Europejski Akt o Dostępności (EAA) oraz Polski Akt o Dostępności (PAD) to regulacje wprowadzające standardy, które mają zapewnić równy dostęp do produktów i usług, także dla osób z niepełnosprawnościami.
Dla sklepów internetowych oznacza to konieczność dostosowania platform sprzedażowych do standardów WCAG 2.1. Przepisy wejdą w życie w 2025 roku, więc warto już teraz zapoznać się z wymaganiami i rozpocząć wprowadzanie zmian. Pozwoli to uniknąć kar, zwiększyć dostępność usług oraz dotrzeć do nowych klientów.
Z artykułu dowiesz się:
Czy wiesz, że dla milionów osób z niepełnosprawnościami niewłaściwie zaprojektowana strona internetowa staje się barierą nie do pokonania? Poniżej znajdziesz listę najczęstszych wyzwań, z którymi mierzą się w internecie.
Osoby niewidome nie mają możliwości zrozumienia treści wizualnych, jeśli brakuje tekstów alternatywnych (alt text) dla obrazów. Ponadto skrypty i teksty zapisane w grafikach nie są odczytywane przez technologie asystujące, takie jak czytniki ekranowe.
Osoby niedowidzące napotykają trudności w odczytaniu treści, gdy kontrast między tekstem a tłem jest niewystarczający. Dodatkowo chaotyczny układ strony i nadmiar grafik wprowadzają niepotrzebny bałagan wizualny.
Osoby neuroróżnorodne i z zaburzeniami poznawczymi mają trudności z poruszaniem się po skomplikowanych stronach internetowych. Przeładowane treści i nadmiar animacji mogą dezorientować i powodować u nich zmęczenie.
Migające grafiki i jaskrawe kolory stanowią zagrożenie dla osób z epilepsją, które mogą wywoływać u nich ataki padaczki.
Osoby z nadwrażliwością słuchową doświadczają dyskomfortu, gdy na stronach internetowych automatycznie odtwarzane są dźwięki bez opcji ich wyciszenia.
Osoby z ograniczeniami ruchowymi napotykają problemy z precyzyjnym klikaniem. Utrudnia to obsługę stron, szczególnie przy korzystaniu z urządzeń alternatywnych, takich jak przełączniki czy trackballe.
Osoby korzystające z czytników ekranowych nie mogą poprawnie odczytać treści strony, jeśli kod HTML jest niesemantyczny, a nagłówki nie są odpowiednio oznaczone.
Zadbaj o to, by Twoja strona internetowa była dostępna dla każdego. Dostępność nie tylko zwiększa liczbę użytkowników, ale również poprawia wizerunek marki w sieci.
Polski Akt o Dostępności (PAD) to ustawa wprowadzająca przepisy zgodne z Europejskim Aktem Dostępności (EAA). Celem regulacji jest zapewnianie dostępności produktów i usług dla wszystkich obywateli, w tym osób z niepełnosprawnościami (ruchowymi, sensorycznymi i intelektualnymi).
Przepisy polskiej ustawy o dostępności wchodzą w życie 28 czerwca 2025 roku, ale już teraz warto rozpocząć wdrażanie zmian.
Firmy będą zobligowane dostosować swoje produkty i usługi do nowych wytycznych, z możliwością stopniowego wprowadzania zmian, aby zminimalizować koszty. Mikroprzedsiębiorstwa świadczące usługi są wyłączone z tej regulacji.
Polski Akt o Dostępności obejmuje m.in. urządzenia elektroniczne, samoobsługowe, e-handel, e-książki i usługi cyfrowe w transporcie. Nowa ustawa o dostępności wspiera także projekty finansowane z funduszy UE, promując tym samym dostępność i równe traktowanie.
Dostępność cyfrowa to projektowanie i wdrażanie rozwiązań technologicznych, które pozwalają wszystkim użytkownikom, w tym osobom z różnymi ograniczeniami, korzystać z produktów, usług i przestrzeni na równych zasadach.
Oznacza to eliminowanie barier utrudniających codzienne życie, zapewnienie swobody, samodzielności i wygody użytkowania. Dostępność cyfrowa obejmuje m.in.:
WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) to zestaw wytycznych, które pomagają projektować strony internetowe tak, aby były dostępne dla wszystkich użytkowników, w tym osób z niepełnosprawnościami, takimi jak ograniczenia wzroku, słuchu, ruchu czy z zaburzeniami poznawczymi.
WCAG 2.0 (Web Content Accessibility Guidelines 2.0) to zbiór 12 wytycznych, które pomagają tworzyć treści internetowe dostępne i przyjazne dla wszystkich, w tym dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Wytyczne te wspierają 4 nadrzędne zasady dostępności: postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość i solidność.
