UX to skrót pochodzący od angielskiego sformułowania user experience, które oznacza doświadczenie użytkownika. Pojęcie UX należy odnieść do ogółu wrażeń, jakich doświadcza użytkownik korzystający z danego produktu.
O user experience mówi się najczęściej w kontekście stron internetowych, aplikacji czy urządzeń elektronicznych. Projektowanie z uwzględnieniem UX (UX design) pomaga dostarczać użytkownikom pozytywnych doświadczeń dzięki zapewnieniu atrakcyjności wizualnej, funkcjonalności, ergonomiczności i użyteczności.
Pojęcie user experience bywa używane wymiennie z terminem usability (użyteczność), mimo iż dotyczy on jedynie wrażeń, których użytkownik doświadcza podczas bezpośredniego korzystania z produktu.
Im lepsze doświadczenie użytkownika podczas korzystania z produktu, tym większa szansa na wygenerowanie wysokiego współczynnika konwersji.
Ojcem terminu user experience jest Don Norman, który miał olbrzymi wpływ na rozwój UX. Z kolei Peter Morville – kolejny pionier w tej dziedzinie – przygotował model “plastra miodu” obrazującego 7 kluczowych czynników, które należy spełnić, aby dostarczyć użytkownikowi pozytywnych wrażeń. Jakob Nielsen, guru usability, stworzył natomiast 10 heurystyk związanych z projektowaniem UX.
Sprawdź również: co to jest UX design, co to jest UX designer, co to jest użyteczność, co to jest współczynnik konwersji
Sprawdź na blogu:
Definicja pojęcia UX - doświadczenie użytkownika
w słowniku otrzymała ocenę
5 / 5 według 10 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!