E-biznes to nowy wymiar prowadzenia działalności, wpisujący się w rozwój nowoczesnych technologii informatycznych i komunikacyjnych. Multimedialność, interaktywność, szeroki zasięg oddziaływania, indywidualizacja przekazu - to tylko niektóre z zalet internetowego medium jako środowiska idealnego do prowadzenia firmy.
Zanim jednak postanowisz przenieść swój biznes do sieci, zastanów się, na czym i w jaki sposób zamierzasz zarabiać. Określenie modelu biznesowego jest kluczem do sukcesu Twojej e-działalności. Wyjaśniamy, jakie są modele e-biznesu i na czym polegają.
Chcesz zwiększyć widoczność swojej firmy w sieci?
Zapytaj o bezpłatną ofertę i cennik pozycjonowania.
W Polsce terminy e-biznes i e-handel używane są zamiennie, choć warto zaznaczyć, że zakres elektronicznego biznesu jest znacznie szerszy. Sam biznes internetowy stanowi zresztą część e-gospodarki. Handel elektroniczny jest natomiast jego podzbiorem. E-biznes obejmuje nie tylko transakcje przeprowadzane elektronicznie, ale również pozyskiwanie nowych kontaktów, wymianę informacji pomiędzy producentami, dystrybutorami i klientami, zarządzanie łańcuchem dostaw czy nawet obsługę sieci wewnętrznej firmy. Pojęcie e-biznes (ang. e-business, electronic business) wprowadziła w 1995 roku firma IBM - dziś jedno z najstarszych przedsiębiorstw informatycznych na świecie. Z terminem tym łączą się zarówno bardzo ogólne zagadnienia handlu elektronicznego (e-commerce), elektronicznej gospodarki (e-economy), elektronicznego przedsiębiorstwa (e-enterprise) czy elektronicznego rządu (e-government), a także te bardziej szczegółowe jak e-learning czy e-banking.
Powszechnie obowiązująca definicja e-biznesu, przytaczana również przez Wikipedię, sprowadza go do modelu prowadzenia działalności opierającego się na rozwiązaniach teleinformatycznych, zwłaszcza aplikacjach internetowych.
Najszersze pojęciowo znaczenie biznesu elektronicznego odnosi się do wszystkich jego procesów przeprowadzanych online. Na tej podstawie można stwierdzić, że e-biznesem będzie każdorazowe wykorzystanie technologii informatycznych do działań handlowych, marketingowych, finansowych, usługowych, logistycznych, komunikacyjnych czy produkcyjnych, a także do realizacji procesów wewnętrznych i związanych z obsługą klienta. Dla Internautów biznes elektroniczny stanowi obecnie synonim handlu i usług.
Mimo że e-biznes jest postrzegany zwykle jako całość, można wyodrębnić jego elementy składowe:
Z koncepcją biznesu elektronicznego najbliżej związany jest e-commerce, którego WTO (Światowa Organizacja Handlu) definiuje jako produkcję, reklamę, sprzedaż oraz dystrybucję produktów poprzez sieci teleinformatyczne.
Przyjmując najszersze znaczeniowo pojęcie, należy stwierdzić, że historia e-biznesu rozpoczęła się już w latach 60. XX wieku, kiedy po raz pierwszy użyto komputerów do zastosowań komercyjnych. W latach 70. i 80. rozszerzono działalność biznesową o pierwsze próby komunikacji pomiędzy firmami. W tym czasie powstały pierwsze systemy EDI (Electronic Data Interchange), choć ich idea pochodzi jeszcze z połowy lat 60. Systemy te pozwoliły na wymianę dokumentów i początkowo były stosowane jedynie przez duże firmy oraz międzynarodowe korporacje. To właśnie elektroniczna wymiana dokumentów miała ogromny wpływ na rozwój e-biznesu.
Analiza sposobu prowadzenia e-biznesu pozwala na określenie najważniejszych sposobów osiągania zysków. Służą temu modele biznesowe, a więc najczęściej omawiane tematy w kontekście handlu elektronicznego.
Model e-biznesu to sposób, w jaki każda firma działająca online chce zapewnić sobie zyski z prowadzenia firmy w sieci. Składa się na niego szereg działań związanych bezpośrednio z Internetem oraz wykraczających poza jego obszar.
Każda firma działająca w branży e-commerce stosuje jakiś model e-biznesowy. Aby go wybrać, musisz odpowiedzieć sobie na pytania: „Kto jest Twoim klientem?” „Jakie wartości możesz mu dostarczyć?” “W jaki sposób Twoja firma ma generować przychód?”
Twój model e-commerce powinien określać:
Brak jasno sprecyzowanego modelu biznesowego to, obok kosztów, jedna z najczęstszych barier w działalności e-commerce. Określając go, pamiętaj o 4 najważniejszych elementach:
Istnieje wiele klasyfikacji modeli e-biznesu. Wynika to między innymi z gwałtownego rozwoju Internetu i całego sektora informatycznego. Punktem wyjścia w klasyfikacji jest podział na 4 komponenty: zawartości, handlu, kontekstu oraz wymiany informacji.
