Pojęcie PPS (pay per sale) oznacza model rozliczenia w marketingu sprzedaży, według którego osoba lub firma odpowiedzialna za reklamę danego produktu czy usługi otrzymuje wynagrodzenie za sprzedaż.
Według definicji pay per sale to zazwyczaj określony procent od sprzedanych produktów lub usług. Jako że prowizja jest płacona tylko od sprzedaży, to musi ona być na wystarczająco wysokim poziomie tak, by współpraca była opłacalna dla wydawców witryn internetowych. Zazwyczaj jest to 10-50%.
To odmiana modelu CPA (kosztu działania), w którym to reklamodawca uiszcza opłatę proporcjonalnie do liczby działań wykonanych przez czytelników lub użytkowników odwiedzających witrynę.
W model płatności za sprzedaż zaangażowane są 2 strony.
Przykładowi wydawcy działający w modelu płatności za sprzedaż: Google, influencerzy, marketerzy afiliacyjni, firmy medialne i twórcy różnych treści.
Podstawowa różnica pomiędzy PPL (pay per lead; płatność za lead) a PPS (pay per sale; płatność za sprzedaż) dotyczy celu.
Głównym celem PPS jest generowanie sprzedaży, natomiast PPL zakłada pozyskiwanie leadów (potencjalnych klientów). Podstawowe różnice pomiędzy definicjami PPS a PPL przedstawiono w poniższej tabeli.
Różnice | PPS (pay per sale) | PPL (pay per lead) |
Poziom trudności |
|
|
Sposób płatności |
|
|
PPS to jedynie model rekompensaty w marketingu afiliacyjny. Poniżej przedstawiono podstawowe różnice pomiędzy marketingiem afiliacyjnym a modelem płatności za sprzedaż w przypadku 2 kryteriów.
Najlepsze nisze dla marketingu PPS to te, które generują popyt, czyli wyróżnia je duży potencjał sprzedaży.
Do przykładowych kategorii branż najlepszych dla modelu biznesowego PPS należą:
Programy partnerskie PPS sprawdzą się w przypadku międzynarodowych firm. Wśród przykładowych znajdą się internetowe sklepy e-commerce, firmy SaaS, internetowe platformy edukacyjne, witryny z rezerwacjami podróży lub strony oparte na subskrypcji.
Firmy te posiadają globalną społeczność i zatrudniają marketera obsługującego płatność za sprzedaż w celu zwiększenia zasięgu oraz sprzedaży w internecie. Realizują to poprzez promocję oferty za pomocą następujących kanałów internetowych:
Lokalne kampanie biznesowe typu PPS to dobry pomysł dla lokalnych firm świadczących różnego rodzaju usługi remontowe oraz prowadzących restauracje, stacjonarne sklepy detaliczne czy siłownie. Firmy te koncentrują się na klientach z mniejszego obszaru geograficznego, dlatego też grupa docelowa jest znacznie zawężona.
Marketerzy zajmujący sprzedażą w przypadku lokalnych firm zazwyczaj otrzymują niższe stawki prowizji, a metody płatności obejmują czek, przelew bankowy lub systemy płatności online.
Lokalne firmy w generowaniu potencjalnych klientów opierają się na tradycyjnych formach marketingu, m.in.:
Sprawdź również: co to jest PPC, PPL, co to jest PPA
Definicja pojęcia PPS - płatność za sprzedaż
w słowniku otrzymała ocenę
5 / 5 według 1 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!