Inna nazwa: metoda odwróconej piramidy
Zasada odwróconej piramidy (inverted pyramid) oznacza odpowiednią hierarchizację informacji w tekście – tak, aby pozyskać uwagę czytelnika i zatrzymać go na dłużej.
Metoda ta zakłada, że najistotniejsze dla użytkownika informacje (czyli te, które znajdują się na dole piramidy) należy umieszczać już na samym początku tekstu, a dopiero potem zagłębiać się w temat i poruszać szczegółowe wątki.
Zasada odwróconej piramidy zakłada, że użytkownik szybko zrealizuje swoją intencję, a więc zamiar, z jakim trafił na daną stronę internetową. Kluczowe jest więc dostarczenie mu niezbędnych informacji i odpowiedzi na najważniejsze pytania już w pierwszych linijkach tekstu. W tworzeniu treści zgodnych z zasadą odwróconej piramidy istotne jest to, aby nie budować napięcia, lecz od razu przechodzić do sedna omawianego tematu.
Metoda odwróconej piramidy znajduje zastosowanie w webwritingu, ponieważ odpowiada na aktualne potrzeby internautów, którzy są bardzo niecierpliwi i skupiają wzrok na określonych częściach tekstu, co potwierdzają badania eye-trackingowe.
Statystycznie reklamodawca ma mniej niż 15 sekund, by zwrócić uwagę czytelnika i zachęcić go do dalszego zapoznania się z treścią na stronie (źródło: time.com).
Pisanie w stylu odwróconej piramidy zacznij od przyswojenia 5 następujących po sobie krokach.
Podczas tworzenia contentu zgodnego z metodą odwróconej piramidy zadbaj o konstrukcję 2 elementów przyciągających uwagę:
Od tytułu i opisu zależy współczynnik klikalności, a tym samym decyzja użytkownika o przejściu na stronę internetową, zapoznanie się z wpisami na blogu lub podjęcie innej, konkretnej akcji w witrynie.
Struktura odwróconej piramidy w stworzonym tekście jest ważna z 2 perspektyw:
Projektowanie stron internetowych zgodnie z doświadczeniem użytkownika (UX) to podstawa w uzyskaniu większej rozpoznawalności firmy w sieci. Warto więc tworzyć treści w oparciu o zasadę odwróconej piramidy zarówno ze względu na intencje internautów, jak i roboty indeksujące Google.
Sprawdź również: co to jest SEO copywriting, co to jest content, co to jest metoda 5W + H
Dodatkowe informacje:
Definicja pojęcia zasada odwróconej piramidy - inverted pyramid
metoda odwróconej piramidy
w słowniku otrzymała ocenę
5 / 5 według 10 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!