Opinia Twojego klienta ma pierwszeństwo przed każdą reklamą, jaką kiedykolwiek stworzysz. Dlaczego? Bo ludzie ufają doświadczeniom, a nie sloganom marketingowym.
Treści tworzone przez użytkowników (User Generated Content, UGC) to autentyczne historie oraz wartościowy content doceniany przez roboty wyszukiwarek.
Z artykułu dowiesz się:
User Generated Content (UGC), czyli treści generowane przez użytkowników, to każdy rodzaj contentu – zdjęć, filmów, postów czy recenzji – które Twoi klienci tworzą w odniesieniu do Twojej marki.
Treści generowane przez użytkowników stanowią społeczny dowód słuszności, czyli potwierdzenie wiarygodności marki oparte na autentycznych doświadczeniach innych osób.
Wyobraź sobie następującą sytuację: widzisz, że ktoś poleca konkretne słuchawki bezprzewodowe, które sam przetestował. Prawdopodobnie uwierzysz mu bardziej niż reklamie. Tak właśnie działa UGC – wpływa na decyzje innych, pokazując, że Twój produkt/usługa jest godna zaufania.
Treści tworzone przez użytkowników (UGC) mogą przybierać różne formy, w tym:
Poniżej zebraliśmy przykłady marek, które wykorzystują User Generated Content w swoich działaniach.
Wykorzystanie UGC zwiększa autentyczność i wiarygodność firmy oraz wspiera budowę zaangażowanej społeczności. Każdy użytkownik może stać się współtwórcą sukcesu marki – wystarczy tylko dać mu przestrzeń do wyrażania swojej kreatywności.
User Generated Content jest ważny w marketingu internetowym z wielu powodów. Poniżej znajdziesz podstawowe korzyści wynikające z treści generowanych przez użytkowników.
Treści tworzone przez użytkowników są wyjątkowo skuteczne w budowaniu wiarygodności marki. Ludzie z natury bardziej ufają innym ludziom niż reklamom.
Gdy ktoś poleca Twój produkt lub usługę, jego opinia jest bardziej przekonująca niż komunikat płynący z płatnej reklamy. Klienci chętniej wierzą w doświadczenia innych użytkowników niż w obietnice składane przez markę.
Nie bez powodu aż 99,9% kupujących czyta recenzje przed zakupami online, a 97% konsumentów sprawdza opinie o lokalnych firmach, zanim podejmie decyzję o współpracy (źródło: Power Reviews; FinancesOnline).
UGC tworzy osobiste relacje na linii klient-firma i wzbudza zaufanie, nawet jeśli jego forma jest mniej profesjonalna niż treści przygotowane przez przedsiębiorstwo. Konsumenci „czują”, że treści są szczere i autentyczne, co w konsekwencji prowadzi do tego, że przekaz jest bardziej przekonujący niż tradycyjna reklama.
UGC to sytuacja typu „win-win” – zarówno dla Ciebie, jak i Twoich klientów. Dlaczego? Wyjaśniamy poniżej!
Klienci promują Twoją markę za darmo, dzielą się opiniami w mediach społecznościowych i/lub na platformach z recenzjami. Ty z kolei pokazujesz, jak bardzo cenisz ich zaangażowanie, udostępniając stworzone przez nich treści na swoich kanałach. Dzięki temu zapewniasz użytkownikom poczucie, że ich zdanie się liczy i że mają przestrzeń, by otwarcie wyrazić swoją opinię o Twojej firmie.
Dodatkowo, gdy inni zobaczą, że publikujesz posty swoich klientów, mogą poczuć się zmotywowani, aby również wspomnieć o Twojej marce na swoich profilach. To zdarza się częściej, niż możesz sobie wyobrazić.
Za wartością User Generated Content w marketingu internetowym przemawiają dane statystyczne:
Uwaga!
Twoją grupą docelową są przedstawiciele generacji Z? UGC powinno stać się Twoim narzędziem numer 1.
Aż 84% użytkowników ufa markom wspieranym przez prawdziwych klientów, a 35% uważa, że treści tworzone przez internautów są bardziej autentyczne i wiarygodne niż te tworzone przez same marki (Mageworx.com).