Standard WCAG 2.0 został opracowany przez W3C i opublikowany w grudniu 2008 roku, jest zaktualizowaną wersją pierwszych wytycznych z 1999 roku. Odnosi się nie tylko do stron internetowych, ale do wszelkich treści publikowanych w internecie, w tym aplikacji mobilnych, sklepów online i klientów pocztowych.
Dodatkowo WCAG 2.0 wspierają dokumenty:
Dokumenty ułatwiają zrozumienie i zastosowanie standardu w codziennej pracy projektantów stron, twórców treści internetowych oraz programistów.
WCAG 2.1 to rozszerzona wersja standardu WCAG 2.0, stworzona w odpowiedzi na rosnącą popularność urządzeń mobilnych i potrzeby użytkowników z niepełnosprawnościami.
Wprowadza 17 nowych wytycznych, które mają na celu poprawę dostępności treści internetowych dla 3 głównych grup użytkowników:
Ustawa z 23 maja 2019 roku uznaje WCAG 2.1 za minimalny standard dostępności stron internetowych i aplikacji podmiotów publicznych, wspierając przy tym równość szans i komfort korzystania z internetu, także dla użytkowników technologii asystujących.
WCAG 2.1 to aktualizacja standardu WCAG 2.0, która wciąż opiera się na 4 głównych zasadach: postrzegalności, funkcjonalności, zrozumiałości i solidności (kompatybilności).
W wersji 2.1 wprowadzono 17 nowych kryteriów sukcesu, które uwzględniają rozwój technologii i różnorodne potrzeby użytkowników.
Podstawowe różnice między WCAG 2.0 a WCAG 2.1 to:
Te zmiany w WCAG 2.1 czynią standard bardziej przyjaznym i dostępnym dla użytkowników z różnymi niepełnosprawnościami.
Wytyczne WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) opierają się na 4 głównych zasadach, określanych akronimem POUR. Są to:
Informacje na stronie internetowej oraz elementy interfejsu muszą być przedstawione w sposób dostępny dla użytkowników, niezależnie od ich ograniczeń zmysłowych.
Przykłady:
Wszystkie elementy nawigacji i interfejsu muszą być użyteczne, intuicyjne i możliwe do obsługi.
Przykłady:
Treści oraz interfejsy muszą być jasne i łatwe do zrozumienia, a obsługa strony intuicyjna. Teksty powinny być napisane prostym językiem, a elementy interaktywne powinny działać w przewidywalny sposób.
Przykłady:
Strona internetowa musi być poprawnie opracowana technicznie, aby była właściwie interpretowana zarówno przez różne technologie wspomagające (np. czytniki ekranowe), jak i przeglądarki internetowe.
Przykłady:
WCAG obowiązuje wszystkie podmioty publiczne zgodnie z ustawą o Dostępności Cyfrowej Stron Internetowych i Aplikacji Mobilnych z 21 lutego 2019 roku. Instytucje te muszą dostosować swoje treści do standardu WCAG 2.1.
Dodatkowo użytkownicy mają prawo zgłosić prośbę o dostosowanie treści internetowych do tych wymogów.
Wytyczne WCAG skierowane są głównie do:
W dużym skrócie: wytyczne WCAG są dla tych, którzy potrzebują standardu technicznego, aby zapewnić dostępność treści dla wszystkich użytkowników, bez względu na występujące ograniczenia.
Dostępność strony internetowej to nie tylko obowiązek prawny, ale także troska o wszystkich użytkowników, w tym osoby z niepełnosprawnościami.
Polski Akt o Dostępności (PAD) wymaga, aby podmioty publiczne dostosowały swoje strony do standardów WCAG 2.1 na poziomie AA. Ma to na celu zapewnienie równego dostępu do informacji i usług.
Sprawdź 6 wskazówek, jak dostosować swoją witrynę do wymagań Polskiego Aktu o Dostępności (PAD) i standardów Web Content Accessibility Guidelines (WCAG).
Przeprowadź audyt dostępności, aby sprawdzić, czy Twoja strona spełnia wytyczne WCAG 2.1, np. dotyczące kontrastu tekstu, opisów obrazów i nawigacji klawiaturą, a następnie wprowadź potrzebne poprawki.
Upewnij się, że kod HTML jest semantyczny i zgodny z najlepszymi praktykami. Wszystkie elementy powinny być prawidłowo oznaczone, np. nagłówki H1-H6 czy etykiety pól formularzy. To bardzo ważne dla użytkowników korzystających z czytników ekranowych.