Komponent zawartości (content) to nic innego jak treści cyfrowe, a więc wysyłanie wiadomości online czy pobieranie multimediów. W tej grupie znajdują się zarówno tradycyjni wydawcy i media, jak i innowacyjne firmy, np. serwisy typu YouTube.
Segment handlu (e-commerce) dotyczy sprzedaży elektronicznej, a także nawiązywania kontaktów, negocjowania i zawierania umów. Obecne są tutaj e-sklepy, e-malle, platformy handlowe, serwisy aukcyjne, a także producenci dóbr i usług.
Komponent kontekstu (context) wiąże się z klasyfikacją i systematyzacją spersonalizowanych informacji - odpowiadających potrzebom klientów. W tym segmencie obecni są m.in. operatorzy wyszukiwarek, np. Google czy Yahoo!, którzy oferują proste i zaawansowane wyszukiwanie haseł oraz przeglądanie zasobów Internetu.
Segment wymiany informacji (connection) to nie tylko dostęp do sieci, ale także serwisy społecznościowe (np. Facebook lub Instagram) czy usługi wymiany informacji, np. opinie na temat produktów i usług.
Jednym z najważniejszych kryteriów podziału modeli biznesu elektronicznego jest sposób wykorzystania Internetu do prowadzenia własnej działalności. W ramach tej klasyfikacji wyróżnia się przeniesione oraz innowacyjne modele biznesu internetowego. W pierwszej grupie znajdują się e-biznesy przeniesione ze świata rzeczywistego w celu ułatwienia i usprawnienia wszelkich czynności, np. sklepy internetowe, które umożliwiają dostęp do oferty 24 godziny na dobę, 365 dni w roku. W grupie modeli innowacyjnych znajdują się e-biznesy, które nie byłyby w stanie funkcjonować bez Internetu, np. wspomniane wcześniej wyszukiwarki, a także te, które wykorzystują rozwój technologii do budowania przewagi konkurencyjnej na rynku i odpowiadania na nieustannie zmieniające się potrzeby konsumentów.
W klasyfikacji modeli e-biznesowych należy pamiętać również o otoczeniu, w którym funkcjonują firmy. Wyróżnić można 3 główne podmioty e-gospodarki:
Zachodzące pomiędzy tymi podmiotami relacje obrazuje poniższa tabela. Prezentują one najistotniejsze elementy otoczenia gospodarczego, a jednocześnie najczęściej występujące rodzaje e-commerce w Polsce.
Administracja (G) | Biznes (B) | Konsument (C) | |
Administracja (G) |
|
|
|
Biznes (B) |
|
|
|
Konsument (C) |
|
|
|
B2B (business-to-business) to jeden z najczęściej występujących modeli e-commerce i e-biznesu w ogóle. Relacja przedsiębiorstwo-przedsiębiorstwo to współpraca pomiędzy dwiema firmami, która oprócz realizacji transakcji handlowych może dotyczyć także przygotowywania ofert i zamówień, wystawiania dokumentów czy działań marketingowych. Rynek transakcji B2B służy do wymiany produktów, usług lub informacji. Przeznaczony jest dla producentów, hurtowników oraz dystrybutorów. Przykładem relacji w modelu biznesowym B2B może być transakcja pomiędzy producentem mebli biurowych a firmą, która złożyła na nie zamówienie. Najwięcej transakcji w modelu B2B odbywa się w relacji producent-dostawca, a łączny ich udział w całej branży e-commerce jest ponad 10-krotnie wyższy niż na rynku B2C. Główne modele biznesowe B2B to: e-dystrybutorzy, e-dostawcy, giełdy elektroniczne, konsorcja przemysłowe oraz sieci prywatne.
B2C (business-to-consumer) to model e-biznesu pomiędzy firmami a końcowymi klientami. Opiera się na elektronicznym handlu detalicznym, dlatego istotną rolę odgrywają w nim: sieć sprzedaży internetowej, system zabezpieczenia danych oraz system płatności. Stroną rozpoczynającą transakcje (sprzedającą) jest przedsiębiorstwo, a kończącą (kupującą) osoba fizyczna. Model biznesowy B2C uwzględnia także dostawę oraz wsparcie posprzedażowe, np. reklamacje. Najlepszym przykładem podmiotu działającego w tym modelu e-biznesu są sklepy internetowe, które dostarczają dziś produkty niemal z każdej kategorii rynkowej. Niski bariera wejścia na rynek sprawia, że sektor B2C charakteryzuje się dużą konkurencyjnością na rynku, ale ma jednocześnie olbrzymi potencjał. Wystarczy tylko wspomnieć, że z Internetu korzysta obecnie aż 81,4% osób w Polsce (raport GUS) - tak naprawdę każda z nich może być Twoim potencjalnym klientem. Model B2C pozwala na prowadzenie działalności za pomocą własnej witryny z funkcjonalnością e-sklepu lub zewnętrznej platformy sprzedażowej, oferowanej m.in. przez takie firmy jak Shoper, Redcart, IdoSell czy Magento.
