Wystarczy zaledwie dwusekundowe opóźnienie w czasie ładowania strony, by zwiększyć współczynnik odrzuceń aż o 103% (źródło: Akamai). Nawet jeśli Twoja strona jest w TOP 10 Google, ale nie dostarcza użytkownikom pozytywnych wrażeń, nie wygeneruje konwersji.
Nie trać potencjalnych klientów przez brak elementów podnoszących użyteczność witryny. Dowiedz się, jak połączyć działania SEO i UX, aby Twoja strona w końcu zaczęła sprzedawać.
Z tego artykułu dowiesz się, co to jest SXO i dlaczego jest dziś koniecznością. Podpowiadamy, jakich elementów nie może zabraknąć na Twojej stronie, by spotęgować pozytywne doświadczenia użytkowników i pozyskiwać konwertujących klientów.
Chcesz już teraz wiedzieć, jak klienci oceniają Twoją witrynę?
Zamów audyt SXO i otrzymaj praktyczne rekomendacje, które pozwolą Ci wyeliminować błędy oraz usprawnić funkcjonowanie strony.
SXO (ang. Search Experience Optimization) to optymalizacja doświadczenia użytkownika, a więc strategia zakładająca synergię działań SEO (ang. Search Engine Optimization), czyli odpowiedzialnych za pozycjonowanie stron internetowych, oraz działań UX (ang. User Experience), czyli wpływających na użyteczność witryny.
Strategia SXO zakłada, że dzięki działaniom SEO, a więc optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek internetowych, użytkownik trafi na witrynę z bezpłatnych wyników wyszukiwania, a dzięki działaniom UX doświadczy na niej samych pozytywnych wrażeń. Można ją zatem wyrazić wzorem:
SXO = SEO + UX
Celem koncepcji SXO jest więc zamiana ruchu pozyskanego z wyników organicznych w ruch konwertujący, a więc przekształcenie użytkowników witryny w realnych klientów.
SXO zmierza do uzyskania jak najwyższej konwersji, którą, w zależności od rodzaju prowadzonej działalności, może być dokonanie zakupu, subskrypcja newslettera, wypełnienie formularza, pobranie materiałów z witryny, wysłanie zapytania ofertowego czy kliknięcie w baner reklamowy.
Z tego względu SXO określa się również jako połączenie SEO (ang. Search Engine Optimazation), czyli optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek internetowych, z CRO (ang. Conversion Rate Optimization), czyli optymalizacji współczynnika konwersji:
SXO = SEO + CRO
Kluczowym elementem działań SXO jest zaawansowana analityka, która umożliwia wdrażanie korzystnych dla witryny zmian optymalizujących doświadczenie użytkownika, głównie z zakresu UX, content marketingu, link buildingu czy dostosowania strony pod urządzenia mobilne.
Search Experience Optimization stanowi niejako ewolucyjną formę podejścia do sztuki tworzenia stron internetowych, łącząc zalety pozycjonowania i projektowania UX, a jednocześnie dążąc do maksymalizacji konwersji, dlatego najsensowniej jest wyrazić ją wzorem:
SXO = SEO + UX + CRO
W strategii SXO chodzi o to, aby spojrzeć na witrynę całościowo. Optymalizacja doświadczenia użytkownika jest kompleksowym podejściem do e-marketingu, który dąży do zapewnienia odbiorcy maksymalnie pozytywnych wrażeń już na etapie wyszukiwania produktów czy usług w wyszukiwarce.
Dzięki SXO potencjalny klient nie tylko szybko znajdzie Twoją stronę w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, ale także ją odwiedzi i wykona na niej określone działanie, np. dokona zakupów czy pozostawi swoje dane osobowe. W procesie tym SEO jest więc odpowiedzialne za przyciągnięcie odbiorcy, a UX za zatrzymanie go na dłużej i zachęcenie do interakcji.
SEO i UX to sztandarowe techniki digital marketingu, które niemal od zawsze stały w opozycji do siebie. Nieustanny rozwój branży e-commerce, zmiany w zachowaniach i zwyczajach zakupowych e-konsumentów, a także wzrost ruchu mobile wymusiły jednak nowe podejście do marketingu internetowego, zakładające połączenie obu tych działań.
Idea SXO powstała w 2014 roku w Stanach Zjednoczonych, kiedy przeprowadzono badania, które wykazały diametralny wzrost liczby odwiedzin stron www i dokonywanie zakupów online za pośrednictwem urządzeń mobilnych. To wtedy podjęto pierwsze próby optymalizacji doświadczeń użytkowników korzystających ze smartfonów. Olbrzymia konkurencja w branży e-commerce i wzrost zainteresowania zakupami online tylko spotęgowały potrzebę podejmowania działań w tym zakresie.
