu drobnych korekt i utrzymaniu stabilnej pozycji witryny w SERP-ach.
Już wiesz, że aktualizacji algorytmu wyszukiwania Google może być wiele – o niektórych z nich jest naprawdę głośno, inne przechodzą niemal niezauważone. Pierwszym sygnałem dotyczącym tego, że zmiany będą duże, jest oficjalne stanowisko Google.
Wśród 6 najpopularniejszych aktualizacji algorytmu wyszukiwania Google znajdują się:
Każda z aktualizacji algorytmów miała istotny wpływ na sposób, w jaki witryny internetowe są oceniane. Dostosowanie się do wytycznych Google staje się więc priorytetem w utrzymaniu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Działanie algorytmu Google polega na przeszukiwaniu internetu, indeksowaniu stron oraz ustalaniu ich pozycji w wynikach wyszukiwania na podstawie wielu czynników jakości i trafności.
Algorytm Google skanuje strony (crawling), analizuje ich treść (indexing), a następnie ustala ranking witryn na podstawie ponad 200 czynników, takich jak:
Algorytm Google jest niezwykle inteligentny. Dostosowuje wyniki wyszukiwania do kontekstu użytkownika, aby zapewnić mu jak najbardziej trafne odpowiedzi na jego zapytania.
Kiedy wpisujesz zapytanie w pasek wyszukiwania Google, wyszukiwarka przeszukuje ogromną liczbę stron, aby znaleźć te, które zawierają frazy odpowiadające Twojemu zapytaniu.
Zdaniem specjalistów Google aktualizuje swój algorytm około 500-600 razy w roku. (źródło: SmartBrief). Większość tych zmian jest niewielka i nie ma dużego wpływu na pozycje stron w wynikach wyszukiwania.
Główne aktualizacje algorytmów mają tendencję do występowania od 4 do 5 razy w roku. Dawniej Google wprowadzało duże zmiany pojedynczo, jednak od 2022 roku podstawowe aktualizacje algorytmów są wdrażane jednocześnie lub szybciej, jedna po drugiej.
Dynamicznie przeprowadzane aktualizacje Google mogą utrudniać znalezienie przyczyny wzrostu lub spadku pozycji Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania.
Google aktualizuje algorytmy wyszukiwania, aby zadowolić użytkowników. W praktyce oznacza to dostarczenie im bezpośredniej i satysfakcjonującej odpowiedzi na zapytanie wpisane w pasek wyszukiwania.
Przykład
Wyobraź sobie sytuację, w której wpisujesz w Google frazę „jak naprawić przeciekający kran". Oczekujesz poradnika krok po kroku lub filmiku instruktażowego, który pokaże, jak samodzielnie naprawić problem. Zamiast tego otrzymujesz strony reklamujące usługi hydrauliczne w Twojej okolicy.
Taka sytuacja nie spełnia Twojej intencji jako użytkownika, który chciałby zdobyć wiedzę, a nie od razu skorzystać z płatnej usługi.
Google stale aktualizuje swoje algorytmy, aby ograniczać przypadki, gdy wyniki wyszukiwania nie spełniają oczekiwań użytkownika. Celem jest dostarczenie jak najtrafniejszych odpowiedzi, które będą odpowiadały na intencje zawarte w zapytaniu (spójrz na grafikę).
Google w odpowiedzi na zapytanie „jak naprawić przeciekający kran” wyświetla listę filmów pochodzących z platformy YouTube. Spełnia oczekiwania użytkownika, który chce od A do Z poznać sposoby na naprawę baterii kuchennej.
Pierwsze aktualizacje wdrażane przez Google miały uniemożliwić twórcom i właścicielom stron internetowych manipulowanie algorytmem wyszukiwania. Dobrymi przykładem jest algorytm Pingwin ukierunkowany na zwalczanie praktyk spamerskich, czy RankBrain – który kładzie nacisk na zrozumienie intencji użytkownika.
Google nadal wprowadza aktualizacje mające na celu zwalczanie spamu, jednak w ostatnim czasie gigant z Mountain View kładzie większy nacisk na wyświetlanie użytkownikom wysokiej jakości treści.
Zmiany są i będą, dlatego specjaliści SEO, w tym również eksperci z Sempire, nieustannie obserwują postępy aktualizacji, by odpowiednio dostosowywać strategie działania do potrzeb strony klienta.
Wyobraź sobie, że Google to ciągle zmieniający się labirynt, w którym Twoja strona musi znaleźć właściwą drogę, aby dotrzeć na szczyt wyników wyszukiwania.
