Rozporządzenie GPSR – co oznacza dla e-commerce? | Sempire
Oferta Black Friday! Pozycjonowanie i kampanie reklamowe w super promocji!

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Rozporządzenie GPSR – co oznacza dla sprzedawców e-commerce?

Wkrótce w życie wchodzi Rozporządzenie o Ogólnym Bezpieczeństwie Produktów (GPSR), które może diametralnie wpłynąć na sposób prezentacji produktów w Twoim sklepie internetowym. Zasady te mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa konsumentów, ale oznaczają także nowe wyzwania dla właścicieli e-commerce i nie tylko. Niewłaściwa prezentacja produktów może nie tylko prowadzić do problemów prawnych, ale również obniżyć zaufanie klientów do Twojej marki.

Chcesz wiedzieć, jak skutecznie przygotować swoją stronę i zapewnić, że Twoje produkty spełniają wszystkie wymogi bezpieczeństwa? Dowiedz się, jakie kroki musisz podjąć, aby zabezpieczyć swój biznes.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • co to jest rozporządzenie GPSR,
  • kogo dotyczy nowe rozporządzenie,
  • jakie wymogi wprowadzają nowe przepisy Unii Europejskiej,
  • jak sektor e-commerce powinien przygotować się na wejście rozporządzenia GPSR,
  • co powinni zrobić dostawcy internetowych platform handlowych (marketplace’ów) przed wejściem w życie rozporządzenia.

Co to jest rozporządzenie GPSR?

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (ang. General Product Safety Regulation – GPRS) to przepisy, których celem jest ochrona konsumentów i zwiększenie jakości wypuszczanych na rynek produktów.

GPSR dotyczy produktów nieżywnościowych, w tym przede wszystkim:

  • zabawek,
  • kosmetyków,
  • sprzętów elektronicznych,
  • tekstyliów,
  • mebli.
Rozporządzenie GPSR – wybrane produkty, których dotyczy

GPSR – kogo dotyczą nowe przepisy Unii Europejskiej?

Nowe rozporządzenie dotyczy każdego podmiotu, który zajmuje się sprzedażą produktów innych niż żywność, niezależnie od tego, czy jest to sprzedaż stacjonarna, czy online, a produkt jest nowy czy używany. Jeśli więc jesteś:

  • producentem,
  • dystrybutorem (sprzedawcą),
  • importerem,

to koniecznie zapoznaj się z zakresem swoich obowiązków, bo ten zależy w dużej mierze od pełnionej przez Ciebie roli.

Rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów – wyłączenia

Nie każdego producenta, dystrybutora czy importera będą obowiązywać zapisy zawarte w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów. Wykluczone są głównie te produkty, co do których obowiązują już szczególne regulacje unijne. Mowa tutaj o:

  • farmaceutykach,
  • wyrobach medycznych,
  • żywności,
  • napojach,
  • karmie dla zwierząt,
  • antykach,
  • roślinach,
  • środkach ochrony roślin.

Rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów a sprzedaż online

Potrzeba stworzenia i wprowadzenia nowych przepisów Unii Europejskiej, dotyczących ogólnego bezpieczeństwa produktów to wynik postępującej cyfryzacji i stale rosnącej sprzedaży online. Ponadto ustawodawcy zależało na tym, aby ujednolicić przepisy. W przeciwieństwie do dyrektywy rozporządzenie jest formą, która nie wymaga implementacji do prawa krajowego.

General Product Safety Regulation – wymogi, jakie wprowadza nowe rozporządzenie

GPRS wprowadza konkretne wymagania, które muszą spełnić producenci, dystrybutorzy, importerzy w zakresie bezpieczeństwa produktów. I nie chodzi tylko o zapewnienie, że w momencie sprzedaży produkt jest bezpieczny, ale także o bezpieczeństwo w trakcie jego użytkowania. Jako sprzedawca jesteś więc zobowiązany do monitorowania tego aspektu i reagowania w momencie jakichkolwiek sygnałów o niebezpiecznych produktach poprzez zgłaszanie takich przypadków oraz wprowadzanie środków zaradczych w tym do wycofania produktu z rynku.