SXO to również odpowiedź na ewolucję SERP-ów (ang. Search Engine Results Page - strona wyników wyszukiwania wyświetlana w odpowiedzi na zapytania Internautów) - Google od lat wprowadza zmiany, które mają promować witryny maksymalnie przyjazne użytkownikom.
Dziś SXO to już standard - dzięki kompleksowemu spojrzeniu na stronę www i łatwo mierzalnym efektom, koncepcja ta zyskuje popularność na całym świecie, powoli zastępując klasyczny model SEO, choć warto podkreślić, że dla specjalistów od lat pracujących nad pozycjonowaniem stron i optymalizacją konwersji nie jest ona niczym nowym. Termin SXO pojawił się, co prawda, całkiem niedawno, ale działania SEO od wielu lat idą w parze z optymalizacją doświadczeń użytkowników.
SEO koncentruje się na zdobyciu topowych pozycji witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania na powiązane z nią słowa kluczowe, czego efektem jest wzrost ruchu organicznego. SXO natomiast jest pojęciem szerszym, ponieważ oprócz SEO obejmuje także działania zmierzające do przełożenia tego ruchu na realizację zamierzonego celu.
W myśl strategii SXO samo przejście użytkownika na witrynę z naturalnych wyników wyszukiwania nic jeszcze nie daje - dopiero optymalizacja jego doświadczenia jest w stanie wygenerować konwersję.
Search Experience Optimization obejmuje działania ważne zarówno w kontekście widoczności strony w wyszukiwarce, jak i wygody użytkowników. Wdrożenie strategii SXO wymaga spojrzenia na witrynę z 3 różnych perspektyw, a więc jako:
W związku z tym kluczowe jest wielowymiarowe, kompleksowe podejście, a więc podjęcie działań z wielu różnych dziedzin, do których należą:
Jeżeli zależy Ci na zbudowaniu przejrzystej, funkcjonalnej i intuicyjnej dla użytkowników strony, a w walce o topowe pozycje w Google stawiasz nie tylko na optymalizację parametrów technicznych, ale i poprawę doświadczeń użytkowników, strategia SXO jest właśnie dla Ciebie. Sprawdź, na jakie elementy powinieneś zwrócić szczególną uwagę.
Prawie 60% ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania pochodzi z telefonów komórkowych (źródło: Affde). Niczym nieograniczony dostęp do zasobów sieci to jeden z najbardziej docenianych aspektów przez Internautów.
Wartościowy content, przemyślana struktura treści, szybki i bezproblemowy dostęp do najważniejszych informacji - to tylko niektóre z elementów, które sprawiają, że Twój serwis jest użyteczny, a więc przynosi korzyści odbiorcom.
Jeśli czas ładowania strony przekracza 1 sekundę, współczynnik odrzuceń wzrasta aż o 123% (źródło: Affde). Użytkownicy są niecierpliwi - zależy im na ekspresowym dostępie do informacji.
Musisz uświadomić sobie, że nawet jeśli dla Ciebie nawigacja na stronie jest łatwa i intuicyjna, nowi użytkownicy mogą na niej błądzić i znajdować przeszkody, które uniemożliwiają im realizację celów. Dlatego tak ważne jest przeprowadzenie testów analizujących zachowania użytkowników, dzięki którym dowiesz się, jak powinna wyglądać ich ścieżka zakupowa.
Zarówno Google, jak i użytkownicy doceniają strony, które są bezpieczne. Komunikat, że strona jest niezabezpieczona, to dla nich ważny sygnał ostrzegawczy, jasno informujący o tym, że pozostawione na stronie dane nie są w żaden sposób chronione przed dostępem osób niepowołanych.
Skuteczne prowadzenie działań SEO pozwala na promocję witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. To, w jaki sposób witryna zostanie oceniona przez algorytmy wyszukiwarki i jakie pozycje zajmie w rankingu Google, zależy także od czynników budujących ogólne doświadczenia użytkowników.
Poza tym, nawet jeśli Twoja strona osiągnie topowe pozycje w wyszukiwarce i ma dużą liczbę odwiedzin, ale nie jest skrojona pod potrzeby odbiorców, nie wygeneruje konwersji.
W strategii SXO kluczowe jest, aby:
Odpowiedz sobie na pytania:
Odpowiedzi na te pytania uzyskasz, dokonując dokładnej analizy swojej witryny za pomocą narzędzi takich jak Google Analytics, Google Search Console czy HotJar, lub zlecając audyt SXO wyspecjalizowanej agencji.