80% konsumentów deklaruje, że chętniej dokonają zakupu od marki, która oferuje im spersonalizowane treści. Co to oznacza dla Ciebie?
Zacznijmy od początku.
Spersonalizowane treści to takie, które sprawiają, że odbiorca czuje się, jakby były stworzone specjalnie dla niego – to jak ulubiona piosenka, która zawsze pojawia się „w tym momencie”.
Aby przyciągnąć uwagę odbiorców, musisz wiedzieć, co naprawdę do nich trafia – i tutaj z pomocą przychodzi User Generated Content.
Treści tworzone przez użytkowników wskazują na to, co angażuje Twoją grupę docelową. Pozwalają one dostosować przekaz internautom tak, by lepiej odpowiadał ich oczekiwaniom oraz zwiększał szanse na uzyskanie pozytywnej reakcji.
Specjaliści ds. marketingu doskonale wiedzą, że UGC prowadzi do wyższych wskaźników konwersji. W końcu najbardziej skuteczne marki to te, które tworzą treści przyciągające uwagę, angażujące i dopasowane do swoich odbiorców.
Regularne interakcje z obserwującymi i analiza treści tworzonych przez użytkowników, pomogą Ci lepiej poznać ich potrzeby oraz zainteresowania. Dowiesz się, co najbardziej cenią w Twojej ofercie, a także co wymaga poprawy z ich perspektywy.
Zebrane dane, wykorzystane w strategii content marketingu, mogą zwiększyć liczbę leadów i poprawić sprzedaż. Dodatkowo umożliwiają skupienie się na produktach i usługach, które klienci chętnie polecają.
Pamiętaj! Konstruktywna krytyka to okazja do udoskonalenia oferty i budowania trwałych relacji z konsumentami marki.
Zatrudnienie influencera może pochłonąć ogromne sumy – od kilku nawet do kilkunastu tysięcy złotych. Brzmi absurdalnie, prawda?
Chyba że zarządzasz budżetem w wielkiej korporacji, dla której taki wydatek to drobnostka. Jeżeli jednak posiadasz mały biznes i zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży – skup się na doświadczeniach klientów, którzy skorzystali z oferty.
Treści generowane przez użytkowników to jedno z najtańszych i najbardziej skutecznych narzędzi w marketingu.
Algorytmy Google nieustannie się zmieniają, aby jak najlepiej odpowiadać na potrzeby użytkowników oraz dostarczać im wartościowe i trafne treści. Google jasno wskazuje, że poprawa SEO oraz rozwój wymagają tworzenia contentu, który jest:
UGC, bazując na doświadczeniach klientów, wnosi autentyczną wartość, która doskonale wpisuje się w wytyczne Google dotyczące treści przyjaznych SEO.
Sprawdź, jak dokładnie User Generated Content wpływa na pozycjonowanie stron internetowych.
SEO polega m.in. na tworzeniu treści, które wpływają na pozycję Twojej witryny w wynikach wyszukiwania. Jeśli tworzysz wartościowe i wysokiej jakości materiały, Google umieści Twoją stronę WWW wyżej w SERP-ach. Dzięki czemu będziesz w stanie dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów.
Treści generowane przez użytkowników (UGC) regularnie dostarczają firmie nowych materiałów, które Google może indeksować, a tym samym – wspierać utrzymanie aktualnych informacji na stronie internetowej.
Takie treści są wyszukiwane oraz dostarczają wartości Twojej firmie. Pokazują, czym interesuje się Twoje grono odbiorców oraz jakie trendy są dla niego ważne.
User Generated Content pomaga w zaobserwowaniu tematów, na które dyskutuje Twoja społeczność oraz dostarczeniu pomysłów na ich realizacje.
Słowa kluczowe to fundament SEO – to dzięki nim użytkownicy znajdują informacje w sieci. Im bardziej szczegółowe i precyzyjne są frazy, tym większa szansa, że poszukujący dokonają zakupu lub innej akcji (istotnej z perspektywy sprzedającego w internecie).
Przykład
Osoba poszukująca restauracji wegetariańskiej może wpisać frazy takie jak „najlepsze restauracje wegetariańskie w Warszawie”, „wegetariańskie jedzenie na dowóz” czy „restauracje wege w pobliżu”. Strony internetowe, które zoptymalizują swoje treści pod kątem takich wyszukiwań, będą wyżej w wynikach wyszukiwania i zdobędą przewagę nad konkurencją.