Najważniejsze punkty, które musisz spełnić w związku z wejściem w życie 13 grudnia 2024 roku rozporządzenia GPSR, to:

  • osoba odpowiedziana – jest to podmiot, którego zadaniem jest zagwarantowanie bezpieczeństwa produktu, zgodnie z zapisami rozporządzenia GPSR. Do zadań osoby odpowiedzialnej należy m.in. weryfikacja zgodności produktu, przedstawianie dokumentacji odpowiednim organom, informowanie ich o zagrożeniach, jeśli takie występują i współpraca w zakresie ich wyeliminowania. W praktyce oznacza to podanie danych producenta/sprzedawcy/importera, ewentualnie innego przedstawiciela w przypadku, gdy osoba odpowiedzialna znajduje się poza Unią Europejską.
  • oznakowanie i identyfikacja – każdy produkt wprowadzony do obrotu na terenie UE musi posiadać odpowiednie oznakowanie. Sprowadza się to do umieszczenia bezpośrednio na produkcie, a jeśli nie ma takiej możliwości, na opakowaniu lub etykiecie takich informacji jak typ, partia lub numer serii produktu.
  • dokumentacja produktu – osoba odpowiedzialna jest zobowiązania również dostarczyć odpowiednią dokumentację, która obejmuje deklaracje zgodności UE, dokumentację techniczną oraz instrukcje obsługi i informacje dotyczące bezpieczeństwa.

Jak e-commerce może się przygotować do wdrożenia GSPR? Checklista dla sprzedawców

Dodatkowe obowiązki nie ominą również sektora e-commerce, dlatego jeśli zajmujesz się sprzedażą w internecie, poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą przygotować Twój biznes do nadchodzących zmian.

1. Weryfikacja zgodności

Pierwszym krokiem powinno być zweryfikowanie, czy wszystkie produkty oferowane w Twoim sklepie online są zgodne z wymogami rozporządzenia GPSR. Zweryfikuj je pod kątem deklaracji zgodności UE dokumentacji technicznej, w tym testów i certyfikatów.

2. Podaj dane osoby odpowiedzialnej

Jako sprzedawca jesteś zobowiązany podać na stronie internetowej swojego sklepu dane osoby odpowiedzialnej. W wielu przypadkach będą to takie informacje jak nazwa, znak towarowy, adres pocztowy i elektroniczny producenta.

Pamiętaj!

Jeśli producent pochodzi spoza Unii Europejskiej, jesteś zobowiązany do wyznaczenia osoby odpowiedzialnej na jej terenie – importera, dystrybutora (rozumianego również jako sprzedawcę).

3. Informacje identyfikacyjne produktu

Każdy produkt powinien zawierać wyraźne informacje, ułatwiające jego identyfikację, takie jak marka, kod producenta, kod GTIN (EAN), numer produktu, typ, rodzaj, seria. Ważnym elementem identyfikacyjnym jest również odpowiedni obraz.

Dlaczego te dane są tak ważne?

Odwołajmy się do przykładu mydła. Obecnie powstają one w różnych kształtach i formach. Znajdziesz je więc również w kształcie apetycznie wyglądających ciasteczek. Jeśli mydło wygląda niemal identycznie jak prawdziwe ciastko, dzieci mogą chcieć je zjeść, co mogłoby prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, takich jak zatrucia.

Rozporządzenie GPSR kładzie nacisk na to, aby producenci unikali projektowania produktów w sposób, który mógłby sugerować inne, niebezpieczne zastosowanie, szczególnie w przypadku produktów dostępnych dla dzieci, a jeśli już takie są na rynku, aby sprzedawcy, szczególnie Ci online, zadbali o dokładne przedstawienie produktu, minimalizując ryzyko pomyłki i użycia go niezgodnie z przeznaczeniem.