Zgłoś się do nas – Specjalista SEMPIRE niezobowiązująco przyjrzy się Twojej stronie i przekaże konkretne sugestie. Dzięki temu dowiesz się, które elementy Twojej witryny wymagają zmiany, by usprawnić jej funkcjonowanie.
Następnie skorzystaj z naszych praktycznych poradników i gotowych checklist, które pozwolą Ci krok po kroku przejść przez cały proces optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych i doświadczenia użytkownika, a więc sprawnie wdrożyć wszystkie niezbędne elementy strategii SXO:
Strategię SXO powinien wdrożyć każdy, bez względu na typ witryny, rodzaj branży czy skalę prowadzonej działalności. Różne będą jednak cele konwersji z uwagi na specyfikę danego biznesu:
Niezależnie od tego, jaki konkretnie cel reklamowy wyznaczysz, prawidłowe wdrożenie rozwiązań SXO z pewnością pozwoli Ci poprawić konwersję. Ważne, aby precyzyjnie określić grupę docelową i poznać jej intencje - dzięki temu dobrze dopasujesz zawartość optymalizowanej strony do ich potrzeb.
SXO to o wiele więcej korzyści - użytkownik nie tylko znajdzie Twoją stronę w wyszukiwarce Google, ale i wykona na niej określone działanie. Witryna zaprojektowana zgodnie z założeniami SXO zajmuje wysokie pozycje w naturalnych wynikach wyszukiwania, jest intuicyjna i łatwa w obsłudze, szybko się wczytuje, ładnie prezentuje i zachęca do interakcji: złożenia zamówienia, wypełnienia ankiety, subskrypcji newslettera czy jakiegokolwiek innego działania, którego oczekujesz od swoich użytkowników.
Najważniejsze korzyści z wdrożenia strategii SXO:
Wdrożenie strategii SXO należy poprzedzić dokładną analizą danych, wyciągnięciem kluczowych wniosków i rekomendacją konkretnych rozwiązań optymalizacyjnych. Służy temu audyt SXO, który stanowi dogłębną analizę kondycji witryny pod kątem SEO, UX i CRO.
Audyt SXO jasno wskazuje wszelkie możliwe nieprawidłowości, które obniżają potencjał sprzedażowy Twojej witryny. Wdrożenie zaleceń optymalizacyjnych opracowanych przez specjalistów SEO, ekspertów UX, web developerów, copywriterów i analityków pozwala usprawnić funkcjonowanie witryny i sprawić, że staje się ona wartościowa zarówno dla robotów indeksujących, jak i dla odwiedzających ją użytkowników.
Audyt SXO stanowi połączenie audytu SEO, UX i CRO. Część elementów jest analizowana podwójnie, zarówno pod kątem pozycjonowania, jak i użyteczności witryny (np. treści, czas ładowania strony czy jej responsywność), a więc zarówno pod kątem algorytmów wyszukiwarki, jak i użytkowników.
Szczegółowej ocenie pod kątem SXO podlegają następujące elementy:
Wdrożenie koncepcji SXO wymaga szerokiego spojrzenia na wiele aspektów, a co za tym idzie wiedzy i doświadczenia z zakresu SEO, UX, CRO, web designu, content marketingu, analityki internetowej, a nawet psychologii sprzedaży i zachowań Internautów. Konieczne jest przeprowadzanie wielokrotnych badań i korzystanie z zaawansowanych narzędzi analitycznych.
Kluczem do sukcesu w tej dziedzinie jest holistyczne podejście do marketingu online, a więc zaangażowanie specjalistów z wielu dziedzin i o różnych kompetencjach.
W SEMPIRE od samego początku działamy zgodnie z ideą SXO. Za każdym razem sugerujemy naszym klientom rozwiązania, które nie tylko zwiększają widoczność w sieci, ale i podnoszą użyteczność witryny oraz generują jeszcze więcej konwersji.
Dzięki takiemu podejściu szybko znajdujemy odpowiedzi na pytania, dlaczego strona nie osiąga dobrych wyników sprzedażowych, mimo że na pierwszy rzut oka dobrze się prezentuje, ma ciekawy asortyment, dobrą widoczność czy nawet dużą liczbę odwiedzin.
Doskonale wiemy, że znaczenie SXO, a więc kompleksowego podejścia do pozycjonowania i użyteczności stron internetowych, rośnie z dnia na dzień. Jeśli chcesz być online, musisz zainwestować w działania, które pozwolą Ci zaistnieć i przetrwać w digitalowym świecie.
Postaw na sprawdzone usługi naszej agencji, która w ramach strategii SXO zapewni Ci skuteczne działania SEO i UX, a tym samym pomoże Ci osiągnąć satysfakcjonujące wyniki sprzedażowe.
Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą SEMPIRE.
Ocena artykułu:
4.95 / 5 według 421 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!