Algorytm Google regularnie się zmienia, aby zapewnić użytkownikom najlepsze odpowiedzi na ich zapytania. Mimo że większość aktualizacji przechodzi niezauważona, główne zmiany, takie jak Panda, Pingwin czy najnowsze Google AI Overview, mogą diametralnie wpłynąć na pozycje Twojej witryny internetowej w SERP-ach.
Dlatego, jeśli sukces Twojej firmy zależy od widoczności w internecie, monitorowanie tych zmian jest niezbędne, by uniknąć spadków w ruchu, a co za tym idzie – strat w sprzedaży oferowanych produktów oraz usług.
Powodów, dla których warto śledzić zmiany w algorytmach Google, jest wiele. Zdecydowaliśmy się wybrać TOP 5 z nich, by lepiej przybliżyć Ci wartość przeprowadzanych aktualizacji w pozycjonowaniu Twojej strony internetowej.
Pierwszym z powodów, dla których warto śledzić aktualizacje algorytmu Google, są zmiany pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Nagły spadek lub wzrost w rankingu wyszukiwarki może być spowodowany główną aktualizacją algorytmu. Jeżeli nie masz wiedzy w tym zakresie, nie zrozumiesz, dlaczego wydajność Twojej witryny internetowej uległa zmianie.
Śledzenie aktualizacji algorytmu Google pomaga reagować na wahania pozycji strony w SERP-ach, wdrażać zmiany oraz zapobiegać utracie ruchu organicznego.
Kolejnym argumentem przemawiającym za śledzeniem zmian algorytmów Google jest konieczność dostosowywania strategii SEO. Aktualizacje algorytmów mogą sprawić, że pewne praktyki pozycjonowania stron internetowych staną się nieaktualne, a nawet szkodliwe.
Przykład
Przed pojawieniem się algorytmu Pingwin witryny z dużą liczbą niskiej jakości linków zwrotnych mogły zajmować wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Po wdrożeniu aktualizacji, strony internetowe stosujące spam linkowy zostały ukarane, co doprowadziło do znacznych strat ruchu organicznego.
Śledzenie zmian algorytmu Google pozwala na bieżąco modyfikować strategię SEO. Dzięki temu właściciele stron internetowych mogą unikać kar i utrzymywać dobrą widoczność witryny w wyszukiwarce.
Twoi konkurenci śledzą zmiany algorytmu Google i najprawdopodobniej – szybko reagują na zmiany, które serwuje im gigant z Mountain View. Jeżeli będziesz krok do tyłu z monitorowaniem aktualizacji, Twoja strona może spaść z pozycji TOP 10 rankingu wyszukiwarki.
Wniosek: Pozostaniesz konkurencyjny, jeżeli będziesz reagował na postępujące zmiany wyszukiwarki Google.
Głównym powodem, dla którego Google przeprowadza aktualizacje algorytmów, jest poprawa doświadczenia użytkownika (UX). Dzieje się to poprzez wprowadzanie zmian w zakresie zwiększania szybkości strony internetowej, uczynienia witryny bardziej przyjaznej dla urządzeń mobilnych czy zagwarantowanie wysokiej jakości (merytorycznej) treści.
Śledząc aktualizacje algorytmu Google, poprawisz wydajność swojej witryny internetowej i doświadczenie użytkowników korzystających z wyszukiwarki.
Zmiany algorytmu Google często dotyczą jakości i trafności treści (np. aktualizacja Helpful Content premiująca strony z wartościowymi i pomocnymi informacjami, dostosowanymi do potrzeb użytkowników).
Jeżeli zaniedbasz śledzenie aktualizacji algorytmu wyszukiwania, tworzone przez Ciebie treści mogą okazać się nieaktualne bądź nie spełniać nowych standardów Google – a chyba nie chcesz do tego doprowadzić, prawda?
Śledzenie aktualizacji algorytmu Google może być proste, jeżeli poznasz narzędzia i sposoby, dzięki którym będziesz na bieżąco z wprowadzanymi zmianami. Poniżej znajdziesz podpowiedzi, które ułatwią Ci to zadanie.
Panel stanu w wyszukiwarce Google dostarcza informacji na temat problemów wpływających na działanie stron internetowych oraz najnowszych aktualizacji algorytmu wyszukiwania.
Aby być na bieżąco ze zmianami wdrażanymi przez Google, śledź dane z Panelu stanu w wyszukiwarce.