4. Informacje na temat bezpieczeństwa produktu

W opisie produktów należy uwzględnić wszelkie informacje, które mogą pomóc nabywcy w zidentyfikowaniu potencjalnych zagrożeń, zarówno tych fizycznych (np. produkt łatwopalny) jak i chemicznych (np. substancje żrące). Nie zapomnij również o informacji dotyczącej nieprawidłowego użytkowania (np. produkt nie jest przeznaczony dla dzieci poniżej 3 roku życia).

Jeśli wygląd produktu może wprowadzać w błąd co do jego zastosowania, warto pomyśleć o dodaniu zdjęcia pokazującego, jak prawidłowo korzystać z przedmiotu.

5. Raportowanie ewentualnych zagrożeń oraz działania naprawcze

Jeśli docierają do Ciebie informacje na temat ewentualnych zagrożeń, jakie związane są z użytkowaniem oferowanych przez Ciebie produktów, powinieneś o tym niezwłocznie poinformować odpowiednie organy nadzoru, a także producenta i/lub importera. W tym celu skorzystaj z portalu Safety Business Gateway. W przypadku, gdy obawy zostaną potwierdzone, a produkt uznany za niebezpieczny powinna rozpocząć się procedura wycofania produktu z rynku i próby odzyskania sprzedanych już egzemplarzy.

Zdjęcie poglądowe portalu Safety Business Gateway
Zdjęcie poglądowe portalu Safety Business Gateway

6. Adaptacja interfejsu sklepu internetowego

Interfejs Twojego sklepu internetowego, powinien umożliwiać umieszczenie wszelkich niezbędnych informacji związanych z nowym rozporządzeniem. W dodatku informacje te powinny być łatwo dostępne dla użytkowników i przekazane w przejrzysty i zrozumiały dla każdego sposób. Koniecznie w języku urzędowym kraju, na którego terenie oferujesz swoje produkty.

GPSR a marketplace’y

W przypadku sprzedaży online rozporządzenie GPSR różnicuje obowiązki na e-commerce i marketplace. Dostawcy internetowych platform handlowych muszą spełnić dodatkowe warunki.

1. Zadbanie o punkty kontaktowe

Platformy handlowe muszą wskazać punkt kontaktowy dla organów nadzoru, rejestrując go w platformie Safety Gate, a także punkt kontaktowy dla konsumentów, aby Ci w łatwy i szybki sposób mogli zgłaszać wszelkie nieprawidłowości związane z bezpieczeństwem produktu.

2. Określenie wewnętrznych procedur

Marketplace’y powinny zadbać o stworzenie wewnętrznych, jednolitych procedur dla sprzedawców, którzy oferują swoje produkty na ich platformie. Przede wszystkim taki sprzedawca musi mieć przestrzeń na to, aby w wygodny i prosty sposób, umieścić wszelkie wymagane przez rozporządzenie GPSR informacje.

3.    Usuwanie ofert zawierających produkty niebezpieczne, niezgodne z przepisami

Dostawcy internetowych platform handlowych są zobowiązani współpracować z organami nadzoru. Na ich polecenie powinni udostępniać wskazane dokumenty czy informacje, a w razie takie potrzeby usunąć z platformy oferty produktów stwarzających zagrożenie.

General Product Safety Regulation – podsumowanie

Wejście w życie rozporządzenia GPSR to przede wszystkim nowy obowiązek prawny dla sprzedawców, w tym, właścicieli e-commerce oraz marketplace’ów. Wykorzystaj więc mądrze tę sytuację, dbając o to, aby Twoje opisy produktów były nie tylko zgodne z przepisami, ale również atrakcyjne i zoptymalizowane pod SEO. Przemyślana prezentacja zdjęć, jasne oznaczenia bezpieczeństwa oraz wartościowe treści edukacyjne nie tylko sprawią, że spełnisz wszelkie prawne wymagania, ale wyróżnisz się na tle konkurencji.

 

 

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

4.96 / 5 według 23 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...