Mimo że frazy z długim ogonem przyciągają mniejszy ruch na stronie, cechują się wyższą skutecznością konwersji, ponieważ są bardziej precyzyjne. Łatwiej też uzyskać na nie wysoką pozycję.
Jak treści generowane przez użytkowników mogą pomóc w identyfikacji fraz kluczowych z długim ogonem?
Kiedy klienci zostawiają recenzje lub opinie o Twoich produktach, często używają w nich słów lub wyrażeń, które możesz włączyć do swojej strategii SEO. Dzięki temu odkrywasz nowe frazy kluczowe, które mogą lepiej odpowiadać na zapytania potencjalnych klientów, zamiast bazować wyłącznie na słowach, które pierwotnie zaplanowałeś.
Przykład
Jeśli obecnie optymalizujesz stronę pod kątem frazy „naturalne kosmetyki do twarzy”, a klient w recenzji napisze, że uwielbia Twój produkt, jakim jest „naturalny krem nawilżający z olejem arganowym”, możesz dodać tę bardziej szczegółową frazę („naturalny krem nawilżający z olejem arganowym”) do swojej strategii SEO. Dzięki temu dotrzesz do klientów szukających dokładnie takich kosmetyków.
Dzięki UGC możesz lepiej poznać klientów – dowiedzieć się, co w Twojej firmie lubią, jakie mają potrzeby i problemy. Te informacje pozwolą Ci odkryć często wyszukiwane przez nich frazy oraz pytania, które następnie możesz wykorzystać do budowy strategii SEO opartej na precyzyjnych słowach kluczowych.
Treści generowane przez użytkowników (UGC) pomagają w optymalizacji wyszukiwania semantycznego, czyli dostosowaniu treści do naturalnego języka używanego przez ludzi, zwłaszcza w wyszukiwaniach głosowych.
User Generated Content pokazuje, jak klienci opisują Twoją markę, używając przy tym naturalnego języka i typowych dla niego zwrotów. Analizując recenzje i komentarze internautów, możesz lepiej poznać sposób, w jaki się komunikują, co ułatwi dopasowanie treści do autentycznych wyszukiwań.
Dzięki treściom generowanym przez użytkownika Twoja strona może częściej pojawiać się w wynikach wyszukiwania głosowego, przyciągać klientów zdecydowanych na zakup produktu/usługi i zwiększać szanse na konwersje.
Nie ma jednoznacznych dowodów na bezpośredni wpływ zaangażowania w mediach społecznościowych na SEO. Jednak wiele wskazuje na to, że działania na tych platformach mogą wspierać proces pozycjonowania poprzez zwiększanie ruchu na stronie internetowej.
Treści generowane przez użytkowników, które dominują na platformach takich jak Instagram, Facebook, X czy TikTok, to świetne narzędzie marketingowe.
UGC dostarcza regularnych, nowych materiałów do publikacji w kanałach społecznościowych oraz zwiększa zaangażowanie, udostępnianie informacji o marce i analizę tych wzmianek online. To również doskonały sposób na zachęcenie społeczności do interakcji z Twoimi treściami poprzez polubienia, komentarze i udostępnienia.
Aby Twoja witryna internetowa osiągała wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, powinna dostarczać wartościowe i wiarygodne treści. Google priorytetowo traktuje informacje, które są rzetelne oraz godne zaufania, dlatego za główny cel uznaje budowanie autorytetu strony internetowej.
Recenzje i opinie klientów stają się ważnym czynnikiem w kształtowaniu zaufania wyszukiwarek do treści oraz ich twórców. Google uwzględnia je przy ustalaniu pozycji witryny – im więcej pozytywnych opinii, tym większa szansa na wyższą klasyfikację, ponieważ świadczą one o wiarygodności Twojej marki w oczach użytkowników.
Treści tworzone przez użytkowników (UGC) pokazują wyszukiwarkom, że Twoja witryna jest ceniona przez odwiedzających i dostarcza im wartościowych informacji.