Pisząc o ekspertach aktywnie działających na platformie X, mamy na myśli Danny’ego Sullivan’a z Google SearchLiaison. Specjalista regularnie informuje społeczność serwisu X o zmianach zachodzących w wyszukiwarce.
Uwaga! Upewnij się, że zaobserwowałeś oficjalne konto @searchliaison, posiadające odznakę weryfikacji na profilu.
Weź pod uwagę inne autorytety z branży SEO, do grona, których należą Barry Schwartz, Marie Haynes, Lily Ray i John Mueller.
Ustawienie alertu Google za pomocą strony www.google.com/alerts/ to jeden z prostszych sposobów na monitorowanie zmian zachodzących w algorytmach. Alerty możesz dostosować na podstawie kryteriów takich jak: frazy, temat, częstotliwość, źródło i jakość.
Ustawiając alert na temat „aktualizacji algorytmu Google”, dowiadujesz się o tym, że ktoś opublikował coś nowego na ten temat poprzez otrzymanie e-maila z powiadomieniem.
W internecie znajdziesz wiele stron poświęconych tematyce SEO. Aktualnych informacji dostarczają anglojęzyczni twórcy blogów takich jak:
Przegląd treści zamieszczanych w wyżej wskazanych witrynach internetowych, pomoże Ci w regularnym śledzeniu zmian wprowadzanych w algorytmach Google.
Dane pochodzące z Google Analytics 4 to must-have każdego webmastera. Narzędzie daje wgląd w parametry takie jak ruch na stronie internetowej oraz inne wskaźniki. Korzystając z GA4, zyskujesz pogląd na to, jak wyglądają normalne wahania w rankingu (np. mniejsza liczba użytkowników wchodzących na stronę Twojego sklepu internetowego w poniedziałki).
Już wiesz, jak wygląda „standardowy” poziom ruchu organicznego na Twojej stronie internetowej. W związku z tym łatwiej zauważysz większe zmiany, które mogą wskazywać na możliwe zmiany w algorytmie Google.
Istnieje co najmniej kilkanaście narzędzi do śledzenia algorytmów Google. Wśród najbardziej znanych znajdują się:
Regularne audyty SEO to konieczność, jeżeli chcesz być pewien, że Twoja strona internetowa działa zgodnie z najnowszymi wytycznymi Google. Po aktualizacji algorytmów wyszukiwania przeprowadź audyt pozycjonowanej witryny, aby ocenić, czy spełnia ona nowe kryteria rankingowe. W tym celu skorzystaj z narzędzi takich jak SEMSTORM, Senuto, Ahrefs czy SEMrush.
Algorytm wyszukiwania Google odgrywa pierwszoplanową rolę w SEO, ponieważ to on decyduje o tym, które strony internetowe pojawią się na szczycie wyników wyszukiwania. To zaawansowany system oparty na ponad 200 czynnikach rankingowych, takich jak słowa kluczowe, trafność treści, metaopisy, linki zwrotne, autorytet domeny i zachowania użytkowników.
Wraz z upływem czasu zmianie ulegają zachowania internautów, a w parze z nimi – sposób tworzenia treści. Google modyfikuje swój algorytm, aby dostarczać użytkownikom najbardziej precyzyjne i aktualne informacje.
Powinieneś zrozumieć jedno – nie każda zmiana w algorytmie wyszukiwarki wpłynie na Twoją stronę internetową w taki sam sposób.
Poniżej przedstawiamy kilka ważnych wskaźników, które pomocą Ci ocenić wpływ aktualizacji algorytmu na pozycjonowaną witrynę.
Aktualizacje algorytmu wyszukiwania Google mogą negatywnie wpłynąć na pozycję Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwarki. Zebraliśmy 6 praktyk, które pomogą Ci uporać się z tymi zmianami.
I najważniejsze – algorytmy Google nieustannie się zmieniają. To, co dziś wpływa na pozycję Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwarki, może się zmienić za miesiąc, tydzień lub w przeciągu kilku dni.
Algorytmy Google oceniają jakość i przydatność treści na stronie internetowej, jej autorytet oraz doświadczenie użytkownika. Jeśli witryna spełnia te kryteria, zwiększa to jej szanse na zajęcie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Powinieneś być przygotowany na zmiany, które mogą zajść w algorytmach, by uniknąć spadku ruchu organicznego i zachować dobrą widoczność witryny w sieci. Potrzebujesz wsparcia ekspertów? Skontaktuj się z Sempire , aby uzyskać profesjonalne doradztwo i zoptymalizować swoją stronę zgodnie z najnowszymi wytycznymi SEO.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 56 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!