C2C (consumer-to-consumer) to model biznesowy polegający na zawieraniu transakcji pomiędzy konsumentami. Obejmuje wymianę usług, produktów lub informacji pomiędzy podmiotami niebiznesowymi, choć operatorem/dostawcą platformy handlowej jest nadal przedsiębiorstwo. Służą temu serwisy aukcyjne oraz giełdy typu Allegro czy E-Bay.
Wyróżnić można jeszcze inne modele biznesowe w Internecie:
Przedstawione wyżej rodzaje e-commerce i przykłady relacji pomiędzy podmiotami w e-biznesie nie wyczerpują listy możliwych powiązań. Wymienić można jeszcze takie zależności jak C2G (citizens-to-government), C2P (customer-to-public), G2E (government-to-employee) i wiele innych, które rynek elektroniczny nieustannie tworzy.
Gwałtowny rozwój e-handlu w ostatnich latach sprawił, że powstały zupełnie nowe rodzaje modeli biznesowych. Te najbardziej znane, a więc e-sklepy, stanowiły odzwierciedlenie tradycyjnych działalności gospodarczych, i choć przyniosły na początku duże usprawnienie, z czasem przestawały wykazywać jakąkolwiek innowacyjność. Nowe internetowe modele biznesowe sprawnie łączą ze sobą sprzedawców i klientów, umożliwiając szybki przepływ informacji pomiędzy podmiotami oraz w znacznym stopniu obniżając koszty. Współczesne modele e-biznesu ewoluują w stronę sieci powiązań, w których strony mają możliwość szybkiego znalezienia się nawzajem celem zaspokojenia swoich potrzeb. To z kolei wpływa na dalszy rozwój e-biznesu i doskonalenie technologii informatycznych oraz komunikacyjnych: popularnych dziś CRM-ów, systemów zapewniających bezpieczeństwo transakcji w sieci czy narzędzi pozwalających na automatyzację procesów biznesowych.
Modele handlu elektronicznego - podział ze względu na rodzaj prowadzonej działalności:
To nie wszystkie modele e-biznesowe, które znajdują zastosowanie w Polsce. Możliwych form aktywności firm w sieci jest znacznie więcej. Wiele z nich ulega modyfikacji, a zmiany technologiczne wymuszają powstanie nowych. Współczesne modele e-biznesu są bardzo złożone, ale ich najistotniejsze cechy nadal pozostają niezmienne: elastyczność, otwartość, innowacyjność oraz generowanie wartości.
Biznes elektroniczny w Polsce jest na tyle dynamiczny, że pojawiło się wiele prób klasyfikacji jego modeli. Niektóre podziały są bardzo zbliżone, inne z kolei zupełnie odrębne. Te warte największej uwagi prezentujemy poniżej.
Klasyfikacja według C.M. Olszaka |
portale i serwisy informacyjne |
sprzedaż detaliczna |
dostawcy zawartości |
brokerzy transakcji |
kreatorzy rynku |
dostawcy usług |
dostawcy "społeczności" |
elektroniczne rynki i giełdy |
elektroniczna dystrybucja |
doradztwo biznesowe (matchmaker) |
pośrednictwo |
organizacja wirtualna |
Klasyfikacja według N. Kirova, A. Kuśmierza i R. Rządcy |
prosto do klienta |
dostawca z pełnym zakresem usług |
dostawca treści |
wspólna infrastruktura |
przedsiębiorstwo |
integrator sieci wartości |
pośrednik |
Klasyfikacja według A. Grudnia |
elektroniczna witryna i sklep internetowy |
elektroniczne zaopatrzenie |
elektroniczne centrum handlowe |
aukcja elektroniczna |
wirtualna społeczność |
platforma współpracy |
integrator i dostawca usług łańcucha wartości |
pośrednictwo informacji |
usługi zaufania |
Jednym z najpopularniejszych modeli biznesu elektronicznego jest sprzedaż towarów i usług za pośrednictwem sieci. Już od kilkunastu lat zaobserwować można gwałtowny rozwój e-handlu na całym świecie. Polska ma w tym swój udział, będąc obecnie jednym z najszybciej rosnących w branży e-commerce krajów europejskich. Pokazuje to ogromny potencjał tego sektora gospodarki. Dla większości firm wejście w e-commerce jest dziś niezbędne, zarówno po to, aby utrzymać swoją pozycję rynkową, jak i po to, aby rozwinąć działalność biznesową na jeszcze większą skalę. Możliwości, jakie daje dziś przedsiębiorstwom Internet, są na tyle szerokie, że powinny być przez nie coraz bardziej wykorzystywane.
Chcesz wypromować swoją witrynę i dotrzeć do tysięcy nowych klientów?
Zamów bezpłatną strategię pozycjonowania Twojej strony internetowej.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 374 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!