Kiedy algorytmy rozpoznają, że content w Twoim serwisie jest wartościowy, umieszczą go wyżej w SERP-ach – dzięki temu przyciągną więcej potencjalnych klientów i zwiększą konwersje w firmie.
Współczynnik odrzuceń to odsetek odwiedzających, którzy opuszczają Twoją witrynę, nie przeglądając żadnych innych podstron. Wysoki współczynnik wskazuje, że treści na stronie nie przyciągają uwagi użytkowników, przez co szybko ją opuszczają.
Gdy odwiedzający widzą prawdziwe recenzje i zdjęcia od innych osób, chętniej pozostają na Twojej stronie dłużej. To obniża współczynnik odrzuceń, który jest ważnym elementem wpływającym na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.
Uwzględniając treści generowane przez użytkowników (UGC) na swojej strony internetowej, tworzysz atrakcyjną i interaktywną przestrzeń, która spełnia oczekiwania zarówno internautów (potencjalnych klientów), jak i algorytmów wyszukiwarek.
Treści tworzone przez użytkowników (UGC) mogą znacznie poprawić lokalne SEO i widoczność firm e-commerce z funkcjonującymi stacjonarnie sklepami.
Pozytywne opinie na platformach takich jak Profil Firmy w Google mogą wpłynąć na wyższą pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwania.
Zdanie użytkowników ma znaczenie. To oni tworzą historię Twojej marki, dzielą się swoimi doświadczeniami, które buduje zaufanie i inspiruje innych.
Sprawdź przygotowane przez nas 9 skutecznych sposobów na wykorzystanie UGC w SEO dla e-commerce.
Zachęcaj użytkowników (klientów Twojej marki) do dzielenia się opiniami na temat oferty, z której skorzystali. Udostępnij prostą i widoczną sekcję recenzji na stronach produktów lub wyślij przypomnienie e-mailowe po realizacji zamówienia.
Pamiętaj!
Twoim celem nie jest korzystanie wyłącznie z zasobów społeczności użytkowników do pozyskiwania darmowych treści, lecz wspieranie ich w tworzeniu wartościowego materiału, który współgra z Twoją marką.
Dobrym pomysłem może okazać się oferowanie zniżek, darmowych produktów czy organizowanie wydarzeń jako formy rekompensaty dla twórców treści.
User Generated Content is…the New King. Treści generowane przez użytkowników to rezultat standardowych działań marki i emocji, za którymi stoją zadowoleni konsumenci.
Po uzyskaniu zgody użytkowników wykorzystaj UGC na swojej stronie internetowej, w mediach społecznościowych, a nawet w płatnych kampaniach reklamowych.
Dostosuj sposób prezentacji treści generowanych przez użytkowników do potrzeb Twojej marki. Przedstaw je w formie rekomendacji, recenzji produktów czy przewodników, które wzbogacą zasoby contentu oraz przyciągną uwagę odbiorców.
Zaproś twórców User Generated Content do tworzenia gościnnych wpisów na blogu lub artykułów. Zadbaj o ochronę wizerunku marki, jednak pozwól pisać użytkownikom w swoim unikalnym stylu, zwłaszcza jeśli tworzone przez nich treści trafiają do Twojej grupy odbiorców.
Wskazówka
UGC często zawiera naturalnie używane przez użytkowników frazy kluczowe z długim ogonem. Wykorzystaj je, zidentyfikuj najtrafniejsze słowa kluczowe i zoptymalizuj swoje treści tak, aby przyciągnąć więcej ruchu z wyszukiwarek.
Dane strukturalne (m.in. sekcje FAQ i artykuły) to sposób organizowania treści, który ułatwia wyszukiwarkom interpretację zawartości. Dzięki zastosowaniu danych strukturalnych możesz pomóc Google lepiej zrozumieć, jakie informacje zawiera Twój UGC.
Działanie to zwiększa szanse na wyświetlenie treści w wynikach wyszukiwania i poprawę widoczności serwisu e-commerce.
Wykorzystaj tagi i kategorie, które ułatwiają wyszukiwarkom zrozumienie treści, a tym samym – są skutecznym sposobem na optymalizację UGC pod kątem SEO.