Podczas optymalizacji treści zadbaj o dodanie alternatywnych opisów (alt text) dla wszystkich elementów nietekstowych, takich jak obrazy czy grafiki. Używaj prostego języka, który jest zrozumiały dla szerokiego grona odbiorców.
Stosuj jasną hierarchię nagłówków, prezentuj informacje w naturalnej kolejności i zachowuj spójną strukturę, aby ułatwić użytkownikom ich odnalezienie. Unikaj migających elementów i treści trudnych do odczytania, które mogą powodować dyskomfort użytkowników.
Korzystaj z narzędzi automatycznych, takich jak WAVE, Axe czy Lighthouse, aby wykryć błędy dostępności. Możesz również używać symulatorów, które pokazują, jak strona funkcjonuje dla osób z różnymi niepełnosprawnościami.
Skup się na najważniejszych elementach Twojej strony internetowej, takich jak proces rejestracji, logowania czy finalizacji zakupów. Upewnij się, że te obszary są w pełni dostępne dla wszystkich użytkowników – bez względu na wszelkie ograniczenia.
Dostępność powinna być integralną częścią strategii projektowania i rozwoju strony internetowej. Edukuj swój zespół na temat WCAG, aby uwzględniać dostępność od samego początku każdego projektu związanego z tworzeniem, aktualizacją lub optymalizacją witryny.
Przede wszystkim – korzystanie ze strony internetowej powinno być możliwe dla każdego użytkownika, w tym również osób niepełnosprawnych.
Poznaj 4 najważniejsze korzyści płynące z optymalizacji stron zgodnie z wytycznymi WCAG i przepisami PAD.
Dostosowanie strony do Polskiego Aktu o Dostępności (PAD) oraz standardów WCAG pozwoli uniknąć sankcji prawnych, które mogą być nakładane od 28 czerwca 2025 roku.
Dostosowanie strony internetowej do standardu WCAG 2.1 i wymagań Polskiego Aktu o Dostępności (PAD) zwiększa jej dostępność, otwierając ją na nowych użytkowników, w tym osoby z niepełnosprawnościami, które stanowią aż 27% populacji UE.
To również zwiększenie dostępności usług dla osób starszych, które na co dzień korzystają z internetu.
W przypadku sklepów internetowych oznacza to większy potencjał sprzedażowy, lepszą obsługę klientów oraz poprawę komfortu użytkowania dzięki czytelniejszym treściom, prostszej nawigacji i bardziej intuicyjnym procesom zakupowym.
Optymalizacja zgodna z WCAG i PAD poprawia użyteczność strony internetowej. Ułatwia korzystanie z witryny nie tylko osobom z niepełnosprawnościami, ale także seniorom, użytkownikom z wolnym internetem czy mniej zaawansowanym technologicznie.
Dostępność staje się standardem w biznesie, a inwestowanie w nią świadczy o odpowiedzialności społecznej i zapewnia przedsiębiorstwom przewagę na rynku.
Zapewnianie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami to nie tylko wymóg prawny, ale także element budowy odpowiedzialnej marki i rozwoju biznesu.
Europejski Akt o Dostępności (EAA) oraz Polski Akt o Dostępności (PAD) wprowadzą nowe regulacje. Projekt ustawy ma na celu zapewnienie równego dostępu do produktów i usług cyfrowych dla osób z niepełnosprawnościami.
Firmy, które nie dostosują swoich produktów i usług do wymogów EAA, mogą spotkać się z:
Wdrażanie nowych przepisów jest ważne, ponieważ 27% mieszkańców UE to osoby z niepełnosprawnościami. Dostosowanie stron internetowych do użytkowników z pewnymi ograniczeniami pozwoli uniknąć kar oraz przyciągnąć nowych klientów i zwiększyć konkurencyjność firm, które wprowadzają zmiany.
Ustawa o dostępności określa szeroki zakres produktów i usług, które muszą spełniać standardy dostępności, w tym:
Wymogi dostępności określone w ustawie PAD dotyczą między innymi:
Tak, usługi publiczne są podstawowym elementem ustawy o dostępności, która obejmuje m.in. dostęp do informacji, możliwość zakupu biletów online oraz intuicyjnie zaprojektowane strony internetowe zgodne z WCAG 2.1.
Program Dostępność Plus to rządowa inicjatywa wspierająca wdrażanie nowej ustawy o dostępności oraz promująca uniwersalne projektowanie stron WWW, które eliminują bariery w przestrzeni cyfrowej oraz fizycznej.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 21 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!