Copywriting co to jest, co oznacza, jaka jest definicja pojęcia w słowniku | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Co to jest copywriting, co oznacza, jaka jest definicja pojęcia w słowniku

Co to jest copywriting?
Co to jest copywriting?

Copywriting to sztuka pisania tekstów do publikacji i sloganów reklamowych, przekazywanych za pośrednictwem druku, radia, telewizji i internetu. 

Nazwa „copywriting” oznacza z angielskiego dosłownie „pisanie kopii” i w związku z tym budzi wiele wątpliwości, ponieważ przywodzi na myśl powielanie treści, a więc pracę odtwórczą. 

Słowo „kopia” (ang. copy) nawiązuje tu jednak do ogółu urządzeń technicznych, które w XIX wieku stosowano do formatowania drukowanej strony (np. czcionek i stempli). Pod pojęciem tym rozumiano pierwowzór, archetyp, a więc coś, co można naśladować – zupełnie przeciwnie do dzisiejszego znaczenia słowa „kopia”. 

Celem copywritingu jest wzbudzenie zainteresowania i wywołanie określonej reakcji odbiorcy – zakupu produktu, skorzystania z usługi czy wykonania jakiegoś innego działania. 

Copywriting obejmuje m.in.:

  • scenariusze spotów radiowych i telewizyjnych,
  • treści do ulotek i broszur reklamowych,
  • slogany reklamowe,
  • hasła na banery,
  • treści do kampanii prasowych,
  • teksty na strony internetowe.

Dynamiczny rozwój marketingu internetowego sprawił, że odrębną dziedziną stał się tzw. SEO copywriting, a więc tworzenie tekstów przyjaznych dla użytkowników i wyszukiwarek internetowych.

Pierwszym na świecie copywriterem był John Emory Powers, ale za ojca copywritingu uważa się Davida Ogilvy, który w 1948 roku założył własną agencję marketingową.

Z czego składa się dobry copywriting? 10 najważniejszych wskazówek

Branża copywritingu prężnie się rozwija, a wraz z nią potrzeba tworzenia dobrych tekstów reklamowych i branżowych. Aby treści wyróżniały się na tle konkurencji i przyciągały uwagę czytelnika, musisz postępować według poniższych wskazówek.

  1. Twórz atrakcyjne nagłówki: używaj konkretnych zwrotów, uzupełnij treść o liczby i propozycję wartości, czyli przedstawienie głównych korzyści dla czytelnika.
  2. Zadbaj o intrygujące wprowadzenie: zawrzyj w tekście intrygujące pytanie, statystyki, kontrowersyjne stwierdzenie lub przekonującą anegdotę, aby wzbudzić ciekawość odbiorcy i zachęcić go do dalszej lektury tekstu.
  3. Nawiąż więź z odbiorcą: używaj zaimków osobowych, staraj się unikać języka technicznego, posługuj się zrozumiałymi zwrotami i opowiadaj historie (dziel się doświadczeniami i opiniami klientów).
  4. Uporządkuj strukturę tworzonej treści: stwórz szczegółowy konspekt, używaj podtytułów i wypunktowań oraz skoncentruj się na pisaniu treści w oparciu jasne, czytelne i zwięzłe zdania.
  5. Zawrzyj elementy wizualne w ramach tworzonego tekstu: zamieszczaj grafiki, infografiki i wideo, aby wzmocnić wartościowe treści i sprawić, by tekst lepiej zapadał w pamięć czytelnika.
  6. Przekaż emocje w ramach treści: skorzystaj z potencjału storytellingu oraz zamieść społeczny dowód słuszności, by zaangażować odbiorcę i zwiększyć autentyczność tworzonych treści.
  7. Skoncentruj się na korzyściach a nie samych funkcjach opisywanej oferty: podkreśl to, co czytelnik może uzyskać po przeczytaniu stworzonego wpisu na blogu lub postu w mediach społecznościowych, np. gotowe rozwiązanie danego problemu. Korzystaj z case studies, aby zilustrować zalety wynikające z użycia produktu lub usługi.
  8. Stosuj popularne formuły copywritingu: zaimplementuj w treści formułę AIDA, aby przyciągnąć uwagę odbiorcy, wzbudzić zainteresowanie ofertą, pożądanie i skłonić do podjęcia konkretnej decyzji. Wykorzystaj potencjał formuły PAS, aby najpierw przedstawić problem klienta, omówić jego konsekwencje i przedstawić dany produkt lub usługę jako rozwiązanie.
  9. Spraw, aby tworzone przekazy były chwytliwe i angażujące odbiorcę: posługuj się prostym, zrozumiałym dla odbiorców językiem, dziel się własnymi spostrzeżeniami i używaj wyrażeń o emocjonalnym wydźwięku.
  10. Zadbaj o korektę i redakcję tekstu: sprawdź tekst po napisaniu pierwszej wersji roboczej, przeczytaj na głos stworzone sformułowania i użyj narzędzi, np. Language Tool, by zweryfikować potencjalne błędy.

Jaka jest różnica pomiędzy copywritingiem a pisaniem treści?

Podstawowa różnica pomiędzy copywritingiem a pisaniem treści dotyczy celu. Celem pisania treści jest informowanie, edukowanie, dostarczanie rozrywki odbiorcy. To podejście opiera się na powolnym zdobywaniu zaufania czytelnika, aby skłonić go do ponownych odwiedzin witryny lub skorzystania z oferty na stronie sprzedażowej.

Z kolei główne założenie copywritingu opiera się na mechanizmie promocyjnym i perswazyjnym. Ma wywołać u odbiorcy natychmiastową reakcję oraz skłonić do konkretnego działania.

Treść utworzona w ramach copywritingu skierowana jest do potencjalnych klientów i ma zachęcić ich m.in. do kliknięcia linku sponsorowanego, przejścia na stronę docelową, dokonania zakupu na stronie internetowej czy wypełnienia formularza kontaktowego.

Rodzaje copywritingu

Copywriting koncentruje się na tworzeniu perswazyjnych treści, jednak w jego ramach można wyróżnić różne typy.

  • Copywriting reklam: opisanie konkretnego produktu lub usługi wraz z podaniem gotowych rozwiązań przy ich użyciu.
  • E-mail copywriting: tworzenie atrakcyjnych tekstów w ramach mailingu z jasnym wezwaniem do działania (CTA).
  • Copywriting w mediach społecznościowych: tworzenie postów z ukierunkowanymi, przekonywującymi zwrotami bezpośrednio skierowanymi do odbiorców.
  • Copywriting techniczny: tworzenie przekonujących tekstów wraz z instrukcjami dotyczącymi użytkowania produktu.
  • SEO copywriting: obejmuje taktyki marketingu cyfrowego, takie jak włączenie słów kluczowych czy link buildingu w ramach treści, których celem jest przekonanie czytelnika do działania i optymalizacja tekstu pod kątem wyszukiwarek.

Czym jest copywriting w marketingu cyfrowym? Podstawowe zastosowanie

Copywriting to istotna część strategii marketingu cyfrowego. Wykorzystuje się go w następujących obszarach e-marketingu:

  • reklamy Google Ads,
  • reklamy w mediach społecznościowych,
  • strony produktów,
  • strony docelowe,
  • listy sprzedażowe,
  • komunikaty prasowe,
  • e-mailing sprzedaży.

Sprawdź również: co to jest copywriter, co to jest SEO copywriting, co to jest content marketing, co to jest SEO copywriter

Sprawdź na blogu:

Definicja pojęcia copywriting
w słowniku otrzymała ocenę

1 2 3 4 5

5 / 5 według 11 opinii

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...