Odpowiednie oznaczenia zwiększają szansę na to, że treści generowane przez użytkowników na Twojej stronie pojawią się w wynikach wyszukiwania dla właściwych słów kluczowych.
Zdjęcia i filmy to doskonały sposób na zwiększenie atrakcyjności i zaangażowania w UGC. Aby jednak wspierały SEO, warto zadbać o ich optymalizację poprzez dodanie odpowiednich słów kluczowych w nazwach plików i alt tagach.
Reaguj na treści generowane przez użytkowników. Odpowiadaj na nie i wchodź w interakcje – w ten sposób pokażesz swoim klientom, że ich głos ma znaczenie. Ta forma komunikacji (na linii konsument-marka) zachęca do dalszego współtworzenia treści oraz wzmacnia lojalność wobec firmy.
60% konsumentów byłoby skłonnych tworzyć treści dla marki, jeśli otrzymaliby za to nagrodę (źródło: Emarketer).
Powyższy odsetek wskazuje na to, że organizowanie konkursów z atrakcyjnymi nagrodami to skuteczny sposób na zachęcenie użytkowników do tworzenia UGC i wzmocnienie SEO.
Wskazówki w promocji konkursu
Jasno określ zasady, użyj wyrazistych grafik i chwytliwych tekstów, aby promować konkurs w mediach społecznościowych. Aby zwiększyć zaangażowanie, dodaj interaktywne elementy, regularnie informuj uczestników i aktywnie wchodź z nimi w dialog.
Po zakończeniu konkursu podziękuj wszystkim za udział, ogłoś zwycięzców i rozważ przyznanie dodatkowych korzyści dla uczestników.
Konkursy nie tylko generują UGC, ale także zwiększają świadomość firmy, przyciągają nowych klientów i budują poczucie wspólnoty wokół Twojej marki.
Pamiętaj jednak, aby zawsze dotrzymywać obietnic – brak ich realizacji może negatywnie wpłynąć na wizerunek Twojego przedsiębiorstwa.
Skuteczność UGC w SEO dla e-commerce potwierdza monitorowanie zaangażowania użytkowników, ruchu na stronie oraz pozycji w wynikach wyszukiwania po wdrożeniu treści generowanych przez klientów.
Analizuj wszystkie treści generowane przez użytkowników, które dotyczą Twojej marki, wybieraj te najlepsze i udostępniaj je na swojej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych.
Wbrew pozorom UGC może działać na niekorzyść SEO, gdy treści nie spełniają standardów jakości wymaganych przez wyszukiwarki, zawierają spam oraz nie są odpowiednio moderowane.
Poniżej przedstawiliśmy wyzwania w strategii pozycjonowania stron z User Generated Content oraz sposoby na to, by je skutecznie rozwiązać.
Wpływ treści tworzonych przez użytkowników na SEO możesz zmierzyć poprzez uwzględnienie poniższych czynników.
Na podstawie powyższych danych łatwiej podjąć decyzje o tym, jakie treści tworzyć i gdzie je promować, by osiągnąć zadowalające wyniki.
Nie, zbyt duża ilość UGC na Twojej stronie internetowej nie jest czymś złym, jednak warto zachować równowagę. Treści generowane przez użytkowników są świetnym sposobem na budowanie zaangażowania i zaufania, dlatego warto by były moderowane.
Tak, zawsze warto uzyskać zgodę od użytkownika, zanim wykorzystasz jego treści. Może to być poprzez wiadomość lub zapis w regulaminie. Dzięki temu zabezpieczasz się przed potencjalnymi problemami prawnym.
Treści tworzone przez użytkowników możesz włączyć do strategii SEO poprzez:
UGC samo w sobie nie szkodzi SEO, ale może mieć negatywny wpływ, jeśli nie jest odpowiednio moderowane. Przykładowo, jeśli użytkownicy publikują spam, treści o niskiej jakości lub nieodpowiednie komentarze, może to obniżyć wiarygodność Twojej strony w oczach wyszukiwarek.
Tak, opinie użytkowników mogą pozytywnie wpłynąć na SEO. Recenzje są źródłem unikalnej treści, którą wyszukiwarki indeksują, a przychylne recenzje budują zaufanie zarówno klientów, jak i algorytmów Google.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 23 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!